- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ОБОРОНИ УКРАЇНИ
Н А К А З
N 399 від 30.10.98 м.Київ |
Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 9 грудня 1998 р. за N 784/3224 |
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства
оборони
N 221/217 від 13.04.2005 )
Про затвердження Інструкції про організацію освітньої діяльності у вищих військових навчальних закладах Міністерства оборони України
З метою приведення у відповідність до чинного законодавства України нормативної бази, що забезпечує функціонування вищих військових навчальних закладів Міністерства оборони України, та вдосконалення процесу організації освітньої діяльності в системі військової освіти
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Інструкцію з організації освітньої діяльності у вищих військових навчальних закладах Міністерства оборони України, що додається.
2. Наказ Міністра оборони СРСР 1989 року N 350 вважати таким, що не застосовується в Збройних Силах України.
3. Контроль за виконанням наказу покласти на першого заступника Міністра оборони України.
4. Наказ розіслати згідно з розрахунком розсилки.
Міністр оборони України, генерал армії України |
О.Кузьмук |
Затверджено
Наказ Міністра оборони
України 30.10.98 N 399
Інструкція про організацію освітньої діяльності у вищих військових навчальних закладах Міністерства оборони України
1. Загальні положення
1.1. Інструкція з організації освітньої діяльності у вищих військових навчальних закладах Міністерства оборони України (далі - Інструкція) визначає особливості організації та ведення навчально-виховного процесу у вищих військових навчальних закладах.
Інструкцію розроблено на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 05.09.96
N 1074 "Про затвердження Положення про державний вищий заклад освіти" та з урахуванням досвіду організації навчально-виховного процесу у військових навчальних закладах Міністерства оборони України.
1.2. Вищий військовий навчальний заклад Міністерства оборони України (далі - ВВНЗ) є суб'єктом освітньої діяльності в системі військової освіти, який створюється з метою задоволення потреб держави у військових фахівцях і освітніх потреб особи.
1.3. Вищий військовий навчальний заклад має Бойовий прапор, печатку із зображенням Державного Герба України, своє найменування і символіку.
1.4. Вищий військовий навчальний заклад забезпечує громадянам України та громадянам інших країн можливість отримати вищу освіту на рівні державних стандартів за освітньо-кваліфікаційними рівнями та здобути наукові ступені відповідно до Закону України
"Про освіту". Перелік спеціальностей і освітньо-кваліфікаційних рівнів, за якими ВВНЗ здійснюють підготовку військових фахівців, установлюється спільними наказами Міністра оборони України і Міністра освіти України.
1.5. ВВНЗ у своїй діяльності керується Положенням про державний вищий заклад освіти, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 05.09.96
N 1074, та цією Інструкцією.
Підпорядкованість ВВНЗ визначається відповідними наказами Міністра оборони України.
1.6. Підготовка військових фахівців у ВВНЗ може здійснюватись за такими формами: очна, заочна, екстернат.
1.7. До ВВНЗ належать такі військові структури: військові академії, військові університети, військові інститути, військові коледжі, а також військові інститути (факультети) при цивільних вищих навчальних закладах (далі - ВНЗ). ВВНЗ становлять основу системи військової освіти, яка є складовою частиною державної системи освіти.
У ВВНЗ на базі повної загальної середньої освіти здійснюється підготовка офіцерських кадрів з базовою і повною вищою освітою з відповідними освітньо-кваліфікаційними рівнями: "бакалавр", "спеціаліст", "магістр", а також здійснюється післядипломна освіта військових фахівців. Крім того, у ВВНЗ може здійснюватися підготовка військових фахівців з освітньо-кваліфікаційним рівнем "молодший спеціаліст".
У ВВНЗ на базі вищої освіти в установленому порядку здійснюється також і підготовка кадрів вищої кваліфікації з науковими ступенями кандидата і доктора наук.
1.8. Головними завданнями ВВНЗ, крім завдань, передбачених у статті 17 Положення про державний вищий заклад освіти, є:
підготовка курсантів (слухачів) до військово-професійної діяльності у Збройних Силах України та інших військових формуваннях держави;
формування у курсантів (слухачів) готовності до військово-професійної діяльності;
підготовка наукових та науково-педагогічних кадрів;
підготовка офіцерів запасу;
військово-патріотична та культурно-просвітницька діяльність.
готувати фахівців на замовлення Міністерства оборони України та інших державних військових формувань;
розробляти пропозиції щодо вдосконалення організаційно-штатної структури ВВНЗ і подавати їх на затвердження у встановленому порядку;
залучати на умовах сумісництва (погодинної оплати) видатних діячів науки, провідних фахівців Збройних Сил України, інших військових формувань і господарства України для проведення навчальної та наукової роботи;
видавати у встановленому Міністерством оборони України порядку навчальну, методичну і наукову літературу (підручники і навчальні посібники, матеріали науково-методичних і наукових конференцій, монографії, збірники наукових праць тощо);
створювати, в тому числі за участю військовослужбовців, відповідно до чинного законодавства України тимчасові творчі колективи для виконання договірних робіт з розробки науково-технічної продукції;
дозволяти відповідно до чинного законодавства України вченим та фахівцям ВВНЗ наукову, викладацьку та інші види творчої діяльності за сумісництвом у військових частинах, установах і організаціях Міністерства оборони України;
оплачувати працю вчених і фахівців (військовослужбовців і працівників) за проведення експертизи та консультацій з військово-наукових і науково-технічних розробок та проектів відповідно до чинних нормативних актів України і наказів Міністра оборони України;
здійснювати міжнародні зв'язки в галузі військової освіти та науки відповідно до чинного законодавства України;
організовувати і проводити заходи поза ВВНЗ (конференції, симпозіуми тощо);
розробляти зразки власної символіки і подавати їх на затвердження.
1.10. ВВНЗ діє на підставі власного статуту, проект якого розробляється ВВНЗ відповідно до чинного законодавства України, узгоджується з Міністерством освіти України, Головним управлінням військової освіти Міністерства оборони України, начальником, якому підпорядкований ВВНЗ, і затверджується першим заступником Міністра оборони України (для Академії Збройних Сил України - Міністром оборони України).
У такому ж порядку вносяться зміни та доповнення до статуту ВВНЗ.
1.11. ВВНЗ інспектується (перевіряється) відповідно до розпоряджень Президента України, наказів Міністра оборони України, голови Державної інспекції закладів освіти, а також рішень начальників, яким підпорядкований ВВНЗ.
Плани інспектування та перевірок розробляються щорічно Головним управлінням військової освіти Міністерства оборони України, узгоджуються з Генеральною військовою інспекцією при Президентові України, Головною інспекцією Міністерства оборони України, Державною інспекцією закладів освіти, начальником, якому підпорядкований ВВНЗ, і затверджуються Міністром оборони України.
З окремих питань (які пов'язані з професійною підготовкою постійного складу ВВНЗ, виконанням навчальних планів і програм, експлуатацією озброєння і військової техніки, дотриманням правил безпеки при цьому, матеріально-технічним забезпеченням, моральним станом і військовою дисципліною, внутрішнім порядком і службою військ тощо) відповідними органами управління ВВНЗ можуть проводитися часткові перевірки за планами цих органів, які погоджуються з начальником, якому підпорядкований ВВНЗ, і начальником Головного управління військової освіти Міністерства оборони України, або за відповідним рішенням Міністра оборони України чи його заступників.
1.12. ВВНЗ подає звітність у порядку і в терміни, встановлені в Міністерстві оборони України та Генеральному штабі Збройних Сил України.
2. Структура ВВНЗ
2.1. Структурними підрозділами ВВНЗ третього та четвертого рівнів акредитації є:
управління ВВНЗ;
інститути (факультети), кафедри, науково-дослідні лабораторії, підрозділи курсантів (слухачів), навчальні центри, авіаційні бази, офіцерські курси тощо;
частини (підрозділи) забезпечення навчального процесу.
До складу окремих ВВНЗ, крім того, можуть входити інші підрозділи та відповідні служби, визначені організаційно-штатними структурами.
В окремих випадках до складу ВВНЗ може входити філіал (факультет, інститут) як його структурний підрозділ, розташований переважно екстериторіально і який самостійно здійснює навчальну, виховну, науково-дослідну та методичну роботу за окремими професійними напрямами (спеціальностями) або освітньо-кваліфікаційними рівнями.
2.2. До складу управління ВВНЗ входять: командування (начальник ВВНЗ та його заступники); відділи (відділення) - навчальний, науково-дослідний (науково-організаційний), виховної роботи тощо; відповідні служби.
2.3. Інститут (факультет) як структурний підрозділ ВВНЗ є навчально-науковим підрозділом ВВНЗ, який здійснює підготовку курсантів (слухачів) з однієї або з декількох споріднених спеціальностей, а також ад'юнктів та докторантів.
До складу інституту (факультету) входять: командування (начальник інституту (факультету) та його заступники); навчальний відділ (частина); кафедри, лабораторії, підрозділи курсантів (слухачів); а до складу окремих (екстериторіальних) інститутів (факультетів) можуть входити навчальний відділ (відділення), науково-дослідний (науково-організаційний) відділ (відділення) та інші навчальні, адміністративно-господарчі підрозділи і підрозділи забезпечення навчального процесу.
2.4. Кафедра є основним навчально-науковим структурним підрозділом ВВНЗ третього та четвертого рівнів акредитації (інститутів (факультетів), філіалів), що провадить навчальну і методичну роботу з однієї або з декількох споріднених навчальних дисциплін, військово-наукову та виховну роботу з курсантами (слухачами), науково-дослідну роботу, підготовку науково-педагогічних кадрів, підвищення кваліфікації професорсько-викладацького та інженерно-технічного складу.
2.5. Науково-дослідна лабораторія призначена для проведення наукових досліджень актуальних проблем, що пов'язані з розвитком воєнної теорії та практики, розробкою та вдосконаленням озброєння і військової техніки, вдосконаленням системи військової освіти, підвищенням ефективності та якості підготовки військових фахівців в інтересах будівництва, розвитку і застосування виду (роду військ) Збройних Сил України.
Крім того, на науково-дослідну лабораторію може покладатися підготовка наукових кадрів, забезпечення інтеграції військової науки та військової освіти, а також завдання, які пов'язані з підготовкою курсантів (слухачів).
2.6. Підрозділами курсантів (слухачів) є: батальйон (дивізіон, ескадрилья), курс, рота (батарея, ланка), взвод, навчальна (льотна) група, навчальне відділення.
У підрозділах організовується і проводиться навчальна та методична робота із загальновійськових дисциплін (у льотних підрозділах - льотне навчання) і виховна робота з курсантами (слухачами).
2.7. Навчальний центр призначений для забезпечення і проведення польової (морської, льотної), тактичної та військово-спеціальної підготовки курсантів (слухачів), вивчення ними озброєння та військової техніки, прищеплення їм навичок з відповідної спеціальності, а також для підготовки (перепідготовки) прапорщиків (мічманів) і офіцерів запасу.
2.8. Авіаційна база призначена для льотного навчання курсантів (слухачів), проведення практичного навчання курсантів (слухачів) ВВНЗ нельотних спеціальностей, підготовки і вдосконалення льотно-інструкторського складу, а також для організації та проведення військово-наукової та методичної роботи з питань льотної (штурманської) і тактичної підготовки авіаційних частин Військово-повітряних сил України (ВПС України), експлуатації та бойового застосування авіаційної техніки.
2.9. Офіцерські курси призначені для здійснення перепідготовки та підвищення кваліфікації офіцерів перед призначенням їх на відповідні посади.
2.10. Частини (підрозділи) забезпечення навчального процесу призначені для забезпечення навчального процесу та життєдіяльності курсантів (слухачів).
2.11. Структура ВВНЗ першого і другого рівнів акредитації визначена в статтях 22, 26, 27 Положення про державний вищий заклад освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05.09.96
N 1074.
3. Управління ВВНЗ
3.1. Управління ВВНЗ відповідно до чинного законодавства України здійснюють Міністерство освіти України як центральний орган державного управління освітою та Міністерство оборони України як державний орган управління.
3.2. Керівництво всією діяльністю ВВНЗ здійснює начальник ВВНЗ, який діє на засадах єдиноначальності і на якого покладаються функції практичної реалізації всіх завдань діяльності ВВНЗ.
3.2.1. Начальник ВВНЗ несе персональну відповідальність перед державою і Міністерством оборони України за дотримання законів, наказів і договірних зобов'язань, бойову та мобілізаційну готовність ВВНЗ, виконання покладених на ВВНЗ завдань, результати фінансово-господарської діяльності, стан будівель та іншого майна, яке передано ВВНЗ у користування.
Кандидатура на посаду начальника ВВНЗ узгоджується з начальником Головного управління військової освіти Міністерства оборони України та міністром освіти України. Начальник ВВНЗ призначається на посаду Міністром оборони України за поданням начальника, якому підпорядкований ВВНЗ.
підтримувати постійну бойову і мобілізаційну готовність ВВНЗ;
забезпечувати виконання кваліфікаційних вимог та освітньо-професійних програм підготовки військових фахівців;
організовувати навчальну та методичну роботу і здійснювати контроль за її проведенням, керувати розробкою навчальних планів, робочих навчальних програм, забезпечувати повне і якісне їх виконання;
особисто проводити навчальні заняття з курсантами (слухачами), а також з офіцерами постійного складу і прапорщиками (мічманами) з професійної підготовки;
керувати роботою з військового виховання особового складу, зміцнення військової та трудової дисципліни і правопорядку, створення в підрозділах ВВНЗ здорового соціально-психологічного клімату;
брати участь у розробці освітньо-кваліфікаційних характеристик;
організовувати розробку, погодження та подання на затвердження проекту статуту ВВНЗ;
затверджувати правила внутрішнього розпорядку ВВНЗ і забезпечувати їх виконання;
забезпечувати умови для зростання професійного рівня особового складу ВВНЗ;
керувати роботою з добору, розстановки і ротації науково-педагогічних і наукових кадрів ВВНЗ;
підтримувати зв'язки з військовими частинами, установами, військовими навчальними закладами, підприємствами та організаціями з усіх питань діяльності ВВНЗ;
організовувати роботу з військово-професійної орієнтації та професійного психологічного відбору вступників до ВВНЗ, безпосередньо керувати комплектуванням перших і наступних курсів курсантами (слухачами), здійснювати розподіл випускників ВВНЗ з урахуванням їхнього рейтингу;
керувати роботою вченої ради ВВНЗ;
розподіляти функції управління ВВНЗ між заступниками начальника ВВНЗ і функції структурних підрозділів щодо забезпечення діяльності ВВНЗ і затверджувати функціональні обов'язки їх керівників;
керувати господарською та фінансовою діяльністю ВВНЗ і заходами щодо створення і розвитку навчально-матеріальної бази;
організовувати роботу із захисту інформації, що становить державну таємницю;
забезпечувати своєчасне подання встановленої звітності.
3.3. Безпосереднє керівництво навчальним, методичним, науковим, виховним, адміністративно-господарським та іншими напрямами діяльності вищого військового навчального закладу здійснюють заступники начальника ВВНЗ відповідно до їх функціональних обов'язків.
3.4. Особовий склад ВВНЗ поділяється на постійний і змінний.
4. Постійний склад ВВНЗ
4.1. До постійного складу ВВНЗ належать: командування; професорсько-викладацький склад; наукові працівники; командири підрозділів курсантів (слухачів); фахівці виховної роботи;
інженерно-технічний, навчально-допоміжний, адміністративно-господарський склад; офіцери, прапорщики (мічмани) і працівники частин (підрозділів) забезпечення навчального процесу.
Призначення на посади постійного складу ВВНЗ здійснюється: військовослужбовців - у встановленому порядку, працівників Збройних Сил України - наказами начальників ВВНЗ.
Залучення осіб постійного складу ВВНЗ до заходів, які не пов'язані з виконанням ними своїх функціональних обов'язків, з проведенням чи забезпеченням навчально-виховного процесу, не допускається. В окремих випадках залучення вищезазначених осіб може бути здійснено тільки за рішенням Міністра оборони України, його заступників і начальника, якому підпорядкований ВВНЗ.
В Інструкції подаються відомості щодо професорсько-викладацького складу, наукових працівників і командирів підрозділів курсантів (слухачів). Характеристика інших категорій осіб постійного складу ВВНЗ, їх призначення, права і обов'язки розробляються на основі вимог тимчасових статутів Збройних Сил України, наказів і директив Міністра оборони України, цієї Інструкції та інших нормативних документів і відображаються в статуті ВВНЗ.
4.2. До професорсько-викладацького складу (далі - викладацький склад) ВВНЗ належать військовослужбовці (працівники Збройних Сил України), які проходять службу (працюють) на посадах начальників (завідувачів) кафедр та їх заступників, професорів, доцентів, старших викладачів, викладачів, асистентів, інструкторів льотно-інструкторського складу навчальних авіаційних частин ВВНЗ.
4.2.1. Особи професорсько-викладацького складу - військовослужбовці під час проведення занять є прямими начальниками курсантів (слухачів).
Вказівки викладачів із числа працівників Збройних Сил України під час проведення занять є обов'язковими для виконання курсантами (слухачами).
4.2.2. Заміщення посад професорсько-викладацьким складом з числа військовослужбовців проводиться на конкурсно-контрактній основі.
Прийом на роботу професорсько-викладацького складу з числа працівників проводиться відповідно до чинного законодавства за трудовим договором, у тому числі за контрактом і може здійснюватися на основі конкурсного відбору.
Посади начальників (завідувачів) кафедр можуть обіймати, як правило, особи, які мають учене звання професора або науковий ступінь доктора наук, досвід науково-педагогічної роботи і здатні організовувати роботу колективу кафедри з підготовки військових фахівців і науково-дослідну роботу за профілем кафедри.
На посаду професора можуть призначатися особи, які мають учене звання професора або науковий ступінь доктора наук.
На посаду професора можуть також призначатися особи, які мають:
учене звання доцента (старшого наукового співробітника) і науковий ступінь кандидата наук зі стажем науково-педагогічної роботи не менш як п'ять років;
учене звання доцента (старшого наукового співробітника) без наукового ступеня зі стажем науково-педагогічної роботи не менш як десять років.
Зазначені особи повинні мати видані підручники, навчально-методичні посібники, наукові праці і займатися підготовкою науково-педагогічних кадрів.
На посаду доцента можуть призначатися особи, які мають учене звання доцента (старшого наукового співробітника) або науковий ступінь.
На посаду доцента можуть також призначатися:
старші викладачі та викладачі без наукових ступенів і вчених звань, які мають не менше 10 років стажу науково-педагогічної роботи, проводять навчальні заняття на високому науково-методичному рівні і мають видані навчально-методичні посібники, наукові праці;
висококваліфіковані фахівці з військ (сил), військових закладів (установ, організацій), господарства України, які мають вищу освіту і залучені до педагогічної роботи.
На посади старших викладачів можуть призначатися особи, які мають, як правило, науковий ступінь кандидата наук або вчене звання доцента (старшого наукового співробітника), досвід викладацької та науково-дослідницької роботи.
На посади старших викладачів можуть також призначатися:
викладачі без наукових ступенів і вчених звань, які мають не менше 5 років стажу науково-педагогічної роботи, проводять навчальні заняття на високому науково-методичному рівні і мають видані навчально-методичні посібники;
висококваліфіковані фахівці з військ (сил), військових закладів (установ, організацій), народного господарства, які мають вищу освіту і які залучені до педагогічної роботи.
На посади викладачів та асистентів можуть призначатися особи, які мають вищу освіту і залучені до педагогічної роботи.
4.2.3. Професорсько-викладацький склад, крім прав, передбачених статтею
55 Закону України
"Про освіту", має право:
обирати і бути обраним до вченої ради ВВНЗ (факультету);
брати участь в обговоренні та вирішенні через органи управління ВВНЗ питань навчальної, методичної, виховної, наукової діяльності ВВНЗ;
брати участь у наукових дискусіях, конференціях, симпозіумах тощо, проводити наукові випробування і публікувати їх результати у встановленому порядку відповідно до чинного законодавства України, брати безпосередню участь у втіленні результатів досліджень у навчальний процес і практику військ (сил) разом із замовником;
користуватися лабораторіями, кабінетами, аудиторіями, читальними залами, бібліотеками, соціально-побутовими послугами, а також послугами обчислювальних центрів наукових і навчальних установ ВВНЗ;
здійснювати з дозволу начальника ВВНЗ наукову діяльність зі створення науково-технічної продукції у військових частинах, установах і організаціях Міністерства оборони України на умовах штатного сумісництва, або участі в тимчасових творчих колективах без негативного впливу на виконання своїх функціональних обов'язків за основною посадою;
брати участь у конкурсах на заміщення наукових та науково-педагогічних посад.
За досягнення високих результатів у навчальній, методичній, виховній та науковій роботі особи з числа професорсько-викладацького складу можуть бути представлені до нагородження державними нагородами, присвоєння державних премій, почесних звань і відзнак, нагородження іменними медалями, знаками, преміями, грамотами та іншими засобами морального і матеріального заохочення.
4.2.4. Особи з числа професорсько-викладацького складу, крім обов'язків, передбачених статтею
56 Закону України
"Про освіту", зобов'язані:
знати вимоги нормативних документів з організації навчально-виховного процесу, освітньо-кваліфікаційної характеристики, зміст освітньо-професійної програми, робочої навчальної програми дисципліни і тематичного плану, роль та місце навчальної дисципліни в системі підготовки військових фахівців;
виконувати на високому професійному рівні навчальну та методичну роботу зі своєї навчальної дисципліни, забезпечувати високу ефективність педагогічного процесу, об'єктивно оцінювати знання та вміння курсантів (слухачів), сприяти розвитку в них самостійності, розумної ініціативи, творчих здібностей в процесі засвоєння навчальних дисциплін;
своєчасно і якісно розробляти навчально-методичні матеріали з навчальних дисциплін кафедри;
здійснювати методичне забезпечення самостійних занять курсантів (слухачів) з навчальних дисциплін кафедри;
вести наукові дослідження, брати участь у впровадженні їх результатів у війська (сили) та навчальний процес, активно залучати до цієї роботи курсантів (слухачів);
керувати воєнно-науковою роботою курсантів (слухачів);
здійснювати наукове керівництво підготовкою науково-педагогічних кадрів вищої кваліфікації (доктори і кандидати наук);
вивчати і активно впроваджувати в процес навчання і виховання курсантів (слухачів) досвід бойової підготовки військ (сил), передовий педагогічний досвід;
постійно підвищувати свій професійний рівень, педагогічну майстерність, загальну та політичну культуру;
здійснювати в ході навчально-виховного процесу всебічне виховання курсантів (слухачів), формувати в них готовність до захисту державних інтересів України;
забезпечувати захист інформації, що становить державну таємницю.
4.3. До наукових працівників ВВНЗ належать військовослужбовці і працівники Збройних Сил України, які обіймають у науково-дослідних лабораторіях ВВНЗ посади начальників лабораторій, їх заступників, головних, провідних, старших наукових, наукових та молодших наукових співробітників.
4.3.1. Заміщення посад наукових працівників здійснюється на конкурсно-контрактних засадах.
Посади начальника науково-дослідної лабораторії та його заступників заміщаються, як правило, особами, які мають науковий ступінь доктора (кандидата) наук і вчене звання професора (старшого наукового співробітника, доцента) та досвід організації науково-дослідної роботи.
Посади головного, провідного, старшого наукового і наукового співробітника заміщаються особами, які мають науковий ступінь і вчене звання, а молодшого наукового співробітника - особами, які мають вищу освіту переважно з освітньо-кваліфікаційним рівнем магістра. В окремих випадках зазначені посади можуть заміщати висококваліфіковані фахівці з військ (сил), військових закладів (установ, організацій), господарства України, які мають вищу освіту та досвід керівної та науково-дослідної роботи.
4.3.2. Наукові працівники мають право:
обирати і бути обраними до вченої ради ВВНЗ (факультету), а також до науково-технічної ради наукового підрозділу;
брати участь у розробці та обговоренні основних напрямів і програм наукових досліджень, що запроваджуються у ВВНЗ, а також брати участь в обговоренні питань навчально-виховної роботи;
брати участь у наукових дискусіях, конференціях, симпозіумах, виступати на них з доповідями та повідомленнями, обстоювати та захищати свої наукові пріоритети;
брати участь у конкурсах на заміщення наукових та науково-педагогічних посад;
здійснювати з дозволу начальника ВВНЗ наукову та творчу діяльність зі створення науково-технічної продукції у військових частинах, установах і організаціях Міністерства оборони України на умовах штатного сумісництва або участі в тимчасових творчих колективах без негативного впливу на виконання своїх функціональних обов'язків за основною посадою;
користуватися лабораторіями, експериментальними установками, обчислювальною технікою, бібліотеками ВВНЗ під час проведення наукових досліджень, а також маркетинговим, інформаційним, патентно-ліцензійним та метрологічним забезпеченням;
проводити навчальні заняття з курсантами (слухачами) згідно зі встановленим у ВВНЗ порядком.
4.3.3. Наукові працівники зобов'язані:
знати наукові проблеми відповідної галузі знань, вітчизняні та зарубіжні досягнення з цих питань;
знати найновіші методи, засоби і практику організації, проведення та втілення в практику наукових досліджень і розробок, порядок укладання та виконання договірних умов у разі спільного з іншими установами виконання робіт;
знати стандарти, технічні умови та інші керівні документи з розробки та оформлення технічної документації, основи патентування, порядок користування реферативними та довідково-інформаційними виданнями, а також іншими джерелами науково-технічної інформації;
знати методику проведення експериментів і спостережень, узагальнення та обробки інформації, у тому числі з використанням електронно-обчислювальної техніки;
проводити наукові дослідження, використовуючи сучасні наукові методи і практичний досвід бойових дій та військових (флотських) навчань;
виступати з науковими доповідями та повідомленнями на конференціях і семінарах, зі статтями в наукових виданнях;
брати участь у рецензуванні наукових робіт, статей, доповідей, дисертацій, дипломних (кваліфікаційних) робіт (проектів, задач), результатів наукових досліджень, у тому числі й тих, що одержані в інших ВВНЗ та науково-дослідних установах, і давати їм об'єктивну оцінку;
забезпечувати захист інформації, що становить державну таємницю.
4.4. Командири підрозділів курсантів (слухачів) - начальники курсів, курсові офіцери, командири батальйонів (дивізіонів), рот (батарей), взводів є прямими начальниками курсантів (слухачів).
Вони несуть відповідальність за стан навчання, військової дисципліни та виховання курсантів (слухачів), знання і точне виконання ними вимог тимчасових статутів Збройних Сил України, розпорядку дня, підтримання зразкового внутрішнього порядку в підрозділах, збереження і стан озброєння, військової техніки, військового майна, яке належить підрозділу.
Посади командирів підрозділів курсантів (слухачів) займають на конкурсній основі офіцери з вищою освітою, як правило, за профілем ВВНЗ, які мають досвід служби у військах.
4.4.1. Командири підрозділів курсантів (слухачів) мають право:
обирати і бути обраними до вченої ради ВВНЗ (факультету);
брати участь у розробці й обговоренні основних питань навчальної, методичної, виховної та наукової роботи, інших напрямів діяльності ВВНЗ;
бути присутніми на всіх видах занять, що проводяться з курсантами (слухачами) підпорядкованих їм підрозділів;
брати участь у наукових дискусіях, конференціях і семінарах, проводити наукові дослідження і публікувати їх результати у встановленому порядку відповідно до чинного законодавства України.
4.4.2. Командири підрозділів курсантів (слухачів) зобов'язані:
знати основні вимоги керівних документів щодо підготовки військових фахівців та організації навчально-виховного процесу ВВНЗ, вимоги освітньо-кваліфікаційних характеристик та основний зміст програм підготовки підлеглих курсантів (слухачів);
знати особисті якості курсантів (слухачів), їх поточну успішність навчання і, з урахуванням цього, проводити індивідуальну виховну роботу, розвивати і вдосконалювати в них військово-професійні якості, рішучість і наполегливість, хоробрість і таке інше;
виховувати в курсантів (слухачів) цілеспрямованість, волю, ретельність, високу відповідальність за результати своєї праці, дисциплінованість, розвивати фізичну витривалість;
формувати у курсантів (слухачів) прагнення до постійного збагачення та поновлення знань, навичок організації навчальної праці й управлінської діяльності, здатності до ініціативного, творчого і відповідального вирішення практичних завдань;
здійснювати постійний контроль і надавати допомогу курсантам (слухачам) у навчанні, організації та забезпеченні їх самостійних занять, підтримувати постійний зв'язок з викладацьким складом і керівництвом кафедр;
особисто проводити заняття з курсантами (слухачами) із загальновійськових дисциплін, брати участь у проведенні навчань і занять з оперативно-тактичної (тактичної, тактико-спеціальної) підготовки, в організації та керівництві військовим (флотським) стажуванням і практикою курсантів (слухачів);
бути для курсантів (слухачів) взірцем бездоганного виконання службового обов'язку, ретельності, творчого ставлення до справи, високої культури та моралі;
виявляти турботу за своєчасне і повне забезпечення курсантів (слухачів) усіма видами утримання, створення їм умов для творчого опанування обраного військового фаху;
забезпечувати захист курсантів (слухачів) від будь-яких форм фізичного або психічного насильства та проводити роботу з попередження появи шкідливих звичок;
брати участь у профорієнтації вступників до ВВНЗ, у відборі їх для вступу до ВВНЗ, укладенні контракту та розподілі випускників;
забезпечувати захист інформації, що становить державну таємницю, і вимагати цього від підлеглих.
5. Змінний склад ВВНЗ
5.1. До змінного складу ВВНЗ належать військовослужбовці, які навчаються у ВВНЗ. За своїм службовим статусом вони поділяються на докторантів, ад'юнктів, слухачів, курсантів.
5.1.1. Службовий статус "докторант" мають офіцери, які навчаються в докторантурі ВВНЗ.
5.1.2. Службовий статус "ад'юнкт" мають офіцери, які навчаються в ад'юнктурі ВВНЗ.
5.1.3. Службовий статус "слухач" мають усі інші офіцери і прапорщики (мічмани), які навчаються у ВВНЗ.
5.1.4. Службовий статус "курсант" мають військовослужбовці, які навчаються у ВВНЗ і не мають звань офіцерів і прапорщиків (мічманів).
5.2.1. Докторанти (ад'юнкти):
обирати та бути обраними до вченої ради ВВНЗ (факультету);
отримувати щорічну відпустку, яка включається до загального терміну навчання;
мати умови праці, які забезпечують виконання плану роботи над дисертацією;
на включення до науково-педагогічного стажу терміну перебування в докторантурі (ад'юнктурі).
5.2.2. Курсанти (слухачі):
брати участь у роботі військово-наукового товариства, творчих гуртків, спортивних секцій, інших організацій, визначених статутом ВВНЗ;
відвідувати додатково, за узгодженням з командуванням факультету, будь-які види занять, що проводяться у ВВНЗ і сприяють успішному оволодінню військовим фахом;
обирати тему кваліфікаційної, дипломної роботи (проекту, задачі) або пропонувати свою з обгрунтуванням доцільності її розробки;
самостійно організовувати свою роботу в час, визначений для цього розпорядком дня і розкладом занять;
у разі успішного оволодіння навчальною програмою (на "відмінно" або "добре") за узгодженням з керівництвом факультету визначати термін складання екзаменів, заліків, курсових проектів (робіт, задач) тощо, але не пізніше термінів, які встановлені розкладом екзаменів;
користуватися пільгами за відмінне навчання, які не суперечать чинному законодавству, Статуту ВВНЗ та цій Інструкції.
5.3.1. Докторанти:
виконувати індивідуальний план роботи над дисертацією;
щорічно звітувати про хід виконання дисертаційних досліджень на засіданні кафедри (відділу, лабораторії), вченої ради ВВНЗ (факультету);
здійснювати наукове керівництво ад'юнктами (пошукачами наукових ступенів);
в установлений термін завершити роботу над дисертацією і подати її для захисту в спеціалізовану вчену раду;
забезпечувати захист інформації, що становить державну таємницю.
5.3.2. Ад'юнкти:
скласти екзамени кандидатського мінімуму;
оволодіти методами використання електронно-обчислювальної техніки і математичного моделювання з урахуванням профілю підготовки;
вивчити і скласти екзамени з дисциплін, що визначаються рішенням вченої ради ВВНЗ;
виконати самостійну науково-дослідну роботу із заданої теми і подати її результати у вигляді кандидатської дисертації на пошукання вченого ступеня кандидата наук до спеціалізованої вченої ради;
пройти педагогічну або науково-дослідну практику;
забезпечувати захист інформації, що становить державну таємницю.
5.3.3. Курсанти (слухачі):
знати мету і завдання навчання у ВВНЗ, що визначені освітньо-кваліфікаційними характеристиками;
виконувати вимоги законів України, тимчасових статутів Збройних Сил України, статуту ВВНЗ, накази командирів і начальників;
бережливо ставитися до озброєння та військової техніки, майна ВВНЗ, допомагати керівництву ВВНЗ (факультету, кафедри) в підтримці порядку на території та об'єктах ВВНЗ (факультету, кафедри);
суворо дотримуватися заходів безпеки під час навчальних занять і проведення робіт на озброєнні та військовій техніці;
забезпечувати захист інформації, що становить державну таємницю.
5.5. Завдання на підготовку військових фахівців доводиться до ВВНЗ у вигляді спільного наказу Міністра оборони України та Міністра освіти України про комплектування вищих військових навчальних закладів курсантами та слухачами чергового набору за різними формами навчання.
5.6. Наказом начальника ВВНЗ із числа курсантів (слухачів) для виконання посадових обов'язків призначаються старшини курсів (рот, батарей), заступники командирів взводів, командири навчальних груп, відділень.
5.7. Забезпечення курсантів (слухачів) грошовим утриманням, харчуванням, обмундируванням і житлом здійснюється на підставі наказів Міністра оборони України відповідно до чинного законодавства України.
5.8. Курсанти 1-2-го курсів розміщуються в казармах у порядку, встановленому тимчасовими статутами Збройних Сил України, і звільняються з розташування ВВНЗ як військовослужбовці строкової служби.
5.9. Курсанти 3-го та наступних курсів та слухачі всіх курсів мають право проживати в гуртожитках і перебувати поза розташуванням військового навчального закладу після навчальних занять і обов'язкових годин самостійної роботи, визначених розпорядком дня, до початку занять наступного дня.
5.10. Слухачам, а також курсантам 3-го та наступних курсів, які мають родини, може надаватися житлова площа в сімейних гуртожитках. За відсутності гуртожитку їм виплачується за місцем навчання грошова компенсація за тимчасове наймання житлового приміщення у розмірах, визначених Кабінетом Міністрів України.
5.11. Порядок проживання в казармах, гуртожитках та інші соціально-побутові питання визначаються Статутом ВВНЗ на підставі чинного законодавства України, тимчасових статутів Збройних Сил України з урахуванням особливостей ВВНЗ.
5.12. Курсантам (слухачам) щорічно надається зимова канікулярна відпустка тривалістю 14 діб та чергова відпустка тривалістю 30 діб. Курсантам (слухачам), які мають навчальну заборгованість, відпустка надається після її ліквідації в межах строків, які встановлені графіком навчального процесу, при цьому чергова відпустка повинна надаватися тривалістю не менше 15 діб.
5.13. Курсантам (слухачам) ВВНЗ видаються залікові книжки. Найменування факультетів і навчальних дисциплін у залікових книжках можуть замінюватися умовними найменуваннями.
Курсанти (слухачі), які повністю виконали всі вимоги навчального плану і робочих навчальних програм даного курсу, успішно склали всі екзамени і заліки, наказом начальника ВВНЗ переводяться на наступний курс.
Курсантам (слухачам) - відмінникам навчання можуть призначатися іменні стипендії Президента України, Верховної Ради України та інших державних органів влади, громадських та благодійних організацій і приватних осіб.
Курсантам за відмінне засвоєння навчальних програм, зразкову військову дисципліну за підсумками екзаменаційних сесій, а також за особливі успіхи у вивченні окремих дисциплін, науковій роботі та науково-технічній творчості наказом начальника ВВНЗ можуть підвищуватися оклади грошового утримання в розмірах, що встановлені чинним законодавством та нормативними актами України, а також видаватися спеціальні відзнаки.
5.14. Курсантам (слухачам) протягом навчального року, в якому проводиться державна атестація на отримання документів установленого зразка про присвоєння відповідного освітньо-кваліфікаційного рівня, за рішенням вченої ради ВВНЗ дозволяється повторне складання 1-2 екзаменів (заліків з оцінкою) з метою підвищення позитивної оцінки з дисциплін, що вивчалися на попередніх курсах навчання.
Курсантам (слухачам), які не склали екзаменів (заліків) за екзаменаційну сесію або в установлені строки з поважних причин (хвороба, родинні обставини тощо), що підтверджується документально, рішенням начальника ВВНЗ (факультету) встановлюються індивідуальні строки складання екзаменів (заліків).
5.15. В окремих випадках дозволяється складання державних екзаменів до виконання кваліфікаційної, дипломної роботи (проекту, задачі).
5.16. Курсантам (слухачам), які склали державні екзамени, захистили кваліфікаційну, дипломну роботу (проект, задачу), рішенням державної екзаменаційної комісії присвоюється кваліфікація відповідного освітньо-кваліфікаційного рівня, а також вручається диплом установленого зразка та нагрудний знак.
Курсантам (слухачам), які склали екзамени та диференційовані заліки не менше ніж з 75 відсотків усіх дисциплін навчального плану з оцінкою "відмінно", а з інших дисциплін - з оцінкою "добре", склали державні екзамени і захистили кваліфікаційну, дипломну роботу (проект, задачу) з оцінкою "відмінно", а також виявили себе в науковій і громадській роботі, показали зразкову військову дисципліну, видається диплом з відзнакою.
Курсантам (слухачам) - випускникам ВВНЗ, які склали з оцінкою "відмінно" всі екзамени та диференційовані заліки з дисциплін навчального плану, державні екзамени, захистили дипломну роботу (проект, задачу) і кваліфікаційну роботу (проект, задачу) освітньо-кваліфікаційного рівня "бакалавр", "спеціаліст", "магістр" з оцінкою "відмінно", а також виявили себе в науковій і громадській роботі, показали зразкову військову дисципліну, рішенням державної екзаменаційної комісії присуджується золота медаль та видається диплом з відзнакою.
Умовою отримання особою документа встановленого державного зразка про здобуття повної вищої освіти з відзнакою та освітньо-кваліфікаційного рівня "спеціаліст" є наявність документа встановленого державного зразка про здобуття базової вищої освіти з відзнакою і освітньо-кваліфікаційного рівня "бакалавр".
Умовою отримання особою документа встановленого державного зразка про здобуття повної вищої освіти з відзнакою та освітньо-кваліфікаційного рівня "магістр" є наявність у нього документа встановленого державного зразка про здобуття базової вищої освіти з відзнакою та освітньо-кваліфікаційного рівня "бакалавр" чи про здобуття повної вищої освіти з відзнакою та освітньо-кваліфікаційного рівня "спеціаліст".
Тим курсантам (слухачам), які під час навчання мали на екзаменах (заліках) незадовільні оцінки або "незараховано", золота медаль не присуджується.
Курсантам (слухачам), які закінчили вищий військовий навчальний заклад з золотою медаллю або дипломом з відзнакою, виплачується одноразова грошова винагорода в розмірі, встановленому наказом Міністра оборони України. Їх прізвища заносяться на Дошку пошани ВВНЗ, і вони користуються першочерговим правом вибору місця служби.
5.17. У ВВНЗ ведеться книга обліку тих, хто його закінчив, і реєстрації видачі дипломів, у яку вносяться: порядковий реєстраційний номер; номер диплома; дата видачі диплома; прізвище, ім'я та по батькові особи, яка отримала диплом; найменування спеціальності (спеціалізації) та присвоєної кваліфікації; дата прийняття рішення Державною екзаменаційною комісією щодо видачі диплома; підпис начальника ВВНЗ; підпис особи, яка отримала диплом.
5.18. У разі повторного незадовільного складання хоча б одного державного екзамену або повторного незадовільного захисту кваліфікаційної, дипломної роботи (проекту, задачі) військовослужбовці до подальшого випробування не допускаються.
5.19. Порядок переведення, відрахування та поновлення на навчання курсантів (слухачів) у ВВНЗ визначається Інструкцією про порядок переведення, відрахування та поновлення курсантів (слухачів) вищих військових навчальних закладів Міністерства оборони України, яка затверджена наказом Міністра оборони України від 24.12.97
N 490 і зареєстрована в Міністерстві юстиції України 10.01.98 за N 89/2529.
5.20. Особам, які вибули з ВВНЗ, видається академічна довідка. Бланки академічних довідок заповнюються від руки чорною тушшю. Відомості про навчальні дисципліни, які вивчав курсант (слухач), складені ним заліки та екзамени заносяться в академічну довідку окремо за кожний семестр. До академічної довідки не заносяться навчальні дисципліни, з яких курсант (слухач) отримав незадовільні оцінки.
Академічна довідка підписується начальником ВВНЗ або його заступником з навчальної (навчальної і наукової) роботи і скріплюється гербовою печаткою ВВНЗ.
Бланки академічних довідок зберігаються у ВВНЗ як документи суворої звітності. Списання бланків академічних довідок здійснюється у встановленому порядку.
Для реєстрації академічних довідок, що видаються у ВВНЗ, ведеться спеціальна книга, до якої заносяться такі відомості: порядковий номер; реєстраційний номер; прізвище, ім'я та по батькові особи, якій видана академічна довідка; індекс і номер академічної довідки; дата видачі; підпис особи, яка отримала академічну довідку.
Порядковий, реєстраційний номери і дата видачі проставляються і на академічній довідці.
6. Навчальна і виховна робота
6.1. Організація навчальної роботи
6.1.1. Навчальний процес у ВВНЗ організовується і проводиться згідно з Положенням про організацію навчального процесу у вищих навчальних закладах, затвердженим наказом Міністерства освіти України від 2 червня 1993 року
N 161 і зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 23 листопада 1993 р. за N 173, та цією Інструкцією;
6.1.2. Навчальна робота є основним видом діяльності вищого військового навчального закладу та включає в себе заходи керівництва підрозділами постійного і змінного складу ВВНЗ з питань організації, забезпечення, проведення навчального процесу та управління ним.
Навчальний процес у вищих військових навчальних закладах - це система організаційних і дидактичних заходів, які спрямовані на реалізацію змісту вищої освіти на певному освітньо-кваліфікаційному рівні на підставі державних стандартів вищої освіти та кваліфікаційних вимог Міністерства оборони України до військового фахівця з кожної спеціальності (спеціалізації). Ці вимоги виконують роль відомчого освітнього стандарту і далі іменуються стандартом військово-професійної освіти.
6.1.3. Стандарт військово-професійної освіти - це сукупність кваліфікаційних вимог з кожної спеціальності (спеціалізації) підготовки, які визначені Міністерством оборони України для військового фахівця відповідного освітньо-кваліфікаційного рівня.
6.1.4. Для розробки освітньо-кваліфікаційних характеристик як складових державних стандартів вищої освіти наказами заступників Міністра оборони України - командувачів видів Збройних Сил України, командувачів військ оперативних командувань, начальників управлінь центрального апарату Міністерства оборони України - замовників військових фахівців створюються відповідні комісії. До складу цих комісій, як правило, включаються провідні фахівці у відповідній галузі знань - представники замовників та представники ВВНЗ.
Комісія на підставі аналізу майбутньої військово-професійної діяльності випускника ВВНЗ розробляє кваліфікаційні вимоги до військових фахівців з визначенням службових функцій, типових завдань діяльності та системи вмінь вирішувати ці завдання і з урахуванням загальних соціальних вимог до змісту, обсягу і якості підготовки фахівця формує освітньо-кваліфікаційну характеристику військового фахівця відповідної спеціальності (спеціалізації) і рівня підготовки.
Розроблені освітньо-кваліфікаційні характеристики підписуються головою комісії з її розробки, погоджуються відповідними заступниками Міністра оборони України - командувачами видів Збройних Сил України, командувачами військ оперативних командувань, начальниками управлінь центрального апарату Міністерства оборони України - замовниками військових фахівців та затверджуються першим заступником Міністра оборони України, який відповідає за підготовку кадрів.
Освітньо-кваліфікаційні характеристики доводяться до ВВНЗ, як правило, не пізніше ніж за 1,5 року до початку підготовки фахівців за відповідною спеціальністю (спеціалізацією).
6.1.5. Освітньо-професійна програма підготовки військового фахівця розробляється комісією ВВНЗ на підставі освітньо-кваліфікаційних характеристик, державних стандартів вищої освіти та стандартів військово-професійної освіти. Проекти цих програм обговорюються на засіданнях учених рад, підписуються начальником ВВНЗ, замовником, узгоджуються з Міністерством освіти України, начальником Головного управління військової освіти Міністерства оборони України, посадовою особою, якій підпорядкований ВВНЗ, та затверджуються першим заступником Міністра оборони України.
Затвердження освітньо-професійних програм повинно здійснюватися не пізніше ніж за рік до початку навчання за цими програмами.
6.1.6. До освітньо-професійної програми підготовки військових фахівців додається пояснювальна записка.
Зміст пояснювальної записки, як правило, відображає:
принципові положення, якими керувалися ті, хто розробляв програму;
призначення випускників ВВНЗ, які засвоїли дану програму, їхню кваліфікацію та компетенцію;
пояснення основного замислу підготовки військових фахівців на кожному освітньо-кваліфікаційному рівні;
обгрунтування переліку навчальних дисциплін та розподілу обсягу навчального часу на їх вивчення;
стислу характеристику основної мети, засобів її досягнення та завдань груп гуманітарних і соціально-економічних, природничо-математичних, професійно орієнтованих та спеціальних навчальних дисциплін;
стислу характеристику мети, завдань та організації практичного навчання;
характеристику механізму реалізації права того, хто навчається, на вибір навчальних дисциплін з блоку дисциплін за вибором курсанта (слухача);
пояснення форм проведення державної атестації тих, хто навчається, після досягнення певного освітньо-кваліфікаційного рівня, системи оцінки рівня досягнення кінцевої мети навчання з використанням кваліфікаційних завдань та тестів.
Пояснювальна записка підписується начальником ВВНЗ.
6.1.7. Структурно-логічна схема підготовки військового фахівця - це науково і методично обгрунтований алгоритм процесу реалізації освітньо-професійної програми підготовки військового фахівця.
Структурно-логічна схема підготовки військового фахівця розробляється факультетом у взаємодії з навчальним відділом для кожної спеціальності (спеціалізації), підписується начальником факультету, узгоджується із заступником начальника ВВНЗ з навчальної (навчальної і наукової) роботи та затверджується начальником ВВНЗ. Форма структурно-логічної схеми визначається вищим військовим навчальним закладом.
6.1.8. Навчальний план на кожну спеціальність підготовки військових фахівців розробляється факультетами у взаємодії з навчальним відділом, підписується начальником факультету, узгоджується із заступником начальника ВВНЗ з навчальної (навчальної і наукової) роботи і затверджується начальником ВВНЗ.
Затвердження навчальних планів повинно здійснюватися не пізніше ніж за рік до початку навчання за ними.
Під час розробки навчальних планів і організації навчального процесу слід дотримуватися того, що:
увесь період навчання курсантів (слухачів) у ВВНЗ поділяється, як правило, на навчальні роки, які складаються із семестрів. Навчальний рік включає, як правило, два семестри;
на навчаннях, під час польових виходів, на заняттях у навчальному центрі, на полігонах тощо навчальна робота планується з розрахунку до 46 годин (на аеродромах під час польотів - до 52 годин) навчальних занять на тиждень під керівництвом викладача (льотчика-інструктора);
під час військових (флотських) стажувань і всіх видів практики потрібно виходити з 41-годинного робочого тижня.
Унесення змін та доповнень у навчальний план, крім змін назв, обсягу та звітності з дисциплін, які забезпечують виконання державних стандартів вищої освіти, здійснюється наказом начальника ВВНЗ на підставі пропозицій начальника факультету, узгоджених з начальником навчального відділу.
На основі затвердженого навчального плану ВВНЗ, у разі потреби внесення в навчальний процес суттєвих змін, можуть складатися робочі навчальні плани.
Форма робочого навчального плану визначається ВВНЗ.
Порядок розробки та затвердження робочого навчального плану такий самий, як порядок розробки та затвердження навчального плану.
6.1.9. Одночасно з навчальним планом (робочим навчальним планом) розробляється пояснювальна записка, яка повинна стисло характеризувати навчальний план (робочий навчальний план) за головними його розділами та показниками, особливості побудови і організації навчального процесу під час вивчення груп взаємопов'язаних навчальних дисциплін (окремої навчальної дисципліни), а також інші питання, що характеризують особливості підготовки військового фахівця в конкретному ВВНЗ.
Зміст пояснювальної записки, як правило, відображає:
на підставі яких нормативних документів і з якою метою розроблені нові навчальні плани;
який освітньо-кваліфікаційний рівень і які спеціальності (спеціалізації) підготовки військових фахівців забезпечує реалізація навчального плану;
принципові відмінності нового навчального плану відносно попереднього;
пояснення до графіка навчального процесу та зведених даних з обсягу навчального часу (обгрунтування часу на виконання кваліфікаційних, дипломних робіт (проектів, задач), складання державних екзаменів та інші питання, які вимагають пояснення);
пояснення, в якій мірі реалізуються потрібна послідовність (логіка) вивчення навчальних дисциплін і взаємозв'язок між ними;
організацію практичного навчання (значення, місце у формуванні військового фахівця, організація та керівництво практикою, зміст практики, порядок захисту звітів практики, місце проведення, заходи щодо забезпечення практичного навчання тощо);
обгрунтування сукупності та напрямів кваліфікаційних, дипломних, курсових робіт (проектів, задач);
обгрунтування переліку державних екзаменів.
У разі проведення комплексних державних екзаменів показується, питання яких навчальних дисциплін виносяться на комплексний державний екзамен.
У пояснювальній записці можуть відображатися й інші питання, які потребують пояснення або обгрунтування.
Пояснювальна записка підписується заступником начальника ВВНЗ з навчальної (навчальної і наукової) роботи та начальником факультету.
6.1.10. Робоча навчальна програма розробляється кафедрою і підписується начальником (завідувачем) кафедри.
У ВВНЗ для кожної спеціальності (спеціалізації) оформляється збірник навчальних програм, який підписується начальником факультету та затверджується начальником ВВНЗ.
6.1.11. Навчальні плани та програми повинні бути стабільними і діяти, як правило, протягом повного терміну, встановленого для підготовки військового фахівця.
6.1.12. Тематичний план вивчення навчальних дисциплін є основним робочим документом кафедри та викладача, який визначає зміст і порядок вивчення конкретної навчальної дисципліни. Тематичний план містить у собі:
розподіл навчального часу за видами занять;
найменування розділів та перелік навчальних питань за темами;
перелік навчань, тренувань, ігор, лабораторних, практичних та інших занять;
організаційно-методичні рекомендації для проведення занять та вказівки щодо їх матеріального забезпечення;
перелік курсових робіт і всіх видів контрольних заходів.
Тематичний план розробляється кафедрою на основі робочої навчальної програми, підписується начальником кафедри і затверджується начальником, якому підпорядкована кафедра, не пізніш ніж за 3 місяці до початку семестру, в якому має вивчатися навчальна дисципліна. До тематичного плану, у разі потреби, до початку нового навчального року вносяться всі потрібні зміни щодо змісту, організації та методики викладання навчальної дисципліни в порядку, встановленому начальником ВВНЗ.
6.1.13. Комплексний тематичний план вивчення групи навчальних дисциплін є робочим документом факультету, кафедри, викладача, групи планування навчального відділу (навчальної частини), що визначає взаємозв'язок і логічну послідовність вивчення даної групи навчальних дисциплін.
Комплексний тематичний план вивчення групи навчальних дисциплін розробляється під керівництвом начальника факультету разом з начальниками кафедр, головами предметно-методичних комісій кафедр, які беруть участь у викладанні даної групи навчальних дисциплін, і представниками навчального відділу ВВНЗ. Комплексний тематичний план містить у собі:
розподіл часу навчальних дисциплін за видами занять;
сітковий графік вивчення навчальних дисциплін групи, що визначає послідовність їх вивчення та взаємозв'язок за семестрами (роками) навчання;
додатки до сіткового графіка вивчення навчальних дисциплін.
Комплексний тематичний план обговорюється на міжкафедральній методичній нараді, погоджується з усіма начальниками (завідувачами) кафедр, які беруть участь у викладанні відповідної групи навчальних дисциплін, підписується начальником факультету і затверджується заступником начальника ВВНЗ з навчальної (навчальної і наукової) роботи не пізніше як за 3 місяці до початку семестру, в якому має вивчатися ця група навчальних дисциплін.
6.1.14. Розклад навчальних занять є одним з основних документів, що регламентує навчальну роботу ВВНЗ. Він складається на семестр (навчальний рік) навчальним відділом ВВНЗ (навчальною частиною факультету), затверджується начальником ВВНЗ і доводиться до викладацького складу та підрозділів курсантів (слухачів) не пізніше як за 10 днів до початку занять.
У ВВНЗ, які інтегровані з цивільними ВНЗ, розклади навчальних занять курсантів (слухачів) узгоджуються з заступником проректора ВНЗ з навчальної роботи (начальником факультету).
У ВВНЗ, де підготовка курсантів (слухачів) передбачає польоти, водіння бойових машин і стрільбу, дозволяється складання розкладу занять на місяць.
У розкладі навчальних занять відображається:
найменування навчального підрозділу;
найменування навчальної дисципліни або умовне її позначення;
номер, вид заняття, дата, час та місце його проведення;
прізвище викладача, який проводить заняття.
Тривалість академічної години становить, як правило, 45 хвилин.
У разі потреби за рішенням начальника ВВНЗ дозволяється проведення занять за 90 хвилин.
Тактичні, тактико-спеціальні, командно-штабні навчання і воєнні ігри проводяться, як правило, безперервно.
6.1.15. Крім документів, визначених цією Інструкцією і Переліком основних документів з планування, обліку навчальної, методичної та наукової роботи у вищому військовому навчальному закладі Міністерства оборони України (додаток) у ВВНЗ можуть розроблятися й інші документи з планування, проведення та обліку навчальної, методичної роботи.
6.2. Форми організації навчання
6.2.1. Науково-методичне забезпечення навчального процесу здійснюється ВВНЗ на підставі нормативних актів Міністерства освіти та Міністерства оборони України з урахуванням науково-педагогічних досягнень у галузі вищої освіти та підготовки військових фахівців.
Науково-методичне забезпечення навчального процесу включає: державні стандарти вищої освіти і стандарти військово-професійної освіти, освітньо-професійні програми і структурно-логічні схеми підготовки військових фахівців, навчальні плани, робочі навчальні програми з усіх нормативних та вибіркових навчальних дисциплін, тематичні (комплексні тематичні) плани вивчення дисциплін (груп дисциплін), програми всіх видів практики і військового (флотського) стажування, підручники, навчальні посібники, бойові статути, настанови, технічні описи, інструкції тощо, навчально-методичні матеріали до різних видів занять, індивідуальні семестрові завдання для самостійних занять (самостійної роботи) курсантів (слухачів) з навчальних дисциплін, контрольні роботи з навчальних дисциплін для перевірки рівня засвоєння курсантами (слухачами) навчального матеріалу, фонди кваліфікаційних задач та тестів, методичні матеріали з питань виконання кваліфікаційних, дипломних та курсових, робіт (проектів, задач) тощо.
6.2.2. Основними видами навчальних занять у ВВНЗ, крім видів занять, які передбачені статтею
3 Положення про організацію навчального процесу у вищих навчальних закладах, є: групове заняття, групова вправа, самостійне заняття під керівництвом викладача, тактичне (тактико-спеціальне) заняття, тактичне (тактико-спеціальне) навчання, командно-штабне навчання та воєнні (воєнно-спеціальні) ігри тощо.
Види навчальних занять визначаються робочою навчальною програмою навчальної дисципліни.
6.2.2.1. Групове заняття - це форма навчального заняття, при якій викладач пояснювально-лекційним методом викладає новий навчальний матеріал, методом опитування контролює засвоєння курсантами (слухачами) раніше вивченого матеріалу і домагається його закріплення, методом творчих рекомендацій спрямовує самостійну працю курсантів (слухачів).
6.2.2.2. Групова вправа - це форма навчального заняття, яка використовується під час вивчення оперативно-тактичних, тактичних і тактико-спеціальних дисциплін.
Групові вправи проводяться у навчальних відділеннях (групах). Вони мають за мету прищепити тим, хто навчається, навички з організації бойових дій, їх забезпечення та управління військами (силами).
На групових вправах усі ті, хто навчається, виконують обов'язки за однією і тією самою службовою посадою. Групові вправи проводяться на картах у класах, на навчальних командних пунктах і на місцевості на фоні конкретної оперативної або тактичної обстановки після вивчення теоретичних підстав за розділами (темами) навчальних дисциплін.
Декілька групових вправ, що проводяться послідовно і які поєднані спільною темою, звичайно виконуються на фоні єдиної оперативно-тактичної обстановки шляхом відпрацювання комплексного навчального завдання.
Комплексність навчального завдання забезпечується тим, що на загальному оперативно-тактичному фоні вирішуються питання декількох навчальних дисциплін відповідно до послідовності роботи командира та штабу під час підготовки та ведення операції (бою).
6.2.2.3. Самостійне заняття під керівництвом викладача - це форма навчального заняття, яке проводиться з метою активного засвоєння курсантами (слухачами) нових знань, закріплення, поширення та поглиблення знань, отриманих на інших видах занять, розробки рефератів, проведення моделювання і виконання інших творчих завдань, а також для навчання курсантів (слухачів) методам самостійної роботи з навчальним матеріалом. Самостійні заняття під керівництвом викладача відбуваються в час, визначений розкладом занять. Методика їх проведення визначається ВВНЗ.
6.2.2.4. Тактичні (тактико-спеціальні) заняття являють собою основу практичного навчання курсантів (слухачів) з організації та забезпечення бойових дій підрозділів і управління ними в бою.
6.2.2.5. Тактичні (тактико-спеціальні) навчання мають на меті формування та вдосконалення вмінь і навичок курсантів (слухачів) з організації та забезпечення бойових дій і управління в бою підрозділами. Курсанти (слухачі) виконують на навчаннях обов'язки командирів підрозділів, офіцерів штабів та інших посадових осіб відповідно до задуму навчання.
Такі навчання проводяться на місцевості (в навчальних центрах, на аеродромах, полігонах). Дозволяється окремі етапи тактичних (тактико-спеціальних) навчань проводити у спеціальних класах, лабораторіях, які обладнані зразками озброєння та військової техніки, тренувальною апаратурою із залученням потрібної кількості обслуговувального персоналу.
Тривалість навчань може бути до 2-3 діб. Навчання можуть бути двобічними та однобічними, з визначеним супротивником, з бойовою стрільбою тощо. Керівниками таких навчань, як правило, призначаються начальники факультетів або начальники профільних оперативно-тактичних (тактико-спеціальних) кафедр.
6.2.2.6. Командно-штабні навчання (КШН) та воєнні (воєнно-спеціальні) ігри проводяться з найбільш важливих комплексних тем оперативно-тактичних, тактичних і тактико-спеціальних дисциплін.
КШН є вищою формою підготовки органів управління, спільного навчання командирів, офіцерів штабів, управлінь, служб та відділів. Вони є комплексними заходами і проводяться, як правило, за темами, які містять у собі питання бойової і мобілізаційної готовності, підготовки і ведення операцій (бойових дій), управління військами (силами), їх всебічного забезпечення. На КШН ті, хто навчається, виконують весь комплекс функціональних обов'язків щодо управління військами (силами) у складі органів управління, в умовах створеної конкретної обстановки, яка безперервно розвивається і є характерною для сучасних операцій (бойових дій).
КШН застосовується після того, як курсанти (слухачі) оволодіють теоретичними основами відповідних навчальних дисциплін, засвоять обов'язки посадових осіб та отримають практичні навички в їх виконанні з організації, ведення та забезпечення бойових дій підрозділів, частин і з'єднань, управління ними за різних умов обстановки.
Для підготовки і проведення КШН створюється відповідний апарат керівництва і посередників. До складу такого апарату, як правило, входять: керівник КШН, заступники і помічники керівника та начальник штабу керівництва навчання; штаб керівництва; посередники при посадових особах органів управління, що навчаються, і військ (сил), залучених до навчання; група проведення досліджень та група, яка підіграє у створенні різних умов навчання.
Керівниками командно-штабних навчань і воєнних (воєнно-спеціальних) ігор є начальники ВВНЗ або їх заступники.
Керівниками воєнно-спеціальних ігор можуть бути призначені начальники факультетів (профільних кафедр).
6.2.2.7. Тексти лекцій, плани (завдання) на семінарські та лабораторні заняття, методичні розробки на проведення семінарських, групових, лабораторних, практичних занять і самостійних занять під керівництвом викладача розробляються на кафедрі, обговорюються на засіданні кафедри або предметно-методичної комісії та затверджуються начальником (завідувачем) кафедри.
Навчально-методичні матеріали, що розробляються для проведення занять (комплексне відпрацювання теми або розділу) викладачами декількох кафедр, затверджуються заступником начальника ВВНЗ з навчальної (навчальної та наукової) роботи або начальником факультету, якщо заняття проводяться тільки викладачами кафедр, які входять до складу даного факультету.
Для проведення групових вправ розробляються навчальні оперативні, оперативно-тактичні, тактико-спеціальні задачі. У ВВНЗ на весь період навчання може розроблятися система навчальних задач, яка охоплює ведення бойових дій на різноманітній місцевості (театрах воєнних дій), та за різних умов обстановки.
Для проведення тактичних (тактико-спеціальних), командно-штабних навчань і воєнних (воєнно-спеціальних) ігор розробляються потрібні навчально-методичні матеріали.
Для проведення навчального заняття викладачем розробляється план, який затверджується начальником кафедри (головою предметно-методичної комісії).
Перелік інших документів, потрібних для проведення різноманітних видів занять, та їх зміст визначаються ВВНЗ.
6.2.3. Дипломна задача як вид індивідуального завдання - це наукова розробка курсантами (слухачами) організаційно-методичних документів на застосування військ (сил) в операціях і бойових діях для проведення командно-штабних і тактичних (тактико-спеціальних) навчань, штабних тренувань і групових вправ. Вона складається із графічної частини, оформленої на топографічних картах (схемах), і пояснювальної записки.
6.2.3.1. Теми кваліфікаційних, дипломних робіт (проектів, задач) розробляються на кафедрах, погоджуються з начальником факультету, затверджуються начальником ВВНЗ і обираються курсантами (слухачами) самостійно з урахуванням майбутньої діяльності та рекомендацій кафедри не пізніше першого місяця завершального року навчання за відповідною освітньо-професійною програмою.
Курсантам (слухачам) надається право пропоновувати свою тему кваліфікаційної, дипломної роботи (проекту, задачі) з обгрунтуванням доцільності її розробки.
З метою забезпечення інтеграції навчального процесу з практикою бойової (оперативної) підготовки військ (сил) тематика кваліфікаційних, дипломних робіт (проектів, задач) може визначатися також і посадовими особами, яким підпорядковані ВВНЗ (в інтересах яких здійснюється підготовка військових фахівців). У цих випадках тематика кваліфікаційних, дипломних робіт (проектів, задач) повинна бути направлена у ВВНЗ за 2 місяці до початку навчання курсантів (слухачів) на курсі, на якому передбачається захист кваліфікаційної, дипломної роботи (проекту, задачі).
Зі складних науково-технічних, військово-економічних та інших проблем можуть розроблятися комплексні дипломні роботи (проекти, задачі), які виконуються декількома курсантами (слухачами) однієї або різних спеціальностей.
Завдання на виконання кваліфікаційних, дипломних робіт (проектів, задач) видаються курсантам (слухачам) не пізніше ніж за три місяці до початку їх розробки.
6.2.3.2. Наказом начальника ВВНЗ, за поданням начальників (завідувачів) кафедр, кожному курсанту (слухачу) призначається керівник кваліфікаційної, дипломної роботи (проекту, задачі) з числа викладацького складу, керівного складу ВВНЗ та наукових працівників. Для керівництва комплексними дипломними роботами (проектами, задачами) можуть призначатися декілька керівників, один з яких призначається старшим.
Дипломні роботи (проекти, задачі) можуть виконуватися у військових частинах, установах і на підприємствах. У таких випадках керівниками можуть бути призначені фахівці з відповідної військової частини (установи, підприємства).
На виконання кваліфікаційної, дипломної роботи (проекту, задачі) та її захист навчальним планом передбачається від 5 до 14 тижнів.
Виконана робота (проект, задача) разом з відгуком керівника подається начальнику кафедри для вирішення питання про допуск до захисту і в разі потреби обговорюється на засіданні кафедри. Допущена до захисту робота (проект, задача) проходить рецензування, після чого подається Державній екзаменаційній комісії для захисту.
Кваліфікаційні, дипломні роботи (проекти, задачі) зберігаються в бібліотеці ВВНЗ протягом 5 років, після чого списуються у встановленому порядку.
6.2.4. Практична підготовка курсантів (слухачів) у ВВНЗ проводиться у таких формах: навчальній, виробничій, ремонтній, корабельній та інших видах практики; військового (флотського) стажування. Види і тривалість практичної підготовки курсантів (слухачів) визначаються навчальними планами.
6.2.4.1. Навчальна практика організовується на молодших курсах з метою прищеплення практичних навичок зі спеціальності і проводиться в навчальних майстернях, навчальних центрах, навчальних частинах і частинах (підрозділах) забезпечення навчального процесу та інших об'єктах ВВНЗ, а також на ремонтних базах та підприємствах військово-промислового комплексу.
6.2.4.2. Військове (флотське) стажування, виробнича, ремонтна, корабельна та інші види практики проводяться у військових частинах, на навчальних і бойових кораблях, в установах, на підприємствах і в організаціях Міністерства оборони України, а також на підприємствах і установах інших міністерств та інших центральних органів виконавчої влади.
Військове (флотське) стажування проводиться, як правило, на посадах, відповідних призначенню курсантів (слухачів) після випуску.
6.2.4.3. Проходження військового (флотського) стажування (практики) організовується:
у військових частинах, закладах та установах видів Збройних Сил України - за наказом заступників Міністра оборони України - командувачів видів Збройних Сил України;
у військових частинах, закладах, установах, на підприємствах і в організаціях, які не входять до видів Збройних Сил України, - за наказом командувачів військ оперативних командувань, начальників управлінь центрального апарату Міністерства оборони України (за підпорядкованістю цих військових частин, закладів, установ, підприємств та організацій);
на підприємствах і в установах інших міністерств і центральних органів виконавчої влади - за погодженим з їх керівниками наказом першого заступника Міністра оборони України, який відповідає за підготовку кадрів.
Вищі військові навчальні заклади щорічно до 1 липня у встановленому порядку подають начальникам, яким вони підпорядковані, заявки на виділення місць для проходження стажування (практики) на наступний навчальний рік.
6.2.4.4. Визначення військових частин, закладів, установ, підприємств та організацій, підпорядкованих відповідним заступникам Міністра оборони України - командувачам видів Збройних Сил України, командувачам військ оперативних командувань, начальникам управлінь центрального апарату Міністерства оборони України, для проходження стажування (практики) проводиться посадовими особами:
для підпорядкованих ВВНЗ - за заявками їх начальників;
для інших ВВНЗ - за заявками начальників, в інтересах яких здійснюється підготовка військових фахівців.
6.2.4.5. Для керівництва і контролю за роботою курсантів (слухачів) від ВВНЗ з числа викладацького складу та командирів підрозділів курсантів (слухачів) призначаються керівники стажувань (практики).
Відповідальність за створення належних умов для якісного проведення стажування (практики), виконання програм та індивідуальних завдань курсантами (слухачами) несуть командири військових частин, начальники (керівники) закладів, установ, підприємств та організацій, в яких така робота проводиться.
Використання курсантів (слухачів) не за призначенням, а також на посадах та роботах, які не пов'язані з виконанням програм стажування (практики), категорично забороняється.
Курсанти (слухачі) після завершення стажування (практики) подають письмовий звіт про виконання програми та індивідуального завдання на стажування (практику), затверджений командиром (начальником) військової частини (підрозділу, установи).
Захист звітів курсантів (слухачів) здійснюється у ВВНЗ.
За підсумками стажувань (практик) і захисту звіту кожному курсанту (слухачу) виставляється відповідна оцінка.
6.2.4.6. Льотне навчання курсантів (слухачів) є основною формою оволодіння ними практичних навичок в управлінні та бойовому застосуванні літака (вертольота) на базі теоретичної підготовки і проводиться за курсами навчально-льотної підготовки і програмами. У курсах і програмах визначаються зміст і організаційні форми навчання.
Льотне навчання включає: теоретичну і льотну підготовку. Підготовка курсантів (слухачів) безпосередньо до польотів включає: наземну (загальну), попередню та передполітну підготовку; навчальні польоти; розбір польотів.
................Перейти до повного тексту