- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ЕКОЛОГІЇ ТА ПРИРОДНИХ РЕСУРСІВ УКРАЇНИ
Н А К А З
N 103 від 09.08.2000 | Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 27 серпня 2000 р. за N 548/4769 |
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства
екології та природних ресурсів
N 414 від 29.10.2015 )
Про затвердження нової редакції Положення про наукову діяльність заповідників та національних природних парків України
1. Затвердити нову редакцію Положення про наукову діяльність заповідників та національних природних парків України (додається).
2. Скасувати наказ Мінекоресурсів від 30.05.2000 N 35 "Про внесення доповнень до Положення про наукову діяльність заповідників та національних природних парків України".
3. Уважати таким, що втратив чинність наказ Мінекобезпеки від 01.07.97
N 105, зареєстрований в Мін'юсті України 29.08.97 за N 358/2162.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра М.Стеценка.
Затверджено
Наказ Міністерства екології
та природних ресурсів України
09.08.2000 N 103
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
27 серпня 2000 р.
за N 548/4769
Положення
про наукову діяльність заповідників та національних природних парків України
1. Організація діяльності наукових відділів
1.1. Основною формою узагальнення результатів наукових досліджень заповідників та національних природних парків є їх "Літопис природи", який ведеться відповідно до затверджених методичних посібників. У "Літопис природи" подаються основні дані про календар природи, фізико-географічні умови, рослинний і тваринний світ, режими їх охорони, антропогенний вплив на природно-заповідну територію (далі - ПЗТ). Окремим розділом також подається характеристика досліджень за іншими темами. "Літопис природи" передбачає й додатки.
1.1.1. "Літопис природи" є головною науковою темою, яка ведеться постійно, а результати досліджень щорічно оформляються у вигляді окремих томів. "Літопис природи" підлягає реєстрації в УкрІНТЕІ.
1.1.2. Кожний том "Літопису природи" затверджується директором природно-заповідної установи (далі - ПЗУ). Оригінал зберігається в ПЗУ, а копії до 1 травня поточного року надсилаються до органу, в підпорядковані якого перебуває ПЗУ, а також до Міністерства екології та природних ресурсів України (в особі органу управління територіями і об'єктами природно-заповідного фонду, далі - ОУ ПЗФ).
1.2. Крім "Літопису природи", ПЗУ зосереджують свою наукову діяльність на розробці спеціальних тем, пов'язаних з вивченням наукових основ охорони, відтворення і використання біорізноманітності, а також особливо цінних природних комплексів та об'єктів.
1.2.1. Загальнодержавні наукові програми наукових досліджень у галузі заповідної справи розробляються НАН України і Мінекоресурсів України. У рамках пріоритетних напрямів, визначених постановою Кабінету Міністрів України від 12.11.97
N 1259 "Про вдосконалення державного управління заповідною справою в Україні" і Програмою перспективного розвитку заповідної справи в Україні, затвердженої постановою Верховної Ради України від 22.09.94
N 177/94-ВР, наукові відділи розробляють довгострокові теми та програми, які погоджуються науковими кураторами ПЗУ і затверджуються НАН України та Мінекоресурсів України. Для тих ПЗУ, які не належать до НАН України та Мінекоресурсів України, теми і програми додатково затверджуються органом, у підпорядковані якого вони перебувають. Наукова тема може бути також частиною регіональних або загальнодержавних екологічних наукових програм.
1.2.2. На основі програм і тем розробляються щорічні робочі плани, а також плани науково-технічних заходів, які розглядаються вченими або науково-технічними радами (далі - Рада) і погоджуються Мінекоресурсів (ОУ ПЗФ).
1.2.3. Унесення змін до програм та тем допускається лише за згодою затверджувальних сторін за наявності мотивованого обгрунтування і рішення Ради ПЗУ.
1.2.4. При формуванні бюджету ПЗУ на наступний рік фінансування наукової діяльності передбачається: а) на ведення "Літопису природи" за рахунок коштів органу, у підпорядкуванні якого перебуває ПЗУ; б) на виконання наукових тем, які є частинами екологічних наукових програм різних рівнів - за умови надання гарантій фінансування цих робіт організаціями, які є головними виконавцями програм; в) на виконання інших наукових тем - за умови гарантій їх фінансування установами, які затверджують план науково-дослідних робіт (далі - НДР) ПЗУ. Статті видатків на кожну тему розписуються у щорічному виробничо-фінансовому плані.
1.3. Наукові відділи ПЗУ мають право виконувати або брати участь у виконанні НДР на замовлення органів виконавчої влади, установ НАН України, наукових кураторів, інших установ і організацій на договірній основі, разом з якими можуть створювати спільні навчально-науково-виробничі комплекси. На наукові відділи покладаються функції координації досліджень на ПЗТ категорій регіональних ландшафтних парків, заказників, пам'яток природи і заповідних урочищ, розташованих у регіонах перебування ПЗУ.
1.3.1. Планування договірних НДР та звітність за ними здійснюється у відповідності до програм НДР ПЗУ або визначається умовами договорів.
1.4. За результатами виконання тем готуються остаточні звіти, які проходять офіційне рецензування і оформляються у відповідності до ДСТУ 3008-95 "Документація. Звіти у сфері науки і техніки. Структура і правила оформлення". Копії звітів надсилаються сторонам, що затверджують їх.
1.5. Про підсумки науково-дослідної, еколого-освітньої та в цих аспектах міжнародної діяльності в кінці кожного року ПЗУ інформують органи, в підпорядкуванні яких вони перебувають та Мінекоресурсів (ОУ ПЗФ) за схемами (додатки 1, 2).
2. Учена та Науково-технічна ради
2.1. Учена та Науково-технічна ради ПЗУ створюються відповідно до статті
42 Закону України
"Про природно-заповідний фонд України". Рада є колегіальним органом, який вирішує складні наукові і науково-технічні проблеми, сприяє участі наукової та науково-технічної та природоохоронної громадськості в управлінні науковою, еколого-освітньою і науково-організаційною діяльністю ПЗУ. Вона готує рекомендації щодо основних питань планування, виконання, фінансування, кадрового і матеріально-технічного забезпечення ПЗУ.
2.2. Положення та персональний склад Ради за поданням директора ПЗУ погоджуються Мінекоресурсів (ОУ ПЗФ) і затверджуються органом, у підпорядкуванні якого перебуває ПЗУ.
2.3. Персональний склад Ради строком на три роки формується з провідних науковців та фахівців у природоохоронній, еколого-освітній, рекреаційній галузях. Головою Ради є директор ПЗУ. Він призначає двох заступників та вченого секретаря з числа компетентних та високої кваліфікації спеціалістів. Перший заступник представляє ПЗУ, другий - наукового куратора. Обов'язки голови в разі його відсутності виконує один із його заступників. Чисельність Ради має бути непарною і не більшою 25 осіб.
2.4. Для попереднього розгляду проектів НДР можуть створюватися постійні (або тимчасові) комісії, перелік і персональний склад яких затверджуються Радою. Для оперативного реагування Рада може створювати бюро із співробітників ПЗУ, які є членами Ради.
2.5. Рада має право розглядати:
науковий профіль, особливості, перспективи й напрями розвитку наукових досліджень, а також природоохоронної, еколого-освітньої, рекреаційної та господарської діяльності;
програми, теми, науково-технічні плани і звіти НДР наукових відділів, окремих співробітників та річні звіти своєї діяльності;
питання видання наукових праць, матеріалів нарад, семінарів, конференцій тощо;
наукові доповіді та практичні рекомендації з питань заповідної справи;
госпдоговірні теми та на конкурсній основі їх виконавців;
питання підготовки і підвищення кваліфікації наукових кадрів, направлення в аспірантуру, підготовки дисертацій;
питання атестації наукових співробітників;
звіти співробітників про наукові відрядження за кордон;
проекти організації ПЗТ та охорони природних комплексів, результати лісовпорядкувальних та землевпорядкувальних робіт;
внутрішньодержавне (галузеве й міжгалузеве) та міжнародне співробітництво з питань заповідної справи;
проблеми ефективності методів охорони ПЗТ, пропозиції про вдосконалення засобів охорони ПЗТ;
питання функціонування Музею природи;
проекти планів матеріально-технічного та фінансового забезпечення наукових досліджень;
клопотання про присвоєння працівникам почесних звань та нагород.
2.6. Засідання Ради доцільно проводити щокварталу, але не рідше ніж два рази на рік.
2.7. Рішення Ради приймається відкритим голосуванням, якщо вона не прийняла рішення про таємне голосування, причому враховуються письмові пропозиції членів Ради, які відсутні на засіданні.
2.7.1. Рада має право приймати рішення, якщо на засіданні присутні не менш як 1/2 її складу, за винятком випадків розгляду кадрових питань, де є обов'язковою присутність 2/3 складу Ради. Рішення вважається прийнятим, якщо за нього проголосувало понад 50% присутніх членів.
2.7.2. Рішення Ради проводяться в життя наказами директора і підлягають обов'язковому виконанню всіма працівниками ПЗУ.
2.7.3. Засідання Ради організовується на запрошення її членів не пізніше ніж за два тижні до його початку, оформляється протоколом, який підписує головуючий та вчений секретар. Витяг із протоколу оформляється на бланку Ради, завіряється ученим секретарем. Підписи засвідчуються печаткою ПЗУ. Копії рішення Ради подаються до органу, у підпорядкуванні якого перебуває ПЗУ, та до Мінекоресурсів (ОУ ПЗФ) у двотижневий строк з дня проведення засідання.
2.7.4. Директор ПЗУ у разі незгоди з рішенням Ради зобов'язаний негайно інформувати орган, в підпорядкуванні якого перебуває ПЗУ, та Мінекоресурсів (ОУ ПЗФ суперечності, підтвердивши це протоколом засідання Ради, і звернутися з клопотанням про надання допомоги у вирішенні спірного питання. Остаточним у цьому випадку є спільне рішення сторін, які розглядають це клопотання.
3. Наукове кураторство
3.1. Науковим куратором є науково-дослідна установа чи вищий навчальний заклад, що міститься в регіоні розташування ПЗУ, або ті, які є близькими за науковим профілем і які мають значний досвід та традиції проведення досліджень на даних ПЗТ. Присвоєння статусу наукового куратора здійснюється за згодою ПЗУ та претендента в наукові куратори.
3.2. Науковий куратор затверджується Мінекоресурсів України (додаток 3).
3.3. ПЗУ можуть мати наукових консультантів з числа провідних вчених держави, які за їх згодою затверджуються наказом директора. Науковий консультант є координатором наукових досліджень ПЗУ. Повноваження і завдання наукового консультанта на період виконання ним цих обов'язків погоджуються Радою установи, у якій він працює.
3.4. Обов'язки наукового куратора:
надавати науково-методичну допомогу при здійсненні наукової, еколого-освітньої, природоохоронної та іншої діяльності;
консультувати дирекцію щодо перспектив розвитку наукових та науково-технічних робіт, а також персонального складу Ради, розглядати звіти про наукову, науково-технічну роботу;
сприяти опрацюванню фактичного матеріалу досліджень за програмою "Літопис природи" і створенню бази даних;
готувати на договірній основі висококваліфіковані наукові кадри;
надавати допомогу в підвищенні та перекваліфікації наукових, еколого-освітніх кадрів та служби державної охорони;
поліпшувати науково-видавничий рівень діяльності ПЗУ.
3.5. Права наукового куратора:
проводити дослідження на відповідній ПЗТ;
отримувати за існуючим порядком пріоритетний дозвіл на використання лімітів природних ресурсів з науковою метою;
претендувати на цільове фінансування ПЗУ чи фінансування Мінекоресурсів;
користуватися науковими фондами та бібліотекою ПЗУ чи Мінекоресурсів (ОУ ПЗФ).
3.6. ПЗУ укладають з науковим куратором окремі угоди про співробітництво, у яких детально відображаються питання взаємодії та обов'язки сторін.
3.7. Зміна наукового куратора відбувається на клопотання Ради ПЗУ до Мінекоресурсів. Пропозицію до Ради про цю зміну мають право вносити як ПЗУ, орган, у підпорядкуванні якого перебуває ПЗУ, так і безпосередньо науковий куратор.
4. Порядок взаємодії заповідників і національних природних парків України з сторонніми науковими організаціями та спеціалістами з питань проведення НДР на ПЗТ
Важливою умовою проведення НДР науково-дослідними, науково-педагогічними та іншими організаціями (далі - наукові організації), окремими спеціалістами на ПЗТ є дотримання ними норм природоохоронного законодавства, положень та інших інструктивних документів, що регламентують діяльність ПЗУ. З метою уникнення ускладнень у взаємовідносинах ПЗУ і сторонніми організаціями на час проведення ними наукових польових досліджень на ПЗТ і дотримання норм режимів охорони екосистем установлюється такий порядок взаємодії:
4.1. Наукові організації, які планують працювати на ПЗТ за самостійними темами, на початку року подають заявку до Мінекоресурсів (ОУ ПЗФ) на запроектовану тему досліджень та у зв'язку з цим передбачуваний обсяг вилучення природних ресурсів.
4.2. Після отримання в Мінекоресурсів (ОУ ПЗФ) позитивного рішення наукові організації погоджують з ПЗУ програму сезонних досліджень, склад виконавців, а в разі вилучення природних ресурсів з науковою метою і методику досліджень.
4.3. Після погодження цих документів ПЗУ входять в установленому порядку з клопотанням до Мінекоресурсів України про затвердження для сторонніх наукових організацій лімітів вилучення природних ресурсів з науковою метою і видачу відповідних дозволів, якщо виконання тем пов'язане з вилученням природних ресурсів. Разом з цим клопотанням щодо вилучення природних ресурсів, яке передбачене планами наукових тем, ПЗУ направляють рішення Рад цих наукових організацій, а також Рад ПЗУ.
4.4. Видача адміністраціями ПЗУ перепусток стороннім науковим організаціям та окремим спеціалістам на відвідування ПЗТ з метою проведення польових НДР здійснюється на підставі їх договорів з ПЗУ про наукове, творче співробітництво, спільної планової чи госпдоговірної теми, а також виданих дозволів на вилучення природних ресурсів у межах лімітів їх використання. Для видачі перепусток на ПЗТ фізичним особам необхідна їх участь в одній з тем, які виконують ПЗУ, або тимчасова угода з директором ПЗУ.
4.5. Про результати сезонних наукових досліджень наукові організації повідомляють ПЗУ до 1 грудня у вигляді письмового звіту або в строки, обумовлені договором. У разі недотримання таких умов ці наукові організації не допускаються у наступному сезоні до досліджень на ПЗТ.
4.6. Загальні відомості про проведення НДР науковими організаціями або окремими спеціалістами протягом року в обов'язковому порядку включаються у річні і поточні звіти ПЗУ.
4.7. Госпдоговірні наукові теми, строк дії яких перевищує один рік, ПЗУ як виконавці погоджують з Мінекоресурсів України (ОУ ПЗФ).
4.8. Для проведення НДР у межах ПЗТ вилучення природних ресурсів відбувається на підставі дозволів, виданих уповноваженими органами Мінекоресурсів на місцях, у межах затверджених лімітів у встановленому порядку.
4.9. Для проведення НДР на ПЗТ без вилучення природних ресурсів не потрібно отримувати дозволи Мінекоресурсів України.
Заступник начальника Головного управління національних природних парків та заповідної справи | І.В.Трофименко |
Додаток 1
до пункту 1.5 Положення про наукову
діяльність заповідників та національних
природних парків України
................Перейти до повного тексту