1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ІНФРАСТРУКТУРИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
01.04.2013 № 199
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
19 квітня 2013 р.
за № 650/23182
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства інфраструктури № 321 від 26.09.2017 )
Про затвердження Положення про здійснення фінансового моніторингу суб’єктами первинного фінансового моніторингу, державне регулювання та нагляд за діяльністю яких здійснює Міністерство інфраструктури України
Відповідно до статей 6, 7, 9, 14 та 17 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму", підпункту 4.11.5 підпункту 4.11 пункту 4 Положення про Міністерство інфраструктури України , затвердженого Указом Президента України від 12 травня 2011 року № 581, та з метою забезпечення координації діяльності суб’єктів первинного фінансового моніторингу щодо організації фінансового моніторингу у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Положення про здійснення фінансового моніторингу суб’єктами первинного фінансового моніторингу, державне регулювання та нагляд за діяльністю яких здійснює Міністерство інфраструктури України, що додається.
2. Відділу внутрішніх розслідувань та запобігання корупційним та економічним правопорушенням забезпечити:
2.1. Подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому порядку.
2.2. Розміщення цього наказу на веб - сайті Міністерства інфраструктури України.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Демидовича Д.В.
Міністр В.В. Козак
В.о. Голови Державної служби
фінансового моніторингу України
Голова Державної служби України
з питань регуляторної політики
та розвитку підприємництва

В.П. Зубрій


М.Ю. Бродський
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
інфраструктури України
01.04.2013 № 199
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
19 квітня 2013 р.
за № 650/23182
ПОЛОЖЕННЯ
про здійснення фінансового моніторингу суб'єктами первинного фінансового моніторингу, державне регулювання та нагляд за діяльністю яких здійснює Міністерство інфраструктури України
I. Загальні положення
1.1. Це Положення розроблене відповідно до Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму" (далі - Закон) та визначає порядок організації і проведення фінансового моніторингу у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму суб'єктами первинного фінансового моніторингу, державне регулювання і нагляд за діяльністю яких здійснює Міністерство інфраструктури України.
1.2. Це Положення застосовується суб’єктами первинного фінансового моніторингу - операторами поштового зв’язку, які проводять фінансові операції з переказу грошей (далі - суб’єкти), та їх відокремленими підрозділами.
1.3. У цьому Положенні терміни вживаються у значенні, наведеному у Законі.
II. Правовий статус працівника, відповідального за проведення фінансового моніторингу, та процедура його призначення
2.1. Працівник, відповідальний за проведення фінансового моніторингу, є особою, на яку покладаються організація та координація діяльності з проведення суб’єктом (відокремленим підрозділом суб’єкта) заходів фінансового моніторингу.
2.2. Суб’єкт до дня проведення першої фінансової операції зобов’язаний призначити працівника, відповідального за проведення фінансового моніторингу (далі - відповідальний працівник).
2.3. Суб'єкт повідомляє Держфінмоніторинг України відповідно до встановленого ним порядку про:
призначення відповідального працівника - протягом трьох робочих днів з дня його призначення, але не пізніше дня проведення суб’єктом першої фінансової операції;
призначення особи, що тимчасово виконує обов’язки відповідального працівника, - протягом трьох робочих днів з дня призначення;
звільнення відповідального працівника або особи, що тимчасово виконує його обов’язки, - протягом трьох робочих днів з дня звільнення.
2.4. Відповідальний працівник суб’єкта призначається на посаду на рівні керівництва суб’єкта з урахуванням особливостей, встановлених Законом.
Виконання повноважень відповідального працівника суб’єкта може бути покладено на керівника суб’єкта.
2.5. За наявності у суб’єкта відокремлених підрозділів у таких відокремлених підрозділах можуть призначатись працівники, відповідальні за проведення фінансового моніторингу у підрозділі.
Відповідальні працівники підрозділів призначаються на посаду та звільняються з посади керівником суб’єкта за погодженням з відповідальним працівником суб’єкта.
У разі недоцільності введення окремої посади відповідального працівника у відокремленому підрозділі виконання обов'язків відповідального працівника підрозділу покладається на керівника або іншу посадову особу цього відокремленого підрозділу.
2.6. Одна і та сама особа не може бути призначена одночасно відповідальним працівником суб’єкта та його відокремленого підрозділу, а також одночасно у декількох відокремлених підрозділах.
2.7. Відповідальний працівник суб’єкта (підрозділу суб’єкта) повинен працювати в суб’єкті (підрозділі суб’єкта) за основним місцем роботи.
2.8. Особа, яка вперше призначається на посаду відповідального працівника суб’єкта або відповідального працівника підрозділу, повинна протягом трьох місяців з дня призначення пройти навчання на базі відповідного навчального закладу, віднесеного до сфери управління Держфінмоніторингу України.
2.9. З урахуванням особливостей організаційної структури суб’єкта у ньому може бути створено окремий структурний підрозділ з питань проведення фінансового моніторингу.
Структурний підрозділ повинен очолювати відповідальний працівник суб’єкта, або цей підрозділ повинен безпосередньо підпорядковуватися відповідальному працівникові суб’єкта.
Структурний підрозділ функціонує відповідно до положення про нього, яке затверджується керівником суб’єкта.
2.10. Відповідальний працівник суб’єкта (підрозділу суб’єкта) повинен мати бездоганну ділову репутацію, відповідати вимогам, встановленим Держфінмоніторингом України, та відповідати професійним критеріям, необхідним для забезпечення якісного виконання ним своїх посадових обов’язків.
Ділова репутація та відповідність професійним критеріям кандидатів на посади керівників та працівників, відповідальних за проведення фінансового моніторингу, перевіряється суб’єктом до дати призначення такої особи на посаду.
Обставинами, які свідчать про невідповідність кандидата вимогам щодо бездоганності ділової репутації, є:
наявність судимості, не погашеної та не знятої в установленому законодавством порядку;
наявність факту застосування до особи адміністративного стягнення за вчинення корупційного правопорушення або порушення законодавства щодо запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму, якщо не минув один рік із дня закінчення виконання стягнення;
звільнення кандидата на підставі пунктів 3, 4, 7, 8 частини першої статті 40 або статті 41 Кодексу законів про працю України (якщо з дати звільнення минуло менше п'яти років);
позбавлення права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю в установленому законодавством порядку.
2.11. Перевірка ділової репутації та відповідності професійним критеріям кандидатів на посади відповідальних працівників проводиться на підставі наданих кандидатами оригіналів документів: паспорта, трудової книжки, документів про освіту, підвищення кваліфікації, довідки про відсутність судимості, отриманої в органах внутрішніх справ, а також, у разі потреби, на підставі інформації, одержаної від органів державної влади, фінансових установ, юридичних осіб, якщо така інформація є публічною (відкритою).
2.12. Матеріали з питань перевірки ділової репутації та відповідності професійним критеріям працівників, відповідальних за проведення фінансового моніторингу, зберігаються в їх особових справах.
2.13. На час тимчасової відсутності відповідального працівника суб’єкта (підрозділу суб’єкта) керівник суб’єкта призначає особу, яка виконуватиме обов’язки відповідального працівника на час його відсутності. На вказану особу поширюються права та обов’язки, встановлені для відповідального працівника суб’єкта (підрозділу суб’єкта).
Особа, яка тимчасово виконує обов’язки відповідального працівника суб’єкта (підрозділу суб’єкта), повинна мати бездоганну ділову репутацію та пройти відповідно до внутрішніх процедур підготовку щодо виконання вимог Закону.
Особа, яка тимчасово виконуватиме обов’язки відповідального працівника суб’єкта (підрозділу суб’єкта) на час його відсутності, може бути призначена одночасно з відповідальним працівником.
2.14. У разі звільнення відповідального працівника суб’єкта (підрозділу суб’єкта) керівник суб’єкта не пізніше наступного робочого дня після його звільнення призначає іншого відповідального працівника або особу, що виконуватиме його обов’язки.
Допускається виконання обов’язків відповідального працівника суб’єкта (підрозділу суб’єкта) особою, яка тимчасово виконує його обов’язки в разі звільнення відповідального працівника, на строк перевірки ділової репутації кандидата на посаду відповідального працівника суб’єкта (підрозділу суб’єкта), який не повинен перевищувати двох місяців.
2.15. Відповідальний працівник суб’єкта (підрозділу суб’єкта) є незалежним у своїй діяльності.
Відповідальний працівник суб’єкта (підрозділу суб’єкта) підзвітний тільки керівнику суб’єкта.
У разі незгоди відповідального працівника суб’єкта з вказівками керівника суб’єкта щодо організації системи запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму та з інших питань проведення фінансового моніторингу він має право повідомити про це Держфінмоніторинг України та Мінінфраструктури України з письмовим викладенням своїх заперечень.
2.16. До повноважень відповідального працівника суб’єкта належать:
прийняття рішення про повідомлення Держфінмоніторингу України про фінансові операції, щодо яких є мотивовані підозри, що вони пов’язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або якщо вони пов’язані, стосуються чи призначені для фінансування тероризму;
прийняття рішення про інформування правоохоронних органів, визначених законодавством, про фінансові операції, щодо яких є підозри, що вони пов’язані, стосуються чи призначені для фінансування тероризму;
здійснення перевірок діяльності будь-якого підрозділу суб’єкта та його працівників щодо дотримання ними законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму, правил внутрішнього фінансового моніторингу (далі - Правила) та виконання програм проведення фінансового моніторингу (далі - Програми);
право доступу до всіх приміщень, документів, засобів телекомунікації суб’єкта (підрозділу суб’єкта);
залучення будь-яких працівників суб’єкта (підрозділу суб’єкта) до здійснення заходів із запобігання легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму та перевірок з цих питань;
організація розроблення та подання на затвердження, а також запровадження, виконання Правил та Програм;
одержання пояснень від працівників суб’єкта (підрозділу суб’єкта) незалежно від займаних ними посад з питань проведення фінансового моніторингу;
сприяння проведенню уповноваженими представниками відповідних органів державного фінансового моніторингу перевірок діяльності суб’єкта (підрозділу суб’єкта) щодо дотримання законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму;
прийняття рішення про надання інформації з питань фінансового моніторингу на запити Держфінмоніторингу України та відповідних правоохоронних органів;
здійснення класифікації клієнтів суб’єкта (підрозділу суб’єкта) з урахуванням критеріїв ризиків, визначених Держфінмоніторингом України (далі - Критерії), а також критеріїв ризиків, визначених внутрішніми документами суб’єкта, і вжиття застережних заходів щодо клієнтів, діяльність яких свідчить про підвищений ризик проведення ними таких операцій;
виконання інших функцій відповідно до законодавства, Правил і Програм та інших внутрішніх документів з питань запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму.
Обсяг повноважень відповідального працівника підрозділу суб’єкта визначається керівником суб’єкта за погодженням з відповідальним працівником суб’єкта.
Керівник суб’єкта затверджує посадову інструкцію відповідального працівника суб’єкта (підрозділу суб’єкта), у якій визначаються повноваження, права, обов’язки та встановлена законом відповідальність такого працівника.
2.17. Відповідальний працівник суб’єкта (підрозділу суб’єкта) зобов’язаний не рідше одного разу на місяць інформувати керівника суб’єкта про виявлені фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу, та заходи, вжиті для реалізації норм законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму, шляхом надання останньому письмової довідки довільної форми.
Довідка повинна містити інформацію щодо:
виявлених фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу;
зареєстрованих фінансових операцій, що підлягають обов’язковому і внутрішньому фінансовому моніторингу;
направленої до Держфінмоніторингу України інформації про фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу;
зареєстрованих фінансових операцій, що підлягають внутрішньому фінансовому моніторингу, але інформація про які не подана до Держфінмоніторингу України;
зупинених фінансових операцій;
фінансових операцій, у проведенні яких суб’єктом (підрозділом суб’єкта) було відмовлено;
інформації, направленої у визначених законодавством випадках до правоохоронних органів;
розроблених критеріїв ризику;
ужитих заходів щодо розроблення та оновлення Правил і Програм з урахуванням вимог законодавства;
ужитих заходів стосовно підготовки персоналу щодо виконання вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму;
результатів проведених перевірок внутрішньої системи фінансового моніторингу.
Факт ознайомлення керівника суб’єкта з довідкою, що надається відповідальним працівником суб’єкта (підрозділу суб’єкта), підтверджується підписом керівника суб’єкта.
У разі якщо повноваження відповідального працівника суб’єкта виконує керівник суб’єкта, то зазначена письмова довідка складається та підписується ним.
2.18. Керівник суб’єкта повинен сприяти виконанню відповідальним працівником суб’єкта (підрозділу суб’єкта) своїх функцій, а також забезпечувати підвищення кваліфікації відповідального працівника суб’єкта (підрозділу суб’єкта) шляхом проходження останнім навчання не рідше одного разу на три роки на базі відповідного навчального закладу, віднесеного до сфери управління Держфінмоніторингу України.
2.19. Керівник суб’єкта відповідає за організацію дотримання суб’єктом (підрозділом суб’єкта) вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму.
2.20. Документи, наявність яких передбачена абзацом третім пункту 2.16 та пунктом 2.17 цього розділу, зберігаються не менше п'яти років з дня їх підписання (затвердження або погодження).
III. Розробка Правил та Програм
3.1. Правила є окремим єдиним внутрішнім документом суб’єкта, який визначає механізм реалізації фінансового моніторингу та спрямований на недопущення використання суб’єкта та його відокремлених підрозділів з метою легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансування тероризму.
3.2. Програма є окремим внутрішнім документом суб'єкта, який містить план організаційних заходів для проведення фінансового моніторингу.
3.3. Правила і Програми розробляються з урахуванням вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму та міжнародних стандартів у цій сфері.
Правила і Програми охоплюють специфіку проведення фінансового моніторингу за всіма напрямами діяльності суб'єкта та його відокремлених підрозділів.
3.4. Правила і Програми розробляються відповідальним працівником суб’єкта та затверджуються керівником суб’єкта не пізніше дня проведення суб’єктом першої фінансової операції.
Строк, на який складаються Правила і Програми, визначається суб’єктом самостійно з урахуванням змін у законодавстві з питань запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму.
3.5. Відповідальний працівник суб'єкта за погодженням з керівником суб'єкта визначає порядок ознайомлення, зберігання і користування Правилами і Програмами (у тому числі їх електронними копіями) та перелік осіб, які мають право доступу до цих документів.
3.6. Правила складаються з таких окремих розділів:
опис внутрішньої системи фінансового моніторингу суб’єкта;
перелік прав та обов’язків відповідального працівника суб’єкта (підрозділу суб’єкта), а також інших працівників, що задіяні у проведенні фінансового моніторингу;
порядок реєстрації у Держфінмоніторингу України суб’єкта і його підрозділів;
порядок ідентифікації та вивчення клієнтів, що проводять фінансові операції, та інших осіб, які беруть у них участь;
порядок вчинення дій під час відмови клієнту, з яким встановлені ділові відносини, в проведенні подальших фінансових операцій у разі ненадання ним необхідної інформації для ідентифікації та вивчення фінансової діяльності;
порядок здійснення відмови від встановлення ділових відносин або проведення фінансової операції у разі, якщо здійснення ідентифікації клієнта відповідно до вимог законодавства є неможливим;
порядок здійснення відмови від проведення фінансової операції у разі, якщо фінансова операція містить ознаки такої, що згідно із Законом підлягає фінансовому моніторингу;
порядок виявлення фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу та які можуть бути пов’язані, стосуються або призначені для фінансування тероризму;
порядок управління ризиками щодо легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансування тероризму та розробки критеріїв ризику;
порядок класифікації клієнтів з урахуванням критеріїв ризику легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансування тероризму і порядок вжиття застережних заходів щодо клієнтів, діяльність яких свідчить про підвищений ризик проведення ними таких операцій;
порядок реєстрації фінансових операцій, що відповідно до Закону підлягають фінансовому моніторингу та/або можуть бути пов’язані, стосуються або призначені для фінансування тероризму;
порядок інформування Держфінмоніторингу України про фінансові операції, які відповідно до Закону підлягають фінансовому моніторингу та стосовно яких є достатні підстави підозрювати, що вони пов’язані, стосуються або призначені для фінансування тероризму;
порядок дій працівників суб’єкта з підготовки та подання відповідальному працівнику інформації, необхідної для прийняття рішення про інформування відповідно до законодавства Держфінмоніторингу України, Мінінфраструктури України та правоохоронних органів;
порядок інформування визначених законодавством правоохоронних органів про виявлені суб’єктом фінансові операції, стосовно яких є достатні підстави підозрювати, що вони пов’язані, стосуються або призначені для фінансування тероризму;
порядок надання на запит Держфінмоніторингу України додаткової інформації щодо фінансових операцій, які стали об’єктом фінансового моніторингу, та інформації, необхідної для виконання Держфінмоніторингом України запиту, що надійшов від уповноваженого органу іноземної держави;
порядок надання на запит Держфінмоніторингу України інформації, необхідної для перевірки фактів порушення вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму;
опис заходів, спрямованих на запобігання розголошенню інформації, що подається Держфінмоніторингу України, Мінінфраструктури України, правоохоронним органам, та іншої інформації з питань фінансового моніторингу;
порядок збору і зберігання документів щодо ідентифікації осіб, які провели фінансову операцію, що згідно із Законом підлягає фінансовому моніторингу та/або може бути пов’язана, стосуватися або призначатися для фінансування тероризму, а також усіх документів, що стосуються проведення фінансової операції та ділових відносин з клієнтом;
порядок зупинення проведення або забезпечення моніторингу фінансової операції за дорученням Держфінмоніторингу України, наданим з метою виконання запиту уповноваженого органу іноземної держави про зупинення відповідної фінансової операції як такої, що може бути пов’язана з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму;
перелік заходів, спрямованих на обмеження ризику зловживань, пов’язаних з послугами, що надаються з використанням новітніх технологій;
порядок зупинення проведення фінансової операції у разі, якщо така операція містить ознаки, передбачені статтями 15 і 16 Закону;
порядок зупинення проведення фінансової операції у разі, якщо її учасником або вигодоодержувачем за нею є особа, яку включено до переліку осіб, пов’язаних із здійсненням терористичної діяльності або щодо яких застосовано міжнародні санкції;
порядок направлення запитів до органів державної влади з метою виконання завдань, покладених на суб’єкта Законом;
порядок ознайомлення працівників з внутрішніми документами суб’єкта з питань фінансового моніторингу;
порядок інформування керівника суб’єкта про виявлені фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу, та заходи, які були вжиті для реалізації норм законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму.
3.7. Програма повинна містити такі заходи з відповідними термінами (строками) їх виконання та визначенням осіб, що відповідають за їх виконання:
призначення відповідального працівника суб’єкта (підрозділу суб’єкта) та визначення його повноважень;
призначення працівника, що тимчасово виконує обов’язки відповідального працівника суб’єкта (підрозділу суб’єкта);
розробка та затвердження посадової інструкції відповідального працівника суб’єкта (підрозділу суб’єкта);
розробка і оновлення Правил і Програм;
направлення інформації про призначення відповідального працівника суб’єкта (підрозділу суб’єкта) до Держфінмоніторингу України;
ознайомлення працівників суб’єкта (підрозділу суб’єкта ) з Правилами та Програмами;
попередження працівників суб’єкта (підрозділу суб’єкта) про відповідальність за порушення законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму;
забезпечення підвищення кваліфікації відповідального працівника суб’єкта (підрозділу суб’єкта);

................
Перейти до повного тексту