1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ІНФРАСТРУКТУРИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
29.02.2012 № 135
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
23 березня 2012 р.
за № 445/20758
Про затвердження Положення про робочий час та час відпочинку плаваючого складу морського і річкового транспорту України
( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури № 152 від 24.03.2021 )
Відповідно до Директиви 1999/63/ЄС Ради Європейського Союзу від 21 червня 1999 року "Про Угоду про організацію робочого часу моряків, укладену між Асоціацією Судновласників Європейського Співтовариства та Федерацією Транспортних Профспілок Європейського Співтовариства", Директиви 1999/95/ЄС Європейського Парламенту та Ради Європейського Союзу від 13 грудня 1999 року "Про правозастосування положень щодо годин праці моряків на борту суден, що зупиняються в портах Співтовариства", статті 57 Кодексу торговельного мореплавства України та з метою підвищення рівня організації безпечної праці і відпочинку членів екіпажу суден
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Положення про робочий час та час відпочинку плаваючого складу морського і річкового транспорту України, що додається.
2. Державній інспекції України з безпеки на морському та річковому транспорті подати цей наказ в установленому порядку на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника Міністра Єфименка К.О.
Віце-прем'єр-міністр України -
Міністр
інфраструктури України


Б. Колесніков
ПОГОДЖЕНО:
Віце-прем'єр-міністр України -
Міністр соціальної політики України
Перший віце-прем'єр-міністр України -
Міністр економічного розвитку
і торгівлі України
Голова Федерації
морських профспілок України
Голова Української професійної спілки
працівників річкового транспорту
В.о. Голови Державної інспекції України
з безпеки на морському та річковому транспорті
Перший заступник Керівника
Спільного представницького органу профспілок
Перший заступник Голови
Спільного представницького органу
сторони роботодавців на національному рівні


С. Тігіпко


А.П. Клюєв

М.М. Барський

М.І. Барановська

Б.М. Нікіфоров

Г.В. Осовий


О. Мірошниченко
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
інфраструктури України
29.02.2012 № 135
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
23 березня 2012 р.
за № 445/20758
ПОЛОЖЕННЯ
про робочий час та час відпочинку плаваючого складу морського і річкового транспорту України
I. Загальні положення
1.1. Це Положення установлює особливості регулювання робочого часу та часу відпочинку плаваючого складу (далі - члени екіпажу) морських суден та суден внутрішнього плавання судновласниками України, які здійснюють:
перевезення вантажів та пасажирів;
аварійно-рятувальні та криголамні роботи;
роботи із забезпечення аварійно-рятувальної готовності;
роботи з ліквідації розливів нафтопродуктів;
буксирування плаваючих об’єктів;
гідрографічні та науково-дослідницькі роботи;
навчальний процес;
днопоглиблювальні та рефулерні роботи;
портові та службово-допоміжні роботи;
суднові ремонтні роботи, які виконуються направленими в рейс судновими ремонтними бригадами чи окремими працівниками.
Це Положення не поширюється на:
військові кораблі та судна;
на судна, що використовуються для рибного чи іншого морського промислу (риболовні судна);
маломірні судна;
спортивні судна;
дерев’яні судна примітивної конструкції;
стоянкові судна та судна, конструкція яких не передбачає наявність екіпажу.
1.2. Дія цього Положення поширюється на підприємства, установи та організації незалежно від організаційно-правової форми та форми власності, у яких працюють за трудовим договором (контрактом) члени екіпажів суден, а також на фізичних осіб - підприємців, які надають послуги з перевезення пасажирів і вантажів морським і річковим транспортом.
1.3. Це Положення не поширюється на осіб, що перебувають (чи працюють) на борту судна разом з екіпажем:
які є штатними працівниками навчальних закладів і до обов'язків яких належить виключно навчально - виховна робота;
які входять до складу експедиції і перебувають на борту судна під час рейсу;
які перебувають на борту, але є працівниками не судновласника, а іншого роботодавця;
які перебувають на борту судна під час рейсу і до обов'язків яких належить лише виконання вантажно-розвантажувальних робіт, а також осіб, які не входять до складу екіпажу і працюють під час перебування судна в порту у зв’язку з його ремонтом, прибиранням, навантаженням або розвантаженням та іншими роботами, а також забезпечують охорону судна;
представників судновласника, які виходять у рейс для виконання робіт з випробування суднових енергетичних установок, контролю за виконанням правил технічної експлуатації механізмів тощо;
практикантів, які проходять практику на суднах і не працюють на штатних посадах членів екіпажу;
інші особи, які не належать до складу екіпажу судна.
1.4. У тій частині, в якій робочий час та час відпочинку членів екіпажів суден не регулюється цим Положенням, застосовуються норми трудового законодавства України.
1.5. У цьому Положенні жодна вимога не може тлумачитись як обмеження прав і обов’язків капітана вимагати від члена екіпажу працювати протягом часу, необхідного для безпосереднього забезпечення безпеки судна, осіб, що перебувають на борту судна, чи вантажу, а також надання допомоги іншим суднам чи особам, які терплять лихо на морі (на воді).
II. Робочий час
2.1. Робочий час - це час, протягом якого член екіпажу зобов’язаний виконувати відповідно до трудового договору (контракту) роботу в інтересах судна (обов’язки з експлуатації, обслуговування судна, пасажирів і членів екіпажу, підтримання судна в нормальному експлуатаційно-технічному стані) згідно з графіком несення вахт, виконання суднових робіт і розпорядком дня на судні, які затверджує судновласник чи за його дорученням капітан судна.
2.2. Для членів екіпажів суден морського і річкового транспорту установлюється п’ятиденний 40-годинний робочий тиждень з двома вихідними днями - у суботу й неділю. Тривалість робочого дня - 8 годин, напередодні святкових і неробочих днів - 7 годин. Для тих, хто працює в шкідливих та важких умовах праці, за результатами атестації робочих місць за умовами праці, установлюється скорочена тривалість робочого часу - не більше 36 годин на тиждень. При цьому місячна, квартальна, річна норма робочого часу підраховується виходячи з узятого за основу п’ятиденного робочого тижня з двома вихідними днями.
2.3. На суднах із цілодобовою роботою під час експлуатації для членів екіпажів встановлюється, як правило, тризмінний 8-годинний графік вахт. На суднах, які експлуатуються не цілодобово, встановлюється дво- або однозмінний графік вахт. При цьому двозмінний графік роботи встановлюється з тривалістю вахт до 12 годин.
2.4. Для членів екіпажів, які не несуть вахту, робочий час установлюється з 8 до 17 години з перервою на обід тривалістю до однієї години.
З урахуванням кліматичних, погодних та інших умов робочий час може бути встановлений між 6-ю та 20-ю годинами доби.
2.5. Залежно від конкретних умов експлуатації суден (тривалість рейсу, експлуатаційний чи навігаційний період, частота заходження в порти, час стоянки в порту, кліматичні умови, наявність житлових приміщень, відповідність їх чинним санітарним і гігієнічним нормам для морського, річкового транспорту) і форм організації праці членів екіпажу (закріплення за двома суднами трьох екіпажів, що періодично міняються, чи двох екіпажів на одне судно) можуть установлюватися графіки вахт (робіт) тривалістю понад 8, але не більш як 12 годин на добу.
Святкові, неробочі і вихідні дні за календарем не звільняють членів екіпажу від несення вахти.
2.6. На суднах з цілодобовою роботою, де через відсутність житлових приміщень для розміщення повної штатної чисельності екіпажу немає можливості ввести тризмінну роботу (вахту), судновласник може запроваджувати за погодженням із відповідним виборним органом первинної профспілкової організації двозмінну роботу (вахту). При цьому робочий час кожного члена екіпажу, який працює у дві зміни протягом доби, не повинен перевищувати 12 годин з таким розрахунком, щоб між вахтами забезпечувався безперервний восьмигодинний відпочинок.
2.7. На суднах у період експлуатації для членів екіпажів дозволяється встановлення в межах доби кількох вахт меншої тривалості (чотири, три або дві години). При цьому сумарна тривалість роботи має дорівнювати встановленій тривалості робочого дня для членів екіпажу.
2.8. На несамохідних суднах малої вантажопідйомності, де передбачається штатна чисельність менше трьох осіб, режим роботи членів екіпажу в межах нормальної тривалості робочого дня затверджується судновласником за погодженням з виборним органом первинної профспілкової організації, а в разі відсутності профспілкової організації - з уповноваженим представницьким органом трудового колективу.
2.9. Графік вахт (робіт) та чергувань розробляє і затверджує судновласник або за його дорученням капітан судна за погодженням із відповідним виборним органом первинної профспілкової організації, а якщо профспілкової організації не має - з уповноваженим представницьким органом трудового колективу.
На судні в легкодоступному для членів екіпажу місці повинна висіти таблиця з розкладом організації праці на судні, у якій для кожної посади має бути зазначено:
графік вахт (робіт) та чергувань (у рейсі та в порту);
максимальні години роботи чи мінімальні години відпочинку відповідно до законодавства та чинних колективних договорів.
Записи до розкладу виконання робіт на борту судна вносяться українською мовою, а на суднах, що здійснюють міжнародні рейси,- також англійською мовою згідно з додатком 1 до цього Положення.
( Пункт 2.9 розділу II в редакції Наказу Міністерства інфраструктури № 152 від 24.03.2021 )
2.10. Тривалість вахт у нічний час не скорочується.
2.11. Якщо на судні у період експлуатації членам екіпажу не може бути додержана встановлена щоденна або щотижнева тривалість робочого часу, а членам екіпажу немає можливості регулярно надавати щотижневі дні відпочинку та відпочинок у святкові та неробочі дні за роботу в ці дні і за роботу понад установлену тривалість робочого часу, то дозволяється підсумовувати такі дні та години й надавати їх у вигляді додаткового часу відпочинку під час перебування судна на ремонті чи у відстої, під час стоянок для здійснення вантажно-розвантажувальних операцій (якщо дозволяють умови виробництва) шляхом підміни членів екіпажу на один чи декілька рейсів перед зарахуванням до резерву.
2.12. Судновласник запроваджує підсумований облік робочого часу для членів екіпажів, ураховуючи умови експлуатації судна і роботу в вихідні, неробочі і святкові дні, графік вахт і робіт.
Тривалість облікового періоду визначається судновласником залежно від конкретних умов роботи судна (тривалість експлуатаційного періоду, тривалість рейсу, район плавання, характеристика вантажу, що перевозиться, тривалість стоянки в порту для здійснення вантажних операцій, кліматичних умов) і не може перевищувати річну тривалість незалежно від дати початку обліку.
У період експлуатації суден вихідні дні та додаткові дні відпочинку, що встановлені членам екіпажів графіками вахт (робіт), можуть не збігатися із вихідними днями за календарем.
Для членів екіпажів річкового транспорту, для яких неможливо встановити робочий день нормальної тривалості, запроваджується підсумований облік робочого часу. При цьому кількість відпрацьованих годин за добу не може перевищувати 12 годин, а за обліковий період - нормальної тривалості робочого часу, розрахованої відповідно до пункту 2.2 цього розділу.
Перелік річкового транспорту, на яких запроваджується підсумований облік робочого часу, встановлюється судновласником за погодженням із відповідним виборним органом первинної профспілкової організації, а в разі відсутності профспілкової організації - з уповноваженим представницьким органом трудового колективу.
2.13. Капітан судна забезпечує ведення щоденного обліку тривалості робочого часу і часу відпочинку кожного члена екіпажу відповідно до законодавства України та міжнародних договорів, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України.
Записи годин праці та годин відпочинку членів екіпажу здійснюються українською мовою, а на суднах, що здійснюють міжнародні рейси,- також англійською мовою згідно з додатком 2 до цього Положення.
Члени екіпажу повинні отримувати копію записів годин праці та годин відпочинку, що їх стосуються, засвідчену підписом капітана або особи, уповноваженої капітаном, і члена екіпажу.
Судновласник визначає для кожного судна порядок зберігання записів на борту судна із зазначенням періодів їх ведення та перевірки.
Під час визначення порядку зберігання записів судновласник повинен врахувати, що строк зберігання записів не може становити менше ніж дванадцять місяців, внесення записів повинне здійснюватися не рідше ніж один раз на добу, а перевірка записів - не рідше ніж один раз на два тижні.
На судні, в легкодоступному для членів екіпажу місці повинні зберігатися тексти Кодексу законів про працю України, Кодексу торговельного мореплавства України, цього Положення, а також примірники колективного договору, генеральних та галузевих угод.
( Пункт 2.13 розділу II в редакції Наказу Міністерства інфраструктури № 152 від 24.03.2021 )
2.14. Час роботи понад норму робочого часу за встановленими відповідно до пунктів 2.2-2.8 цього розділу графіками підсумовується і надається працівникові у вигляді підсумованих днів відпочинку в межах облікового періоду або оплачується за фактично відпрацьовані години відповідно до законодавства.
Для визначення кількості додаткових днів відпочинку, що надаються за роботу понад установлену тривалість робочого часу, із загальної кількості годин, відпрацьованих у цьому періоді (не враховуючи часу на виконання авральних, аварійних робіт та робіт за тимчасово відсутніх штатних членів екіпажу, вантажно-розвантажувальних робіт, зачистки та миття вантажних трюмів, танків, кріплення та розкріплення вантажу тощо, які члени екіпажу здійснюють у вільний від роботи час та які обліковуються й оплачуються окремо, а також оплачених годин роботи у святкові, неробочі дні та за графіком понад установлену тривалість робочого часу), відраховується кількість годин, відпрацьованих за нормальної тривалості робочого часу.

................
Перейти до повного тексту