- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
19 липня 2010 р.
за № 540/17835
Про затвердження Положення про надання Національним банком України стабілізаційних кредитів банкам України
Відповідно до
статей 99,
100 Конституції України,
7,
15,
42,
55 Закону України "Про Національний банк України" та
66,
67,
71 Закону України "Про банки і банківську діяльність", з метою забезпечення безпеки та стабільності банківської системи Правління Національного банку України ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Затвердити Положення про надання Національним банком України стабілізаційних кредитів банкам України (далі - Положення), що додається.
2. Заборгованість банків за стабілізаційними кредитами, наданими Національним банком України для підтримки ліквідності у разі реальної загрози стабільності роботи банків, підлягає поверненню відповідно до умов кредитних договорів.
4. Банк у разі зміни умов кредитного договору в частині зміни строку користування кредитом/графіка повернення стабілізаційного кредиту та сплати процентів за користування ним подає до Національного банку України, крім інших документів, визначених Положенням, фінансову модель розвитку банку (на заміну програми фінансового оздоровлення банку).
5. Банк під час здійснення оцінки вартості заставленого майна, зазначеного в пунктах 10, 12 - 15 додатка 1 до Положення, яке є забезпеченням виконання зобов'язань за діючим кредитним договором, забезпечує укладення тристороннього договору на проведення незалежної оцінки майна між банком, суб'єктом оціночної діяльності та Національним банком України.
( Постанову доповнено новим пунктом 5 згідно з Постановою Національного банку
№ 354 від 12.07.2016 )
6. Департаментам безвиїзного банківського нагляду (С.В. Фабер), кризового менеджменту та контролю операцій на відкритому ринку (Ю.Д.Петров), територіальним управлінням Національного банку України забезпечити щоденний моніторинг діяльності банків, щодо яких Правлінням Національного банку України прийнято рішення про надання стабілізаційного кредиту/зміну умов кредитного договору за стабілізаційним кредитом, відповідно до розпорядчих документів Національного банку України з питань здійснення банківського нагляду.
7. Департаменту з управління валютним резервом та здійснення операцій на відкритому ринку (О.В. Николенко) здійснювати управління портфелем стабілізаційних кредитів, наданих відповідно до Положення.
8. Департаменту нормативно-методологічного забезпечення банківського регулювання та нагляду (Н.В. Іваненко) після державної реєстрації в Міністерстві юстиції України довести зміст цієї постанови до відома департаментів і територіальних управлінь Національного банку України, а також банків України для керівництва та використання в роботі.
9. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на заступника Голови Національного банку України В.В. Пасічника, виконавчого директора - керівника Служби банківського нагляду О.М. Бережного, виконавчого директора з питань валютного регулювання та контролю А.І. Балюка, начальників територіальних управлінь Національного банку України.
10. Визнати такою, що втратила чинність,
постанову Правління Національного банку України від 04.02.2010 № 47 "Про затвердження Положення про рефінансування та надання Національним банком України кредитів банкам України з метою стимулювання кредитування економіки України на період її виходу на докризові параметри", зареєстровану в Міністерстві юстиції України 10.02.2010 за № 146/17441.
11. Постанова набирає чинності з дня її офіційного опублікування.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Правління
Національного банку України
13.07.2010 № 327
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
19 липня 2010 р.
за № 540/17835
ПОЛОЖЕННЯ
про надання Національним банком України стабілізаційних кредитів банкам України
( У тексті Положення слова "(ради директорів)", "спостережною (наглядовою)" виключено на підставі Постанови Національного банку
№ 860 від 25.12.2014 )
1. Загальні положення
1.1. Це Положення розроблено відповідно до
статей 99,
100 Конституції України, Законів України
"Про Національний банк України",
"Про банки і банківську діяльність", інших законодавчих актів України та нормативно-правових актів Національного банку України та визначає порядок надання Національним банком України (далі - Національний банк) стабілізаційного кредиту, а також процедуру зміни умов кредитного договору, укладеного з Національним банком.
1.2. Стабілізаційний кредит надається платоспроможному банку для підтримки ліквідності на строк до двох років.
Національний банк має право приймати рішення про продовження строку користування стабілізаційним кредитом на строк до одного року.
Загальний строк користування стабілізаційним кредитом з урахуванням усіх продовжень строку користування ним не може перевищувати п'яти років.
( Пункт 1.2 глави 1 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку
№ 321 від 27.07.2012 )
1.3. Рішення про надання чи відмову в наданні стабілізаційного кредиту, зміну умов кредитного договору, погодження графіка повернення кредиту та сплати процентів за користування ним приймає Правління Національного банку в межах монетарних параметрів.
( Пункт 1.3 глави 1 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку
№ 794 від 18.11.2015 )
1.4. Національний банк має право приймати рішення щодо взяття в забезпечення виконання зобов'язань за стабілізаційним кредитом одного або кількох видів майна.
1.5. Розмір процентної ставки за стабілізаційним кредитом під час надання такого кредиту/зміни умов кредитного договору в частині продовження строку користування таким кредитом визначається в річних процентах на рівні облікової ставки Національного банку плюс півтора процентного пункту та протягом дії кредитного договору підлягає коригуванню в разі зміни облікової ставки Національного банку.
1.6. Проценти за користування стабілізаційним кредитом нараховуються згідно з умовами кредитного договору, укладеного між Національним банком та банком, починаючи з дня надходження коштів на кореспондентський рахунок банку і закінчуючи днем, який передує даті фактичного повернення коштів.
1.7. Національний банк з метою обмеження ризику ліквідності банку під час надання стабілізаційного кредиту чи зміни умов кредитного договору встановлює обмеження та вимоги щодо його діяльності, які мають бути передбачені в кредитному договорі, зокрема щодо:
1) заборони виплати дивідендів акціонерам, крім виплати дивідендів за привілейованими акціями;
2) заборони розподілу капіталу в будь-якій іншій формі, крім спрямування прибутку на збільшення статутного капіталу банку, формування резервного фонду, покриття збитків минулих років;
3) заборони виплати інших заохочувальних та компенсаційних виплат, які не є складовою частиною основної та додаткової заробітної плати;
4) заборони придбання основних засобів, що не беруть участі в проведенні банківських операцій, крім тих, що перейшли у власність банку на підставі реалізації прав заставодержателя;
5) заборони здійснення інвестицій та придбання цінних паперів (крім державних облігацій України, депозитних сертифікатів, емітованих Національним банком, облігацій державних підприємств, облігацій Державної іпотечної установи, а також цінних паперів, що перейшли у власність банку на підставі реалізації прав заставодержателя);
( Підпункт 5 пункту 1.7 глави 1 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку
№ 207 від 30.03.2016 )
6) обмеження здійснення активних операцій з пов'язаними з банком особами та особами, які пов'язані з ними юридичними та/або економічними взаємозв'язками або мають спільні джерела доходів, або мають спільні джерела повернення кредитів, обсягом, що склався на дату прийняття рішення Правління Національного банку (у розрізі валют). Такий обсяг розраховується без урахування обсягу зобов'язань з кредитування. Таке обмеження не поширюється на операції з надання кредитів овердрафт працівникам банку за зарплатними проектами;
7) заборони здійснення викупу акцій власної емісії, за винятком випадків, передбачених законодавством України щодо обов'язкового викупу банком акцій власної емісії;
8) заборони здійснення дострокового погашення боргових цінних паперів власної емісії, за винятком випадку, коли таке погашення відбувається за ціною, не вищою, ніж 50 відсотків від номіналу, та не призводить до суттєвого погіршення ліквідності банку;
9) заборони укладання кредитних договорів, у тому числі з банками, забезпечення виконання зобов'язань за якими не відповідає критеріям та принципам прийнятності, визначеним у нормативно-правовому акті Національного банку з питань визначення банками України розміру кредитного ризику за активними банківськими операціями (крім кредитів фізичним особам у сумі не більше ніж 200,0 тис.грн., у тому числі кредитів овердрафт, міжбанківських кредитів строком до 30 днів банкам, клас яких визначений не нижче ніж другий відповідно до нормативно-правового акта Національного банку з питань визначення банками України розміру кредитного ризику за активними банківськими операціями, кредитів овердрафт юридичним особам за кредитними договорами, укладеними до дати прийняття рішення Правління Національного банку);
10) заборони укладання депозитних договорів, що передбачають авансову виплату процентів;
11) заборони здійснення дострокового повернення коштів пов'язаним з банком особам;
12) заборони здійснення операцій з похідними фінансовими інструментами (крім валютних операцій на умовах своп до 30 днів та операцій репо з ОВДП);
13) заборони розміщення міжбанківських депозитів (крім депозитів строком до 30 днів у банках, клас яких визначений не нижче ніж другий відповідно до нормативно-правового акта Національного банку з питань визначення банками України розміру кредитного ризику за активними банківськими операціями).
Національний банк під час надання стабілізаційного кредиту чи зміни умов кредитного договору в частині продовження строку користування кредитом запроваджує особливий режим контролю за діяльністю банку та призначає куратора.
1.8. Національний банк залишає без розгляду клопотання і документи банку щодо надання стабілізаційного кредиту чи зміни умов кредитного договору в разі невідповідності їх вимогам законодавства України, у тому числі нормативно-правових актів Національного банку, або подання банком неповного пакета документів чи недостовірної інформації та повертає їх банку.
1.9. Банк має право достроково повернути стабілізаційний кредит і проценти за користування ним (повністю або частково), письмово повідомивши про це Національний банк, але не пізніше ніж за один робочий день до дня повернення коштів.
Національний банк в разі настання в банку надійної ситуації з ліквідністю має право звернутися з пропозицією щодо дострокового повернення стабілізаційного кредиту (повністю або частково) у порядку, визначеному в кредитному договорі.
1.10. Національний банк розпорядчим актом установлює технічний порядок, який визначає порядок взаємодії Національного банку і банків під час надання стабілізаційного кредиту, зміни умов кредитного договору, контролю за виконанням умов кредитного договору і договору застави/іпотеки.
2. Забезпечення виконання зобов'язань за стабілізаційним кредитом
2.1. Національний банк надає стабілізаційний кредит чи змінює умови кредитного договору під заставу/іпотеку майна, гарантію, які є прийнятними, тобто відповідають переліку, визначеному в додатку 1 до цього Положення, та вимогам, визначеним у главі 2 та додатку 1 до цього Положення. Порядок урахування майна, гарантій визначений в додатку 1 до цього Положення.
Національний банк приймає в заставу/іпотеку майно, визначене в пунктах 12 - 15 додатка 1 до цього Положення, за вищим коригуючим коефіцієнтом за умови укладення договору фінансової поруки з власником істотної участі в банку/контролером (за його згодою) на суму кредиту та процентів за три місяці користування ним.
2.2. Національний банк приймає в заставу/іпотеку майно, визначене в пунктах 10, 12 - 15 додатка 1 до цього Положення, за вартістю, визначеною за результатами оцінки, проведеної відповідно до вимог законодавства України незалежним суб'єктом оціночної діяльності, який відповідає встановленим Національним банком критеріям, установленим у пункті 2.4 глави 2 цього Положення.
2.3. Банк, який має намір звернутися до Національного банку з клопотанням про отримання кредиту або зміну умов кредитного договору в частині продовження строку користування кредитом/заміни предмета застави/іпотеки за кредитним договором, та надати в заставу/іпотеку за кредитним договором майно, визначене в пунктах 10, 12 - 15 додатка 1 до цього Положення, ініціює до подання документів, визначених у пункті 3.1 глави 3 цього Положення, перед Національним банком укладення тристороннього договору на проведення незалежної оцінки майна між банком, суб'єктом оціночної діяльності та Національним банком.
2.4. Суб'єкт оціночної діяльності (далі - СОД) має відповідати таким критеріям:
1) інформація про СОД включена до Державного реєстру оцінювачів та суб'єктів оціночної діяльності (далі - Державний реєстр);
2) СОД має чинний сертифікат за напрямами оцінки майна, щодо яких дозволена практична діяльність з оцінки майнових прав за кредитними договорами/нерухомого майна/єдиних (цілісних) майнових комплексів (разом з корпоративними правами);
3) досвід практичної діяльності СОД на ринку України з оцінки майна не менше ніж п'ять років, з яких не менше ніж три роки за напрямами оцінки майна, передбаченого в підпункті 2 пункту 2.4 глави 2 цього Положення, з метою передавання його у заставу/іпотеку;
4) у штатному складі СОД є підрозділ оцінки або консультаційних послуг у сфері нерухомості та майнових прав;
5) у штатному складі СОД є не менше ніж чотири оцінювачі, які отримали кваліфікаційні свідоцтва оцінювачів та включені до Державного реєстру. Такі оцінювачі повинні мати досвід практичної діяльності у штатному складі СОД не менше ніж півроку, а в оцінці майнових прав за кредитними договорами/нерухомого майна/єдиних (цілісних) майнових комплексів (разом з корпоративними правами) не менше ніж два роки до дня початку оцінки, з метою передавання їх у заставу/іпотеку;
6) у Державному реєстрі немає інформації про СОД та оцінювачів, які виконують оцінку, щодо:
порушень оцінювачами і СОД нормативно-правових актів з оцінки майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність;
рішень судів за фактами непрофесійної оцінки майна, що проведена оцінювачами або СОД;
фактів порушення оцінювачами або СОД обмежень щодо проведення оцінки майна, майнових прав, установлених законодавством України;
рецензій на звіти про оцінку майна, майнових прав (далі - звіт про оцінку майна), що класифікуються за такою ознакою: звіт про оцінку майна не відповідає вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна, є неякісним та (або) непрофесійним і не може бути використаний.
Таку інформацію Національний банк отримує від Фонду державного майна України за запитом.
2.5. СОД є таким, що не відповідає встановленим у пункті 2.4 глави 2 цього Положення критеріям, якщо Національний банк має рецензію/інформацію про рецензію на звіт про оцінку майна, що класифікується за такою ознакою: звіт про оцінку майна не відповідає вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна, є неякісним та (або) непрофесійним і не може бути використаний, або до Національного банку надійшла така рецензія/інформація про рецензію протягом/після отримання інформації з Державного реєстру про те, що немає рецензії на звіт про оцінку майна із зазначеною ознакою.
2.6. Звіт про оцінку майна має бути складений не раніше тримісячного строку до дня подання клопотання про надання стабілізаційного кредиту/зміну умов кредитного договору.
2.7. Національний банк протягом строку дії кредитного договору має право вимагати проведення оцінки вартості заставленого майна, визначеного в пунктах 10, 12 - 15 додатка 1 до цього Положення, з урахуванням вимог цього Положення.
Оцінка вартості заставленого майна, зазначеного в пунктах 10, 12 - 15 додатка 1 до цього Положення, здійснюється на підставі тристороннього договору на проведення незалежної оцінки майна між банком, суб'єктом оціночної діяльності та Національним банком, укладення якого ініційовано банком перед Національним банком.
( Пункт 2.7 глави 2 доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національного банку
№ 354 від 12.07.2016 )
( Пункт 2.7 глави 2 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку
№ 354 від 12.07.2016 )
2.8. СОД, який залучається для здійснення оцінки вартості/актуалізації оцінки заставленого майна та рецензування звітів про оцінку майна СОД, повинен відповідати критеріям, установленим у пункті 2.4 глави 2 цього Положення.
( Пункт 2.8 глави 2 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку
№ 354 від 12.07.2016 )
2.9. Майно, що пропонується в забезпечення виконання зобов'язань за кредитним договором банком або майновим поручителем, не повинно бути обтяжене іншими зобов'язаннями.
Національний банк здійснює перевірку майна, що пропонується банком для забезпечення виконання зобов'язань за кредитним договором, на предмет наявності/відсутності обтяжень у Державному реєстрі обтяжень рухомого майна, Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
( Пункт 2.9 глави 2 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку
№ 207 від 30.03.2016 )
2.10. Обсяг майна, що пропонується в забезпечення виконання зобов'язань за кредитним договором, є достатнім виходячи із суми кредиту, процентів за три місяці користування ним, з урахуванням коригуючого коефіцієнта, визначеного в додатку 1 до цього Положення.
2.11. Національний банк у разі погашення банком частини заборгованості за стабілізаційним кредитом має право прийняти рішення про виведення частини заставленого майна за умови подання банком клопотання з відповідним обґрунтуванням.
2.12. Банк зобов'язаний у разі зменшення вартості майна, що є забезпеченням виконання зобов'язань за кредитним договором, та/або невідповідності такого майна вимогам, установленим у главі 2 цього Положення та додатку 1 до цього Положення, повернути частину заборгованості за стабілізаційним кредитом пропорційно розміру зменшення вартості майна або поповнити чи замінити його майном, визначеним у додатку 1 до цього Положення, у розмірі, достатньому для задоволення вимог Національного банку за кредитним договором з урахуванням коригуючого коефіцієнта.
2.13. Національний банк приймає в заставу/іпотеку майно, визначене в пунктах 12, 13, 15 додатка 1 до цього Положення, за умови його страхування страховиком, який відповідає таким критеріям:
1) немає фактів порушення страховиком вимог
Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" протягом останніх двох років;
2) немає рішень Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, про тимчасове зупинення (обмеження) дії ліцензії на право здійснення страхової діяльності хоча б за одним із основних видів страхування впродовж останніх двох років (основним видом страхування є вид, частка страхових платежів за яким дорівнює або перевищує 10 відсотків загального обсягу страхових платежів);
3) наявність чинного договору облігаторного перестрахування з провідними міжнародними перестраховиками, рейтинг фінансової надійності (стійкості) яких не нижчий, ніж за класифікацією таких міжнародних рейтингових агентств: "BB" - "A.M.Best", "Baa3" - "Moody's Investors Service", "BBB-" - "Standard & Poor's", "BBB-" - "Fitch Ratings";
4) частка страхових платежів за страхування кредитів (у тому числі відповідальності позичальника за непогашення кредиту), інвестицій та фінансових ризиків не перевищує п'яти відсотків загального обсягу страхових платежів за результатом звітного року, що передує даті подання документів до Національного банку;
5) страховик не є пов'язаною з банком особою;
6) обсяг збитку страховика за результатом звітного року, що передує даті подання документів до Національного банку, не перевищує 25 відсотків капіталу страховика;
7) обсяг страхових платежів, що передані в перестрахування, за результатом звітного року, що передує даті подання документів до Національного банку, не перевищує 75 відсотків загального обсягу отриманих страхових платежів.
( Главу 2 доповнено новим пунктом згідно з Постановою Національного банку
№ 40 від 17.04.2018 )
2.14. Страхування майна, визначеного в пунктах 12, 13, 15 додатка 1 до цього Положення, здійснюється після отримання від Національного банку висновку про відповідність страховика встановленим Національним банком критеріям, підготовленого на підставі отриманих від банку звернення та підтвердних документів щодо відповідності страховика встановленим критеріям. Підтвердні документи включають фінансову звітність страховика на останню річну звітну дату, що передається до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг; копії чинних договорів облігаторного перестрахування.
Продовження строку дії договору страхування щодо визначеного в пунктах 12, 13, 15 додатка 1 до цього Положення майна здійснюється з урахуванням вимог абзацу першого пункту 2.14 глави 2 цього Положення.
( Главу 2 доповнено новим пунктом згідно з Постановою Національного банку
№ 40 від 17.04.2018 )
2.15. Банк/майновий поручитель зобов'язаний забезпечити, щоб передане в заставу/іпотеку майно, визначене в пунктах 12, 13, 15 додатка 1 до цього Положення, протягом строку дії кредитного договору було застраховане страховиком, який відповідає критеріям, визначеним у пункті 2.13 глави 2 цього Положення, або вжити заходів, передбачених пунктом 2.12 глави 2 цього Положення.
................Перейти до повного тексту