1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРАХ ЕНЕРГЕТИКИ ТА КОМУНАЛЬНИХ ПОСЛУГ
ПОСТАНОВА
30.09.2015 № 2517
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
06 листопада 2015 р.
за № 1388/27833
Про затвердження Методики визначення та розрахунку тарифів на послуги транспортування природного газу для точок входу і точок виходу на основі багаторічного стимулюючого регулювання
( Із змінами, внесеними згідно з Постановами Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2845 від 26.11.2015 № 1280 від 30.10.2018 № 580 від 22.04.2019 № 2107 від 11.10.2019 № 2899 від 20.12.2019 № 370 від 11.02.2020 № 1021 від 08.06.2023 № 385 від 22.02.2024 № 1642 від 24.09.2024 )
Відповідно до статті 4 Закону України "Про ринок природного газу" та абзацу п’ятого підпункту 5 пункту 4 Положення про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, затвердженого Указом Президента України від 10 вересня 2014 року № 715 Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Затвердити Методику визначення та розрахунку тарифів на послуги транспортування природного газу для точок входу і точок виходу на основі багаторічного стимулюючого регулювання, що додається.
2. Департаменту із регулювання відносин у нафтогазовій сфері забезпечити подання цієї постанови на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Ця постанова набирає чинності з дня її офіційного опублікування.

Голова Комісії

Д. Вовк
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова
Національної комісії, що здійснює
державне регулювання у сферах
енергетики та комунальних
послуг
30.09.2015 № 2517
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
06 листопада 2015 р.
за № 1388/27833
МЕТОДИКА
визначення та розрахунку тарифів на послуги транспортування природного газу для точок входу і точок виходу на основі багаторічного стимулюючого регулювання
( У тексті Методики слова "для споживачів України" замінено словами "для внутрішніх точок" згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 1280 від 30.10.2018 ) ( У тексті Методики слова "пропускна потужність" у всіх відмінках замінено словом "потужність" у відповідних відмінках згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2107 від 11.10.2019 )
І. Загальні положення
1. Ця Методика розроблена відповідно до законів України "Про природні монополії", "Про ринок природного газу", "Про ціни і ціноутворення", "Про трубопровідний транспорт" та "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг".
( Пункт 1 розділу I в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2107 від 11.10.2019 )
2. Дія цієї Методики поширюється на суб'єктів господарювання (далі - газотранспортне підприємство, ліцензіат), які отримали або мають намір отримати ліцензію на провадження господарської діяльності з транспортування природного газу газотранспортною системою (далі - транспортування природного газу).
На період дії в Україні воєнного стану положення абзацу першого пункту 1 та абзаців першого-четвертого пункту 8 глави 2 та глави 4 розділу Х цієї Методики при визначенні та розрахунку тарифів на послуги транспортування природного газу не застосовуються.
( Пункт 2 розділу I доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 385 від 22.02.2024 ) ( Пункт 2 розділу I в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2107 від 11.10.2019 )
3. Ця Методика установлює механізм формування тарифів на послуги транспортування природного газу від точки (точок) входу до точки (точок) виходу та параметрів регулювання, що мають довгостроковий період дії для цілей стимулюючого регулювання та забезпечення:
отримання необхідного доходу та прибутку на регуляторну базу активів;
дотримання регуляторної бази активів та регуляторної норми доходу.
4. У цій Методиці терміни вживаються в таких значеннях:
амортизація - систематичний розподіл вартості регуляторної бази активів, що амортизується, протягом строку їх корисного використання (експлуатації) для здійснення діяльності з транспортування природного газу;
базовий рік - рік, що передує першому року регуляторного періоду;
використання системи для внутрішніх потреб - транспортування природного газу в межах газотранспортної системи для потреб ринку природного газу України;
( Пункт 4 розділу I доповнено новим абзацом четвертим згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 385 від 22.02.2024 )
використання системи для міжсистемних потреб - транспортування природного газу в межах газотранспортної системи для потреб ринків природного газу інших держав;
( Пункт 4 розділу I доповнено новим абзацом п'ятим згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 385 від 22.02.2024 )
виробничо-технологічні витрати та нормовані втрати природного газу (далі - технологічні витрати та нормовані втрати) - витрати та втрати природного газу, пов'язані з технологічним процесом транспортування природного газу;
( Абзац пункту 4 розділу I в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 1280 від 30.10.2018 )
встановлення тарифів - затвердження (перегляд, уточнення, коригування) для ліцензіата тарифів, розрахованих відповідно до цієї Методики, згідно з рішенням, яке приймається на засіданні Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг;
довгострокові параметри регулювання - параметри регулювання необхідного доходу ліцензіата, що мають довгостроковий період дії і залишаються незмінними протягом регуляторного періоду;
загальний показник ефективності - цільове галузеве завдання щодо щорічного скорочення операційних контрольованих витрат у відсотках;
інвестиційна програма - окремий розділ плану розвитку газотранспортної системи на наступні 10 років, що затверджується НКРЕКП, яким передбачено план використання коштів для підвищення рівня надійності та економічності роботи активів та містить комплекс зобов'язань ліцензіата на період її виконання щодо розвитку підприємства, покращення показників якості надання послуг споживачам з відповідними розрахунками та обґрунтуваннями, що підтверджують доцільність здійснення інвестиційної діяльності, джерела її фінансування та графік виконання;
кластер точок - однорідна група точок або група точок входу або виходу, розташованих поруч і які вважаються, відповідно, однією точкою входу або однією точкою виходу для цілей визначення тарифу;
( Пункт 4 розділу I доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2107 від 11.10.2019 )
коригування тарифів - встановлення тарифів на кожен рік регуляторного періоду на підставі розрахованого необхідного доходу з урахуванням фактичних даних за попередній рік;
необхідний дохід - дохід, що визначається на підставі параметрів регулювання, що мають довгостроковий період дії згідно з цією Методикою, та має забезпечувати здійснення діяльності з транспортування природного газу у кожному році регуляторного періоду;
однорідна група точок - група точок у газотранспортній системі: віртуальні та/або фізичні точки входу; точки входу на міждержавних з’єднаннях; віртуальні та/або фізичні точки виходу; точки виходу на міждержавних з’єднаннях; внутрішні точки входу (віртуальні та/або фізичні точки входу від суміжних газовидобувних підприємств, віртуальні точки входу з газорозподільних систем); фізичні точки входу з установки LNG; віртуальні та/або фізичні точки входу з газосховищ; віртуальні точки входу з митного складу газосховища чи групи газосховищ; внутрішні точки виходу (віртуальні та/або фізичні точки виходу до газорозподільних систем, віртуальні та/або фізичні точки виходу до суміжного газовидобувного підприємства, фізичні точки виходу до прямих споживачів); віртуальні та/або фізичні точки виходу до газосховища чи групи газосховищ; віртуальні точки виходу до митного складу газосховища чи групи газосховищ; віртуальна точка виходу для операцій оператора газотранспортної системи, пов'язаних із закупівлею оператором газотранспортної системи природного газу для власних потреб та виробничо-технологічних витрат;
( Пункт 4 розділу I доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2107 від 11.10.2019; із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 1642 від 24.09.2024 )
операційні витрати - витрати, пов’язані з операційною діяльністю (транспортуванням природного газу) ліцензіата;
операційні контрольовані витрати - операційні витрати, розмір яких залежить від управлінських рішень ліцензіата;
операційні неконтрольовані витрати - операційні витрати, на які ліцензіат не має безпосереднього впливу (податки, збори, обов’язкові платежі, розмір яких установлюється відповідно до законодавства України);
перегляд тарифів - встановлення тарифів на підставі розрахованого необхідного доходу на наступний регуляторний період з урахуванням зміни довгострокових параметрів регулювання;
прогнозні значення (рівень) - значення величини (витрат, обсягів тощо), що враховуються при розрахунку тарифів на наступний рік до його початку;
регуляторний період - період часу між двома послідовними переглядами тарифів та змінами параметрів регулювання, що мають довгостроковий період дії, який становить 5 років, за винятком першого регуляторного періоду, який установлюється окремим рішенням НКРЕКП;
регуляторний рахунок - це обліковий запис, на який відносяться відхилення уточненого необхідного доходу за кожний рік регуляторного періоду;
( Пункт 4 розділу I доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2107 від 11.10.2019 )
тариф на послуги транспортування природного газу для точок входу і точок виходу (далі - тариф для точок входу, тариф для точок виходу) - виражена у грошовій формі вартість забезпечення у планованому періоді замовнику обсягу замовленої потужності, вираженої в 1000 м-3 (одиницях енергії) до одиниці часу в точках входу в газотранспортну систему та точках виходу з газотранспортної системи;
точка виходу з газотранспортної системи (точка виходу) - визначена точка у газотранспортній системі, в якій оператор газотранспортної системи доставляє природний газ, що знаходиться у газотранспортній системі, до іншої газотранспортної або газорозподільної системи, газосховища, установки LNG або споживача, приєднаного до газотранспортної системи, або до об'єкта, пов'язаного із видобутком природного газу;
точка входу до газотранспортної системи (точка входу) - визначена точка у газотранспортній системі, в якій природний газ надходить до газотранспортної системи від об'єктів, пов'язаних із видобутком природного газу, газосховища, установки LNG, а також від інших газотранспортних або газорозподільних систем;
уточнення тарифів - встановлення тарифів на кожен рік регуляторного періоду на підставі розрахованого необхідного доходу з урахуванням уточнених прогнозованих значень індексу споживчих цін, індексу цін виробників промислової продукції, індексу зростання номінальної середньомісячної заробітної плати, прогнозованої ціни закупівлі природного газу, прогнозованих обсягів потужності, прогнозованих джерел фінансування інвестиційної програми;
( Абзац двадцять п’ятий пункту 4 розділу I в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 385 від 22.02.2024; із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 1642 від 24.09.2024 )
фактор створення вартості - це ключовий фактор, що визначає діяльність оператора газотранспортної системи, що пов’язаний з витратами цього оператора газотранспортної системи, такий як відстань чи потужність.
( Абзац пункту 4 розділу I в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 385 від 22.02.2024 )
Інші терміни вживаються у значеннях, наведених у Законах України "Про ринок природного газу", "Про природні монополії".
5. Початок першого регуляторного періоду відповідає даті запровадження НКРЕКП стимулюючого регулювання.
6. Розрахунок прогнозованого необхідного доходу від здійснення діяльності з транспортування природного газу здійснюється щорічно до початку кожного року регуляторного періоду на цей та всі наступні роки цього регуляторного періоду з урахуванням:
1) встановлених НКРЕКП параметрів регулювання, що мають довгостроковий період дії та є незмінними протягом цього регуляторного періоду:
регуляторної норми доходу для регуляторної бази активів, яка визначена на дату переходу до стимулюючого регулювання;
регуляторної норми доходу для частини регуляторної бази активів, яка створена після переходу до стимулюючого регулювання;
загального показника ефективності для контрольованих операційних витрат;
загальний показник ефективності для обсягів ВТВ газу.
( Абзац п'ятий підпункту 1 пункту 6 розділу I в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 1280 від 30.10.2018 )
2) прогнозованих значень параметрів розрахунку необхідного доходу відповідно до прогнозу соціально-економічного розвитку України, основних макропоказників економічного і соціального розвитку України та основних напрямів бюджетної політики:
індексу споживчих цін;
індексу цін виробників промислової продукції;
індексу зростання номінальної середньомісячної заробітної плати.
У разі відсутності зазначених прогнозованих значень на дату встановлення тарифів до розрахунку приймаються їх фактичні значення за останні 12 місяців;
3) прогнозованої ціни закупівлі природного газу;
( Пункт 6 розділу I доповнено новим підпунктом 3 згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 1642 від 24.09.2024 )
4) інвестиційної програми ліцензіата.
7. Протягом регуляторного періоду за фактичними даними може бути проведено коригування необхідного доходу, яке враховує:
( Абзац перший пункту 7 розділу I в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2899 від 20.12.2018 )
фактичні значення індексу споживчих цін, індексу цін виробників промислової продукції, індексу зростання номінальної середньомісячної заробітної плати;
зміни в чинному законодавстві України в частині розміру ставок податків, зборів, обов’язкових платежів;
зміну обсягів замовлених потужностей;
дохід, отриманий від надання права користування потужністю з обмеженнями;
( Пункт 7 розділу I доповнено новим абзацом п’ятим згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2107 від 11.10.2019 )
аукціонні надбавки, отримані за результатами проведення процедури розподілу потужності в рамках аукціону;
( Пункт 7 розділу I доповнено новим абзацом шостим згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2107 від 11.10.2019 )
зобов’язання щодо витрат, пов’язаних із приєднанням, тощо.
8. За умов зміни прогнозованих значень параметрів розрахунку необхідного доходу може бути проведено уточнення необхідного доходу, яке враховує зміну:
прогнозу соціально-економічного розвитку України, основних макропоказників економічного і соціального розвитку України та основних напрямів бюджетної політики щодо прогнозованого індексу споживчих цін, прогнозованого індексу цін виробників промислової продукції, прогнозованого індексу зростання номінальної середньомісячної заробітної плати;
прогнозованої ціни закупівлі природного газу;
прогнозованих обсягів потужності;
прогнозованих джерел фінансування інвестиційної програми.
( Розділ I доповнено новим пунктом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 1642 від 24.09.2024 )
ІІ. Визначення необхідного доходу від здійснення діяльності з транспортування природного газу
1. Прогнозований необхідний дохід від здійснення діяльності з транспортування природного газу на рік t розраховується на основі плати за потужність за формулою
див. зображення
(1)
( Абзац другий пункту 1 розділу II в редакції Постанов Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2107 від 11.10.2019, № 2899 від 20.12.2018 )
де: див. зображення
- прогнозовані операційні контрольовані витрати з транспортування природного газу на рік t, примірний перелік яких наведено в додатку 1 до цієї Методики, тис. грн;
див. зображення
- прогнозовані операційні неконтрольовані витрати з транспортування природного газу на рік t, примірний перелік яких наведено в додатку 2 до цієї Методики, тис. грн;
див. зображення
- прогнозовані витрати ліцензіата, пов’язані із закупівлею природного газу, що використовується для забезпечення виробничо-технологічних витрат, нормованих втрат природного газу на рік t, тис. грн;
див. зображення
- прогнозована амортизація на рік t, тис. грн;
( Абзац сьомий пункту 1 розділу II виключено на підставі Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2107 від 11.10.2019
)
див. зображення
- прогнозований прибуток на регуляторну базу активів на рік t після оподаткування, тис. грн;
див. зображення
- прогнозований прибуток на робочий капітал на рік t після оподаткування, тис. грн;
див. зображення
- коригування необхідного доходу у зв’язку з виявленням та підтвердженням порушень за результатами проведення планового та/або позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб’єктом господарювання вимог законодавства у нафтогазовій сфері та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з транспортування природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 16 лютого 2017 року № 201;
( Абзац десятий пункту 1 розділу II виключено на підставі Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2899 від 20.12.2018
)
див. зображення
- прогнозований податок на прибуток на рік t, тис. грн.
( Пункт 1 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2107 від 11.10.2019 )
2. Прогнозовані операційні контрольовані витрати з транспортування природного газу розраховуються перед початком регуляторного періоду на кожний рік регуляторного періоду за формулою
див. зображення
(2)
( Абзац другий пункту 2 розділу II в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 1642 від 24.09.2024 )
де див. зображення
- прогнозовані операційні контрольовані витрати у році t-1, тис. грн;
див. зображення
- прогнозовані витрати на оплату праці у році t-1, що визначаються відповідно до пункту 3 цього розділу, тис. грн;
див. зображення
- прогнозовані витрати на оплату праці у році t, що визначаються відповідно до пункту 3 цього розділу, тис. грн;
див. зображення
- прогнозований індекс цін виробників промислової продукції для року t, %;
див. зображення
- встановлений НКРЕКП загальний показник ефективності для операційних контрольованих витрат, %.
Базові рівні операційних контрольованих витрат для першого регуляторного періоду (ОКВо) установлюються на рівні відповідних витрат, затверджених структурою тарифів на базовий рік.
Економія операційних контрольованих витрат протягом регуляторного періоду залишається у розпорядженні ліцензіата.
Базові рівні контрольованих операційних витрат на другий та наступні регуляторні періоди встановлюються з урахуванням частини економії контрольованих операційних витрат попереднього регуляторного періоду за формулою
див. зображення
(3)
де див. зображення
- прогнозовані операційні контрольовані витрати в останньому році попереднього регуляторного періоду, тис. грн;
ЕОКВ - економія операційних контрольованих витрат за попередній регуляторний період (за винятком останніх двох років), що розраховується за формулою
див. зображення
(4)
де див. зображення
- прогнозовані операційні контрольовані витрати у році t, тис. грн;
див. зображення
- фактичні операційні контрольовані витрати у році t, тис. грн;
k - кількість років у попередньому періоді регулювання.
У разі очікування суттєвих відмінностей у технологічних режимах роботи газотранспортної системи в наступному регуляторному періоді, пов’язаних, зокрема, зі значним відхиленням прогнозованих обсягів потужності від обсягів, урахованих при формуванні тарифів на послуги транспортування природного газу на попередній регуляторний період, прогнозовані операційні контрольовані витрати у році t визначаються на рівні, необхідному для забезпечення безаварійної та безперебійної роботи газотранспортної системи.
( Пункт 2 розділу II доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 1642 від 24.09.2024 )
Такі прогнозовані операційні контрольовані витрати приймаються за базові рівні контрольованих операційних витрат на другий та наступні роки планованого регуляторного періоду.
( Пункт 2 розділу II доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 1642 від 24.09.2024 ) ( Пункт 2 розділу II в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 385 від 22.02.2024 )
3. Визначення прогнозованих ВОП для року t здійснюється за формулою
див. зображення
(5)
( Абзац другий пункту 3 розділу II в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 1642 від 24.09.2024 )
де див. зображення
- прогнозовані витрати на оплату праці на рік t, тис. грн;
див. зображення
- прогнозовані витрати на оплату праці на рік t-1, тис. грн;
див. зображення
- прогнозований індекс зростання номінальної середньомісячної заробітної плати в Україні для року t, визначається за формулою
( Абзац п’ятий пункту 3 розділу II в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 1642 від 24.09.2024
)
див. зображення
(6)
( Абзац пункту 3 розділу II в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 1642 від 24.09.2024 )
де див. зображення
- прогнозований індекс споживчих цін у середньому до попереднього року для року t, %;
( Абзац пункту 3 розділу II в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 1642 від 24.09.2024
)
див. зображення
- прогнозований індекс зростання номінальної середньомісячної заробітної плати працівників, скоригований на індекс споживчих цін (індекс зростання реальної середньомісячної заробітної плати) для року t, %.
( Абзац пункту 3 розділу II в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 1642 від 24.09.2024
)
( Пункт 3 розділу II в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 385 від 22.02.2024 )
4. До складу прогнозованих операційних неконтрольованих витрат мають бути включені тільки ті операційні неконтрольовані витрати, що безпосередньо пов'язані зі здійсненням ліцензованої діяльності з транспортування природного газу:
1) прогнозовані операційні неконтрольовані витрати з транспортування природного газу на рік t (ОНВnt ) визначаються за формулою
див. зображення
(7)
( Абзац другий підпункту 1 пункту 4 розділу II в редакції Постанов Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2107 від 11.10.2019, № 385 від 22.02.2024 )
де: НВОП - фактичний рівень єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за останній звітний рік, що передує року t, у відносних одиницях;
( Абзац третій підпункту 1 пункту 4 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 385 від 22.02.2024
)
див. зображення
- прогнозований індекс споживчих цін для року t, %;
( Абзац п'ятий пункту 4 розділу II виключено на підставі Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2107 від 11.10.2019
)
2) за базові рівні неконтрольованих операційних витрат для першого регуляторного періоду (ОНВ-0) приймаються витрати, затверджені структурою тарифів на базовий рік;
3) НВОП переглядається в разі зміни законодавчо встановленого рівня єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування.
( Абзац перший підпункту 3 пункту 4 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 385 від 22.02.2024 )
При збільшенні (зменшенні) рівня операційних неконтрольованих витрат базовий рівень операційних неконтрольованих витрат переглядається.
Підставою для перегляду базового рівня операційних неконтрольованих витрат є зміни у чинному законодавстві України в частині розміру ставок податків, зборів, обов’язкових платежів.
5. Прогнозовані витрати ліцензіата, пов’язані із закупівлею природного газу, що використовується для забезпечення виробничо-технологічних витрат та нормованих втрат природного газу (ВТВnt ), визначаються перед початком регуляторного періоду на рік t за формулою
див. зображення
(8)
Абзац другий пункту 5 розділу II в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2107 від 11.10.2019 )
де: див. зображення
- прогнозовані обсяги виробничо-технологічних витрат та нормованих втрат природного газу на рік t 1000 м-3, які визначаються з урахуванням фактичних обсягів виробничо-технологічних витрат та нормованих втрат природного газу за попередні періоди, загальних прогнозних обсягів транспортування у році t та загального показника ефективності для обсягів виробничо-технологічних витрат та нормованих втрат природного газу, встановленого НКРЕКП;
( Абзац пункту 5 розділу II в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2107 від 11.10.2019 )
див. зображення
- прогнозована ціна закупівлі природного газу у році t, грн за 1000 м-3;
( Абзац п'ятий пункту 5 розділу II виключено на підставі Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2107 від 11.10.2019
)
Для першого регуляторного періоду показник ефективності для обсягів виробничо-технологічних витрат та нормованих втрат природного газу дорівнює 0.
( Абзац п'ятий пункту 5 розділу II в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2107 від 11.10.2019 )
Прогнозовані обсяги виробничо-технологічних витрат та нормованих втрат природного газу визначаються перед початком регуляторного періоду як базові рівні обсягів виробничо-технологічних витрат та нормативних втрат природного газу (V-0ВТВt ) та не змінюються протягом регуляторного періоду.
За базові рівні обсягів виробничо-технологічних витрат та нормованих втрат природного газу (V-0ВТВt ) для першого регуляторного періоду приймаються питомі витрати, прийняті до розрахунку структури тарифів на базовий рік.
( Пункт 5 розділу II в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2107 від 11.10.2019 ) ( Пункт 6 розділу II виключено на підставі Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2107 від 11.10.2019 )
6. Амортизація у році t регуляторного періоду визначається відповідно до розділів IV та V цієї Методики, окремо на активи, що створені на дату переходу до стимулюючого регулювання, та активи, створені після переходу на стимулююче регулювання, активи, що були отримані ліцензіатами на безоплатній основі, та активи, що були створені за рахунок отримання плати за приєднання об’єктів газоспоживання (газопостачання) замовників до газопроводів газотранспортного підприємства, за формулою
див. зображення
(9)
де: див. зображення
- річна амортизація на активи, що визначені на дату переходу до стимулюючого регулювання, тис. грн;
див. зображення
- річна амортизація у році t на активи, що створені після переходу на стимулююче регулювання, відповідно до інвестиційної програми, тис. грн;
див. зображення
- річна амортизація на активи, що були отримані ліцензіатами на безоплатній основі після переходу до стимулюючого регулювання, крім активів (будівлі адміністративного призначення, транспортні засоби, меблі, інвентар, програмне забезпечення та інші активи) відповідно до розділу IV цієї Методики, тис. грн;
див. зображення
- річна амортизація на активи, що були створені за рахунок отримання плати за приєднання об’єктів газоспоживання (газопостачання) замовників до газопроводів газотранспортного підприємства, тис. грн;
1) при визначенні суми амортизації (Аtнов) у році t у відповідних складових враховується прогнозована сума амортизації активів, що будуть створені у році t в рамках реалізації інвестиційної програми, у тому числі за рахунок отримання плати за приєднання об’єктів газоспоживання (газопостачання) замовників до газопроводів газотранспортного підприємства, або будуть отримані ліцензіатами на безоплатній основі;
2) прогнозована річна амортизація на активи, отримані ліцензіатом на безоплатній основі, які створені після переходу на стимулююче регулювання, або активи, створені за рахунок плати за підключення за споживання газу (Аtбо та Аtпр) на рік t, розраховується на рівні фактичної амортизації за останні чотири звітні квартали.
( Абзац перший підпункту 2 пункту 6 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 385 від 22.02.2024 )
Прогнозована амортизація на ці активи у першому році першого періоду регулювання дорівнює 0.
Зазначена амортизація нараховується, починаючи з кварталу, наступного після кварталу, в якому планується введення відповідного активу в експлуатацію.
7. Розрахунок прибутку на регуляторну базу активів (Пt ) здійснюється за формулою:
( Абзац перший пункту 7 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2899 від 20.12.2018 ) ( Абзац другий пункту 7 розділу II виключено на підставі Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2899 від 20.12.2018 )
див. зображення
(10)
де: див. зображення
- регуляторна база активів, що створена на дату переходу до стимулюючого регулювання на початок року t, тис. грн;
див. зображення
- регуляторна база активів, що створена на дату переходу до стимулюючого регулювання на кінець року t, тис. грн;
див. зображення
- встановлена НКРЕКП регуляторна норма доходу на регуляторну базу активів, що створена на дату переходу до стимулюючого регулювання, у відносних одиницях;
див. зображення
- регуляторна база активів, що створена після переходу до стимулюючого регулювання на початок року t, тис. грн;
див. зображення
- регуляторна база активів, що створена після переходу до стимулюючого регулювання на кінець року t, тис. грн;
див. зображення
- встановлена НКРЕКП регуляторна норма доходу на регуляторну базу активів, що створена після переходу до стимулюючого регулювання, у відносних одиницях.
8. На початок першого регуляторного періоду регуляторна база активів, яка створена до переходу до стимулюючого регулювання, дорівнює регуляторній базі активів, яка створена на дату переходу до стимулюючого регулювання (РБАcmnt = РБА-0).
9. Регуляторна база активів, яка створена на дату переходу до стимулюючого регулювання (РБА-0), та регуляторна база активів, яка створена після переходу на стимулююче регулювання, визначаються відповідно до розділу V цієї Методики.
10. Регуляторна база активів, яка створена на дату переходу до стимулюючого регулювання, може бути одноразово переглянута при коригуванні необхідного доходу на суму вартості активів, які були створені на дату переходу до стимулюючого регулювання, відповідно до інвестиційної програми, у році, який передував року впровадження стимулюючого регулювання, але на дату переходу до стимулюючого регулювання були відсутні дані щодо їх фактичної вартості.
На початок першого року першого періоду регулювання регуляторна база активів, яка створена після переходу до стимулюючого регулювання (РБАntнов), дорівнює 0.
11. Регуляторна база активів, яка створена після переходу до стимулюючого регулювання, на початок кожного наступного року регуляторного періоду встановлюється на рівні регуляторної бази активів, яка створена після переходу до стимулюючого регулювання, на кінець попереднього року (РБАntнов = РБАновkt-1 ).
12. РБАновkt та РБАcmkt визначаються за формулами:
див. зображення
(11)
де: див. зображення
- первісна вартість активів, створених у році t згідно з інвестиційною програмою, тис. грн;
див. зображення
- вартість активів, які були списані протягом року t та створені після переходу до стимулюючого регулювання згідно з інвестиційною програмою, тис. грн;
див. зображення
(12)
13. Прогнозований прибуток на робочий капітал у році t розраховується за формулою
див. зображення
(13)
де: див. зображення
- обсяг фінансування інвестиційної програми на рік t, затвердженої НКРЕКП відповідно до вимог Кодексу
газотранспортної системи
, тис. грн;
див. зображення
- нормативний показник оборотності, днів.
У разі якщо інвестиційна програма на рік t не затверджена відповідно до вимог Кодексу газотранспортної системи, то значення Int дорівнює 0.
( Розділ II доповнено новим пунктом 13 згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2107 від 11.10.2019 )
14. Податок на прибуток у році t розраховується за формулою
див. зображення
(14)
( Абзац другий пункту 14 розділу II в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2107 від 11.10.2019 )
де: див. зображення
- ставка податку на прибуток підприємств у році t, установлена відповідно до Податкового кодексу України
, у відносних одиницях.
15. Прогнозовані амортизація, прибуток на регуляторну базу активів, прибуток на робочий капітал та податок на прибуток розраховуються відповідно до пунктів 6 - 14 цього розділу з урахуванням прогнозованих значень амортизації, суми інвестицій, індексу споживчих цін тощо.
( Абзац перший пункту 15 розділу II в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2107 від 11.10.2019 )
При цьому:
прогнозована амортизація на активи регуляторної бази активів, що були отримані ліцензіатами на безоплатній основі після переходу до стимулюючого регулювання, у році t розраховується на активи, отримані до року t-1 включно;
прогнозована амортизація на активи регуляторної бази активів, що були сформовані за рахунок отримання плати від приєднання об’єктів газоспоживання (газопостачання) замовників до газопроводів газотранспортного підприємства, у році t розраховується на активи, сформовані до року t-1 включно.
( Пункт 16 розділу II виключено на підставі Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2107 від 11.10.2019 )
III. Коригування та уточнення необхідного доходу від здійснення діяльності з транспортування природного газу на основі плати за потужність
( Назва розділу III із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 1642 від 24.09.2024 )
1. Відхилення необхідного доходу від здійснення діяльності з транспортування природного газу відноситься на регуляторний рахунок.
Оператором ГТС можуть бути створені окремі субрахунки регуляторного рахунку для точки (точок) та/або однорідної групи точок, та/або кластеру точок входу та/або точок виходу в/з газотранспортну(ої) систему(и). У такому випадку значення регуляторного рахунку дорівнює сумі значень усіх субрахунків регуляторного рахунку.
2. Коригування необхідного доходу від здійснення діяльності з транспортування природного газу на основі плати за потужність здійснюється за зверненням ліцензіата за формулою
див. зображення
(15)
де: див. зображення
- значення регуляторного рахунку або суми субрахунків регуляторного рахунку, тис. грн;
u - кількість років, протягом яких ураховується коригування необхідного доходу.
З метою уникнення перехресного субсидіювання, у разі якщо значення субрахунку певної точки (точок) та/або однорідної групи точок, та/або кластеру точок у значенні регуляторного рахунку перевищує 50 % значення регуляторного рахунку, значення субрахунку певної точки та/або однорідної групи точок, та/або кластеру точок може бути враховано виключно при розрахунку тарифу на послуги транспортування природного газу для відповідної точки та/або однорідної групи точок, та/або кластеру точок.
3. До складу регуляторного рахунку або субрахунку регуляторного рахунку точки (точок) та/або однорідної групи точок, та/або кластеру точок входу та/або виходу в/з газотранспортну(ої) систему(и) можуть бути віднесені:
1) різниця між прогнозованими/уточненими та коригованими компонентами необхідного доходу від здійснення діяльності з транспортування природного газу, зокрема:
витратами ліцензіата, пов'язаними із закупівлею природного газу, що використовується для забезпечення виробничо-технологічних витрат та нормованих втрат природного газу,
операційними контрольованими витратами з транспортування природного газу,
операційними неконтрольованими витратами з транспортування природного газу,
амортизацією, розрахованою відповідно до пункту 6 розділу II цієї Методики з урахуванням фактичних даних щодо активів, утворених до та після переходу до стимулюючого регулювання, активів, що були отримані ліцензіатами на безоплатній основі, та активів, що були створені за рахунок отримання плати від приєднання об'єктів газоспоживання (газопостачання) замовників до газопроводів газотранспортного підприємства,
прибутком, розрахованим відповідно до пункту 7 розділу II цієї Методики з урахуванням фактичних даних щодо активів, утворених до та після переходу до стимулюючого регулювання, вартості вибуття активів із регуляторної бази активів, яка сформована після переходу на стимулююче регулювання, тис. грн,
прибутком на робочий капітал, розрахованим відповідно до пункту 13 розділу II цієї Методики з урахуванням фактичних даних суми інвестицій відповідно до затверджених інвестиційних програм,
коригуванням необхідного доходу у зв'язку зі зміною обсягів замовлених потужностей;
( Підпункт 1 пункту 3 розділу III із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 1642 від 24.09.2024 )
2) різниця між прогнозованим податком на прибуток та сплаченим податком на прибуток у частині здійснення ліцензованої діяльності з транспортування природного газу;
( Пункт 3 розділу III доповнено новим підпунктом 2 згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 1642 від 24.09.2024 )
3) коригування необхідного доходу відповідно до зобов'язань щодо витрат, пов'язаних із приєднанням;
4) фактично отриманий дохід від надання права користування потужністю з обмеженнями;
5) фактично отриманий дохід у вигляді аукціонної надбавки від проведення процедури розподілу потужності в рамках аукціону;
6) відхилення необхідного доходу від здійснення діяльності з транспортування природного газу.
4. Кориговані витрати ліцензіата, пов'язані із закупівлею природного газу, що використовується для забезпечення виробничо-технологічних витрат та нормованих втрат природного газу, на рік q розраховуються за формулою
( Абзац перший пункту 4 розділу III із змінами, внесеними згідно з Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 1642 від 24.09.2024 )
див. зображення
(16)
( Абзац другий пункту 4 розділу III із змінами, внесеними згідно з Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 1642 від 24.09.2024 )
де: q - відповідний рік регуляторного періоду;
див. зображення
- прогнозовані обсяги виробничо-технологічних витрат та нормованих втрат природного газу на рік q, 1000 м-3;
див. зображення
- оптова ціна природного газу на нерегульованому сегменті оптового ринку природного газу України за результатами моніторингу за рік q, грн за 1000 м-3.
Визначення різниці між прогнозованими/уточненими та коригованими витратами ліцензіата, пов'язаними із закупівлею природного газу, що використовується для забезпечення виробничо-технологічних витрат та нормованих втрат природного газу, здійснюється з урахуванням відшкодування оператору газотранспортної системи ринкової вартості природного газу, але не вище розміру фактичних витрат, понесених ліцензіатом.
( Пункт 4 розділу III доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 1642 від 24.09.2024 )
5. Кориговані операційні контрольовані витрати з транспортування природного газу на рік q розраховуються за формулою
див. зображення
(17)
де див. зображення
- прогнозовані операційні контрольовані витрати, кориговані для років другого та наступних регуляторних періодів з урахуванням базового рівня операційних контрольованих витрат (для першого періоду регулювання див. зображення
= див. зображення
), що розраховуються за формулою 3 з уточненням економії ОКВкор за формулою
див. зображення
(18)
де див. зображення
- кориговані витрати на оплату праці у році q, що визначаються за формулою
див. зображення
(19)
де див. зображення
- фактичний індекс зростання номінальної середньомісячної заробітної плати в Україні для року q, %;
див. зображення
- кориговані витрати на оплату праці у році q-1, що визначаються аналогічно до формули 19, тис.грн;
див. зображення
- фактичний індекс цін виробників промислової продукції року q, %.
Визначення різниці між прогнозованими/уточненими та коригованими операційними контрольованими витратами з транспортування природного газу здійснюється з урахуванням відшкодування оператору газотранспортної системи зміни у часі середньомісячної заробітної плати та цін на товари/послуги у сфері промислового виробництва внаслідок інфляційних процесів, але не вище розміру фактичних операційних контрольованих витрат, понесених ліцензіатом.
( Пункт 5 розділу III із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 385 від 22.02.2024; в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 1642 від 24.09.2024 )
6. Кориговані операційні неконтрольовані витрати з транспортування природного газу на рік q розраховуються за формулою
( Абзац перший пункту 6 розділу III із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 1642 від 24.09.2024 )
див. зображення
(20)
( Абзац другий пункту 6 розділу III в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 1642 від 24.09.2024 )
де див. зображення
- фактичний рівень операційних неконтрольованих витрат у році q, тис. грн;
див. зображення
- фактичні витрати на оплату праці у році q, тис. грн;
див. зображення
- фактичний розмір єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування у році q, у відносних одиницях.
( Пункт 6 розділу III в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 385 від 22.02.2024 )
7. Коригування необхідного доходу у зв'язку зі зміною обсягів замовлених потужностей у році регулювання q розраховується за формулою
див. зображення
(21)
де: p - охоплює замовлення потужностей на всі періоди замовлення (річні, квартальні, місячні та, на добу наперед та протягом доби), крім потужності з обмеженнями;
m - кількість змін тарифів за видами замовлених потужностей p протягом року регулювання q;
i - період у році q, протягом якого тарифи залишалися незмінними;
див. зображення
- коефіцієнт, що враховує період замовлення потужності та може враховувати сезон замовлення потужності;
див. зображення
- відповідний тариф, встановлений Регулятором у відповідній точці або однорідній групі точок, або кластері точок входу або виходу, грн за 1000 м-3 на добу;
див. зображення
- різниця між фактичним та прогнозованим, передбаченим при розрахунку відповідного тарифу, обсягом замовлених потужностей транспортування природного газу за видами замовлених потужностей p протягом періоду i у році q, 1000 м-3/добу, що розраховується за формулою
див. зображення
(22)
де: див. зображення
- фактичний обсяг замовленої потужності за видами замовлених потужностей p протягом періоду i у році q, 1000 м-3/добу;
див. зображення
- прогнозований обсяг замовлених потужностей, передбачений при розрахунку відповідного тарифу, за видами замовлених потужностей p протягом періоду i у році q, 1000 м-3/добу.
( Пункт 7 розділу III із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 370 від 11.02.2020 )
8. Коригування необхідного доходу відповідно до зобов'язань щодо витрат, пов'язаних із приєднанням, у році q визначається за формулою
див. зображення
(23)
де: див. зображення
- сума фактичних інвестицій у році q, пов'язана з приєднанням об'єктів газоспоживання (газопостачання) замовників до газопроводів газотранспортного підприємства, відповідно до інвестиційної програми, тис. грн без ПДВ;
див. зображення
- сума отриманої у році q плати за приєднання об'єктів газоспоживання (газопостачання) замовників до газопроводів газотранспортного підприємства, тис. грн без ПДВ.
9. Уточнення прогнозованого необхідного доходу здійснюється відповідно до пунктів 1-5 розділу ІІ цієї Методики, ураховуючи зміну:
прогнозованого індексу споживчих цін для року t, % (ІСЦyq );
прогнозованого індексу цін виробників промислової продукції для року t, % (ІЦВyq );
прогнозованого індексу зростання номінальної середньомісячної заробітної плати в Україні для року t, % (ІЗПyq );
прогнозованої ціни закупівлі природного газу у році t, грн за 1000 м-3 ( див. зображення);
прогнозованих обсягів потужності див. зображення;
прогнозованих джерел фінансування інвестиційної програми.
( Розділ III доповнено пунктом 9 згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 1642 від 24.09.2024 ) ( Розділ III в редакції Постанов Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2107 від 11.10.2019, № 2899 від 20.12.2019 )
ІV. Визначення регуляторної бази активів, яка створена на дату переходу до стимулюючого регулювання
1. Регуляторна база активів ліцензіата, яка сформована на дату переходу до стимулюючого регулювання (РБА), визначається на підставі висновку про вартість активів, що є невід’ємною частиною звіту про оцінку таких активів, проведену відповідно до Методики оцінки активів суб’єктів природних монополій, суб’єктів господарювання на суміжних ринках у сфері комбінованого виробництва електричної та теплової енергії, затвердженої наказом Фонду державного майна України від 12 березня 2013 року № 293, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 29 березня 2013 року за № 522/23054 (далі - Методика оцінки активів), за умови отримання позитивного висновку рецензента, який працює в органі державної влади, що здійснює державне регулювання оціночної діяльності, щодо відповідності звіту про оцінку активів вимогам Методики оцінки та Національним стандартам оцінки, та визначається за такою формулою:
див. зображення
(24)
де: див. зображення
- регуляторна база активів, визначена на підставі переоціненої вартості активів за результатами незалежної оцінки, проведеної згідно з Методикою оцінки
, з урахуванням пункту 3 цього розділу, визначається за такою формулою:
РБАiв - залишкова вартість заміщення активів за результатами витратного підходу, визначена на основі результатів здійсненої незалежної оцінки вартості активів станом на 30 червня 2014 року, тис. грн;
Кдол - коефіцієнт курсу, що відображає співвідношення офіційного курсу гривні до долара США, встановленого Національним банком України станом на дату встановлення тарифів до офіційного курсу гривні до долара США, встановленого Національним банком України станом на 30 червня 2014 року, визначається за такою формулою:
див. зображення
(25)
де: n - дата встановлення тарифів;
див. зображення
- офіційний курс гривні до долара США, встановлений Національним банком України станом на дату встановлення тарифів (n);
див. зображення
- офіційний курс гривні до долара США, встановлений Національним банком України станом на 30 червня 2014 року.
2. Якщо перехід до стимулюючого регулювання відбувся пізніше ніж через квартал після дати оцінки активів ліцензіата, регуляторна база активів, яка створена на дату переходу до стимулюючого регулювання (РБА-0), визначається з урахуванням вартості активів, створених згідно з інвестиційною програмою і прийнятих на баланс, та з урахуванням вибуття активів та амортизації за формулою
див. зображення
(26)
де: І - первісна вартість активів, створених за період від дати оцінки активів до дати переходу до стимулюючого регулювання відповідно до інвестиційної програми, тис. грн;
ВА - вартість активів, обчислена відповідно до Методики оцінки вартості активів щодо активів, які були списані протягом періоду з дати оцінки активів на дату переходу до стимулюючого регулювання, тис. грн;
див. зображення
- щорічна амортизація на активи, що були створені на дату переходу до стимулюючого регулювання під час періоду від дати оцінки активів до дати переходу до стимулюючого регулювання, розрахована відповідно до пункту 7 цього розділу, тис. грн;
Анов - амортизація на активи, що були створені за період від дати оцінки активів до дати переходу до стимулюючого регулювання, розрахована відповідно до пунктів 4 та 5 розділу V цієї Методики, тис. грн.
3. До складу регуляторної бази активів, яка створена на дату переходу до стимулюючого регулювання, включаються активи, що безпосередньо використовуються для здійснення ліцензованої діяльності з транспортування природного газу.
Активи, що використовуються також в інших, крім транспортування природного газу, видах діяльності (адміністративні будівлі, програмне забезпечення, автотранспорт, системи зв'язку, офісна, комп'ютерна техніка тощо), належать до загальновиробничих. Загальновиробничі активи розподіляються пропорційно штатній чисельності персоналу, задіяного у відповідному виді діяльності. Базою розподілу загальновиробничих активів, що використовуються в транспортуванні природного газу, є штатна чисельність персоналу, задіяного у діяльності з транспортування природного газу.
4. Не включаються до складу регуляторної бази активів, яка створена на дату переходу до стимулюючого регулювання:
об’єкти соціально-культурного призначення;
об’єкти інших необоротних матеріальних активів, які не використовуються для надання послуг транспортування газу територією України;
об’єкти незавершених капітальних інвестицій;
довгострокові фінансові інвестиції;
довгострокові біологічні активи;
довгострокова дебіторська заборгованість;
відстрочені податкові активи;
інші необоротні активи;
витрати майбутніх періодів.
5. Не включаються до складу регуляторної бази активів:
частина активів, що перевищують встановлені обмеження, - будівлі адміністративного призначення площею понад 15 м-2 на одного працюючого в ній за штатним розписом;
активи, для яких встановлені обмеження, - легкові автомобілі, крім спеціалізованих, первісною вартістю понад 200 тис. грн за одиницю та легкові автомобілі, крім спеціалізованих, кількість яких перевищує 3 на 100 працівників.
6. Об’єкти незавершених капітальних інвестицій, вартість виконання робіт за якими була оплачена в межах виконання інвестиційної програми у році, що передував року впровадження стимулюючого регулювання, але при цьому не були включені до складу регуляторної бази активів, яка створена на дату переходу до стимулюючого регулювання, можуть бути включені до неї у році, наступному після року їх введення в експлуатацію.
Об’єкти незавершених капітальних інвестицій, вартість виконання робіт за якими була оплачена в межах виконання інвестиційної програми у роках, що передували року впровадження стимулюючого регулювання, можуть бути включені до складу регуляторної бази активів, яка створена на дату переходу до стимулюючого регулювання, у році, наступному після року їх введення в експлуатацію, з урахуванням висновку про вартість активів, що є невід'ємною частиною звіту про оцінку таких активів, проведену відповідно до Методики оцінки.
7. Річна амортизація на активи, які включені до складу регуляторної бази активів, що створена на дату переходу до стимулюючого регулювання (Асm), розраховується за формулою
див. зображення
(27)
де: С - строк корисного використання активів, які включені до складу регуляторної бази активів, що створена на дату переходу до стимулюючого регулювання, років.
Оператор газотранспортної системи, враховуючи результати здійсненої незалежної оцінки вартості активів та на підставі довгострокових планів замовлення потужностей, щороку надає НКРЕКП розрахунки амортизації на активи, які включені до складу регуляторної бази активів, що створена на дату переходу до стимулюючого регулювання. У разі необхідності коригування строків корисного використання таких активів таке коригування та розрахунок амортизації підлягають обов’язковому узгодженню Оператором з власником цих активів та центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики в нафтогазовому комплексі.
8. Амортизація на активи, які включені до складу регуляторної бази активів на дату переходу до стимулюючого регулювання, нараховується щокварталу із застосуванням прямолінійного методу.
9. Після переходу на стимулююче регулювання у разі відчуження активів, що включені до складу регуляторної бази активів, яка створена на дату переходу до стимулюючого регулювання, регуляторна норма доходу на таку регуляторну базу та амортизація на суму вартості цих активів з дати їх відчуження не нараховуються.
V. Визначення регуляторної бази активів, яка створена після переходу до стимулюючого регулювання
1. До складу регуляторної бази активів, яка створена після переходу до стимулюючого регулювання, включаються активи, що були створені (придбані) відповідно до інвестиційної програми.
2. Об’єкти незавершених капітальних інвестицій, вартість виконання робіт за якими була оплачена в межах виконання інвестиційної програми у роках, наступних за роками після впровадження стимулюючого регулювання, можуть бути включені до складу регуляторної бази активів, яка створена після переходу до стимулюючого регулювання, у році, наступному після року їх введення в експлуатацію.

................
Перейти до повного тексту