- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ З ЦІННИХ ПАПЕРІВ ТА ФОНДОВОГО РИНКУ
РІШЕННЯ
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
30 грудня 2020 р.
за № 1330/35613
( Рішення втратило чинність на підставі Рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку
№ 189 від 16.02.2024 )
Про затвердження Порядку проведення перевірок у сфері професійної діяльності на ринках капіталу та організованих товарних ринках
( Заголовок Рішення в редакції Рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку
№ 821 від 23.09.2021 )
( Із змінами, внесеними згідно з Рішенням Національної комісії
з цінних паперів та фондового ринку
№ 821 від 23.09.2021 )
Відповідно до пункту 13
статті 8 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні" та пункту 14 розділу II "Прикінцеві положення" Закону України від 12 вересня 2019 року
№ 79-IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення функцій із державного регулювання ринків фінансових послуг", Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку ВИРІШИЛА:
1. Затвердити Порядок проведення перевірок у сфері професійної діяльності на ринках капіталу та організованих товарних ринках, що додається.
( Пункт 1 в редакції Рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку
№ 821 від 23.09.2021 )
2. Визнати такими, що втратили чинність:
рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 29 серпня 2019 року № 469 "Про затвердження уніфікованої форми Акта, складеного за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб’єктом господарювання вимог ліцензійних умов у сфері провадження професійної діяльності на фондовому ринку (ринку цінних паперів)", зареєстроване в Міністерстві юстиції України 19 вересня 2019 року за № 1046/34017.
3. Департаменту фінансового моніторингу та проведення інспекцій забезпечити:
подання цього рішення на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України;
оприлюднення цього рішення на офіційному вебсайті Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку.
4. Це рішення набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
5. Контроль за виконанням цього рішення покласти на членів Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку Тарабакіна Д. та Панченка О.
Голова Комісії |
Т. Хромаєв |
ПОГОДЖЕНО: Заступник Міністра цифрової трансформації України |
Л. Рабчинська |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення Національної
комісії з цінних паперів
та фондового ринку
24 листопада 2020 року № 708
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
30 грудня 2020 р.
за № 1330/35613
ПОРЯДОК
проведення перевірок у сфері професійної діяльності на ринках капіталу та організованих товарних ринках
( Заголовок Порядку в редакції Рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку
№ 821 від 23.09.2021 )
I. Загальні положення
1. Цей Порядок встановлює єдиний механізм здійснення Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку контролю за діяльністю осіб у сфері професійної діяльності, пов’язаної з ринками капіталу та організованими товарними ринками.
( Абзац перший пункту 1 розділу I в редакції Рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку
№ 821 від 23.09.2021 )
Суб’єктами перевірки є:
професійні учасники ринків капіталу та організованих товарних ринків (далі - ліцензіати);
( Абзац третій пункту 1 розділу I в редакції Рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку
№ 821 від 23.09.2021 )
Центральний депозитарій цінних паперів;
юридичні особи, строк дії ліцензії яких закінчився або ліцензії яких на провадження певних видів професійної діяльності на ринках капіталу та організованих товарних ринках анульовано;
( Абзац п’ятий пункту 1 розділу I із змінами, внесеними згідно з Рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку
№ 821 від 23.09.2021 )
саморегулівні організації професійних учасників ринків капіталу (далі - СРО);
( Абзац шостий пункту 1 розділу I із змінами, внесеними згідно з Рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку
№ 821 від 23.09.2021 )
юридичні особи, які подали до НКЦПФР документи на отримання ліцензії на провадження професійної діяльності з адміністрування недержавних пенсійних фондів.
( Пункт 1 розділу I доповнено абзацом сьомим згідно з Рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку
№ 821 від 23.09.2021 )
Перевірки юридичних осіб, строк дії ліцензії яких закінчився або ліцензії яких на провадження певних видів професійної діяльності на ринках капіталу та організованих товарних ринках анульовано, здійснюються НКЦПФР щодо стану дотримання ними вимог законодавства, передбачених на випадок закінчення строку дії або анулювання ліцензії. Така перевірка може бути проведена НКЦПФР не більше ніж протягом трьох років з дня закінчення дії (анулювання) зазначеної ліцензії.
( Абзац восьмий пункту 1 розділу I із змінами, внесеними згідно з Рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку
№ 821 від 23.09.2021 )
Місцем проведення перевірки є приміщення суб’єкта перевірки за його місцезнаходженням (тимчасовим місцезнаходженням, про яке ліцензіат повідомив НКЦПФР) та приміщення НКЦПФР.
Суб’єкти перевірок, які є учасниками фінансової групи можуть підлягати перевіркам на консолідованій основі.
2. У цьому Порядку терміни вживаються у такому значенні:
виїзна перевірка - планова або позапланова перевірка діяльності суб’єкта перевірки, яка проводиться НКЦПФР з виїздом за місцезнаходженням (тимчасовим місцезнаходженням, про яке ліцензіат повідомив НКЦПФР) та в приміщенні НКЦПФР;
планова перевірка - запланована НКЦПФР комплексна перевірка діяльності суб’єкта перевірки, яка проводиться НКЦПФР на підставі плану-графіка проведення планових перевірок;
позапланова перевірка - незапланована НКЦПФР тематична перевірка з окремих питань діяльності суб’єкта перевірки;
профільний структурний підрозділ НКЦПФР - структурний підрозділ, на який покладено функції щодо організації та проведення перевірок.
Інші терміни у цьому Порядку вживаються у значеннях, наведених у законодавчих актах України та нормативно-правових актах НКЦПФР.
3. Перевірка здійснюється з метою:
1) з’ясування мети та суті операцій, які здійснюються ліцензіатами, Центральним депозитарієм цінних паперів;
2) виявлення ризиків, які можуть становити загрозу для безпеки та стійкості діяльності ліцензіатів, Центрального депозитарію цінних паперів, а також стабільності фінансової системи України;
3) оцінки якості системи управління ризиками ліцензіатів, Центрального депозитарію цінних паперів;
4) перевірки дотримання ліцензіатами, Центральним депозитарієм цінних паперів прав клієнтів (депонентів, споживачів фінансових послуг, вкладників, учасників);
5) перевірки дотримання законодавства суб’єктами перевірки (окрім СРО та Центрального депозитарію цінних паперів) у разі анулювання ліцензії;
6) перевірки дотримання виконання функцій, покладених на саморегулівні організації;
7) оцінка дотримання суб’єктом перевірки вимог законодавства на ринку цінних паперів, у системі накопичувального пенсійного забезпечення, законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг, у тому числі нормативно-правових актів НКЦПФР.
4. Перевірка здійснюється за принципами:
1) рівності прав і законних інтересів кожного суб’єкта перевірки;
2) гарантування прав та законних інтересів кожного суб’єкта перевірок;
3) здійснення перевірок лише за наявності підстав та в порядку, визначених цим Порядком;
4) відкритості, прозорості, плановості на основі принципу оцінки ризиків.
II. Склад інспекційної групи
1. Для проведення перевірки видається Доручення на проведення (планової/позапланової) виїзної перевірки (далі - Доручення на проведення перевірки) у двох примірниках (додаток 1).
Доручення на проведення перевірки видає Голова НКЦПФР чи особа, яка виконує його обов’язки.
2. Облік виданих письмових Доручень на проведення перевірок ведеться НКЦПФР за місцем їх видачі та реєструється в Журналі обліку доручень на проведення перевірок (додаток 2).
Дорученням на проведення перевірок присвоюється нумерація з початку першої видачі в календарному році та ведеться облік у хронологічному порядку.
3. Для проведення перевірки НКЦПФР утворюється інспекційна група та зі складу її членів призначається керівник.
До складу інспекційної групи входять працівники профільного структурного підрозділу НКЦПФР.
НКЦПФР має право включити до складу інспекційної групи працівників інших структурних підрозділів НКЦПФР до компетенції яких належать питання, що підлягають перевірці.
4. Мінімальний склад інспекційної групи має становити дві особи.
Особа не може бути включена до складу інспекційної групи у разі наявності конфлікту інтересів.
Особа, яку включають до складу інспекційної групи, повинна письмово повідомити уповноважену особу НКЦПФР, яка видає Доручення, про відсутність конфлікту інтересів.
III. Організація та підготовка до проведення перевірок
1. Підставою для проведення НКЦПФР планової перевірки є включення суб’єкта перевірки до плану-графіка проведення планових перевірок на відповідний квартал.
2. План-графік затверджується наказом Голови НКЦПФР або особи, яка виконує його обов’язки, та оприлюднюється на офіційному вебсайті НКЦПФР.
Про проведення планової перевірки суб’єкт перевірки повинен бути попередньо письмово повідомлений НКЦПФР не менше ніж за десять робочих днів до початку її проведення.
До початку проведення планової перевірки може проводитись попередня зустріч із керівником суб’єкта перевірки за участю керівника інспекційної групи, керівника профільного структурного підрозділу НКЦПФР. Під час зустрічі обговорюються організаційні питання щодо майбутньої перевірки.
Планові перевірки проводяться НКЦПФР з періодичністю не частіше одного разу на рік.
3. НКЦПФР має право розглянути питання щодо доцільності проведення позапланової перевірки за наявності хоча б однієї з таких підстав:
1) за ініціативою НКЦПФР у разі наявності інформації про ознаки порушення суб’єктом перевірки та/або необхідності перевірки дотримання суб’єктом перевірки вимог законодавства України, у тому числі нормативно-правових актів НКЦПФР;
2) на виконання судових рішень, які набрали законної сили;
3) за ініціативою НКЦПФР у разі подання ліцензіатом до НКЦПФР заяви про анулювання ліцензії за окремими видами професійної діяльності на ринках капіталу та організованих товарних ринках;
( Підпункт 3 пункту 3 розділу III із змінами, внесеними згідно з Рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку
№ 821 від 23.09.2021 )
4) виявлення НКЦПФР нових документів (обставин), що не були (не могли бути) відомі під час проведення попередньої планової або позапланової перевірки та які можуть вплинути на висновки за результатами перевірки;
5) винесення уповноваженою особою НКЦПФР постанови про зупинення провадження у справі про правопорушення з метою проведення додаткової перевірки;
6) необхідність перевірки виконання суб’єктом перевірки рішень НКЦПРФ або розпоряджень уповноважених осіб НКЦПФР щодо усунення порушень вимог законодавства;
7) необхідність перевірки відповідності адміністратора встановленим вимогам та достовірності документів, поданих таким адміністратором згідно з установленими НКЦПФР ліцензійними умовами.
( Пункт 3 розділу III доповнено новим підпунктом згідно з Рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку
№ 821 від 23.09.2021 )
Позапланові перевірки можуть проводитись з інших підстав, визначених законом.
Повторна перевірка питань, які перевірялись під час проведення НКЦПФР попередньої планової або позапланової перевірки, здійснюється лише за рішенням суду, яке набрало законної сили, та на підставі підпункту 4 цього пункту.
У разі виникнення під час проведення планової перевірки підстав для проведення позапланової перевірки такі питання можуть підлягати перевірці в межах проведення планової перевірки.
НКЦПФР може здійснювати позапланову перевірку без попереднього повідомлення суб’єкта перевірки.
4. Планові та позапланові перевірки проводяться в робочий час суб’єкта перевірки, що встановлений правилами внутрішнього трудового розпорядку.
За письмовим погодженням керівника суб’єкта перевірки або посадової особи, яка виконує його обов’язки, перевірка може проводитись у неробочі дні або в позаробочий час суб’єкта перевірки.
5. Доручення видається на строк, який забезпечує своєчасне та в повному обсязі проведення перевірок, але не більше ніж на 30 робочих днів.
Перевірка може бути закінчена раніше строку, вказаного у Дорученні.
У виняткових випадках у зв’язку з особливістю діяльності суб’єкта перевірки та значними обсягами робіт строк перевірки може бути продовжений особою, яка надала доручення, за обґрунтованим письмовим зверненням керівника інспекційної групи, але не більше ніж на 10 робочих днів.
Перевірка вважається розпочатою з дати отримання другого примірника Доручення керівником суб’єкта перевірки (особою, яка виконує його обов’язки), що підтверджується підписом на першому примірнику Доручення із зазначенням прізвища, ініціалів, посади, дати отримання другого примірника Доручення, та повернення першого примірника Доручення керівнику інспекційної групи.
6. У разі продовження строку проведення перевірки завірена копія першого примірника Доручення із продовженим строком під час перевірки надається або надсилається суб’єкту перевірки, що перевіряється.
7. У випадку необхідності заміни керівника або членів інспекційної групи після початку перевірки НКЦПФР видається нове Доручення з новим складом інспекційної групи із збереженням строку, зазначеного у попередньо виданому Дорученні.
Про отримання другого примірника нового Доручення керівник суб’єкта перевірки (особа, яка виконує його обов’язки) власноруч робить відмітку на першому примірнику Доручення із зазначенням прізвища, ініціалів, посади та дати отримання другого примірника Доручення.
IV. Права та обов’язки інспекційної групи
1. Керівник та члени інспекційної групи при проведенні перевірки на підставі Доручення на проведення перевірки мають право:
1) безперешкодно входити до приміщень суб’єкта перевірки за службовим посвідченням і мати доступ до всіх приміщень, програмних продуктів, документів та інформації (на паперових носіях або в електронній формі, включаючи ті, що зберігаються в інформаційних системах суб’єкта перевірки), необхідних для проведення перевірки;
2) вимагати у посадових осіб суб’єкта перевірки документи (інформацію), які необхідні інспекційній групі для проведення перевірки;
3) безоплатно одержувати у посадових осіб суб’єкта перевірки інформацію, документи та їх копії, письмові пояснення з питань діяльності суб’єкта перевірки;
4) звертатися до правоохоронних органів за наявності реальної загрози життю, здоров’ю або майну інспекційної групи, застосування щодо інспекційної групи насильства;
................Перейти до повного тексту