1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАїНИ
П О С Т А Н О В А
N 266 від 04.06.99

м.Київ
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
від 21 червня 1999 року
за N 402/3695
( Постанова втратила чинність на підставі Постанови Нацбанку N 69 від 19.02.2001 )
Про затвердження Змін і доповнень до Інструкції N 4 про організацію роботи з готівкового обігу установами банків України
У зв'язку з потребою приведення положень Інструкції N 4 про організацію роботи з готівкового обігу установами банків України у відповідність з положеннями Указу Президента України від 11.05.99 N 491 "Про внесення змін до Указу Президента України від 12 червня 1995 року N 436" у частині здійснення готівкових операцій Правління
ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Затвердити Зміни і доповнення до Інструкції N 4 про організацію роботи з готівкового обігу установами банків України, затвердженої постановою Правління Національного банку України від 20.06.95 N 149, в редакції постанови Правління від 13.10.97 N 335, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 04.11.97 за N 529/2333 (додаються).
2. Департаменту готівково-грошового обігу (Н.В.Дорофєєва) довести цю постанову до відома регіональних управлінь Національного банку України та комерційних банків для використання в роботі.
3. Постанова набуває чинності через 10 днів після опублікування в "Офіційному віснику України".
Голова В.А.Ющенко
Затверджено
Постанова Правління Національного
банку України
04.06.99 N 266
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
від 21 червня 1999 року
за N 395/3688
Зміни і доповнення до Інструкції N 4 про організацію роботи з готівкового обігу установами банків України
1. У другому абзаці пункту 2 розділу 1 слова "і прогнозування" вилучити.
2. Додатки NN 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 11, 12, 21 вилучити і відповідно додатки NN 1, 7, 10, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 22 вважати додатками 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12.
3. Розділи II і III викласти в такій редакції :
"Розділ II
Прогнозування готівкового обігу
4. Прогноз готівкового обігу встановлює розмір і джерела надходжень готівки до кас банків, розмір і цільове спрямування готівки, виданої з кас банків, розмір випуску грошей або вилучення їх з обігу в цілому по країні, Автономній Республіці Крим і областях та здійснюється на підставі аналізу динаміки звітних показників касових оборотів та прогнозних і звітних показників балансу грошових доходів та витрат населення. 5. Порядок і форми складання розрахунків балансу грошових доходів і витрат населення визначаються : звітного - Державним комітетом статистики України; прогнозного - Міністерством економіки України. Під час складання звітного балансу грошових доходів і витрат населення Кримське республіканське, обласні та по м. Києву і Київській області управління Національного банку України ( далі - регіональні управління НБУ) подають регіональним державним статистичним органам звітну інформацію про касові обороти. 6. Прогнози касових оборотів складаються на підставі показників економічного і соціального розвитку на регіональному рівні з урахуванням основних напрямів державної грошово-кредитної політики. Для обгрунтування прогнозних розрахунків регіональні управління НБУ щоквартально аналізують стан готівкового обігу в області. У процесі аналізу визначаються: - тенденції, що складаються в готівковому обігу, структура обігу; - джерела надходжень готівки в каси банків та напрями видачі її з кас банків; - швидкість повернення готівки в каси банків; - зміни в тенденціях економічного розвитку в регіоні; - динаміка індексу споживчих цін; - рівень інкасації готівкової виручки у сфері споживчого ринку; - зміни в напрямах використання грошових доходів населення та джерел їх формування. 7. Прогноз касових оборотів складається за такими джерелами надходжень і напрямами видачі готівки:
ПРИХОД NN
символів
Надходження торговельної виручки 02
Надходження виручки від усіх видів транспорту 05
Надходження квартирної плати і комунальних платежів
08
Надходження виручки видовищних підприємств 09
Надходження виручки підприємств побутового обслуговування
11
Надходження на рахунки колективних сільськогосподарських підприємств
13
Надходження на рахунки за вкладами громадян 16
Надходження від підприємств зв'язку 17
Надходження від продажу іноземної валюти 30
Інші надходження (включаючи повернення заробітної плати)
32
Підкріплення оборотної каси з резервних фондів
38
ВИДАТКИ
Видача на оплату праці, грошові виплати і заохочення, інші виплати, що не входять до складу фонду оплати праці

40
Видача на закупівлю сільськогосподарських продуктів
46
Видача з рахунків колективних сільськогосподарських підприємств
47
Видача на виплату пенсій, допомоги і страхових відшкодувань
50
Видача на купівлю товарів, оплату послуг і за виконані роботи 53
Видача з рахунків за вкладами громадян 55
Видача грошей за придбану іноземну валюту 56
Видача підкріплень підприємствам зв'язку 59
Видача на інші цілі 61
Перерахування з оборотної каси до резервних фондів
73
Зміст статей касових оборотів викладено в додатку 12 до цієї інструкції. 8. Регіональні управління НБУ для складання прогнозів касових оборотів одержують від республіканських, обласних органів виконавчої влади (у тому числі від органів статистики) такі звітні та прогнозні матеріали: - розрахунки роздрібного товарообороту державної і кооперативної торгівлі і дані про обсяги продажу товарів за безготівковим розрахунком; - розрахунки доходів за окремими видами платних послуг, що надаються населенню; - розрахунки про надходження страхових платежів і виплати страхових відшкодувань; - фонд оплати праці; - дані про обсяги реалізації послуг зв'язку населенню, прогнозні розрахунки реалізації друкованих видань за раніше сплаченою передплатою, а також дані про очікувані в цьому кварталі надходження передплати готівкою; - дані про витрати на виплату пенсій і допомог. 9. Регіональні управління НБУ складають прогнози готівкового обороту за формами додатків 2,3,4,5 відповідно до положень розділу III цієї інструкції "Складання прогнозних розрахунків за окремими статтями". Комерційні банки для визначення потреби в готівці можуть використовувати методику прогнозних розрахунків касових оборотів за окремими статтями, що пропонується для регіональних управлінь НБУ. 10. Розподіл квартальних прогнозів касових оборотів за місяцями установи НБУ здійснюють з урахуванням: а) кількості днів кожного місяця та інших особливостей; б) можливих змін за місяцями обсягу роздрібного товарообороту, фонду оплати праці, обсягу закупівлі продукції і продуктів її переробки (залежно від сезонності роботи окремих галузей промисловості, сільського господарства, будівництва, впливу свят і т. ін.); в) строків сплати населенням податків, зборів і інших платежів; часу масових відпусток робітників і службовців. 11. Регіональні управління НБУ прогнози касових оборотів надсилають Національному банку України електронною поштою за 10 робочих днів до початку кварталу. 12. Департамент готівково-грошового обігу Національного банку України складає квартальні прогнози касових оборотів у цілому по країні, Автономній Республіці Крим, областях і місту Києву із щомісячним розподілом. Регіональні управління НБУ для обгрунтування прогнозних розрахунків касових оборотів складають прогнози за статтями, наведеними в розділі III.
Розділ III
Складання прогнозних розрахунків касових оборотів за окремими статтями
Надходження торговельної виручки.
13. Розрахунок надходжень торговельної виручки складається за формою додатка 2. За основу розрахунку береться прогноз роздрібного товарообороту торговельних підприємств, включаючи товарооборот громадського харчування. 14. Визначення фактичних обсягів роздрібного товарообороту здійснюється згідно з Інструкцією про облік роздрібного товарообороту і товарних запасів, затвердженою наказом Міністерства статистики України від 28.12.96 N 389 Крім того, враховується товарооборот підприємств, які не звітуються перед органами державної статистики щодо товарообороту, виручка яких відображається за символом 03 згідно з Методичними вказівками про порядок складання статистичної звітності про касові обороти банків України (додаток 12), а також передплата, що надходить у цьому кварталі готівкою за періодичні видання майбутнього періоду. 15. З одержаної суми відраховуються суми виручки, що не інкасуються (додаток 2, рядок 5). Елементи виручки, що не інкасуються, розраховуються на підставі річного звіту про оборот каси з урахуванням їхньої питомої ваги в роздрібному товарообороті. 16. Сума виручки, що не інкасується, прогнозується з урахуванням фактичного відсотка інкасації, аналізу його динаміки за минулий час та прогнозу роздрібного товарообороту по регіону. Розрахований на період, що прогнозується, процент інкасації торговельної виручки порівнюється з фактичним процентом інкасації за минулий час; аналізуються причини змін процента інкасації, їх обгрунтованість, можливості збільшення розміру інкасації. 17. Решта торговельної виручки підлягає інкасації, тобто має бути здана торговельними підприємствами безпосередньо в банк готівкою та розрахунковими чеками, переказана торговельними підприємствами на їхні рахунки в банку через пошту, а також надійти на рахунки торговельних підприємств безготівковими перерахуваннями від населення в оплату за товари. 18. До загальної суми надходжень торговельної виручки вносяться поправки на різницю в перехідній виручці на початок і кінець кварталу (місяця): - поправка на перехідну виручку на початок і кінець періоду робиться в тому разі, якщо в періоді, що прогнозується, кількість днів торгівлі не збігається з кількістю днів, за які установа банку обліковує за своїм балансом надходження виручки, а також, якщо кількість днів збігається, але є різниця в розмірах перехідної виручки на початок і кінець періоду, що прогнозується. При цьому сума виручки, що підлягає здаванню торговельними підприємствами на їхні рахунки в банку, в періоді, що прогнозується, збільшується на суму виручки від торгівлі за останні дні періоду, що передує прогнозованому, і буде проведена за балансом установи банку у кварталі (місяці), що прогнозується, і зменшується на суму виручки від торгівлі за останні дні періоду, що прогнозується, яка буде прийнята на баланс установи банку в наступному кварталі (місяці). Після цього визначається сума торговельної виручки, що здається підприємствам поштового зв'язку для переказу в банк; у каси банків готівкою; що надходить у банк розрахунковими чеками і перерахуваннями від населення в оплату за товари. 19. У разі визначення суми торговельної виручки, що надходить через підприємства поштового зв'язку, слід виходити з обороту торговельних підприємств, які здають виручку на підприємства поштового зв'язку, а також брати до уваги фактичний розмір цих надходжень за минулий час. Суми торговельної виручки, що надходять розрахунковими чеками і безготівковими перерахуваннями в оплату за товари, визначаються з урахуванням даних за попередні періоди і здійснюваних заходів щодо розвитку цих форм розрахунків. Суми торговельної виручки, яка здається на підприємства поштового зв'язку, враховуються в прогнозних розрахунках касових оборотів за операціями підприємств поштового зв'язку.
Видача на оплату праці, грошові виплати і заохочення, інші виплати, що не входять до складу фонду оплати праці.
20. Розмір видачі готівки на оплату праці, що прогнозується, визначається регіональними управліннями НБУ з урахуванням фактичних даних про склад фонду оплати праці в цілому по республіці, області та його динаміки за минулий час. 21. Для визначення прогнозного розміру видачі готівки з кас банків на заробітну плату та інші види оплати праці регіону регіональні управління НБУ: - виключають із загальної суми фонду оплати праці області, республіки суми безготівкових перерахувань і утримань (додаток 3, рядок 2, 3); - додають суму податків, що утримуються при видачі допомоги за тимчасовою непрацездатністю, і суму депонованої заробітної плати з урахуванням динаміки та аналізу фактичних даних за минулий час. До одержаної суми видачі готівки на виплату заробітної плати, включаючи премії, додають суми видачі на інші види оплати праці, що не входять у фонд оплати праці. 22. При складанні прогнозних розрахунків на оплату праці не враховуються суми прибуткового податку з громадян, перерахувань в Пенсійний фонд України, Державний фонд сприяння зайнятості населення та членських внесків громадських організацій, які утримуються із заробітної плати. 23. Сума заробітної плати, що перераховується на рахунки банків для зарахування на вклади, приймається на підставі аналізу динаміки за минулий час (звітність про касові обороти за формою 748) з урахуванням можливих змін цієї форми розрахунків у прогнозному періоді. 24. Суми депонованої, тобто не виплаченої у встановлений строк окремим робітникам і службовцям заробітної плати, визначаються, виходячи з відносного рівня, що склався в аналогічні тому, що прогнозується, періоди минулих років, а також за останні місяці - на підставі звітності про касові обороти за статтею "Повернення заробітної плати". Обсяг депонованих сум, що запроектований до здавання в банк при розрахунку статті "Видача на заробітну плату", має бути врахований при визначенні розміру приходу готівки за статтею прогнозного розрахунку "Інші надходження". 25. Видача готівки на оплату праці збільшується на суми виплат, що здійснюються за строками, які припадають на перші числа наступного кварталу у зв'язку з вихідними днями, і зменшуються на суми, що виплачені у кварталі, що передує прогнозованому. 26. При розподілі видачі готівки на заробітну плату за місяцями враховується, що в четвер і п'ятницю здійснюють видачу готівки на виплату заробітної плати за строками, що припадають на суботу й неділю (у четвер може також проводитися видача грошей за строками, що припадають на п'ятницю); тим підприємствам, вихідні дні яких не збігаються із суботою і неділею, видача готівки на виплату заробітної плати за строками, що припадають на вихідні дні підприємств, проводиться напередодні цих днів. Якщо місяць закінчується середою, то платежі за строками, які припадають на наступний місяць, не прогнозуються. Має бути врахована також видача грошей на виплату заробітної плати за строками, що припадають на святкові дні.
................
Перейти до повного тексту