1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ УКРАЇНИ
Н А К А З
20.10.2003 N 809
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
4 листопада 2003 р.
за N 1010/8331
Про затвердження Правил пропуску суден через судноплавні шлюзи України
( Із змінами і доповненнями, внесеними наказами Міністерства інфраструктури України від 1 листопада 2011 року № 487,  від 16 серпня 2016 року № 278, від 6 серпня 2018 року № 354, від 16 грудня 2021 року № 689 ( враховуючи зміни, внесені наказом Міністерства  інфраструктури України від 12 січня 2022 року № 6 ), від 25 серпня 2022 року № 646 )
Відповідно до п. 4 Положення про Міністерство транспорту України, затвердженого Указом Президента України від 11 травня 2000 року № 678, з метою здійснення безперебійного та безпечного пропуску суден через судноплавні шлюзи України НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Правила пропуску суден через судноплавні шлюзи України (далі - Правила), що додаються.
2. Державному департаменту морського і річкового транспорту (Скворцов Г. П.):
2.1. Забезпечити державну реєстрацію цього наказу в Міністерстві юстиції України.
2.2. Довести цей наказ до відома всіх заінтересованих організацій та забезпечити неухильне його виконання.
3. Після введення в дію цих Правил вважати такими, що не застосовуються на території України, "Правила пропуска судов через судоходные шлюзы Украинской ССР", введені в дію наказом начальника УМДО "Укррічфлоту" від 05.05.91 № 85.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Кроля С. С.
 

Міністр 

Г. Кірпа 
 
ЗАТВЕРДЖЕНО
наказом Міністерства транспорту України
від 20 жовтня 2003 р. № 809
Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
4 листопада 2003 р. за № 1010/8331 
ПРАВИЛА
пропуску суден через судноплавні шлюзи України
( У тексті Правил слова "Державний департамент морського і річкового транспорту" та "Держфлотінспекція України" у всіх відмінках замінено словом "Укрморрічінспекція" у відповідному відмінку згідно з наказом Міністерства інфраструктури України від 1 листопада 2011 року № 487 ) ( У тексті Правил слово "Укрморрічінспекція" у всіх відмінках замінено словом "Укртрансбезпека" у відповідному відмінку згідно з наказом Міністерства інфраструктури України від 16 серпня 2016 року № 278 ) ( У тексті Правил слово "Укртрансбезпека" у всіх відмінках замінено словами "Морська адміністрація" у відповідних відмінках згідно з наказом Міністерства інфраструктури України від 6 серпня 2018 року № 354 ) ( У тексті Правил слово "судноводій" у всіх відмінках і числах замінено словами "капітан ( судноводій )" у відповідному відмінку і числі; слова "Морська адміністрація" у всіх відмінках замінено словами "Адміністрація судноплавства" у відповідному відмінку згідно з наказом Міністерства інфраструктури України від 25 серпня 2022 року № 646 )
1. Загальні положення
1.1. Правила пропуску суден через судноплавні шлюзи України (далі - Правила) визначають комплекс організаційних, технічних та технологічних заходів, права і обов'язки капітанів (судноводіїв) та експлуатаційного персоналу судноплавних шлюзів для здійснення безперебійного та безпечного пропуску флоту.
1.2. Правила поширюються на всі судна, які плавають під прапором України та під прапорами іноземних держав і здійснюють шлюзування через шлюзи, які знаходяться на внутрішніх водних шляхах України.
1.3. Пункт 1.3 виключено
( згідно з наказом Міністерства  інфраструктури України від 16.08.2016 р. № 278,  у зв'язку з цим пункт 1.4 вважати відповідно пунктом 1.3 )
1.3. У Правилах наведені нижче терміни вживаються у такому значенні:
аванпорт - акваторія у верхньому б'єфі шлюзу, що обмежена захисними гідроспорудами (дамбами);
вихідний та вхідний світлофори - двокольорові світлофори, що регулюють відповідно вихід суден з камери шлюзу та вхід суден до камери шлюзу;
абзац четвертий пункту 1.3 виключено
( згідно з наказом Міністерства  інфраструктури України від 25.08.2022 р. № 646, у зв'язку з цим абзаци п'ятий - двадцять другий  вважати відповідно абзацами четвертим - двадцять першим )
ворота шлюзів - технологічні металоконструкції на головах шлюзу, що перекривають отвір камери з верхнього та нижнього б'єфів;
голови шлюзів - напірні гідроспоруди, що відокремлюють камеру шлюзу від нижнього та верхнього б'єфів;
начальник вахти шлюзу - керівник вахтового суднопропускного персоналу шлюзу, який здійснює керівництво процесом суднопропуску, діями персоналу шлюзу та управління механізмами шлюзу;
дальній світлофор - двокольоровий світлофор, встановлений на віддаленій від шлюзу ділянці причального пірсу;
знак "Стоп" - електричний та (або) фарбовий знак червоного кольору для обмеження корисної довжини камери шлюзу та зони швартування біля причальних пірсів;
корисна довжина камери шлюзу - частина обмеженої знаками "Стоп" довжини судноплавної камери шлюзу, призначеної для стоянки суден під час шлюзування;
камера шлюзів - частина шлюзів між їх головами для розташування суден при шлюзуванні;
корисна глибина - глибина на порозі нижньої голови шлюзів;
корисна ширина камери - відстань між лицьовими гранями камери шлюзів;
короткий звуковий сигнал - звук сигналу тривалістю не більше однієї секунди;
( пункт 1.3 доповнено новим абзацом тринадцятим згідно з  наказом Міністерства інфраструктури України від 25.08.2022 р. № 646, у зв'язку з цим абзаци тринадцятий - двадцять перший  вважати відповідно абзацами чотирнадцятим - двадцять другим )
межі шлюзу - створи дальніх світлофорів, що обмежують ділянки водного шляху в нижньому та верхньому б'єфах;
маяк - світловий знак облаштування водного шляху відповідного кольору на віддаленій від шлюзу ділянці захисної дамби, що позначає вхід суден до аванпорту;
абзац шістнадцятий пункту 1.3 виключено
( згідно з наказом Міністерства  інфраструктури України від 16.12.2021 р. № 689, враховуючи зміни, внесені наказом Міністерства  інфраструктури України від 12.01.2022 р. № 6, у зв'язку з цим абзаци сімнадцятий - двадцять третій  вважати абзацами шістнадцятим - двадцять другим відповідно )
підхідні канали - судноплавні канали для підходу суден до меж шлюзу;
плавучі рими - пристрої для швартування суден у камері шлюзу;
причальні пірси - споруди для стоянки суден в очікуванні шлюзування;
суднопропуск - комплекс заходів з проходу суден через шлюз;
технічний флот - судна, призначені для днопоглиблювальних робіт і підтримки фарватеру в заданому стані;
абзац двадцять перший пункту 1.3 виключено
( згідно з наказом Міністерства  інфраструктури України від 16.12.2021 р. № 689, враховуючи зміни, внесені наказом Міністерства  інфраструктури України від 12.01.2022 р. № 6, у зв'язку з цим двадцять другий  вважати абзацом двадцять першим )
шлюзування - комплекс технологічних операцій з вертикального переміщення суден з рівня одного б'єфу на рівень другого б'єфу.
Інші терміни вживаються у значенні, наведеному у Законі України "Про внутрішній водний транспорт".
( пункт 1.3 доповнено абзацом двадцять другим згідно з наказом  Міністерства інфраструктури України від 16.12.2021 р. № 689 )
2. Вимоги до шлюзів та суден при їх шлюзуванні
2.1. Технічний стан шлюзів повинен задовольняти відповідні вимоги Правил технічної експлуатації судноплавних гідротехнічних споруд.
( пункт 2.1 із змінами, внесеними згідно з наказом  Міністерства інфраструктури України від 25.08.2022 р. № 646 )
2.2. Судна, що прямують для здійснення шлюзування, повинні бути технічно справними, мати на борту відповідні документи, що засвідчують його право на здійснення плавання в зазначеному районі.
( пункт 2.2 із змінами, внесеними згідно з наказом  Міністерства інфраструктури України від 16.12.2021 р. № 689 )
2.3. Судна при проходженні через шлюзи повинні мати габаритні запаси не менше:
- за глибиною на порогах запас під днищем судна - 0,4 м;
- запас за шириною - 0,8 м;
- корисна довжина камери шлюзів може використовуватись повністю;
- запас за висотою в підмостових габаритах - 0,5 м.
За наявністю льодового нашарування на стінках камер шлюзів допускається запас за шириною не менше як 0,4 м від краю льодового нашарування.
2.4. Пункт 2.4 виключено 
( згідно з наказом Міністерства  інфраструктури України від 16.12.2021 р. № 689 )
2.5. Забороняється шлюзування суден:
- що мають водотічність або аварійний стан;
- що мають витік вантажу та нафтовмісної суміші;
( абзац третій пункту 2.5 із змінами, внесеними згідно з наказом  Міністерства інфраструктури України від 25.08.2022 р. № 646 )
- що мають не повністю підняті якорі, якірні ланцюги, швартові та буксирні троси; виступаючі за габарити судна його елементи або елементи вантажу, який перевозиться;
- що мають несправне рульове управління, вади суднової силової установки та навігаційного обладнання;
- що не мають можливості виділити окремого члена екіпажу на кожний швартовий під час шлюзування;
- що не відповідають габаритним нормам шлюзу.
( пункт 2.5 доповнено абзацом сьомим згідно з наказом  Міністерства інфраструктури України від 25.08.2022 р. № 646 )
2.6. Відповідальність за дотримання вимог пункту 2.1 несе адміністрація шлюзу, а за дотримання вимог пунктів 2.2 - 2.5 - судновласник та капітан (судноводій) судна, що шлюзується.
3. Навігаційне облаштування шлюзів
3.1. Оголовки захисних дамб, що утворюють аванпорти у верхніх б'єфах шлюзів, позначаються маяками.
3.2. Шлюзування суден регулюється двокольоровими світлофорами направленої дії.
3.3. Світлофори повинні забезпечувати видимість вогню впродовж доби на відстані не менше як 1 км.
3.4. Червоний вогонь світлофорів є знаком заборони, зелений - дозволу. Відсутність вогню на світлофорах є знаком заборони.
3.5. За призначенням світлофори діляться на:
- дальні, які встановлені на кінцевих ділянках верхніх та нижніх причальних пірсів і регулюють підхід суден до пірсів (не перетинаючи знаків "Стоп" на пірсах). У разі заборони підходу до пірсу судно повинно зупинитись на рейді;
- вхідні, які встановлені перед відповідними воротами шлюзів (праворуч за ходом судна) і регулюють вхід суден до камери шлюзів з верхнього або нижнього б'єфу;
- вихідні, які встановлені в межах камери шлюзів перед відповідними воротами (праворуч за ходом судна) і регулюють вихід суден з камери шлюзів у верхній або нижній б'єфи.
3.6. Крім світлофорів на стінках камери шлюзів та причальних пірсів встановлюються знаки "Стоп", які обмежують наближення суден до воріт шлюзу.
3.7. Знаки "Стоп", які встановлені в камерах шлюзів, визначають корисну довжину камер, у межах якої можуть знаходитись судна при шлюзуванні.
3.8. Знаки "Стоп" на причальних пірсах встановлюються на відстані не менше як 100 м від воріт шлюзів і створюють можливість безпечного розходження зустрічних суден.
3.9. Червоне світло вхідних та вихідних світлофорів забороняє перетинати лінію знаку "Стоп". Зелене світло дозволяє перетинати лінію "Стоп".
3.10. Капітани (судноводії) можуть здійснювати маневри суден у межах шлюзів тільки за умови ясної видимості вогню світлофорів.
3.11. У разі несправності навігаційного облаштування шлюзів, начальники вахти шлюзів дають дозвіл капітанам (судноводіям) на вхід суден до камери або вихід суден з камери шлюзів за допомогою засобів радіозв'язку або телефонного чи мобільного зв'язку за умови попереднього оповіщення капітанів (судноводіїв) про несправність світлофорної сигналізації та здійснення відповідного запису у вахтовому журналі шлюзу та журналі несправностей.
4. Організація суднопропуску через шлюзи
4.1. Шлюзування суден здійснюється за їх підходом до шлюзів.
Малі і спортивні судна не можуть вимагати окремого шлюзування, а здійснюють шлюзування або під час шлюзування суден внутрішнього плавання, або самостійними групами.
( пункт 4.1 доповнено абзацом другим згідно з наказом  Міністерства інфраструктури України від 25.08.2022 р. № 646 )
Максимальний час очікування шлюзування для малих і спортивних суден не повинен перевищувати 6 годин.
( пункт 4.1 доповнено абзацом третім згідно з наказом  Міністерства інфраструктури України від 25.08.2022 р. № 646 )
4.2. Шлюзування є процесом, у якому за командою капітана (судноводія) члени екіпажу судна займають місця так, щоб було можливо забезпечити надійне швартування і спостереження за швартовими тросами в період шлюзування.
4.3. Організацію і керівництво шлюзуванням здійснює начальник вахти шлюзу. Розпорядження начальника вахти шлюзу щодо виконання діючих правил є обов'язкове для всіх капітанів (судноводіїв) суден, які знаходяться в зоні шлюзу.
4.4. При шлюзуванні керувати судном повинен його капітан (судноводій).
4.5. Капітани (судноводії) суден, які йдуть на шлюзування, зобов'язані повідомити через мобільний або радіозв'язок начальнику вахти шлюзу не пізніше як за 2 години час підходу судна до меж шлюзу, а також інформацію про технічний стан судна. Швидкісні судна повідомляють про свій підхід до шлюзу не пізніше як за 30 хвилин.
( пункт 4.5 із змінами, внесеними згідно з наказом  Міністерства інфраструктури України від 25.08.2022 р. № 646 )
4.6. У разі необхідності начальник вахти шлюзу попереджає капітанів (судноводіїв) про можливу затримку шлюзування та дає рекомендації щодо режиму руху суден.
4.7. При підході до шлюзу на відстань не менше як за 1 км від меж шлюзу, капітани (судноводії) уточнюють у начальника вахти шлюзу порядок шлюзування.
( пункт 4.7 із змінами, внесеними згідно з наказом  Міністерства інфраструктури України від 25.08.2022 р. № 646 )
4.8. Зупинка суден для очікування шлюзування здійснюється капітанами (судноводіями) за вказівками начальника вахти шлюзу і повинна забезпечувати безпечні умови підходу та відходу від шлюзу суден, що здійснюють шлюзування.
4.9. За наявності скупчення суден забезпечується наступна послідовність шлюзування:
- судна, що здійснюють перевезення пасажирів;
( абзац другий пункту 4.9 із змінами, внесеними згідно з наказом  Міністерства інфраструктури України від 25.08.2022 р. № 646 )
- нафтоналивні судна та судна, що перевозять небезпечні вантажі та небезпечні відходи (не допускається скупчення суден, що перевозять небезпечні вантажі та небезпечні відходи, з урахуванням оцінки впливу небезпечних вантажів на навколишнє природне середовище);
( абзац третій пункту 4.9 із змінами, внесеними згідно з наказом  Міністерства інфраструктури України від 25.08.2022 р. № 646 )
- судна технічного флоту, спецоб'єкти;
- суховантажні судна та состави;
- інші судна.
4.10. Судна, що прямують для виконання надзвичайного завдання, шлюзуються позачергово.
4.11. Дозволяється сумісне шлюзування наступних категорій суден:
- нафтоналивні судна всіх класів у будь-яких поєднаннях;
- пасажирські, суховантажні судна та судна технічного флоту, малі та спортивні судна;
( абзац третій пункту 4.11 із змінами, внесеними згідно з наказом  Міністерства інфраструктури України від 25.08.2022 р. № 646 )
- один буксир та дві несамохідні баржі, за умови дотримання габаритних вимог шлюзу з урахуванням вимог, установлених пунктом 2.3 глави 2 цих Правил. До виконання такого шлюзування допускається буксир, який за своїми технічними характеристиками може безпечно здійснювати вказані роботи, що підтверджується документами, виданими класифікаційним товариством, що здійснює його технічний нагляд.
( пункт 4.11 доповнено абзацом четвертим згідно з наказом  Міністерства інфраструктури України від 25.08.2022 р. № 646 )
4.12. Сумісне шлюзування будь-яких суден з нафтоналивними суднами, а також з суднами, які перевозять небезпечні вантажі та небезпечні відходи, забороняється.
( пункт 4.12 із змінами, внесеними згідно з наказом  Міністерства інфраструктури України від 25.08.2022 р. № 646 )
4.13. При сумісному шлюзуванні пасажирські та швидкісні судна заходять до камери шлюзу останніми, і на їх траверзі в камері шлюзу не повинно бути інших суден (крім малих та спортивних).
( пункт 4.13 із змінами, внесеними згідно з наказом  Міністерства інфраструктури України від 25.08.2022 р. № 646 )
4.14. Шлюзування суден, плавучого обладнання, плавучих споруд, не обладнаних механічним пристроєм, який надає руху цим суднам, дозволяється під бортом, на штовханні самохідного судна.

................
Перейти до повного тексту