- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
25 травня 2015 р.
за № 596/27041
Про затвердження Порядку проведення перевірок Міністерством фінансів України суб’єктів первинного фінансового моніторингу
Відповідно до пункту 1 частини другої
статті 14 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Порядок проведення перевірок Міністерством фінансів України суб’єктів первинного фінансового моніторингу, що додається.
2. Визнати такими, що втратили чинність, накази Міністерства фінансів України:
від 04 квітня 2011 року № 463 "Про затвердження Порядку проведення перевірок Міністерством фінансів України суб'єктів первинного фінансового моніторингу", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 20 квітня 2011 року за № 489/19227;
від 22 травня 2014 року № 616 "Про затвердження Змін до Порядку проведення перевірок Міністерством фінансів України суб’єктів первинного фінансового моніторингу", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 05 червня 2014 року за № 598/25375.
3. Департаменту податкової, митної політики та методології бухгалтерського обліку (Чмерук М.О.) в установленому порядку забезпечити:
подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України;
оприлюднення цього наказу.
4. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Макеєву О.Л.
ПОГОДЖЕНО: Голова Державної служби фінансового моніторингу України Голова Державної регуляторної служби України |
Ігор Черкаський К.М. Ляпіна |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ
Міністерства фінансів України
06.05.2015 № 489
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
25 травня 2015 р.
за № 596/27041
ПОРЯДОК
проведення перевірок Міністерством фінансів України суб'єктів первинного фінансового моніторингу
I. Загальні положення
1. Цей Порядок розроблено відповідно до пункту 1 частини другої
статті 14 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" (далі - Закон) з метою встановлення єдиного порядку організації та проведення Міністерством фінансів України (Мінфін) планових та позапланових перевірок (у тому числі виїзних) щодо діяльності суб'єктів первинного фінансового моніторингу у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення.
2. Дія цього Порядку поширюється на суб'єктів первинного фінансового моніторингу, державне регулювання і нагляд за якими у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення здійснюється Мінфіном, а саме: суб'єктів господарювання, які проводять лотереї або будь-які інші азартні ігри, суб'єктів господарювання, які здійснюють торгівлю дорогоцінними металами і дорогоцінним камінням та виробами з них, аудиторів, аудиторські фірми, фізичних осіб - підприємців, які надають послуги з бухгалтерського обліку (за винятком осіб, що надають послуги у рамках трудових правовідносин), у випадках, передбачених
статтями 6 і
8 Закону (далі - суб'єкт).
3. Терміни у цьому Порядку вживаються у значеннях, наведених у
Законі.
4. Мінфін має право здійснювати планові та позапланові перевірки.
Плановою перевіркою вважається перевірка діяльності суб'єкта, яка передбачена у плані проведення перевірок.
Позаплановою перевіркою вважається перевірка, яка не передбачена в плані перевірок.
Мінфін має право здійснювати безвиїзні та виїзні перевірки.
Безвиїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться в приміщенні Мінфіну на підставі отриманих від суб'єкта та/або його відокремленого підрозділу документів та пояснень без виходу за місцезнаходженням.
Виїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться в приміщенні суб'єкта та/або його відокремленого підрозділу за його місцезнаходженням.
Перевірці підлягають суб'єкти та/або їх відокремлені підрозділи (у разі наявності).
За погодженням з Мінфіном працівники Державної служби фінансового моніторингу (Держфінмоніторинг) мають право брати участь у плановій та позаплановій перевірках.
II. Організація та підготовка проведення перевірки
1. Підставою для проведення Мінфіном планової перевірки суб'єкта та/або його відокремлених підрозділів щодо дотримання вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення є включення його до плану проведення перевірок на відповідний квартал.
План проведення перевірок затверджується наказом Мінфіну.
Планова перевірка суб'єкта та/або його відокремленого підрозділу проводиться не частіше одного разу на рік на підставі наказу Мінфіну.
2. Датою, з якої починається відлік строку для визначення початку наступної планової перевірки, є дата закінчення попередньої планової перевірки.
3. Планова перевірка передбачає перевірку відповідності діяльності суб'єкта та/або його відокремленого підрозділу вимогам законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення протягом періоду, який підлягає перевірці. Планова перевірка проводиться за весь або певний період діяльності суб'єкта та/або його відокремленого підрозділу. Питання, охоплені плановою перевіркою за певний період, не можуть стати об'єктом наступної планової перевірки.
4. Плановою перевіркою охоплюється перелік питань, що стосуються додержання суб'єктом та/або його відокремленим підрозділом обов'язків, визначених
статтями 6-12,
17,
23 Закону, а також іншими нормативно-правовими актами, що регулюють діяльність у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення.
5. Про проведення планової перевірки Мінфін письмово повідомляє суб'єкта та/або його відокремлений підрозділ не пізніше ніж за 10 днів до дня здійснення цієї перевірки.
Повідомлення про проведення планової перевірки оформляється на бланку Мінфіну та повинно містити:
дату початку та дату закінчення здійснення перевірки;
найменування суб'єкта, щодо діяльності якого здійснюється перевірка;
найменування органу, що здійснює перевірку.
Повідомлення про проведення планової перевірки підписується Міністром фінансів України (далі - Міністр) (його заступником) та надсилається суб'єкту рекомендованим листом з повідомленням про вручення та/або засобами електронного чи факсимільного зв'язку згідно з інформацією про місцезнаходження суб'єкта, яка міститься в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, інших реєстрах (переліках), або вручається особисто керівнику чи уповноваженій особі суб'єкта під особистий підпис.
( Абзац шостий пункту 5 розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів
№ 367 від 16.03.2018 )
6. Позапланова перевірка проводиться на підставі наказу Мінфіну за період, що підлягає перевірці, та за окремими питаннями.
7. Позапланова перевірка проводиться без попереднього повідомлення суб'єкта та/або його відокремленого підрозділу за наявності хоча б однієї з таких підстав:
письмового повідомлення органів державної влади та/або місцевого самоврядування про ознаки порушення суб'єктом та/або його відокремленим підрозділом вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення;
виявлення за результатами безвиїзної перевірки фактів порушення суб'єктом та/або його відокремленим підрозділом вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення;
звернення фізичних та юридичних осіб про порушення суб'єктом та/або його відокремленим підрозділом вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення;
судових рішень та вимог правоохоронних органів;
безпосереднього виявлення Мінфіном або Держфінмоніторингом ознак порушення суб'єктом та/або його відокремленим підрозділом вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення під час його діяльності;
виявлення Мінфіном нових документів (обставин), які не були (не могли бути) відомі під час проведення планової перевірки та які можуть вплинути на висновки за результатами планової перевірки.
Повторна перевірка питань, які перевірялись раніше, здійснюється лише за рішенням слідчого судді, суду або за постановою слідчого у кримінальній справі.
8. Перевірка здійснюється групою з проведення перевірки, до складу якої можуть входити:
працівники Мінфіну;
за погодженням з Мінфіном працівники Держфінмоніторингу.
9. Мінімальний за чисельністю склад групи з проведення перевірки має становити дві особи.
10. Для проведення перевірки видається посвідчення на право проведення (планової/позапланової) перевірки (далі - Посвідчення) за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку, яке підписується Міністром (його заступником) та засвідчується печаткою. У разі відсутності Міністра (його заступника) Посвідчення підписується особою, яка виконує його обов'язки.
( Пункт 10 розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів
№ 367 від 16.03.2018 )
11. Перевірка призначається на строк, необхідний для забезпечення своєчасного та в повному обсязі її проведення, але не більше ніж на 20 (планова) або 10 (позапланова) робочих днів.
12. У разі потреби за обґрунтованим письмовим зверненням керівника групи з проведення перевірки строк проведення перевірки може бути продовжений Міністром (його заступником) але не більше ніж на 10 робочих днів.
( Пункт 12 розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів
№ 367 від 16.03.2018 )
13. Виїзна перевірка вважається розпочатою з дати отримання копії Посвідчення керівником (або особою, яка виконує його обов'язки) суб'єкта та/або його відокремленого підрозділу. Про отримання копії Посвідчення керівник (або особа, яка виконує його обов'язки) суб'єкта та/або його відокремленого підрозділу власноруч робить відмітку на Посвідченні.
( Абзац перший пункту 13 розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів
№ 367 від 16.03.2018 )
Керівник групи з проведення перевірки за своїм підписом у разі потреби разом із Посвідченням надає керівнику суб'єкта (або особі, яка виконує його обов'язки) та/або його відокремленого підрозділу запит про надання документів, необхідних для проведення перевірки, за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку.
Безвиїзна перевірка розпочинається після отримання суб'єктом та/або його відокремленим підрозділом копії Посвідчення (повідомлення про проведення перевірки, запиту Керівника групи з проведення перевірки про надання документів, необхідних для проведення перевірки), але не раніше дати початку здійснення перевірки, зазначеної в Посвідченні.
( Пункт 13 розділу II доповнено новим абзацом третім згідно з Наказом Міністерства фінансів
№ 367 від 16.03.2018 )
14. Посвідчення реєструються в журналі обліку посвідчень на право проведення перевірок (додаток 3), сторінки якого повинні бути пронумеровані, прошнуровані і скріплені печаткою.
15. У разі необхідності заміни керівника або членів групи з проведення перевірки після початку перевірки Мінфін видає нове Посвідчення з новим складом групи із збереженням термінів, зазначених у попередньо виданому Посвідченні.
Про отримання копії нового Посвідчення керівник суб'єкта первинного фінансового моніторингу (особа, яка виконує його обов'язки) власноруч робить відмітку на Посвідченні із зазначенням прізвища, ініціалів, посади та дати отримання.
III. Порядок проведення планової перевірки
1. Планова перевірка може бути виїзною або безвиїзною.
2. Під час проведення планової перевірки група з проведення перевірки детально вивчає, аналізує та оцінює всі необхідні документи (у тому числі інформацію з обмеженим доступом), які стосуються діяльності суб'єкта та/або його відокремленого підрозділу, з питань запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення.
3. Представники групи з проведення перевірки мають право отримувати достовірну інформацію, документи, знімати копії та/або отримувати витяги з документів суб'єкта та/або його відокремленого підрозділу, необхідні для проведення перевірки, та вимагати їх засвідчення підписом керівника суб'єкта та/або його відокремленого підрозділу.
4. У разі існування документа лише в електронній формі за умови, що цей документ створений суб'єктом та/або його відокремленим підрозділом, суб'єкт та/або його відокремлений підрозділ зобов'язаний надати його паперову копію, що забезпечує візуальну форму відображення документа, засвідчену підписом керівника суб'єкта та/або його відокремленого підрозділу чи особи, яка виконує його обов'язки.
( Абзац перший пункту 4 розділу III із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів
№ 367 від 16.03.2018 )
У разі неможливості надати паперову копію, що забезпечує візуальну форму відображення документа, проводиться огляд електронного документа, про що складається відповідний акт за формою згідно з додатком 4 до цього Порядку.
5. У разі здійснення планової безвиїзної перевірки суб'єкту та/або його відокремленому підрозділу разом із повідомленням про проведення планової безвиїзної перевірки надсилаються запит про надання документів, необхідних для проведення перевірки, та копія Посвідчення.
Суб'єкт та/або його відокремлений підрозділ зобов'язаний у визначений у запиті строк надати (надіслати) всі перелічені в запиті документи або належним чином засвідчені їх копії.
У разі неможливості надати необхідні документи або належним чином засвідчені їх копії суб'єкт та/або його відокремлений підрозділ зазначає причини їх ненадання (втрата, вилучення документів тощо) та надає документи (належним чином засвідчені копії документів), що підтверджують причини відсутності документів, необхідних для проведення перевірки.
IV. Порядок проведення позапланової перевірки
1. Позапланова перевірка може бути виїзною або безвиїзною.
2. Позапланова перевірка може бути призначена за наявності підстав, визначених пунктом 7 розділу II цього Порядку, Міністром (його заступником). При цьому питання, охоплені плановою виїзною перевіркою за певний період, не можуть стати об'єктом позапланової перевірки, крім випадків, передбачених законодавством.
( Пункт 2 розділу IV із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів
№ 367 від 16.03.2018 )
3. У разі потреби одержання від суб'єкта та/або його відокремленого підрозділу документів, необхідних для проведення позапланової безвиїзної перевірки, суб'єкту та/або його відокремленому підрозділу надсилається письмовий запит про надання документів, необхідних для проведення перевірки, з вимогою надання відповідних документів.
4. Суб'єкт та/або його відокремлений підрозділ зобов'язаний у термін, визначений у запиті, надати Мінфіну всі перелічені в запиті документи або належним чином засвідчені копії.
5. Позапланова перевірка здійснюється з урахуванням положень пунктів 2 - 4 розділу III цього Порядку.
V. Порядок оформлення результатів перевірки
1. За результатами планових та позапланових перевірок група з проведення перевірки складає Акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення (далі - Акт перевірки) за формою згідно з додатком 5 до цього Порядку у двох примірниках для виїзної перевірки і в трьох примірниках у разі проведення безвиїзної перевірки.
2. При складанні Акта перевірки мають бути додержані об'єктивність і вичерпність опису виявлених фактів і даних.
3. Не допускається викладати в Акті перевірки припущення та факти, не підтверджені документально.
4. В Акті перевірки викладаються всі виявлені під час перевірки факти невиконання (неналежного виконання) суб'єктом та/або його відокремленим підрозділом вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення.
За результатами перевірки у разі встановлення фактів порушення вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення керівник групи з проведення перевірки викладає в Акті перевірки пропозиції щодо усунення виявлених порушень.
У разі усунення суб'єктом та/або його відокремленим підрозділом під час проведення перевірки порушень та недоліків, виявлених під час проведення перевірки, це відображається в Акті перевірки.
5. Будь-які виправлення та доповнення в Акті перевірки після його підписання членами групи з проведення перевірки не допускаються. Про виявлення описок після підписання Акта перевірки суб'єкт та/або його відокремлений підрозділ повідомляється письмово.
6. У разі подання суб’єктом та/або його відокремленим підрозділом, що перевіряється, документів не в повному обсязі, подання недостовірної інформації/документів, часткового подання копій документів, у яких неможливо прочитати всі написані відомості, на запит Мінфіну або втрати документів (у тому числі інформації про рахунки або активи) в Акті перевірки робиться запис про це із зазначенням причин.
7. У разі неподання суб’єктом та/або його відокремленим підрозділом, що перевіряється, інформації, документів, копій документів, необхідних для проведення перевірки, подання копій документів, у яких неможливо прочитати всі написані відомості, на запит Мінфіну або втрати документів (у тому числі інформації про рахунки або активи) складається Акт про неподання документів за формою згідно з додатком 6 до цього Порядку.
( Пункт 7 розділу V із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів
№ 367 від 16.03.2018 )
8. У разі якщо перевірки здійснювались за місцезнаходженням суб'єкта та/або його відокремленого підрозділу, які розташовані в різних адміністративно-територіальних одиницях, виявлені факти невиконання (неналежного виконання) вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення викладаються в різних Актах перевірки. При цьому до Акта перевірки суб'єкта включаються дані про порушення, виявлені у його відокремленому підрозділі.
................Перейти до повного тексту