- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
МІНІСТЕРСТВО УКРАЇНИ У СПРАВАХ
СІМ'Ї, ДІТЕЙ ТА МОЛОДІ
Н А К А З
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
7 жовтня 2004 р.
за N 1278/9877
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства
освіти і науки, молоді та спорту
N 995/557 від 10.09.2012 )
Про затвердження Положення про дитячі будинки і загальноосвітні школи-інтернати для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування
1. Затвердити Положення про дитячі будинки і загальноосвітні школи-інтернати для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування (додається).
2. Міністерству освіти і науки Автономної Республіки Крим, управлінням освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій забезпечити виконання вимог цього Положення.
3. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Міністерства освіти України від 13.05.93
N 137 "Про затвердження Положення про навчально-виховні заклади для дітей-сиріт і дітей, які залишилися без піклування батьків", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 01.09.93 за N 121, а наказ Міністерства освіти і науки України від 27.04.2004 N 339 "Про затвердження Положення про дитячі будинки і загальноосвітні школи-інтернати для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування" скасувати.
4. Адміністративно-господарському департаменту (Ханюк В.А.) зробити відмітку про відміну наказу Міністерства освіти України від 13.05.93
N 137 "Про затвердження Положення про навчально-виховні заклади для дітей-сиріт і дітей, які залишилися без піклування батьків", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01.09.93 за N 121, та наказу МОН України від 27.04.2004 N 339 "Про затвердження Положення про дитячі будинки і загальноосвітні школи-інтернати для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування".
5. Опублікувати наказ в "Інформаційному збірнику Міністерства освіти і науки України" та помістити на веб-сайтах МОН України та Мінсім'ядітимолодь України.
6. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника Міністра освіти і науки України Огнев'юка В.О. та заступника Міністра України у справах сім'ї, дітей та молоді Кияницю З.П.
Міністр освіти і науки України Міністр України у справах сім'ї, дітей та молоді | В.Г.Кремень В.І.Довженко |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
освіти і науки України,
Міністерства України
у справах сім'ї, дітей
та молоді
21.09.2004 N 747/460
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
7 жовтня 2004 р.
за N 1278/9877
ПОЛОЖЕННЯ
про дитячі будинки і загальноосвітні школи-інтернати для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування
1. Загальна частина
1.1. Дитячі будинки та загальноосвітні школи-інтернати всіх типів і форм власності для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування (далі - інтернатні заклади), - навчально-виховні або виховні заклади, що забезпечують дітям-сиротам, дітям, позбавленим батьківського піклування, умови для проживання, різнобічного розвитку, виховання, здобуття певного рівня освіти, професійної орієнтації та підготовки, готують дітей до самостійного життя.
1.2. Це Положення, що поширюється на всі інтернатні заклади для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, розроблено з метою врегулювання діяльності центральних і місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування у частині утримання, навчання і виховання дітей цієї категорії.
1.3. Інтернатні заклади створюються для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, у яких вони перебувають від трьох років до здобуття базової чи повної загальної середньої освіти, а в разі необхідності - до повноліття, на повному державному утриманні за рахунок коштів відповідних бюджетів та інших, не заборонених законодавством, джерел фінансування.
1.4. Головними завданнями інтернатних закладів є:
- забезпечення утримання та виховання дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування;
- забезпечення всебічного розвитку, фізичного, соціального та психічного здоров'я вихованців;
- створення умов, сприятливих для проживання дітей, їх навчання та виховання;
- забезпечення соціального захисту, медико-психолого-педагогічної реабілітації та соціальної адаптації вихованців;
- реалізація прав дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, на належні умови проживання, різнобічного розвитку, виховання, здобуття певного рівня освіти, професійної орієнтації та підготовки їх до самостійного життя та праці.
1.5. Інтернатні заклади у своїй діяльності керуються
Конституцією України, Конвенцією ООН
"Про права дитини", Законами України
"Про освіту",
"Про дошкільну освіту",
"Про загальну середню освіту",
"Про позашкільну освіту",
"Про охорону дитинства", актами Президента України та Кабінету Міністрів України, іншими законодавчими актами в галузі освіти і охорони дитинства, актами Міністерства освіти і науки України, інших центральних органів виконавчої влади, рішеннями місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, цим Положенням та власним статутом.
1.6. Інтернатний заклад діє на підставі статуту, який розробляється на основі цього Положення, Положень про відповідні типи інтернатних навчальних закладів, Примірного статуту загальноосвітнього та дошкільного навчального закладу, затверджується засновником (власником) за погодженням з відповідним органом управління освітою і реєструється місцевим органом виконавчої влади відповідно до законодавства.
1.7. Інтернатний заклад незалежно від типу і форми власності є юридичною особою, має самостійний баланс, печатку, штамп, бланки зі своїм найменуванням.
2. Типи інтернатних закладів і порядок їх утворення
2.1. Для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, з метою забезпечення належного рівня задоволення їх життєвих та освітніх потреб за умов повного утримання їх за рахунок держави створюються інтернатні заклади таких типів:
- дитячий будинок - навчальний заклад інтернатного типу, що забезпечує розвиток, виховання, навчання та соціальну адаптацію дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, дошкільного та шкільного віку, а також тих, які перебувають у родинних стосунках;
- загальноосвітня школа-інтернат - загальноосвітній навчальний заклад, що забезпечує виховання, навчання та соціальну адаптацію дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування;
- спеціалізована школа-інтернат - загальноосвітній навчальний заклад з поглибленим вивченням окремих предметів та курсів, що забезпечує виховання, навчання та соціальну адаптацію обдарованих дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування;
- спеціальна загальноосвітня школа-інтернат - загальноосвітній навчальний заклад, що забезпечує виховання, навчання, соціальну адаптацію та корекцію дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку;
- загальноосвітня санаторна школа-інтернат - загальноосвітній навчальний заклад з відповідним профілем, що забезпечує виховання, навчання та лікування дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, які потребують тривалого лікування.
2.2. Тип інтернатного закладу обирається засновником з урахуванням потреб та особливостей регіону, матеріального і кадрового забезпечення.
2.3. Створення, реорганізація та ліквідація інтернатних закладів, незалежно від типу та форми власності, проводяться у порядку, установленому законодавством.
2.4. Для збереження родинних зв'язків вихованців інтернатних навчальних закладів з братами і сестрами, задоволення їх освітніх, соціальних потреб, організації корекційно-розвиткової та лікувально-відновлювальної роботи при загальноосвітніх школах-інтернатах усіх типів можуть створюватися дошкільні відділення, групи.
2.5. З метою ранньої соціалізації дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, діти дошкільного віку, що проживають у дитячих будинках, можуть відвідувати місцеві дошкільні навчальні заклади, а діти шкільного віку, що проживають у дитячих будинках, обов'язково навчаються у місцевих загальноосвітніх навчальних закладах усіх типів.
Педагогічні працівники та керівники дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладів надають відповідну допомогу педагогічному колективу інтернатного закладу в організації навчальної і виховної роботи, відвідують заняття з самопідготовки, виховні заходи, проводять індивідуальні заняття з вихованцями.
2.6. Дитячі будинки створюються рішенням відповідного органу виконавчої влади та місцевого самоврядування за погодженням з Міністерством освіти і науки України і комплектуються дітьми з однієї місцевості. Також дитячі будинки можуть створюватися та комплектуватися за рішенням місцевих органів виконавчої влади та місцевого самоврядування і утримуватися за рахунок коштів місцевого бюджету. В окремих випадках до цього типу навчальних закладів можуть зараховуватися діти з неповних та функціонально не спроможних сімей.
2.7. Інтернатні заклади можуть бути державної, комунальної та приватної форм власності.
2.8. Інтернатні заклади приватної форми власності підлягають ліцензуванню відповідно до вимог законодавства.
3. Комплектування інтернатних закладів
3.1. Комплектування інтернатних закладів дітьми здійснюється Міністерством освіти Автономної Республіки Крим, управліннями освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, районними та міськими відділами освіти органів місцевого самоврядування та місцевих адміністрацій на підставі рішення органу виконавчої влади за місцем проживання (перебування) дитини.
3.2. Комплектування інтернатних закладів здійснюється протягом календарного року. Переведення вихованців з одного інтернатного закладу до іншого проводиться з 1 вересня поточного до 30 травня наступного року.
3.3. Наповнюваність дошкільних груп, виховних груп (класів) інтернатних закладів державної і комунальної форм власності, поділ класів на групи на уроках з окремих предметів здійснюється згідно з Нормативами, затвердженими наказом Міністерства освіти і науки України від 20.02.2002
N 128, зареєстрованим Міністерством юстиції України 06.03.2002 за N 229/6517.
У приватному навчальному інтернатному закладі наповнюваність та поділ класів на групи здійснюється за рішенням педагогічної ради з урахуванням умов роботи закладу і пропозицій опікунів (піклувальників).
3.4. В інтернатні заклади приймаються:
- діти-сироти;
- діти, відібрані у батьків за рішенням суду;
- діти, батьки яких позбавлені батьківських прав чи (або) засуджені, перебувають під арештом у період слідства, визнані недієздатними, перебувають на тривалому лікуванні, а також батьків, місцеперебування яких невідомо, чи які з інших причин не беруть участі в утриманні та вихованні своїх дітей;
- підкинуті та безпритульні діти, які перебували в притулках для неповнолітніх, центрах соціально-психологічної реабілітації дітей.
3.5. Зарахування вихованців інтернатного закладу до спеціалізованої школи (школи-інтернату), класу з поглибленим вивченням окремих предметів, гімназії, ліцею, колегіуму комунальної та державної форм власності проводиться на конкурсній основі відповідно до затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 19.06.2003
N 389 і зареєстрованої Міністерством юстиції України 04.07.2003 за N 547/7868 Інструкції про порядок конкурсного приймання дітей (учнів, вихованців) до гімназій, ліцеїв, колегіумів, спеціалізованих шкіл (шкіл-інтернатів) на підставі заяви керівника інтернатного закладу, де перебувала дитина-сирота, опікуна (піклувальника).
3.6. Діти, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, та діти, які потребують тривалого лікування, зараховуються до спеціальних і санаторних інтернатних закладів у порядку, визначеному положеннями про ці типи навчальних закладів.
3.7. Зарахування дітей до інтернатного закладу здійснюється відповідно до території обслуговування, що закріплюється за інтернатним закладом.
Рішення про закріплення відповідної території приймається засновником.
3.8. Діти, члени однієї сім'ї (брати і сестри), направляються в один інтернатний заклад, за винятком, коли за медичними показниками або з інших причин їх виховання має здійснюватись окремо.
3.9. Зарахування дітей до інтернатного закладу проводиться наказом директора цього закладу на підставі таких документів:
- направлення (путівки) відповідного органу управління освітою, служб у справах неповнолітніх на підставі рішення органу виконавчої влади або місцевого самоврядування за місцем проживання (перебування) дитини;
- свідоцтва про народження дитини або іншого документа, що засвідчує вік дитини, за відсутності свідоцтва;
- відповідних медичних документів про стан здоров'я;
- документів про освіту (для дітей шкільного віку), результату обстеження дитини, виданого відповідною психолого-медико-педагогічною комісією (консультацією);
- акта первинного обстеження умов життя дитини;
- відомостей про батьків або осіб, які їх замінюють (копії свідоцтва про смерть батьків, хворобу, розшук батьків, вирок або рішення суду та інші документи, що підтверджують відсутність батьків або неможливість виховання ними своїх дітей);
- довідки про наявність і місце проживання братів, сестер та інших близьких родичів;
- опису належного дитині майна, відомостей про осіб, які відповідають за його збереження;
- документів про наявність та закріплення житлової площі за дитиною;
- документів про успадкування житлової площі та майна;
- довідки з пенсійного фонду про призначення пенсії дитині, пенсійної книжки, копії ухвали суду про стягнення аліментів;
- ідентифікаційного коду дитини;
- повідомлення про взяття дитини на первинний облік органом опіки і піклування;
- страхового свідоцтва про обов'язкове особисте державне страхування відповідно до чинного законодавства;
- ощадної книжки дитини.
3.10. У разі випуску чи переходу до іншого навчального закладу вихованцю видаються:
- довідка про перебування в інтернатному закладі;
- документи про освіту (для дітей шкільного віку);
- грошова та матеріальна допомога відповідно до діючих нормативів;
- свідоцтво про народження; тим, хто досяг 16-річного віку, - паспорт;
- відомості про батьків або близьких родичів;
- документи, які підтверджують права вихованців на майно, житлову площу, яку попередньо займали вони або їх батьки, майновий сертифікат, ощадна книжка, цінні папери, пенсійна книжка, страхове свідоцтво, ідентифікаційний код та інші документи тощо.
Інтернатний заклад забезпечує випускників грошовою та матеріальною допомогою відповідно до діючих нормативів.
4. Організаційно-правові основи діяльності інтернатних закладів
4.1. Режим роботи закладу незалежно від підпорядкування, типу і форм власності встановлюється його засновником (власником), погоджується територіальною установою державної санітарно-епідеміологічної служби та відповідним органом управління освітою.
4.2. Харчування вихованців в інтернатних закладах, незалежно від підпорядкування та форми власності, організовується за нормами, затвердженими Кабінетом Міністрів України.
Відповідальність за організацію харчування покладається на засновника (власника) та керівника цього закладу.
4.3. Медичне обслуговування вихованців інтернатних закладів, незалежно від підпорядкування, типу та форми власності, забезпечується місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування і здійснюється медичними працівниками, які входять до штату цих закладів, та медичними працівниками лікувально-профілактичних закладів за територіальним принципом.
Заклади охорони здоров'я спільно з медичними працівниками інтернатного закладу двічі на рік безоплатно проводять медичні огляди всіх вихованців, у разі потреби беруть їх на диспансерний облік, здійснюють постійний медичний нагляд і своєчасне лікування.
4.4. Контроль за організацією медичних, санітарно-гігієнічних і протиепідемічних заходів, якістю харчування вихованців покладається на керівника закладу, відповідні органи управління освітою, охорони здоров'я, територіальні державні санітарно-епідеміологічні служби і здійснюється відповідно до постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Положення про державний санітарно-епідеміологічний нагляд в Україні" від 22.06.99
N 1109 (із змінами, внесеними згідно з постановами Кабінету Міністрів України від 19.08.2002
N 1217 та від 04.09.2003
N 1402.
4.5. Матеріальне та фінансове забезпечення вихованців інтернатних закладів здійснюється за нормами та нормативами, установленими законодавством.
Вихованцям інтернатних закладів, які навчалися у навчальних закладах всіх типів на повному державному утриманні, при їх працевлаштуванні видаються предмети гардероба, текстильна білизна та товари господарського призначення відповідно до норм, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 17.11.2003
N 763, зареєстрованим Міністерством юстиції України 12.01.2004 за N 27/8626.
4.6. Вихованцям інтернатних закладів у порядку, установленому Міністерством освіти і науки України, видається єдиний квиток (відповідно до Інструкції про виготовлення і правила користування Єдиним квитком для дітей-сиріт і дітей, які залишилися без піклування батьків, затвердженої наказом Міністерства освіти України від 19.06.96
N 216, зареєстрованим Міністерством юстиції України 26.07.96 за N 389/1414), що дає право на безоплатний проїзд у громадському міському (приміському) транспорті (крім таксі), безкоштовне відвідування кінотеатрів, виставок, музеїв, спортивних споруд тощо.
................Перейти до повного тексту