1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
14.08.2015 № 706
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
03 вересня 2015 р.
за № 1055/27500
Про затвердження Порядку проведення моніторингу контрольованих операцій та Порядку опитування уповноважених, посадових осіб та/або працівників платника податків з питань трансфертного ціноутворення
( Із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства фінансів № 470 від 28.04.2017 № 158 від 17.03.2021 № 631 від 15.11.2023 )
Відповідно до абзацу третього підпункту 39.5.1.1 підпункту 39.5.1 пункту 39.5 статті 39 розділу І Податкового кодексу України НАКАЗУЮ:
1. Затвердити такі, що додаються:
Порядок проведення моніторингу контрольованих операцій;
Порядок опитування уповноважених, посадових осіб та/або працівників платника податків з питань трансфертного ціноутворення.
2. Департаменту податкової, митної політики та методології бухгалтерського обліку Міністерства фінансів України (Чмерук М.О.) в установленому порядку забезпечити:
подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України;
оприлюднення цього наказу.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра фінансів України Макеєву О.Л.

В.о. Міністра

І. Уманський

ПОГОДЖЕНО:

Голова
Державної регуляторної служби України

Голова
Державної фіскальної служби України




К.М. Ляпіна


Р.М. Насіров
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
фінансів України
14 серпня 2015 року № 706
(у редакції наказу Міністерства
фінансів України
17 березня 2021 року № 158
)
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
03 вересня 2015 р.
за № 1055/27500
ПОРЯДОК
проведення моніторингу контрольованих операцій
I. Загальні положення
1. Цей Порядок визначає напрями та особливості здійснення контролюючими органами моніторингу контрольованих операцій (далі - Моніторинг), який проводиться відповідно до підпункту 39.5.1 пункту 39.5 статті 39 розділу I Податкового кодексу України (далі - Кодекс).
2. Цілями Моніторингу як складової частини податкового контролю за трансфертним ціноутворенням є:
встановлення відповідності умов контрольованих операцій принципу "витягнутої руки";
виявлення потенційних ризиків трансфертного ціноутворення;
виявлення ризиків відсутності розумної економічної причини (ділової мети);
проведення аналізу ризиків заниження платником податків податкових зобов’язань;
забезпечення контролю за своєчасністю та повнотою подання звітів про контрольовані операції (далі - звіт), документації з трансфертного ціноутворення (далі - документація), глобальної документації з трансфертного ціноутворення (майстер-файлу) (далі - майстер-файл), звітів у розрізі країн міжнародної групи компаній (далі - звіт у розрізі країн), повідомлень про участь у міжнародній групі компаній (далі - повідомлення), додаткової інформації та/або обґрунтування, наданих платником податків на запит центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, відповідно до підпункту 39.4.9 пункту 39.4 статті 39 розділу I Кодексу.
( Абзац шостий пункту 2 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 631 від 15.11.2023 )
3. Моніторинг здійснюється шляхом:
аналізу звітів, документації, майстер-файлу, повідомлень, звітів у розрізі країн, додаткової інформації та/або обґрунтувань, наданих платниками податків на запити центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, поданих платником податків відповідно до пункту 39.4 статті 39 розділу I Кодексу;
аналізу податкової інформації, отриманої відповідно до статті 73 глави 7 розділу II Кодексу;
аналізу будь-яких інформаційних джерел, що містять відкриту інформацію та надають інформацію про зіставні операції та осіб.
4. Під час здійснення Моніторингу контролюючі органи використовують:
джерела інформації відповідно до підпункту 39.5.3 пункту 39.5 статті 39 розділу I Кодексу;
програмні продукти та інформаційні системи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику;
інформацію про здійснені контрольовані операції, звіту, документації, майстер-файлу, звіту в розрізі країн, повідомлення додаткової інформації та/або обґрунтування, які надаються платниками податків відповідно до пункту 39.4 статті 39 розділу I Кодексу;
( Абзац четвертий пункту 4 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 631 від 15.11.2023 )
інформацію (матеріали і відомості) контролюючих органів;
інформаційні бази даних, іншу інформацію органів державної влади України;
інформацію, отриману від державних органів інших країн;
будь-яку публічну інформацію про можливі ризики заниження платниками податків податкових зобов’язань під час здійснення контрольованих операцій.
5. З метою встановлення відповідності умов контрольованих операцій принципу "витягнутої руки" посадові особи контролюючого органу під час проведення аналізу звітів, документації, майстер-файлу, звітів у розрізі країн мають право проводити опитування уповноважених осіб та/або працівників платника податків відповідно до Порядку опитування уповноважених осіб та/або працівників платника податків.
( Пункт 5 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 631 від 15.11.2023 )
II. Первинний аналіз інформації про здійснені контрольовані операції
1. Первинний аналіз інформації про здійснені контрольовані операції проводиться контролюючим органом шляхом зіставлення показників податкової, фінансової звітності платника податку, даних митних декларацій, а також порівняння рівня цін (рентабельності) та умов, що застосовуються платниками податків у контрольованій операції, із рівнем цін (рентабельності) та умов у неконтрольованій(их) операції(ях) з метою встановлення відповідності умов контрольованих операцій платника податку принципу "витягнутої руки" та/або виявлення фактів заниження платником податків податкових зобов’язань.
У межах первинного аналізу контролюючі органи можуть здійснювати порівняння цін контрольованих операцій із сировинними товарами з котирувальними цінами, а також здійснювати порівняння показників рентабельності платників податків з середніми показниками по галузі.
2. З метою проведення первинного аналізу контролюючі органи можуть збирати та накопичувати інформацію, що є загальнодоступною, про ринкові ціни на товари (роботи, послуги) та створювати інформаційні продукти та бази даних для зберігання та узагальнення такої інформації.
3. Під час первинного аналізу враховується інформація щодо проведеного платником податку самостійного або пропорційного коригування бази та сум податку на прибуток (у разі його проведення).
4. Первинний аналіз здійснюється незалежно від факту подання платником податку звіту за відповідний звітний період.
5. Якщо під час первинного аналізу контролюючим органом виявлено ризики невідповідності умов контрольованих операцій платника податку принципу "витягнутої руки" та/або заниження податкових зобов’язань, контролюючий орган має право письмово звернутися до платника податку із запитом про надання інформації відповідно до підпункту 73.3.1 пункту 73.3 статті 73 глави 7 розділу II Кодексу.
( Пункт 5 розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 631 від 15.11.2023 )
6. Запит про надання інформації вважається належним чином врученим, якщо його надіслано у порядку, визначеному статтею 42 розділу II Кодексу.
( Пункт 6 розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 631 від 15.11.2023 )
7. Платники податків зобов’язані подавати інформацію, визначену в запиті контролюючого органу, та її документальне підтвердження протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту.
8. У разі виявлення під час первинного аналізу факту застосування платником податку під час здійснення контрольованих операцій умов, що не відповідають принципу "витягнутої руки", платник податку має право самостійно провести коригування ціни контрольованої операції та сум податкових зобов’язань відповідно до підпункту 39.5.4.1 підпункту 39.5.4 пункту 39.5 статті 39 розділу I Кодексу.
9. Результати первинного аналізу інформації про здійснені контрольовані операції враховуються контролюючим органом при прийнятті рішення про направлення платнику податку запитів:
про надання документації згідно з підпунктом 39.4.4 пункту 39.4 статті 39 розділу I Кодексу;
про надання майстер-файлу згідно з підпунктом 39.4.7 пункту 39.4 статті 39 розділу I Кодексу;
про надання інформації згідно з підпунктом 39.4.9 пункту 39.4 статті 39 розділу I Кодексу.
10. Якщо первинний аналіз контрольованих операцій свідчить про можливе заниження платником податків податкових зобов’язань у зовнішньоекономічних контрольованих операціях та інформація, яка може це підтвердити, може бути надана компетентними органами іноземної країни, контролюючий орган ініціює направлення письмового запиту до компетентних органів іноземної країни.
11. Результати первинного аналізу інформації про здійснені контрольовані операції використовуються для подальшого аналізу звітів, документації, повідомлень, майстер-файлів, звітів у розрізі країн, додаткової інформації та/або обґрунтувань, поданих платником податків відповідно до вимог пункту 39.4 статті 39 розділу I Кодексу, та вирішення питання призначення перевірки платника податків з питань дотримання принципу "витягнутої руки".
( Пункт 11 розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 631 від 15.11.2023 )
III. Аналіз звітів про контрольовані операції та повідомлень про участь у міжнародній групі компаній
1. Контроль за наданням звітів, повідомлень, повнотою відображення контрольованих операцій в поданих звітах та достовірністю поданої інформації в повідомленнях здійснюється контролюючим органом, до повноважень якого віднесено такі функції.
2. Контроль за наданням звітів та повідомлень:
1) центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, з використанням інформаційних ресурсів та загальнодоступної інформації з урахуванням критеріїв визначення господарських операцій контрольованими, встановлених підпунктом 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 розділу I Кодексу, та визначення міжнародної групи компаній для цілей статті 39 розділу I Кодексу, наведеного у підпункті 14.1.113-3 пункту 14.1 статті 14 розділу I Кодексу, до 01 вересня року, що настає за звітним, формує та направляє до контролюючих органів попередній перелік платників податків, господарські операції яких підпадають під критерії контрольованих та/або які входять до міжнародної групи компаній;
( Підпункт 1 пункту 2 розділу III в редакції Наказу Міністерства фінансів № 631 від 15.11.2023 )
2) контролюючі органи до 01 жовтня року, що настає за звітним, направляють до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, опрацьований перелік платників податків, господарські операції яких підпадають під критерії контрольованих та/або які входять до міжнародної групи компаній, з обґрунтуванням причин розбіжностей та внесення змін до попереднього переліку;
( Пункт 2 розділу III доповнено підпунктом 2 згідно з Наказом Міністерства фінансів № 631 від 15.11.2023 )
3) за результатами співставлення переліків, сформованих відповідно до підпункту 1 пункту 2 цього розділу, та реєстру поданих платниками податків звітів та повідомлень визначаються платники податків, щодо яких існує ризик ненадання звіту, повідомлення, невключення до наданого Звіту усіх контрольованих операцій, проведених платником податків протягом звітного року, або надання недостовірної інформації в повідомленні;
4) з метою з’ясування обставин та встановлення факту неподання платником податків звіту, повідомлення, невключення до поданого звіту усіх контрольованих операцій або надання недостовірної інформації в повідомленні контролюючий орган, в якому такий платник перебуває на обліку, направляє письмовий запит платнику податків про подання інформації відповідно до підпункту 73.3.1 пункту 73.3 статті 73 глави 7 розділу II Кодексу;
( Підпункт 4 пункту 2 розділу III із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 631 від 15.11.2023 )
5) за наявності підстав, визначених підпунктами 78.1.1 та 78.1.2, 78.1.15 пункту 78.1 статті 78 глави 8 розділу II Кодексу, контролюючий орган проводить документальну позапланову перевірку з метою фіксації порушення платником податків вимог підпункту 39.4.2 пункту 39.4 статті 39 розділу I Кодексу;
6) у разі встановлення контролюючим органом при виконанні функцій податкового контролю фактів проведення платником податків контрольованих операцій, звіт про які не подано або які не включено до поданого звіту, він надсилає повідомлення про виявлені контрольовані операції центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику. Повідомлення надсилається засобами електронного зв’язку не пізніше 5 робочих днів з дня виявлення таких операцій. Днем виявлення контролюючим органом фактів проведення платником податків контрольованих операцій, звіт про які не подано, є дата складання акта документальної перевірки, в якому зафіксовано такий факт.
3. Аналіз поданих звітів та повідомлень:
1) аналіз звітів та повідомлень проводиться контролюючим органом з використанням інформаційних джерел, визначених пунктом 4 розділу I цього Порядку, та результатів первинного аналізу інформації про здійснені контрольовані операції, проведеного відповідно до розділу II цього Порядку;
2) під час проведення аналізу звітів враховуються результати фінансово-господарської діяльності платника податків, зокрема, але не виключно:
збитковість протягом декількох звітних (податкових) періодів;
невідповідність фінансових результатів (показників рентабельності) платника податків середнім показникам по галузі;
значний обсяг операцій з пов’язаними особами - нерезидентами, зареєстрованими у державах (на територіях), включених до переліку держав (територій) , затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту 39.2.1.2 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 розділу I Кодексу;
значний обсяг операцій з пов’язаними особами - нерезидентами, організаційно-правова форма яких включена до переліку , затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту "г" підпункту 39.2.1.1 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 розділу I Кодексу;
значний обсяг операцій з нематеріальними активами, такими як роялті, ліцензії, плата за використання патентів, товарних знаків, ноу-хау тощо, а також з будь-якими іншими об’єктами інтелектуальної власності;
значний обсяг операцій з надання/отримання внутрішньогрупових послуг, сплачених роялті та/або процентів за фінансовими запозиченнями;
від’ємні чисті активи при наявності кредитів, позик та інших боргових зобов’язань, що виникли за операціями з пов’язаними особами - нерезидентами;
проведення господарських операцій, нетипових для поточної діяльності платника;
невідповідність одержувачів товарів за даними митного оформлення сторонам договору (використання непрямих контрактів);
відсутність істотних основних засобів тощо;
3) якщо аналіз звітів свідчить про невідповідність умов контрольованих операцій принципу "витягнутої руки", визначеному пунктом 39.1 статті 39 розділу I Кодексу, контролюючий орган ініціює перед центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, направлення запиту до платників податків щодо подання документації відповідно до підпункту 39.4.4 пункту 39.4 статті 39 розділу I Кодексу;
( Підпункт 3 пункту 3 розділу III із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 631 від 15.11.2023 )
4) центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, за результатами розгляду звернення контролюючого органу приймає рішення про направлення запиту платнику податків щодо подання документації або недоцільності його направлення, про що інформує ініціатора запиту;
( Підпункт 4 пункту 3 розділу III із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 631 від 15.11.2023 )
5) центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, за результатами аналізу звітів та з урахуванням результатів первинного аналізу інформації про здійснені контрольовані операції може самостійно прийняти рішення про направлення запиту платнику податків про надання документації, про що інформує контролюючий орган, в якому платник перебуває на обліку;
( Підпункт 5 пункту 3 розділу III із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 631 від 15.11.2023 )
6) центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, за результатами аналізу звітів, проведеного контролюючим органом, та з урахуванням результатів первинного аналізу інформації про здійснені контрольовані операції самостійно приймає рішення про направлення запиту платнику податків про надання майстер-файлу.
( Пункт 3 розділу III доповнено новим підпунктом згідно з Наказом Міністерства фінансів № 631 від 15.11.2023 )

................
Перейти до повного тексту