- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
11 жовтня 2005 р.
за N 1181/11461
( Постанова втратила чинність на підставі Постанови
Національного банку
N 417 від 26.06.2015 )
Про затвердження Змін до Положення про здійснення банками фінансового моніторингу
З метою оптимізації роботи банків із запобігання легалізації доходів, одержаних злочинним шляхом, та імплементації положень Сорока рекомендацій Групи з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FATF) Правління Національного банку України
ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Затвердити Зміни до Положення про здійснення банками фінансового моніторингу, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 14.05.2003
N 189 і зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 20.05.2003 за N 381/7702 (із змінами), що додаються (далі - Зміни).
2. Постанова набирає чинності через 10 днів після державної реєстрації в Міністерстві юстиції України, крім підпункту 5.4 пункту 5 Змін, який набирає чинності одночасно з набранням чинності відповідними змінами до Складу реквізитів та структури файлів інформаційного обміну між спеціально уповноваженим органом виконавчої влади з питань фінансового моніторингу та банками (філіями), затвердженого постановою Правління Національного банку України від 04.06.2003
N 233 і зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 09.06.2003 за N 457/7778 (далі - Склад реквізитів).
3. Департаменту інформатизації (А.С.Савченко) та Департаменту з питань запобігання використанню банківської системи для легалізації кримінальних доходів та фінансування тероризму (О.М.Бережний) до 1 листопада 2005 року забезпечити внесення відповідних змін до
Складу реквізитів.
4. Департаменту з питань запобігання використанню банківської системи для легалізації кримінальних доходів та фінансування тероризму (О.М.Бережний) після державної реєстрації в Міністерстві юстиції України довести зміст цієї постанови до відома територіальних управлінь Національного банку України та банків України для використання в роботі.
5. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на заступника Голови Національного банку України В.Л.Кротюка і Департамент з питань запобігання використанню банківської системи для легалізації кримінальних доходів та фінансування тероризму (О.М.Бережний).
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Правління
Національного банку України
20.09.2005 N 341
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
11 жовтня 2005 р.
за N 1181/11461
ЗМІНИ
до Положення про здійснення банками фінансового моніторингу ( z0381-03 )
1. У главі 1:
1.1. У пункті 1.6:
абзац другий викласти в такій редакції:
"пов'язана особа - член господарського об'єднання (асоціація, корпорація, концерн, консорціум, холдинг, інше об'єднання підприємств, передбачене законом), до складу якого входить клієнт - юридична особа, а також незалежно від формального членства в будь-якому господарському об'єднанні юридична особа, що здійснює контроль юридичної особи-клієнта чи контролюється нею, або перебуває з нею під спільним контролем";
абзац п'ятий викласти в такій редакції:
"файл-квитанція - електронний документ, що формується та надсилається банком (філією) на адресу Уповноваженого органу у зв'язку з отриманням файла-запиту або Уповноваженим органом на адресу банку (філії), який надіслав файл-відповідь, і свідчить про приймання або відмову в прийманні відповідного файла";
після абзацу п'ятого доповнити новими абзацами такого змісту:
"файл-повідомлення про взяття (відмову від взяття) фінансової операції (фінансових операцій) на облік - електронний документ, що формується Уповноваженим органом, надсилається на адресу банку (філії) і свідчить про взяття (відмову від взяття) Уповноваженим органом на облік операції (операцій), інформація щодо якої (яких) надавалася банком (філією) у відповідному файлі-повідомленні;
фінансова операція, що стала об'єктом фінансового моніторингу, - для банку (філії) - фінансова операція, інформація щодо якої внесена до реєстру фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу; для Уповноваженого органу - фінансова операція, що підлягає фінансовому моніторингу, яка взята Уповноваженим органом у встановленому порядку на облік та стосовно якої ним вживаються заходи щодо її аналізу".
У зв'язку з цим абзаци шостий - дев'ятий уважати відповідно абзацами восьмим - одинадцятим;
в абзаці восьмому слова "про фінансову операцію, яка підлягає фінансовому моніторингу" замінити словами "про фінансову операцію, що стала об'єктом фінансового моніторингу";
абзац десятий викласти в такій редакції:
"файл-додаток - електронний документ, що формується банком (філією), надсилається на адресу Уповноваженого органу і містить дані та/або копії документів, які стосуються фінансової операції, що стала об'єктом фінансового моніторингу ".
1.2. Доповнити главу пунктом 1.7 такого змісту:
"1.7. Якщо структура банку не передбачає наявності філій, то здійснення заходів з фінансового моніторингу (ведення реєстру фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу, формування файлів-повідомлень тощо) забезпечується банком на рівні територіальних підрозділів банку, які здійснюють нагляд та/або забезпечення діяльності відокремлених підрозділів, що надають послуги клієнтам".
2. У главі 2:
2.1. Пункт 2.3 доповнити абзацом такого змісту:
"Програми здійснення фінансового моніторингу операцій з цінними паперами розробляються та поновлюються банками відповідно до вимог цього Положення з урахуванням рекомендацій Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку".
2.2. Абзац перший пункту 2.9 викласти в такій редакції:
"Програма здійснення фінансового моніторингу за певним напрямом обслуговування клієнтів має містити:".
3. У главі 3:
3.1. У пункті 3.1:
у тексті пункту слово "початкової" виключити;
абзац дванадцятий після слова "результати" доповнити словом "щоквартального";
після абзацу дванадцятого доповнити новим абзацом такого змісту:
"Щоквартальний аналіз операцій клієнта здійснюється банком щодо їх відповідності фінансовому стану та суті діяльності клієнта і має включати всі рахунки клієнта, що відкриті в підрозділах банку".
У зв'язку з цим абзаци тринадцятий та чотирнадцятий уважати відповідно абзацами чотирнадцятим і п'ятнадцятим;
в абзаці п'ятнадцятому цифри "1 - 3" замінити цифрами "1 - 6".
3.2. В абзаці четвертому підпункту "б" пункту 3.3 слова "щодо керівників" замінити словами "щодо посадових осіб".
3.3. У пункті 3.11 цифру "4" замінити цифрою "7".
3.4. У пункті 3.15:
абзац другий викласти в такій редакції:
"Під час встановлення відносин з клієнтом банк з'ясовує мету та характер майбутніх ділових відносин клієнта з банком";
після абзацу другого доповнити новими абзацами такого змісту:
"У разі встановлення відносин з юридичною особою банк має з'ясувати також суть її діяльності та фінансовий стан, визначити її пов'язаних осіб, ідентифікувати фізичних осіб, які є власниками істотної участі в цій юридичній особі або мають прямий чи опосередкований вплив на неї та отримують економічну вигоду від її діяльності.
Оцінка фінансового стану клієнта здійснюється відповідно до внутрішніх процедур банку".
У зв'язку з цим абзаци третій - п'ятий уважати відповідно абзацами п'ятим - сьомим.
4. У главі 4:
4.1. Пункт 4.1 викласти в такій редакції:
"4.1. Аналіз фінансових операцій з метою виявлення таких, що відповідно до законодавства України, яке регулює відносини у сфері запобігання легалізації доходів, одержаних злочинним шляхом, підлягають фінансовому моніторингу, здійснюється працівниками банку перед їх проведенням, а також у подальшому в процесі обслуговування клієнта.
Якщо працівник банку з'ясує, що фінансова операція підлягає фінансовому моніторингу, то він не пізніше 12 години наступного робочого дня відповідно до внутрішніх процедур банку повідомляє про це відповідальному працівнику (особі, яка виконує його функції), який приймає рішення про потребу реєстрації цієї операції.
Внутрішніми процедурами банку, які регламентують порядок повідомлення працівником банку (філії) відповідальному працівнику (особі, яка виконує його функції) про виявлену операцію, що підлягає фінансовому моніторингу, має забезпечуватися фіксування надходження такого повідомлення до відповідального працівника (отримання відповідальним працівником такого повідомлення) та прийнятого ним рішення щодо реєстрації цієї операції".
4.2. Останній абзац пункту 4.3 викласти в такій редакції:
"Рішення про надання або ненадання Уповноваженому органу інформації про фінансову операцію, яка підлягає внутрішньому фінансовому моніторингу, приймається відповідальним працівником банку або філії відповідно до внутрішніх процедур банку, встановлених у Правилах внутрішнього фінансового моніторингу банку, не пізніше 10 робочих днів з дня реєстрації такої операції".
4.3. У пункті 4.4 слова "файла-квитанції від Уповноваженого органу з нульовими кодами помилок" замінити словами "від Уповноваженого органу файла-повідомлення про взяття (відмову від взяття) фінансової операції (фінансових операцій) на облік з нульовими кодами помилок щодо цієї операції".
4.4. Пункти 4.5 і 4.7 викласти в такій редакції:
"4.5. У разі надання Уповноваженому органу додаткової інформації про фінансову операцію дані, що внесені до реєстру, доповнюються назвою файла-відповіді та/або файла-додатка";
"4.7. Щомісяця до 15 числа частина реєстру, яка містить операції, зареєстровані в попередньому місяці, роздруковується, формується у справу, яка прошнуровується, посвідчується підписом відповідального працівника банку (філії) та скріплюється відбитком печатки банку (філії)".
4.5. Пункт 4.8 виключити.
5. У главі 5:
5.1. У пункті 5.2:
абзац перший викласти в такій редакції:
"Інформація про фінансову операцію, що підлягає обов'язковому фінансовому моніторингу, передається банком (філією) до Уповноваженого органу не пізніше трьох робочих днів з часу її реєстрації";
після абзацу першого доповнити новими абзацами такого змісту:
"Інформація про фінансову операцію, у забезпеченні здійснення якої клієнту було відмовлено, та осіб, які брали участь в її проведенні, передається банком (філією) до Уповноваженого органу не пізніше наступного робочого дня з часу її реєстрації.
Інформація про фінансову операцію, щодо якої в працівників банку (філії) є мотивовані підозри, що вона може здійснюватися з метою легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, передається до Уповноваженого органу в день виникнення таких підозр".
У зв'язку з цим абзаци другий - четвертий уважати відповідно абзацами четвертим - шостим.
5.2. У пункті 5.6:
в абзаці першому слова "файл-квитанцію, яка свідчить про приймання або відмову в прийманні даних про окремі операції, які містяться у файлі-повідомленні, або файла-повідомлення в цілому" замінити словами "файл-повідомлення про взяття (відмову від взяття) фінансової операції (фінансових операцій) на облік";
в абзаці другому слова "файла-квитанції" замінити словами "файла-повідомлення про взяття (відмову від взяття) фінансової операції (фінансових операцій) на облік".
5.3. У пункті 5.8:
у першому реченні слова "файл-квитанція" замінити словами "файл-повідомлення про взяття (відмову від взяття) фінансової операції (фінансових операцій) на облік";
останнє речення викласти в такій редакції:
"Файл-повідомлення про взяття (відмову від взяття) фінансової операції (фінансових операцій) на облік з нульовими кодами помилок стосовно окремої операції, інформація щодо якої надіслана до Уповноваженого органу у відповідному файлі-повідомленні, є підтвердженням того, що ця операція взята на облік Уповноваженим органом".
5.4. Пункти 5.9, 5.10 і 5.12 викласти в такій редакції:
"5.9. У разі виникнення аварійних ситуацій, що призводять до неможливості відправлення файла-повідомлення, файла-відповіді або файла-квитанції електронною поштою, відповідальний працівник звертається до відповідного територіального управління Національного банку України з проханням надіслати сформований файл на адресу Уповноваженого органу.
Файл-повідомлення про взяття (відмову від взяття) фінансової операції (фінансових операцій) на облік або файл-квитанція, отриманий територіальним управлінням Національного банку України від Уповноваженого органу, не пізніше наступного робочого дня надсилається відповідальному працівнику електронною поштою або передається на електронному носії.
5.10. Якщо з будь-яких причин банк (філія) протягом двох робочих днів з часу надання інформації Уповноваженому органу не отримав від нього файла-повідомлення про взяття (відмову від взяття) фінансової операції (фінансових операцій) на облік або файла-квитанції, то відповідальний працівник банку (філії) звертається до Уповноваженого органу та з'ясовує причини ненадання останнім відповідного файла";
"5.12. Надання банком (філією) додаткової інформації про фінансову операцію, що стала об'єктом фінансового моніторингу, на вимогу Уповноваженого органу здійснюється шляхом формування та надсилання файла-відповіді протягом трьох робочих днів із часу отримання від Уповноваженого органу файла-запиту.
Отримавши від Уповноваженого органу файл-запит, банк (філія) розшифровує цей файл за допомогою АРМ-НБУ, перевіряє електронний цифровий підпис, здійснює контроль за правильністю та повнотою заповнення всіх реквізитів і не пізніше кінця робочого дня, у якому він отримав файл-запит, формує та надсилає на адресу Уповноваженого органу файл-квитанцію.
Уповноважений орган, отримавши від банку (філії) файл-відповідь, розшифровує цей файл за допомогою АРМ-НБУ, перевіряє електронний цифровий підпис, здійснює контроль за правильністю та повнотою заповнення всіх реквізитів та не пізніше кінця робочого дня, у якому він отримав файл-відповідь, формує та надсилає на адресу банку (філії) файл-квитанцію".
5.5. Пункт 5.13 викласти у такій редакції:
"5.13. Надання банком (філією) Уповноваженому органу за власною ініціативою або на його вимогу копій документів та/або іншої інформації, яка стосується фінансової операції, що стала об'єктом фінансового моніторингу, і не може бути передана у файлі-повідомленні або файлі-відповіді, здійснюється шляхом формування та надсилання до Уповноваженого органу файла-додатка.
Сформований системою автоматизації банку файл-додаток шифрується програмними засобами, вбудованими в АРМ-НБУ, та надсилається засобами електронної пошти Національного банку України на адресу Уповноваженого органу разом із файлом-повідомленням або файлом-відповіддю, або передається до Уповноваженого органу на електронному носії.
Порядок передавання до Уповноваженого органу файла-додатка на електронному носії має забезпечувати його гарантовану доставку та конфіденційність".
5.6. Доповнити главу пунктом 5.14 такого змісту:
"5.14. Копії файлів, надісланих (переданих) до Уповноваженого органу, зберігаються банком протягом п'яти років".
6. Пункт 7.4 глави 7 викласти в такій редакції:
"7.4. Навчання та/або підвищення кваліфікації працівників банку з питань запобігання легалізації доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансуванню тероризму здійснюється з урахуванням специфіки їх службової діяльності не рідше ніж один раз на рік.
У разі здійснення банком професійної діяльності на ринку цінних паперів працівник банку, відповідальний за виконання програми (програм) здійснення фінансового моніторингу операцій з цінними паперами, проходить навчання та/або підвищення кваліфікації з питань запобігання легалізації доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансуванню тероризму відповідно до вимог Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку".
7. Додатки 1 - 3 замінити додатками 1 - 6 такого змісту:
Додаток 1
до Положення про здійснення
банками фінансового
моніторингу
АНКЕТА
клієнта - юридичної особи резидента
1. Частина перша (у формі таблиці):
1) повна та скорочена назва;
2) організаційно-правова форма;
3) форма власності;
4) адреса місця розташування;
6) дата державної реєстрації;
7) орган державної реєстрації;
8) дата та номер свідоцтва про державну реєстрацію;
9) номери контактних телефонів та факсів;
10) відокремлені підрозділи (філії, представництва тощо);
11) адреса електронної пошти;
12) ідентифікаційні дані фізичних осіб, уповноважених діяти від імені клієнта;
13) дата відкриття першого рахунку;
14) оцінка репутації клієнта;
15) рівень ризику проведення операцій з легалізації доходів, одержаних злочинним шляхом;
16) дата заповнення анкети.
Посада, прізвище, ініціали та номер службового телефону працівника, відповідального за ідентифікацію і вивчення клієнта.
2. Частина друга (у формі таблиці):
1) відомості щодо посадових осіб та їх повноважень;
2) ідентифікаційні дані фізичних осіб - власників істотної участі із зазначенням їх частки в капіталі юридичної особи;
3) ідентифікаційні дані фізичної особи (фізичних осіб), яка має прямий або опосередкований вплив на діяльність клієнта (прямо або опосередковано володіє (контролює) 50 і більше відсотками акцій (часток, паїв, прав голосу) юридичної особи) та підстави такого впливу;
4) дані про осіб, уповноважених представляти інтереси акціонерів (учасників) клієнта, які володіють істотною участю;
5) пов'язані особи;
6) інформація про материнську компанію, корпорацію, холдингову групу, промислово-фінансову групу або інше об'єднання, членом якого є клієнт;
7) розмір статутного капіталу;
8) характеристика фінансового стану;
9) вид (види) господарської (економічної) діяльності;
10) характеристика суті діяльності;
11) ліцензії (дозволи) на право здійснення певних операцій (діяльності) (назва, серія, номер, ким видана, термін дії);
12) банківські послуги (продукти), якими користується клієнт;
13) рахунки, що відкриті в банку;
14) рахунки, що відкриті в інших банках (назва банку, МФО, номер рахунку).
3. Частина третя (текстова):
1) історія діяльності (інформація про реорганізацію, зміни в діяльності, колишні фінансові проблеми, репутація на вітчизняному та іноземному ринках, частка на ринку);
2) історія обслуговування клієнта (інформація щодо послуг, якими користувався (користується) клієнт, позитивних та/або негативних фактів співпраці з ним тощо).
4. Частина четверта (у формі таблиці):
1) характеристика джерел надходження коштів та інших цінностей на рахунки клієнта (які очікує клієнт, що раніше не обслуговувався);
2) основні контрагенти;
3) оцінка відповідності операцій клієнта суті та напрямам його діяльності (у разі виявлення операцій, що не відповідають суті діяльності клієнта, зазначаються результати вжитих заходів щодо з'ясування суті та мети їх проведення клієнтом);
4) оцінка відповідності операцій клієнта наявній інформації щодо його фінансового стану (у разі виявлення операцій, що не відповідають фінансовому стану клієнта, зазначаються результати вжитих заходів щодо з'ясування джерел походження додаткових коштів);
5) кількість операцій, що стали об'єктом фінансового моніторингу:
за ознаками обов'язкового фінансового моніторингу;
за ознаками внутрішнього фінансового моніторингу:
інформація щодо яких надана Уповноваженому органу;
щодо яких прийнято рішення про недоцільність інформування Уповноваженого органу.
Додаток 2
до Положення про здійснення
банками фінансового
моніторингу
АНКЕТА
клієнта - юридичної особи нерезидента
1. Частина перша (у формі таблиці):
1) повна та скорочена назва;
2) організаційно-правова форма;
................Перейти до повного тексту