- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
22.08.2024 № 1182
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
18 вересня 2024 р.
за № 1408/42753
Про затвердження Порядку утворення та умов функціонування спеціальних класів у закладах загальної середньої освіти
1. Затвердити Порядок утворення та умови функціонування спеціальних класів у закладах загальної середньої освіти, що додається.
3. Директорату дошкільної та інклюзивної освіти (Лотоцька А.) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України у встановленому законодавством порядку.
4. Цей наказ набирає чинності з 01 вересня 2025 року.
5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Смірнову Є.
ПОГОДЖЕНО: Міністр фінансів України Міністр соціальної політики України Міністр охорони здоров’я України Уповноважений Верховної Ради України з прав людини Генеральний Секретар Громадської спілки "Всеукраїнське громадське об’єднання "Національна Асамблея людей з інвалідністю України" | С. Марченко О. Жолнович В. Ляшко Д. Лубінець В. Назаренко |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства освіти
і науки України
22 серпня 2024 року № 1182
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
18 вересня 2024 р.
за № 1408/42753
ПОРЯДОК
утворення та умови функціонування спеціальних класів у закладах загальної середньої освіти
I. Загальні положення
1. Цей Порядок визначає механізм утворення та умови функціонування спеціальних класів у закладах загальної середньої освіти, крім спеціальних закладів загальної середньої освіти. Терміни у цьому Порядку вживаються у значеннях, наведених в Законах України
"Про освіту",
"Про повну загальну середню освіту".
2. Спеціальні класи - це окремі класи, що утворюються у закладах загальної середньої освіти для навчання осіб з особливими освітніми потребами у спеціально створених умовах з урахуванням їх індивідуальних потреб, можливостей, здібностей та інтересів.
3. Основними завданнями спеціального класу є:
1) забезпечення здобуття особами з особливими освітніми потребами загальної середньої освіти на одному чи кількох рівнях освіти відповідно до державних стандартів з набуттям ключових та предметних компетентностей;
2) створення умов для здобуття освіти особами з особливими освітніми потребами шляхом належного кадрового, матеріально-технічного забезпечення, забезпечення універсального дизайну та/або розумного пристосування, що враховує індивідуальні потреби та можливості учнів;
3) забезпечення навчання учнів за допомогою найбільш прийнятних для них методів і способів спілкування в освітньому середовищі, які максимально сприяють засвоєнню знань і навичок, використання в освітньому процесі української жестової мови, шрифту Брайля, допоміжних засобів для навчання, засобів альтернативної комунікації;
4) формування в учнів компетентностей для подальшого самостійного життя, забезпечення розвитку природних здібностей і обдарувань, творчого та критичного мислення, соціалізації учнів;
5) засвоєння учнями норм етики та загальнолюдської моралі, міжособистісного спілкування, основ гігієни та здорового способу життя;
6) активне залучення до освітнього процесу батьків (інших законних представників) осіб з особливими освітніми потребами та надання їм консультацій;
7) забезпечення системного психолого-педагогічного супроводу учнів з особливими освітніми потребами;
8) проведення корекційно-розвиткової роботи відповідно до категорій (типів) особливих освітніх потреб (труднощів).
II. Утворення та функціонування спеціальних класів
1. Спеціальні класи утворюються у всіх типах закладів загальної середньої освіти, крім спеціальних шкіл та навчально-реабілітаційних центрів, всіх форм власності і підпорядкування.
2. Спеціальні класи утворюються керівником закладу загальної середньої освіти на підставі заяви про зарахування одного з батьків дитини з особливими освітніми потребами або інших законних представників чи повнолітньої особи, поданої особисто, за погодженням із засновником цього закладу освіти або уповноваженим ним органом за наявності відповідного контингенту учнів, матеріально-технічної бази та кадрового забезпечення.
3. Спеціальні класи утворюються та комплектуються відповідно до категорій (типів) особливих освітніх потреб (труднощів) здобувачів загальної середньої освіти, ступенів їх прояву та рівня підтримки учнів.
4. Керівник (директор) закладу загальної середньої освіти організовує роботу з персональними даними учнів спеціального класу та визначає працівника, відповідального за внесення інформації до системи автоматизованої роботи інклюзивно-ресурсних центрів, згідно з
Положенням про систему автоматизації роботи інклюзивно-ресурсних центрів, затвердженим наказом Міністерства освіти і науки України від 02 листопада 2020 року № 1353, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 08 січня 2021 року за № 24/35646.
Додатково до заяви про зарахування до закладу освіти додаються:
висновок про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку особи, наданий інклюзивно-ресурсним центром, в якому зазначено категорію (тип) особливих освітніх потреб (труднощів) та рекомендований рівень підтримки у закладі освіти, не нижче другого;
оригінал або копія відповідного документа про освіту (крім учнів першого класу) за відповідний клас, документ, що підтверджує здобуття освіти;
копія індивідуальної програми розвитку, складеної у закладі освіти, де особа здобувала освіту (за наявності);
висновок лікарсько-консультативної комісії про встановлення дитині інвалідності (за наявності);
копія індивідуальної програми реабілітації особи (дитини) з інвалідністю (за наявності);
висновок лікаря-сурдолога або лікаря-отоларинголога дитячого (для дітей з порушенням мовлення);
висновок лікаря-психіатра дитячого (за наявності).
6. Залежно від категорії (типу) особливих освітніх потреб (труднощів) та рекомендованого рівня підтримки здобувачів освіти створюються спеціальні класи для учнів:
1) з інтелектуальними труднощами, що потребують третього рівня підтримки в закладах освіти;
2) з інтелектуальними труднощами, що потребують четвертого рівня підтримки в закладах освіти;
3) з інтелектуальними труднощами, що потребують п’ятого рівня підтримки в закладах освіти.
У разі недостатньої кількості учнів та за умови забезпечення індивідуального підходу в один клас зараховуються учні з інтелектуальними труднощами, що потребують третього-п’ятого рівнів підтримки в закладах освіти;
4) з функціональними сенсорними труднощами, що передбачають обмеження слухової функції та потребують другого, третього рівня підтримки в закладах освіти;
5) з функціональними сенсорними труднощами, що передбачають обмеження слухової функції та потребують четвертого-п’ятого рівня підтримки в закладах освіти.
У разі недостатньої кількості учнів та за умови забезпечення індивідуального підходу в один клас зараховуються учні з функціональними сенсорними труднощами, що передбачають обмеження слухової функції та потребують другого-п’ятого рівнів підтримки в закладах освіти;
6) з функціональними сенсорними труднощами, що передбачають обмеження зорової функції та потребують другого-третього рівня підтримки в закладах освіти;
7) з функціональними сенсорними труднощами, що передбачають обмеження зорової функції та потребують четвертого-п’ятого рівня підтримки в закладах освіти.
У разі недостатньої кількості учнів та за умови забезпечення індивідуального підходу в один клас зараховуються учні з функціональними сенсорними труднощами, що передбачають обмеження зорової функції та потребують другого-п’ятого рівнів підтримки в закладах освіти;
8) з функціональними моторними або фізичними труднощами, що потребують другого-третього рівня підтримки в закладах освіти;
9) з функціональними моторними або фізичними труднощами, що потребують четвертого-п’ятого рівня підтримки в закладах освіти.
У разі недостатньої кількості учнів та за умови забезпечення індивідуального підходу в один клас зараховуються учні з функціональними моторними або фізичними труднощами та потребують другого-п’ятого рівнів підтримки в закладах освіти;
10) з функціональними мовленнєвими труднощами, що потребують другого-п’ятого рівня підтримки в закладах освіти;
11) із складними порушеннями розвитку (що передбачають поєднання різних категорій (типів) особливих освітніх потреб (труднощів), одна з яких потребує четвертого-п’ятого рівня підтримки);
12) з соціоадаптаційними/соціокультурними труднощами, в тому числі такими, що пов’язані з розладами аутистичного спектра та потребують другого-п’ятого рівнів підтримки.
................Перейти до повного тексту