1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ ПО ЗЕМЕЛЬНИХ РЕСУРСАХ
НАКАЗ
03.12.2004  № 391
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
21 грудня 2004 р.
за № 1618/10217
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства аграрної політики та продовольства № 179 від 07.09.2021 )
Про затвердження Методики проведення державної експертизи землевпорядної документації
( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Державного комітету України по земельних ресурсах № 384 від 13.12.2005 Наказами Державного комітету України із земельних ресурсів № 162 від 09.07.2008 № 462 від 10.06.2010 Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства № 130 від 25.02.2013 Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства № 128 від 17.05.2016 )
На виконання Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" та згідно з дорученням Кабінету Міністрів України від 14.07.2004 № 31034/1/1-04 НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Методику проведення державної експертизи землевпорядної документації.
2. Зазначену Методику довести до відома керівництва Республіканського комітету по земельних ресурсах Автономної Республіки Крим, обласних, Київського і Севастопольського міських головних управлінь земельних ресурсів.
3. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Держкомзему від 11.03.97 № 39 "Про затвердження Положення про здійснення державної землевпорядної експертизи", зареєстрований в Мін'юсті України 12 травня 1997 року за № 171/1975.
4. Управлінню державної землевпорядної експертизи, нормування і ліцензування робіт (Моцун О.І.) разом з Юридичним управлінням (Кальніченко А.Г.) подати цей наказ на реєстрацію до Міністерства юстиції України.
5. Контроль за виконанням наказу покласти на першого заступника Голови Комітету Кулініча В.В.

Голова Комітету

А.С.Даниленко
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Держкомзему України
03.12.2004  № 391
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
21 грудня 2004 р.
за № 1618/10217
МЕТОДИКА
проведення державної експертизи землевпорядної документації
( У тексті Методики слова "Державний комітет України по земельних ресурсах", "Держкомзем України" та "головне управління земельних ресурсів" у всіх відмінках та числах замінено відповідно словами "Держкомзем" та "головне управління Держкомзему" у відповідних відмінках та числах згідно з Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів № 462 від 10.06.2010 ) ( У тексті Методики та додатках до неї слова "Держкомзему", "Рескомзем АР Крим, обласні, Київське та Севастопольське міські головні управління Держкомзему", "адміністративно-територіальних утворень" в усіх відмінках та числах замінено відповідно словами "Держгеокадастр", "територіальні органи Держгеокадастру в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі", "адміністративно-територіальних одиниць" у відповідних відмінках та числах згідно з Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства № 128 від 17.05.2016 )
1. Загальні положення
1.1. Ця Методика визначає організаційні засади і вимоги щодо організації та проведення державної експертизи землевпорядної документації, ведення звітності у цій сфері.
1.2. Державній експертизі відповідно до Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" підлягає вся землевпорядна документація із землеустрою, оцінки земель, а також документація і матеріали державного земельного кадастру, яка розробляється на державному, регіональному та місцевому рівнях суб'єктами господарської діяльності, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій" та суб’єктами оціночної діяльності у сфері оцінки земель відповідно до Закону України "Про оцінку земель".
( Пункт 1.2 глави 1 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства № 128 від 17.05.2016 )
1.3. Загальні вимоги до змісту документації із землеустрою, нормативної та експертної грошової оцінки земель, державного земельного кадастру визначені відповідними нормативно-правовими актами.
1.4. Методика поширюється на виконавців та замовників державної експертизи, а також на розробників документації із землеустрою та суб’єктів оціночної діяльності у сфері оцінки земель.
( Пункт 1.4 глави 1 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства № 128 від 17.05.2016 )
1.5. Замовниками державної експертизи є суб'єкти, визначені у частині другій статті 7 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації".
1.6. Фінансування проведення державної експертизи забезпечується її замовником відповідно до закону.
1.7. Державна експертиза проводиться з урахуванням вимог Земельного кодексу України, Законів України "Про державну експертизу землевпорядної документації", "Про землеустрій", "Про оцінку земель", "Про адміністративні послуги", інших нормативно-правових актів України, стандартів щодо складу і змісту землевпорядної документації.
( Пункт 1.7 глави 1 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства № 128 від 17.05.2016 )
1.8. Виконавці державної експертизи готують висновок державної експертизи.
1.9. Державна експертиза землевпорядної документації проводиться з метою забезпечення її відповідності вимогам законів України, інших нормативно-правових актів, вихідним даним та технічним умовам щодо розробки документації.
Основні завдання і принципи державної експертизи визначені Законом України "Про державну експертизу землевпорядної документації".
1.10. Законом України "Про державну експертизу землевпорядної документації" встановлено такі форми та види державної експертизи:
форми державної експертизи: обов'язкова, вибіркова та добровільна;
види державної експертизи: первинна, повторна та додаткова.
1.11. Державна експертиза проводиться до затвердження органами державної влади, місцевого самоврядування або власниками землі відповідної землевпорядної документації або до прийняття рішення про набуття, зміну та припинення прав на землю та видачі документів, що посвідчують права на неї.
1.12. Дія цієї Методики не поширюється на проведення науково-технічної, екологічної, судової та інших видів експертиз.
( Главу 1 доповнено пунктом згідно з Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів № 462 від 10.06.2010 )
2. Організація проведення державної експертизи
2.1. Організацію і проведення державної експертизи здійснюють:
Держгеокадастр;
територіальні органи Держгеокадастру в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі.
( Пункт 2.1 глави 2 в редакції Наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства № 128 від 17.05.2016 )
2.2. Організація проведення державної експертизи за всіма формами і видами проводиться безпосередньо експертними підрозділами в складі органів виконавчої влади у сфері державної експертизи.
У разі необхідності проведення державної експертизи окремих положень землевпорядної документації за дорученням керівника органу виконавчої влади у сфері державної експертизи можуть залучатись досвідчені фахівці інших структурних підрозділів цього органу виконавчої влади.
2.3. До складу виконавців державної експертизи можуть залучатись на договірних засадах висококваліфіковані фахівці проектних, науково-дослідних та інших підприємств, установ і організацій, відповідних структурних підрозділів органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, окремі фізичні особи, які мають вищу освіту, відповідну спеціальність, кваліфікацію, професійні знання, володіють навичками аналізу експертної інформації, а також мають практичний досвід у відповідній сфері не менше трьох років.
2.4. Склад виконавців державної експертизи, у тому числі позаштатних, затверджується Головою Держгеокадастру, керівником відповідного територіального органу Держгеокадастру в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі.
( Пункт 2.4 глави 2 в редакції Наказу Державного комітету України із земельних ресурсів № 462 від 10.06.2010, Наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства № 128 від 17.05.2016 )
2.5. Розміри та умови оплати праці позаштатних експертів визначаються згідно з чинним законодавством з цих питань.
2.6. Виконавцями державної експертизи не можуть бути спеціалісти підприємств, установ та організацій - розробників відповідного об'єкта експертизи.
2.7. При проведенні обов’язкової та добровільної державної експертизи замовник подає до Держгеокадастру, територіального органу Держгеокадастру в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі заяву (для фізичних осіб) або клопотання (для юридичних осіб) про проведення експертизи за формою згідно з додатком 1 до цієї Методики.
Заява (клопотання) та об’єкт експертизи при проведенні обов’язкової державної експертизи, віднесеної до компетенції Держгеокадастру, надаються до експертного підрозділу Держгеокадастру замовником державної експертизи разом з листом територіального органу Держгеокадастру в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі.
( Пункт 2.7 глави 2 в редакції Наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства № 128 від 17.05.2016 )
2.8. Вибіркова державна експертиза проводиться за дорученням Держгеокадастру та/або за окремим рішенням територіальних органів Держгеокадастру в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі щодо будь-якої землевпорядної документації, яка не підлягає обов'язковій експертизі.
( Пункт 2.8 глави 2 в редакції Наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства № 128 від 17.05.2016 )
3. Процедура (стадії) проведення державної експертизи
3.1. Проведення державної експертизи передбачає експертне дослідження, перевірку, аналіз і оцінку об'єкта державної експертизи та підготовку обґрунтованого та об'єктивного висновку державної експертизи.
3.2. Процедура проведення державної експертизи складається з трьох стадій: підготовчої, основної та заключної.
3.3. Підготовча стадія проведення державної експертизи
3.3.1. На підготовчій стадії державної експертизи здійснюється приймання землевпорядної документації, перевірка її складу, а також реєстрація об'єктів державної експертизи на підставі заяви (клопотання) замовника у журналі обліку (реєстрації) об'єктів державної експертизи землевпорядної документації протягом одного дня.
( Абзац перший підпункту 3.3.1 пункту 3.3 глави 3 із змінами, внесеними згідно з Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів № 462 від 10.06.2010 )
Для проведення державної експертизи замовником подаються оригінали відповідної документації та матеріали. У разі якщо окремі документи та матеріали об'єкта експертизи за своїм статусом не можуть бути надані в оригіналі, вони додаються у посвідчених, у встановленому порядку, копіях.
3.3.2. Усі основні документи і матеріали, додані до об'єкта державної експертизи повинні відповідати таким вимогам:
передбачені законодавством погодження в паперовому вигляді повинні бути підписані керівником відповідального органу та скріплені його печаткою. В електронній формі документи засвідчуються електронним цифровим підписом керівника відповідального органу;
( Абзац другий підпункту 3.3.2 пункту 3.3 глави 3 із змінами, внесеними згідно з Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів № 462 від 10.06.2010; в редакції Наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства № 128 від 17.05.2016 )
графічні матеріали у встановлених законодавством випадках мають бути погоджені керівником територіального органу земельних ресурсів;
( Абзац четвертий підпункту 3.3.2 глави 3 виключено на підставі Наказу Міністерства аграрної політики та продовольства № 130 від 25.02.2013 )
кожен аркуш копій архівних документів повинен бути посвідчений підписом архіваріуса та печаткою архівної установи;
кожен аркуш інших документів повинен бути посвідчений підписом і печаткою розробника об'єкта експертизи;
кожен аркуш документів в паперовому вигляді повинен бути засвідчений підписом і печаткою (за наявності) розробника об'єкта експертизи, а також підписом та особистою печаткою сертифікованого інженера-землевпорядника, який відповідає за якість робіт із землеустрою. В електронній формі документи засвідчуються електронними цифровими підписами розробника об'єкта експертизи та сертифікованого інженера-землевпорядника, який відповідає за якість робіт із землеустрою;
( Підпункт 3.3.2 пункту 3.3 глави 3 доповнено абзацом згідно з Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів № 462 від 10.06.2010; в редакції Наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства № 128 від 17.05.2016 )
документація із землеустрою повинна бути пронумерована, прошита та скріплена підписом і печаткою розробника об'єкта експертизи;
( Підпункт 3.3.2 пункту 3.3 глави 3 доповнено абзацом згідно з Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів № 462 від 10.06.2010 )
При виконанні цих вимог об'єкт державної експертизи підлягає реєстрації. В іншому випадку документація повертається замовнику на доопрацювання без реєстрації.
3.3.3. Термін проведення державної експертизи починається з дати реєстрації об'єкта експертизи.
3.3.4. Виконавець державної експертизи відповідно до клопотання (заяви) із відповідною візою керівника експертного підрозділу заповнює рахунок на оплату робіт за проведення експертизи та передає його для оплати замовнику експертизи.
3.4. Основна стадія проведення державної експертизи
3.4.1. Основна стадія проведення державної експертизи передбачає всебічний аналіз землевпорядної документації, відповідність запропонованих заходів вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам. У разі потреби проводяться обстеження в натурі (на місцевості).
3.4.2. При проведенні державної експертизи землевпорядної документації визначаються:
відповідність змісту документації вимогам законодавства України, встановленим стандартам, нормам і правилам, рішенням органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо раціонального використання і охорони земель, умов і порядку їх забудови, охорони навколишнього природного середовища, санітарно-епідеміологічного благополуччя населення, збереження культурної спадщини;
відповідність змісту документації вимогам завдань на її розроблення та вимогам передпроектної документації;
запропоновані землевпорядною документацією рішення щодо рекультивації порушених земель, поліпшення малопродуктивних угідь, оцінки земель тощо;
еколого-економічна ефективність передбачених заходів щодо запобігання їх впливу на земельні угіддя за межами ділянки, охорони агроландшафтів;
відповідність вимогам законодавства умов щодо зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок у разі проведення вибіркової та добровільної державної експертизи робочих проектів землеустрою, передбачених підпунктом "з" частини другої статті 25 Закону України "Про землеустрій".
( Підпункт 3.4.2 пункту 3.4 глави 3 доповнено абзацом згідно з Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів № 462 від 10.06.2010 )
3.5. Заключна стадія державної експертизи
3.5.1. На заключній стадії проведення державної експертизи узагальнюються результати експертних досліджень, готується висновок державної експертизи щодо доцільності затвердження землевпорядної документації.
( Підпункт 3.5.1 пункту 3.5 глави 3 із змінами, внесеними згідно з Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів № 462 від 10.06.2010 )
3.5.2. Висновок державної експертизи землевпорядної документації оформляється за типовою формою, встановленою Кабінетом Міністрів України відповідно до статті 18 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації".
3.5.3. Підготовлені висновки державної експертизи повинні зводитись до трьох можливих варіантів:
землевпорядна документація в цілому відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам, оцінюється позитивно та погоджується (у разі необхідності погодження може обумовлюватися певними умовами щодо додаткового опрацювання окремих питань та внесення коректив, виконання яких не потребує суттєвих доробок);
землевпорядна документація не в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам, повертається на доопрацювання;
землевпорядна документація, яка не відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам, оцінюється негативно і не погоджується.
Об’єкт експертизи, який повернуто на доопрацювання, оцінюється позитивно та погоджується після внесення змін і доповнень до нього в порядку, передбаченому цією Методикою, з урахуванням зауважень та пропозицій, зазначених у висновку державної експертизи.
( Підпункт 3.5.3 пункту 3.5 глави 3 доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства № 128 від 17.05.2016 )
3.5.4. Оцінка землевпорядної документації у висновках державної експертизи (за одним із вказаних варіантів) є обов'язковою. При цьому, негативна оцінка об'єкта експертизи повинна бути всебічно обґрунтована положеннями відповідних нормативно-правових актів.
3.5.5. Негативна оцінка землевпорядної документації не може бути підставою для ухилення замовника від оплати проведення державної експертизи.
3.5.6. Негативно оцінена землевпорядна документація після доопрацювання підлягає повторній експертизі на загальних підставах.
3.5.7. Висновки державної експертизи землевпорядної документації після їх підпису експертами, керівником експертного підрозділу та затвердження керівництвом Держгеокадастру, територіальних органів Держгеокадастру в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, скріплені гербовою печаткою, є обов'язковими для прийняття до розгляду замовником.
Висновки державної експертизи повинні мати відповідні реквізити - реєстраційні номери і дати, що збігаються з номером та датою реєстрації об'єкта у журналі обліку (реєстрації) об'єктів експертизи землевпорядної документації.
3.5.8. Усунення зауважень та внесення виправлень, виявлених в результаті державної експертизи, здійснюють розробники землевпорядної документації та інші суб'єкти, що допустили порушення вимог чинного законодавства України, встановлених норм і правил при підготовці об'єкта державної експертизи або його окремих складових частин.
3.5.9. Контроль за усуненням зауважень державної експертизи здійснюють виконавці експертизи (експерти) чи, за їх дорученням, керівники територіальних органів Держгеокадастру. Факт внесення виправлень, врахування зазначених у висновку зауважень та пропозицій посвідчується відповідним записом на висновку експертизи керівника експертного підрозділу або керівника територіального органу Держгеокадастру, на якого покладено контроль за усуненням зауважень державної експертизи.
( Підпункт 3.5.9 пункту 3.5 глави 3 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства № 128 від 17.05.2016 )
3.5.10. Строки проведення державної експертизи встановлені Законом України "Про державну експертизу землевпорядної документації" і не можуть перевищувати 20 робочих днів від дня реєстрації об'єкта державної експертизи. У такий самий строк здійснюється перевірка щодо усунення зауважень державної експертизи.
( Підпункт 3.5.10 пункту 3.5 глави 3 із змінами, внесеними згідно з Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів № 462 від 10.06.2010 )
3.5.11. Позитивний висновок державної експертизи дійсний протягом строку дії об'єкта державної експертизи, але не більше 3-х років від дня його видачі в разі, якщо протягом цього терміну не розпочато реалізацію заходів, передбачених розробленою землевпорядною документацією.
Якщо до початку реалізації заходів, передбачених розробленою землевпорядною документацією, з'явилися нові відомості чи обставини, що не були належним чином відображені їх розробниками та мають значення для об'єктивного дослідження і оцінки об'єкта державної експертизи, об'єкт підлягає додатковій державній експертизі.
3.6. Визначена цією Методикою процедура проведення державної експертизи розповсюджується на всі види експертизи - первинну, повторну та додаткову.
3.6.1. При проведенні повторної експертизи (у разі спростування негативного висновку первинної державної експертизи) проводиться ретельний аналіз переробленої землевпорядної документації, усунення зауважень первинної експертизи, відповідність передбачених заходів діючим законодавчим та іншим нормативно-правовим актам.
3.6.2. Якщо повторна державна експертиза проводиться у зв'язку із закінченням терміну дії позитивного висновку первинної експертизи, аналіз землевпорядної документації проводиться в першу чергу на відповідність її вимогам законодавчих та нормативно-правових актів, які набули чинності протягом трьох років від дня видачі позитивного висновку первинної експертизи. При цьому, замовником землевпорядної документації коригується завдання на її розробку згідно з чинним законодавством України.
3.6.3. При проведенні додаткової державної експертизи всебічно вивчаються додаткові відомості чи обставини, що не були використані (враховані) розробниками документації до проведення первинної експертизи і мають значення для більш об'єктивного дослідження і оцінки об'єкта державної експертизи.
3.6.4. За результатами повторної та додаткової експертизи готується новий висновок.
4. Розмежування компетенції органів виконавчої влади з питань земельних ресурсів у сфері державної експертизи

................
Перейти до повного тексту