1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Правила


Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
8 липня 2002 р.
за № 568/6856
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
транспорту України
28.05.2002 № 334 ( z0565-02 )
ПРАВИЛА
заявлення та розгляду претензій (статті 130-137 Статуту ( 457-98-п ))
( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку № 540 від 12.09.2005 Наказами Міністерства інфраструктури № 138 від 08.06.2011 № 513 від 14.10.2014 )
1. Претензії, що виникають з перевезення вантажів, пасажирів, багажу і вантажобагажу, пред'являються у порядку, передбаченому статтями 130 - 134 Статуту залізниць України .
Претензії про відшкодування збитків за втрату, недостачу, псування та пошкодження вантажу, про сплату штрафів за прострочення доставки вантажу, порожніх власних та орендованих вагонів заявляються залізниці призначення вантажу.
Претензії, що виникли з приводу перевезення пасажирів, багажу і вантажобагажу, у тому числі щодо сплати штрафів за прострочення доставки вантажобагажу, можуть бути заявлені залізниці відправлення або залізниці призначення (за бажанням заявника претензії).
Претензії вантажовідправників щодо штрафів за невиконання плану перевезення вантажів, за подачу під навантаження неочищених вагонів (контейнерів) заявляються залізниці відправлення вантажу.
Претензії щодо повернення плати за користування вагонами і контейнерами, у тому числі за час перебування їх під очищенням, заявляються відправниками залізниці відправлення, а одержувачами - залізниці призначення.
Претензії, що виникли з приводу самовільного використання залізницею вагонів (контейнерів), що належать підприємствам чи орендовані ними, або пошкодження чи втрати цих вагонів (контейнерів), заявляються залізниці, яка самовільно використовувала, пошкодила чи втратила вагони (контейнери).
Претензії щодо повернення переборів платежів, сплачених при відправленні вантажу, можуть заявлятися відправником залізниці відправлення, сплачених при одержанні вантажу, - одержувачем залізниці призначення.
( Абзац в редакції Наказу Міністерства транспорту та зв'язку № 540 від 12.09.2005 )
2. Згідно з статтею 133 Статуту передача права на пред'явлення претензій та позовів відправником одержувачу або одержувачем відправнику, а також відправником або одержувачем вищій організації засвідчується переуступним написом на відповідному документі (накладній, квитанції про приймання вантажу до перевезення, багажній квитанції) такого змісту: "Право на пред'явлення претензії та позову передано
___________________________________________________________________________".
(найменування організації)
( Абзац перший пункту 2 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку № 540 від 12.09.2005 )
Переуступний напис засвідчується підписами керівника і головного (старшого) бухгалтера та печаткою підприємства.
Передача права на пред'явлення претензій та позовів відправником або одержувачем уповноваженій особі, яка виступає від їх імені, засвідчується довіреністю, оформленою згідно з чинним законодавством.
3. Претензії про відшкодування за втрату, псування або пошкодження вантажу пред'являються щодо кожної відправки окремо.
На однорідні вантажі, завантажені на одній станції одним відправником на одну станцію призначення на адресу одного одержувача, допускається пред'явлення однієї претензії на групу відправок, але не більше п'яти, а на вантажі, на які складено один комерційний акт на маршрут або групу вагонів, - на всі відправки, зазначені в акті.
Не допускається пред'явлення однієї претензії на групу відправок для вантажів, що перевозяться у прямому змішаному сполученні за участю інших видів транспорту, якщо ці вантажі перевозилися через різні пункти перевалки.
Для претензій, що випливають з інших підстав, кількість вимог в одній претензійній заяві не обмежується.
4. Претензійні заяви не повинні поєднувати в собі вимоги, для розгляду яких потрібні накладні або квитанції, з вимогами, для яких ці документи не потрібні. У таких випадках претензії заявляються окремо щодо кожної вимоги.
5. У претензійній заяві зазначаються:
за що саме пред'являється претензія (за повну або часткову втрату вантажу, багажу чи вантажобагажу, за пошкодження, псування, за прострочення доставки тощо), обгрунтування претензії та вимоги заявника;
сума претензії за кожною вимогою і кожним окремим документом (накладною, багажною квитанцією, обліковою карткою виконання плану тощо);
повне найменування та поштові реквізити заявника претензії (поштовий індекс, місто, вулиця, номер будинку ) та залізниці, якій пред'являється претензія;
відділення банку, у якому відкритий рахунок заявника претензії, номер цього рахунку та інші банківські реквізити;
перелік документів, що додаються до претензії;
дата складання претензійної заяви та її номер.
Претензійна заява підписується повноважною особою підприємства, організації-заявника та надсилається адресату рекомендованим або цінним листом чи вручається під розписку.
6. До претензійної заяви додаються документи, передбачені статтями 130, 133 Статуту залізниць України, а також розрахунок суми претензії, якщо його не наведено в претензійній заяві.
Паперова накладна, багажна і вантажобагажна квитанції та комерційний акт подаються тільки в оригіналах. У разі оформлення перевезення вантажу шляхом електронного документообігу до претензійної заяви додається паперова копія накладної, роздрукована на підставі електронної накладної та засвідчена календарним штемпелем станції призначення або суб’єктом перевезення згідно з чинним законодавством. Кількість і вартість відправленого вантажу підтверджуються згідно зі статтею 115 Статуту залізниць України документом відправника із зазначенням у ньому номера залізничної накладної, за якою відправлено вантаж.
Якщо вантажовідправником є транспортно-експедиторське підприємство, яке не є виробником або постачальником вантажу, для підтвердження вартості відправленого вантажу заявником до претензії може бути додана завірена копія договору транспортного експедирування, укладеного між вантажовідправником (експедитором) і фактичним постачальником (виробником) вантажу, та рахунок або інший документ фактичного постачальника (виробника), що підтверджує кількість і вартість відправленого вантажу.
( Пункт 6 в редакції Наказу Міністерства інфраструктури № 513 від 14.10.2014 )
7. Розрахунок суми претензії про недостачу вантажу складається з урахуванням норми природної втрати маси вантажу при перевезенні, якщо вона встановлена для даного вантажу, та граничного розходження у визначенні маси.
8. До претензійної заяви одержувача про повну втрату вантажу при неможливості пред'явлення накладної додаються документ про оплату вартості вантажу та довідка станції відправлення про прийняття до перевезення вантажу на адресу даного одержувача з відміткою про неприбуття вантажу, зробленою на цій довідці станцією призначення не більше ніж за 10 днів до пред'явлення претензії. У довідці станції відправлення мають бути вказані номер накладної, номер вагона (контейнера), станція та залізниця призначення, найменування відправника та одержувача, найменування, кількість вантажу, а також дата приймання вантажу до перевезення. Відмітка про неприбуття вантажу засвідчується календарним штемпелем станції призначення.
( Пункт 8 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури № 138 від 08.06.2011 )
9. До інших претензійних заяв додаються:
у разі невиконання плану перевезення та незабезпечення навантаження маршруту - облікові картки виконання плану перевезення вантажів;
у разі подачі залізницею під навантаження неочищених вагонів (контейнерів) - акт загальної форми, підписаний працівником станції;

................
Перейти до повного тексту