1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


СЛУЖБА БЕЗПЕКИ УКРАЇНИ
Центральне управління
НАКАЗ
30.05.2025 № 209
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
13 червня 2025 року
за № 913/44319
Про затвердження Інструкції з організації проведення судових експертиз та експертних досліджень в Експертній службі Служби безпеки України
( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Служби безпеки № 232 від 16.06.2025 )
Відповідно до статей 10, 13 Закону України "Про Службу безпеки України", статті 8 Закону України "Про судову експертизу", з метою вдосконалення судово-експертного забезпечення підрозділів та органів Служби безпеки України, правоохоронних органів, суду НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Інструкцію з організації проведення судових експертиз та експертних досліджень в Експертній службі Служби безпеки України, що додається.
2. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Центрального управління Служби безпеки України від 29 травня 2015 року № 371 "Про затвердження Інструкції про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень в системі Служби безпеки України", зареєстрований в Міністерстві юстиції України 22 червня 2015 року за № 738/27183.
3. Начальнику Управління правового забезпечення та директору Українського науково-дослідного інституту спеціальної техніки та судових експертиз Служби безпеки України забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому законодавством порядку.
4. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.

Голова Служби
генерал-лейтенант


Василь МАЛЮК
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Центрального управління
Служби безпеки України
30 травня 2025 року № 209
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
13 червня 2025 року
за № 913/44319
Інструкція
з організації проведення судових експертиз та експертних досліджень в Експертній службі Служби безпеки України
I. Загальні положення
1. Ця Інструкція визначає організаційно-управлінські засади проведення та оформлення судових експертиз (далі - експертизи) і експертних досліджень (далі - дослідження), що надходять до Експертної служби Служби безпеки України.
Функцію Експертної служби СБУ виконує Український науково-дослідний інститут спеціальної техніки та судових експертиз Служби безпеки України, який є державною спеціалізованою установою.
2. У цій Інструкції вживаються такі скорочення:
Експертна служба СБУ - Експертна служба Служби безпеки України;
ІСТЕ СБУ - Український науково-дослідний інститут спеціальної техніки та судових експертиз Служби безпеки України;
РСВ - режимно-секретний відділ Українського науково-дослідного інституту спеціальної техніки та судових експертиз Служби безпеки України;
СБУ - Служба безпеки України;
ЦССЕ - Центр судових і спеціальних експертиз Українського науково-дослідного інституту спеціальної техніки та судових експертиз Служби безпеки України.
3. У цій Інструкції терміни вживаються у таких значеннях:
документ про замовлення експертизи (дослідження) - звернення у формі заяви або листа (разом з документами, що ідентифікують особу замовника та його статус) до ІСТЕ СБУ щодо проведення експертизи (дослідження) або залучення експерта, складене замовником;
документ про призначення експертизи (дослідження) - процесуальний документ (постанова, ухвала) про призначення або доручення проведення експертизи (дослідження), або залучення експерта, складений ініціатором;
експерт - судовий експерт або фахівець, якому у встановленому законодавством порядку доручено проведення експертизи (дослідження);
експертна установа - державна спеціалізована установа (науково-дослідна установа судових експертиз Міністерства юстиції України, науково-дослідна установа судових експертиз, судово-медична та судово-психіатрична установа Міністерства охорони здоров’я України, експертні служби Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства оборони України, Служби безпеки України, Державної прикордонної служби України), її територіальна філія, експертна установа комунальної форми власності;
експертне дослідження - дослідження експертом на основі спеціальних знань у галузі науки, техніки, мистецтва, ремесла тощо об’єктів, явищ і процесів з метою надання висновку з поставлених питань;
експертне провадження - комплекс заходів з приймання, реєстрації, обліку, зберігання, дослідження, оформлення результатів експертизи (дослідження) і повернення ініціатору, замовнику матеріалів, що надходять для проведення експертизи (дослідження);
замовник - потерпілий чи сторона захисту відповідно до Кримінального процесуального кодексу України, позивач, відповідач або їхній законний представник, адміністративний орган, колегіальний орган (комітет), що не є юридичною особою, фізична, юридична особа, зокрема нерезиденти України, які на договірних умовах замовляють (призначають, доручають, ініціюють) проведення експертизи (дослідження) або залучають експерта;
ініціатор - уповноважена відповідно до процесуального законодавства посадова особа органу досудового розслідування, органу дізнання, прокуратури, органу державної виконавчої служби, слідчий суддя, суд, які призначають експертизу (дослідження), доручають проведення експертизи (дослідження) або залучають експерта, а також посадова особа підрозділу, що здійснює оперативно-розшукову або контррозвідувальну діяльність, яка ініціює проведення дослідження або залучення експерта;
керівник ІСТЕ СБУ - директор ІСТЕ СБУ або особа, яка тимчасово виконує його обов’язки;
керівник підструктурної ланки ЦССЕ - начальник судово-експертної лабораторії, відділу, сектору або особа, яка тимчасово виконує його обов’язки;
керівник ЦССЕ - начальник Центру судових і спеціальних експертиз ІСТЕ СБУ або особа, яка тимчасово виконує його обов’язки;
матеріали справи - документ про призначення, доручення проведення, замовлення експертизи (дослідження), залучення експерта, оформлена справа за визначеним видом провадження (якщо надається на експертизу (дослідження)), об’єкти дослідження, порівняльний матеріал (зразки), інші документи, що надаються ініціатором, замовником для проведення експертизи (дослідження);
методичний документ - нормативно-правовий акт, нормативний або технічний документ, методика проведення судової експертизи, методичні рекомендації, наукова, науково-технічна, довідкова література, інші наукові та довідкові видання, настанова чи керівництво міжнародної, європейської, національної організацій, міжнародний, міждержавний, національний, регіональний стандарт і технічні умови, програмний продукт, публікація в мережі "Інтернет" тощо, які містять відомості щодо методу дослідження та технології його застосування, об’єкта дослідження та іншу важливу інформацію;
об’єкт дослідження - матеріальний об’єкт, що досліджується експертом під час проведення експертизи (дослідження): людина, її стан, тварина, труп (людини або тварини, його частки), рослина (її частки), предмет, документ, речовина, будівля, споруда, ділянка місцевості, сліди, зразки тощо, а також матеріалізована у будь-якій формі інформація про такі об’єкти, явища, процеси, що зафіксовані в матеріалах справи та на інших носіях інформації;
папка-справа - формалізований бланк або визначені налаштування системи електронного документообігу для фіксації інформації та накопичення документів щодо окремого експертного провадження або взаємопов’язаних експертних проваджень, виконуваних в ІСТЕ СБУ, з метою їх зберігання;
підрозділи та органи СБУ - підрозділи Центрального управління СБУ, регіональні органи СБУ, органи військової контррозвідки СБУ, навчальні, наукові, науково-дослідні та інші заклади, установи, організації та підприємства СБУ, штаб Антитерористичного центру при СБУ;
порівняльний матеріал (зразки) - носії інформації (сліди або їх копії, документи або їх копії, вироби, речовини, зображення, цифрові файли, людина її стан і продукти життєдіяльності, біологічні матеріали, споруди, ділянки місцевості, вихідні дані тощо) та/або відомості про них, що надходять до ІСТЕ СБУ у процесі призначення, доручення проведення, замовлення експертиз (досліджень), залучення експерта і призначені для стадії порівняльного дослідження;
провідна експертна установа - визначена ініціатором (замовником) експертна установа, яка здійснює організацію проведення комісійної експертизи (дослідження), координацію роботи експертів, які входять до складу комісії експертів, і зв’язок з ініціатором, замовником;
референтна (еталонна) колекція - колекція стабільних матеріалів, речовин, предметів або артефактів з відомими властивостями або походженням, які можуть бути використані як порівняльний матеріал (зразки) для визначення характеристик, властивостей або походження об’єктів дослідження, яка є власністю ІСТЕ СБУ або перебуває в його користуванні;
референтний (еталонний) матеріал - матеріал, речовина, предмет або артефакт із відомого джерела, достатньо однорідні і стабільні щодо однієї чи кількох визначених властивостей, які придатні для використання за призначенням у процесі вимірювання, дослідження, експертизи, що є власністю ІСТЕ СБУ або перебуває в його користуванні. Деякі референтні (еталонні) матеріали можуть бути сертифікованими щодо однієї чи кількох визначених властивостей із заявою про метрологічну простежуваність;
співробітник - співробітник-військовослужбовець, працівник, який уклав трудовий договір із СБУ;
судовий експерт - особа, якій в установленому Законом України "Про судову експертизу" порядку надано право на проведення судової експертизи за визначеною експертною спеціальністю та видано свідоцтво про присвоєння кваліфікації судового експерта;
фахівець - особа, яка володіє спеціальними знаннями у галузі науки, техніки, мистецтва, ремесла та яку в установленому законодавством порядку залучено до проведення експертизи (дослідження) (у тому числі фахівець іноземної держави).
Інші терміни, що використовуються в цій Інструкції, вживаються в значеннях, наведених у законодавчих актах.
4. ІСТЕ СБУ не організовує та не забезпечує транспортування об’єктів досліджень до/від ІСТЕ СБУ, зокрема і до/від підструктурних ланок судово-експертної лабораторії ЦССЕ, де проводиться експертиза (дослідження), та охорону і зберігання об’єктів дослідження, що безпосередньо не доставляються до ІСТЕ СБУ, зокрема і до підструктурних ланок судово-експертної лабораторії ЦССЕ, для проведення експертизи (дослідження).
5. Експертизи (дослідження) в СБУ проводяться судовими експертами Експертної служби СБУ.
6. Судовими експертами Експертної служби СБУ виконуються первинні, додаткові, повторні, комісійні та комплексні типи експертизи (дослідження).
Первинною є експертиза (дослідження), під час якої об’єкт дослідження досліджується вперше.
Додатковою є експертиза (дослідження), під час якої вирішуються питання щодо об’єкта дослідження, який досліджувався під час проведення первинної експертизи, у випадку, коли необхідно провести додаткові дослідження або дослідити додаткові матеріали (порівняльний матеріал (зразки), вихідні дані тощо), дослідження яких не було здійснено під час проведення первинної експертизи (дослідження).
Повторною є експертиза (дослідження), під час якої досліджуються ті самі об’єкти дослідження і вирішуються ті самі питання, що й при проведенні первинної експертизи (дослідження). Проведення повторної експертизи (дослідження) доручається іншому експерту або іншим експертам.
Комісійною є експертиза (дослідження), яка проводиться не менш як двома експертами одного напряму знань. Комісія експертів може утворюватися ініціатором, замовником, керівником ІСТЕ СБУ, його заступником, керівником ЦССЕ, його заступником, керівником підструктурної ланки ЦССЕ. До проведення таких експертиз у разі потреби за клопотанням експерта залучаються судові експерти інших експертних установ або судові експерти, які не є працівниками зазначених установ (далі - інші судові експерти), та фахівці.
Комплексною є експертиза (дослідження), що проводиться не менш як двома експертами різних галузей знань або різних напрямів у межах однієї галузі знань. До проведення таких експертиз у разі потреби можуть залучатися інші судові експерти, фахівці.
Експертизи (дослідження) щодо дослідження п’яти і більше об’єктів дослідження вважаються багатооб’єктними.
За рішенням ініціатора, замовника, зокрема за клопотанням експерта, до проведення експертиз (досліджень) можуть залучатися інші судові експерти, фахівці у порядку, визначеному законодавством.
Відповідно до Закону України "Про судову експертизу" за рішенням керівника ІСТЕ СБУ, його заступника, за згодою ініціатора, у порядку використання механізму міжнародного співробітництва до проведення експертиз (досліджень) можуть залучатися провідні фахівці інших держав. Керівником ІСТЕ СБУ, його заступником створюється комісія експертів, до складу якої включають іноземного фахівця, за потреби залучається перекладач.
7. Інформація про види судових експертиз, експертні спеціальності та питання, що можуть бути вирішені в межах експертиз (досліджень) в Експертній службі СБУ, оприлюднюється на вебсайті ІСТЕ СБУ (або СБУ).
З метою задоволення потреб ініціаторів, замовників у ІСТЕ СБУ можуть проводитися інші види експертиз (досліджень), крім судово-медичних та судово-психіатричних, зокрема й такі, що перебувають на стадії наукової розробки.
8. Розумний строк проведення експертизи (дослідження) встановлюється керівником ІСТЕ СБУ, його заступником, керівником ЦССЕ, його заступником, керівником підструктурної ланки ЦССЕ і не повинен перевищувати 90 календарних днів.
Строк проведення експертизи (дослідження) починається з робочого дня, наступного за днем надходження матеріалів справи до ІСТЕ СБУ, зокрема і до підструктурної ланки судово-експертної лабораторії ЦССЕ, і закінчується у день складання висновку експерта (повідомлення експерта про неможливість надання висновку). Якщо закінчення встановленого строку проведення експертизи (дослідження) припадає на неробочий день, днем закінчення строку вважається наступний за ним робочий день.
Строк, визначений в абзаці першому цього пункту, не застосовується, якщо законом(-ами) України або ухвалою суду встановлений інший строк (термін) проведення експертизи (дослідження).
Час на первинний розгляд матеріалів справи та попереднє вивчення матеріалів справи входить до строку проведення експертизи (дослідження) і не повинен перевищувати 20 робочих днів.
У період попереднього вивчення матеріалів справи та на інших етапах проведення експертизи (дослідження) за потреби складається клопотання експерта, строк задоволення якого ініціатором, замовником не повинен перевищувати 45 календарних днів з дня надіслання клопотання експерта ініціатору, замовнику.
У разі необхідності продовження строку виконання клопотання експерта ініціатор, замовник письмово інформують про це експерта. Сукупний строк виконання клопотання експерта не може перевищувати 90 календарних днів.
Строк проведення комісійних і комплексних експертиз (досліджень), що проводяться комісією експертів за участі інших судових експертів, фахівців, установлюється керівником провідної експертної установи з урахуванням розумних строків, визначених нормативно-правовими актами, якими керується така установа у сфері судово-експертної діяльності.
У разі потреби та значного завантаження судового експерта Експертної служби СБУ (наявності у нього на виконанні одночасно понад п’яти експертиз (досліджень), багатооб’єктної експертизи (дослідження), залучення для здійснення техніко-криміналістичного та вибухотехнічного забезпечення контррозвідувальної, оперативно-розшукової діяльності, слідчих (розшукових) дій) більш розумний строк установлюється за письмовою домовленістю з ініціатором, замовником, який призначив, замовив експертизу (дослідження), після попереднього вивчення експертом матеріалів справи та задоволення клопотання експерта.
Якщо протягом 30 календарних днів з дня надіслання ініціатору, замовнику листа щодо погодження більш розумного строку проведення експертизи (дослідження) відповіді від ініціатора, замовника не отримано, запропонований більш розумний строк проведення експертизи (дослідження) уважається погодженим за принципом мовчазної згоди.
Інформування про неможливість проведення експертизи (дослідження) та повернення матеріалів справи ініціатору, замовнику без виконання здійснюється не пізніше 5 робочих днів з дня встановлення підстав, визначених у пункті 6 розділу IV цієї Інструкції.
На строк виконання клопотання експерта, усунення недоліків, допущених ініціатором, замовником, узгодження строків проведення експертизи (дослідження), організації експертного огляду об’єкта дослідження, оплати замовником рахунку за виконання експертизи (дослідження) та з інших питань експертне провадження призупиняється, а зазначені строки в строк проведення експертизи (дослідження) не включаються.
Експертизи (дослідження) проводяться відповідно до черговості надходження.
За рішенням керівника ІСТЕ СБУ, його заступника, керівника ЦССЕ, його заступника, керівника підструктурної ланки ЦССЕ черговість проведення експертизи (дослідження) в кримінальних провадженнях щодо осіб, визначених у частині четвертій статті 28 Кримінального процесуального кодексу України, в інших випадках, передбачених законами України, та (або) за вмотивованим зверненням ініціатора, замовника може змінюватися.
( Абзац тринадцятий пункту 8 розділу І із змінами, внесеними згідно з Наказом Служби безпеки № 232 від 16.06.2025 )
9. Проведення судовими експертами Експертної служби СБУ експертизи (дослідження) за документом про призначення експертизи (дослідження), винесеним ініціатором у кримінальних провадженнях та у справах про адміністративні правопорушення, здійснюється за рахунок коштів, які цільовим призначенням виділяються для ІСТЕ СБУ в установленому законодавством порядку. У випадках, передбачених нормативно-правовими актами, формується довідка-розрахунок фактичної вартості послуги з проведення експертизи (дослідження) і надається ініціатору.
Проведення судовими експертами Експертної служби СБУ експертизи (дослідження) для замовників за видами справ і провадженнями, не зазначеними в абзаці першому цього пункту, здійснюється на договірних засадах.
Договір не складається та оплата не здійснюється за дослідження, замовлені підрозділами та органами СБУ.
Кошти, отримані ІСТЕ СБУ за замовлення експертиз (досліджень) на договірних засадах, не повертаються замовнику у випадку прийняття рішення замовником про припинення проведення експертизи (дослідження) або передоручення її іншій експертній установі, іншим судовим експертам, фахівцям, якщо експерт приступив до етапу дослідження проведення експертизи (дослідження), в інших випадках, передбачених законодавством та договором із замовником.
Вартість однієї експертогодини в Експертній службі СБУ щороку коригує та встановлює ІСТЕ СБУ відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 01 липня 1996 року № 710 "Про затвердження Інструкції про порядок і розміри компенсації (відшкодування) витрат та виплати винагороди особам, що викликаються до органів досудового розслідування, прокуратури, суду або до органів, у провадженні яких перебувають справи про адміністративні правопорушення, та виплати державним спеціалізованим установам судової експертизи за виконання їх працівниками функцій експертів і спеціалістів".
10. Інформація про хід проведення експертизи (дослідження) та результати її (його) проведення є конфіденційною, якщо в установленому законодавством порядку не встановлено інший вид обмеження доступу до такої інформації.
11. Судовий експерт Експертної служби, залучений як експерт, має право:
ознайомлюватися з матеріалами справи, які стосуються предмета експертизи (дослідження);
подавати (заявляти) клопотання експерта у випадках, визначених у пункті 5 розділу IV цієї Інструкції;
з дозволу ініціатора бути присутнім під час проведення процесуальних, судових, виконавчих дій та ставити питання учасникам процесу, що стосуються предмета чи об’єкта експертизи (дослідження), та проводити окремі дослідження у їх присутності;
указувати у висновку експерта на виявлені факти, які мають значення для справи і з приводу яких не були поставлені питання;
ініціювати перед ініціатором, замовником залучення до проведення експертизи (дослідження) іншого судового експерта, фахівця в установленому законодавством порядку;
у разі незгоди з іншими членами комісії експертів складати окремий висновок експерта;
оскаржувати в установленому законодавством порядку дії та рішення ініціатора, замовника, що порушують права експерта або порядок проведення експертизи (дослідження);
на забезпечення безперешкодного доступу до об’єкта дослідження, належні умови праці, доставлення експерта та обладнання для проведення експертизи (дослідження) до/з місця розташування об’єкта дослідження, який не доставлявся в ІСТЕ СБУ;
на забезпечення безпеки за наявності відповідних підстав;
отримувати безоплатно від підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності інформацію, а також за згодою натурні зразки або каталоги продукції, технічну документацію та іншу інформацію, необхідну для проведення експертизи (дослідження) або створення й оновлення методичної та нормативної бази судової експертизи.
Інші права експерта визначаються законом.
12. Обов’язки судового експерта Експертної служби СБУ, залученого як експерта:
прийняти до виконання доручену йому експертизу (дослідження), що призначена, замовлена до ІСТЕ СБУ;
особисто провести повне дослідження, надати обґрунтований і об’єктивний письмовий висновок на поставлені йому питання або скласти повідомлення експерта про неможливість надання висновку;
відмовитися від проведення експертизи (дослідження) та повернути матеріали справи ініціатору, замовнику без виконання за наявності підстав, визначених у пункті 6 розділу IV цієї Інструкції;
на вимогу ініціатора, який призначив експертизу (дослідження), судді, суду дати роз’яснення щодо даного ним висновку, прибути до суду і дати відповіді на запитання під час допиту;
зберігати у службовому приміщенні матеріали справ, об’єкти досліджень порівняльний матеріал (зразки), які безпосередньо надані на експертизу (дослідження) та надійшли до ІСТЕ СБУ;
забезпечити збереження об’єкта дослідження. Якщо експертиза (дослідження) пов’язана з повним або частковим знищенням об’єкта дослідження або зміною його властивостей, експерт повинен одержати на це дозвіл від ініціатора, замовника;
заявити самовідвід за наявності передбачених законодавством підстав;
письмово повідомити ініціатора, замовника про неможливість надання висновку, якщо клопотання експерта в установлений строк не задоволено та (або) наданих матеріалів справи недостатньо для вирішення поставлених перед експертом питань;
повідомити керівника ІСТЕ СБУ, його заступника, керівника ЦССЕ, його заступника, керівника підструктурної ланки ЦССЕ про реальний конфлікт інтересів, що виникає у зв’язку з проведенням експертизи (дослідження);
не розголошувати без дозволу ініціатора, замовника відомості, що стали йому відомі у зв’язку з виконанням обов’язків відповідно до процесуального законодавства, або не повідомляти будь-кому, крім ініціатора, замовника, процесуального керівника чи суду або прямого чи безпосереднього керівника, про хід проведення експертизи (дослідження) та її результати.
Інші обов’язки експерта визначаються законом.
13. Судовому експерту Експертної служби, залученому як експерту, забороняється:
проводити експертизу (дослідження) без доручення (резолюції) безпосереднього або прямого керівника;
передоручати проведення експертизи (дослідження) іншій особі з порушенням порядку, установленого законодавством або цією Інструкцією;
самостійно збирати матеріали, що підлягають дослідженню, а також самостійно вибирати вихідні дані для проведення експертизи (дослідження), якщо вони відображені в наданих йому матеріалах справи неоднозначно;
порушувати без поважних причин вимоги законодавства щодо строків проведення експертизи (дослідження);
вирішувати питання, що виходять за межі кваліфікації судового експерта за відповідною експертною спеціальністю, зокрема з питань права;
порушувати порядок зберігання та поводження з об’єктами дослідження та іншими матеріалами справи, що призводить або може призвести до їх втрати або пошкодження;
застосовувати руйнівні методи дослідження з порушенням установленого порядку;
порушувати вимоги законодавства щодо оформлення результатів експертиз (досліджень);
надавати завідомо неправдивий висновок;
відмовлятися без поважних причин від виконання обов’язків, покладених на нього відповідно до законодавства;
вступати в не передбачені порядком проведення експертизи (дослідження) контакти з особами, якщо такі особи прямо чи опосередковано заінтересовані в результатах експертизи (дослідження).
Інші заборони для експерта визначаються законом.
14. Відповідальність судового експерта визначається статтею 14 Закону України "Про судову експертизу".
II. Оформлення та доставлення матеріалів справи для проведення експертиз (досліджень)
1. Підставою для проведення експертизи в ІСТЕ СБУ, зокрема і в підструктурній ланці судово-експертної лабораторії ЦССЕ, є процесуальний документ про призначення, складений ініціатором (постанова, ухвала), або договір з ІСТЕ СБУ, укладений за письмовим зверненням замовника у випадках, передбачених законодавством.
В інших випадках проводиться дослідження, підставою для якого є письмове звернення ініціатора, підрозділів і органів СБУ чи договір з ІСТЕ СБУ, укладений за письмовим зверненням замовника.
2. Експертиза (дослідження) проводиться після надання ініціатором, замовником або уповноваженою ними особою супровідного листа (письмового звернення) на ім’я керівника ІСТЕ СБУ та матеріалів справи, оформлених згідно з вимогами процесуального законодавства та цієї Інструкції.
3. До ІСТЕ СБУ надаються матеріали справи, до яких відносяться:
документ про призначення, замовлення експертизи (дослідження);
об’єкти дослідження;
порівняльний матеріал (зразки) (якщо необхідно);
оформлена справа за визначеним видом провадження або протоколи процесуальних, слідчих (розшукових) дій чи їх відповідним чином засвідчені копії (якщо необхідно);
інші матеріали (якщо необхідно) за рішенням ініціатора, замовника або за клопотанням експерта.
4. У документі про призначення, замовлення експертизи (дослідження) зазначаються такі дані:
місце й дата винесення постанови чи ухвали, дата складання замовлення;
посада, звання (за наявності), власне ім’я та прізвище ініціатора, замовника;
контактні дані замовника (адреса, телефон, адреса електронної пошти);
найменування суду, органу досудового розслідування, органу дізнання, прокуратури, органу державної виконавчої служби, адміністративного органу, колегіального органу (комітету), що не є юридичною особою, юридичної особи, підрозділу, їх власне ім’я та прізвище посадової особи, фізичної особи, що призначає або замовляє експертизу (дослідження);
назва справи (провадження) та реєстраційний номер;
обставини справи (провадження), які мають значення для проведення експертизи (дослідження);
підстави для призначення, замовлення експертизи (дослідження);
тип експертизи (додаткова, повторна, комісійна, комплексна), вид експертизи та експертна спеціальність;
зазначення ІСТЕ СБУ як адресата;
питання, які виносяться на проведення експертизи (дослідження);
перелік усіх об’єктів дослідження, що надаються, підлягають дослідженню або місце їх розташування, точне найменування, кількість, міра ваги, серія та ідентифікаційні номери, інші ознаки, що індивідуалізують об’єкт дослідження, а також інформація про особливості виявлення, вилучення, зберігання об’єкта дослідження або про інші обставини, що могли вплинути на його властивості (якщо актуально);
опис порівняльного матеріалу (зразків), якщо надається на експертизу (дослідження);
дозвіл на повне або часткове знищення об’єкта дослідження або зміну його властивостей або попередження про неприпустимість повного або часткового знищення об’єкта дослідження або зміну його властивостей;
опис інших матеріалів і даних, які мають значення для проведення експертизи (дослідження), наданих експертові, або посилання на такі матеріали чи дані або їхній перелік, що містяться в матеріалах справи (провадження), із зазначенням їх точного найменування та відмінних індивідуалізуючих ознак.
5. Об’єкт дослідження надається до ІСТЕ СБУ, зокрема і до підструктурної ланки судово-експертної лабораторії ЦССЕ, в окремому від інших матеріалів справи опечатаному пакованні або опломбованим таким чином, який обмежує доступ до нього, унеможливлює зміни його первинного вигляду і стану, зберігає його цілісність і властивості, забезпечує збереження слідів під час транспортування, пересилання спецзв’язком, фельдзв’язком, поштовою та кур’єрською службами. Якщо об’єкт дослідження неможливо упакувати або опломбувати, до нього кріпиться бирка у спосіб, що унеможливлює її зняття, зміну або пошкодження.
Паковання, пломба, бирка об’єкта дослідження повинні містити інформацію про дату пакування, номер провадження або справи (якщо відомі), обставини вилучення об’єкта (якщо доречно), осіб, що мали відношення до оформлення паковання, опломбування об’єкта дослідження або встановлення бирки на нього, інформацію про власника (якщо актуально), підписи уповноважених осіб, відбитки печаток (за наявності печаток).
Вибухові речовини, вибухові пристрої, засоби підриву, бойові припаси, інші вироби та пристрої, які містять вибухові речовини або імітують їх конструкцію (далі - вибухові об’єкти дослідження) надаються до ІСТЕ СБУ, зокрема і до підструктурної ланки судово-експертної лабораторії ЦССЕ, з оригіналом документа (або засвідченою в установленому порядку копією), наданим уповноваженою особою, щодо категорії їх вибухонебезпечності.
6. Коли об’єкт дослідження не може бути наданий експерту, експертиза (дослідження) може проводитись за фотознімками або іншими копіями об’єкта дослідження (крім об’єктів почеркознавчих експертиз (досліджень)), його описами та іншими матеріалами, доданими до матеріалів справи в установленому законодавством порядку, якщо це не суперечить методичним підходам до проведення відповідних експертиз (досліджень). Про необхідність проведення експертизи (дослідження) за такими матеріалами вказується в документі про призначення, замовлення експертизи (дослідження).
7. У разі призначення, замовлення додаткової або повторної експертизи (дослідження), крім матеріалів справи, зазначених у пункті 3 цього розділу, на експертизу (дослідження) надаються також висновки первинних експертиз (досліджень) з усіма додатками (фотознімками, порівняльними зразками тощо), додаткові матеріали, що стосуються предмета експертизи (дослідження), які зібрані після надання висновку за первинною експертизою (дослідженням), або їх засвідчені в установленому порядку копії, а також зазначаються мотиви та підстави її призначення, замовлення.
8. У разі призначення, замовлення комплексної експертизи (дослідження) в документі про призначення, замовлення експертизи (дослідження) зазначаються її назва та експертна(-і) установа(-и), судовим експертам якої (яких) доручено її проведення, а в разі участі в її проведенні інших судових експертів чи фахівців - також прізвище, ім’я та по батькові (за наявності), освіта, спеціальність, місце роботи, адреса задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування) цієї особи, інші дані. Якщо проведення комплексної експертизи (дослідження) доручено судовим експертам кількох експертних установ, у документі про призначення, замовлення експертизи (дослідження) зазначається, яка з них є провідною експертною установою.
Якщо проведення комплексної експертизи (дослідження) доручено судовим експертам Експертної служби СБУ, іншим судовим експертам, фахівцям, провідною визначається експертна установа.
Провідну експертну установу визначають ініціатор, замовник.
Документ про призначення, замовлення експертизи (дослідження) для проведення комплексної експертизи (дослідження) надається ініціатором, замовником у кожну з експертних установ-співвиконавців, а також іншим судовим експертам, фахівцям. Об’єкти дослідження та інші матеріали справи надаються провідній експертній установі.
9. У разі призначення, замовлення комісійної експертизи (дослідження) документ про призначення, замовлення експертизи (дослідження) оформлюється відповідно до вимог пункту 8 цього розділу.
10. Якщо необхідно провести експертизу (дослідження) або один з її етапів на місці події, за місцезнаходженням об’єкта дослідження, ініціатор, замовник повинен забезпечити прибуття і повернення експерта, безперешкодний доступ до об’єкта дослідження, а також належні умови для його роботи, а в разі потреби викликати учасників процесу або інших осіб. У разі неявки осіб чи їх законних представників, що викликалися у визначений час на місце події, за місцезнаходженням об’єкта дослідження, експертиза (дослідження) може проводитися без їх участі, про що зазначається у висновку експерта (повідомленні експерта про неможливість надання висновку).
11. Ініціатор, замовник, процесуальний керівник, слідчий суддя, суд у документі про призначення, замовлення експертизи (дослідження) або в іншому зверненні може зазначити про потребу надання додаткового примірника або копії висновку експерта (повідомлення експерта про неможливість надання висновку, клопотання експерта) додатково до примірника документа, що надається за результатом проведення експертизи (дослідження).
12. Матеріали справи до ІСТЕ СБУ, зокрема і до підструктурної ланки судово-експертної лабораторії ЦССЕ, можуть доставлятися особисто ініціатором, замовником, представником ініціатора, замовника (за пред’явленням документа, що посвідчує особу), спецзв’язком, фельдзв’язком, поштовою та кур’єрською службами (з урахуванням обмежень, передбачених законодавством), системою електронної взаємодії, в інший спосіб, не заборонений законодавством.
У встановленому законодавством порядку надсилання матеріалів справи до ІСТЕ СБУ здійснюється через єдину судову інформаційно-телекомунікаційну або аналогічну систему (далі - ЄСІТС), інформаційно-комунікаційну систему досудового розслідування "іКейс" або аналогічну систему (далі - ЄІТСДР).
( Абзац другий пункту 12 розділу І із змінами, внесеними згідно з Наказом Служби безпеки № 232 від 16.06.2025 )
III. Організація приймання, реєстрації та видачі (надсилання) матеріалів справи і результатів експертизи (дослідження)
1. Приймання матеріалів справи здійснюється співробітником РСВ або співробітником, призначеним наказом ІСТЕ СБУ для виконання окремих функцій РСВ, на якого поширюються права і обов’язки співробітників РСВ, покладено обов’язки ведення обліку документів та інших матеріальних носіїв інформації, що містять службову інформацію, та реєстрації вхідної і вихідної кореспонденції в системі електронного документообігу СБУ (далі - співробітник РСВ) відповідно до вимог законодавства з урахуванням вимог цього розділу.
Під час отримання матеріалів справи співробітником РСВ перевіряється наявність і правильність оформлення супровідних листів та матеріалів справи, визначених у пункті 3 розділу II цієї Інструкції, стану паковання об’єктів дослідження.
У разі встановлення невідповідностей матеріалів справи, надходження багатооб’єктної експертизи (дослідження) або об’єктів дослідження, що потребують особливих умов зберігання і поводження, співробітник РСВ може запрошувати керівника підструктурної ланки ЦССЕ, підструктурної ланки судово-експертної лабораторії ЦССЕ до прийому матеріалів справи.
Об’єктами дослідження, що потребують особливих умов зберігання і поводження, є такі, щодо яких визначено умови зберігання, які неможливо підтримувати в приміщенні (сховищі) зберігання об’єктів дослідження РСВ, підструктурної ланки судово-експертної лабораторії ЦССЕ (вибухові об’єкти дослідження; вогнепальна зброя та бойові припаси до неї; наркотичні засоби, психотропні речовини, їх аналоги та прекурсори, сильнодіючі, отруйні речовини, токсичні хімікати; біологічні агенти або токсини; легкозаймисті, радіоактивні та інші небезпечні речовини; банкноти; дорогоцінне каміння та вироби з дорогоцінного металу тощо), габаритні, великогабаритні та/або важкі об’єкти.
Об’єкти дослідження, що потребують особливих умов зберігання і поводження, приймаються співробітником РСВ за участі керівника підструктурної ланки ЦССЕ, піструктурної ланки судово-експертної лабораторії ЦССЕ або уповноваженої ним особи та передаються на зберігання до його підрозділу.
Вибухові об’єкти дослідження приймаються з оригіналом документа (або засвідченою в установленому порядку копією), наданим уповноваженою особою, щодо категорії їх вибухонебезпечності.
2. У випадку встановлення будь-яких порушень або невідповідностей наявності, комплектності та правильності оформлення супровідних листів і матеріалів справи, стану паковання об’єктів дослідження співробітник РСВ не приймає матеріали справи та без реєстрації повертає їх особі, яка доставила, якщо вони доставлені нарочно, або складає акт невідповідності матеріалів справи, що надійшли для проведення експертизи (дослідження) (додаток 1 до цієї Інструкції) і разом із супровідним листом та матеріалами справи надсилає ініціатору, замовнику.
3. Якщо співробітником РСВ (за потреби разом із керівником підструктурної ланки ЦССЕ, керівником підструктурної ланки судово-експертної лабораторії ЦССЕ) прийнято рішення щодо приймання матеріалів справи, то вони реєструються і до них долучається папка-справа на експертне провадження за формою, затвердженою ІСТЕ СБУ.
4. У папку-справу на експертне провадження на етапі приймання матеріалів справи обов’язково вноситься інформація про спосіб доставки, особу, яка доставила матеріали справи (об’єкти дослідження), назва, серія і номер документа, що посвідчує її особу (крім випадків, установлених нормативно-правовими актами, які забороняють пред’явлення такого документа), її підпис, стан паковання об’єктів дослідження, порівняльного матеріалу (зразків), особу співробітника ІСТЕ СБУ, якій передано об’єкти дослідження для зберігання.
5. Співробітникам РСВ заборонено розкривати паковання з об’єктами досліджень, крім випадків, коли супровідний лист, документ про призначення, замовлення експертизи (дослідження) упаковані разом із ними в кореспонденції, що надходить спецзв’язком, фельдзв’язком, поштовою та кур’єрською службами.
6. Після оформлення результатів експертизи (дослідження) матеріали справи, зокрема об’єкти дослідження (крім визначених в абзаці четвертому пункту 1 цього розділу), передаються до РСВ.
Співробітник РСВ забезпечує надсилання матеріалів справи і результатів експертизи (дослідження), крім об’єктів дослідження, визначених в абзаці четвертому пункту 1 цього розділу.
Матеріали справи разом з результатами експертизи (дослідження) ініціатору, замовнику можуть надсилатися спецзв’язком, фельдзв’язком, поштовою та кур’єрською службами (з урахуванням обмежень, передбачених законодавством), системою електронної взаємодії, в інший спосіб, не заборонений законодавством.
У встановленому законодавством порядку надсилання результату експертизи (дослідження) та матеріалів справи здійснюється через ЄСІТС, ЄІТСДР.
Матеріали справи разом із результатами експертизи (дослідження) та об’єктами дослідження видаються за пред’явленням документа, що посвідчує особу, ініціатору, замовнику або особі, уповноваженій ним, за довіреністю (дорученням) та документом, що посвідчує особу. Пред’явлення фотозображень або інших видів копій довіреності (доручення) не допускаються. До папки-справи на експертне провадження долучається довіреність (доручення) або її (його) копія.
Співробітникам РСВ заборонено надсилати і видавати результати експертиз (досліджень) окремо від матеріалів справи, крім випадків залишення матеріалів справи, зокрема об’єктів дослідження, для подальшого проведення експертизи (дослідження) в ІСТЕ СБУ, зокрема і підструктурній ланці судово-експертної лабораторії ЦССЕ, знищення об’єкта дослідження або в інших випадках, передбачених законодавством.
У папку-справу на експертне провадження обов’язково вноситься інформація щодо способу надіслання або особи, яка отримує матеріали справи (об’єкти дослідження), її підпис та співробітників, які видають або надсилають матеріали справи, зокрема об’єкти досліджень, і їхні підписи.
IV. Проведення експертиз (досліджень) та оформлення їх результатів
1. Результати експертиз і досліджень оформлюються висновком експерта (повідомленням експерта про неможливість надання висновку).
Повідомлення експерта про неможливість надання висновку складається, якщо клопотання експерта в установлений строк не задоволено та (або) наданих матеріалів справи недостатньо для проведення дослідження за жодним із поставлених перед експертом питань.
Якщо клопотання експерта не задоволено в установлений строк, а наявних матеріалів справи достатньо для проведення експертизи (дослідження) і надання висновку принаймні за одним поставленим йому питанням, складається висновок експерта.
2. Етапи проведення експертиз (досліджень):
первинний розгляд матеріалів справи;
попереднє вивчення матеріалів справи;
дослідження;
оформлення результатів.
3. На етапі первинного розгляду матеріалів справи керівник ІСТЕ СБУ, його заступник, керівник ЦССЕ, його заступник, керівник підструктурної ланки ЦССЕ розглядають супровідний лист ініціатора, звернення замовника, а за потреби й інші матеріали справи та доручають організацію проведення експертизи (дослідження) підпорядкованому структурному (підструктурному) підрозділу або безпосередньо підпорядкованому судовому експерту.
Керівник ІСТЕ СБУ, його заступник, керівник ЦССЕ, його заступник, керівник підструктурної ланки ЦССЕ під час первинного розгляду матеріалів справи встановлюють, чи впроваджений відповідний вид експертизи та експертної спеціальності, чи є в підпорядкованому структурному (підструктурному) підрозділі співробітник з відповідною кваліфікацією судового експерта, чи може підрозділ забезпечити належні умови зберігання об’єкта дослідження. У разі відсутності зазначених умов, не пізніше 5 робочих днів з дня отримання матеріалів справи здійснюється інформування ініціатора, замовника про неможливість проведення експертизи (дослідження) у цілому чи частково та повернення відповідних матеріалів справи без виконання.
Якщо в документі про призначення, замовлення експертизи (дослідження) є питання, що стосуються різних видів експертиз (досліджень), не пов’язаних між собою, керівник ІСТЕ СБУ, його заступник, керівник ЦССЕ, його заступник, керівник підструктурної ланки ЦССЕ визначають підпорядкований (-і) підрозділ(-и) або експертів, які вирішуватимуть конкретні питання.
У разі призначення, замовлення первинної, додаткової, повторної, комісійної або комплексної експертизи (дослідження) її тип, вид, експертна спеціальність не є такими за процесом дослідження, матеріалами справи або змістом поставлених питань, керівник ІСТЕ СБУ, його заступник, керівник ЦССЕ, його заступник, керівник підструктурної ланки ЦССЕ, керівник підструктурної ланки судово-експертної лабораторії ЦССЕ мають право змінити її тип, вид, експертну спеціальність та організовують її проведення відповідно до визначених ними типу, виду, експертної спеціальності, про що зазначається у вступній частині висновку експерта (повідомленні експерта про неможливість надання висновку).
Під час організації виконання комплексної, комісійної експертизи (дослідження) керівник ІСТЕ СБУ, його заступник, керівник ЦССЕ, його заступник, керівник підструктурної ланки ЦССЕ, керівник підструктурної ланки судово-експертної лабораторії ЦССЕ доручають проведення експертизи (дослідження) підпорядкованим структурним (підструктурним) підрозділам або експертам і визначають, хто з них є провідним (забезпечує організацію проведення експертизи (дослідження)), формують комісію експертів, визначають голову комісії експертів.
Керівник ІСТЕ СБУ, його заступник, керівник ЦССЕ, його заступник, керівник підструктурної ланки ЦССЕ, керівник підструктурної ланки судово-експертної лабораторії ЦССЕ мають право доручити проведення експертизи (дослідження) двом або більше підпорядкованим судовим експертам, тобто організувати проведення комісійної експертизи (дослідження) або передоручити виконання експертизи (дослідження) іншому підпорядкованому судовому експерту за наявності об’єктивних підстав.
Якщо комплексна, комісійна експертиза (дослідження) виконується судовими експертами кількох експертних установ, зокрема і ІСТЕ СБУ, комісія експертів формується керівником провідної експертної установи разом з керівниками інших експертних установ-співвиконавців. Голову комісії експертів визначає (призначає) керівник провідної експертної установи. Засідання комісії експертів, до складу якої входять інші судові експерти, фахівці та головою якої призначений судовий експерт Експертної служби СБУ, оформлюються протоколом.

................
Перейти до повного тексту