1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
06.07.2020 № 399
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
09 листопада 2020 р.
за № 1100/35383
Про затвердження Порядку складання іспитів при атестації аудиторів
( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 377 від 06.07.2023 )
Відповідно до частини десятої статті 19 Закону України "Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність" НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Порядок складання іспитів при атестації аудиторів, що додається.
2. Департаменту методології бухгалтерського обліку та нормативного забезпечення аудиторської діяльності в установленому порядку забезпечити:
подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України;
оприлюднення цього наказу.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Воробей С.І.

Міністр

С. Марченко

ПОГОДЖЕНО:

Т.в.о. Голови
Державної регуляторної служби України

Виконавчий директор Інспекції
із забезпечення якості державної установи
"Орган суспільного нагляду
за аудиторською діяльністю"




О. Мірошніченко




О. Канцуров
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
фінансів України
06 липня 2020 року № 399
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
09 листопада 2020 р.
за № 1100/35383
(у редакції наказу
Міністерства фінансів України
від 06 липня 2023 року № 377
)
ПОРЯДОК
складання іспитів при атестації аудиторів
I. Загальні положення
1. Цей Порядок визначає порядок організації, проведення та оформлення результатів теоретичних іспитів, спеціального іспиту з підтвердження теоретичних знань та кваліфікаційного іспиту, які складають кандидати в аудитори у процесі атестації на здобуття кваліфікації аудитора, а також розподілу коштів, отриманих у вигляді плати за складання іспитів.
2. У цьому Порядку терміни вживаються в таких значеннях:
атестація аудитора - визнання кваліфікаційної придатності кандидата в аудитори на зайняття аудиторською діяльністю шляхом підтвердження ним теоретичних знань, засвідчення здатності застосовувати теоретичні знання на практиці та отримання практичного досвіду;
група укладачів іспиту - фізичні особи, визначені Комісією з атестації, які забезпечують підготовку програм іспиту, екзаменаційних завдань, рішень цих завдань та критеріїв їх оцінювання. Групу укладачів іспиту очолює керівник;
екзаменаційна сесія - період часу, протягом якого організовується проведення теоретичних іспитів, спеціального іспиту з підтвердження теоретичних знань та кваліфікаційного іспиту;
кандидат в аудитори - фізична особа, яка має намір підтвердити високий рівень теоретичних знань та професійну компетентність шляхом успішного складання відповідних іспитів;
кваліфікаційний іспит - іспит, який має засвідчити здатність кандидата в аудитори застосовувати на практиці теоретичні знання за напрямами, визначеними законом;
незалежні центри оцінювання знань - юридичні особи, акредитовані Комісією з атестації для проведення (адміністрування) теоретичного іспиту, спеціального іспиту з підтвердження теоретичних знань або кваліфікаційного іспиту, які складають кандидати в аудитори;
особи з перевірки екзаменаційних робіт - фізичні особи, визначені Комісією з атестації, призначені для перевірки екзаменаційних робіт, для попередньої перевірки якості екзаменаційних завдань, та особи, призначені для контролю якості перевірки екзаменаційних робіт;
програма іспиту - документ, затверджений Комісією з атестації, що визначає обсяг професійних знань та компетентностей, володіння якими має підтвердити кандидат в аудитори під час складання теоретичних іспитів, спеціального іспиту з підтвердження теоретичних знань або кваліфікаційного іспиту;
регламент проведення іспитів при атестації аудиторів - документ, що затверджується Комісією з атестації за поданням Інспекції із забезпечення якості Органу суспільного нагляду за аудиторською діяльністю (далі - Інспекція) та визначає правила організації, проведення та оформлення результатів іспитів при атестації аудиторів відповідно до вимог цього Порядку (далі - Регламент);
спеціальний іспит з підтвердження теоретичних знань - іспит, який має підтвердити теоретичні знання з питань законодавства України у сфері аудиторської діяльності і бухгалтерського обліку, податкового законодавства та законодавства про єдиний соціальний внесок, трудового, цивільного, господарського законодавства, у тому числі корпоративного, та законодавства про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом, та складається особою, включеною до публічного реєстру аудиторів країн - членів Європейського Союзу, Великої Британії, Сполучених Штатів Америки, Канади, Австралії, Нової Зеландії та Японії та допущеною до проведення обов'язкового аудиту, яка має намір працювати в Україні (далі - спеціальний іспит);
теоретичний іспит - іспит, який має підтвердити теоретичні знання кандидата в аудитори за одним або декількома напрямами, визначеними законом;
укладач іспиту - фізична особа, визначена Комісією з атестації, яка забезпечує підготовку екзаменаційних завдань, рішень цих завдань та критеріїв їх оцінювання згідно зі строковим трудовим договором (контрактом).
Інші терміни вживаються у значеннях, визначених Законами України "Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність" та "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні".
3. Аудитором може бути визнана фізична особа, яка:
1) має вищу освіту;
2) підтвердила високий рівень теоретичних знань та професійну компетентність шляхом успішного складення відповідних іспитів;
3) пройшла практичну підготовку із провадження аудиторської діяльності.
4. Напрямами, за якими кандидатом в аудитори має бути підтверджено теоретичні знання, є:
1) стандарти професійної етики та професійна незалежність;
2) міжнародні стандарти аудиту;
3) законодавчі засади аудиторської діяльності та методика проведення аудиту (професійні навички);
4) управління ризиками та внутрішній контроль;
5) фінансовий аналіз;
6) управлінський облік;
7) міжнародні стандарти фінансової звітності;
8) теорія бухгалтерського обліку та законодавчі засади ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності;
9) податкове законодавство та законодавство про єдиний соціальний внесок;
10) господарське, цивільне та трудове законодавство;
11) корпоративне законодавство та законодавство про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом;
12) інформаційні технології та комп'ютерні системи;
13) фінанси підприємств;
14) економіка підприємства та статистика.
5. Професійні знання та компетентності за напрямами теоретичних знань підтверджуються шляхом складання таких обов'язкових теоретичних іспитів:
1) основи бухгалтерського обліку та економіки підприємства. Цей іспит враховує такі напрями: теорія бухгалтерського обліку та законодавчі засади ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (в частині теорії бухгалтерського обліку); економіка підприємства та статистика;
2) управлінський облік. Цей іспит відповідає напряму управлінський облік;
3) фінансовий облік. Цей іспит відповідає напряму теорія бухгалтерського обліку та законодавчі засади ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (в частині законодавчих засад ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності);
4) господарське, цивільне та корпоративне право. Цей іспит враховує такі напрями: корпоративне законодавство та законодавство про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом; господарське, цивільне та трудове законодавство;
5) оподаткування. Цей іспит відповідає напряму податкове законодавство та законодавство про єдиний соціальний внесок;
6) управління ефективністю діяльності. Цей іспит враховує такі напрями: управлінський облік; інформаційні технології та комп'ютерні системи; фінансовий аналіз;
7) міжнародні стандарти фінансової звітності. Цей іспит враховує такі напрями: міжнародні стандарти фінансової звітності; стандарти професійної етики та професійна незалежність;
8) аудит. Цей іспит враховує такі напрями: міжнародні стандарти аудиту; законодавчі засади аудиторської діяльності та методика проведення аудиту (професійні навички); стандарти професійної етики та професійна незалежність;
9) фінансовий менеджмент. Цей іспит враховує такі напрями: фінанси підприємств; фінансовий аналіз; інформаційні технології та комп'ютерні системи; управління ризиками та внутрішній контроль.
6. Зміст програм іспитів має забезпечувати диференціацію професійних знань та компетентностей за напрямами теоретичних знань, які підлягають підтвердженню декількома теоретичними іспитами, з метою уникнення дублювання та забезпечення підвищення складності компетентностей від попередніх до наступних теоретичних іспитів.
7. Теоретичні іспити кандидатами в аудитори складаються у довільному порядку (з урахуванням зарахування теоретичних знань).
Кваліфікаційний іспит складається після успішного складання теоретичних іспитів (зарахування теоретичних знань). Також до складання кваліфікаційного іспиту допускаються фізичні особи, які мають вищу освіту та практичний досвід роботи у сфері бухгалтерського обліку, ревізії, права, фінансів, банківської справи, економіки або аудиту не менше семи років.
До складання спеціального іспиту допускаються особи, які включені до публічних реєстрів аудиторів країн - членів Європейського Союзу, Великої Британії, Сполучених Штатів Америки, Канади, Австралії, Нової Зеландії та Японії та допущені до проведення обов'язкового аудиту.
8. Іспити складаються державною мовою у паперовій або електронній формі із застосуванням спеціального програмного забезпечення.
Вимоги до спеціального програмного забезпечення визначаються Комісією з атестації.
9. Для здобуття кваліфікації аудитора складання теоретичних іспитів (у тому числі із зарахуванням теоретичних знань) та кваліфікаційного іспиту є обов'язковим, крім випадків, передбачених Законом України "Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність" та цим Порядком.
10. Кандидатам в аудитори можуть бути зараховані теоретичні знання відповідно до Порядку зарахування теоретичних знань, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 01 червня 2020 року № 256, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22 червня 2020 року за № 547/34830.
11. Особи, які включені до публічних реєстрів аудиторів країн - членів Європейського Союзу, Великої Британії, Сполучених Штатів Америки, Канади, Австралії, Нової Зеландії та Японії та допущені до проведення обов'язкового аудиту, які мають намір працювати в Україні, складають спеціальний іспит. За умови успішного складання зазначеного іспиту кваліфікаційний іспит такі особи не складають.
12. Фізична особа, яка має вищу освіту та практичний досвід роботи у сфері бухгалтерського обліку, ревізії, права, фінансів, банківської справи, економіки або аудиту не менше 15 років, може бути атестована за результатами кваліфікаційного іспиту.
13. Фізична особа, яка має вищу освіту, досвід роботи у вищезазначених сферах не менше 7 років, може бути атестована за результатами кваліфікаційного іспиту у разі набуття практичного досвіду із провадження аудиторської діяльності у спосіб, визначений Порядком набуття практичного досвіду із провадження аудиторської діяльності, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 06 липня 2020 року № 398, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 22 липня 2020 року за № 689/34972, або складання теоретичних іспитів за напрямами: міжнародні стандарти аудиту, міжнародні стандарти фінансової звітності, управління ризиками та внутрішній контроль. Аудитор, атестований за результатами складання кваліфікаційного іспиту та теоретичних іспитів за вищезазначеними напрямами, не може бути призначений ключовим партнером з обов'язкових завдань протягом трьох років після початку провадження аудиторської діяльності.
14. Організаційне, матеріально-технічне та методичне забезпечення атестації аудиторів здійснює Інспекція.
15. Комісія з атестації та Інспекція в межах компетенції вживають заходів з метою визнання рівня професійної компетентності, підтвердженої теоретичними іспитами, міжнародно визнаними професійними організаціями аудиторів та бухгалтерів, які є дійсними членами Міжнародної федерації бухгалтерів.
II. Підготовка іспитів
1. Підготовку екзаменаційних завдань, рішень цих завдань та критеріїв їх оцінювання до складання теоретичних іспитів, спеціального іспиту та кваліфікаційного іспиту забезпечують визначені за рішенням Комісії з атестації укладачі іспиту.
2. Укладачі іспиту визначаються Комісією з атестації строком на три роки. Рішення про визначення укладачів іспиту приймається Комісією з атестації за поданням Інспекції, яке має містити інформацію про укладача іспиту, зокрема наявний професійний досвід, добру репутацію, відсутність конфлікту інтересів та досягнення у сфері аудиту та/або інших суміжних сферах. Інформація про укладачів іспиту є конфіденційною.
3. На підставі рішення Комісії з атестації між укладачем іспиту та Органом суспільного нагляду за аудиторською діяльністю в особі Виконавчого директора Інспекції укладається строковий трудовий договір (контракт) з додержанням вимог Закону України "Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність" і законодавства про працю.
4. Підготовку екзаменаційних завдань, рішень цих завдань та критеріїв їх оцінювання для складання окремого теоретичного іспиту, спеціального іспиту або кваліфікаційного іспиту може здійснювати група укладачів іспиту.
Координацію роботи групи укладачів іспиту здійснює керівник. Керівник групи укладачів іспиту розподіляє тематику підготовки програми іспиту, екзаменаційних завдань, рішень цих завдань та критеріїв їх оцінювання, забезпечує їх узагальнення та своєчасність і якість їх підготовки.
5. Укладач іспиту (група укладачів іспиту) бере зобов'язання здійснити підготовку програми іспиту, а також екзаменаційних завдань, рішень цих завдань та критеріїв їх оцінювання щонайменше у двох варіантах відповідно до укладеного з ним (ними) трудового договору (контракту).
6. Програми теоретичних іспитів, спеціального іспиту та кваліфікаційного іспиту затверджуються Комісією з атестації на два роки та можуть бути достроково переглянуті Комісією з атестації. Затвердження (перегляд) програм іспиту здійснюється не пізніше ніж за шість місяців до дати початку екзаменаційної сесії. У разі організації іспитів поза екзаменаційною сесією затвердження (перегляд) програм таких іспитів здійснюється не пізніше ніж за три місяці до дати їх проведення.
7. У процесі підготовки екзаменаційних завдань, рішень цих завдань та критеріїв їх оцінювання укладач іспиту (група укладачів іспиту) є незалежним (незалежною) від Органу суспільного нагляду за аудиторською діяльністю та Комісії з атестації. Під час підготовки екзаменаційних завдань, рішень цих завдань та критеріїв їх оцінювання укладач іспиту (керівник групи укладачів іспиту) взаємодіє з визначеною Комісією з атестації особою для попередньої оцінки якості екзаменаційних завдань.
8. Укладач іспиту (група укладачів іспиту) щонайменше за тридцять календарних днів до дати складання кожного теоретичного іспиту, спеціального іспиту або кваліфікаційного іспиту має завершити підготовку екзаменаційних завдань з відповідного іспиту, рішень цих завдань та критеріїв їх оцінювання і поінформувати про це Інспекцію. Після цього укладач іспиту (керівник групи укладачів іспиту) надає доступ до підготовлених екзаменаційних завдань іспиту, рішень цих завдань та критеріїв їх оцінювання визначеній Комісією з атестації особі для попередньої оцінки якості екзаменаційних завдань.
9. Особа, призначена для попередньої оцінки якості екзаменаційних завдань, протягом десяти календарних днів опрацьовує підготовлені укладачем іспиту (групою укладачів іспиту) екзаменаційні завдання, рішення цих завдань та критерії їх оцінювання. У процесі цієї роботи має бути проаналізовано відповідність екзаменаційних завдань затвердженій програмі іспиту, оцінено рівень складності ситуаційних завдань та правильність їх рішень, однозначність правильної відповіді з питань тестів. Результат цього опрацювання відображається у звіті про виконану роботу.
У разі неотримання доступу до підготовлених екзаменаційних завдань іспиту, рішень цих завдань та критеріїв їх оцінювання або їх відсутності особа, призначена для попередньої оцінки якості екзаменаційних завдань, невідкладно інформує про це Інспекцію.
У разі виявлення недоліків екзаменаційних завдань, рішень цих завдань та критеріїв їх оцінювання, які можуть бути відкориговані, укладач іспиту (група укладачів іспиту) спільно з особою, призначеною для попередньої оцінки якості екзаменаційних завдань, доопрацьовують екзаменаційні завдання, рішення цих завдань та критерії їх оцінювання.
У разі виявлення концептуальної невідповідності підготовлених екзаменаційних завдань затвердженій програмі іспиту, неналежного рівня складності екзаменаційних завдань та недоліків, які не можуть бути виправлені до початку іспиту, особа, призначена для попередньої оцінки якості екзаменаційних завдань, невідкладно письмово інформує про це Комісію з атестації та Інспекцію.
Для підтвердження (спростування) висновків щодо низької якості підготовлених екзаменаційних завдань Комісія з атестації призначає особу з числа осіб з перевірки екзаменаційних робіт, а також до цієї роботи може залучатися уповноважений працівник Інспекції з метою супроводження цього процесу.
10. У разі непідготовки (несвоєчасної підготовки) або визнання Комісією з атестації підготовлених екзаменаційних завдань неякісними приймається рішення про скасування проведення відповідного іспиту або використання екзаменаційних завдань, рішень цих завдань та критеріїв їх оцінювання у варіанті, який подавався на попередній іспит, але не був використаний та зберігається в Інспекції.
У такому випадку Комісією з атестації за поданням Інспекції може бути прийнято рішення про припинення взаємовідносин з укладачем іспиту (групою укладачів іспиту), який (яка) не забезпечив (не забезпечила) своєчасну підготовку або здійснив (здійснила) неякісну підготовку екзаменаційних завдань, рішень цих завдань та критеріїв їх оцінювання, або з особою, призначеною для попередньої оцінки якості екзаменаційних завдань.
11. Укладач іспиту (група укладачів іспиту) та особа, призначена для попередньої оцінки якості екзаменаційних завдань, забезпечують конфіденційність підготовлених екзаменаційних завдань. У разі розголошення підготовлених екзаменаційних завдань Комісія з атестації приймає рішення про припинення взаємовідносин з укладачем іспиту (групою укладачів іспиту) або з особою, призначеною для попередньої оцінки якості екзаменаційних завдань.
12. Правові засади взаємовідносин між укладачами, особами з перевірки екзаменаційних робіт та Інспекцією визначаються відповідними договорами, укладеними з ними.
13. Екзаменаційне завдання з теоретичного іспиту, як правило, складається з тестів у вигляді питань, а також ситуаційних завдань, які мають розкривати здатність кандидата в аудитори застосовувати на практиці теоретичні знання, за відповідними напрямами, визначеними Законом України "Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність". Структура екзаменаційного завдання з теоретичного іспиту визначається у програмі іспиту.
14. Метою екзаменаційного завдання з кваліфікаційного іспиту є визначення рівня вміння кандидата в аудитори застосовувати на практиці теоретичні знання за напрямами, визначеними Законом України "Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність", шляхом розв'язання ситуаційного завдання (ситуаційних завдань).
15. Підготовка програми іспиту, екзаменаційних завдань, рішень цих завдань та критеріїв їх оцінювання здійснюється з урахуванням вимог міжнародно визнаних професійних організацій аудиторів та бухгалтерів, які є дійсними членами Міжнародної федерації бухгалтерів, що прийняли рішення про визнання рівня професійної компетентності, підтвердженої теоретичними іспитами відповідно до цього Порядку.
16. Укладач іспиту (керівник групи укладачів іспиту) не раніше як за сімдесят дві години до початку складання іспиту передає в електронній формі засобами інформаційно-комунікаційних технологій з дотриманням вимог конфіденційності два варіанти підготовлених екзаменаційних завдань, рішень цих завдань та критеріїв їх оцінювання Виконавчому директору Інспекції або уповноваженій ним особі, про що складається акт приймання-передачі у двох примірниках. Такий акт може складатися в електронній формі з дотриманням законодавства про електронні документи та електронний документообіг.
17. Виконавчий директор Інспекції (або уповноважена ним особа) обирає один із варіантів, забезпечує його множення, якщо іспит складається у паперовій формі, та передачу екзаменаційних завдань до незалежного центру оцінювання знань.
Рішення цих завдань та критерії їх оцінювання передаються особі, призначеній для перевірки екзаменаційних робіт цього іспиту, не раніше дня, наступного після його проведення.
Виконавчий директор Інспекції (або уповноважена ним особа) та залучені до проведення іспитів працівники Інспекції забезпечують конфіденційність отриманих екзаменаційних завдань, рішень цих завдань та критеріїв їх оцінювання.
III. Організація складання іспитів
1. Екзаменаційна сесія проводиться не більше двох разів на рік за рішенням Комісії з атестації. У рішенні Комісії з атестації визначаються дата і час початку кожного іспиту екзаменаційної сесії. Протягом екзаменаційної сесії здебільшого організовується проведення всіх теоретичних іспитів, спеціального іспиту та кваліфікаційного іспиту.

................
Перейти до повного тексту