- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ОБОРОНИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
15.02.2024 № 120
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
26 березня 2024 р.
за № 453/41798
Про затвердження Положення про особливості організації освітнього процесу у вищих військових навчальних закладах Міністерства оборони України, військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти, закладах фахової передвищої військової освіти
Відповідно до пункту 1 частини четвертої
статті 13 Закону України "Про вищу освіту", пунктів 1, 6 частини другої
статті 14 Закону України "Про фахову передвищу освіту" та підпункту 41 пункту 4 Положення про Міністерство оборони України, затвердженого
постановою Кабінету Міністрів України від 26 листопада 2014 року № 671 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19 жовтня 2016 року № 730),
Концепції трансформації системи військової освіти, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 15 грудня 1997 року № 1410 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2022 року № 1490), з метою вдосконалення порядку підготовки військових фахівців у вищих військових навчальних закладах Міністерства оборони України, військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти, закладах фахової передвищої військової освіти НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Положення про особливості організації освітнього процесу у вищих військових навчальних закладах Міністерства оборони України, військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти, закладах фахової передвищої військової освіти, що додається.
2. Визнати таким, що втратив чинність,
наказ Міністерства оборони України від 09 січня 2020 року № 4 "Про затвердження Положення про особливості організації освітньої діяльності у вищих військових навчальних закладах Міністерства оборони України та військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 05 березня 2020 року за № 250/34533.
3. Департаменту військової освіти і науки Міністерства оборони України забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
4. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
Міністр оборони України | Р. Умєров |
ПОГОДЖЕНО: Міністр освіти і науки України | О. Лісовий |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
оборони України
15 лютого 2024 року № 120
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
26 березня 2024 р.
за № 453/41798
ПОЛОЖЕННЯ
про особливості організації освітнього процесу у вищих військових навчальних закладах Міністерства оборони України, військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти, закладах фахової передвищої військової освіти
I. Загальні положення
1. Це Положення визначає особливості організації та провадження освітнього процесу, формування освітніх програм, їх реалізації і науково-методичного супроводу, оцінювання результатів навчання та присвоєння кваліфікації, забезпечення якості освітнього процесу у вищих військових навчальних закладах (далі - ВВНЗ), військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти (далі - ВНП ЗВО), закладах фахової передвищої військової освіти (далі - ЗФПВО), що належать до сфери управління Міністерства оборони України.
На підставі цього Положення, з урахуванням особливостей і досвіду організації та провадження освітнього процесу ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО розробляють власні положення про організацію освітнього процесу. Положення про організацію освітнього процесу погоджується директором
Департаменту військової освіти і науки Міністерства оборони України, начальником Центрального управління військової освіти Генерального штабу Збройних Сил України та затверджується вченою радою ВВНЗ, ВНП ЗВО, педагогічною радою ЗФПВО.
2. У цьому Положенні терміни вживаються в таких значеннях:
військова освіта - це спеціалізована освіта, яка спрямована на набуття компетентностей у сфері професійної військової діяльності для здобуття відповідних ступенів освіти та/або рівнів військової освіти;
замовник - орган військового управління, для потреб якого здійснюється підготовка відповідних військових фахівців за певною освітньою програмою;
військово-професійні компетентності (далі - ВПК) та військово-спеціальні компетентності (далі - ВСК) - специфічні компетентності, які визначаються професійним стандартом військового фахівця Збройних Сил України за військово-обліковою спеціальністю (спорідненими військово-обліковими спеціальностями) та необхідні для виконання службових (бойових) функцій на посаді за призначенням в умовах мирного часу та в особливий період і не повинні повторювати (дублювати) компетентності, визначені у відповідних стандартах вищої, фахової передвищої освіти за спеціальностями.
ВПК військового фахівця відповідного рівня військової освіти формуються у процесі опанування освітньої програми курсу професійної військової освіти, освітніх компонент військово-професійного спрямування, курсу та програми професійної військової підготовки.
ВСК відображають специфіку конкретної предметної сфери професійної діяльності (спеціалізації) військового фахівця. ВСК за спеціалізацією визначають вимоги замовника щодо компетентностей та результатів навчання військових фахівців конкретної спеціалізації;
рівень військової освіти - завершений етап професійної військової освіти, що характеризується сукупністю компетентностей, які визначені професійним стандартом військового фахівця Збройних Сил України за військово-обліковою спеціальністю (спорідненими військово-обліковими спеціальностями);
3. Освітній процес у ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО провадиться з метою підготовки висококваліфікованих військових фахівців за рівнями вищої, фахової передвищої освіти та рівнями військової освіти для комплектування посад офіцерського (сержантського, старшинського) складу в Міністерстві оборони України, Збройних Силах України, Державній спеціальній службі транспорту та інших складових сил оборони, забезпечення набуття ними нових та вдосконалення раніше набутих компетентностей за програмами післядипломної освіти та в системі професійної військової освіти, а також задоволення інших освітніх потреб тих, хто навчається.
4. Здобуття певних ступенів вищої, фахової передвищої освіти та рівнів військової освіти передбачає поєднання формальної та неформальної освіти.
У рамках формальної освіти ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО провадить освітній процес на підставі діючих ліцензій на провадження освітньої діяльності та видає випускникам, які опанували відповідну освітньо-професійну (освітньо-наукову) програму (далі - освітня програма) та успішно склали атестацію, документи про вищу освіту (науковий ступінь) або фахову передвищу освіту за акредитованою освітньою програмою.
У рамках неформальної освіти освітній процес у ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО здійснюється за освітніми програмами курсів професійної військової освіти та передбачає видачу особам, які успішно завершили навчання, відповідного свідоцтва (сертифіката).
5. Професійна військова освіта є спеціалізованою освітою військового спрямування, яка здобувається на курсах професійної військової освіти тактичного, оперативного та стратегічного рівнів військової освіти.
При формуванні змісту професійної військової освіти додатково враховуються вимоги стандартів НАТО.
6. Зміст військової освіти визначається освітніми програмами, освітніми програмами курсів професійної військової освіти, навчальними планами, робочими програмами навчальних дисциплін, індивідуальним навчальним планом здобувача освіти, нормативно-правовими актами центральних органів виконавчої влади у сфері оборони, освіти і науки, наказами Головнокомандувача Збройних Сил України, Генерального штабу Збройних Сил України, органів військового управління, яким підпорядковані ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО, та відображається у відповідних навчальних та навчально-методичних матеріалах.
II. Стандарти та освітні програми, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої, фахової передвищої освіти
1. Стандарт вищої, фахової передвищої освіти - це сукупність вимог до освітніх програм вищої, фахової передвищої освіти, які є спільними для всіх освітніх програм у межах певного рівня освіти та у межах певної спеціальності.
Стандарти вищої освіти розробляються для кожного рівня вищої освіти в межах кожної спеціальності відповідно до
Національної рамки кваліфікацій, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року № 1341 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 25 червня 2020 року № 519), та використовуються для визначення та оцінювання якості вищої освіти та результатів освітньої діяльності ВВНЗ, ВНП ЗВО, результатів навчання за відповідними спеціальностями.
Стандарти вищої освіти за кожною спеціальністю розробляються та затверджуються Міністерством освіти і науки України.
Стандарти фахової передвищої військової освіти розробляються та затверджуються Міністерством оборони України.
На підставі виконання вимог стандарту вищої або фахової передвищої освіти випускнику ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО присуджується освітня кваліфікація.
2. Професійний стандарт військового фахівця Збройних Сил України за військово-обліковою спеціальністю (спорідненими військово-обліковими спеціальностями) середнього (підвищеного, вищого) рівня військової підготовки та тактичного (оперативного, стратегічного) рівня військової освіти (далі - професійний стандарт) включає:
ВПК, ВСК випускника на відповідному рівні, що формуються під час підготовки військового фахівця;
результати навчання, які визначають, що військовий фахівець повинен знати, розуміти і бути здатним виконувати після завершення навчання;
перелік службових (бойових) функцій;
опис службових (бойових) функцій.
Професійний стандарт визначає професійну кваліфікацію військового фахівця.
Професійний стандарт розробляється робочою групою органу військового управління, який є замовником. До складу робочої групи обов’язково залучаються науково-педагогічні (педагогічні) працівники ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО. Склад робочої груп затверджується наказом керівника органу військового управління, який є замовником.
Професійний стандарт погоджується начальником Центрального управління військової освіти Генерального штабу Збройних Сил України, директором Департаменту військової освіти і науки Міністерства оборони України та затверджується замовником.
Професійний стандарт для підготовки слухачів для розвідувальних органів Міністерства оборони України затверджується замовником.
3. Освітня програма - єдиний комплекс освітніх компонентів (навчальних дисциплін, індивідуальних завдань, навчальних практик, військового стажування, контрольних заходів тощо), спрямованих на досягнення передбачених програмою результатів навчання, що дає право на отримання визначеної освітньої або освітньої та професійної кваліфікації.
4. Освітньо-професійна програма для здобуття ступеня вищої освіти молодшого бакалавра, бакалавра, магістра чи ступеня фахової передвищої освіти фахового молодшого бакалавра у ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО повинна враховувати вимоги стандарту вищої або фахової передвищої освіти відповідної спеціальності (обсяг кредитів ЄКТС, перелік компетентностей випускника, результати навчання, форми атестації здобувачів освіти, вимоги до наявності системи внутрішнього забезпечення якості освіти), вимоги професійного стандарту і передбачати право здобувачів вищої, фахової передвищої освіти вибирати не менше 10 відсотків кредитів ЄКТС навчальних дисциплін (блоків навчальних дисциплін) від загальної кількості кредитів ЄКТС, передбачених для здобуття відповідного ступеня освіти.
5. Освітньо-наукова програма для здобуття ступеня вищої освіти магістра у ВВНЗ, ВНП ЗВО повинна передбачати дослідницьку (наукову) компоненту обсягом не менше 30 відсотків кредитів ЄКТС від загальної кількості кредитів ЄКТС.
6. Перелік освітніх програм, що реалізуються у ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО, і відповідність їх військово-обліковим спеціальностям (спорідненим військово-обліковим спеціальностям) визначається Генеральним штабом Збройних Сил України.
Нормативна тривалість навчання за освітніми програмами вищої, фахової передвищої освіти визначається в навчальних роках. Навчальне навантаження здобувача освіти денної форми у ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО зазвичай становить 60 кредитів ЄКТС за один навчальний рік.
Тривалість навчання за заочною формою здобуття освіти може перевищувати строк навчання за денною формою, але не більш ніж на 50 відсотків.
Тривалість академічного року на випускних курсах може бути меншою, ніж 12 місяців.
7. Організаційно-методичне керівництво розробленням освітніх програм у ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО здійснюється Департаментом військової освіти і науки Міністерства оборони України та Центральним управлінням військової освіти Генерального штабу Збройних Сил України.
8. Розроблення освітньої програми у ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО здійснюється робочою групою, до складу якої залучаються науково-педагогічні (педагогічні) та наукові працівники, що працюють у ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО за основним місцем роботи та мають кваліфікацію відповідно до спеціальності, у межах якої розробляється певна освітня програма. Склад робочої групи з розроблення освітньої програми затверджується наказом начальника ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО.
У ВВНЗ, ВНП ЗВО голова робочої групи з розроблення освітньої програми, у подальшому за наказом начальника ВВНЗ, ВНП ЗВО призначається гарантом освітньої програми, який є відповідальним за реалізацію освітньої програми. Гаранту освітньої програми для реалізації покладених на нього завдань, прав та обов’язків виділяється до 300 годин на навчальний рік у межах робочого часу науково-педагогічного (наукового) працівника. Вказаний обсяг годин зазначається в індивідуальному плані у якості методичної та організаційної роботи відповідно до норм часу з планування та обліку навчальної, методичної, наукової та організаційної роботи науково-педагогічних (наукового) працівників ВВНЗ, ВНП ЗВО.
Порядок призначення, завдання, права та обов’язки гаранта освітньої програми визначається ВВНЗ та ВНП ЗВО.
Освітньо-професійна (освітньо-наукова) програма для здобуття ступеня вищої освіти погоджується замовником, директором Департаменту військової освіти і науки Міністерства оборони України, начальником Центрального управління військової освіти Генерального штабу Збройних Сил України та затверджується рішенням вченої ради ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО.
9. Освітньо-професійна програма для здобуття ступеня фахового молодшого бакалавра розглядається педагогічною радою ЗФПВО, погоджується замовником, начальником Центрального управління військової освіти Генерального штабу Збройних Сил України, затверджується директором Департаменту військової освіти і науки Міністерства оборони України та вводиться в дію наказом начальника ЗФПВО.
10. Освітня програма курсу професійної військової освіти - система освітніх компонентів військового спрямування на відповідному рівні військової освіти і логічна послідовність їх вивчення, обсяг кредитів ЄКТС, необхідних для виконання цієї програми, з метою вдосконалення професійного рівня військового фахівця та набуття спеціальних (фахових) та інших компетентностей, які забезпечують виконання службових (бойових) функцій.
Освітня програма курсу професійної військової освіти може бути складовою освітньо-професійної (освітньо-наукової) програми.
На освітні програми курсів професійної військової освіти, які мають обсяг більше 30 кредитів ЄКТС, розробляються навчальний план та робочі програми навчальних дисциплін.
11. Освітні програми курсів професійної військової освіти розробляються робочими групами, до складу яких включаються представники замовників, науково-педагогічні (педагогічні) та наукові працівники ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО, погоджуються директором Департаменту військової освіти і науки Міністерства оборони України, начальником Центрального управління військової освіти Генерального штабу Збройних Сил України, замовником та затверджуються начальником ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО або начальником навчального центру (для певних курсів професійної військової освіти багаторівневої підготовки військовослужбовців сержантського і старшинського складу).
Склад робочих груп з розроблення відповідних освітніх програм курсів професійної військової освіти затверджується наказом замовника.
12. За результатами навчання у ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО особі, яка успішно опанувала певну освітню програму, видається свідоцтво (сертифікат) про проходження курсів професійної військової освіти за відповідною освітньою програмою та додаток до свідоцтва (сертифіката), що містить інформацію про найменування навчальних дисциплін, здобуту кількість кредитів ЄКТС та отримані оцінки.
13. Організаційно-методичне забезпечення розроблення освітніх програм курсів професійної військової освіти здійснює Департамент військової освіти і науки Міністерства оборони України та Центральне управління військової освіти Генерального штабу Збройних Сил України.
III. Форми здобуття вищої, фахової передвищої освіти
1. Підготовка здобувачів освіти у ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО здійснюється за очною (денною), заочною і дистанційною формами здобуття освіти. Форми здобуття освіти можуть поєднуватися.
Підготовка ад’юнктів, докторантів здійснюється відповідно до вимог законодавства.
2. Очна (денна) форма здобуття освіти є основною формою навчання здобувачів освіти у ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО. За очною (денною) формою здобувач освіти бере безпосередню участь в освітньому процесі у закладі освіти.
3. Заочна форма здобуття освіти передбачає організацію навчання здобувачів освіти шляхом поєднання очної форми здобуття освіти під час навчальних зборів і самостійного оволодіння освітньою програмою в період між навчальними зборами у ВВНЗ та ВНП ЗВО.
4. Організація освітнього процесу за заочною формою здобуття освіти здійснюється при підготовці осіб рядового, сержантського (старшинського) складу, (далі - курсанти-заочники), осіб офіцерського складу (далі - слухачі-заочники) і проводиться за навчальним планом, розробленим у ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО на підставі навчального плану очної (денної) форми здобуття освіти за певною освітньою програмою і за робочими програмами навчальних дисциплін.
5. Заочна форма здобуття освіти реалізовується шляхом проведення навчальних зборів у ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО і самостійної роботи курсантів-заочників та слухачів-заочників (далі - заочників). В період навчальних зборів проводяться настановні заняття, виконуються лабораторні роботи, складаються заліки та екзамени.
Тривалість навчальних зборів у навчальному році, строк їх проведення визначаються графіком-календарем освітнього процесу ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО та навчальним планом.
Освітня діяльність заочників під час проведення навчальних зборів регламентується розкладом навчальних занять.
6. Із заочниками, які зараховані на перший курс ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО, перший навчальний збір проводиться в першому семестрі (півріччі) навчального року їх зарахування. Під час навчального збору здобувачів освіти ознайомлюють з основними навчальними завданнями та графіком вивчення навчальної дисципліни і системою оцінювання навчальних досягнень, проводяться навчальні заняття, видаються індивідуальні навчальні завдання на період між навчальними зборами, надаються методичні вказівки для організації самостійної роботи з навчальним матеріалом.
До наступного навчального збору здобувачі освіти самостійно опановують теоретичний матеріал, виконують індивідуальні навчальні (контрольні) завдання та надсилають їх до ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО для перевірки.
Наступні навчальні збори у ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО проводяться з метою систематизації знань, отриманих протягом самостійної роботи заочників, поглиблення та закріплення цих знань на підсумкових навчальних заняттях, складання ними заліків та екзаменів, а також для проведення установчих лекцій та інших видів навчальних занять за навчальними дисциплінами, які вивчаються у наступному навчальному році. Складання екзаменів, заліків, виконання лабораторних робіт та практичних робіт на зразках озброєння та військової техніки, а також з використанням обчислювальної техніки, передбачених навчальним планом, проводяться тільки у ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО.
Наприкінці останнього навчального року додатково до навчального часу, який встановлено на навчальний збір, виділяється час на розроблення кваліфікаційних робіт, а також час для підготовки і проходження атестації здобувачів освіти.
7. ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО забезпечує заочників підручниками, навчальними і навчально-методичними посібниками, розробками та іншими навчально-методичними матеріалами. Кафедри ВВНЗ, ВНП ЗВО, кафедри (циклові комісії) ЗФПВО згідно з робочими програмами навчальних дисциплін розробляють і видають заочникам завдання для виконання контрольних та курсових робіт (проєктів), теми рефератів та інші навчальні завдання, а також методичні вказівки щодо їх виконання. Комплектування навчальних груп заочників, визначення змісту індивідуальних навчальних завдань, тематики кваліфікаційних робіт, проводиться з урахуванням особливостей службової діяльності заочників.
8. ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО надає заочникам можливість отримувати консультації, користуватися навчальними лабораторіями, обчислювальними центрами, бібліотеками, виконувати лабораторні роботи та практичні роботи на зразках озброєння та військової техніки, а також з використанням обчислювальної техніки, складати заліки й екзамени також і в період між навчальними зборами.
Виконання індивідуальних навчальних завдань планується рівномірно на весь період навчання з розрахунку не більше трьох навчальних завдань на місяць. Усі письмові роботи подаються до ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО для рецензування і попередньої оцінки. Строк рецензування на кафедрах (циклових комісіях) не повинен перевищувати семи днів з дати їх надходження на кафедру (циклову комісію). Остаточна оцінка виставляється після співбесіди викладача із заочником з виконаних індивідуальних навчальних завдань. Захист курсових робіт (проєктів) проводиться на кафедрі (цикловій комісії).
Індивідуальні навчальні завдання, якість виконання яких визнана викладачем незадовільною, повертаються заочнику із зауваженнями для доопрацювання (переопрацювання) і повторно подаються до ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО.
Черговий навчальний збір проводиться із заочниками, які до дня відправлення виклику на навчальний збір виконали всі індивідуальні навчальні завдання, передбачені робочими програмами навчальних дисциплін на поточний навчальний рік. Дозволяється викликати на навчальний збір заочників, які до дня відправлення виклику не виконали індивідуальні навчальні завдання з навчальних дисциплін, з яких проводиться підсумковий контроль. У цьому випадку вони зобов’язані виконати навчальні завдання, що залишилися, упродовж навчального збору до початку складання передбаченої звітності за навчальну дисципліну.
Про час прибуття на навчальний збір заочникам повідомляється за один місяць до його початку. Виклик направляється на ім’я командира (керівника) військової частини (установи, організації), а його копія - заочнику.
У випадках введення в державі правового режиму воєнного стану та/або надзвичайного стану та/або карантинних обмежень, а також інших правових обмежень, для заочників допускається проводити навчальні збори та атестацію дистанційно.
9. Заочники, які успішно склали заліки та екзамени з навчальних дисциплін (групи навчальних дисциплін) поточного курсу навчання, наказом керівника (начальника) ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО переводяться на наступний курс навчання.
Заочники, які мають академічну заборгованість, повинні ліквідувати її у строк, встановлений начальником ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО, але не пізніше наступного навчального збору.
Заочники, які без поважаних причин не виконали навчальний план, не ліквідували академічну заборгованість у встановлений строк, систематично не виконують індивідуальні навчальні завдання або не склали в період навчального збору звітність та в інших випадках, передбачених законодавством, відраховуються з ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО.
У разі невиконання заочником навчального плану з поважних причин, зокрема, виконання бойових завдань, перебування на лікуванні, реабілітації після поранення тривалість його навчання за рішенням вченої (педагогічної) ради ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО може бути збільшена, але не більш ніж на 50 відсотків.
10. Створення належних умов для успішної самостійної роботи заочників на період між навчальними зборами покладається на командирів військових частин (керівників установ, організацій), де заочники проходять військову службу, які зобов’язані:
звільняти щорічним наказом заочників від планової індивідуальної підготовки (від систематичних, періодичних та контрольно-залікових занять, крім фізичної та вогневої підготовки);
призначати консультантів заочникам (за їх клопотанням);
затверджувати план самостійної роботи заочникам на наступний навчальний рік, своєчасно за викликом начальника ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО відряджати їх на навчальні збори;
направляти заочників у службові відрядження та на інші заходи з урахуванням строків проведення навчальних зборів у ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО;
направляти начальнику ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО відомості про заочника відповідно до запитів, надсилати службові характеристики і копії службових карток на них під час відбуття його на навчальний збір;
порушувати клопотання перед начальником ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО щодо припинення заочного навчання підпорядкованих заочників, якщо вони не можуть поєднувати виконання службових обов’язків за займаною посадою з навчанням у ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО або припускаються грубих порушень військової дисципліни (до клопотання додається службова характеристика і завірена копія службової картки заочника).
11. Дистанційна форма здобуття освіти передбачає здобуття освіти, яке відбувається в основному за опосередкованої взаємодії віддалених один від одного учасників освітнього процесу в спеціалізованому середовищі, що функціонує на основі сучасних психолого-педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій.
Дистанційна форма навчання може застосовуватися у ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО під час підготовки курсантів та слухачів заочної форми здобуття освіти за освітніми програмами, слухачів курсів підвищення кваліфікації за навчальними планами-програмами, що не передбачають вивчення тематики з використанням навчальної літератури з обмеженим доступом.
Під час підготовки здобувачів освіти очної (денної), заочної форм здобуття освіти можуть бути використані технології дистанційного навчання у різноманітних комбінаціях: під час вивчення окремих тем навчальних дисциплін або блоків навчальних дисциплін; у ході проведення оцінювання рівня знань.
Дистанційна форма здобуття освіти у ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО запроваджується відповідно до рішення вченої ради ВВНЗ, ВНП ЗВО, педагогічної ради ЗФПВО.
12. Метою запровадження дистанційної форми здобуття освіти або використання технологій дистанційного навчання є:
створення умов та можливостей на засвоєння освітньої програми або окремих її освітніх елементів здобувачам освіти інших форм здобуття освіти, а також підвищення кваліфікації військових фахівців незалежно від місця їх знаходження, характеру занять чи умов проходження військової служби, стану здоров’я тощо;
єдність і наступність у навчанні офіцерського складу при здобутті від тактичного до оперативного та стратегічного рівнів військової освіти;
послідовність у навчанні від базового до середнього, підвищеного та вищого рівнів підготовки сержантського складу;
можливість постійного вдосконалення змісту робочих програм навчальних дисциплін, орієнтація на новітні технології та методики навчання, максимальне використання в освітньому процесі сучасних інформаційно-аналітичних систем;
інтеграція військової освіти держави в європейський і світовий інформаційний простір.
13. Дистанційну форму здобуття освіти або використання технологій дистанційного навчання при організації підготовки здобувачів освіти інших форм здобуття освіти забезпечують відповідні структурні підрозділи ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО, які здійснюють:
супроводження процесу використання та удосконалення системи дистанційного навчання ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО;
розроблення вебресурсів, методичних рекомендацій з організації або використання технологій дистанційного навчання та його програмно-технічних засобів;
забезпечення технічної підтримки складових системи дистанційного навчання ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО включно з програмним забезпеченням вебресурсів дистанційного навчання;
забезпечення захисту інформації під час використання технологій дистанційного навчання в освітньому процесі та недопущення витоку інформації з обмеженим доступом.
14. З метою забезпечення відповідності навчальних матеріалів для проведення навчальних занять із використанням технологій дистанційного навчання вимогам нормативних документів до організації освітнього процесу, проведення експертизи вебресурсів навчальних дисциплін у ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО створюється методична комісія з експертизи вебресурсів навчальних дисциплін.
До складу методичної комісії з експертизи вебресурсів навчальних дисциплін входять:
голова комісії - заступник начальника ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО з навчальної (навчальної та наукової) роботи;
члени комісії - керівники навчальних структурних підрозділів (інститутів, факультетів, центрів, кафедр, циклових комісій), провідні наукові та науково-педагогічні (педагогічні) працівники, представники підрозділу, який забезпечує впровадження дистанційного навчання у ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО.
Основними завданнями методичної комісії з експертизи вебресурсів навчальних дисциплін є:
встановлення відповідності вебресурсів навчальних дисциплін вимогам нормативних документів до організації освітнього процесу у ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО та надання рекомендацій щодо їх використання;
визначення забезпеченості вебресурсами кожної освітньої програми та надання рекомендацій вченій раді ВВНЗ, ВНП ЗВО, педагогічній раді ЗФПВО щодо можливості впровадження технологій дистанційного навчання за певними освітніми програми;
здійснення експертизи навчальних матеріалів дистанційних навчальних курсів з метою надання рекомендацій для їх використання в освітньому процесі як електронних навчально-методичних матеріалів, навчальних посібників (підручників) тощо.
Методична комісія з експертизи вебресурсів навчальних дисциплін в своїй роботі керується вимогами нормативно-правових актів з питань організації освітнього процесу, у тому числі з використанням технологій дистанційного навчання в освітньому процесі.
15. Строк навчання здобувачів освіти за дистанційною формою здобуття освіти та/або з використанням технологій дистанційного навчання в освітньому процесі встановлюється відповідно до навчальних планів і має бути не меншим, ніж строк їх навчання за очною (денною) формою здобуття освіти за певною освітньою програмою.
16. Організація та провадження освітньої діяльності з використанням дистанційної форми здобуття освіти або за іншими формами з використанням технологій дистанційного навчання у ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО здійснюються комплексним проведенням навчальної, методичної, наукової (науково-технічної), організаційної та інших видів діяльності науково-педагогічними (педагогічними), науковими працівниками.
Дистанційна форма здобуття освіти або навчання здобувачів освіти з використанням технологій дистанційного навчання за іншими формами здобуття освіти здійснюється у таких організаційних формах освітнього процесу: самостійна робота; навчальні заняття; практична підготовка; контрольні заходи.
17. Науково-методичне забезпечення дистанційної форми здобуття освіти або навчання здобувачів освіти з використанням технологій дистанційного навчання за іншими формами здобуття освіти включає:
методичні (теоретичні та практичні) рекомендації щодо розроблення та використання психолого-педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій дистанційного навчання;
критерії, засоби і системи контролю якості дистанційного навчання;
змістове, дидактичне та методичне наповнення вебресурсів (дистанційних курсів) навчального плану/навчальної програми.
18. Системотехнічне забезпечення дистанційного навчання включає:
центральний репозиторій вебресурсів системи дистанційного навчання Збройних Сил України - електронне сховище всіх сертифікованих вебресурсів дистанційного навчання для створення єдиної бази навчально-методичних матеріалів, що використовуються під час підготовки військових фахівців Збройних Сил України;
апаратні засоби (персональні комп’ютери, мережеве обладнання, джерела безперебійного живлення, сервери, обладнання для відеоконференцзв’язку тощо), що забезпечують розроблення і використання вебресурсів навчального призначення, управління освітнім процесом та необхідні види навчальної взаємодії між суб’єктами дистанційного навчання у синхронному і асинхронному режимах;
інформаційно-комунікаційне забезпечення із пропускною здатністю каналів, що надає всім суб’єктам дистанційного навчання ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО цілодобовий доступ до вебресурсів і вебсервісів для реалізації освітнього процесу;
програмне забезпечення загального та спеціального призначення, яке має бути ліцензійним, або побудованим на програмних продуктах з відкритими кодами.
Вебресурси навчальних дисциплін (програм), що необхідні для забезпечення дистанційного навчання, можуть містити:
методичні рекомендації щодо їх використання, послідовності виконання навчальних завдань, особливостей контролю знань та умінь інших компетентностей здобувачів освіти тощо;
документи планування освітнього процесу;
відео- та аудіозаписи навчальних занять (лекцій, семінарів тощо);
мультимедійні лекційні матеріали;
термінологічні словники;
практичні завдання з методичними рекомендаціями щодо їх виконання;
віртуальні лабораторні роботи з методичними рекомендаціями щодо їх виконання;
інші види навчальних завдань з методичними рекомендаціями щодо їх виконання;
віртуальні тренажери з методичними рекомендаціями щодо їх використання;
пакети тестових завдань для проведення контрольних заходів, тестування з автоматизованою перевіркою результатів, тестування з перевіркою викладачем;
електронні бібліотеки чи посилання на них;
бібліографії;
дистанційний курс, що об’єднує зазначені вище вебресурси навчальної дисципліни (програми) єдиним педагогічним сценарієм;
інші ресурси навчального призначення.
Перелік вебресурсів навчальних дисциплін (програм), необхідних для забезпечення, дистанційної форми здобуття освіти або навчання здобувачів освіти з використанням технологій дистанційного навчання за іншими формами здобуття освіти визначається в навчальному, навчально-науковому (науковому) підрозділі ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО залежно від профілю навчальної дисципліни.
Для забезпечення дистанційної форми здобуття освіти або навчання здобувачів освіти з використанням технологій дистанційного навчання за іншими формами здобуття освіти ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО може створювати власні вебресурси або використовувати інші вебресурси, що пройшли перевірку відповідно до законодавства.
У центральному репозиторії вебресурсів системи дистанційного навчання Збройних Сил України розміщуються вебресурси дистанційного навчання, які відповідають вебресурсам певних навчальних дисциплін.
За заявками ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО Науковим центром дистанційного навчання Національного університету оборони України здійснюється облік користувачів центрального репозиторію вебресурсів системи дистанційного навчання Збройних Сил України.
У ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО можуть бути створені власні локальні репозиторії вебресурсів системи дистанційного навчання. Локальні репозиторії призначені для розміщення вебресурсів системи дистанційного навчання, що відповідають вимогам до вебресурсів навчальних дисциплін, які викладаються у певному ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО, апробовані, пройшли рецензування та рекомендовані до використання в освітньому процесі.
Розробка вебресурсів системи дистанційного навчання для відповідних навчальних дисциплін здійснюється науково-педагогічними чи (педагогічними) працівниками, в межах існуючих видів навантаження (наукової, науково-технічної, методичної діяльності тощо).
IV. Форми організації освітнього процесу, види навчальних занять і контролю
1. Освітній процес у ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО здійснюється в таких формах: навчальні заняття, самостійна робота здобувачів освіти, практична підготовка, контрольні заходи.
2. Основними видами навчальних занять у ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО є: лекція, семінарське заняття, групове заняття, практичне заняття, тактичне (тактико-спеціальне, тактико-стройове) заняття або навчання, командно-штабне навчання та воєнна (воєнно-спеціальна) гра, тренування, у тому числі з використанням засобів імітаційного моделювання бойових дій, лабораторне заняття, групова вправа, індивідуальне заняття, консультація.
У ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО можуть встановлюватися інші види навчальних занять.
3. Для підготовки та проведення навчальних занять на кафедрі (у цикловій комісії) розробляються навчально-методичні матеріали з кожної навчальної дисципліни, яка закріплена за кафедрою (цикловою комісією), що включає:
лекційний фонд (за наявності навчального посібника чи підручника, який забезпечує викладання навчальної дисципліни, лекційний фонд може не створюватися);
методичні розробки для проведення практичних, групових, лабораторних занять, групових вправ тощо;
плани проведення семінарських занять, тренувань, навчань, факультативів, ігор тощо;
методичні вказівки для самостійної роботи здобувачів освіти з освітнього компонента;
методичні вказівки та рекомендації з розроблення навчальних індивідуальних завдань для здобувачів освіти;
методичні рекомендації для проведення підсумкової атестації здобувачів освіти;
інші навчально-методичні матеріали для провадження освітньої діяльності за очною (денною), заочною, дистанційною формами здобуття освіти.
Навчально-методичні матеріали з кожної навчальної дисципліни, за рішенням кафедри, можуть бути розроблені у формі електронного навчального курсу з використанням сучасних інформаційних, інформаційно-комунікаційних технологій і технологій дистанційного навчання. Електронний навчальний курс повинен забезпечувати максимально повне надання здобувачам освіти всієї інформації та навчальних матеріалів, необхідних для успішного вивчення навчальної дисципліни, а також містити засоби для самоконтролю засвоєння ними окремих навчальних питань, а також засоби діагностики і моніторингу успішності їх навчання, критерії оцінювання знань та порядок проведення усіх видів контролю (вхідного, поточного, підсумкового) відповідно до програми навчальної дисципліни. За наявності електронного навчального курсу з навчальної дисципліни методичні розробки щодо проведення навчальних занять можуть не розроблятися. Електронний навчальний курс повинен бути розміщений у репозиторії вебресурсів системи дистанційного навчання.
Навчально-методичні матеріали з кожної навчальної дисципліни та зміни до них обговорюються та ухвалюються на засіданні кафедри (циклової комісії) і затверджуються начальником (завідувачем) кафедри (циклової комісії) до початку нового навчального року.
Вимоги до проведення навчальних занять, в тому числі яке забезпечується мультимедійною презентацією, визначаються ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО з врахуванням особливостей кадрового, інформаційного, матеріально- технічного забезпечення освітньої діяльності закладу освіти.
4. Навчальні заняття у ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО проводять особи, які обіймають посади науково-педагогічних (педагогічних) працівників. До проведення навчальних занять можуть залучатися наукові працівники.
За відповідним наказом начальника ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО у проведенні навчальних занять можуть брати участь інші категорії фахівців, що мають досвід професійної та практичної підготовки, а також інструкторський склад.
5. Лекція - вид навчального заняття, яке проводиться методом усного викладання нового теоретичного матеріалу в поєднанні з методом демонстрації (показу).
Основна мета лекції - дати систематизовані основи наукових знань та практичного досвіду з навчальної дисципліни (окремої теми), сконцентрувати увагу на найбільш складних і актуальних питаннях навчального матеріалу, стимулювати активну пізнавальну діяльність тих, хто навчається, сприяти формуванню в них творчого мислення.
До проведення лекції можуть залучатися посадові особи Міністерства оборони України, Генерального штабу Збройних Сил України, органів військового управління, а також фахівці-практики у відповідній галузі знань.
Лекції проводяться для однієї або декількох навчальних груп здобувачів освіти.
Зміст лекції обговорюється на засіданні кафедри (циклової комісії) та затверджується начальником (завідувачем) кафедри (циклової комісії).
Інформаційне забезпечення лекцій здійснюється через навчальні видання (підручник, навчальний посібник, конспект лекцій тощо) та інформаційні ресурси в мережі Інтернет.
6. Семінарське заняття - це вид навчального заняття у формі колективного обговорення наперед визначених викладачем питань, доповідей, рефератів, завдань, есе тощо.
Семінарські заняття проводяться з основних і найбільш складних питань (тем, розділів) програми навчальної дисципліни.
Основне завдання семінарських занять - поглибити і закріпити знання, отримані здобувачами освіти на лекції та в процесі самостійної роботи над навчальною і науковою літературою, прищепити їм уміння пошуку, узагальнення, критичного аналізу навчального матеріалу, здатність формувати, захищати і аргументувати свої погляди з питань, що розглядаються.
7. Групове заняття - це вид навчального заняття, яке проводиться науково-педагогічними (педагогічними) працівниками поетапним методом пояснювально-лекційного викладання нового навчального матеріалу в поєднанні з методом демонстрації, показу та подальшого усного, письмового опитування або тестування результатів засвоєння здобувачами освіти наданого навчального матеріалу.
Групове заняття, як правило, проводиться в спеціалізованих, лабораторних аудиторіях, на техніці (озброєнні), тренажерах, із використанням засобів імітації, статичної і динамічної проєкції.
8. Практичне заняття - це вид навчального заняття, під час якого науково-педагогічний працівник організовує засвоєння здобувачами освіти теоретичних положень навчальної дисципліни шляхом індивідуального виконання спеціально сформульованих практичних завдань та сприяє формуванню вмінь і навичок практичного застосування теоретичних положень.
Перелік тем практичних занять визначається робочою програмою навчальної дисципліни. Практичні заняття проводяться в спеціалізованих, комп’ютерних, лабораторних аудиторіях, лінгафонних кабінетах, обладнаних необхідними технічними засобами навчання, комп’ютерною технікою, у навчальних центрах, на полігонах, на зразках озброєння та військової техніки, у спортивних комплексах, спорудах та інших об’єктах матеріально-технічної бази з фізичної підготовки і спорту.
Практичні заняття на зразках озброєння та військової техніки проводяться з метою засвоєння їх будови, оволодіння методами їх застосування, експлуатації, технічного обслуговування, відновлення і збереження, відпрацювання практичних прийомів застосування озброєння, бойової та спеціальної техніки, засобів зв’язку, автоматизації та обчислювальної техніки, набуття практичних навичок у вимірюванні параметрів сигналів, та технологічних величин в основних блоках та пристроях озброєння, здійснення пошуку та усунення типових несправностей в обладнанні.
Проведення практичного заняття ґрунтується на попередньо підготовленому методичному матеріалі - наборі навчальних завдань різної складності для розв’язання їх на занятті.
Допуску здобувачів освіти до певних практичних занять із будь-якої навчальної дисципліни передує інструктаж із питань техніки безпеки.
Під час проведення практичного заняття навчальна група може ділитися на підгрупи. У випадку поділу групи на підгрупи в одній з підгруп навчальні заняття проводить підготовлений інструкторський (льотно-інструкторський), інженерно-технічний, навчально-допоміжний склад або командири підрозділів здобувачів освіти, які допущені до проведення навчальних занять наказом начальника ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО.
Під час практичних занять після виконання поставлених завдань здобувачі освіти доповідають про результати виконання цих завдань (проведених розрахунків, аналізу проведених досліджень або виконаних дій (операцій)) та можливі їх наслідки (вплив) на подальші дії або застосування чи стан військової техніки та озброєння.
9. Лабораторне заняття - це вид навчального заняття, під час якого здобувачі освіти під керівництвом науково-педагогічного працівника особисто проводять імітаційні експерименти чи досліди з метою практичного підтвердження окремих теоретичних положень конкретної навчальної дисципліни, набувають практичних навичок у роботі з лабораторним обладнанням, електронно-обчислювальною технікою, вимірювальними пристроями, оволодівають методикою експериментальних досліджень у конкретній галузі знань.
Лабораторні заняття проводяться в спеціалізованих, лабораторних аудиторіях, на озброєнні та військовій техніці, інших елементах матеріально-технічної бази ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО.
Допуску здобувачів освіти до лабораторних занять із будь-якої навчальної дисципліни передує інструктаж із техніки безпеки.
Під час проведення лабораторного заняття навчальна група може поділятися на підгрупи.
Лабораторне заняття передбачає проведення поточного контролю підготовленості здобувачів освіти до виконання конкретної лабораторної роботи, виконання завдань за темою лабораторної роботи, оформлення індивідуального звіту (протоколу) з виконаної роботи та його захист перед викладачем.
10. Групова вправа - це вид навчальних занять, які проводяться методом тренування здобувачів освіти у виконанні функціональних обов’язків визначених посадових осіб військових частин та підрозділів.
Групові вправи проводяться у навчальних відділеннях (групах). Метою цього виду навчального заняття є набуття навичок з організації та планування операцій (бойових дій, бою), з управління військами (силами) та їх всебічного забезпечення. На групових вправах здобувачі освіти тренуються у виконанні обов’язків за визначеними посадами.
Для проведення групових вправ розробляються навчальні стратегічні, оперативні та тактичні завдання. У ВВНЗ, ВНП ЗВО на весь період навчання розробляється система навчальних завдань, яка охоплює ведення операцій (бойових дій, бою) на декількох рівнях, на різноманітній місцевості та за різних умов обстановки.
Групові вправи проводяться після вивчення теоретичних положень за темами навчальних дисциплін у класах, на навчальних командних пунктах і на місцевості з використанням топографічних карт на фоні конкретно створеної оперативної або тактичної обстановки.
Декілька групових вправ, що проводяться послідовно і поєднані спільною темою, звичайно виконуються на фоні єдиної стратегічної (оперативної, тактичної) обстановки шляхом відпрацювання комплексного навчального завдання.
Комплексність навчального завдання забезпечується тим, що на загальному стратегічному (оперативному, тактичному) фоні вивчаються питання кількох навчальних дисциплін відповідно до послідовності роботи командувача (командира) та штабу під час підготовки, планування та ведення операції (бойових дій, бою).
11. Тренування - це специфічний вид навчальних занять, що проводиться методом повторювання дій здобувачами освіти, вправ, прийомів, нормативів. За типом вони поділяються на індивідуальні та групові.
Тренування проводяться після вивчення теоретичних положень з метою набуття здобувачами освіти практичних навичок (умінь).
Тренування проводяться в спеціалізованих, лабораторних аудиторіях, на навчальних командних пунктах, навчально-тренувальних комплексах, озброєнні та військовій техніці, інших елементах матеріально-технічної бази ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО.
12. Тактичні (тактико-спеціальні, тактико-стройові) заняття - це форма тактичної підготовки здобувачів освіти, що проводиться методом вправ у виконанні прийомів та способів індивідуальних (колективних) дій, навчально-бойових нормативів. Метою тактичних (тактико-спеціальних, тактико-стройових) занять є відпрацювання практичних питань організації бою (бойових дій), управління підрозділами в бою та їх всебічного забезпечення.
Підготовка тактичного (тактико-спеціального, тактико-стройового) заняття включає: визначення вихідних даних, розроблення плану проведення навчального заняття, підготовку місця (району) проведення заняття та матеріально-технічного (логістичного) забезпечення, підготовку керівника навчального заняття, контроль за ходом підготовки, підготовку тих, хто навчається.
13. Тактичні (тактико-спеціальні) навчання у ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО мають на меті формування та вдосконалення вмінь і навичок здобувачів освіти з організації та забезпечення бойових дій і управління в бою підрозділами. Здобувачі освіти виконують на навчаннях обов’язки командирів військових підрозділів, офіцерів штабів та інших посадових осіб відповідно до замислу навчання.
Такі навчання проводяться на місцевості (в навчальних центрах, на аеродромах, полігонах). Дозволяється окремі етапи тактичних (тактико-спеціальних) навчань проводити у спеціальних класах, лабораторіях, які обладнані зразками озброєння та військової техніки, тренувальною апаратурою із залученням потрібної кількості обслуговуючого персоналу.
Навчання можуть бути двобічними та однобічними, з визначеним супротивником, з бойовою стрільбою тощо. Керівники таких навчань призначаються начальниками ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО.
14. Командно-штабне навчання та воєнні (воєнно-спеціальні, воєнно-історичні) ігри проводяться зі здобувачами освіти з найбільш важливих комплексних тем навчальних дисциплін.
Командно-штабне навчання проводиться після того, як здобувачі освіти оволодіють теоретичними основами відповідних навчальних дисциплін, засвоять обов’язки посадових осіб та отримають практичні навички щодо їх виконання: з підготовки та планування операцій (бойових дій), управління військами (силами) та їх всебічного забезпечення.
На командно-штабному навчанні здобувачі освіти виконують весь комплекс функціональних обов’язків щодо управління військами (силами) у складі органів управління, в умовах створеної конкретної обстановки, яка безперервно розвивається і є характерною для сучасних операцій (бойових дій).
З метою якісної і своєчасної підготовки, належного проведення командно-штабного навчання та воєнних (воєнно-спеціальних, воєнно-історичних) ігор призначаються керівники командно-штабного навчання та воєнних (воєнно-спеціальних, воєнно-історичних) ігор і видається наказ начальника ВВНЗ, ВНП ЗВО.
15. Консультація - це вид навчального заняття, під час якого здобувач освіти отримує від науково-педагогічного (педагогічного) працівника відповіді на конкретні запитання або пояснення певних теоретичних положень чи аспектів їх практичного застосування.
Консультація може бути індивідуальною або проводитися для навчальної групи під час самостійної роботи здобувачів освіти.
16. Самостійна робота здобувачів освіти - це форма організації освітнього процесу, за якої здобувачі освіти опановують освітній компонент у час, вільний від навчальних занять.
Самостійна робота здобувачів освіти здійснюється з метою відпрацювання та засвоєння навчального матеріалу, закріплення та поглиблення знань, умінь та навичок; виконання індивідуальних завдань з освітнього компонента (курсові роботи (проєкти), розрахунково-графічні роботи, реферати тощо), воєнно-наукових і кваліфікаційних робіт; підготовки до майбутніх занять та контрольних заходів; формування у здобувачів освіти самостійності та ініціативи в пошуку та набутті знань.
Самостійна робота здобувачів освіти забезпечується інформаційно-методичними засобами (програми, методичні вказівки, завдання, підручники, навчальні посібники тощо) та матеріально-технічними засобами (макети, тренажери, елементи озброєння та військової техніки тощо), передбаченими програмою освітнього компонента. Для самостійної роботи здобувачів освіти рекомендується відповідна наукова та професійна навчальна література.
Навчально-методичні матеріали для організації та проведення самостійної роботи здобувачів освіти повинні передбачати можливість проведення самоконтролю.
Самостійна робота здобувачів освіти з вивчення навчального матеріалу з конкретного освітнього компонента проводиться в навчальних (спеціалізованих, комп’ютерних, лабораторних) аудиторіях, об’єктах матеріально-технічної бази з фізичної підготовки і спорту, бібліотеці, навчальних кабінетах ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО, бібліотеках інших закладів освіти.
Для забезпечення належних умов самостійної роботи здобувачів освіти на зразках озброєння та військової техніки, у комп’ютерних комплексах, на інших навчальних об’єктах підвищеної небезпеки ця робота здійснюється за попередньо складеним відповідною кафедрою (циклової комісією) графіком під керівництвом особового складу кафедр (циклових комісій) з наданням необхідної консультації або допомоги та дотриманням заходів безпеки.
Створення умов для самостійної роботи здобувачів освіти покладається на начальників структурних підрозділів ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО. Безпосередньо її організовують командири підрозділів курсантів та слухачів. Облік самостійної роботи курсантів, слухачів ведуть командири навчальних підрозділів у журналі обліку навчальних занять (розділ обліку самостійної роботи).
17. Індивідуальні завдання з освітнього компонента є невід’ємною складовою самостійної роботи здобувачів освіти.
Індивідуальні завдання сприяють більш поглибленому вивченню здобувачами освіти теоретичного матеріалу, закріпленню та узагальненню отриманих знань, формуванню вміння використовувати знання для комплексного вирішення відповідних професійних завдань.
До індивідуальних завдань відносяться реферати, есе, розрахункові, графічні, аналітичні, розрахунково-графічні завдання, контрольні, курсові, кваліфікаційні роботи. У програмі навчальної дисципліни та розкладі навчальних занять повинен передбачатися час на самостійну роботу в обсязі, достатньому для фактичного виконання індивідуального завдання.
Індивідуальні завдання виконуються окремо кожним здобувачем освіти. У тих випадках, коли завдання мають комплексний характер, до їх виконання можуть залучатися кілька здобувачів освіти.
Для успішного виконання індивідуальних завдань, визначення критеріїв оцінювання знань, порядку проведення контрольного заходу тощо у ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО розробляються методичні рекомендації з організації та виконання індивідуальних завдань або окремі положення.
18. Практична підготовка здобувачів освіти є обов’язковим компонентом освітньої програми, що спрямований на набуття здобувачами освіти професійних компетентностей та передбачає:
оволодіння здобувачами освіти сучасними методами і формами організації управління військовими підрозділами, експлуатації та бойового застосування озброєння та військової техніки у сфері їх майбутньої службової діяльності;
формування у здобувачів освіти професійних умінь і навичок для прийняття самостійних рішень у реальних умовах під час провадження конкретної службової діяльності;
виховання у військових фахівців потреби систематично оновлювати свої знання і творчо їх застосовувати у практичній діяльності;
розвиток навичок науково-дослідної роботи та вирішення прикладних завдань;
формування навичок командної роботи;
отримання здобувачем освіти досвіду службової діяльності, роботи, що необхідний для присвоєння професійної кваліфікації.
Основними видами практичної підготовки здобувачів освіти у ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО є: первинна військово-професійна підготовка, навчальна, військова, ремонтна, корабельна, лікарська, педагогічна, наукова та інші види практики, льотне навчання, льотна підготовка, військове стажування.
Види практичної підготовки здобувачів освіти визначаються освітньою програмою та відповідним навчальним планам.
19. Контрольні заходи є необхідним елементом зворотного зв’язку в освітньому процесі. У ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО використовуються такі види контролю: вхідний (попередній), поточний, самоконтроль, проміжний семестровий, семестровий, підсумковий.
Вхідний контроль - це перевірка знань здобувача освіти, що застосовується як передумова успішної організації вивчення навчальної дисципліни. Вхідний контроль проводиться перед вивченням нової навчальної дисципліни з метою визначення рівня підготовки здобувачів освіти із навчальної дисципліни або суміжних навчальних дисциплін, які передують вивченню цієї навчальної дисципліни. За результатами вхідного контролю розробляються заходи з надання індивідуальної допомоги здобувачам освіти, коригування освітнього процесу.
Поточний контроль проводиться викладачами на всіх видах аудиторних занять протягом семестру (півріччя) за розкладом.
Основне завдання поточного контролю - перевірка рівня підготовки здобувача освіти за визначеною темою (навчальним елементом). Основна мета поточного контролю - забезпечення зворотного зв’язку між викладачами та здобувачем освіти, управління навчальною мотивацією здобувача освіти. Інформація, одержана при поточному контролі, використовується викладачем для коригування методів і засобів навчання і здобувачем освіти для планування самостійної роботи. Особливим видом поточного контролю є колоквіум, підсумковий контроль (контрольна робота (завдання) за темами.
Поточний контроль може проводитися у формі усного опитування, письмового експрес-контролю, виступів здобувача освіти при обговоренні теоретичних питань, розв’язання письмових завдань, практичних ситуацій, а також у формі комп’ютерного тестування тощо.
Форми проведення поточного контролю та його кількісна оцінка за конкретним видом навчального заняття визначається за критеріями, що регламентовані робочою програмою навчальної дисципліни.
Самоконтроль призначений для самостійної перевірки здобувача освіти ступеня засвоєння навчального матеріалу з конкретної навчальної дисципліни (теми, заняття). Ефективність самоконтролю забезпечується спеціальними програмами самоконтролю та самооцінки, які є складовими частинами електронних підручників та автоматизованих навчальних курсів.
Підсумковий контроль - це форма контролю засвоєння здобувачем освіти теоретичного та практичного матеріалу з окремої навчальної дисципліни (освітньої компоненти), що проводиться як контрольний захід. Мета підсумкового контролю - комплексне оцінювання рівня сформованості результатів навчання з навчальної дисципліни за семестр (півріччя), навчальний рік.
Форми підсумкового контролю з навчальних дисциплін (освітніх компонент) освітньо-професійної (освітньо-наукової) програми є залік або екзамен.
Якщо навчальна дисципліна викладається декілька семестрів, то проміжний семестровий контроль, як правило, здійснюється у вигляді заліку. Підсумкова оцінка з навчальної дисципліни, яка вивчалась протягом декількох семестрів, визначається з урахуванням результатів за попередні семестри.
Підсумковий контроль може здійснюватися усно, письмово, за допомогою комп’ютерного тестування із використанням технологій дистанційного навчання, з метою встановлення досягнення здобувачів освіти результатів навчання.
За результатами підсумкового контролю здійснюється встановлення та присвоєння кредитів ЄКТС здобувачу освіти зі складових навчального плану (навчальних дисциплін, навчальної практики, військового стажування, курсових та кваліфікаційних робіт).
Семестровий контроль - це вид підсумкового контролю, який виявляє рівень засвоєння здобувачем освіти навчальної дисципліни або його окремої логічної завершеної частини за семестр з урахуванням результатів поточного контролю.
Семестровий контроль з навчальної дисципліни проводиться відповідно до навчального плану у вигляді екзамену або заліку в терміни, встановлені графіком-календарем освітнього процесу та в обсязі навчального матеріалу, визначеного робочою програмою навчальної дисципліни. Форма проведення семестрового контролю обирається відповідно до рівня компетентностей, які формуються. Зміст і структура екзаменаційних білетів (контрольних завдань), критерії допуску та оцінювання визначаються рішенням відповідної кафедри та зазначаються у робочій програмі навчальної дисципліни й доводяться до відома здобувача освіти на першому занятті.
Позитивні оцінки контрольних заходів заносяться до відомості обліку успішності здобувачів освіти, залікової книжки (індивідуального навчального плану) та навчальної картки здобувача освіти.
Результати семестрового контролю використовуються як критерій виконання здобувачем освіти навчального плану.
Здобувачі освіти заочної форми навчання виконують передбачені навчальним планом індивідуальні завдання (контрольні роботи, курсові роботи (проєкти) тощо) та подають їх на кафедри на початку чергового навчального збору, обов’язково до проведення контрольних заходів з навчальної дисципліни.
Для здобувачів освіти заочної форми навчання розклад занять, заліків та екзаменів складається згідно з графіком-календарем освітнього процесу.
Порядок оцінювання результатів навчання здобувачів освіти визначається в Положенні про організацію освітнього процесу в ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО або окремим Положенням.
20. Атестація випускників може проводиться у формі єдиного державного кваліфікаційного іспиту (атестаційного екзамену) та/або захисту кваліфікаційної роботи, випускного іспиту з фізичної підготовки та комплексного випускного іспиту (для спеціальностей, здобуття ступеня освіти з яких необхідне для доступу до професій, для яких запроваджено додаткове регулювання.
Організація, порядок та особливості проведення атестації випускників ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО визначається положенням про екзаменаційну комісію, яке затверджується вченою (педагогічною) радою ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО.
21. У ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО оцінювання результатів навчання здобувачів освіти з освітніх компонент у процесі навчання та атестації здійснюється згідно з вимогами Європейської кредитної трансферно-накопичувальної системи, ключовими елементами якої є: залікові кредити як міра трудомісткості та якості навчальної роботи здобувача освіти і стимулююча рейтингова система оцінювання результатів навчання. Механізм реалізації рейтингової системи оцінювання результатів, порядок проведення контролю та застосування рейтингового оцінювання під час проведення атестації здобувачів освіти визначається ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО.
22. Оцінювання результатів навчання здобувачів освіти у ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО включає весь спектр контрольних заходів, передбачених робочою програмою навчальної дисципліни та здійснюється за 100-бальною шкалою, шкалою ЄКТС та національною шкалою і становить:
90-100 балів, "відмінно";
80-89 балів, "дуже добре";
65-79 балів "добре";
55-64 балів, "задовільно";
50-54 балів, "достатньо";
1-49 балів, "незадовільно" - з можливістю повторного складання.
Результат складання заліку з навчального матеріалу, який визначається освітньою програмою курсу професійної військової освіти, програмою курсів професійної військової підготовки, навчальним планом-програмою курсів підвищення кваліфікації та планом-програмою первинної військово-професійної підготовки може оцінюватися за дворівневою шкалою: "зараховано" або "не зараховано" на підставі результатів поточного контролю, виконання ним певних видів робіт на практичних, групових, тактичних (тактико-спеціальних, тактико-стройових) заняттях тощо.
V. Організація та забезпечення освітнього процесу
1. Організація та забезпечення освітнього процесу у ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО здійснюються комплексним проведенням навчальної, методичної, наукової та науково-технічної діяльності, організаційної, виховної та інших видів роботи науково-педагогічними (педагогічними) працівниками з метою реалізації стандартів вищої, фахової передвищої освіти, професійних стандартів на підготовку військових фахівців.
Організація та забезпечення освітнього процесу в Українській військово-медичній академії здійснюються з урахуванням вимог
Положення про військову інтернатуру, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України від 06 вересня 2022 року № 1599, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 26 жовтня 2022 року за № 1318/38654.
2. Освітній процес забезпечується основними структурними підрозділами ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО на основі освітніх програм, освітніх програм курсів професійної військової освіти, навчальних планів та цього Положення.
3. Перелік основних документів ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО, які регламентують організацію та забезпечення освітнього процесу:
статут ВВНЗ (ЗФПВО);
положення про ВНП ЗВО (ЗФПВО, як що він у складі ВВНЗ);
положення про організацію освітнього процесу;
положення про систему внутрішнього забезпечення якості освітньої діяльності та якості військової освіти;
ліцензії на провадження освітньої діяльності за відповідними рівнями вищої, фахової передвищої освіти та спеціальностями або на провадження освітньої діяльності за відповідною освітньою програмою;
сертифікати про акредитацію освітніх програм (спеціальностей);
стандарти вищої, фахової передвищої освіти для кожного рівня вищої, фахової передвищої освіти в межах кожної спеціальності (копії);
професійні стандарти офіцерського складу за рівнями військової освіти та відповідними військово-обліковими спеціальностями;
професійні стандарти сержантського і старшинського складу за відповідними військово-обліковими спеціальностями;
план основних заходів на навчальний рік за розділами: навчальна діяльність, наукова та науково-технічна діяльність - для ВВНЗ, ВНП ЗВО, методична діяльність, заходи системи внутрішнього забезпечення якості освітньої діяльності та якості вищої, фахової передвищої освіти; морально-психологічне забезпечення; матеріально-технічне забезпечення; інші організаційні заходи та види діяльності;
план-календар основних заходів на місяць;
графік-календар освітнього процесу на навчальний рік;
перспективний план розвитку та удосконалення матеріально-технічної бази строком на п’ять років;
план підвищення кваліфікації науково-педагогічних (педагогічних) працівників на навчальний рік;
відомості обліку успішності здобувачів освіти;
зведені дані про результати складання екзаменів та заліків за семестр (півріччя, навчальний рік);
звіт про діяльність за навчальний рік;
розклади навчальних занять (екзаменаційних сесій);
план роботи вченої ради на навчальний рік та протоколи засідань для ВВНЗ, ВНП ЗВО;
план роботи педагогічної ради на навчальний рік та протоколи засідань для ЗФПВО;
журнал реєстрації виданих дипломів (свідоцтв, сертифікатів);
журнал реєстрації видачі академічних довідок;
наказ начальника ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО про організацію освітнього процесу у навчальному році;
наказ начальника ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО про розподіл навчального навантаження на навчальний рік;
освітньо-професійні, освітньо-наукові програми для кожного рівня вищої освіти за кожною спеціальністю (спеціалізацією за наявністю) для ВВНЗ та ВНП ЗВО;
освітньо-професійні програми за кожною спеціальністю (спеціалізацією за наявністю) для ЗФПВО;
навчальні плани підготовки здобувачів освіти;
програми підвищення кваліфікації науково-педагогічних (педагогічних) працівників (за наявності курсів);
освітні програми курсів професійної військової освіти (військових фахівців офіцерського складу) для відповідних рівнів військової освіти;
програми курсів професійної військової підготовки (військових фахівців сержантського і старшинського складу) за рівнями військової підготовки: базовий, середній, підвищений, вищий;
навчальні плани-програми курсів підвищення кваліфікації військовослужбовців, державних службовців та працівників Збройних Сил України;
навчальні програми практик (військового стажування) здобувачів освіти;
план-програма первинної військово-професійної підготовки.
Перелік окремих основних документів ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО, які регламентують організацію та забезпечення освітнього процесу, можуть обліковуватися та зберігатися у паперовому та/або в електронному вигляді з метою подальшого їх використання у відповідних структурних підрозділах ВВНЗ, ВНП ЗВО.
4. Перелік документів основного структурного підрозділу (інституту, факультету, центру) ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО, які регламентують організацію та навчально-методичне забезпечення освітнього процесу:
положення про структурний підрозділ;
план основних заходів структурного підрозділу на навчальний рік за розділами: освітня діяльність, наукова та науково-технічна діяльність, методична діяльність, заходи системи внутрішнього забезпечення якості освітньої діяльності та якості вищої освіти; морально-психологічне забезпечення; матеріально-технічне забезпечення; підвищення кваліфікації науково-педагогічних (педагогічних) працівників, інші види діяльності та організаційні заходи структурного підрозділу;
звіт про діяльність структурного підрозділу за навчальний рік;
план роботи вченої ради структурного підрозділу на навчальний рік та протоколи засідань;
індивідуальні навчальні плани здобувачів освіти;
розклади навчальних занять (екзаменаційних сесій);
відомості обліку успішності здобувачів освіти (другий примірник);
залікові книжки здобувачів освіти;
навчальні картки здобувачів освіти;
зведені дані про результати складання екзаменів та заліків за семестр (півріччя, навчальний рік);
рейтингові списки здобувачів освіти;
журнали обліку навчальних занять за навчальними групами (відділеннями).
Перелік основних документів ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО або витяги з них, які регламентують організацію та навчально-методичне забезпечення освітнього процесу та є необхідним для основного структурного підрозділу (інституту, факультету, центру) ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО, з метою організації та впровадження освітнього процесу, їх вид (паперові копії та/або в електронному вигляді) визначається ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО.
5. Перелік документів базового структурного підрозділу: кафедри або циклової комісії з організації та навчально-методичного забезпечення освітнього процесу:
положення про кафедру (циклову комісію);
план основних заходів кафедри (циклової комісії) на навчальний рік за розділами: завдання кафедри на навчальний рік, розподіл часу за видами діяльності науково-педагогічних (педагогічних) працівників, навчальна діяльність, методична діяльність, наукова та науково-технічна діяльність, заходи системи внутрішнього забезпечення якості освітньої діяльності та якості вищої освіти, заходи морально-психологічного забезпечення, підвищення кваліфікації науково-педагогічних (педагогічних) працівників, організаційна та інша діяльність, заходи матеріально-технічного та інформаційного забезпечення освітньої діяльності та інші заходи;
індивідуальний план роботи науково-педагогічного (педагогічного) працівника на навчальний рік;
протоколи засідання кафедри (циклової комісії) та міжкафедральних, міжциклових предметно-методичних комісії у паперовому та/або в електронному вигляді;
перелік тем кваліфікаційних робіт за кожною освітньою програмою;
перелік тем воєнно-наукових робіт за профілем кафедри;
звітні матеріали підвищення кваліфікації науково-педагогічних (педагогічних) працівників кафедри;
журнал контрольних і взаємних відвідувань навчальних занять;
робочі програми навчальних дисциплін;
навчальні програми практик (військового стажування) здобувачів освіти;
навчально-методичні матеріали освітніх компонент (освітньо-професійних (освітньо-наукових) програм, освітніх програм курсів професійної військової освіти, програм курсів професійної військової підготовки, навчальних планів-програм курсів підвищення кваліфікації, плани-програми первинної військово-професійної підготовки) кафедри (циклової комісії);
матеріали для проведення атестації здобувачів освіти;
журнал обліку виконання контрольних робіт та індивідуальних завдань слухачами заочної форми навчання;
звіт про діяльність кафедри (циклової комісії) за навчальний рік.
У ВНП ЗВО та їх основних структурних підрозділах (інститутах, факультетах, навчальних центрах, кафедрах) можуть використовуватися інші переліки та форми документів, які регламентують організацію та навчально-методичне забезпечення освітньої діяльності ЗВО.
Порядок обліку, зберігання основних документів ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО, їх структурних підрозділів (інституту, факультету, центру), які регламентують організацію та забезпечення освітнього процесу, а також документів кафедри (циклової комісії) з організації та навчально-методичного забезпечення освітнього процесу визначається ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО з урахуванням вимог щодо архівного зберігання згідно з законодавством.
6. Кадрове забезпечення освітньої діяльності ВВНЗ, ЗФПВО та ВНП ЗВО здійснюється згідно із законодавством.
7. Інформаційне забезпечення освітньої діяльності у ВВНЗ, ЗФПВО та ВНП ЗВО включає:
наявність бібліотек, у яких розміщується навчальна та інша література, вітчизняні та закордонні фахові періодичні видання за спеціальностями підготовки або спорідненого профілю підготовки, періодичні наукові видання;
інформаційні і довідкові матеріали, які забезпечують освітню, наукову і науково-технічну діяльність;
електронні навчальні курси, комп’ютерні програми та електронні підручники, відео- та аудіо-матеріали, електронні бібліотеки та бази даних;
інтерактивні інструменти та платформи для співпраці.
8. Бібліотечний фонд ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО повинен забезпечувати повне, якісне і оперативне бібліотечно-бібліографічне та інформаційне забезпечення підготовки військових фахівців, науково-педагогічних (педагогічних, наукових) працівників та інших категорій читачів згідно з їх інформаційними запитами на основі широкого доступу до книжкових фондів.
9. У бібліотеках ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО та їх структурних підрозділах (інститутах, факультетах, навчальних центрах, кафедрах, циклових комісіях) створюється доступ до навчального контенту з використанням сучасних інформаційних, інформаційно-комунікаційних технологій і технологій дистанційного навчання.
VI. Планування освітнього процесу
1. Планування освітнього процесу у ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО здійснюється на основі навчальних планів і графіка-календаря освітнього процесу на навчальний рік.
2. Навчальний план є документом ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО, який регламентує організацію та забезпечення освітнього процесу. У навчальному плані визначається: найменування ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО, структурного підрозділу та містяться відомості про: галузь знань, спеціальність, спеціалізацію (за потреби), освітню програму, рівень і ступінь освіти, форму і строк здобуття освіти та кваліфікацію.
Навчальний план включає такі розділи: графік освітнього процесу, зведені дані про розподіл навчального часу, дані щодо навчальних практик, військового стажування і атестації та план освітнього процесу, який визначає перелік та обсяг освітніх компонентів у кредитах ЄКТС за півріччями (семестрами), логічну послідовність їх вивчення, форми організації освітнього процесу, види і обсяг навчальних занять, форми поточного і підсумкового контролю, що забезпечують досягнення здобувачем відповідного ступеня освіти програмних результатів навчання.
Навчальний план розробляється робочою групою структурного навчального підрозділу ВВНЗ, ВНП ЗВО, ЗФПВО, які відповідають за підготовку здобувачів освіти із відповідної спеціальності, освітньої програми, під методичним керівництвом та у взаємодії з навчальним (науково-методичним, навчально-методичним) відділом (центром, управлінням, відділенням, частиною).
................Перейти до повного тексту