1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ІНФРАСТРУКТУРИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
26.08.2014 № 413
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
25 вересня 2014 р.
за № 1169/25946
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури № 8 від 07.01.2023 )
Про внесення змін до Положення про порядок видачі посвідчення судноводія малого/маломірного судна
Відповідно до статті 16-3 Закону України "Про транспорт" та Резолюції № 40 Робочої групи по внутрішньому водному транспорту Європейської Економічної Комісії Організації Об’єднаних Націй "Міжнародне посвідчення на право керування прогулянковим судном" НАКАЗУЮ:
1. Внести зміни до Положення про порядок видачі посвідчення судноводія малого/маломірного судна, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 07 травня 2013 року № 283, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29 травня 2013 року за № 831/23363, виклавши його в новій редакції, що додається.
2. Встановити, що:
1) свідоцтва судноводія малого/маломірного судна (інші документи, які надавали право на управління малим/маломірним судном), видані в установленому законодавством порядку в СРСР та в Україні до 01 квітня 2012 року, можуть бути замінені на посвідчення судноводія малого/маломірного судна нового зразка згідно з цим наказом із зазначенням у посвідченні права на управління суднами, рівноцінними за технічними параметрами суднам, що зазначені у свідоцтві (іншому документі);
2) посвідчення судноводія малого/маломірного судна, видані в установленому законодавством порядку до набрання чинності цим наказом за формою, наведеною в додатку 1 до Положення про порядок видачі посвідчення судноводія малого/маломірного судна, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 07 травня 2013 року № 283, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29 травня 2013 року за № 831/23363, є чинними без обмеження строку їх дії та за бажанням власника можуть бути замінені на посвідчення судноводія малого/маломірного судна нового зразка згідно з цим наказом із зазначенням права на управління суднами, рівноцінними за технічними параметрами.
3. Свідоцтва судноводіїв малих/маломірних суден (інші документи, які надавали право на управління малим/маломірним судном) старих зразків, видані в установленому законодавством порядку в СРСР та в Україні до 01 квітня 2012 року, є дійсними для управління малими/маломірними суднами до 01 січня 2017 року.
4. Державній інспекції України з безпеки на морському та річковому транспорті забезпечити:
1) подання цього наказу в установленому порядку на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України;
2) оприлюднення цього наказу на офіційному сайті Міністерства інфраструктури України.
5. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
6. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника Міністра Маліна О.Л.
Міністр М. Бурбак
ПОГОДЖЕНО:

Голова Державної інспекції України
з безпеки на морському
та річковому транспорті

Голова Державної служби України
з питань регуляторної політики
та розвитку підприємництва




П. Буланович



М.Ю. Бродський
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
інфраструктури України
07.05.2013 № 283
(у редакції наказу Міністерства
інфраструктури України
26.08.2014 № 413)
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
25 вересня 2014 р.
за № 1169/25946
ПОЛОЖЕННЯ
про порядок видачі посвідчення судноводія малого/маломірного судна
І. Загальні положення
1.1. Це Положення визначає порядок видачі посвідчень судноводіїв малих/маломірних суден (далі - Посвідчення) відповідно до проведеної підготовки та за результатами підтвердження кваліфікації судноводіїв малих/маломірних суден.
1.2. Дія цього Положення поширюється на громадян України, іноземців та осіб без громадянства, які проходять підготовку та підтвердження кваліфікації з метою отримання Посвідчення, а також на посадових осіб центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері безпеки на морському і річковому транспорті (далі - орган видачі).
Дія цього Положення не поширюється на осіб, які керують:
суднами, що плавають під військово-морським прапором України;
спортивними суднами;
весловими суднами, що використовуються без двигуна.
1.3. У цьому Положенні наведені нижче терміни вживаються у таких значеннях:
відкрите море - морські води за межами прибережних морських шляхів;
вітрильне судно - будь-яке судно, що пересувається за допомогою вітрила, у тому числі за умови знаходження на судні двигуна, якщо він використовується періодично. У разі якщо на вітрильному судні встановлений та використовується двигун потужністю більше ніж 15 к.с., судноводій повинен пройти підготовку для управління моторним судном та мати у Посвідченні відповідну відмітку на право управління моторним судном;
внутрішні водні шляхи - річки, озера, водосховища, канали, інші водойми за межами морських вод, придатні для судноплавства;
водний мотоцикл (гідроцикл) - судно довжиною менше ніж 4 метри, на якому встановлена водометна пропульсивна установка, спроектована для управління ним у положенні стоячи, зокрема на колінах, або сидячи;
водний об’єкт - природний або створений штучно елемент довкілля, в якому зосереджуються води (море, річка, озеро, водосховище, ставок, канал, водоносний горизонт);
кандидат - особа, яка подала в установленому порядку заяву та усі необхідні документи з метою проходження підтвердження кваліфікації для отримання Посвідчення;
кваліфікаційна комісія (далі - КК) - колегіальний орган, що утворюється органом видачі у містах розташування територіальних органів з метою підтвердження кваліфікації кандидатів на отримання Посвідчення;
мале/маломірне судно (далі - ММС) - моторне судно з корпусом довжиною до 24 метрів та вітрильне судно з корпусом довжиною від 2,5 до 24 метрів валовою місткістю менш як 80 одиниць (за винятком суден, що перевозять більше 12 пасажирів, суден, що перевозять небезпечні вантажі, буксирів, штовхачів, криголамів, поромів, суден допоміжного та технічного флоту), а також водні мотоцикли (гідроцикли);
моторне судно - самохідне судно будь-якого типу з корпусом довжиною до 24 метрів, конструкція та призначення якого відповідають вимогам Технічного регламенту прогулянкових суден, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09 листопада 2011 року № 1147;
посвідчення судноводія ММС - документ, що надає право управління ММС, оформлений та виданий у порядку, визначеному цим Положенням;
прибережні морські шляхи - водна смуга вздовж морського узбережжя в межах територіальних вод, придатна для судноплавства;
пропульсивна установка - механічний пристрій, гвинт чи водомет, призначений для забезпечення руху судна і керування ним;
самохідне судно - судно, яке використовує будь-яку пропульсивну установку.
1.4. Розрізняють такі типи ММС:
вітрильне судно;
водний мотоцикл (гідроцикл);
моторне судно.
1.5. Вітрильні судна за довжиною та площею вітрил розподіляються таким чином:
довжиною до 6 м та площею вітрил до 12 кв. м;
довжиною до 8,5 м та площею вітрил до 30 кв. м;
довжиною до 15 м та площею вітрил до 80 кв. м;
довжиною до 24 м та площею вітрил понад 80 кв. м.
1.6. Моторні судна за довжиною розподіляються таким чином:
до 6 метрів;
від 6 до 24 метрів.
1.7. Для судноводіїв ММС встановлюються райони плавання:
внутрішні водні шляхи (ВВШ);
прибережні морські шляхи (ПМШ);
відкрите море (ВМ) - для вітрильних суден довжиною понад 8,5 м та площею вітрил понад 30 кв. м.
1.8. Посвідчення отримують кандидати, які:
мають вік не молодше 18 років;
мають чинний документ про придатність для управління транспортним засобом за станом здоров’я (фізично та психічно придатні для керування ММС, зокрема мають необхідний для цього рівень зору, слуху та розрізнення кольорів);
успішно пройшли документально підтверджену теоретичну та практичну підготовку на підприємстві, в установі або організації, що проводять підготовку судноводіїв ММС (навчально-тренажерний заклад) (далі - НТЗ), перелік яких затверджується Мінінфраструктури України за поданням органу видачі (далі - перелік схвалених НТЗ);
успішно підтвердили кваліфікацію в КК.
На першому етапі підготовки в НТЗ практична підготовка відпрацьовується на закритій ділянці акваторії, на якій не дозволено плавання інших суден та осіб, які купаються, на другому етапі - в умовах реальної судноплавної обстановки. Практична підготовка з управління ММС проводиться інструктором, який має документ на право управління тим типом ММС, за яким здійснюється підготовка, та досвід плавання на морському, річковому або маломірному судні не менше трьох років. Схема руху суден під час проведення практичних вправ затверджується керівником НТЗ.
Ділянка акваторії, на якій відпрацьовуються практичні навички на першому етапі та приймаються практичні заліки, повинна мати частину берегової смуги з причалом, безпечним для підходу плавзасобів, посадки та висадки людей.
Практична підготовка та підтвердження кваліфікації судноводіїв моторних суден можуть проводитися також на повномасштабному навігаційному тренажері з візуалізацією з використанням моделі судна та органів управління, наближених до реального моторного судна відповідної довжини, та з реальною візуалізацією навігаційного району. НТЗ повинен мати документ, що підтверджує право власності НТЗ на тренажер, документи про відповідність тренажера встановленим техніко-експлуатаційним характеристикам.
Практична підготовка та підтвердження кваліфікації судноводіїв (водних мотоциклів) гідроциклів та вітрильних суден на повномасштабному навігаційному тренажері з візуалізацією проводитися не можуть.
НТЗ повинен мати матеріально-технічне, кадрове та навчально-методичне забезпечення відповідно до вимог до тренажерного та іншого обладнання, призначеного для підготовки та перевірки знань судноводіїв малих/маломірних суден, з метою надання теоретичних знань та практичних навичок, необхідних для безпечної експлуатації ММС відповідно до вимог національного законодавства.
1.9. Видача Посвідчень здійснюється територіальними органами органу видачі.
Посвідчення, зразок якого наведено в додатку 1 до цього Положення, виготовляється з урахуванням вимог додатка ІІІ до Резолюції № 40 Робочої групи по внутрішньому водному транспорту Європейської Економічної Комісії Організації Об’єднаних Націй "Міжнародне посвідчення на право керування прогулянковим судном" у вигляді пластикової картки світло-блакитного кольору на полімерній основі розміром 54 х 86 мм (формат ІД-1 відповідно до стандарту ІSO/IEC 7810:2008 "Карти ідентифікаційні. Фізичні характеристики") або на щільному папері у форматі А-6 (148 х 105 мм) з подальшим ламінуванням. Посвідчення на папері перед ламінуванням підписуються керівником територіального органу видачі або особою, що його заміщує, та засвідчуються печаткою територіального органу.
1.10. Огляди НТЗ та включення до переліку схвалених НТЗ здійснюються відповідно до Положення про огляд підприємств, організацій та установ, що проводять підготовку моряків, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв’язку України від 25 листопада 2004 року № 1042, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2004 року за № 1577/10176.
1.11. Контроль за проведенням підготовки судноводіїв ММС здійснюється органом видачі.
1.12. Посвідчення або інший раніше виданий чинний документ, який надає право на управління ММС, має бути у судноводія під час управління ММС.
Посвідчення з відмітками на право управління вітрильним та моторним судном або окреме Посвідчення на право управління моторним судном разом з Посвідченням на право управління вітрильним судном має бути у судноводія під час управління вітрильним судном, на якому встановлений двигун потужністю понад 15 к.с.
У разі відсутності Посвідчення під час управління ММС судноводій несе відповідальність згідно із законодавством України або країни перебування.
1.13. У разі втрати або пошкодження Посвідчення або іншого раніше виданого документа, який надає право на управління ММС, його власник за особистою заявою, складеною у довільній формі, може отримати нове Посвідчення під новим номером замість втраченого або пошкодженого.
При цьому втрачене або пошкоджене Посвідчення або інший раніше виданий документ, який надає право на управління ММС, вважається недійсним.
Дублікат Посвідчення або іншого раніше виданого документа, який надає право на управління ММС, не видається.
Для отримання нового Посвідчення замість втраченого Посвідчення або іншого раніше виданого документа, який надає право на управління ММС, його власник подає до друкованого засобу масової інформації оголошення про втрату. Після публікації оголошення власник має право подати заяву до територіального органу органу видачі, до якої додається примірник друкованого засобу масової інформації, у якому опубліковано оголошення про втрату, та за результатами підтвердження кваліфікації в КК без додаткового навчання отримати нове Посвідчення, якщо втрачене Посвідчення або інший раніше виданий документ, який надає право на управління ММС, не знайдено або не повернуто.
У разі якщо втрачене Посвідчення або інший раніше виданий документ, який надає право на управління ММС, знайдено після отримання заявником нового Посвідчення, воно повинно терміново бути здане до будь-якого територіального органу органу видачі.
Нові Посвідчення замість втрачених або пошкоджених видаються протягом десяти робочих днів з дати прийняття заяви від судноводія.
При цьому керівник територіального органу органу видачі надає інформацію про втрачене або пошкоджене Посвідчення або інший раніше виданий документ, який надає право на управління ММС, до органу видачі та вилучає пошкоджене Посвідчення або інший раніше виданий документ, який надає право на управління ММС, для подальшого анулювання та знищення.
ІІ. Порядок допуску кандидатів на право управління ММС до підтвердження кваліфікації у кваліфікаційній комісії
2.1. Підтвердження кваліфікації кандидата з метою отримання Посвідчення проводиться КК, що утворюються органом видачі за місцезнаходженням його територіальних органів.
2.2. Підтвердження кваліфікації кандидата здійснюється за його письмовою заявою, зразок якої наведено в додатку 2 до цього Положення.
До заяви додаються такі документи:
копія документа, що підтверджує успішне проходження теоретичної та практичної підготовки в НТЗ (за пред’явленням оригіналу);
дві кольорові фотокартки розміром 3 х 4 см на матовому папері;
копія чинного документа про придатність для управління транспортним засобом за станом здоров’я (за пред’явленням оригіналу);
особова картка судноводія ММС (додаток 3);
копія паспорта або іншого документа, що посвідчує особу (за пред’явленням оригіналу);
згода на обробку персональних даних (додаток 4).
2.3. Кандидати, які не надали документи, перераховані в пункті 2.2 цього розділу, до підтвердження кваліфікації не допускаються.
2.4. Кандидати, які мають документи, що підтверджують кваліфікацію судноводія, судноводія-механіка чи капітана морських, річкових або військових суден, можуть отримати Посвідчення на право управління моторним судном за результатами успішного підтвердження кваліфікації у КК без додаткового навчання. При цьому замість копії документа, що підтверджує успішне проходження теоретичної та практичної підготовки в НТЗ, кандидат подає копію документа, що підтверджує кваліфікацію судноводія, судноводія-механіка чи капітана морських, річкових або військових суден.
2.5. У разі дотримання вимог пункту 2.2 з урахуванням пункту 2.4 цього розділу секретар КК на особовій картці судноводія ММС робить відмітку щодо допуску кандидата до підтвердження кваліфікації із зазначенням місця, дати та часу проведення засідання КК.
2.6. У випадку відмови кандидатові в допуску до підтвердження кваліфікації у зв’язку з наданням неповного пакета документів, передбачених пунктом 2.2 з урахуванням пункту 2.4 цього розділу, секретар КК зазначає причини відмови в особовій картці судноводія ММС та повертає її власникові протягом двох робочих днів.
2.7. Особова картка судноводія ММС оформлюється НТЗ (заповнюються пункти 1-8, записи засвідчуються підписом керівника НТЗ та печаткою НТЗ) та видається кандидату після закінчення навчання. Під час подачі документів для підтвердження кваліфікації особова картка реєструється секретарем КК і повинна бути пред’явлена її власником під час підтвердження кваліфікації.
Пункти 9-11 особової картки заповнюються секретарем КК.
Після успішного підтвердження кваліфікації особова картка залишається в особовій справі кандидата.
У разі незадовільних результатів перевірки теоретичних знань та/або практичних навичок кандидата особова картка повертається кандидату із заповненням пунктів 9, 10 та зазначенням у пункті 11 факту незадовільного підтвердження кваліфікації та дати проведення засідання КК для повторного підтвердження кваліфікації.
Кандидати, які мають документи, що підтверджують кваліфікацію судноводія, судноводія-механіка чи капітана морських, річкових або військових суден, власноруч вносять дані до особової картки відповідно до цих документів, копії яких додаються до особової картки (за пред’явленням оригіналу). При цьому записи в особовій картці засвідчуються підписом кандидата. У разі сумнівів орган видачі може здійснити перевірку чинності цих документів.
Електронна версія особової картки судноводія ММС після її оформлення надсилається НТЗ до органу видачі.
Після отримання електронної версії особової картки судноводія ММС вона зберігається у відповідній електронній базі даних, ведення якої забезпечується органом видачі.
ІІІ. Організація роботи та проведення засідань кваліфікаційної комісії
3.1. Персональний склад КК затверджується наказом органу видачі щороку до 25 грудня року, що передує наступному. У разі необхідності до складу КК можуть бути внесені зміни протягом року.
3.2. Кількість членів КК визначається залежно від обсягу роботи, але не менше ніж у складі чотирьох осіб, у тому числі - голова і секретар КК.
Головою КК призначається посадова особа органу видачі, яка має документ про присвоєння кваліфікації судноводія чи судноводія-механіка або Посвідчення на право управління тим типом ММС, за яким підтверджується кваліфікація кандидатів, а також стаж судноводіння не менше трьох років.
Члени КК призначаються з посадових осіб органу видачі або досвідчених фахівців у галузі морського і річкового транспорту, які мають документи про присвоєння кваліфікації судноводія чи судноводія-механіка або Посвідчення на право управління тим типом ММС, за яким підтверджується кваліфікація кандидатів, а також стаж судноводіння не менше двох років.
3.3. Секретар КК входить до її складу без права голосу та відповідає за розгляд документів кандидатів та допуск кандидатів до засідання КК, відповідність документів, що приймаються від кандидатів, вимогам цього Положення, формування особових справ кандидатів, правильність заповнення заяв і протоколів, ведення діловодства у порядку, передбаченому цим Положенням.
3.4. Викладачі НТЗ не можуть бути залучені до підтвердження кваліфікації кандидатів, яких вони навчали (приймали іспит/залік з теоретичних та практичних (тренажерних) занять).
3.5. Графіки засідань КК для підтвердження кваліфікації кандидатів затверджуються наказами органу видачі.
Проведення засідань КК плануються не рідше одного разу на місяць в усіх територіальних органах органу видачі. У разі потреби проводяться додаткові засідання КК.
Засідання КК проводиться у разі наявності заяв не менше ніж від п’яти кандидатів.
3.6. Підтвердження кваліфікації в КК включає теоретичні питання та демонстрацію практичних навичок керування ММС відповідного типу. Після підтвердження теоретичних знань здійснюється перевірка навичок судноводія ММС щодо практичного управління судном безпосередньо на водоймі або на повномасштабному навігаційному тренажері маневрування та управління ММС з візуалізацією (лише для судноводіїв моторних суден).
У зимовий період між датою закриття навігації та датою відкриття навігації відпрацювання та підтвердження практичних навичок керування ММС безпосередньо на водоймі здійснюватися не може.
3.7. Висновки КК щодо рівня теоретичної та практичної підготовки кандидатів оформлюються протоколом засідання кваліфікаційної комісії (далі - Протокол) (додаток 5), який підписується присутніми на засіданні членами КК та головою КК.
Будь-які виправлення у Протоколі не допускаються, за винятком граматичних або орфографічних помилок. При цьому виправлення засвідчуються підписами голови, усіх членів та секретаря КК.
Рішення приймається під час засідання КК відкритим голосуванням простою більшістю голосів членів КК, які брали участь у її засіданні. При рівності голосів голос голови КК є вирішальним.

................
Перейти до повного тексту