1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
соціальної політики України
03 червня 2024 року № 269-Н
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
29 липня 2024 р.
за № 1160/42505
ДЕРЖАВНИЙ СТАНДАРТ
соціальної послуги медіації
( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства соціальної політики № 360-Н від 02.08.2024 )
I. Загальні положення
1. Цей Державний стандарт визначає зміст, обсяг, умови, порядок надання та показники соціальної послуги медіації.
2. Цей Державний стандарт застосовується під час організації та в процесі надання надавачами соціальних послуг соціальної послуги особам, які належать до вразливих груп населення та/або перебувають у складних життєвих обставинах і потребують застосування щодо них та за їх участі заходів із профілактики ймовірного (що може виникнути) конфлікту/спору, усунення або мінімізації негативних наслідків наявного (що вже виник) конфлікту/спору, моніторингу та контролю якості її надання.
3. За домовленістю між надавачем соціальної послуги та отримувачем соціальної послуги або за рішенням надавача соціальної послуги соціальна послуга може надаватись понад обсяг, визначений цим Державним стандартом.
4. У цьому Державному стандарті терміни вживаються в таких значеннях:
договір надання соціальної послуги медіації (далі - договір про надання соціальної послуги) - угода про надання соціальної послуги медіації з метою запобігання виникненню або врегулювання конфлікту/спору, укладена між сторонами можливого або наявного конфлікту/спору та медіатором (медіаторами) у письмовій формі;
згода на інформаційно-оціночну зустріч з медіатором (медіаторами) - письмова згода сторони наявного або ймовірного конфлікту/спору на участь в інформаційно-оціночній зустрічі з медіатором;
( Абзац третій пункту 4 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства соціальної політики № 360-Н від 02.08.2024 )
згода на медіацію - письмова згода сторони наявного або ймовірного конфлікту/спору на отримання послуг з медіації, зафіксована в оціночній формі за результатами інформаційно-оціночної зустрічі з медіатором;
індивідуальний план надання соціальної послуги медіації (далі - індивідуальний план) - документ, складений медіатором (медіаторами) на підставі визначення індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги та іншої сторони (інших сторін) наявного або ймовірного конфлікту/спору, у якому зазначено заходи, що проводяться в межах надання соціальної послуги, відомості про необхідні ресурси, періодичність і строки проведення заходів, відповідальних за їх проведення, дані щодо моніторингу результатів та відмітки про виконання таких заходів;
інформаційно-оціночна зустріч з медіатором (далі - ІОЗМ) - зустріч медіатора (медіаторів) із кожною стороною наявного або ймовірного конфлікту/спору, що проводиться з дотриманням принципів медіації під час підготовки до медіації для інформування сторони наявного або ймовірного конфлікту/спору про процедуру медіації, оцінювання наявного або ймовірного конфлікту/спору на медіабельність, прийняття рішення щодо проведення медіації, отримання поінформованої згоди сторін наявного або ймовірного конфлікту/спору на участь у медіації, формування переліку тем, що розглядатимуться під час медіації;
конфлікт - розбіжності, протилежність інтересів сторін, відмінна позиція двох або більше суб’єктів/осіб щодо будь-яких питань, у зв’язку з якими одній зі сторін чи обом сторонам може бути завдано моральної та/або матеріальної шкоди, іншим чином порушено їхні права та/або інтереси;
медіабельність - сукупність факторів, що свідчать (дають підстави вважати) про можливість розв’язання/усунення наявного або ймовірного конфлікту/спору шляхом медіації та про спроможність сторін такого конфлікту/спору брати участь в медіації, про допустимість, можливість і доцільність застосування медіації для запобігання виникненню та/або для розв’язання/усунення вирішення конкретного конфлікту/спору між сторонами у поточний час;
отримувач соціальної послуги - особа, яка належить до вразливих груп населення та/або перебуває у складних життєвих обставинах і потребує застосування щодо неї та за її участю заходів з профілактики ймовірного конфлікту/спору, усунення або мінімізації негативних наслідків наявного конфлікту/спору, за винятком випадків:
наявного конфлікту/спору між потерпілою особою та особою, яка вчинила злочин / кримінальний проступок або підозрюється чи обвинувачується у вчиненні злочину / кримінального проступку - щодо цього злочину / кримінального проступку;
торгівлі людьми;
жорстокого поводження з дітьми;
домашнього насильства, насильства за ознакою статі, якщо упродовж року до дати звернення за наданням соціальної послуги щодо однієї із сторін наявного конфлікту/спору було застосовано/застосовується обмежувальний або терміновий заборонний припис, направлено для проходження програми для кривдника або проходить таку програму, взято на профілактичний облік в поліції у зв’язку з вчиненням домашнього насильства;
( Абзац тринадцятий пункту 4 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства соціальної політики № 360-Н від 02.08.2024 )
соціальна послуга медіації (далі - соціальна послуга) - позасудова добровільна, конфіденційна, структурована процедура, під час якої сторони, з яких хоча б одна належить до вразливих груп населення та/або перебуває у складних життєвих обставинах, за допомогою медіатора (медіаторів) намагаються запобігти виникненню або врегулювати наявний чи ймовірний конфлікт/спір шляхом переговорів, яка проводиться відповідно до цього Державного стандарту та складається з підготовки до проведення медіації та проведення медіації;
спір - конфлікт між суб’єктами правовідносин з приводу порушення прав та законних інтересів;
сторона медіації, залучена до медіації за ініціативою отримувача соціальної послуги - фізична особа, юридична особа або група осіб, яка надала згоду на запобігання виникненню або на врегулювання наявного чи ймовірного конфлікту/спору між нею та отримувачем соціальної послуги шляхом проведення ІОЗМ та медіації.
Інші терміни в цьому Державному стандарті вживаються у значеннях, наведених у Сімейному кодексі України, Законах України "Про соціальні послуги" та "Про медіацію".
Принципи медіації та статус медіатора регулюються Законом України "Про медіацію", а надання соціальної послуги медіації - Законом України "Про соціальні послуги".
II. Загальні підходи до організації та надання соціальної послуги
1. Для отримання соціальної послуги за рахунок бюджетних коштів отримувач соціальної послуги звертається до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районної у мм. Києві та Севастополі державної адміністрації, виконавчого органу сільської, селищної, міської ради або відповідної військової / військово-цивільної адміністрації (у разі її утворення) (далі - уповноважений орган) з письмовою заявою відповідно до Порядку організації надання соціальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01 червня 2020 року № 587.
Заява може подаватись в електронній формі з використанням державних електронних інформаційних ресурсів з накладанням електронного підпису заявника, що базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа.
Підставою для надання соціальної послуги за рахунок бюджетних коштів є рішення уповноваженого органу.
Рішення про надання/відмову у наданні соціальної послуги за рахунок бюджетних коштів уповноважений орган приймає відповідно до Порядку організації надання соціальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01 червня 2020 року № 587.
Рішення про надання/відмову у наданні соціальної послуги надавачем соціальних послуг недержавного сектору приймає відповідний надавач на підставі письмової заяви отримувача соціальної послуги (у випадку надання соціальної послуги не за рахунок бюджетних коштів).
2. Відмова в наданні соціальної послуги здійснюється з підстав, передбачених частиною першою статті 24 Закону України "Про соціальні послуги", а також у разі відмови сторін медіації, медіатора (медіаторів) від участі у медіації.
Рішення про відмову у наданні соціальної послуги має бути вмотивованим. Протягом 3 робочих днів з дати прийняття рішення про відмову
у наданні соціальної послуги надавач соціальної послуги інформує про це отримувача соціальної послуги із зазначенням причин шляхом надсилання письмового повідомлення, зокрема, засобами електронного зв’язку.
Якщо відмова у наданні соціальної послуги пов’язана з відсутністю ресурсів у надавача соціальної послуги, додатково зазначається інформація про інших надавачів соціальних послуг, які надають таку соціальну послугу.
Якщо рішення про відмову приймається надавачем соціальної послуги, копія такого рішення надсилається уповноваженому органу (для надавачів соціальної послуги, які надають таку послугу за бюджетні кошти або з установленням диференційованої плати).
3. Припинення надання соціальної послуги здійснюються з підстав, передбачених частиною другою статті 24 Закону України "Про соціальні послуги", частиною другою статті 17 Закону України "Про медіацію", а також у разі:
відмови отримувача соціальної послуги, іншої сторони наявного або ймовірного конфлікту/спору від участі в ІОЗМ;
виявлення немедіабельності наявного або ймовірного конфлікту/спору протягом часу надання соціальної послуги;
поведінка сторони (сторін) медіації свідчить про її (їх) неспроможність у поточний час брати участь в медіації, приймати самостійні рішення щодо предмета медіації;
у разі визнання медіатора недієздатним / обмежено дієздатним.
Надавач соціальної послуги протягом 3 робочих днів з дати прийняття рішення про припинення надання соціальної послуги інформує про це отримувача соціальної послуги шляхом надсилання письмового повідомлення. У повідомленні зазначається підстава припинення надання соціальної послуги, а також інформується про можливість оскарження цього рішення відповідно до законодавства.
4. Соціальна послуга дитині надається за згодою її законного представника, а в разі його відсутності - посадової особи органу опіки та піклування.
Якщо дитина є стороною наявного або ймовірного конфлікту/спору або медіації, присутність такої особи під час підготовчих заходів і проведення медіації обов’язкова.
Індивідуальна зустріч медіатора (медіаторів) з дитиною віком до 14 років без присутності її законного представника, посадової особи органу опіки та піклування може проводитись за наявності письмового дозволу законного представника / такої особи.
Медіатор, який працює з дітьми, повинен мати відповідну спеціальну документально підтверджену підготовку.
5. Медіатор (медіатори) має (мають) право відмовитись від участі в наданні соціальної послуги за наявності конфлікту інтересів, із етичних або особистих міркувань. У такому разі надавач соціальної послуги визначає іншого медіатора (інших медіаторів) або, якщо це неможливо, приймає рішення про припинення надання соціальної послуги.
6. Надавач соціальної послуги має право залучати до забезпечення підготовки та організації надання соціальної послуги своїх працівників та/або працівників інших надавачів соціальних послуг (зокрема, на договірних засадах), які також зобов’язані дотримуватись принципів медіації та принципів надання соціальних послуг.
7. Документи, передбачені цим Державним стандартом, можуть бути складені і підписані в електронній формі з використанням державних електронних інформаційних ресурсів із накладанням кваліфікованого електронного підпису (або удосконаленого електронного підпису, який базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа).
III. Оцінювання індивідуальних потреб
1. Оцінювання потреб отримувача соціальної послуги для прийняття рішення уповноваженим органом про надання / відмову у наданні соціальної послуги здійснюється відповідно до Порядку організації надання соціальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01 червня 2020 року № 587.
2. Надавачем соціальної послуги здійснюється оцінювання індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги для складання індивідуального плану надання соціальної послуги (далі - індивідуальний план) та укладення договору про надання соціальної послуги (далі - договір).
Перед проведенням оцінювання здійснюється підготовка до надання соціальної послуги, зокрема проводиться ІОЗМ з отримувачем соціальної послуги та іншою стороною (іншими сторонами) наявного або ймовірного конфлікту/спору, про що зазначається в індивідуальному плані заходи з надання соціальної послуги. ІОЗМ проводяться медіатором (медіаторами) із сторонами наявного або ймовірного конфлікту/спору для визначення медіабельності такого конфлікту/спору, індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги та прийняття медіатором (медіаторами) рішення про участь сторін наявного або ймовірного конфлікту/спору в отриманні соціальної послуги.
Надалі оцінювання індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги проводиться медіатором (медіаторами) протягом всього періоду надання соціальної послуги з метою коригування індивідуального плану.
2. За результатами ІОЗМ з отримувачем соціальної послуги та іншою стороною (іншими сторонами) наявного або ймовірного конфлікту/спору визначається потреба в соціальній послузі та фіксується згода всіх сторін такого конфлікту/спору щодо надання соціальної послуги.
3. За результатами ІОЗМ медіатором (медіаторами) заповнюється оціночна форма (додаток 3 до цього Державного стандарту), яка підписується отримувачем соціальної послуги та медіатором (медіаторами) або іншою стороною наявного чи ймовірного конфлікту/спору та медіатором (медіаторами), відповідно.
4. Коригування медіатором (медіаторами) індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги проводиться за погодженням із ним після проведення ІОЗМ з усіма іншими сторонами наявного або ймовірного конфлікту/спору у разі надання ними заяв стосовно додаткових тем для надання соціальної послуги.
5. Результати оцінювання індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги є підставою для розробки та коригування індивідуального плану.
IV. Складання індивідуального плану надання соціальної послуги
1. Соціальна послуга надається відповідно до індивідуального плану (додаток 2 до цього Державного стандарту).
Індивідуальний план складається до початку проведення ІОЗМ з отримувачем соціальної послуги та іншими сторонами наявного або ймовірного конфлікту/спору і має містити підготовчі заходи для прийняття рішення щодо надання соціальної послуги.
Індивідуальний план складається у двох примірниках і підписується отримувачем соціальної послуги (його законним представником) і медіатором (медіаторами). Один примірник індивідуального плану надається отримувачу соціальної послуги, інший - залишається у надавача соціальної послуги.
Після проведення підготовки до надання соціальної послуги відповідно до визначеної потреби у її наданні індивідуальний план доповнюється пунктами щодо проведення медіаційних зустрічей під час надання соціальної послуги.
Надалі індивідуальний план коригується медіатором (медіаторами) з урахуванням результатів оцінювання індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги та інших сторін наявного або ймовірного конфлікту/спору, зокрема, за результатами проведення медіаційних зустрічей.
2. Індивідуальний план коригується медіатором (медіаторами) протягом 5 робочих днів після завершення оцінювання індивідуальних потреб (проведення ІОЗМ чи медіаційної зустрічі) із залученням отримувача соціальної послуги.
3. В індивідуальному плані зазначаються:
загальні відомості про отримувача соціальної послуги;
заходи, що проводяться при наданні соціальної послуги (зміст соціальної послуги);
періодичність і строки проведення заходів (обсяг соціальної послуги);
відомості про виконавців заходів;
дані щодо моніторингу результатів надання соціальної послуги та перегляду індивідуального плану (за потреби).
4. Індивідуальний план також містить відмітки про його виконання, що посвідчуються підписами отримувача соціальної послуги, інших учасників медіації, медіатора (медіаторів).
Індивідуальний план з відмітками про виконання, підписаний надавачем соціальної послуги, виконує функцію акта надання-отримання послуг відповідно до договору про надання соціальної послуги та договору медіації (у разі його укладання).
V. Укладення договору про надання соціальної послуги
1. Договір про надання соціальної послуги (далі - договір) укладається в письмовій формі між надавачем соціальної послуги та отримувачем соціальної послуги чи його законним представником.
Кожна зі сторін отримує один примірник договору.
Істотними умовами договору є назва соціальної послуги, умови її надання, вартість, права, обов’язки та відповідальність сторін, строк дії та інші умови, які сторони визнають істотними.
Невід’ємними частинами договору є індивідуальний план та договір про проведення медіації (у разі його укладання).
Договору присвоюється номер, що відповідає номеру особової справи.
VI. Місце та строки надання соціальної послуги
1. Соціальна послуга надається:
у приміщенні надавача соціальних послуг;
за місцем, визначеним медіатором (медіаторами) і погодженим з усіма сторонами медіації, у виключних випадках - за місцем проживання/перебування отримувача соціальної послуги;
онлайн із використанням програмних і технічних засобів дистанційної синхронної та/або асинхронної комунікації за запитами отримувача соціальної послуги або за пропозицією надавача соціальної послуги та/або медіатора (медіаторів) - за наявності технічних можливостей та за згодою всіх сторін медіації;
у змішаному форматі.
2. Соціальна послуга надається тимчасово - не менше ніж 1 раз на місяць протягом періоду, що не перевищує 1 року.
3. Строки надання соціальної послуги визначаються індивідуально із залученням отримувача соціальної послуги з урахуванням результатів оцінки його індивідуальних потреб медіатором (медіаторами) і зазначаються в договорі про надання соціальної послуги.
Договір про надання соціальної послуги укладається на строк не більше 1 року.
VII. Принципи надання соціальної послуги
1. Соціальна послуга надається з дотриманням:
основних принципів надання соціальних послуг (дотримання прав людини, прав дитини та прав осіб з інвалідністю; гуманізм; забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків; повага до честі та гідності; толерантність; законність; соціальна справедливість; доступність та відкритість; неупередженість та безпечність; добровільність; індивідуальний підхід; конфіденційність; максимальна ефективність та прозорість використання надавачами соціальних послуг бюджетних та інших коштів; забезпечення високого рівня якості соціальної послуги);
принципів медіації (добровільність; конфіденційність; нейтральність; незалежність та неупередженість медіатора; самовизначення та рівність прав сторін медіації).
2. Дотримання принципів надання соціальних послуг і принципів медіації при наданні соціальної послуги забезпечується з урахуванням того, що:
медіатор може припинити свою участь в наданні соціальної послуги за наявності конфлікту інтересів, з етичних або особистих міркувань;
обмін інформацією з питань надання соціальної послуги між надавачем соціальної послуги та медіатором (медіаторами) не є порушенням принципу конфіденційності, якщо інформація є необхідною для організації надання соціальної послуги;
перебування медіатора у договірних (цивільно-правових, трудових та інших) відносинах із органами державної влади, органами місцевого самоврядування, з надавачами соціальних послуг не є порушенням принципу незалежності та нейтральності медіатора;
медіатор має бути неупередженим у ставленні до сторін, фактів, суджень у наявному або ймовірному конфлікті/спорі, не має права оцінювати поведінку та погляди сторін медіації за винятком випадків явного порушення ними правових та/або етичних норм або правил проведення медіації;
медіатор не має права бути представником однієї зі сторін з питань, які стосуються конфлікту/спору що є предметом медіації;
медіатор не може суміщати функцію медіатора з функцією надання соціальних послуг в одному й тому ж конфлікті (спорі);
принцип конфіденційності (щодо медіації) не поширюється на випадки виявлення дитини, яка перебуває в складних життєвих обставинах внаслідок жорстокого поводження з нею або наявності загрози її життю чи здоров’ю; фактів домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі (за згодою постраждалої особи), а також щодо неповнолітньої особи; потреби запобігання заподіянню шкоди фізичному чи психічному здоров’ю особи або вчиненню кримінального правопорушення; потреби дотримання вимог стосовно документального оформлення надання соціальної послуги, контролю її якості, статистичної звітності, фінансового (бюджетного) планування і контролю. При цьому особи, долучені до оброблення такої інформації відповідно до законодавства, зобов’язані забезпечувати її конфіденційність.
VIII. Зміст соціальної послуги
1. Наданням соціальної послуги передбачено:
підготовку до медіації;
проведення медіації;
укладення сторонами медіації угоди за результатами медіації.
2. Підготовка до медіації.
Підставою підготовки до надання соціальної послуги є укладання договору про надання соціальної послуги. Датою початку підготовки до надання соціальної послуги є дата укладення договору про надання соціальної послуги.
Підготовка до надання соціальної послуги проводиться з дотриманням усіх принципів медіації. Під час підготовки до надання соціальної послуги проводяться ІОЗМ та інші підготовчі заходи, в межах яких медіатор:
установлює зв’язок (контакт) із отримувачем соціальної послуги та отримує його згоду на індивідуальну ІОЗМ;
надає отримувачу соціальної послуги для ознайомлення кодекс професійної етики медіатора, якого він дотримується у своїй діяльності;
проводить ІОЗМ з отримувачем соціальної послуги та заповнює оціночну форму, що містить письмову згоду на участь / відмову від участі в медіації отримувача соціальної послуги на проведення медіації;
коригує індивідуальний план (за потреби);
у разі визначення наявного або ймовірного конфлікту/спору як медіабельного та надання згоди отримувачем соціальної послуги на участь в медіації одержує від отримувача соціальної послуги контактні дані іншої сторони (інших сторін) конфлікту/спору, встановлює зв’язок (контакт) з нею (ними) та отримує згоду на індивідуальну ІОЗМ з кожною із таких сторін;
надає іншій стороні (сторонам) наявного або ймовірного конфлікту/спору для ознайомлення кодекс професійної етики медіатора, якого він дотримується у своїй діяльності;
при проведенні ІОЗМ з кожною стороною наявного або ймовірного конфлікту/спору заповнює оціночні форми, що містять письмову згоду на участь в медіації / відмову від участі в медіації кожної сторони наявного або ймовірного конфлікту/спору;
приймає рішення щодо власної участі в медіації, якщо всі сторони наявного або ймовірного конфлікту/спору надали згоду на участь у медіації;
коригує індивідуальний план (за потреби);
укладає договір про проведення медіації або зазначає в індивідуальному плані причину припинення надання соціальної послуги;
проводить заходи, необхідні для підготовки до медіації або припинення підготовки до медіації.
Підготовчі заходи проводяться медіатором (медіаторами) щодо всіх учасників медіації, в тому числі щодо представників, перекладачів, фахівців, якщо сторони медіації домовились про їх залучення і такі особи дали згоду на участь в медіації (додаток 4 до цього Державного стандарту).
Отримувач соціальної послуги, інші сторони наявного або ймовірного конфлікту/спору та інші залучені особи мають право в будь-який час відмовитись від участі в ІОЗМ та/або в інших підготовчих заходах.
Тривалість ІОЗМ зі сторонами конфлікту/спору в межах надання соціальної послуги становить до 1,5 години, а інформаційні зустрічі з іншими залученими учасниками - до 0,5 години. Інформаційні зустрічі із залученими учасниками можуть проводитись у груповому або індивідуальному форматі.
Результатами підготовки до надання соціальної послуги є:
визначення індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги та сторони (сторін), що залучається (залучаються) до надання соціальної послуги за заявою отримувача соціальної послуги - сторони (сторін) наявного або ймовірного конфлікту/спору;

................
Перейти до повного тексту