- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ЕНЕРГЕТИКИ ТА ВУГІЛЬНОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ УКРАЇНИ
НАКАЗ
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
23 листопада 2015 р.
за № 1458/27903
Про затвердження Національного плану дій
На виконання
статті 6 Закону України "Про ринок природного газу" НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Національний план дій, що додається.
2. Управлінню з питань нафтогазової політики Міністерства енергетики та вугільної промисловості України (Куйда В.А.) забезпечити:
подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому порядку;
оприлюднення цього наказу на офіційному сайті Міністерства енергетики та вугільної промисловості України;
щорічне (до 01 вересня) оновлення цього Плану та оприлюднення на офіційному сайті Міністерства енергетики та вугільної промисловості України.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Діденка І.М.
ПОГОДЖЕНО: Голова Державної регуляторної служби України Голова Національної комісії, що здійснює державне регулювання в сфераї енергетики та комунальних послуг |
К.М. Ляпіна Д.В. Вовк |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
енергетики та вугільної
промисловості України
02.11.2015 № 687
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
23 листопада 2015 р.
за № 1458/27903
НАЦІОНАЛЬНИЙ ПЛАН ДІЙ
( У тексті Плану слова "Міністерство енергетики та вугільної промисловості України", "Міненерговугілля" у всіх відмінках замінено відповідно словами "Міністерство енергетики та захисту довкілля України", "Мінекоенерго" у відповідних відмінках згідно з Наказом Міністерства енергетики та захисту довкілля
№ 1 від 02.01.2020 )
( У тексті Плану слова "Міністерство енергетики та захисту довкілля України", "Мінекоенерго" у всіх відмінках замінено словами "Міністерство енергетики України", "Міненерго" у відповідних відмінках згідно з Наказом Міністерства енергетики
№ 193 від 15.06.2023 )
I. Загальні положення
2. У цьому Плані терміни вживаються в таких значеннях:
максимальний потенціал пропозиції - сума обсягів надходження природного газу з інших країн (імпорт), обсягів природного газу внутрішнього видобутку, обсягів природного газу, які можуть бути відібрані із газосховищ, з урахуванням максимально можливої за відповідних умов потужності об’єктів газової інфраструктури та об’єктів, пов’язаних з видобутком, а також відповідних обставин;
потенціал пропозиції - сума обсягів надходження природного газу з інших країн (імпорт), обсягів природного газу внутрішнього видобутку газу, а також обсягів природного газу, які можуть бути відібрані із газосховищ за звичайних умов.
Інші терміни вживаються у значеннях, наведених у
Законі України "Про ринок природного газу".
3. Цей План підготовлений з використанням:
результатів перевірки стану готовності до реагування (stress tests) європейської газової системи на серйозне переривання поставок природного газу до Європейського Союзу та Секретаріату Енергетичного Співтовариства зимою 2014/15 років, проведеної протягом липня - вересня 2014 року;
досвіду кризових ситуацій з надходження природного газу 2009 і 2014 років;
висновків Плану з підготовки паливно-енергетичного комплексу України до осінньо-зимового періоду 2015-2016 років та його проходження, розробленого із залученням фахівців ЄС, США і Канади;
результатів оцінки ризиків, здійсненої відповідно до правил про безпеку постачання природного газу.
4. Цей План є нормативно-правовим актом, який регулює підготовку та реагування на кризову ситуацію з надходження природного газу (далі - кризова ситуація).
5. Цей План визначає:
1) рівні кризової ситуації;
2) для кожного рівня кризової ситуації:
систему заходів реагування для усунення або зменшення загального негативного впливу кризової ситуації;
обов’язки та завдання суб’єктів владних повноважень, уповноважених брати участь у подоланні кризової ситуації;
обов’язки суб’єктів ринку природного газу з урахуванням впливу на них кризової ситуації;
3) умови діяльності Кризового комітету;
4) механізми міжнародної співпраці;
5) першочергові заходи, що підлягають обов’язковому виконанню з метою поновлення надходження природного газу.
6. Цей План є обов’язковим для виконання всіма суб’єктами ринку природного газу.
II. Рівні кризової ситуації
1. Кризові ситуації поділяються за рівнями:
1) кризова ситуація рівня раннього попередження;
2) кризова ситуація рівня попередження;
3) кризова ситуація рівня надзвичайної ситуації.
2. Кризова ситуація рівня раннього попередження - ситуація, коли існує конкретна, перевірена і достовірна інформація про можливість істотного погіршення ситуації з постачання природного газу, яка ймовірно призведе до кризової ситуації рівня попередження або рівня надзвичайної ситуації.
Кризова ситуація рівня раннього попередження виникає, коли прогнозований попит на природний газ в Україні дорівнює потенціалу пропозиції, але тиск у газотранспортній системі знаходиться на критичному рівні, що може призвести до погіршення ситуації з постачання природного газу.
3. Кризова ситуація рівня попередження - ситуація, при якій має місце зупинення чи обмеження джерела надходження природного газу або надзвичайно високий попит на природний газ, що призводить до істотного погіршення ситуації з постачання природного газу, але надходження природного газу на ринок України забезпечується без необхідності вжиття неринкових заходів.
Кризова ситуація рівня попередження виникає, коли прогнозований попит на природний газ в Україні вищий за потенціал пропозиції, але нижчий за максимальний потенціал пропозиції, тиск у газотранспортній системі знаходиться на критичному рівні, що може призвести до ускладнення ситуації з постачання природного газу.
4. Кризова ситуація рівня надзвичайної ситуації - ситуація, при якій має місце надзвичайно високий попит на природний газ, зупинення чи обмеження важливого джерела надходження природного газу або інше істотне погіршення ситуації з постачання природного газу, при якому було вжито всіх відповідних ринкових заходів, але надходження природного газу на ринок не є достатнім для забезпечення попиту, що створює необхідність для вжиття неринкових заходів, зокрема для забезпечення постачання захищеним споживачам.
Кризова ситуація рівня надзвичайної ситуації виникає, коли прогнозований попит на природний газ в Україні є вищим, ніж максимальний потенціал пропозиції, тиск у газотранспортній системі знаходиться на критичному рівні, що може призвести до подальшого ускладнення ситуації та необхідності введення тимчасових запобіжних заходів, зокрема неринкових.
IIІ. Завдання та обов’язки суб’єктів ринку природного газу під час кризової ситуації незалежно від її рівня
1. Оператори газорозподільних систем, оператори газосховищ, постачальники природного газу, споживачі, безпосередньо приєднані до газотранспортної системи, органи державної влади та органи місцевого самоврядування негайно повідомляють оператора газотранспортної системи через доступні канали зв’язку про виникнення обставин, що становлять загрозу безпеці постачання природного газу та можуть спричинити настання кризової ситуації.
У повідомленні необхідно зазначити:
1) причини виникнення загрози безпеці постачання природного газу;
2) очікуваний час настання кризової ситуації;
3) обсяг природного газу, який може бути втрачено внаслідок настання кризової ситуації;
4) потенційний вплив кризової ситуації на захищених споживачів, визначених відповідно до правил про безпеку постачання природного газу;
5) оцінку рівня кризової ситуації, що може настати;
6) інформацію про можливість подолання кризової ситуації із застосуванням ринкових заходів.
Після отримання такого повідомлення оператор газотранспортної системи проводить перевірку інформації, викладеної в повідомленні. У випадку підтвердження загрози настання кризової ситуації оператор газотранспортної системи негайно інформує структурний підрозділ Міністерства енергетики України, до повноважень якого належить вирішення питань у сфері нафтогазового комплексу, про стан поточної та подальшої ситуації з безпекою постачання природного газу.
На підставі інформації, наданої оператором газотранспортної системи, а також інформації, що була отримана Міністерством енергетики України в процесі моніторингу стану безпеки постачання природного газу (зокрема від третіх осіб), Міністерство енергетики України приймає рішення про необхідність вжиття тимчасових запобіжних заходів (настання кризової ситуації), розміщує його на своєму офіційному веб-сайті або у засобах масової інформації, а також повідомляє про це НКРЕКП та Секретаріат Енергетичного Співтовариства.
2. При настанні кризової ситуації будь-якого рівня Міністерство енергетики України:
1) здійснює координацію дій суб’єктів ринку природного газу з метою завершення кризової ситуації та зменшення або усунення її негативних наслідків;
2) здійснює постійний моніторинг ситуації та виявляє необхідність зміни рівня кризової ситуації або оголошення про її завершення;
3) повідомляє Секретаріат Енергетичного Співтовариства та голову Координаційної Групи Енергетичного Співтовариства про заходи, які воно планує вжити для реагування на кризову ситуацію відповідно до цього Плану;
4) оголошує шляхом розміщення на своєму офіційному веб-сайті відповідного повідомлення про завершення кризової ситуації.
3. Усі суб’єкти ринку природного газу зобов’язані сприяти суб’єктам владних повноважень, уповноваженим брати участь у подоланні кризової ситуації, зокрема шляхом надання їм інформації, необхідної для обрання тимчасових запобіжних заходів, які потрібно здійснити у випадку кризової ситуації.
Усі суб’єкти ринку природного газу, яких стосуються передбачені цим Планом заходи, зобов’язані виконувати відповідні вказівки та інструкції Міністерства енергетики України, а також враховувати у роботі рекомендації Міністерства енергетики України.
4. Під час кризової ситуації будь-якого рівня оператори газотранспортних та газорозподільних систем зобов’язані вживати таких заходів:
1) здійснювати постійний моніторинг і аналіз причин, які призвели до кризової ситуації, і визначати заходи, необхідні для усунення або зменшення загального негативного впливу кризової ситуації;
2) забезпечити регулярне інформування Міністерства енергетики України відповідно до цього Плану;
3) підготувати пропозиції щодо запобігання та усунення негативних наслідків кризової ситуації та направити їх до Міністерства енергетики України;
4) інформувати замовників послуг транспортування/розподілу природного газу, а також суб’єктів, приєднаних до їх систем, про рівень кризової ситуації та її можливі наслідки шляхом розміщення оперативної інформації на своєму офіційному веб-сайті та, у разі крайньої необхідності, шляхом повідомлення через засоби масової інформації;
5) здійснити заходи з припинення (обмеження) постачання природного газу у випадках, визначених договором, цим Планом та іншими нормативно-правовими актами, та контроль за відсутністю несанкціонованого відбору природного газу з газотранспортної/газорозподільної системи;
6) знімати показання вузлів обліку природного газу, розміщених на кордоні України з іншими державами та на газорозподільних станціях (не менше ніж двічі на день), та доводити їх до відома Міністерства енергетики України.
5. Під час кризової ситуації будь-якого рівня оператори газосховищ зобов’язані щоденно надавати Міністерству енергетики України та оператору газотранспортної системи інформацію про обсяг природного газу в газосховищах (в розрізі кожного газосховища).
6. Під час кризової ситуації будь-якого рівня суб’єкти ринку природного газу, які провадять діяльність з видобутку природного газу, повинні вживати заходів щодо недопущення зменшення видобутку природного газу, якщо це є технічно можливим.
7. Під час кризової ситуації будь-якого рівня постачальники природного газу повинні вживати таких заходів:
1) надавати інформацію, передбачену цим Планом, Міністерству енергетики України та операторам газотранспортних/газорозподільних систем;
2) повідомити споживачів, з якими укладено договори, про настання та завершення кризової ситуації;
3) підготувати протягом 5 календарних днів з дня оголошення про завершення кризової ситуації звіт про заходи, вжиті з метою подолання кризової ситуації, та їх результати, зокрема вказати причини, які призвели до кризової ситуації, пропозиції щодо запобігання настанню кризових ситуацій у подальшому, та подати його оператору газотранспортної системи.
8. Будь-які заходи, що вживаються для подолання кризової ситуації, повинні бути мінімально достатніми для досягнення їх цілі та не створювати необґрунтовані перешкоди для функціонування ринку природного газу.
ІV. Кризова ситуація рівня раннього попередження
1. Після прийняття рішення про настання кризової ситуації рівня раннього попередження Міністерство енергетики України визначає перелік ринкових заходів, які підлягають виконанню відповідно до цього Плану.
2. Міністерство енергетики України приймає рішення про вжиття одного або декількох із таких заходів для подолання кризової ситуації рівня раннього попередження:
1) подання рекомендацій про внесення змін до тривалості робочого часу;
2) надання пропозицій щодо зміни режимів роботи об’єктів газової інфраструктури (цілодобове надання інформації про стан надходження та використання природного газу тощо);
3) видання вказівок постачальникам природного газу про щоденне надання Міністерству енергетики України прогнозних обсягів газовикористання їх споживачами.
V. Кризова ситуація рівня попередження
1. Міністерство енергетики України за допомогою засобів зв’язку доводить до відома голови Координаційної Групи Енергетичного Співтовариства з питань безпеки постачання рішення про настання кризової ситуації рівня попередження.
2. Після прийняття рішення про настання кризової ситуації рівня попередження Міністерство енергетики України визначає перелік ринкових заходів, які підлягають виконанню відповідно до цього Плану.
3. Міністерство енергетики України приймає рішення про вжиття одного або декількох із таких заходів для подолання кризової ситуації рівня попередження:
1) заходи, передбачені пунктом 2 розділу ІV цього Плану;
................Перейти до повного тексту