- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
05 травня 2015 р.
за № 492/26937
Про затвердження Порядку проведення перевірок Державною службою фінансового моніторингу України суб’єктів первинного фінансового моніторингу
1. Затвердити Порядок проведення перевірок Державною службою фінансового моніторингу України суб’єктів первинного фінансового моніторингу, що додається.
2. Визнати такими, що втратили чинність, накази Міністерства фінансів України:
від 05 січня 2012 року № 5 "Про затвердження Порядку проведення перевірок Державною службою фінансового моніторингу України суб’єктів первинного фінансового моніторингу", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 02 березня 2012 року за № 348/20661;
від 05 лютого 2013 року № 59 "Про внесення змін до Порядку проведення перевірок Державною службою фінансового моніторингу України суб'єктів первинного фінансового моніторингу", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 27 лютого 2013 року за № 329/22861;
від 12 серпня 2014 року № 808 "Про затвердження Змін до Порядку проведення перевірок Державною службою фінансового моніторингу України суб'єктів первинного фінансового моніторингу", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 26 серпня 2014 року за № 1026/25803.
3. Департаменту податкової, митної політики та методології бухгалтерського обліку Міністерства фінансів України (Чмерук М.О.) та Департаменту координації системи фінансового моніторингу Державної служби фінансового моніторингу України (Гаєвський І.М.) в установленому порядку забезпечити:
подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України;
оприлюднення цього наказу.
4. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра фінансів України Макеєву О.Л. та першого заступника Голови Державної служби фінансового моніторингу України Ковальчука А.Т.
В.о. Міністра |
І. Уманський |
ПОГОДЖЕНО: Голова Державної регуляторної служби України Голова Державної служби фінансового моніторингу України |
К.М. Ляпіна І.Б. Черкаський |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
фінансів України
14.04.2015 № 436
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
05 травня 2015 р.
за № 492/26937
ПОРЯДОК
проведення перевірок Державною службою фінансового моніторингу України суб’єктів первинного фінансового моніторингу
( У тексті Порядку слова "відбитком печатки (за наявності)" замінено словами "підписом уповноваженої особи" згідно з Наказом Міністерства фінансів
№ 6 від 16.01.2018 )
I. Загальні положення
1. Цей Порядок розроблено на підставі пункту 1 частини другої
статті 14 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" (далі – Закон) з метою здійснення нагляду у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення за діяльністю суб’єктів первинного фінансового моніторингу, державне регулювання і нагляд за якими здійснює Державна служба фінансового моніторингу України (далі – Держфінмоніторинг), шляхом проведення планових та позапланових перевірок, у тому числі безвиїзних.
2. Дія цього Порядку поширюється на суб’єктів первинного фінансового моніторингу, державне регулювання і нагляд за діяльністю яких у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення відповідно до пункту 8 частини першої
статті 14 Закону здійснюється Держфінмоніторингом, а саме суб’єктів підприємницької діяльності, які надають посередницькі послуги під час здійснення операцій з купівлі-продажу нерухомого майна (далі – СПФМ) та/або їх відокремлених підрозділів.
3. Терміни, які застосовані у цьому Порядку, вживаються у значеннях, наведених в
Законі.
4. Держфінмоніторинг здійснює планові та позапланові перевірки, у тому числі безвиїзні.
Плановою перевіркою вважається перевірка діяльності СПФМ, яка передбачена у плані перевірок, що складається за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Позаплановою перевіркою вважається перевірка, яка не передбачена в плані перевірок.
Виїзна перевірка – планова або позапланова перевірка СПФМ, пов’язана з виходом працівників Держфінмоніторингу за місцезнаходженням СПФМ.
Безвиїзна перевірка – планова або позапланова перевірка СПФМ, не пов’язана з виходом працівників Держфінмоніторингу за місцезнаходженням СПФМ.
Суб’єктами перевірки є: СПФМ та/або його відокремлені підрозділи.
II. Організація та підготовка проведення перевірки
1. Підставою для проведення Держфінмоніторингом планової перевірки СПФМ та/або його відокремленого підрозділу щодо дотримання вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення є включення його до плану перевірок на відповідний квартал. План проведення перевірок затверджується наказом Держфінмоніторингу.
До плану проведення перевірок на відповідний квартал включаються СПФМ та/або його відокремлені підрозділи, які на дату його формування перебувають на обліку в Держфінмоніторингу.
Перелік СПФМ, які включаються до плану перевірок, визначається Держфінмоніторингом на підставі ризик-орієнтованого підходу, у тому числі за результатами проведеної Держфінмоніторингом оцінки ризиків використання суб’єктів первинного фінансового моніторингу з метою легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансування тероризму та фінансування розповсюдження зброї масового знищення.
( Абзац третій пункту 1 розділу II в редакції Наказу Міністерства фінансів
№ 96 від 04.03.2019 )
2. Датою, з якої починається відлік строку для визначення початку наступної планової перевірки, є дата закінчення періоду, за який проведено попередню планову перевірку.
3. Планова перевірка передбачає заплановану Держфінмоніторингом перевірку відповідності діяльності СПФМ та/або його відокремленого підрозділу вимогам законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення протягом періоду, який підлягає перевірці. Питання, охоплені плановою перевіркою за певний період, не можуть стати об’єктом наступної планової перевірки.
4. Планова перевірка охоплює перелік питань щодо додержання СПФМ та/або його відокремленим підрозділом обов’язків, визначених
Законом, а також іншими нормативно-правовими актами, що регулюють діяльність у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення.
Перевірці підлягають такі питання:
дотримання СПФМ вимог законодавства при призначенні працівника, відповідального за проведення фінансового моніторингу;
дотримання СПФМ вимог законодавства при постановці на облік у Держфінмоніторингу;
виконання працівником, відповідальним за проведення фінансового моніторингу, своїх обов’язків, зокрема щодо інформування керівника СПФМ про виявлені фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу, та інші заходи, вжиті для реалізації вимог законодавства у сфері фінансового моніторингу;
наявність правил фінансового моніторингу, програм здійснення фінансового моніторингу та їх відповідність вимогам законодавства. Визначення СПФМ порядку ознайомлення, зберігання, користування правилами і програмою та переліку осіб, які мають право доступу до цих документів;
порядок здійснення ідентифікації, верифікації клієнтів (представників клієнтів), вивчення клієнтів та уточнення інформації про клієнтів у випадках, передбачених
Законом;
встановлення СПФМ кінцевого бенефіціарного власника (контролера) клієнта – юридичної особи;
здійснення СПФМ оцінки ризику своїх клієнтів з урахуванням критеріїв ризиків, визначених Міністерством фінансів України, та наявність документів, що підтверджують її проведення;
вжиття заходів СПФМ у разі встановлення ділових відносин з клієнтами, щодо яких встановлено високий рівень ризику, благодійними та неприбутковими організаціями;
порядок зберігання документів щодо ідентифікації та верифікації осіб (клієнтів, представників клієнтів), а також осіб, яким суб’єктом первинного фінансового моніторингу було відмовлено у проведенні фінансових операцій, вивчення клієнта, уточнення інформації про клієнта, а також усіх документів, що стосуються ділових відносин (проведення фінансової операції) з клієнтом (включаючи результати будь-якого аналізу під час проведення заходів щодо верифікації клієнта чи поглибленої перевірки клієнта);
( Абзац одинадцятий пункту 4 розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів
№ 142 від 08.04.2019 )
повнота і своєчасність виявлення фінансових операцій та дотримання порядку реєстрації фінансових операцій, що відповідно до законодавства підлягають фінансовому моніторингу, та операцій, стосовно яких є достатні підстави підозрювати, що вони пов’язані, стосуються або призначені для фінансування тероризму чи фінансування розповсюдження зброї масового знищення;
дотримання порядку подання СПФМ до Держфінмоніторингу інформації (повнота, своєчасність, достовірність) про фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу, та операції, стосовно яких є достатні підстави підозрювати, що вони пов’язані, стосуються або призначені для фінансування тероризму чи фінансування розповсюдження зброї масового знищення;
дотримання СПФМ вимог законодавства стосовно зупинення фінансових операцій;
результати виконання СПФМ доручень (рішень, запитів) Держфінмоніторингу;
організація професійної підготовки працівників та керівників підрозділів, відповідальних за проведення фінансового моніторингу, а також підготовка персоналу СПФМ щодо виконання вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення;
вжиття заходів щодо запобігання розголошенню інформації, що подається до Держфінмоніторингу, та іншої інформації з питань фінансового моніторингу;
результати внутрішніх перевірок діяльності СПФМ на предмет дотримання законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення;
встановлення СПФМ свого кінцевого бенефіціарного власника (контролера), регулярне оновлення і зберігання інформації про нього та надання її державному реєстратору у випадках та в обсязі, передбачених законодавством України.
Положення абзаців третього, п’ятого, шостого, шістнадцятого, вісімнадцятого та дев’ятнадцятого цього пункту не поширюються на СПФМ – суб’єктів підприємницької діяльності, які надають посередницькі послуги під час здійснення операцій з купівлі-продажу нерухомого майна, якщо вони провадять свою діяльність одноособово без утворення юридичної особи.
5. Програма проведення перевірки складається на підставі питань, визначених пунктом 4 цього розділу. Програма затверджується Головою Держфінмоніторингу.
6. Про проведення планової виїзної перевірки СПФМ та/або його відокремлений підрозділ повинен бути попередньо письмово повідомлений Держфінмоніторингом.
Повідомлення про проведення планової виїзної перевірки оформляється на бланку Держфінмоніторингу, підписується Головою або заступником Голови Держфінмоніторингу та надсилається до СПФМ та/або його відокремленого підрозділу рекомендованим листом з повідомленням про вручення або нарочним.
Перевірка розпочинається не раніше ніж через десять календарних днів з дати отримання СПФМ та/або його відокремленим підрозділом повідомлення про її проведення.
У разі відсутності у Держфінмоніторингу підтвердження про отримання СПФМ та/або його відокремленим підрозділом повідомлення про проведення перевірки до СПФМ та/або його відокремленого підрозділу повторно направляється повідомлення про проведення перевірки.
У разі повторного повернення до Держфінмоніторингу повідомлення про проведення перевірки у зв’язку з неможливістю вручення його СПФМ та/або його відокремленому підрозділу працівниками Держфінмоніторингу складається відповідний акт про неможливість проведення перевірки СПФМ та/або його відокремленого підрозділу за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку.
7. Позапланова перевірка проводиться на підставі наказу Держфінмоніторингу за окремими питаннями.
8. Позапланова перевірка може проводитись за наявності хоча б однієї з таких підстав:
письмового повідомлення органів державної влади та/або місцевого самоврядування про ознаки порушення СПФМ та/або його відокремленим підрозділом вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення;
на виконання судових рішень та на вимогу правоохоронних органів;
за ініціативою Держфінмоніторингу у разі безпосереднього виявлення ним ознак порушення СПФМ та/або його відокремленим підрозділом вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення під час його діяльності;
виявлення Держфінмоніторингом нових документів (обставин), які не були (не могли бути) відомі під час проведення планової перевірки та які можуть вплинути на висновки за результатами планової перевірки;
подання СПФМ до Держфінмоніторингу інформації/документів, які не були надані під час планової чи позапланової перевірки;
необхідність перевірки виконання СПФМ законної вимоги стосовно усунення порушення законодавства щодо запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення.
Повторна перевірка питань, які перевірялись раніше, здійснюється лише за рішенням суду та/або за постановою (ухвалою) слідчого, прокурора (слідчого судді) у кримінальному провадженні.
9. Перевірка здійснюється робочою групою, до складу якої входять працівники Держфінмоніторингу.
10. Мінімальний за чисельністю склад робочої групи Держфінмоніторингу для проведення виїзної перевірки має становити дві особи.
11. Перевірка призначається на строк, необхідний для забезпечення своєчасного та в повному обсязі її проведення, але не більше ніж на 20 робочих днів.
12. Для проведення виїзної перевірки видається посвідчення на право проведення перевірки за формою згідно з додатком 3 до цього Порядку (далі – Посвідчення) у двох примірниках, які підписуються Головою Держфінмоніторингу. У разі відсутності Голови Держфінмоніторингу Посвідчення підписується особою, яка виконує його обов’язки.
У Посвідченні визначаються склад робочої групи та її керівник.
13. У разі потреби за обґрунтованим письмовим зверненням керівника робочої групи строк проведення перевірки може бути продовжений Головою Держфінмоніторингу, але не більше ніж на 10 робочих днів. У разі продовження строку перевірки робиться відмітка у відповідних полях Посвідчення. У разі відсутності Голови Держфінмоніторингу рішення про продовження строку проведення перевірки приймається особою, яка виконує його обов’язки.
14. Перевірка вважається розпочатою з дати отримання другого примірника Посвідчення керівником (особою, яка виконує його обов’язки) СПФМ та/або його відокремленого підрозділу. Про отримання другого примірника Посвідчення керівник (особа, яка виконує його обов’язки) СПФМ та/або його відокремленого підрозділу власноруч робить відмітку на першому примірнику Посвідчення.
Керівник робочої групи за своїм підписом у разі потреби разом з Посвідченням надає керівнику (особі, яка виконує його обов’язки) СПФМ та/або його відокремленого підрозділу запит про надання документів, необхідних для проведення перевірки, за формою згідно з додатком 4 до цього Порядку.
У разі продовження строку проведення перевірки засвідчена копія Посвідчення з відміткою про його продовження надається керівнику (особі, яка виконує його обов’язки) СПФМ та/або його відокремленого підрозділу.
15. Облік виданих Посвідчень ведеться в Журналі обліку посвідчень на право проведення перевірок за формою згідно з додатком 5 до цього Порядку. Журнал ведеться на паперових носіях або в електронному вигляді.
Кожному Посвідченню, що внесене до журналу, присвоюється порядковий номер у межах одного календарного року.
Після завершення перевірок примірники Посвідчень зберігаються разом з матеріалами перевірок.
III. Проведення планової перевірки
1. Планова перевірка може бути виїзною або безвиїзною.
Безвиїзна перевірка здійснюється у разі неможливості організації проведення перевірки за місцезнаходженням СПФМ та/або його відокремленого підрозділу.
2. Під час проведення планової перевірки робоча група детально вивчає, аналізує та оцінює всі необхідні документи (в тому числі інформацію з обмеженим доступом), які стосуються діяльності СПФМ та/або його відокремлених підрозділів, з питань запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення.
3. Члени робочої групи мають право отримувати достовірну інформацію, документи, знімати копії або отримувати витяги з документів СПФМ та/або його відокремленого підрозділу, необхідних для проведення перевірки, та вимагати їх засвідчення підписом уповноваженої особи СПФМ та/або його відокремленого підрозділу.
4. У разі існування документа лише в електронній формі за умови, що цей документ створений СПФМ та/або його відокремленим підрозділом, СПФМ та/або його відокремлений підрозділ зобов’язаний надати його паперову копію, що забезпечує візуальну форму відображення документа, засвідчену підписом керівника СПФМ або його відокремленого підрозділу чи особи, яка виконує його обов’язки.
( Абзац перший пункту 4 розділу ІІІ із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів
№ 6 від 16.01.2018 )
У разі неможливості надати паперову копію, що забезпечує візуальну форму відображення документа, проводиться огляд електронного документа, про що складається відповідний акт за формою згідно з додатком 6 до цього Порядку.
IV. Проведення позапланової перевірки
1. Позапланова перевірка може бути виїзною або безвиїзною.
Безвиїзна позапланова перевірка здійснюється у разі неможливості організації проведення перевірки за місцезнаходженням СПФМ та/або його відокремленого підрозділу.
2. Позапланова перевірка може бути призначена за наявності підстав, визначених пунктом 8 розділу II цього Порядку, Головою Держфінмоніторингу або особою, яка виконує його обов’язки.
3. Питання, охоплені плановою виїзною перевіркою за певний період, не можуть стати об’єктом позапланової перевірки, крім випадків, передбачених законодавством.
4. Позапланова перевірка здійснюється з урахуванням положень розділів III та V цього Порядку.
V. Проведення безвиїзної перевірки
1. Безвиїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться в приміщенні Держфінмоніторингу на підставі отриманих від СПФМ та/або його відокремленого підрозділу документів та пояснень без виходу за місцезнаходженням СПФМ та/або його відокремленого підрозділу.
2. Планова або позапланова безвиїзна перевірка здійснюється на підставі наказу Держфінмоніторингу, яким визначається склад робочої групи та її керівник. У разі проведення безвиїзної перевірки робоча група може складатися з однієї особи.
3. Для одержання від СПФМ та/або його відокремленого підрозділу достовірної інформації, документів, копій документів або витягів з документів, необхідних для проведення планової або позапланової безвиїзної перевірки, на адресу СПФМ та/або його відокремленого підрозділу надсилається рекомендованим листом з повідомленням про вручення або нарочним письмовий запит за формою згідно з додатком 7 до цього Порядку з вимогою надання відповідних документів або інформації, що міститься в них. Повідомлення про проведення планової або позапланової безвиїзної перевірки та підстави для її проведення зазначаються у запиті.
4. СПФМ та/або його відокремлений підрозділ зобов’язаний у визначений запитом термін подати Держфінмоніторингу всю перелічену в запиті інформацію, документи, копії документів або витяги з документів, засвідчені підписом уповноваженої особи СПФМ та/або його відокремленого підрозділу.
У разі неможливості надати необхідні документи СПФМ та/або його відокремлений підрозділ зазначає причини їх неподання.
5. У разі відсутності у Держфінмоніторингу підтвердження про отримання СПФМ та/або його відокремленим підрозділом запиту про надання документів, необхідних для проведення планової або позапланової безвиїзної перевірки, до СПФМ та/або його відокремленого підрозділу повторно направляється запит про надання документів, необхідних для проведення планової або позапланової безвиїзної перевірки.
У разі повторного повернення до Держфінмоніторингу запиту про надання документів, необхідних для проведення планової або позапланової безвиїзної перевірки, у зв’язку з неможливістю вручення його СПФМ та/або його відокремленому підрозділу працівниками Держфінмоніторингу складається відповідний акт про неможливість проведення перевірки СПФМ та/або його відокремленого підрозділу за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку.
VI. Оформлення результатів перевірок
1. За результатами планових або позапланових перевірок робоча група складає у двох примірниках Акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення (далі – Акт перевірки) за формою згідно з додатком 8 до цього Порядку (для виїзної перевірки).
Акт перевірки підписують члени робочої групи та керівник СПФМ та/або відокремленого підрозділу або особа, яка виконує його обов’язки, не пізніше дати закінчення терміну проведення перевірки.
За результатами проведення планової або позапланової безвиїзної перевірки Акт перевірки за формою згідно з додатком 9 до цього Порядку складається в одному примірнику та підписується робочою групою.
2. У разі якщо перевірки здійснювались за місцезнаходженням СПФМ та/або його відокремленого підрозділу, розташованих в різних адміністративно-територіальних одиницях, виявлені факти невиконання (неналежного виконання) вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення СПФМ та його відокремленим підрозділом викладаються в різних актах перевірки. При цьому до Акта перевірки СПФМ включаються дані про порушення, виявлені у його відокремленому підрозділі.
3. До примірника Акта перевірки Держфінмоніторингу обов’язково додаються матеріали перевірки – копії документів, витяги з документів, належним чином засвідчені СПФМ та/або його відокремленим підрозділом, пояснення, протоколи та інші документи згідно з переліком, зазначеним в Акті перевірки.
................Перейти до повного тексту