1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ОХОРОНИ НАВКОЛИШНЬОГО ПРИРОДНОГО СЕРЕДОВИЩА ТА
ЯДЕРНОЇ БЕЗПЕКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
N 189 від 19.11.97
м.Київ

Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
29 грудня 1997 р.
за N 625/2429
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства охорони навколишнього природного середовища N 352 від 02.07.2009 )
Про затвердження Положення про реалізацію Угоди між Україною та Міжнародним агентством з атомної енергії про застосування гарантій до всього ядерного матеріалу в усій мирній ядерній діяльності України
На виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 19.04.95 р. N 239-р., щодо реалізації Угоди між Україною та Міжнародним агентством з атомної енергії про застосування гарантій до всього ядерного матеріалу в усій мирній ядерній діяльності України (надалі - Угода),
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Положення про реалізацію Угоди (додається).
2. Ввести в дію Положення з 10.01.98 р. без обмеження терміну дії.
3. Скасувати наказ від 23.05.97 р. N 99 "Про затвердження Положення про реалізацію Угоди з МАГАТЕ в Україні".
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника Міністра, керівника Адміністрації ядерного регулювання О.Є.Смишляєва.
Міністр Ю.І.Костенко
Затверджено
наказом Міністерства охорони навколишнього
природного середовища та ядерної безпеки
України від 19.11.1997 року N 189
Положення про реалізацію Угоди між Україною та Міжнародним агентством з атомної енергії про застосування гарантій до всього ядерного матеріалу в усій мирній ядерній діяльності України
Цей документ встановлює порядок реалізації Угоди між Україною та Міжнародним агентством з атомної енергії (МАГАТЕ) про застосування гарантій до всього ядерного матеріалу, який використовується в усій мирній ядерній діяльності України (надалі - Угода), в межах її території, під її юрисдикцією або яка здійснюється під її контролем в будь-якому місці, виключно з метою перевірки того, щоб такий матеріал не переключався на виготовлення ядерної зброї чи інших ядерних вибухових пристроїв.
Вимоги цього документа є обов'язковими для всіх юридичних осіб, які використовують, перевозять або зберігають ядерний матеріал, здійснюють іншу діяльність, пов'язану з ядерним матеріалом, який підлягає гарантіям МАГАТЕ.
Визначення основних термінів
1. У цьому Положенні наведені нижче терміни вживаються в такому значенні:
Додаткові положення - документ, в якому вказується, яким чином повинні застосовуватися процедури гарантій, викладені в Угоді.
Додаткові положення складаються з двох частин: загальної частини, яка стосується всієї мирної ядерної діяльності держави, і Додатків по установках, що регламентують конкретні процедури гарантій для кожної зони балансу матеріалу. Додаткові положення можуть бути розширені або змінені за згодою між Україною і МАГАТЕ без зміни Угоди.
Ефективний кілограм - спеціальна одиниця вимірювання ядерних матеріалів, яка використовується при застосуванні гарантій до ядерного матеріалу і враховує його стратегічну цінність. Кількість ядерного матеріалу в ефективних кілограмах визначається:
- для плутонію - його масою в кілограмах;
- для урану із збагаченням 0,01 (1%) і вище - його масою в кілограмах, помноженою на квадрат його збагачення;
- для урану із збагаченням нижче 0,01 (1%) і вище 0,005 (0,5%) - його масою в кілограмах, помноженою на 0,0001;
- для збідненого урану із збагаченням 0,005 (0,5%) або нижче і для торію - їх масами в кілограмах, помноженими на 0,00005.
Заходи по збереженню та спостереженню - важливі засоби гарантій, які доповнюють заходи з обліку ядерних матеріалів. Мета вжиття цих заходів - перевірка інформації про переміщення ядерного або іншого матеріалу, роботи приладів і відбору проб або збереження цілісності даних, що належать до гарантій. Цих заходів вживають, наприклад, для того, щоб:
- гарантувати під час перевірки потоку і інвентарної кількості, що кожний предмет внесено до інвентарного списку без дублювання і що збережена цілісність проб;
- гарантувати, що не було втручання у прилади, пристрої, робочі документи і іншу власність МАГАТЕ;
- продовжити час дії результатів попередніх вимірювань і, таким чином, зменшити потребу у повторних вимірюваннях перевірених предметів.
Інспекції МАГАТЕ - діяльність, яка здійснюється інспекторами МАГАТЕ по перевірці на предмет того, чи ядерний матеріал, який підлягає гарантіям, використовується у відповідності з положеннями Угоди.
Інші місцезнаходження - об'єкти, де знаходиться, але звичайно не використовується ядерний матеріал, наприклад, проміжне сховище або будь-яке інше місце, яке не є ядерною установкою та в якому максимальна інвентарна кількість матеріалу складає один ефективний кілограм чи менше.
Оператор - особа, яка є офіційним представником організації, що експлуатує (ліцензіата), згідно з наказом по установці, або беспосередньо організація, що експлуатує (ліцензіат), а також особа, яка є офіційним представником іншого місцезнаходження.
Початкова точка застосування гарантій - стадія в ядерному паливному циклі, з якої, відповідно до Угоди, застосування процедур гарантій починається у повному обсязі.
Технічний візит - присутність інспекторів МАГАТЕ на ядерній установці для цілей інших ніж проведення інспекцій.
Установка:
- реактор, критична установка (збірка), завод з переробки, виготовлення, обробки, розділення ізотопів, та окреме сховище;
- інше місцезнаходження, де використовується ядерний матеріал у кількості, яка перевищує один ефективний кілограм.
Загальні положення
2. Юридичною підставою застосування гарантій МАГАТЕ в Україні є Договір про нерозповсюдження ядерної зброї.
3. Основою здійснення гарантій МАГАТЕ в Україні є державна система гарантій, яка діє згідно з Законом України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку" і включає державну систему обліку та контролю ядерних матеріалів, державну систему експортно-імпортного контролю ядерних матеріалів, обладнання і технологій, що стосуються ядерної діяльності та можуть бути використані у створенні ядерної зброї.
4. Компетентним органом України з питань, що стосуються реалізації Угоди, згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 19.04.95 року N 239-р, визначено Міністерство охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України (Мінекобезпеки України).
5. МАГАТЕ та його персонал у зв'язку з виконанням функцій, пов'язаних з реалізацією Угоди, мають привілеї та імунітети згідно з Угодою про привілеї та імунітети МАГАТЕ (INFCIRC/9/Rev.2).
6. Мінекобезпеки України і МАГАТЕ визначають постановку під гарантії ядерного матеріалу або звільняють від гарантій такий матеріал відповідно до положень Угоди.
Діяльність посадових осіб МАГАТЕ по виконанню Угоди
7. Для здійснення діяльності, пов'язаної з виконанням Угоди, МАГАТЕ призначає своїх посадових осіб інспекторами в Україні у відповідності до статті 9 Угоди. Кандидатури інспекторів погоджують Мінекобезпеки України, Міністерство закордонних справ України, Міністерство енергетики України, Служба безпеки України.
8. При виконанні Угоди МАГАТЕ здійснює технічні візити, інспекції для спеціальних цілей, звичайні інспекції та спеціальні інспекції.
9. Інспекції для спеціальних цілей проводяться з метою:
- перевірки інформації, що міститься в початковому звіті про ядерний матеріал, який підлягає гарантіям;
- ідентифікації і перевірки змін в складі та кількості ядерних матеріалів, які сталися після подання первинного звіту;
- ідентифікації та, якщо це можливо, перевірки кількості і складу ядерного матеріалу до його передання з України або після його передання в Україну.
10. Звичайні інспекції проводяться з метою:
- перевірки відповідності звітів обліковим документам;
- перевірки місцезнаходження, ідентичності, кількості і складу всього ядерного матеріалу, який підлягає гарантіям;
- перевірки інформації про можливі причини наявності необлікованого матеріалу, розбіжностей даних відправника і одержувача, а також невизначеностей у зареєстрованій інвентарній кількості матеріалу.
11. Спеціальні інспекції проводяться:
- з метою перевірки інформації, що міститься в спеціальних звітах;
- якщо МАГАТЕ вважає, що інформація, яка надана Україною, включно з роз'ясненнями і інформацією, отриманими в результаті проведення звичайних інспекцій, є недостатньою для виконання МАГАТЕ своїх обов'язків у відповідності до Угоди.
Інспекція вважається спеціальною, коли вона або є додатковою до звичайної інспекційної діяльності, або пов'язана з доступом до інформації чи місць, які не перевірялися під час інспекцій для спеціальних цілей і звичайних інспекцій.
12. В залежності від типу інспекції інспектори мають право на установці та в іншому місцезнаходженні ядерних матеріалів:
- перевіряти облікову та звітну документацію на ядерні матеріали, які підлягають гарантіям, а також експлуатаційну документацію щодо цих матеріалів;
- проводити незалежний контроль (включно з вимірюванням) всього ядерного матеріалу, який підлягає гарантіям;
- перевіряти функціонування і калібрування приладів та іншого контрольно-вимірювального обладнання, які використовуються для визначення кількості ядерних матеріалів;
- застосовувати і використовувати засоби збереження і спостереження;
- використовувати інші об'єктивні технічні методи, які є прийнятними для контролю ядерних матеріалів;
- спостерігати за тим, щоб виміри ядерного матеріалу в ключових точках вимірювання для матеріально-балансового обліку були репрезентативними, і спостерігати за калібруванням відповідних приладів і обладнання;
- спостерігати за тим, щоб проби для матеріально-балансового обліку відбиралися у відповідності з процедурами, що дають репрезентативні результати, спостерігати за обробкою і аналізом проб та одержувати дублікати цих проб;

................
Перейти до повного тексту