- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
Н А К А З
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
29 вересня 2010 р.
за N 860/18155
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу
Міністерства юстиції
N 999/5 від 18.06.2015 )
Про затвердження Положення про здійснення фінансового моніторингу суб'єктами первинного фінансового моніторингу, державне регулювання та нагляд за діяльністю яких здійснює Міністерство юстиції України
Відповідно до частини першої статті
6, пунктів 2, 3, 21, 23 частини другої статті
6, статті
7, частини шостої статті
9, частини шостої статті
17 Закону України
"Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму" та з метою забезпечення координації діяльності суб'єктів первинного фінансового моніторингу щодо організації фінансового моніторингу у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Положення про здійснення фінансового моніторингу суб'єктами первинного фінансового моніторингу, державне регулювання та нагляд за діяльністю яких здійснює Міністерство юстиції України, що додається.
2. Департаменту нотаріату, фінансового моніторингу юридичних послуг та реєстрації адвокатських об'єднань (Чижмарь К.І.):
2.1. Подати цей наказ на державну реєстрацію відповідно до Указу Президента України від 03.10.92
N 493 "Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади".
2.2. Довести цей наказ до відома начальника Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, начальників головних управлінь юстиції в областях містах Києві та Севастополі.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Єфіменка Л.В.
Міністр ПОГОДЖЕНО: Голова Державного комітету фінансового моніторингу України Голова Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва | Олександр Лавринович С.Г.Гуржій М.Ю.Бродський |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
юстиції України
29.09.2010 N 2339/5
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
29 вересня 2010 р.
за N 860/18155
ПОЛОЖЕННЯ
про здійснення фінансового моніторингу суб'єктами первинного фінансового моніторингу, державне регулювання та нагляд за діяльністю яких здійснює Міністерство юстиції України
I. Загальні положення
1.2. Положення врегульовує діяльність суб'єктів первинного фінансового моніторингу (далі - суб'єкти) та їх відокремлених підрозділів, державне регулювання і нагляд за діяльністю яких у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму здійснює Міністерство юстиції України (далі - Мін'юст), а саме:
нотаріусів;
адвокатів;
суб'єктів господарювання, що надають юридичні послуги (за винятком осіб, які надають послуги у рамках трудових правовідносин).
1.3. Цим Положенням визначається процедура:
призначення працівника, відповідального за проведення фінансового моніторингу;
встановлення правил та програм проведення фінансового моніторингу;
здійснення ідентифікації клієнта та вивчення його фінансової діяльності;
виявлення фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу та які можуть бути пов'язані, стосуються або призначені для фінансування тероризму;
зупинення фінансових операцій;
підготовки персоналу суб'єкта щодо запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму.
1.4. У цьому Положенні терміни вживаються у значенні, наведеному у Законі.
II. Призначення працівника, відповідального за проведення фінансового моніторингу
2.1. Положення цього розділу застосовуються суб'єктами, крім тих, які провадять свою діяльність одноособово, без утворення юридичної особи.
2.2. Працівник, відповідальний за проведення фінансового моніторингу (далі - відповідальний працівник), призначається до моменту здійснення суб'єктом (відокремленим підрозділом) першої фінансової операції, з урахуванням особливостей, встановлених
Законом.
Відповідальний працівник повинен мати бездоганну ділову репутацію, відповідати кваліфікаційним вимогам, встановленим Держфінмоніторингом, та працювати в суб'єкті (відокремленому підрозділі) за основним місцем роботи.
Одна і та сама особа не може бути призначена одночасно відповідальним працівником суб'єкта і його відокремленого підрозділу, а також одночасно у декількох відокремлених підрозділах.
Посадову інструкцію відповідального працівника затверджує керівник суб'єкта.
2.3. Новопризначений відповідальний працівник протягом трьох місяців після призначення повинен пройти навчання у порядку, встановленому Держфінмоніторингом.
2.4. Відповідальний працівник є особою, на яку покладаються організація та координація діяльності з проведення суб'єктом (відокремленим підрозділом) фінансового моніторингу.
У разі незгоди відповідального працівника з вказівками керівника суб'єкта (відокремленого підрозділу) щодо проведення фінансового моніторингу відповідальний працівник може повідомити про це Держфінмоніторинг з письмовим викладенням своїх заперечень.
2.5. Відповідальний працівник суб'єкта призначається за посадою на рівні керівництва суб'єкта і є незалежним у своїй діяльності та підзвітним тільки керівнику суб'єкта.
Виконання повноважень відповідального працівника може бути покладено на керівника суб'єкта.
2.6. У разі наявності у суб'єкта відокремлених підрозділів керівник суб'єкта за поданням керівника відокремленого підрозділу призначає відповідального працівника відокремленого підрозділу.
Відповідальний працівник відокремленого підрозділу є незалежним у своїй діяльності та підзвітним тільки керівнику суб'єкта.
Виконання повноважень відповідального працівника відокремленого підрозділу може бути покладено на керівника відокремленого підрозділу.
2.7. З урахуванням особливостей організаційної структури суб'єкта може бути створено окремий структурний підрозділ з питань проведення фінансового моніторингу.
Зазначений структурний підрозділ функціонує відповідно до положення про нього, яке затверджується керівником суб'єкта.
У разі створення суб'єктом окремого структурного підрозділу з питань проведення фінансового моніторингу керівником цього підрозділу є відповідальний працівник.
2.8. На час відсутності відповідального працівника (відрядження, хвороба, відпустка тощо) керівник суб'єкта призначає особу, що виконуватиме його обов'язки.
На вказану особу поширюються права, обов'язки та вимоги, встановлені для відповідального працівника, зокрема наявність бездоганної ділової репутації.
2.9. У разі звільнення відповідального працівника керівник суб'єкта не пізніше наступного робочого дня після його звільнення повинен призначити іншого відповідального працівника.
Не допускається виконання обов'язків відповідального працівника в разі його звільнення особою, що тимчасово виконує його обов'язки.
2.10. Керівник суб'єкта зобов'язаний сприяти виконанню відповідальним працівником своїх функцій, а також забезпечувати підвищення кваліфікації відповідального працівника шляхом проходження ним навчання не рідше одного разу на три роки.
Керівник суб'єкта несе відповідальність за організацію дотримання вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму.
2.11. До повноважень відповідального працівника, зокрема, належать:
прийняття рішення про повідомлення Держфінмоніторингу про фінансові операції, щодо яких є мотивовані підозри, що вони пов'язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або якщо вони пов'язані, стосуються чи призначені для фінансування тероризму;
прийняття рішення про інформування правоохоронних органів, визначених законодавством, про фінансові операції, щодо яких є підозри, що вони пов'язані, стосуються чи призначені для фінансування тероризму;
здійснення перевірок діяльності будь-якого підрозділу суб'єкта первинного фінансового моніторингу та його працівників щодо дотримання ними правил внутрішнього фінансового моніторингу та виконання програм проведення фінансового моніторингу;
право доступу до всіх приміщень, документів, засобів телекомунікації суб'єкта (відокремленого підрозділу);
залучення будь-яких працівників суб'єкта (відокремленого підрозділу) до здійснення заходів із запобігання легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму та перевірок з цих питань;
організація розроблення та подання на затвердження, а також запровадження, виконання правил та програм проведення фінансового моніторингу;
одержання пояснень від працівників суб'єкта (відокремленого підрозділу) незалежно від займаних посад з питань проведення фінансового моніторингу;
сприяння проведенню уповноваженими представниками Держфінмоніторингу перевірок діяльності суб'єкта (відокремленого підрозділу) щодо дотримання законодавства у сфері запобігання легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму;
прийняття рішення про надання інформації з питань фінансового моніторингу на запити Держфінмоніторингу та відповідних правоохоронних органів;
підготовка персоналу щодо виконання вимог
Закону, зокрема стосовно виявлення фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу або тих, які пов'язані, стосуються, або призначені для фінансування тероризму, шляхом проведення освітньої та практичної роботи;
прийняття рішення про відмову від проведення фінансової операції у разі, якщо фінансова операція містить ознаки такої, що згідно з цим Законом підлягає фінансовому моніторингу, та повідомлення про це Держфінмоніторингу протягом одного робочого дня, але не пізніше наступного робочого дня з дня відмови;
інформування у письмовій формі, не рідше одного разу на місяць керівника суб'єкта про виявлені фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу, та заходи, вжиті, зокрема, для забезпечення здійснення фінансового моніторингу;
виконання інших функцій відповідно до законодавства, правил і програми проведення фінансового моніторингу.
2.12. Інформування відповідальним працівником керівника суб'єкта про виявлені фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу, і заходи, вжиті для реалізації норм законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму, здійснюється не рідше одного разу на місяць шляхом надання останньому письмової довідки довільної форми.
2.13. Довідка, зокрема, може містити інформацію щодо:
виявлених фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу;
зареєстрованих фінансових операцій, що підлягають обов'язковому і внутрішньому фінансовому моніторингу;
направленої до Держфінмоніторингу інформації про фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу;
зупинених фінансових операцій;
направленої у визначених законодавством випадках до правоохоронних органів інформації;
фінансових операцій, у проведенні яких суб'єктом (відокремленим підрозділом) було відмовлено;
ужитих заходів стосовно підготовки персоналу щодо виконання вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму;
результатів проведених перевірок внутрішньої системи фінансового моніторингу.
2.14. У разі якщо повноваження відповідального працівника суб'єкта виконує керівник суб'єкта, зазначена письмова довідка складається і підписується ним.
2.15. Документи, наявність яких передбачена цим розділом Положення, зберігаються не менше п'яти років з дня їх підписання (затвердження або погодження).
III. Встановлення правил та програми проведення фінансового моніторингу
3.1. Положення цього розділу застосовуються суб'єктами, крім тих, які провадять свою діяльність одноособово, без утворення юридичної особи.
3.2. Правила проведення фінансового моніторингу (далі - Правила) є окремим внутрішнім документом суб'єкта, який визначає механізм реалізації фінансового моніторингу та спрямований на недопущення використання суб'єкта і його відокремлених підрозділів з метою легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансування тероризму.
3.3. Програма проведення фінансового моніторингу (далі - Програма) є внутрішнім документом суб'єкта, який містить план організаційних заходів для проведення фінансового моніторингу.
3.4. Правила і Програма розробляються з урахуванням вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму та міжнародних стандартів у цій сфері.
Правила і Програма охоплюють специфіку проведення фінансового моніторингу за всіма напрямами діяльності суб'єкта і його відокремлених підрозділів.
3.5. Правила і Програма розробляються відповідальним працівником суб'єкта протягом трьох робочих днів з дати його призначення, але не пізніше моменту здійснення суб'єктом першої фінансової операції.
Правила і Програма затверджуються керівником суб'єкта.
Строк, на який складаються Правила і Програма, визначається суб'єктом самостійно з урахуванням змін у законодавстві з питань запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму.
3.6. Відповідальний працівник суб'єкта за погодженням з керівником суб'єкта визначає порядок ознайомлення, зберігання і користування цими документами (в тому числі електронними копіями) та перелік осіб, які мають право доступу до цих документів.
3.7. Правила складаються з таких розділів:
опис внутрішньої системи фінансового моніторингу суб'єкта;
перелік прав та обов'язків відповідального працівника, а також інших працівників, що задіяні у проведенні фінансового моніторингу;
порядок реєстрації у Держфінмоніторингу суб'єкта і його відокремлених підрозділів;
порядок ідентифікації та вивчення клієнта, що проводить фінансову операцію, та інших осіб, які беруть у ній участь;
порядок вчинення дій під час відмови клієнту, з яким встановлені ділові відносини, в проведенні подальших фінансових операцій у разі ненадання ним необхідної інформації для ідентифікації та вивчення фінансової діяльності;
порядок здійснення відмови від встановлення ділових відносин або проведення фінансової операції у разі, якщо здійснення ідентифікації клієнта відповідно до вимог законодавства є неможливим;
порядок здійснення відмови від проведення фінансової операції у разі, якщо фінансова операція містить ознаки такої, що згідно із Законом підлягає фінансовому моніторингу;
порядок виявлення фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу та які можуть бути пов'язані, стосуються або призначені для фінансування тероризму;
класифікація клієнтів з урахуванням критеріїв ризиків, визначених Держфінмоніторингом, і порядок вжиття застережних заходів щодо клієнтів, діяльність яких свідчить про підвищений ризик проведення ними таких операцій;
порядок реєстрації фінансових операцій, що відповідно до
Закону підлягають фінансовому моніторингу та які можуть бути пов'язані, стосуються або призначені для фінансування тероризму;
порядок повідомлення Держфінмоніторингу про фінансові операції які відповідно до
Закону підлягають фінансовому моніторингу та стосовно яких є достатні підстави підозрювати, що вони пов'язані, стосуються або призначені для фінансування тероризму;
порядок дій працівників суб'єкта з підготовки та подання відповідальному працівнику інформації, необхідної для прийняття рішення про інформування, відповідно до законодавства Держфінмоніторингу та правоохоронних органів;
порядок повідомлення визначених законодавством правоохоронних органів про виявлені суб'єктом фінансові операції, стосовно яких є достатні підстави підозрювати, що вони пов'язані, стосуються або призначені для фінансування тероризму;
порядок виправлення помилок після отримання від Держфінмоніторингу повідомлення про некоректне (неправильне) заповнення деяких полів;
порядок надання на запит Держфінмоніторингу інформації, необхідної для виконання Держфінмоніторингом запиту, що надійшов від уповноваженого органу іноземної держави;
порядок надання на запит Держфінмоніторингу інформації, необхідної для перевірки фактів порушення вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму;
опис заходів, направлених на запобігання розголошенню інформації, що подається Держфінмоніторингу, та іншої інформації з питань фінансового моніторингу;
порядок збору і зберігання документів щодо ідентифікації осіб, які провели фінансову операцію, що згідно із
Законом підлягає фінансовому моніторингу та/або може бути пов'язана, стосуватися або призначатися для фінансування тероризму, а також усіх документів, що стосуються проведення фінансової операції та ділових відносин з клієнтом;
порядок зупинення проведення або забезпечення моніторингу фінансової операції за дорученням Держфінмоніторингу, наданим з метою виконання запиту уповноваженого органу іноземної держави про зупинення відповідної фінансової операції як такої, що може бути пов'язана з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму;
перелік заходів, спрямованих на зменшення ризиків, пов'язаних з проведенням фінансових операцій, що здійснюються без безпосереднього контакту суб'єкта з клієнтом, чи пов'язаних з використанням новітніх технологій, чи інших фінансових операцій з підвищеним ступенем ризику;
порядок зупинення проведення фінансової операції у разі, якщо така операція містить ознаки, передбачені статтями
15 і
16 Закону;
порядок зупинення проведення фінансової операції у разі, якщо її учасником або вигодоодержувачем за нею є особа, яку включено до переліку осіб, пов'язаних із здійсненням терористичної діяльності або щодо яких застосовано міжнародні санкції;
порядок направлення запитів до органів державної влади з метою виконання завдань, покладених на суб'єкта
Законом;
порядок ознайомлення працівників з внутрішніми документами з питань фінансового моніторингу;
................Перейти до повного тексту