1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ УКРАЇНИ
Н А К А З
N 137 від 13.05.1993 р.


Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
1 вересня 1993 р.
за N 121
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства освіти і науки N 747/460 від 21.09.2004 )
Про затвердження Положення про навчально-виховні заклади для дітей-сиріт і дітей, які залишилися без піклування батьків
З метою реалізації державної політики в галузі освіти, виконання Закону України "Про освіту" та удосконалення організації навчання і виховання дітей-сиріт і дітей, які залишилися без піклування батьків, підготовки їх до самостійного життя і трудової діяльності
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити схвалене колегією Міністерства освіти України (протокол N 8/6 від 17.02.93 р.) Положення про навчально-виховні заклади для дітей-сиріт і дітей, які залишилися без піклування батьків (додається).
2. Управлінням освіти Ради Міністрів Республіки Крим, обласних, Київської і Севастопольської міських державних адміністрацій забезпечити виконання вимог цього Положення.
3. Даний наказ та Положення опублікувати в "Інформаційному збірнику Міністерства освіти України".
4. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника міністра Мороза О. Г.
Міністр П. М. Таланчук
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністра освіти
України
13.05.1993 N 137
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
1 вересня 1993 р.
за N 121
ПОЛОЖЕННЯ
ПРО НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНІ ЗАКЛАДИ ДЛЯ ДІТЕЙ-СИРІТ І ДІТЕЙ, ЯКІ ЗАЛИШИЛИСЯ БЕЗ ПІКЛУВАННЯ БАТЬКІВ
I. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
1. Для дітей-сиріт і дітей, які залишилися без піклування батьків, створюються навчально-виховні заклади (далі -заклади), в яких вони утримуються на повному державному забезпеченні у віці від 3-х років до повноліття.
2. Головними завданнями закладів є:
створення найсприятливіших умов, максимально наближених до домашніх, для організації життя і розвитку дітей, оточення кожного вихованця турботою і увагою;
надання допомоги вихованцям для своєчасного одержання необхідної освіти, підготовки до самостійного життя, вибору професії і праці;
розвиток особистості, індивідуальних здібностей, громадянського становлення, забезпечення соціального майбутнього; оздоровлення і корекція психофізичних вад розвитку дітей.
Заклад несе відповідальність перед суспільством і державою за охорону прав особистості дітей, за їхню соціальну захищеність.
3. Створення, ліквідація або реорганізація (злиття, поділ або приєднання) закладу здійснюється засновником у встановленому порядку.
4. Заклад у своїй діяльності керується Законом України про освіту, Положеннями про середній загальноосвітній навчально-виховний заклад, загальноосвітню школу-інтернат, дошкільний виховний заклад, цим Положенням, нормативними актами Міністерства освіти України, власним статутом.
Статут закладу є документом, що безпосередньо регламентує його діяльність. Він розробляється на основі цього та вищеназваних положень з урахуванням особливостей закладу і не повинен суперечити чинному законодавству. У ньому зазначаються: повна назва закладу, його юридична адреса, тип і завдання закладу, органи управління ним, правове становище, фінансування та матеріально-технічна база закладу; характеристика навчально-виховної, корекційно-відновлювальної роботи, професійно-трудового навчання і професійної орієнтації, лікувально-профілактичних заходів; мова або мови навчання; режим роботи; основи адміністративно-господарської та підприємницької діяльності, порядок внесення змін та доповнень до статуту закладу; міжнародні зв'язки та інші питання.
Статут затверджується його радою і реєструється місцевим органом державної виконавчої влади. Заклад визнається юридичною особою з дня реєстрації його статуту.
5. Заклад, як правило, розташовується в сприятливій для здоров'я місцевості, повинен мати приміщення, яке відповідає державним будівельним нормам санітарним діючим нормативам,
правилам пожежної безпеки; огороджений і озеленений майданчик, обладнаний для ігор і занять дітей на повітрі; зону відпочинку і спортивний майданчик з необхідним оснащенням.
Дошкільні відділення мають розміщуватись таким чином, щоб був окремий вихід на вулицю.
6. Навчально-методичне та кадрове забезпечення, організація підвищення кваліфікації педагогічних кадрів, їх перепідготовка здійснюються закладом самостійно або за його замовленням - структурним підрозділом органу державної виконавчої влади.
Місцеві органи державної виконавчої влади, на території яких знаходиться заклад, надають методичну допомогу в організації навчально-виховного процесу, в роботі закладу.
7. Мова навчання в закладі визначається відповідно до вимог Закону України про мови.
8. Психологічне забезпечення навчально-виховного процесу в закладі здійснюється практичним психологом.
9. Медичне обслуговування вихованців забезпечується медичним персоналом закладу, місцевими органами державної виконавчої влади і здійснюється відповідними закладами Міністерства охорони здоров'я України, відомчими медичними закладами.
Харчування вихованців організовується відповідно до встановлених норм.
10. Вихованці закладу забезпечуються підручниками, шкільними приладдями, іграми та іграшками; м'яким інвентарем, одягом і взуттям за встановленими нормами.
Заклад у встановленому порядку забезпечує випускників одягом, взуттям, речами й майном, грішми.
11. Наповнюваність виховних груп та класів закладу визначається документами про нормативи в закладах освіти.
12. Заклад у встановленому порядку здійснює міжнародні зв'язки.
II. ТИПИ І СТРУКТУРА ЗАКЛАДУ
13. Для задоволення потреб суспільства, соціальної реабілітації дітей, корекційно-відновлювальної роботи можуть створюватися різні типи закладів.
14. Основними типами закладів є:
а) дитячий будинок для дітей дошкільного віку;
б) дитячий будинок для дітей шкільного віку;
в) дитячий будинок змішаного типу для дітей дошкільного та шкільного віку;
г) загальноосвітня школа-інтернат для дітей-сиріт і дітей, які залишилися без піклування батьків (може бути з дошкільним відділенням)*.
______________
* У подальшому називається "загальноосвітня школа-інтернат".
Дошкільні відділення (групи) створюються для дітей дошкільного віку, які перебувають в родинних взаєминах з вихованцями закладу (їх молодшими братами і сестрами), а також для інших дітей-сиріт і дітей, які залишилися без піклування батьків.
Для дітей, які мають фізичні або розумові вади створюються заклади компексуючого типу: дитячі будинки (групи) для дітей з вадами слуху, мови, дефектами інтелекту, затримкою психічного розвитку; для дітей, які часто хворіють простудними захворюваннями (санаторні) та інші; загальноосвітні школи-інтернати для розумово відсталих дітей-сиріт і дітей, які залишилися без піклування батьків** та інші.
______________
** У подальшому називається "загальноосвітня школа-інтернат".
При закладах загального типу для дітей дошкільного віку можуть створюватися групи компенсуючого типу.
За рішенням державної виконавчої влади може створюватися навчально-виховний заклад для дітей-сиріт і дітей, які залишилися без піклування батьків, в якому виховуються діти від народження до повноліття.
При наявності відповідних умов за рішенням місцевої державної виконавчої влади, можуть створюватися дитячі будинки сімейного типу (працюють за окремим положенням).
15. У заклади приймаються:
діти-сироти;
діти, відібрані у батьків за рішення суду;
діти, батьки яких позбавлені батьківських прав, засуджені або перебувають під арештом у період слідства, визнані недієздатними, знаходяться на тривалому лікуванні, а також батьків, місце перебування яких невідомо.
За рішенням місцевої державної виконавчої влади до закладу для дітей дошкільного віку тимчасово приймаються діти одиноких матерів (батьків), із багатодітних і малозабезпечених сімей, а також діти, які знаходяться під опікою.
16. Діти, члени однієї сім'ї (брати і сестри), направляються в один заклад, за винятком, коли за медичними показниками або з інших причин їх виховання має здійснюватись окремо.
17. Розлучати дітей однієї сім'ї шляхом передачі одного із них на усиновлення (удочеріння) не дозволяється (якщо до цього не змушують медичні показники).
III. ПОРЯДОК ЗАРАХУВАННЯ ТА ВИПУСКУ ВИХОВАНЦІВ
18. У заклад приймаються діти і підлітки протягом усього календарного року з будинків дитини, дитячих приймальників-розподільників і від населення на підставі таких документів:
путівки відповідного органу державної виконавчої влади, у віданні якого знаходиться заклад, на підставі рішення державної виконавчої влади за місцем проживання дитини про необхідність направлення її в заклад;
свідоцтва про народження в оригіналі або висновку медичної експертизи, який засвідчує вік дитини при відсутності свідоцтва;
медичних документів про стан здоров'я;
документа про освіту (для дітей шкільного віку);
особової справи учня, який вступає у другий і наступний класи (допоміжної школи);
висновків і рекомендацій психолого-медико-педагогічної консультації;
акта первинного обстеження умов життя дитини;
відомостей про батьків або осіб, які їх замінюють (копія свідоцтва про смерть батьків, вирок або рішення суду; довідка про хворобу або розшук батьків та інші документи, які підтверджують відсутність батьків або неможливість виховання ними своїх дітей);
довідку про наявність і місце проживання братів, сестер та інших близьких родичів;
опису майна, яке залишилося після смерті батьків, відомостей про осіб, які відповідають за його збереження;
документів про закріплення жилої площі за неповнолітніми;
пенсійної книжки дітей, які одержують пенсію, копії рішення суду про стягнення аліментів (при одержанні їх на дитину батьком або особою, яка його замінює).
При випуску або переході із закладу вихованцям видається:
свідоцтво про народження, а тим, хто досяг 16-річного віку - паспорт;
довідка про перебування в закладі;
свідоцтво про присвоєння кваліфікації;
документ про освіту (для дітей шкільного віку);
відомості про батьків або близьких родичів;
документи, які підтверджують його права на майно, грошові заощадження, жилу площу, яку раніше займав він або його батьки.
19. Переведення вихованців з дошкільного дитячого будинку до шкільного або школи-інтернату проводиться з 15 серпня по 1 вересня.
IV. НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНА РОБОТА Й ОРГАНІЗАЦІЯ ПОБУТУ ВИХОВАНЦІВ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
20. Вихованці дошкільного віку об'єднуються у вікові групи:
молодша група -від 3 до 4 років;
середня група -від 4 до 5 років;
старша група -від 5 до 6 років;
підготовча до школи група -від 6 до 7 років.
За рішенням загальних зборів або ради закладу групи можуть комплектуватися дітьми різного віку.
Допускається відвідування дошкільного виховного закладу вихованцями дошкільного віку.
21. Навчально-виховна робота з дітьми дошкільного віку здійснюється у відповідності з програмою навчання та виховання дітей дошкільного віку. Заклад має право вибору програми з комплексу варіантних програм, затверджених Міністерством освіти України; впроваджувати власну (авторську) програму, погоджену з відповідним органом місцевої державної виконавчої влади.
22. Організація життя людей дошкільного віку здійснюється відповідно до педагогічних та гігієнічних вимог. Дошкільне відділення закладу повинно мати: музичний та спортивний зали, спортивно-ігровий комплекс, плавальний басейн, їдальню, солярій, медичний блок, а кожна група -кімнату для занять, ігрову кімнату, спальню, туалетну кімнату, ванно-душове приміщення, сушилку, роздягальню, спеціально обладнаний ігровий майданчик на подвір'ї, впорядковану земельну ділянку.
23. Працівники закладу проводять постійну роботу щодо зміцнення родинних зв'язків між дошкільниками та їх старшими братами і сестрами через шефство старших вихованців над молодшими.
V. НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНА РОБОТА Й ОРГАНІЗАЦІЯ ПОБУТУ ВИХОВАНЦІВ ШКІЛЬНОГО ВІКУ
24. Заклад планує свою роботу самостійно. Основним документом, що регулює навчально-виховний процес, є навчальний план. Він складається на основі розроблених Міністерством освіти України спеціальних базових варіантів навчальних планів із конкретизацією шкільного компонента освіти та обраного профілю навчання.
Для учнів з вадами фізичного або розумового розвитку, які виявили особливі здібності у вивченні певних предметів, є також для учнів із значними прогалинами у знаннях учителі складають індивідуальні навчальні плани.
Навчальні заняття у закладі розпочинаються та закінчуються у строки, визначені Положенням про середній загальноосвітній навчально-виховний заклад.
Режим щоденної роботи з учнями затверджується радою школи.
25. Загальноосвітня школа-інтернат може мати у своєму складі початкову і основну школу (1 і 2 ступеня) або початкову, основну і старшу школу (1, 2, і 3 ступеня), кожна з яких може функціонувати самостійно.
У них навчаються і виховуються діти обох статей з нормальним інтелектом, фізично і психічно здорові.
У разі необхідності можуть бути відкриті класи вирівнювання та класи для дітей із затримкою психічного розвитку.
26. Діти з вадами фізичного або розумового розвитку також інваліди, які потребують особливих умов виховання і навчання або особливого догляду, зарахуванню в загальноосвітні школи-інтернати не підлягають.Відповідно до висновку психолого-медико-педагогічної консультації вони направляються у спеціальні заклади.
27. Спеціальна школа-інтернат у своєму складі має 1-10 класи: початкові класи з тривалістю навчання 4 роки, при наявності підготовчого класу -5 років; старші класи з тривалістю навчання 56 років.
Проводиться диференційоване навчання учнів за спеціальними програмами для учнів з більшими (1 відділення) і меншими (2 відділення) навчальними можливостями. У 9-10 класах здійснюється підвищена професійно-трудова підготовка. Після закінчення цих класів учні складають кваліфікаційний екзамен з набутої професії. Для занять з професійно-трудового і виробничого навчання учні 410 класів діляться на дві групи. Комплектування груп за профілями здійснюється з урахуванням інтелектуальних, фізичних особливостей учнів і рекомендацій лікарів.

................
Перейти до повного тексту