1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
13.06.2024 № 845
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
18 липня 2024 р.
за № 1091/42436
Про затвердження Порядку проведення апробації навчальної літератури для закладів загальної середньої освіти
Відповідно до статті 64, абзацу сьомого частини четвертої статті 75 Закону України "Про освіту", підпункту 68 пункту 4 Положення про Міністерство освіти і науки України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року № 630, та з метою забезпечення здійснення апробації навчальної літератури для закладів загальної середньої освіти НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Порядок проведення апробації навчальної літератури для закладів загальної середньої освіти, що додається.
2. Державній установі "Український інститут розвитку освіти" до 22 липня 2024 року розробити та надати на затвердження Міністерству освіти і науки України графік апробації навчальної літератури у 2024/2025 навчальному році.
3. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Міністерства освіти і науки України від 08 травня 2008 року № 401 "Про затвердження Положення про апробацію та моніторингові дослідження навчальної літератури для загальноосвітніх навчальних закладів", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 01 серпня 2008 року за № 711/15402.
4. Директорату шкільної освіти (Хворостяний І.) у встановленому порядку забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
5. Департаменту забезпечення документообігу, контролю та інформаційних технологій (Єрко І.) у встановленому порядку зробити відмітку в справах архіву.
6. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
7. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Сташківа А.

Міністр

О. Лісовий

ПОГОДЖЕНО:

Голова Державної регуляторної
служби України




О. Кучер
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства освіти
і науки України
13 червня 2024 року № 845
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
18 липня 2024 р.
за № 1091/42436
ПОРЯДОК
проведення апробації навчальної літератури для закладів загальної середньої освіти
I. Загальні положення
1. Цей Порядок визначає систему організаційної та науково-методичної роботи щодо проведення апробації навчальної літератури для закладів загальної середньої освіти.
2. У цьому Порядку терміни і поняття вживаються в таких значеннях:
авторський оригінал - авторський текст із візуальними матеріалами, розміщеними на відповідних сторінках тексту;
апробація підручників/посібників для закладів загальної середньої освіти (далі - апробація) - це процес дослідження якості підручників/посібників, їх відповідності запитам учасників освітнього процесу з метою вдосконалення;
аудіосупровід - звуковий додаток до підручника/посібника з іноземних мов та української мови для класів (груп) з навчанням мовами національних меншин, який містить тексти до уроків (пісні, скоромовки, вірші, римовані рядки, моделі для вимови голосних і приголосних букв тощо), начитані в природному темпі носіями мови, що використовуються для навчання сприйняття мови на слух, прослуховування паралельно з читанням тексту;
видавничий оригінал - оригінал підручника/посібника (текст разом із візуальними матеріалами, що розміщений на відповідних сторінках тексту), який пройшов редакційно-видавниче опрацювання;
електронна версія - оригінал-макет, видавничий оригінал або авторський оригінал підручника/посібника в електронній формі у форматі pdf;
ініціатор апробації - фізична або юридична особа, яка володіє виключними майновими правами на використання твору та подала відповідну заяву про проходження апробації;
навчальні предмети - навчальні предмети, інтегровані курси, обов’язкові для вивчення, вибірково-обов’язкові предмети, визначені типовими освітніми програмами для закладів загальної середньої освіти (далі - заклади освіти);
оригінал-макет підручника/посібника - оригінал підручника/посібника (текст разом із візуальними матеріалами, що розміщений на відповідних сторінках тексту), який пройшов редакційно-видавниче опрацювання у форматі pdf;
посібники - навчальні посібники, що повністю/частково замінюють або доповнюють підручники.
Терміни "реальний конфлікт інтересів", "потенційний конфлікт інтересів", "близькі особи" вживаються в значеннях, наведених у Законі України "Про запобігання корупції".
Інші терміни вживаються у значеннях, наведених в законах України "Про освіту", "Про повну загальну середню освіту".
3. Апробація навчальної літератури проводиться за її електронними або паперовими версіями.
Апробація може проводитися з використанням відповідного інформаційно-комунікаційного ресурсу, який визначає МОН.
4. Апробація розпочинається 01 вересня і триває протягом строку, визначеного МОН, в межах 1 навчального року та складається з двох етапів, які тривають одночасно:
I етап - апробація навчальної літератури педагогічними працівниками закладів освіти під час освітнього процесу;
II етап - опитування педагогічних працівників закладів освіти, які проводять апробацію.
До апробації в освітньому процесі допускається навчальна література або її частини, які пройшли експертизу згідно з Порядком здійснення експертизи, надання грифів навчальній літературі та навчальним програмам, затвердженим наказом Міністерства світи і науки від 05 червня 2023 року № 675, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 17 липня 2023 року за № 1203/40259.
Частини підручників/посібників, які не пройшли експертизу, допускаються до участі в апробації за умови невикористання їх педагогічними працівниками в освітньому процесі.
5. Перелік навчальної літератури, яка проходитиме апробацію, та графік проведення апробації визначає МОН.
6. Участь в апробації є добровільною. Апробація проводиться на засадах відкритості, прозорості, гласності.
7. Апробація здійснюється педагогічними працівниками закладів освіти. Участь педагогічного працівника в апробації враховується під час його атестації.
8. Організаційні та науково-методичні заходи щодо апробації здійснюють МОН та/або установа, визначена МОН (далі - Установа).
9. Інформація щодо проведення апробації оприлюднюється на офіційному вебсайті МОН та Установи протягом 2 робочих днів із дня видання відповідного наказу.
II. Підготовка та оголошення апробації
1. Проведення апробації оголошується наказом МОН, у якому зазначається:
терміни проведення апробації;
перелік навчальних предметів (інтегрованих курсів) та навчальної літератури (із зазначенням відповідної іноземної мови, мови корінних народів або національних меншин), апробація якої проводиться;
терміни та форма подання матеріалів для проведення апробації;
номери контактних телефонів, електронну адресу посадових осіб Установи.
2. Для проведення апробації Установа забезпечує:
формування переліку навчальної літератури, апробація якої проводиться;
розроблення та оприлюднення на офіційному вебсайті Установи інструктивно-методичних рекомендацій щодо проведення апробації;
розроблення матеріалів для проведення діагностувальних робіт на I етапі апробації;
розроблення переліку питань для опитування на II етапі апробації;
оприлюднення на офіційному вебсайті Установи наказів МОН, переліку навчальної літератури, поданої на апробацію з кожної назви підручника/посібника, інших матеріалів, необхідних для проведення апробації.
3. Для забезпечення апробації в Установі створюється Комісія з апробації навчальної літератури (далі - Комісія).
Комісію формує керівник Установи в складі від 5 до 9 осіб (непарна кількість).
Комісія встановлює проходження/непроходження навчальною літературою апробації.
Комісія діє відповідно до положення, затвердженого керівником Установи.
III. Порядок подання навчальної літератури на апробацію
1. Матеріали, що подаються на апробацію, виконуються українською мовою або іноземними мовами, мовами корінних народів або національних меншин відповідно.
2. Назва підручника/посібника має відповідати назві підручника/посібника, з якого оголошено апробацію.
3. Матеріали для проведення апробації подаються Комісії ініціатором апробації особисто або надсилаються поштовим відправленням за адресою, зазначеною на офіційному вебсайті Установи.
Електронна версія підручника/посібника подається на електронному носії.
Підручник повинен мати інтерактивний електронний додаток.
За вибором ініціатора апробації підручник/посібник може подаватися одразу в повному обсязі або частинами (обсягом не менше ніж один навчальний місяць) поетапно до 01 числа місяця, протягом якого він використовуватиметься.
У випадку якщо ініціатор апробації подає на апробацію підручник/посібник частинами, то він зобов’язаний подати весь підручник/посібник до дати, визначеної відповідним наказом МОН.
У разі проведення апробації протягом менше ніж одного навчального року підручник/посібник подається в обсязі (одразу в повному обсязі або поетапно до 01 числа місяця, протягом якого він використовуватиметься), який відповідатиме строку проведення апробації.
4. Підручник/посібник подається на апробацію у формі оригінал-макета або авторського оригіналу.
Аудіосупровід (у разі його наявності) до підручника/посібника повинен мати такі технічні характеристики: формат - mp3, бітрейт не менше ніж 192 kbps, частота не менше ніж 32 kHz, кількість каналів - стерео (stereo) або об’єднане стерео (joint stereo).

................
Перейти до повного тексту