1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
05.02.2013 № 59
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
27 лютого 2013 р.
за № 329/22861
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства фінансів № 436 від 14.04.2015 )
Про внесення змін до Порядку проведення перевірок Державною службою фінансового моніторингу України суб’єктів первинного фінансового моніторингу
Відповідно до пунктів 1 та 5 частини другої статті 14 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму" та з метою удосконалення процедури проведення безвиїзних перевірок суб’єктів первинного фінансового моніторингу
НАКАЗУЮ:
1. Внести зміни до Порядку проведення перевірок Державною службою фінансового моніторингу України суб’єктів первинного фінансового моніторингу , затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 05 січня 2012 року № 5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 02 березня 2012 року за № 348/20661, виклавши його у новій редакції, що додається.
2. Департаменту податкової, митної політики та методології бухгалтерського обліку Міністерства фінансів України (Чмерук М.О.) та Департаменту взаємодії та координації системи фінансового моніторингу Державної служби фінансового моніторингу України (Корженівський Я.В.) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника Міністра фінансів України Мярковського А.І. та першого заступника Голови Державної служби фінансового моніторингу України Фещенка О.Ю.
Міністр Ю. Колобов
ПОГОДЖЕНО:

Голова Державної служби України
з питань регуляторної політики
та розвитку підприємництва




М.Ю. Бродський
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
фінансів України
05.01.2012 № 5
(у редакції наказу
Міністерства фінансів України
05.02.2013 № 59)
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
27 лютого 2013 р.
за № 329/22861
ПОРЯДОК
проведення перевірок Державною службою фінансового моніторингу України суб'єктів первинного фінансового моніторингу
І. Загальні положення
1.1. Цей Порядок розроблено на підставі пункту 1 частини другої статті 14 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму" (далі - Закон) з метою здійснення нагляду у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму за діяльністю суб'єктів первинного фінансового моніторингу, державне регулювання і нагляд за якими здійснює Державна служба фінансового моніторингу України (далі - Держфінмоніторинг України), шляхом проведення планових та позапланових перевірок, у тому числі виїзних.
1.2. Дія цього Порядку поширюється на суб'єктів первинного фінансового моніторингу, державне регулювання і нагляд за якими у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму відповідно до пункту 8 частини першої статті 14 Закону здійснюється Держфінмоніторингом України (далі - СПФМ):
суб'єктів підприємницької діяльності, які надають посередницькі послуги під час здійснення операцій з купівлі-продажу нерухомого майна;
фізичних осіб - підприємців та юридичних осіб, які проводять фінансові операції з товарами (виконують роботи, надають послуги) за готівку, за умови, що сума такої фінансової операції дорівнює чи перевищує 150 тис. грн або дорівнює чи перевищує суму в іноземній валюті, еквівалентну 150 тис. гривень.
1.3. Терміни, які застосовані у цьому Порядку, вживаються у значенні, наведеному в Законі .
1.4. Держфінмоніторинг України має право здійснювати планові та позапланові перевірки.
Плановою перевіркою вважається перевірка діяльності СПФМ, яка передбачена у плані перевірок, що складається за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Позаплановою перевіркою вважається перевірка, яка не передбачена в плані перевірок.
Держфінмоніторинг України має право здійснювати виїзні та безвиїзні перевірки.
Виїзна перевірка - планова або позапланова перевірка СПФМ працівниками Держфінмоніторингу України, пов'язана з виходом працівників Держфінмоніторингу за місцезнаходженням СПФМ.
Безвиїзна перевірка - позапланова перевірка СПФМ працівниками Держфінмоніторингу України, не пов'язана з виходом працівників Держфінмоніторингу України за місцезнаходженням СПФМ.
Суб'єктами перевірки є: СПФМ та/або його відокремлені підрозділи.
ІІ. Організація та підготовка проведення перевірки
2.1. Підставою для проведення Держфінмоніторингом України планової перевірки СПФМ та/або його відокремленого підрозділу щодо дотримання вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму є включення його до плану перевірок на відповідний квартал. План проведення перевірок затверджується наказом Держфінмоніторингу України.
До плану проведення перевірок на відповідний квартал включаються СПФМ та/або його відокремлені підрозділи, які на момент його формування перебувають на обліку в Держфінмоніторингу України.
Планова перевірка СПФМ та/або його відокремленого підрозділу проводиться не частіше одного разу на рік.
2.2. Датою, з якої починається відлік строку для визначення початку наступної планової перевірки, є дата закінчення періоду, за який проведено попередню планову перевірку.
2.3. Планова перевірка передбачає заплановану Держфінмоніторингом України перевірку відповідності діяльності СПФМ та/або його відокремленого підрозділу вимогам законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму протягом періоду, який підлягає перевірці. Питання, охоплені плановою перевіркою за певний період, не можуть стати об'єктом наступної планової перевірки.
2.4. Планова перевірка охоплює перелік питань щодо додержання СПФМ та/або його відокремленим підрозділом обов'язків, визначених статтями 6, 8-12, 17, 22 Закону , а також іншими нормативно-правовими актами, що регулюють діяльність у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму.
Перевірці підлягають такі питання:
дотримання СПФМ вимог законодавства під час призначення працівника, відповідального за проведення фінансового моніторингу;
дотримання СПФМ вимог законодавства під час постановки на облік у Держфінмоніторингу України;
виконання працівником, відповідальним за проведення фінансового моніторингу, своїх обов’язків, зокрема щодо інформування керівника СПФМ про виявлені фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу, та інші заходи, вжиті для реалізації вимог законодавства у сфері фінансового моніторингу;
наявність правил і програм проведення фінансового моніторингу та їх відповідність вимогам законодавства. Ознайомлення, зберігання і користування правилами і програмою та переліком осіб, які мають право доступу до цих документів;
порядок здійснення ідентифікації клієнтів та вивчення їх фінансової діяльності;
процедура здійснення СПФМ класифікації клієнтів з урахуванням критеріїв ризиків, визначених Держфінмоніторингом України, та наявність документів, що підтверджують її проведення;
дії СПФМ у разі встановлення ділових відносин з іноземними фінансовими установами, публічними діячами або пов’язаними з ними особами, благодійними та неприбутковими організаціями;
порядок зберігання документів щодо ідентифікації та даних про фінансові операції;
повнота і своєчасність виявлення фінансових операцій та дотримання порядку реєстрації фінансових операцій, що відповідно до законодавства підлягають фінансовому моніторингу, та операцій, стосовно яких є достатні підстави підозрювати, що вони пов’язані, стосуються або призначені для фінансування тероризму;
дотримання порядку подання СПФМ до Держфінмоніторингу України інформації (повнота, своєчасність, достовірність) про фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу, та операції, стосовно яких є достатні підстави підозрювати, що вони пов’язані, стосуються або призначені для фінансування тероризму;
дотримання СПФМ вимог законодавства стосовно зупинення фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу, та/або учасниками або вигодоодержувачем за якими є особи, які включені до переліку осіб, пов’язаних із здійсненням терористичної діяльності, або щодо яких застосовано міжнародні санкції;
результати виконання СПФМ доручень (рішень, запитів) Держфінмоніторингу України;
організація професійної підготовки працівників та керівників підрозділів, відповідальних за проведення фінансового моніторингу, а також підготовка персоналу СПФМ щодо виконання вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму;
вжиття заходів щодо запобігання розголошенню інформації, що подається до Держфінмоніторингу України, та іншої інформації з питань фінансового моніторингу;
результати внутрішніх перевірок діяльності СПФМ на предмет дотримання законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму.
Положення абзаців третього, п'ятого, шостого, п'ятнадцятого та сімнадцятого цього пункту не поширюються на СПФМ - суб'єктів підприємницької діяльності, які надають посередницькі послуги під час здійснення операцій з купівлі-продажу нерухомого майна, якщо вони провадять свою діяльність одноособово без утворення юридичної особи, а також фізичних осіб - підприємців та юридичних осіб, які проводять фінансові операції з товарами (виконують роботи, надають послуги) за готівку, за умови, що сума такої фінансової операції дорівнює чи перевищує 150 тис. грн або дорівнює чи перевищує суму в іноземній валюті, еквівалентну 150 тис. грн.
Положення абзаців восьмого та девятого цього пункту не поширюються на СПФМ - фізичних осіб - підприємців та юридичних осіб, які проводять фінансові операції з товарами (виконують роботи, надають послуги) за готівку, за умови, що сума такої фінансової операції дорівнює чи перевищує 150 тис. грн або дорівнює чи перевищує суму в іноземній валюті, еквівалентну 150 тис. грн.
2.5. Програма проведення перевірки складається на підставі питань, визначених пунктом 2.4 цього розділу. Програма затверджується Головою Держфінмоніторингу України.
2.6. Про проведення планової перевірки СПФМ та/або його відокремлений підрозділ повинен бути попередньо письмово повідомлений Держфінмоніторингом України.
Повідомлення про проведення планової перевірки оформляється на бланку Держфінмоніторингу України, підписується Головою або заступником Голови Держфінмоніторингу України та надсилається до СПФМ та/або його відокремленого підрозділу рекомендованим листом з повідомленням про вручення.
Перевірка розпочинається не раніше ніж через десять календарних днів з дати отримання СПФМ повідомлення про її проведення.
2.7. Позапланова перевірка проводиться на підставі наказу Держфінмоніторингу України за окремими питаннями.
2.8. Позапланова перевірка може проводитись за наявності хоча б однієї з таких підстав:
письмового повідомлення органів державної влади та/або місцевого самоврядування про ознаки порушення СПФМ та/або його відокремленим підрозділом вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму;
на виконання судових рішень та на вимогу правоохоронних органів;
за ініціативою Держфінмоніторингу України у разі безпосереднього виявлення ним ознак порушення СПФМ та/або його відокремленим підрозділом вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму під час його діяльності;
виявлення Держфінмоніторингом України нових документів (обставин), що не були (не могли бути) відомі під час проведення планової перевірки та які можуть вплинути на висновки за результатами планової перевірки;
необхідність перевірки виконання СПФМ законних вимог посадових осіб Держфінмоніторингу України стосовно усунення ним порушень закону.
Повторна перевірка питань, які перевірялись раніше, здійснюється лише за рішенням суду та/або за постановою (ухвалою) слідчого, прокурора (слідчого судді) у кримінальному провадженні.
2.9. Перевірка здійснюється робочою групою, до складу якої входять працівники Держфінмоніторингу України.
2.10. Мінімальний за чисельністю склад робочої групи Держфінмоніторингу України для проведення виїзної перевірки має становити дві особи.
2.11. Перевірка призначається на строк, необхідний для забезпечення своєчасного та в повному обсязі її проведення, але не більше ніж на 20 робочих днів.
2.12. Для проведення виїзної перевірки видається посвідчення на право проведення перевірки за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку (далі - Посвідчення) в двох примірниках, які підписуються Головою Держфінмоніторингу України. У разі відсутності Голови Держфінмоніторингу України Посвідчення підписується особою, яка виконує його обов'язки.
У Посвідченні визначається склад робочої групи та її керівник.
2.13. У разі потреби за обґрунтованим письмовим зверненням керівника робочої групи строк проведення перевірки може бути продовжений Головою Держфінмоніторингу України, але не більше ніж на 10 робочих днів. При продовженні строку перевірки робиться відмітка у відповідних полях Посвідчення. У разі відсутності Голови Держфінмоніторингу України рішення про продовження строку проведення перевірки приймається особою, яка виконує його обов'язки.
2.14. Перевірка вважається розпочатою з дати отримання другого примірника Посвідчення керівником (особою, яка виконує його обов'язки) СПФМ та/або його відокремленого підрозділу. Про отримання другого примірника Посвідчення керівник (особа, яка виконує його обов'язки) СПФМ та/або його відокремленого підрозділу власноруч робить відмітку на першому примірнику Посвідчення.
Керівник робочої групи за своїм підписом у разі потреби разом з Посвідченням надає керівнику (особі, яка виконує його обов'язки) СПФМ та/або його відокремленого підрозділу запит про надання документів, необхідних для проведення перевірки за формою згідно з додатком 3 до цього Порядку.
У разі продовження строку проведення перевірки засвідчена копія Посвідчення з відміткою про його продовження надається керівнику (особі, яка виконує його обов’язки) СПФМ та/або його відокремленого підрозділу.
2.15. Облік виданих Посвідчень ведеться в Журналі обліку посвідчень на право проведення перевірок за формою згідно з додатком 4 до цього Порядку. Журнал ведеться на паперових носіях або в електронному вигляді.
Кожному Посвідченню, що внесене до журналу, присвоюється порядковий номер у межах одного календарного року.
Після завершення перевірок примірники Посвідчень зберігаються разом з матеріалами перевірок.
ІІІ. Проведення планової перевірки
3.1. Під час проведення планової перевірки робоча група детально вивчає, аналізує та оцінює всі необхідні документи (в тому числі ті, що містять банківську або комерційну таємницю), які стосуються діяльності СПФМ та/або його відокремлених підрозділів, з питань запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму.
3.2. Представники робочої групи мають право знімати копії з документів СПФМ та/або його відокремленого підрозділу, необхідних для проведення перевірки, та вимагати їх засвідчення керівником СПФМ та/або його відокремленого підрозділу.
3.3. У разі існування документа лише в електронній формі за умови, що цей документ створений СПФМ та/або його відокремленим підрозділом, СПФМ та/або його відокремлений підрозділ зобов'язаний надати його паперову копію, що забезпечує візуальну форму відображення документа, засвідчену підписом керівника СПФМ або його відокремленого підрозділу чи особи, яка виконує його обов'язки, та скріплену печаткою СПФМ та/або його відокремленого підрозділу.
У разі неможливості надати паперову копію, що забезпечує візуальну форму відображення документа, проводиться огляд електронного документа, про що складається відповідний акт за формою згідно з додатком 5 до цього Порядку.
3.4. Планова перевірка, яка розпочата у поточному кварталі та закінчена у наступному кварталі, вважається проведеною у плановому періоді.
ІV. Проведення позапланової перевірки
4.1. Позапланова перевірка може бути виїзною або безвиїзною.
Безвиїзна позапланова перевірка здійснюється у разі неможливості організації проведення перевірки за місцезнаходженням СПФМ та/або його відокремленого підрозділу.
4.2. Позапланова перевірка може бути призначена за наявності підстав, визначених пунктом 2.8 розділу ІІ цього Порядку, Головою Держфінмоніторингу України або особою, яка виконує його обов'язки.
4.3. Питання, охоплені плановою виїзною перевіркою за певний період, не можуть стати об'єктом позапланової перевірки, крім випадків, передбачених законодавством.
4.4. Позапланова перевірка здійснюється з урахуванням положень пунктів 3.1-3.3 розділу ІІІ та розділу V цього Порядку.
V. Проведення безвиїзної перевірки
5.1. Безвиїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться в приміщенні Держфінмоніторингу України на підставі отриманих від СПФМ та/або його відокремленого підрозділу документів та пояснень без виходу за місцезнаходженням СПФМ та/або його відокремленого підрозділу.
5.2. Позапланова безвиїзна перевірка здійснюється на підставі наказу Держфінмоніторингу України, яким визначається склад робочої групи та її керівник. У разі проведення безвиїзної перевірки робоча група може складатися з однієї особи.
5.3. Для одержання від СПФМ та/або його відокремленого підрозділу документів, необхідних для проведення позапланової безвиїзної перевірки, на адресу СПФМ та/або його відокремленого підрозділу надсилається письмовий запит (додаток 3) з вимогою надання відповідних документів або інформації, що міститься в них. Повідомлення про проведення позапланової безвиїзної перевірки та підстави її проведення зазначаються в запиті.
5.4. СПФМ та/або його відокремлений підрозділ зобов'язаний у визначений запитом термін подати Держфінмоніторингу України всі перелічені в запиті документи або їх копії, засвідчені відбитком печатки (за наявності) СПФМ та/або його відокремленого підрозділу.
У разі неможливості надати необхідні документи СПФМ та/або його відокремлений підрозділ зазначає причини їх неподання.
VІ. Оформлення результатів перевірок
6.1. За результатами планових або позапланових перевірок робоча група складає у двох примірниках Акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму (далі - Акт перевірки) за формою згідно з додатком 6 до цього Порядку (для виїзної перевірки).
Акт перевірки підписують члени робочої групи та керівник СПФМ та/або відокремленого підрозділу або особа, яка виконує його обов'язки, не пізніше дати закінчення терміну проведення перевірки.
За результатами проведення позапланової безвиїзної перевірки Акт перевірки за формою згідно з додатком 7 до цього Порядку складається в одному примірнику та підписується робочою групою.
6.2. У разі якщо перевірки здійснювались за місцезнаходженням СПФМ та/або його відокремленого підрозділу, які розташовані в різних адміністративно-територіальних одиницях, виявлені факти невиконання (неналежного виконання) вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму СПФМ та його відокремленим підрозділом викладаються в різних Актах перевірки. При цьому до Акта перевірки СПФМ включаються дані про порушення, виявлені у його відокремленому підрозділі.
6.3. До примірника Акта перевірки Держфінмоніторингу України обов'язково додаються матеріали перевірки - копії документів, витяги з документів, належним чином засвідчені СПФМ та/або його відокремленим підрозділом, пояснення, протоколи та інші документи згідно з переліком, зазначеним в Акті перевірки.
Інформація, що міститься в Акті перевірки, не підлягає розголошенню співробітниками Держфінмоніторингу України, яким вона стала відома. Акт та матеріали перевірки не підлягають передачі юридичним чи фізичним особам, а також іншим органам, за винятком випадків, передбачених законом.

................
Перейти до повного тексту