- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ З ЦІННИХ ПАПЕРІВ ТА ФОНДОВОГО РИНКУ
РІШЕННЯ
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
03 липня 2023 р.
за № 1119/40175
Про внесення змін до рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 17 липня 2015 року № 1038
Відповідно до пункту 13 частини першої
статті 8 Закону України "Про державне регулювання ринків капіталу та організованих товарних ринків" та частини другої
статті 18 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку ВИРІШИЛА:
1. Внести до рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 17 липня 2015 року
№ 1038 "Про затвердження Порядку контролю за дотриманням професійними учасниками фондового ринку (ринку цінних паперів) вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 06 серпня 2015 року за № 955/27400, такі зміни:
1) заголовок викласти в такій редакції:
"Про затвердження Порядку здійснення нагляду (контролю) за дотриманням вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення суб’єктами первинного фінансового моніторингу, державне регулювання та нагляд за діяльністю яких здійснює Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку";
2) преамбулу викласти в такій редакції:
"Відповідно до пункту 13 частини першої
статті 8 Закону України "Про державне регулювання ринків капіталу та організованих товарних ринків" та частини другої
статті 18 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку";
3) пункт 1 викласти в такій редакції:
"1. Затвердити Порядок здійснення нагляду (контролю) за дотриманням вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення суб’єктами первинного фінансового моніторингу, державне регулювання та нагляд за діяльністю яких здійснює Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку, що додається.".
3. Департаменту фінансового моніторингу та проведення інспекцій (Мисюра О.) забезпечити:
подання цього рішення на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України;
оприлюднення цього рішення на офіційному вебсайті Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку.
4. Це рішення набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
5. Контроль за виконанням цього рішення покласти на члена Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку Шаповала Ю.
Голова Комісії |
Р. Магомедов |
Протокол засідання Комісії
від 08.05.2023 № 79
ПОГОДЖЕНО: Голова Державної служби фінансового моніторингу України Перший заступник Міністра цифрової трансформації України |
І. Черкаський О. Вискуб |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення Національної комісії
з цінних паперів
та фондового ринку
08 травня 2023 року № 495
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
03 липня 2023 р.
за № 1119/40175
ЗМІНИ
до Порядку контролю за дотриманням вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення суб’єктами первинного фінансового моніторингу, державне регулювання та нагляд за діяльністю яких здійснює Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку, затвердженого рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 17 липня 2015 року № 1038, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 06 серпня 2015 року за № 955/27400
"Порядок здійснення нагляду (контролю) за дотриманням вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення суб’єктами первинного фінансового моніторингу, державне регулювання та нагляд за діяльністю яких здійснює Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку".
2. У розділі I:
1) абзац перший пункту 1 викласти у такій редакції:
"1. Цей Порядок є документом, що встановлює єдиний порядок здійснення Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку (далі - Орган контролю) нагляду (контролю) за дотриманням вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення суб’єктами первинного фінансового моніторингу, державне регулювання та нагляд за діяльністю яких здійснює Орган контролю, шляхом проведення планових/позапланових виїзних перевірок (далі - виїзні перевірки) та планових/позапланових безвиїзних перевірок (далі - безвиїзні перевірки).";
2) у пункті 3 слова "ринку цінних паперів" замінити словами "ринках капіталу".
3. У розділі II:
1) пункт 2 викласти в такій редакції:
"2. Включення суб’єкта первинного фінансового моніторингу до плану-графіка проведення перевірок здійснюється на підставі ризик-орієнтованого підходу.
Критерії ризиків та оцінка рівня ризику суб’єкта первинного фінансового моніторингу встановлюються внутрішніми документами Органу контролю та базуються на ризик-профілі суб’єкта первинного фінансового моніторингу за видом професійної діяльності на ринках капіталу та організованих товарних ринках.
Рівень ризику суб’єкта первинного фінансового моніторингу визначається на дату складання плану-графіка проведення перевірок.";
2) у пункті 5:
у підпункті 5 після слів "призначені для" доповнити словами та знаками "легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом,";
підпункт 8 викласти в такій редакції:
"8) забезпечення функціонування належної системи управління ризиками, застосування у своїй діяльності ризик-орієнтованого підходу та вжиття належних заходів з метою мінімізації ризиків;";
після підпункту 8 доповнити підпунктами 9 та 10 такого змісту:
"9) здійснення управління ризиками для запобігання використанню послуг та продуктів суб’єкта первинного фінансового моніторингу для легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення;
10) здійснення управління ризиками, пов’язаними із запровадженням чи використанням нових та існуючих інформаційних продуктів, ділової практики або технологій, у тому числі таких, що забезпечують проведення фінансових операцій без безпосереднього контакту з клієнтом;".
У зв’язку з цим підпункти 9-11 вважати відповідно підпунктами 11-13;
після підпункту 13 доповнити новим підпунктом такого змісту:
"14) дотримання суб’єктом первинного фінансового моніторингу вимог щодо подання Державній службі фінансового моніторингу України повідомлень (інформації) та опрацювання повідомлень (інформації) Державної служби фінансового моніторингу.";
3) абзац другий пункту 6 викласти в такій редакції:
"До початку проведення планової перевірки, у разі направлення письмового повідомлення Органом контролю, проводиться попередня зустріч із керівником суб’єкта перевірки за участю керівника / членів робочої групи / особи (осіб) що проводить(ять) перевірку, керівника профільного структурного підрозділу Органу контролю. Під час зустрічі обговорюються організаційні питання щодо майбутньої перевірки.";
4) підпункт 3 пункту 7 викласти в такій редакції:
"3) за ініціативою Органу контролю з метою нагляду дотримання законодавства суб’єктами нагляду на підставі:
звітних даних та інших відомостей, що подаються відповідно до вимог, визначених нормативно-правовими актами, до Органу контролю;
інформації, документів (їхніх копій та/або витягів із них) в електронній або паперовій формі, звітів, отриманих від суб’єкта первинного фінансового моніторингу;
інформації та документів, отриманих від підрозділів Органу контролю, суб’єктів державного фінансового моніторингу, інших органів державної влади, а також іншої інформації та документів, отриманих Органом контролю під час виконання нею своїх функцій;";
5) пункти 9 та 10 викласти в такій редакції:
"9. Безвиїзна перевірка проводиться в приміщенні Органу контролю на підставі отриманих від суб’єкта первинного фінансового моніторингу інформації, матеріалів, документів (в паперовій або електронній формі), даних відеоархіву, документів (їхніх копій та/або витягів із них) та письмових пояснень.
Безвиїзна перевірка проводиться за погодженням Голови Органу контролю або особи, яка виконує його обов’язки.
Безвиїзна перевірка вважається розпочатою з дати отримання Органом контролю інформації, матеріалів, документів (їхніх копій та/або витягів із них) та письмових пояснень на запит Органу контролю. Строк проведення безвиїзної перевірки не перевищує 65 робочих днів з дати її початку.
Запит (додаток 8) оформлюється як вихідний лист Органу контролю, підписується Головою Органу контролю або особою, яка виконує його обов’язки, та надсилається суб’єкту перевірки засобами поштового зв’язку рекомендованим листом або надсилається у вигляді електронного документа офіційним каналом зв’язку.
Запит, направлений на електронну пошту суб’єкта перевірки, вважається одержаним суб’єктом перевірки з часу надходження Органу контролю електронного повідомлення із зазначеним часом про доставку цього запиту суб’єкту перевірки.
У разі ненадходження до Органу контролю протягом двадцяти чотирьох годин з часу відправки запиту на електронну пошту суб’єкта перевірки електронного повідомлення про доставку цього запиту вважається, що такий запит суб’єктом перевірки не одержано. У такому випадку запит надсилається суб’єкту перевірки засобами поштового зв’язку рекомендованим листом.
10. Надання на запит Органу контролю інформації, матеріалів, документів (їхніх копій та/або витягів із них) та письмових пояснень здійснюється у паперовій формі або електронній формі з урахуванням вимог законодавства про електронний документообіг та електронні довірчі послуги. Надання інформації, матеріалів, документів (їхніх копій та/або витягів із них) та письмових пояснень в електронній формі здійснюється із застосуванням офіційного каналу зв’язку з використанням електронного підпису чи печатки, що базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа, відповідно до вимог законодавства про електронний документообіг та електронні довірчі послуги.
Ненадання документів або надання суб’єктом первинного фінансового моніторингу документів не в повному обсязі на запит Органу контролю є підставою для проведення позапланової виїзної перевірки.";
6) у пункті 17 після слів "Доручення на проведення" додати слова та знак "планових/позапланових".
4. У розділі III:
1) пункт 2 виключити, у зв’язку з цим пункти 3, 4 вважати відповідно пунктами 2, 3;
2) підпункти 4, 5 пункту 2 виключити;
3) пункт 3 викласти в такій редакції:
"3. Права керівника та членів робочої групи, визначені в підпунктах 2, 3 та 5 пункту 1 цього розділу, розповсюджуються на особу(осіб), що проводить(ять) безвиїзну перевірку.".
5. У розділі IV:
1) у пункті 2:
підпункт 6 викласти в такій редакції:
"6) своєчасно та у повному обсязі надавати (оформлювати, засвідчувати) Органу контролю / робочій групі достовірну інформацію, документи, копії документів (у яких можна прочитати всі написані в них відомості) або витяги з документів у терміни, встановлені запитами про надання документів, необхідних для проведення перевірки. Документи на ці запити надаються Органу контролю / керівнику робочої групи із супровідним листом із зазначенням переліку наданих документів та дати їх надання;";
у підпункті 7 після слів "письмові пояснення" додати слова "Органу контролю /";
підпункт 8 виключити, у зв’язку з цим підпункти 9, 10 вважати відповідно підпунктами 8, 9;
у підпункті 9 після слів "для виконання покладених на" додати слова та знак "Орган контролю /";
2) після пункту 2 доповнити пунктом 3 такого змісту:
"3. Зобов’язання суб’єкта первинного фінансового моніторингу та його посадових осіб під час проведення виїзної перевірки, визначені у підпунктах 6, 7 та 9 пункту 2 цього розділу, розповсюджуються на суб’єкта первинного фінансового моніторингу та його посадових осіб під час проведення Органом контролю безвиїзної перевірки.".
У зв’язку з цим пункт 3 вважати пунктом 4;
3) у пункті 4 після слів "яка видала доручення на проведення" додати слово "виїзної".
6. Розділ V викласти в такій редакції:
"V. Порядок проведення перевірки та оформлення результатів
1. Під час проведення виїзної перевірки робоча група детально вивчає, аналізує та оцінює всі необхідні документи (у тому числі з обмеженим доступом), які стосуються діяльності суб’єкта первинного фінансового моніторингу у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення. Особлива увага при перевірці звертається на недоліки в діяльності, які приводять до порушень вимог законодавства у цій сфері.
2. Орган контролю під час проведення перевірки має право отримувати від суб’єкта первинного фінансового моніторингу додаткові матеріали та пояснення на запит Органу контролю.
3. Робоча група складає Акт про відсутність суб’єкта первинного фінансового моніторингу (відокремленого підрозділу) за місцезнаходженням (додаток 4) у разі відсутності суб’єкта первинного фінансового моніторингу (відокремленого підрозділу) за місцезнаходженням, зазначеним у документі про державну реєстрацію юридичної особи (тимчасовим місцезнаходженням, про яке суб’єкт первинного фінансового моніторингу повідомив Орган контролю, місцезнаходженням, зазначеним у довідці про спеціалізовані структурні підрозділи суб’єкта первинного фінансового моніторингу, що мають інше місцезнаходження, ніж суб’єкт первинного фінансового моніторингу), а саме:
у разі, якщо у приміщенні за місцезнаходженням суб’єкта, яке знаходиться в користуванні суб’єкта,- відсутні посадові особи суб’єкта первинного фінансового моніторингу за зазначеною адресою та неможливий зв’язок з ними, та наявна інформація від власника (орендодавця) приміщення суб’єкта первинного фінансового моніторингу щодо відсутності чинного договору оренди;
в разі, якщо приміщення за місцезнаходженням суб’єкта знаходиться у його власності - відсутні приміщення, облаштовані для роботи цього суб’єкта, та відсутні його працівники.
4. Робоча група складає Акт про відмову в проведенні виїзної перевірки (додаток 5), у разі:
недопуску до проведення перевірки, а саме: недопуску керівником (особою, яка виконує його обов’язки) робочої групи до приміщень суб’єкта первинного фінансового моніторингу;
створення робочій групі перешкод у проведенні перевірки, а саме:
відмови керівника суб’єкта первинного фінансового моніторингу (особи, яка виконує його обов’язки) поставити на першому примірнику доручення підпис та/або зазначити прізвище, ініціали, посаду, дату про отримання другого примірника доручення;
відмови керівника суб’єкта первинного фінансового моніторингу (особи, яка виконує його обов’язки) повернути перший примірник доручення;
відмови (ухилення) керівника суб’єкта первинного фінансового моніторингу (особи, яка виконує його обов’язки) отримати другий примірник доручення;
відсутності керівника (особи, яка виконує його обов’язки) за місцезнаходженням зазначеним у документі про державну реєстрацію юридичної особи (тимчасовим місцезнаходженням, про яке суб’єкт первинного фінансового моніторингу повідомив Орган контролю) протягом не менше трьох годин першого та трьох годин другого дня виходу робочої групи для проведення позапланової перевірки, за умови наявності зв’язку з ним протягом першого дня виходу робочої групи та відсутності ознак, визначених у пункті 5 цього розділу;
відсутності керівника суб’єкта перевірки або особи, яка виконує його обов’язки, за місцезнаходженням, зазначеним у документі про державну реєстрацію юридичної особи (тимчасовим місцезнаходженням, про яке суб’єкт первинного фінансового моніторингу повідомив Орган контролю), протягом не менше трьох годин першого та трьох годин другого дня виходу робочої групи для проведення планової перевірки та відсутності ознак, визначених у пункті 5 цього розділу;
ненадання суб’єктом первинного фінансового моніторингу жодних документів (інформації), що призвело до неможливості проведення перевірки.
5. Акт про неможливість проведення виїзної перевірки (додаток 10) робоча група складає у разі:
неможливість робочої групи протягом не менше трьох годин першого та трьох годин другого дня виходу на перевірку потрапити до приміщення суб’єкта первинного фінансового моніторингу за обставинами, не пов’язаними з діями суб’єкта перевірки;
відсутності керівника суб’єкта перевірки або особи, яка виконує його обов’язки, за місцезнаходженням, зазначеним у документі про державну реєстрацію юридичної особи (тимчасовим місцезнаходженням, про яке суб’єкт первинного фінансового моніторингу повідомив Орган контролю), протягом не менше трьох годин першого та трьох годин другого дня виходу робочої групи для проведення позапланової перевірки та у разі відсутності зв’язку з ним та відсутності ознак, визначених у пункті 4 цього розділу;
відсутності жодних документів, необхідних для проведення перевірки за обставинами непереборної сили, встановленими у
статті 14-1 Закону України "Про торгово-промислові палати в Україні".
6. За результатами виїзної перевірки та надання суб’єктом перевірки всіх або частини наявних у суб’єкта перевірки документів (інформації) робоча група складає у паперовій формі у двох примірниках Акт планової/позапланової виїзної перевірки дотримання вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення (далі - Акт виїзної перевірки) за встановленою формою (додаток 7), який підписують керівник та члени робочої групи не пізніше дати закінчення терміну дії доручення на проведення перевірки. Другий примірник Акта виїзної перевірки під особистий підпис вручається посадовій (уповноваженій) особі суб’єкта первинного фінансового моніторингу за місцем проведення перевірки або в приміщенні Органу контролю.
У разі відмови (неявки) посадової (уповноваженої) особи суб’єкта первинного фінансового моніторингу отримати другий примірник Акта виїзної перевірки та зробити про це підпис на першому примірнику Акта перевірки, керівник робочої групи робить відповідний запис на двох примірниках Акта перевірки в місці, визначеному для підпису посадової (уповноваженої) особи суб’єкта первинного фінансового моніторингу. Протягом п’яти робочих днів другий примірник Акта виїзної перевірки надсилається суб’єкту первинного фінансового моніторингу рекомендованим листом з повідомленням про вручення.
7. За результатами проведення безвиїзної перевірки особа(и), що проводила(и) перевірку, складає(ють) у паперовій формі у двох примірниках Акт планової/позапланової безвиїзної перевірки дотримання вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення (далі - Акт безвиїзної перевірки) за встановленою формою (додаток 9), який підписується особою(ами), що проводила(ли) безвиїзну перевірку.
................Перейти до повного тексту