- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
ДЕРЖАВНА СЛУЖБА УКРАЇНИ З НАГЛЯДУ
ЗА ЗАБЕЗПЕЧЕННЯМ БЕЗПЕКИ АВІАЦІЇ
Н А К А З
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
22 вересня 2005 р.
за N 1089/11369
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Державної
авіаційної служби
N 567 від 20.07.2016 )
Про затвердження Правил організації потоків повітряного руху
( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Державної служби
України з нагляду за забезпеченням безпеки авіації
N 42 від 19.01.2006 )
На виконання вимог постанов Кабінету Міністрів України від 29.03.2002
N 401 "Про затвердження Положення про використання повітряного простору України" та від 07.09.2002
N 1328 "Про затвердження Програми розбудови державної системи використання повітряного простору України на 2002-2006 роки"
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити та ввести в дію з 00.00 годин UTC 06.07.2006 Правила організації потоків повітряного руху (далі - Правила), що додаються.
( Пункт 1 в редакції Наказу Державної служби України з нагляду за забезпеченням безпеки авіації
N 42 від 19.01.2006 )
2. Заступникові Голови Державіаслужби (В.Настасієнко):
2.1. Подати цей наказ на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому порядку;
2.2. Організувати розробку та виконання плану впровадження зазначених Правил;
2.3. Довести Правила до відома зацікавлених підприємств, організацій, експлуатантів та авіаційних навчальних закладів.
3. Із уведенням у дію Правил наказ Укравіатрансу від 17.08.2000 N 75 "Про затвердження та введення в дію процедур керування потоками повітряного руху" скасувати.
4. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Голова Державіаслужби | М.Марченко |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державіаслужби
19.07.2005 N 522
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
22 вересня 2005 р.
за N 1089/11369
ПРАВИЛА
ОРГАНІЗАЦІЇ ПОТОКІВ ПОВІТРЯНОГО РУХУ
1. Загальні положення
1.1. Правила організації потоків повітряного руху (далі - Правила) розроблені на виконання вимог постанов Кабінету Міністрів України від 29.03.2002
N 401 "Про затвердження Положення про використання повітряного простору України" та від 07.09.2002
N 1328 "Про затвердження Програми розбудови державної системи використання повітряного простору України на 2002-2006 роки".
1.2. Правила встановлюють вимоги щодо організації потоків повітряного руху у межах контрольованого повітряного простору районів польотної інформації (далі - РПІ) України.
1.3. Правила використовуються з метою сприяння організації безпечного, упорядкованого та прискореного потоку повітряного руху і забезпечення максимального використання пропускної спроможності системи управління повітряним рухом відповідно до міжнародних стандартів та рекомендованої практики.
1.4. Правила поширюються на суб'єктів авіаційної діяльності, які виконують польоти у контрольованому повітряному просторі РПІ України за правилами польотів за приладами щодо загального повітряного руху (IFR/GAT), а також на персонал обслуговування повітряного руху та організації потоків повітряного руху.
1.5. Нормативні посилання
При розробці цих Правил використовувалися такі нормативно-правові акти:
Положення про використання повітряного простору України, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 29.03.2002
N 401;
Програма розбудови державної системи використання повітряного простору України на 2002-2006 роки, затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 07.09.2002
N 1328;
Повідомлення щодо обслуговування повітряного руху - Авіаційні правила України, частина 85, затверджені наказом Мінтрансу України від 25.03.2002
N 199 та зареєстровані у Міністерстві юстиції України 10.04.2002 за N 354/6642 (із змінами);
Правила польотів повітряних суден та обслуговування повітряного руху в класифікованому повітряному просторі України, затверджені наказом Мінтрансу України від 16.04.2003
N 293 та зареєстровані у Міністерстві юстиції України 05.05.2003 за N 346/7667 (із змінами);
Правила надання експлуатантам дозволів на виліт з аеропортів України та приліт до аеропортів України під час виконання міжнародних, внутрішніх та транзитних польотів, затверджені спільним наказом Мінтрансу України та Міноборони України від 16.01.2003
N 26/11 та зареєстровані у Міністерстві юстиції України 22.04.2003 за N 317/7638;
"Организация воздушного движения" Doc. 4444, ATM/501, ICAO;
"Дополнительные региональные правила" Doc. 7030 ICAO;
"Керівництво CFMU Євроконтролю" та додатки до нього чинного видання.
1.6. У цих Правилах терміни мають такі значення:
дозволене відхилення від слоту - Slot tolerance - проміжок часу від 5 хвилин до слоту та 10 хвилин після слоту, який може використовуватись тільки органом диспетчерського обслуговування повітряного руху на площі маневрування аеродрому;
загальний повітряний рух - General Air Traffic (GAT) - польоти повітряних суден, що виконуються за цивільними правилами та процедурами та/або стандартами та рекомендованою практикою ICAO;
заходи організації потоків повітряного руху - заходи, спрямовані на забезпечення організації потоків повітряного руху та управління пропускною спроможністю;
інтенсивність повітряного руху - кількість повітряних суден у межах визначеного повітряного простору або зльотів та посадок повітряних суден на аеродромі у межах зазначеного проміжку часу;
інформаційне повідомлення щодо заходів організації потоків повітряного руху - ATFM Information Message (AIM) - повідомлення, яке передається відповідним підрозділом центрального органу організації потоків повітряного руху з метою забезпечення інформацією, рекомендаціями та інструкціями щодо застосування заходів організації потоків повітряного руху;
інформація щодо організації потоків повітряного руху - інформація щодо:
пропускної спроможності секторів органів управління повітряним рухом, структури маршрутів, архівних даних повітряного руху, операційних процедур, які впливають на профілі польоту;
пропускної спроможності аеродромів, зміни часу руління, специфічних місцевих умов або подій, для чого, можливо, знадобиться введення заходів організації потоків повітряного руху;
відмови радіотехнічних, навігаційних засобів або підсистем автоматизованих систем управління повітряним рухом;
скорочення складу диспетчерських змін, які, ймовірно, вплинуть на пропускну спроможність;
значних змін в організації повітряного простору, секторів управління повітряним рухом, об'єму повітряного руху, координації повітряного руху;
тимчасових обмежень використання рівнів польотів, погодних умов, які впливатимуть на пропускну спроможність;
закриття/відкриття злітно-посадкової смуги, відсутності стоянок, спеціального обслуговування повітряних суден на пероні, ремонту рульових доріжок, світлосигнальних систем злітно-посадкових смуг, інцидентів, катастроф, пожеж, довгострокових робіт на злітно-посадкових смугах;
інших подій або факторів, які можуть вплинути на пропускну спроможність аеродромів або органів обслуговування повітряного руху;
нерегульований політ - політ, на який не поширюються заходи організації потоків повітряного руху;
організація потоків повітряного руху - Air Traffic Flow Management (ATFM) - обслуговування, що надається з метою сприяння безпечному, упорядкованому та прискореному потоку повітряного руху і забезпечення максимального використання пропускної спроможності системи управління повітряним рухом. При цьому інтенсивність повітряного руху повинна зберігатися в межах операційно прийнятних значень пропускної спроможності, визначених відповідним повноважним органом обслуговування повітряного руху;
перелік доступних маршрутів - Route Availability Document (RAD) - документ для планування польотів, що розроблений для максимально ефективного використання пропускної спроможності системи управління повітряним рухом. Містить інформацію про обмеження для потоку повітряного руху у використанні маршрутів, які публікуються в збірнику аеронавігаційної інформації, з вимогами організації потоків повітряного руху;
поданий план польоту - Filed Flight Plan (FPL) - план польоту в тому вигляді, у якому він поданий органу обслуговування повітряного руху пілотом або його повноважним представником без будь-яких змін;
порушення порядку організації потоків повітряного руху - це подія, яка виникла через некоректне застосування заходів або процедур організації потоків повітряного руху та суттєво вплинула на роботу органів обслуговування повітряного руху, експлуатантів або центрального органу організації потоків повітряного руху;
потік повітряного руху - повітряні судна, які виконують польоти у певному повітряному просторі, за визначеними маршрутами (або з/на певних(ні) аеродромів(ми) в одному напрямку;
пропускна спроможність - Capacity - здатність системи управління повітряним рухом (та/або її окремих елементів) надавати обслуговування повітряним суднам у нормальному режимі роботи. Визначається в кількості повітряних суден, які знаходяться у визначеній частині повітряного простору у відповідний період часу;
потреба у використанні повітряного простору - Demand - кількість нерегульованих польотів (або комбінації регульованих та нерегульованих польотів), які прогнозується виконати у визначеній частині повітряного простору;
пункт організації потоків повітряного руху - Flow Management Position (FMP) - орган, який створюється в районному диспетчерському центрі для забезпечення необхідної координації заходів організації потоків повітряного руху в межах своєї зони обслуговування;
регулювання - Regulation - метод приведення потреби у використанні повітряного простору у відповідність до визначеної пропускної спроможності шляхом обмеження кількості польотів, які планують увійти до визначеного повітряного простору або аеродрому, через призначення слотів;
регульований політ - політ, на який поширюються заходи організації потоків повітряного руху;
слот - Calculated Take-Off Time (СТОТ) - розрахований час, у який повітряне судно повинно виконати зліт. Слот є частиною диспетчерського дозволу на виліт;
сповіщення відносно заходів організації потоків повітряного руху - ATFM Notification Message (ANM) - офіційний засіб сповіщення про заходи організації потоків повітряного руху. Публікується центральним органом організації потоків повітряного руху напередодні дня виконання польотів для забезпечення інформацією про заходи організації потоків повітряного руху, які плануються. Повідомлення може оновлюватися в день виконання польотів через зміну, відміну або введення нового регулювання;
умовний маршрут - Conditional route (CDR) - маршрут обслуговування повітряного руху або його частина, який може плануватися та використовуватися відповідно до спеціально визначених умов;
центральний орган організації потоків повітряного руху - Central Flow Management Unit (CFMU) - орган Євроконтролю, що здійснює організацію потоків повітряного руху у межах країн-членів Європейської конференції цивільної авіації;
час руління - Taxi time - час, необхідний для буксирування, запуску двигунів, руління повітряного судна зі стоянки до попереднього старту, враховуючи можливість проходження протиобліднювальної обробки;
щоденний план впровадження заходів організації потоків повітряного руху - ATFM Daily Plan (ADP) - перелік тактичних заходів організації потоків повітряного руху, підготовлених у період передтактичного етапу.
1.7. У цих Правилах скорочення мають такі значення:
ADP щоденний план впровадження заходів ATFM (ATFM Daily
Plan);
AIM інформаційне повідомлення щодо заходів ATFM (ATFM
Information Message);
ANM сповіщення відносно заходів ATFM (ATFM Notification
Message);
ATFM організація потоків повітряного руху (Air Traffic
Flow Management);
ARO пункт збору донесень щодо ОПР (ATS Reporting Office);
CFMU центральний орган організації потоків повітряного
руху Євроконтролю (Central Flow Management Unit);
CHG повідомлення щодо зміни (Change Message);
CRAM повідомлення про доступність умовних маршрутів
(Conditional Route Availability Message);
СТОТ розрахований час зльоту (Calculated Take-Off Time);
DLA повідомлення щодо затримки (Delay Message);
EOBT розрахунковий час прибирання колодок (Estimated
Off-Block Time);
FMP пункт організації потоків повітряного руху (Flow
Management Position);
FPL поданий план польоту (Filed Flight Plan);
IFPS інтегрована система первинної обробки планів польотів
(Integrated Initial Flight Plan Processing System);
NOTAM повідомлення для пілотів (Notice to Airmen);
RAD перелік прийнятних маршрутів (Route Availability
Document);
STS індикатор статусу польоту;
ЄКЦА Європейська конференція цивільної авіації;
АДВ аеродромна диспетчерська вишка;
ЗПС злітно-посадкова смуга;
ПС повітряне судно;
ОПР обслуговування повітряного руху;
РД руліжна доріжка;
РДЦ районний диспетчерський центр;
РПІ район польотної інформації;
УКХ ультракороткі хвилі;
УПР управління повітряним рухом.
2. Організація потоків повітряного руху
2.1. ATFM в Україні забезпечується органом CFMU при підтримці FMP, розташованих у кожному РДЦ, та застосовується для:
максимального використання визначеної пропускної спроможності;
запобігання перевантаженню органів диспетчерського ОПР (органів УПР) та відповідності інтенсивності потоку повітряного руху визначеній Украерорухом пропускної спроможності системи УПР;
оптимізації потоку повітряного руху;
надання інформації щодо ATFM експлуатантам ПС для ефективного планування польотів.
2.2. Для виконання задач, зазначених в підпункті 2.1 Правил, у межах повітряного простору України застосовуються процедури, що визначаються цими Правилами.
2.3. Взаємодія між CFMU та FMP з питань ATFM здійснюється на підставі відповідних угод між відповідними FMP та CFMU, що укладаються відповідно начальниками РДЦ та директором CFMU.
2.4. Для організації роботи FMP розробляється типове Положення про FMP, яке затверджується генеральним директором Украероруху. На підставі типового Положення про FMP розробляються та затверджуються місцеві Положення про FMP.
2.5. Робочі місця FMP організовуються згідно з вимогами до робочих місць організації потоків повітряного руху, що затверджуються генеральним директором Украероруху.
2.6. FMP виконує свої функції в межах встановленої зони обслуговування, яка зазвичай обмежена границями контрольованого повітряного простору свого РПІ. В окремих випадках FMP додатково може здійснювати свої функції також у межах зони обслуговування іншого FMP (або декількох FMP), якщо це передбачено відповідними місцевими Положеннями про FMP.
2.7. З метою отримання інформації щодо ATFM безпосередньо від CFMU експлуатант ПС може укласти спеціальну окрему угоду з CFMU.
2.8. ATFM здійснюється на трьох етапах: стратегічному, передтактичному, тактичному.
2.8.1. Стратегічний етап
2.8.1.1. Стратегічний етап визначається періодом більш ніж 6 днів до дня виконання польотів. Включає в себе прогнозування, планування та координацію дій. При цьому з'ясовується, де і коли очікувана потреба у використанні повітряного простору, можливо, перевищить пропускну спроможність елементів системи УПР (наприклад секторів РДЦ, окремого РДЦ тощо), і розробляються заходи для усунення невідповідності через:
узгодження питань щодо забезпечення достатньої пропускної спроможності елементів системи УПР у необхідний час;
зміни маршрутів для певних потоків повітряного руху.
2.8.1.2. На стратегічному етапі здійснюється загальна координація з питань ATFM з усіма зацікавленими користувачами повітряного простору, надсилаються подавачам доповідей про порушення порядку ATFM результати досліджень, що проводились з метою виявлення причин та наслідків виникнення таких порушень.
2.8.1.3. Украерорух (Украероцентр) доводить до відома РДЦ та FMP інформацію щодо запланованої довгострокової діяльності з використання повітряного простору (проведення авіашоу, повітряних парадів, військових навчань, запуск/посадка космічних об'єктів, прийом офіційних делегацій тощо), яка може вплинути на ATFM.
2.8.1.4. Державіаслужба та Украерорух беруть участь у розробці заходів щодо покращення, удосконалення ATFM та координують ці заходи з CFMU.
2.8.1.5. FMP здійснює аналіз пропускної спроможності, потреби у використанні повітряного простору та надає до CFMU пропозиції щодо удосконалення ATFM у межах своєї зони обслуговування за встановленим порядком.
2.8.2. Передтактичний етап
2.8.2.1. Передтактичний етап визначається періодом від 6 днів до дня виконання польотів та включає в себе доопрацювання стратегічного плану ATFM з урахуванням уточнених даних про потреби у використанні повітряного простору. На цьому етапі:
корегується щоденний план впровадження заходів ATFM;
узгоджуються маршрути, які розвантажать сектори органів диспетчерського ОПР (органів УПР), де прогнозується велике зосередження повітряного руху;
узгоджуються тактичні заходи;
здійснюється остаточна координація діяльності, яка вплине на ATFM, між усіма зацікавленими користувачами повітряного простору;
всім зацікавленим користувачам повітряного простору надається інформація щодо впровадження заходів ATFM та використання умовних маршрутів на наступний день.
2.8.2.2. На передтактичному етапі здійснюється координація дій щодо плану впровадження заходів ATFM, розповсюдження та публікація ANM, AIM та CRAM.
2.8.2.3. FMP надає до CFMU інформацію про будь-які зміни конфігурації секторів органів УПР та значень пропускної спроможності, пропозиції щодо застосування альтернативних заходів ATFM та забезпечення достатньої пропускної спроможності, а також надає інформацію органам диспетчерського ОПР (органам УПР) свого РДЦ щодо впровадження заходів ATFM у межах своєї зони обслуговування.
2.8.2.3.1. Під час виконання своїх функцій FMP взаємодіє з Украероцентром (з питань планування та координації діяльності, яка може вплинути на ATFM), CFMU, органами диспетчерського ОПР (органами УПР) та із суміжними FMP - для остаточного узгодження плану впровадження заходів ATFM у межах своєї зони обслуговування.
2.8.2.4. Експлуатанти ПС повинні вживати всіх можливих заходів щодо самостійного отримання інформації про передтактичні заходи ATFM для використання її при плануванні польотів. Інформація щодо умов отримання ANM, AIM та CRAM безпосередньо експлуатантами ПС викладена в чинному керівництві CFMU.
................Перейти до повного тексту