1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
19.05.2020 № 223
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
09 липня 2020 р.
за № 646/34929
Про оцінку ефективності бюджетних програм державного бюджету
( Із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства фінансів № 41 від 26.01.2023 № 60 від 09.02.2024 )
Відповідно до частини шостої статті 20 Бюджетного кодексу України НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Порядок здійснення оцінки ефективності бюджетних програм головними розпорядниками коштів державного бюджету, що додається.
2. Головні розпорядники коштів державного бюджету здійснюють оцінку ефективності бюджетних програм за 2022 рік з урахуванням звітів про виконання паспортів бюджетних програм на 2022 рік, складених з урахуванням пункту 4 наказу Міністерства фінансів України від 29 грудня 2002 року № 1098 "Про паспорти бюджетних програм", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 21 січня 2003 року за № 47/7368.
Під час складання результатів оцінки ефективності бюджетних програм за 2022 рік відповідно до Порядку здійснення оцінки ефективності бюджетних програм головними розпорядниками коштів державного бюджету, затвердженого цим наказом, у поясненнях щодо відхилень планових показників видатків та надання кредитів з урахуванням змін, внесених протягом звітного періоду, від планових показників видатків та надання кредитів, визначених відповідно до закону про Державний бюджет України, зазначаються номера та дати відповідних нормативно-правових актів.
( Наказ доповнено пунктом 2 згідно з Наказом Міністерства фінансів № 41 від 26.01.2023 )
3. Установити, що з 2024 року головні розпорядники коштів державного бюджету, що належать до сектору безпеки і оборони, здійснюють оцінку ефективності бюджетних програм за роки, в яких діяв воєнний стан, введений Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64 "Про введення воєнного стану в Україні", включаючи рік, в якому його припинено чи скасовано, з урахуванням звітів про виконання паспортів бюджетних програм на відповідні роки, складених відповідно до пункту 5 наказу Міністерства фінансів України від 29 грудня 2002 року № 1098 "Про паспорти бюджетних програм", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 21 січня 2003 року за № 47/7368.
Під час складання результатів оцінки ефективності бюджетних програм за такі роки відповідно до Порядку здійснення оцінки ефективності бюджетних програм головними розпорядниками коштів державного бюджету, затвердженого цим наказом, головні розпорядники коштів державного бюджету, що належать до сектору безпеки і оборони, у поясненнях щодо відхилень планових показників видатків та надання кредитів з урахуванням змін, внесених протягом звітного періоду, від планових показників видатків та надання кредитів, визначених відповідно до закону про Державний бюджет України, зазначають номери та дати відповідних нормативно-правових актів.
( Наказ доповнено пунктом 3 згідно з Наказом Міністерства фінансів № 60 від 09.02.2024 )
4. Департаменту державного бюджету забезпечити подання цього наказу в установленому порядку на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
5. Департаменту документообігу та контролю за виконанням документів забезпечити оприлюднення цього наказу після його державної реєстрації в Міністерстві юстиції України на офіційному сайті Міністерства фінансів України.
6. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
7. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою та покладаю на заступників Міністра відповідно до розподілу обов'язків.

Міністр

С. Марченко
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
фінансів України
19 травня 2020 року № 223
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
09 липня 2020 р.
за № 646/34929
ПОРЯДОК
здійснення оцінки ефективності бюджетних програм головними розпорядниками коштів державного бюджету
I. Загальні положення
1. Цей Порядок розроблено відповідно до частини шостої статті 20 Бюджетного кодексу України та визначає організаційні та методологічні засади здійснення оцінки ефективності бюджетних програм головними розпорядниками коштів державного бюджету (далі - головні розпорядники).
2. Оцінка ефективності бюджетних програм здійснюється на всіх стадіях бюджетного процесу і передбачає заходи з моніторингу, аналізу та контролю за цільовим та ефективним використанням бюджетних коштів.
3. Метою здійснення оцінки ефективності бюджетних програм є:
визначення ефективності та результативності бюджетної програми та винайдення шляхів їх підвищення;
виявлення ризиків, пов'язаних із реалізацією бюджетної програми та досягненням очікуваних результатів;
оптимізація процесу реалізації бюджетної програми;
підвищення якості планування бюджетної програми;
забезпечення прозорості використання бюджетних коштів, задоволення потреб суспільства в інформації щодо ефективності та результативності використання бюджетних коштів та досягнутих результатів.
4. Завданнями оцінки ефективності бюджетних програм є:
встановлення взаємозв'язку між досягнутими результатами та використаним обсягом бюджетних коштів;
визначення ступеня досягнення запланованої мети, виконання завдань бюджетної програми шляхом аналізу виконання результативних показників;
виявлення чинників, що перешкоджають виконанню бюджетної програми та досягненню запланованих результативних показників, їх усунення та мінімізація впливу;
розробка заходів з підвищення ефективності та результативності використання бюджетних коштів;
прийняття управлінських рішень, спрямованих на підвищення ефективності та результативності використання бюджетних коштів, якості планування бюджетної програми.
5. Головний розпорядник забезпечує здійснення оцінки ефективності за усіма бюджетними програмами у межах встановлених йому бюджетних призначень та за бюджетними програмами, які він формує під час підготовки пропозицій до Бюджетної декларації та складання бюджетного запиту.
6. Джерелами інформації для проведення оцінки ефективності бюджетних програм є офіційна державна статистична, бюджетна, фінансова та інша звітність, дані бухгалтерського, статистичного та внутрішньогосподарського (управлінського) обліку, інформація та дані, що містяться у документах, які складаються та використовуються в процесі планування та виконання державного бюджету, інформація про результати внутрішнього аудиту, проведених підрозділом внутрішнього аудиту відповідного розпорядника бюджетних коштів, інформація про результати контрольних заходів, проведених органами, уповноваженими на здійснення контролю за дотриманням бюджетного законодавства, результати гендерного аналізу бюджетних програм, інша інформація, отримана в установленому законодавством порядку.
Під час здійснення оцінки ефективності бюджетних програм можуть використовуватися вітчизняні та міжнародні стандарти, дані, отримані за результатами анкетування (опитування) отримувачів/користувачів і надавачів публічних послуг, статті у засобах масової інформації, звіти/доповіді/листи громадських організацій, звернення громадян, інформація інших органів виконавчої влади, підприємств, установ, організацій.
7. За результатами оцінки ефективності бюджетних програм головні розпорядники у межах своїх повноважень вживають заходів щодо підвищення ефективності бюджетних витрат.
8. Результати оцінки ефективності бюджетних програм використовуються для обґрунтування пропозицій щодо внесення змін до бюджетних призначень поточного бюджетного періоду, розпису державного бюджету та відповідних змін до паспортів бюджетних програм, а також під час:
формування пропозицій до Бюджетної декларації та бюджетного запиту;
складання паспортів бюджетних програм та звітів про їх виконання;
підготовки інформації про досягнення запланованої мети, завдань та результативних показників бюджетних програм, а також цілей державної політики у відповідній сфері діяльності;
проведення оглядів витрат державного бюджету.
9. Головний розпорядник організовує та координує роботу учасників бюджетного процесу (розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня та одержувачів бюджетних коштів) із здійснення оцінки ефективності бюджетних програм, визначаючи заходи із моніторингу виконання бюджетних програм, аналізу та контролю за цільовим, ефективним та результативним використанням бюджетних коштів, їх виконавців та строки проведення, узгоджені із стадіями бюджетного процесу.
Такі заходи можуть включатися до плану діяльності головного розпорядника.
До виконання відповідних заходів залучаються структурні підрозділи з галузевих та фінансових питань, стратегічного планування, внутрішнього аудиту.
10. Головний розпорядник оприлюднює результати оцінки ефективності бюджетних програм за звітний бюджетний період (далі - звітний період) шляхом розміщення на своєму офіційному сайті у двотижневий строк після подання річної бюджетної звітності.
II. Оцінка ефективності бюджетних програм під час складання Бюджетної декларації та проекту державного бюджету
1. Оцінка ефективності бюджетних програм під час формування пропозицій до Бюджетної декларації та бюджетного запиту здійснюється шляхом аналізу:
відповідності бюджетної програми цілям та пріоритетам, визначеним у щорічному посланні Президента України до Верховної Ради України про внутрішнє і зовнішнє становище України, Програмі діяльності Кабінету Міністрів України, прогнозних та програмних документах економічного і соціального розвитку;
відповідності бюджетної програми нормативно-правовим актам, на підставі яких передбачається її виконання;
мети, завдань бюджетної програми та напрямів використання бюджетних коштів на предмет реалістичності та доцільності їх виконання у плановому бюджетному періоді, їх спрямованості на досягнення цілей державної політики у відповідній сфері діяльності, формування та/або реалізацію якої забезпечує головний розпорядник;
результативних показників бюджетної програми (у тому числі щодо обсягу та якості надання публічних послуг), яких передбачається досягти під час виконання бюджетної програми в плановому бюджетному періоді, щодо їх відповідності цілям державної політики у відповідній сфері діяльності, формування та/або реалізацію якої забезпечує головний розпорядник, меті та завданням бюджетної програми;
фактичних результатів виконання бюджетної програми за попередні бюджетні періоди;
зобов'язань та стану розрахунків за ними.
2. Основними завданнями оцінки ефективності бюджетних програм під час формування пропозицій до Бюджетної декларації та бюджетного запиту є забезпечення таких принципів бюджетної системи:
ефективності та результативності, відповідно до якого усі учасники бюджетного процесу під час складання та виконання бюджетів мають прагнути досягнення цілей, запланованих на основі національної системи цінностей і завдань інноваційного розвитку економіки, шляхом забезпечення якісного надання публічних послуг при залученні мінімального обсягу бюджетних коштів та досягнення максимального результату при використанні бюджетних коштів;
справедливості і неупередженості, відповідно до якого бюджетна система України будується на засадах справедливого і неупередженого розподілу суспільного багатства між громадянами і територіальними громадами;
обґрунтованості, відповідно до якого бюджет формується на реалістичних макропоказниках економічного і соціального розвитку України та розрахунках надходжень бюджету і витрат бюджету, що здійснюються відповідно до затверджених методик та правил.
III. Оцінка ефективності бюджетних програм під час виконання державного бюджету
1. Оцінка ефективності бюджетних програм під час виконання державного бюджету передбачає здійснення моніторингу їх виконання.
2. Моніторинг виконання бюджетної програми (далі - моніторинг) передбачає відстеження на систематичній основі стану виконання заходів бюджетної програми та досягнення результативних показників бюджетної програми (далі - результативні показники).
Головний розпорядник організовує та здійснює моніторинг протягом поточного бюджетного періоду з метою своєчасного прийняття управлінських рішень для попередження відхилень від запланованих параметрів та забезпечення цільового, ефективного та результативного використання бюджетних коштів.
3. Головний розпорядник, виходячи із особливостей реалізації, мети та завдань бюджетної програми, визначає з урахуванням пропозицій розпорядників коштів нижчого рівня:
набір даних, що підлягають моніторингу (у тому числі результативні показники та дані (показники), що використовуються для їх розрахунку);
джерела та способи отримання інформації для моніторингу;
періодичність збору відповідних даних;
підходи до систематизації та обробки інформації;
форму представлення результатів моніторингу.

................
Перейти до повного тексту