- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
ДЕРЖАВНА ІНСПЕКЦІЯ ЯДЕРНОГО РЕГУЛЮВАННЯ УКРАЇНИ
НАКАЗ
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
21 березня 2012 р.
за № 431/20744
Про затвердження Вимог до системи управління діяльністю експлуатуючої організації (оператора)
( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Державної інспекції
ядерного регулювання
№ 90 від 14.05.2015 )
1. Затвердити Вимоги до системи управління діяльністю експлуатуючої організації (оператора), що додаються.
2. Департаменту з питань безпеки ядерних установок (Шевченко І.А.) забезпечити подання цього наказу в п'ятиденний строк на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
У зв'язку з цим пункти 2.6, 2.7 вважати відповідно пунктами 2.1, 2.2.
4. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
5. Суб'єктам діяльності у сфері використання ядерної енергії привести свою діяльність у відповідність до вимог цього наказу до 01.03.2013.
6. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника Голови - Головного державного інспектора з ядерної та радіаційної безпеки України Гашева М.Х.
ПОГОДЖЕНО: Голова Антимонопольного комітету України Міністр енергетики та вугільної промисловості України Міністр надзвичайних ситуацій України |
В.П. Цушко Ю. Бойко В. Балога |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державної інспекції
ядерного регулювання
України
02.03.2012 № 51
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
21 березня 2012 р.
за № 431/20744
ВИМОГИ
до системи управління діяльністю експлуатуючої організації (оператора)
І. Загальні положення
1.1. Ці Вимоги, розроблені відповідно до
Загальних вимог до системи управління діяльністю у сфері використання ядерної енергії, затверджених наказом Держатомрегулювання України від 19 грудня 2011 року № 190, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 10 січня 2012 року за № 17/20330, встановлюють вимоги до розробки, впровадження, оцінки та поліпшення системи управління діяльністю експлуатуючої організації (оператора) ядерної установки на всіх етапах життєвого циклу.
1.2. Ці Вимоги є обов'язковими для виконання експлуатуючими організаціями (операторами) ядерної установки, які є суб'єктами діяльності у сфері використання ядерної енергії (далі - суб'єкт діяльності), та юридичними особами, що є постачальниками товарів, робіт та послуг для систем, важливих для безпеки атомних станцій, згідно зі
статтею 34 Закону України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку".
( Пункт 1.2 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Державної інспекції ядерного регулювання
№ 90 від 14.05.2015 )
1.3. Ці Вимоги рекомендовані для виконання експлуатуючими організаціями (операторам) ядерної установки, які не є суб'єктами діяльності у сфері використання ядерної енергії, та експлуатуючими організаціями (операторами) сховищ для захоронення радіоактивних відходів на всіх етапах життєвого циклу.
1.4. У цих Вимогах терміни вживаються у значеннях, наведених у Законах України
"Про дозвільну діяльність у сфері використання ядерної енергії",
"Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку",
"Про фізичний захист ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання", а також у Загальних вимогах до системи управління діяльністю у сфері використання ядерної енергії, затверджених наказом Держатомрегулювання України від 19 грудня 2011 року №190, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 10 січня 2012 року за № 17/20330, та ДСТУ ISO 9000:2007 "Системи управління якістю. Основні положення та словник термінів".
ІІ. Вимоги до системи управління
2.1. Суб'єкт діяльності здійснює свою діяльність на плановій основі відповідно до визначених ним політики та цілей. Плани діяльності містять критерії, за якими можна оцінити їх виконання.
2.2. Суб'єкт діяльності здійснює періодичну оцінку стану виконання планів, досягнення поставлених цілей та дотримання політики суб'єкта діяльності. Оцінка спрямована на виявлення відхилень та розробку коригувальних заходів.
Не менше ніж один раз на 5 років суб'єктом діяльності проводиться перевірка відповідності та стану реалізації затвердженої ним політики.
( Пункт 2.2 розділу II доповнено новим абзацом згідно з Наказом Державної інспекції ядерного регулювання
№ 90 від 14.05.2015 )
2.3. З метою підвищення безпеки суб'єкт діяльності здійснює аналіз та впровадження кращої світової практики у свою діяльність.
Як критерії відповідності суб'єкта діяльності кращій світовій практиці рекомендується використовувати документи Міжнародного агентства з атомної енергії (МАГАТЕ) та інших міжнародних організацій у сфері ядерної та радіаційної безпеки та забезпечення якості.
2.4. Політика суб'єкта діяльності містить вимоги щодо постійного підвищення безпеки та поліпшення діяльності, зокрема шляхом:
своєчасного виявлення та аналізу інформації, важливої для забезпечення безпеки;
регулярної оцінки стану безпеки з урахуванням світового та вітчизняного досвіду експлуатації, досягнутого рівня науки і техніки;
своєчасного впровадження заходів з підвищення безпеки.
( Розділ II доповнено новим пунктом згідно з Наказом Державної інспекції ядерного регулювання
№ 90 від 14.05.2015 )
2.5. Застосування вимог системи управління здійснюється диференційовано та базується на класифікаційному підході щодо виділення належних ресурсів з урахуванням:
дотримання вимог законодавства;
значимості для безпеки і складності діяльності та її результатів;
небезпеки і величини потенційного впливу, що пов'язані зі здійсненням діяльності та її результатами;
можливих наслідків при неналежному здійсненні діяльності або негативних результатів діяльності.
( Розділ II доповнено новим пунктом згідно з Наказом Державної інспекції ядерного регулювання
№ 90 від 14.05.2015 )
2.6. Суб'єкт діяльності забезпечує вчасне прийняття всіх важливих для безпеки рішень з урахуванням результатів розгляду усіх факторів, що впливають на безпеку. Розгляд цих факторів здійснюється за процедурою, що забезпечує незалежну оцінку, прийняття кваліфікованих та об'єктивних рішень.
( Розділ II доповнено новим пунктом згідно з Наказом Державної інспекції ядерного регулювання
№ 90 від 14.05.2015 )
ІІІ. Формування та підтримка культури безпеки та культури захищеності
3.1. Суб'єкт діяльності розробляє програму заходів для досягнення визначених ним цілей з формування та підтримки культури безпеки та культури захищеності.
Програма заходів повинна містити опис запланованих та систематичних дій суб'єкта діяльності щодо:
забезпечення розуміння кожним працівником впливу його діяльності на безпеку, а також розуміння наслідків, до яких може призвести недотримання або неякісне виконання вимог з безпеки, виробничих і посадових інструкцій;
заохочення конструктивної та критичної позиції персоналу до здійснюваної ним діяльності;
забезпечення розуміння кожним працівником персональної відповідальності за виявлення проблем безпеки;
проведення оцінок стану культури безпеки та культури захищеності;
встановлення системи мотивації за результатами виробничої діяльності, яка стимулює відкритість у обговоренні персоналом питань безпеки та не спонукає до приховування помилок у своїй роботі;
підвищення якості документації суб'єкта діяльності та якості ведення записів;
покращення умов праці, забезпечення контролю трудового навантаження;
підтримки чистоти та порядку на робочих місцях персоналу, у приміщеннях та на майданчику суб'єкта діяльності;
дотримання трудової дисципліни.
3.2. Суб'єкт діяльності вживає заходів щодо формування та підтримки культури безпеки та культури захищеності у своїй діяльності, у тому числі в рамках:
здійснення робіт на системах, важливих для безпеки ядерної установки;
самостійного контролю за дотриманням вимог безпеки;
підбору, навчання і підвищення кваліфікації свого персоналу;
розробки та перегляду документації системи управління;
розподілу повноважень і відповідальності серед свого персоналу;
виділення ресурсів та засобів, необхідних для виконання робіт.
3.3. Суб'єкт діяльності здійснює оцінку стану культури безпеки та культури захищеності за встановленою ним процедурою.
3.4. Суб'єкт діяльності визначає перелік індикаторів (атрибутів) культури безпеки та культури захищеності, здійснює їх періодичний контроль та вживає запобіжних та коригувальних заходів у разі їх негативних змін.
3.5. Суб'єкт діяльності запроваджує заходи зворотного зв'язку керівництва з персоналом та процедури постійно діючої внутрішньої комунікації, які підтримують відкритість у обговоренні питань безпеки, поінформованість персоналу про стан розгляду його звернень з питань безпеки, стан виконання заходів з підвищення безпеки.
( Розділ III доповнено новим пунктом згідно з Наказом Державної інспекції ядерного регулювання
№ 90 від 14.05.2015 )
IV. Впровадження та функціонування системи управління
4.1. Суб'єкт діяльності затверджує настанову щодо системи управління (настанову з якості), у якій, зокрема, визначає:
розподіл повноважень та відповідальності найвищого керівництва;
ієрархічну піраміду документації системи управління та перелік документів, які затверджуються керівником суб'єкта діяльності;
організаційну структуру суб'єкта діяльності, включаючи схему підпорядкування та описи сфер відповідальності підрозділів;
відповідність системи управління цим Вимогам (із зазначенням відступів, якщо такі є).
4.2. Відомості, зазначені в пункті 4.1 цього розділу, можуть бути викладені в одному документі чи в пакеті документів. У разі викладення відомостей в декількох документах суб'єкт діяльності надає до Держатомрегулювання України всі документи, що містять зазначені відомості.
4.3. Для всіх процесів та робіт, що впливають на безпеку, мають бути розроблені керівництва щодо їх виконання (інструкції, процедури, програми, технологічні карти, методики вимірювань, інші документи з питань експлуатації, технічного обслуговування, випробувань), у яких визначено:
функції, відповідальність, повноваження і підзвітність персоналу, що виконує процес чи роботу, а також порядок їх взаємодії;
порядок взаємодії та розподіл відповідальності з постачальниками та споживачами процесу;
послідовність виконання процесу чи роботи;
точки контролю технологічних процесів; параметри, що мають перевірятись на відповідність запланованим значенням;
порядок контролю та оцінки безпеки діяльності;
перелік та важливі характеристики інструментів, матеріалів, обладнання, спеціального та випробувального оснащення, засобів захисту, необхідних для виконання цієї роботи.
4.4. Суб'єкт діяльності, який є експлуатуючою організацією ядерних установок на відокремлених майданчиках, розробляє згідно з вимогами пунктів 4.1 та 4.2 цього розділу загальну настанову щодо системи управління (настанову з якості), а також настанови щодо системи управління (настанови з якості) для відокремлених майданчиків ядерних установок.
4.5. Суб'єкт діяльності визначає процедури інформування громадськості про поточний стан забезпечення ядерної та радіаційної безпеки ядерної установки, заходи підвищення безпеки, яких він вживає, а також про події на майданчику, що мали вплив на стан забезпечення ядерної та радіаційної безпеки.
V. Обов'язки керівництва
5.1. Керівник процесу в межах контрольованого ним процесу забезпечує:
розробку, впровадження та перегляд документації процесу;
ведення передбачених документацією процесу записів та протоколів;
вирішення будь-яких невідповідностей між вимогами системи управління;
аналізування процесу та розробку заходів з його поліпшення;
вивчення задоволеності замовників (споживачів) процесу.
5.2. Суб'єкт діяльності, який є експлуатуючою організацією ядерних установок на відокремлених майданчиках, документально визначає розподіл обов'язків, повноважень та відповідальності між керівником суб'єкта діяльності та керівником на майданчику ядерної установки, зокрема в частині здійснення оперативного управління в перехідних режимах та аварійних умовах.
VI. Керування персоналом
6.1. Суб'єкт діяльності визначає вимоги до кваліфікації персоналу відповідно до законодавства та з урахуванням впливу діяльності цього персоналу на безпеку.
Суб'єкт діяльності запроваджує політику щодо керування персоналом, довгострокові стратегії та плани забезпечення персоналом, навчання персоналу тощо.
( Пункт 6.1 розділу VI доповнено новим абзацом згідно з Наказом Державної інспекції ядерного регулювання
№ 90 від 14.05.2015 )
6.2. Суб'єкт діяльності забезпечує професійну підготовку та перепідготовку персоналу, підтримку та підвищення його кваліфікації, проведення його атестації та ліцензування у передбачених законодавством випадках.
6.3. У рамках керування персоналом суб'єкт діяльності здійснює:
періодичний аналіз та визначення необхідної та достатньої кількості персоналу з урахуванням його кваліфікації;
( Абзац другий пункту 6.3 розділу VI із змінами, внесеними згідно з Наказом Державної інспекції ядерного регулювання
№ 90 від 14.05.2015 )
професійний відбір та комплектування персоналом визначеної кваліфікації;
................Перейти до повного тексту