1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ПРАЦІ ТА СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ
МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ
ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ БУДІВНИЦТВА, АРХІТЕКТУРИ ТА ЖИТЛОВОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
МІНІСТЕРСТВО ЕНЕРГЕТИКИ УКРАЇНИ
ДЕРЖАВНА АКЦІОНЕРНА ХОЛДИНГОВА КОМПАНІЯ "УКРГАЗ"
НАКАЗ
15.04.1998 № 58/45/91/73/51/23/10-538
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
15 червня 1998 р.
за № 379/2819
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства соціальної політики № 1261/914/1834/291/689 від 01.11.2016 )
Про затвердження Методики надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та пічного побутового (рідкого) палива
( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Мінпраці та соцполітики № 156/222/270/208/237/111 від 10.09.99 Наказом Міністерства соціальної політики № 621/1091/1046/502/773 від 03.10.2012 )
У зв'язку із затвердженням постановою Кабінету Міністрів України від 22 вересня 1997 року № 1050 "Про заходи щодо подальшого вдосконалення надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та пічного побутового (рідкого) палива" нової редакції Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та пічного побутового (рідкого) палива
НАКАЗУЄМО:
1. Затвердити Методику надання населенню житлових субсидій (додається).
2. Відділам (управлінням) субсидій, організаціям, що надають житлово-комунальні послуги, реалізують скраплений газ та паливо, керуватися зазначеною Методикою у процесі призначення житлових субсидій.
3. Визнати такими, що скасовані, Методику надання населенню субсидій на житлово-комунальні послуги, скраплений газ та тверде паливо № 01-3/906-19-5/13-306/45-6-1253/18-27/183 від 11.08.1995 р. та Методику надання населенню субсидій на спожитий природний газ, що використовується на індивідуальне опалення , № 13/3-122/17/01-3/1396-019-5/23/10-456 від 11.10.1996 р.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступників міністрів і голів Комітету та правління Компанії відповідно до розподілу обов'язків.
5. Управлінню житлових субсидій Міністерства праці та соціальної політики зареєструвати цей наказ у Міністерстві юстиції України.
Перший заступник
Міністра праці
та соціальної політики України

С.А. Вегера
Міністр економіки України В.І. Суслов
Міністр фінансів України І.О. Мітюков
Голова Державного комітету
будівництва, архітектури
та житлової політики

В.М. Гусаков
Заступник Міністра
енергетики України

В.А. Дарчук
Виконуючий обов'язки
Голови правління
державної акціонерної
холдингової компанії "Укргаз"

В.В. Шмідт
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства праці
та соціальної політики України,
Міністерства економіки України,
Міністерства фінансів України,
Державного комітету
будівництва, архітектури
та житлової політики України,
Міністерства енергетики
України,
Державної акціонерної
холдингової компанії "Укргаз"
15.04.1998
№ 58/45/91/73/51/23/10-538
(у редакції наказу
Міністерства соціальної
політики України,
Міністерства економічного
розвитку і торгівлі України,
Міністерства фінансів України,
Міністерства регіонального
розвитку, будівництва
та житлово-комунального
господарства України,
Міністерства енергетики
та вугільної промисловості
України
03.10.2012 № 621/1091/1046/502/773 ( z1807-12 ))
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
15 червня 1998 р.
за № 379/2819
МЕТОДИКА
надання населенню житлових субсидій
I. Загальні положення
1.1. Ця Методика розроблена з метою забезпечення цільового використання бюджетних коштів на надання населенню щомісячної адресної безготівкової субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг (утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, централізоване постачання холодної та гарячої води, водовідведення, газо- та електропостачання, централізоване опалення, вивезення побутових відходів), а також один раз на рік субсидії готівкою на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива (далі - житлові субсидії) шляхом встановлення єдиного порядку призначення та розрахунку житлових субсидій.
1.2. Ця Методика застосовується під час надання житлових субсидій управліннями праці та соціального захисту населення районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій, структурними підрозділами з питань праці та соціального захисту населення виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх створення) рад (далі - органи праці та соціального захисту населення).
1.3. Ця Методика встановлює єдиний порядок призначення та розрахунку житлових субсидій відповідно до умов Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг , придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 року № 848 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 22 вересня 1997 року № 1050) (далі - Положення), та постанови Кабінету Міністрів України від 27 липня 1998 року № 1156 "Про новий розмір витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива у разі надання житлової субсидії".
1.4. Житлові субсидії призначаються за наявності різниці між розміром плати за житлово-комунальні послуги, скраплений газ, тверде та рідке пічне побутове паливо за встановленими нормами споживання з урахуванням пільг, які надаються відповідно до чинного законодавства, і обсягом визначеного Кабінетом Міністрів України обов’язкового відсотка платежу.
1.5. В окремих випадках за рахунок коштів, передбачених для надання субсидій, виходячи з конкретних обставин, органами праці та соціального захисту населення за рішеннями районних, районних у містах Києві і Севастополі державних адміністрацій та виконавчих органів міських і районних рад або комісій, які ними утворюються, житлові субсидії призначаються:
на збільшену понад норму загальну площу житла (у межах фактичної загальної площі житла);
у разі повторного (якщо після закінчення попереднього строку надання житлової субсидії минуло не більше року) подання довідок про відсутність доходів у окремих працездатних громадян, зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку), або якщо середньомісячний розмір доходів залишається меншим від неоподатковуваного мінімуму доходів громадян;
якщо у житловому приміщенні (будинку) зареєстровані працездатні громадяни працездатного віку, які не працювали і не навчалися у загальноосвітніх, професійно-технічних, вищих навчальних закладах I-IV рівнів акредитації за денною формою навчання та не були зареєстровані у службі зайнятості населення як такі, що шукають роботу, протягом трьох місяців, що передують місяцю звернення за призначенням житлової субсидії;
якщо уповноважений власник (співвласник) житла, наймач житла у державному та громадському житловому фонді, член житлово-будівельного кооперативу, власник (співвласник) житлового приміщення, на якого відкрито особовий рахунок, або будь-яка особа, що зареєстрована разом з ним у житловому приміщенні (будинку):
здає за договором у найм або в оренду житлове приміщення (будинок);
має у своєму володінні (користуванні) чи володінні (користуванні) дружини (чоловіка, неповнолітніх дітей) у сукупності більше ніж одне житлове приміщення (будинок), загальна площа яких у сумі перевищує встановлені у пункті 4 Положення норми володіння чи користування загальною площею житла;
має у своєму володінні чи володінні дружини (чоловіка, неповнолітніх дітей) два або більше транспортних засобів (механізмів), що підлягають державній реєстрації та обліку в Державній автомобільній інспекції Міністерства внутрішніх справ. При цьому не враховуються транспортні засоби, одержані чи придбані на пільгових умовах через органи праці та соціального захисту населення, а також транспортні засоби вітчизняного виробництва, які перебувають в експлуатації протягом більш як 10 років з дати випуску, та інші транспортні засоби, що перебувають в експлуатації протягом більш як 15 років з дати випуску;
у випадках придбання житлового приміщення (будинку) менш ніж за рік до місяця звернення за житловою субсидією;
індивідуальним забудовникам, будинки яких не прийняті в експлуатацію, але вони сплачують вартість житлово-комунальних послуг або використовують тверде паливо для опалення будинку та скраплений газ для приготування їжі;
у разі звернення особи, яка зареєстрована в житловому приміщенні (будинку), сплачує за житлово-комунальні послуги, але не є уповноваженим власником (співвласником) житла, наймачем державного та громадського житлового фонду, членом житлово-будівельного кооперативу, власником (співвласником) житлового приміщення;
якщо будь-хто із зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб, яким нараховується плата за житлово-комунальні послуги, протягом 12 місяців перед зверненням за призначенням житлової субсидії здійснив купівлю земельної ділянки, квартири (будинку), автомобіля, транспортного засобу (механізму), будівельних матеріалів, інших товарів довгострокового вжитку тощо або оплатив послуги з навчання, будівництва, ремонту квартири (будинку) або автомобіля, транспортного засобу (механізму), телефонного (у тому числі мобільного) зв'язку тощо, крім житлово-комунальних послуг у межах норм споживання та медичних послуг, пов’язаних із забезпеченням життєдіяльності, на суму, яка на час звернення перевищує 10-кратну величину прожиткового мінімуму для зазначених осіб;
якщо під час вибіркового обстеження матеріально-побутових умов сім’ї державним соціальним інспектором з’ясовано, що будь-хто із складу зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб, яким нараховується плата за житлово-комунальні послуги, має додаткові джерела для існування, не зазначені у декларації про доходи та майно.
У разі наявності умов, зазначених у цьому пункті, рішення про призначення (непризначення) житлової субсидії приймається на підставі акта обстеження матеріально-побутових умов сім’ї. Рішення про призначення житлових субсидій на збільшену понад норму загальну площу житла одиноким непрацездатним громадянам, які обслуговуються територіальним центром соціального обслуговування пенсіонерів та одиноких непрацездатних громадян, приймається на підставі клопотання територіального центру. Прийняте рішення про призначення житлових субсидій на збільшену понад норму загальну площу житла у випадках, коли у житловому приміщенні (будинку) зареєстровані лише непрацездатні особи, які не мають інших доходів, крім доходів від особистого селянського господарства, земельних ділянок, наданих для потреб городництва, сінокосіння і випасання худоби, пенсії та інших соціальних виплат, переглядається, зокрема, у разі зміни складу осіб, зареєстрованих у такому приміщенні, їх сімейного стану, працевлаштування таких осіб або виникнення в них інших джерел доходів.
II. Строк призначення житлових субсидій
2.1. Житлова субсидія за заявою громадянина призначається:
для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг: на шість місяців, починаючи з місяця подання (відправлення) заявником заяви про її призначення чи перерахунок;
для придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива: один раз на календарний рік;
для придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива та відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг: один раз на календарний рік, при цьому субсидія на оплату житлово-комунальних послуг розраховується з місяця звернення за її призначенням до кінця поточного року;
для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, якщо плата за опалення (централізоване опалення, опалення природним газом або електроенергією) проводиться лише в опалювальний період або за двоставковим тарифом при централізованому опаленні: на опалювальний період, починаючи з місяця звернення за її призначенням;
для придбання скрапленого газу та на відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг за наявності централізованого опалення або опалення електроенергією: один раз на календарний рік, при цьому субсидія на оплату житлово-комунальних послуг розраховується з місяця звернення за її призначенням до кінця поточного року.
Якщо у житловому приміщенні (будинку) зареєстровані і проживають тільки пенсіонери, які не працюють, та інші непрацездатні громадяни, джерелом існування яких є лише доходи від особистого селянського господарства, пенсія та інші соціальні виплати, житлова субсидія за бажанням призначається на дванадцять місяців. Про збільшення доходу або зміну у складі зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб одержувач такої житлової субсидії обов’язково інформує органи праці та соціального захисту населення.
2.2. Житлова субсидія призначається, починаючи з місяця подання (відправлення) заяви, за умови, що відомості, викладені в заяві, підтверджені в установленому порядку протягом місяця з дня подання (відправлення) заяви.
В окремих випадках, як виняток, житлові субсидії можуть призначатися:
з дня виникнення права, але не більше ніж за три місяці до місяця звернення за призначенням житлової субсидії, - якщо громадяни, зареєстровані у житловому приміщенні (будинку), не змогли своєчасно звернутися за призначенням житлових субсидій з незалежних від них причин (відрядження, хвороба, смерть близької людини тощо), що підтверджується відповідними документами;
з початку опалювального періоду - за умови звернення із заявою про призначення житлової субсидії протягом двох місяців після його початку.
У разі затвердження нових тарифів і цін на житлово-комунальні послуги, скраплений газ, тверде та рідке пічне побутове паливо житлові субсидії призначаються протягом трьох місяців з часу підвищення розміру платежів.
Рішення про призначення (непризначення) житлової субсидії приймається протягом десяти днів після подання заяви та отримання відомостей, визначених абзацами другим - четвертим пункту 3.2 розділу III цієї Методики.
III. Документи, необхідні для призначення житлових субсидій
3.1. Для призначення житлової субсидії громадянин, який звертається за її призначенням (далі - заявник), подає органу праці та соціального захисту населення:
заяву за формою, затвердженою наказом Міністерства соціальної політики України від 22 лютого 2012 року № 96 "Про затвердження форми Заяви про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій, субсидій та пільг", зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 20 березня 2012 року за № 418/20731;
декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги , за формою, затвердженою наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 22 липня 2003 року № 204, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 13 серпня 2003 року за № 709/8030 (далі - декларація);
довідки про доходи кожної особи, зареєстрованої у житловому приміщенні, з числа тих осіб, які враховуються при наданні житлової субсидії, за формою, затвердженою наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 27 серпня 2004 року № 192, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 04 листопада 2004 року за № 1409/10008.
Заявник при зверненні до органу праці та соціального захисту населення пред’являє паспорт або інший документ, що посвідчує особу.
Зазначені документи можуть бути надіслані поштою до органу праці та соціального захисту населення за місцем реєстрації заявника.
3.2. На запит органів праці та соціального захисту населення відомості для нарахування житлових субсидій надають:
про склад зареєстрованих у житлових приміщеннях - житлово-експлуатаційні організації або інші органи, визначені місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування; у сільській місцевості - сільські (селищні) ради;
про забезпеченість громадян житловою площею та комунальними послугами за формами, затвердженими Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською і Севастопольською міськими державними адміністраціями, - житлово-експлуатаційні організації, житлово-будівельні (житлові) кооперативи, об’єднання співвласників багатоквартирного будинку та організації, що надають житлово-комунальні послуги, у п’ятиденний строк з дня отримання запиту (такі форми в обов’язковому порядку мають містити характеристику житла, перелік житлово-комунальних послуг, які надаються заявникові, їх загальну вартість та вартість кожної з послуг, на які надається житлова субсидія, з урахуванням пільг, а також їх вартість за встановленими нормами споживання);
про фактичне витрачання за попередній період газу, води, електричної та теплової енергії за наявності засобів обліку - організації, які надають ці послуги.
Для нарахування житлових субсидій можуть використовуватися відомості про доходи та розміри платежів у вигляді списків, довідок, даних на технічних носіях інформації, одержаних від Пенсійного фонду України, служб зайнятості населення, житлово-експлуатаційних та інших підприємств і організацій.
Органи праці та соціального захисту населення мають право робити запити та безоплатно отримувати у строк до 15 календарних днів від органів державної податкової служби, підрозділів Державної автомобільної інспекції Міністерства внутрішніх справ, бюро технічної інвентаризації, Державної фінансової інспекції України, її територіальних органів, інших органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування інформацію, необхідну для призначення житлових субсидій та проведення перевірок достовірності даних, отриманих від осіб, які звертаються за призначенням субсидій.
3.3. Після закінчення строку отримання житлової субсидії громадяни повинні підтвердити право на призначення субсидії на наступний період. Для цього вони подають до органів праці та соціального захисту населення тільки довідки про доходи зареєстрованих громадян та заяву, в якій підтверджується відсутність змін у складі зареєстрованих та у характеристиках житла і послуг з моменту попереднього призначення житлової субсидії.
Якщо у житловому приміщенні (будинку) зареєстровані лише пенсіонери, які не працюють, та інші непрацездатні громадяни, для підтвердження права на призначення житлової субсидії подається лише заява, в якій підтверджується незмінність сукупного доходу, складу зареєстрованих та характеристик житла і послуг з моменту попереднього призначення житлової субсидії.
Якщо після закінчення дії попередньої житлової субсидії до наступного звернення за її призначенням минув понад місяць, для призначення житлової субсидії заявник надає повний комплект документів, передбачений пунктом 3.1 цього розділу.
IV. Розрахунок середньомісячного сукупного доходу
4.1. Загальна сума сукупного доходу заявника для призначення субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг включає в себе суму всіх доходів кожної особи, яка враховується при наданні субсидії, визначених на підставі наданих документів про доходи за останні шість календарних місяців або два квартали, що передують місяцю звернення за призначенням субсидії, а загальна сума доходу заявника для призначення субсидії на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива - на підставі наданих документів про доходи за попередній календарний рік.
4.2. Якщо серед зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) є громадяни, які перебувають у трудових відносинах з підприємством, установою чи організацією, або займаються індивідуальною підприємницькою діяльністю, або зареєстровані в службі зайнятості як такі, що шукають роботу, або не перебувають у трудових відносинах з підприємством, установою чи організацією, але мають право на отримання житлової субсидії і подають довідки до органів праці та соціального захисту населення про відсутність доходів за будь-який місяць протягом періоду, за який визначається сукупний дохід, або місячний дохід яких менший від неоподатковуваного мінімуму доходів громадян, у розрахунок житлової субсидії за кожний такий місяць включається місячний дохід на рівні неоподатковуваного мінімуму доходів громадян.
Якщо серед осіб, зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку), є громадяни, які одержують стипендію, соціальні виплати (допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, за інвалідом I групи або особою, яка досягла 80-річного віку, за дитиною-інвалідом віком до 18 років, інвалідом I чи II групи внаслідок психічного розладу, допомоги по безробіттю, а також компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги і мають право на отримання житлової субсидії, у тому числі на підставі рішень комісій, під час визначення сукупного доходу зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб), враховуються фактичні розміри стипендій та соціальних виплат.
У разі коли заявник є студентом, який навчається за денною формою у вищому навчальному закладі I-IV рівнів акредитації або професійно-технічному навчальному закладі і є уповноваженим власником, співвласником або наймачем житла, членом житлово-будівельного (житлового) кооперативу, на якого відкрито особовий рахунок, і його середньомісячний дохід менший від неоподатковуваного мінімуму доходів громадян, у розрахунок житлової субсидії включається дохід на рівні неоподатковуваного мінімуму доходів громадян.
V. Норми та нормативи споживання житлово-комунальних послуг, забезпечення скрапленим газом, твердим та рідким пічним побутовим паливом, згідно з якими призначаються житлові субсидії
5.1. Органи праці та соціального захисту населення для розрахунку житлових субсидій застосовують:
норми споживання природного газу населенням у разі відсутності газових лічильників , визначені постановою Кабінету Міністрів України від 08 червня 1996 року № 619 "Про затвердження норм споживання природного газу населенням у разі відсутності газових лічильників";
норми споживання електроенергії населенням, визначені постановою Кабінету Міністрів України від 01 грудня 1995 року № 959 "Про встановлення тимчасових норм споживання населенням електроенергії та природного газу, на оплату яких надається субсидія";
нормативи користування житлово-комунальними послугами, затверджені відповідними органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування в межах їх повноважень та згідно із законодавством.
Норма володіння чи користування загальною площею житла та нормативи користування комунальними послугами встановлюються, виходячи з 21 кв. метра на наймача і кожного зареєстрованого у житловому приміщенні (будинку) та додатково 10,5 кв. метра на всіх зареєстрованих у цьому приміщенні.
Громадянам, які проживають в однокімнатній квартирі, житлова субсидія призначається на загальну площу житла незалежно від розміру квартири.
Якщо заявник, що перебуває в шлюбі, проживає окремо від чоловіка (дружини) сам або з неповнолітніми дітьми, на яких не отримує аліментів (за рішенням суду або за домовленістю), і є уповноваженим власником, співвласником або наймачем житла, на якого (яку) відкрито особовий рахунок, житлова субсидія призначається лише на норму володіння чи користування житловою площею без врахування додаткових 10,5 кв. метра на сім'ю. У разі коли разом із заявою про призначення житлової субсидії надаються відомості про виплати на утримання неповнолітніх дітей, які не можуть бути меншими, ніж встановлено законодавством, житлова субсидія надається на загальних підставах.
5.2. Норми забезпечення населення скрапленим газом, твердим та рідким пічним побутовим паливом, згідно з якими призначаються субсидії, визначаються Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями, а рішення про початок та закінчення опалювального сезону приймається виконавчими органами відповідних сільських, селищних та міських рад або місцевими державними адміністраціями.
VI. Розрахунок розміру витрат громадян у разі призначення житлових субсидій
6.1. Розмір витрат на оплату житлово-комунальних послуг та придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива за умови призначення житлової субсидії визначається відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 27 липня 1998 року № 1156 "Про новий розмір витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива у разі надання житлової субсидії".
Громадяни, яким призначено субсидію для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, зобов’язані щомісяця сплачувати свою обов’язкову частку витрат на оплату цих послуг (далі - обов’язкова частка плати).
6.2. Якщо обсяг витрачання води, тепла, газу або електроенергії вимірюється засобами їх обліку, при підтвердженні права на отримання житлової субсидії на наступний строк обов’язкова частка плати (15 чи 10 відсотків середньомісячного сукупного доходу) зменшується на 2 відсотки, але не більше ніж на 6 відсотків, відповідно за кожні 10 відсотків зменшення загальної суми вартостей фактично використаних послуг у попередньому періоді (включаючи вартість послуг, які не вимірюються засобами обліку) порівняно із сумою їх вартостей у попередньому періоді за встановленими нормами споживання.
Зменшення розміру обов’язкової частки плати за житлово-комунальні послуги проводиться лише при повторному підтвердженні права на призначення житлової субсидії за умови, що з часу закінчення попереднього строку надання житлової субсидії минуло не більше року.
При розрахунку зменшення розміру обов’язкової частки плати не враховується зменшення загальної суми вартостей фактично використаних у попередньому періоді надання житлової субсидії послуг за рахунок ненадання окремої послуги, наявності колективних (будинкових, квартальних тощо) засобів обліку.
Якщо протягом попереднього періоду було встановлено індивідуальний засіб обліку води, природного газу або електроенергії, до загальної вартості фактично використаних послуг включається вартість комунальної послуги, розрахована як сума вартості послуги за встановленими нормами за місяці, в яких засоби обліку були відсутні, та вартості фактично використаного обсягу послуги в межах встановлених норм за місяці, в яких споживання послуги вимірювалося засобами обліку.
Приклад розрахунку обов’язкової частки плати та зменшення її розміру за рахунок економного використання послуг наведено в додатку до цієї Методики (приклад 1).
VII. Розрахунок розміру житлових субсидій
7.1. Розрахунки щодо визначення розміру житлових субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг:
7.1.1. Розрахунки щодо визначення розміру житлової субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг здійснюються в такій послідовності:
1) визначається середньомісячний сукупний дохід осіб, який враховується при наданні субсидії, та обов'язкова частка плати за житлово-комунальні послуги у цьому доході;
2) визначається загальний місячний розмір плати за житлово-комунальні послуги в межах норми забезпеченості житлом та встановлених норм споживання комунальних послуг у конкретному населеному пункті, при цьому:
якщо обсяг витрачання газу, води, електричної та теплової енергії вимірюється засобами їх обліку, загальний місячний розмір плати за житлово-комунальні послуги розраховується, виходячи із середньомісячного фактичного споживання послуг, але не більше від встановлених норм споживання;
середньомісячне фактичне споживання послуг визначається за строк дії попередньої житлової субсидії, а в разі першого звернення - за попередній строк, що відповідає строку, на який призначається житлова субсидія;
у разі коли відсутні показники середньомісячного фактичного споживання послуги (якщо з часу встановлення засобу обліку минуло менше двох повних календарних місяців), у загальному місячному розмірі плати за житлово-комунальні послуги враховується вартість цієї послуги за встановленими нормами споживання;
3) визначається розмір житлової субсидії як різниця між загальною місячною вартістю житлово-комунальних послуг, визначеною згідно з підпунктом 2 цього пункту, і обсягом обов’язкової частки плати, визначеним відповідно до пункту 6.1 розділу VI цієї Методики;
4) визначається окремо на кожний вид житлово-комунальних послуг обов’язкова плата в межах норм споживання пропорційно до його частки у загальній вартості цих послуг, взятій для розрахунку житлової субсидії, та розмір житлової субсидії як різниця між вартістю послуги, взятою до розрахунку житлової субсидії, та розміром обов’язкової плати за неї.
Приклад розрахунку житлової субсидії за наявності засобів обліку наведено у додатку до цієї Методики (приклад 1), за відсутності засобів обліку - приклад 2.
7.1.2. У разі коли у попередньому періоді деякі послуги, обсяг витрачання яких вимірюється засобами обліку, не надавалися, надавалися частково, у зв’язку з чим виникла ситуація, за якої обов’язкова частка плати перевищує загальну вартість цих послуг, взяту до розрахунку житлової субсидії, виходячи з їх фактичного споживання, житлова субсидія призначається без визначення її розміру. Обов’язкова частка плати за послуги, які не вимірюються засобами обліку, установлюється рівною розміру плати за цей вид послуг за встановленими нормами споживання. Решта обов’язкової частки плати розподіляється між послугами, що вимірюються засобами обліку, пропорційно до вартості обсягів їх фактичного споживання.
Остаточний розмір житлової субсидії визначається після закінчення строку її надання (або щомісяця) на підставі показників фактичного споживання послуг у порядку, визначеному пунктом 8.3 розділу VIII цієї Методики.
Приклад призначення житлової субсидії без визначення її розміру наведено у додатку до цієї Методики (приклад 3).
7.1.3. Після проведених розрахунків заявнику видається повідомлення про призначення житлової субсидії, у якому зазначаються:
місячний розмір плати в межах норм споживання (користування). Для послуги, споживання якої вимірюється засобами обліку, зазначаються її обсяг в одиницях виміру і вартість у гривнях, в інших випадках - вартість у гривнях;
розмір призначеної субсидії у гривнях;
обов’язкова частка плати в межах норми споживання (користування). Для послуги, споживання якої вимірюється засобами обліку, зазначається також її обсяг в одиницях виміру.
Окремо для заявника зазначається така інформація:
субсидія є безповоротною;
у випадку збільшення доходів, змін у складі зареєстрованих громадян або в наданні послуг заявник повинен обов’язково інформувати управління праці та соціального захисту населення;
одержувач субсидії має сплачувати обов’язкову частку плати в межах норми споживання (користування), на яку призначено субсидію, та самостійно сплачувати послуги, використані понад цю норму;
якщо вартість фактично використаної послуги менша, ніж обов’язкова частка плати за цю послугу, одержувач житлової субсидії має сплачувати лише її фактичну вартість;
одержувач житлової субсидії повинен щомісяця фіксувати у виконавців послуг обсяг використаних послуг, споживання яких вимірюється засобами обліку, незалежно від того, сплачує він їх вчасно чи ні.
7.2. Особливості розрахунків щодо визначення розміру субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг на опалювальний період:
7.2.1. Розрахунок житлової субсидії на опалювальний період здійснюється на підставі даних про фактичне споживання послуг за попередній опалювальний період.
Якщо початок (кінець) опалювального періоду встановлений не з першого числа (не до останнього числа) місяця, розмір обов’язкової частки плати за житлово-комунальні послуги та розмір житлової субсидії на ці послуги розраховуються окремо на повні і неповні місяці опалювального періоду з урахуванням розміру плати за опалення в цих місяцях.
7.2.2. Після проведених розрахунків заявнику видаються повідомлення про призначення житлової субсидії: на неповний місяць початку опалювального періоду; на опалювальний період; на неповний місяць закінчення опалювального періоду.
Приклад розрахунку житлової субсидії на опалювальний період наведено у додатку до цієї Методики (приклад 4).
7.2.3. Субсидія на оплату електроенергії, що використовується для опалення, та житлово-комунальних послуг призначається на опалювальний період, починаючи з місяця звернення за її призначенням.
7.2.4. За наявності окремого обліку споживання електроенергії за проміжками часу (двозонні та тризонні тарифи) розрахунок розміру житлової субсидії здійснюється, виходячи з вартості спожитої електроенергії, розрахованої відповідно до пункту 7.3 цього розділу.
7.3. Особливості розрахунків щодо визначення розміру субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг та електроенергії за наявності окремого обліку споживання електроенергії за проміжками часу (двозонні та тризонні тарифи):
7.3.1. За наявності окремого обліку споживання електроенергії за проміжками часу (двозонні та тризонні тарифи) розрахунок розміру житлової субсидії здійснюється, виходячи з вартості спожитої електроенергії, розрахованої відповідно до пункту 2.3 Порядку застосування тарифів на електроенергію , затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики від 23 квітня 2012 року № 498, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23 квітня 2012 року за № 599/20912, та Порядку визначення плати за електричну енергію побутовими споживачами, які розраховуються за електроенергію за тарифами, диференційованими за періодами часу, та мають пільги в оплаті житлово-комунальних послуг , затвердженого постановою Національної комісії регулювання електроенергетики України від 14 липня 2006 року № 910, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14 вересня 2006 року за № 1051/12925, з урахуванням обсягів електричної енергії відповідної зони доби.
Якщо загальний обсяг фактично спожитої електроенергії не перевищує норми споживання, розрахунок житлової субсидії здійснюється, виходячи з вартості фактично використаного обсягу по кожній зоні доби окремо.
Якщо загальний обсяг фактично спожитої електроенергії перевищує норму споживання, розрахунок житлової субсидії проводиться, виходячи з вартості електроенергії за встановленими нормами. При цьому для розрахунку житлової субсидії враховується обсяг спожитої електроенергії для кожної зони доби (Оі), який розраховується за формулою:
Оі=Н/ФхФі,
де
Н - норма споживання електроенергії, кВт x год;
Ф - обсяг фактичного споживання електроенергії, кВт x год;
Фі - обсяг фактичного споживання електроенергії за кожною зоною доби, кВт x год.
Приклад розрахунку житлової субсидії за наявності окремого обліку споживання електроенергії за проміжками часу наведено у додатку до цієї Методики (приклад 5).
7.4. Особливості розрахунків щодо визначення розміру субсидій для відшкодування витрат на оплату централізованого опалення та житлово-комунальних послуг:
7.4.1. У разі встановлення будинкових засобів обліку теплової енергії житлова субсидія призначається, виходячи з обсягу середньомісячного фактичного споживання теплової енергії за попередній опалювальний період, а в разі відсутності показників фактичного споживання послуги у попередньому опалювальному періоді, виходячи з норм, затверджених для нарахування плати за опалення за відсутності засобів обліку.
7.4.2. На підставі відомостей підприємств, які надають послуги з теплопостачання, виконуються перерахунки призначених житлових субсидій після закінчення строку отримання житлової субсидії (або щомісяця), виходячи з вартості місячного обсягу фактичного споживання теплової енергії на 1 кв. метр та нормативу опалюваної площі (у межах фактичної опалюваної площі).
Приклад розрахунку житлової субсидії за наявності будинкових засобів теплової енергії у будинках з централізованим опаленням наведено в додатку до цієї Методики (приклад 6).
7.5. Розрахунки щодо визначення розміру субсидії для відшкодування витрат на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива та оплату житлово-комунальних послуг:
7.5.1. Субсидія для придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива та відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг надається на календарний рік. При цьому субсидія на оплату житлово-комунальних послуг надається з місяця звернення за її призначенням до кінця поточного року.
Розрахунки щодо визначення розміру субсидії для відшкодування витрат на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива і житлово-комунальні послуги здійснюються у такій послідовності:
визначається річний сукупний дохід і обов’язкова частка плати за скраплений газ, тверде та рідке пічне побутове паливо та житлово-комунальні послуги у цьому доході;
визначається розмір плати за скраплений газ, тверде та рідке пічне побутове паливо та житлово-комунальні послуги на календарний рік за встановленими нормами споживання;
визначається розмір субсидії як різниця між розміром плати за скраплений газ, тверде та рідке пічне побутове паливо і комунальні послуги на календарний рік за встановленими нормами споживання і обов’язковою часткою плати. Якщо обсяг витрачання води, електричної та теплової енергії вимірюється засобами їх обліку, розмір субсидії для відшкодування їх оплати розраховується, виходячи з фактичного споживання послуг, але не більше від встановлених норм споживання. При цьому фактичне споживання послуг визначається за строк дії попередньої субсидії, а в разі першого звернення - за попередній строк, що відповідає строку, на який призначається субсидія;
визначається окремо на скраплений газ, тверде та рідке пічне побутове паливо та на кожний вид житлово-комунальних послуг річна обов’язкова частка плати за них у межах норм споживання пропорційно до їх частки у загальній річній вартості цих послуг, взятій для розрахунку субсидії;
визначається розмір субсидії на скраплений газ, тверде та рідке пічне побутове паливо як різниця між розміром плати за скраплений газ, тверде та рідке пічне побутове паливо на календарний рік за встановленими нормами споживання та обов’язковою часткою плати за них;
визначається окремо на кожний вид житлово-комунальних послуг місячна обов’язкова частка плати в межах норм споживання шляхом ділення річної обов’язкової частки плати на 12 місяців;
визначається розмір щомісячної субсидії для відшкодування витрат на оплату кожного виду житлово-комунальних послуг як різниця між місячною вартістю послуги, взятою до розрахунку субсидії, та місячною обов’язковою часткою плати за неї.
7.5.2. При розрахунках округлення проводиться до другого знака після коми шляхом відкидання десятих частин копійок. Відхилення, що виникає за рахунок округлення, враховується при визначенні розміру субсидії на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива.
Приклад розрахунку розміру субсидії для відшкодування витрат на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива та оплату житлово-комунальних послуг наведено в додатку до цієї Методики (приклад 7).
7.6. Розрахунки щодо визначення розміру субсидії для відшкодування витрат на придбання скрапленого газу та оплату житлово-комунальних послуг за наявності централізованого опалення (опалення електроенергією), плата за яке нараховується лише в опалювальний період:
7.6.1. Субсидія для відшкодування витрат на придбання скрапленого газу та оплату житлово-комунальних послуг надається на календарний рік. При цьому субсидія на оплату житлово-комунальних послуг надається з місяця звернення за її призначенням до кінця поточного року.
7.6.2. Розрахунки субсидії на придбання скрапленого газу та на оплату житлово-комунальних послуг за наявності централізованого опалення (електроопалення), плата за яке нараховується лише в опалювальний період, здійснюються у послідовності, визначеній пунктом 7.5 цього розділу.
При цьому:
річний розмір плати за централізоване опалення (електроопалення) розраховується шляхом множення місячної вартості централізованого опалення (опалення електроенергією) за встановленими нормами споживання на кількість місяців опалювального періоду, а річна плата за інші житлово-комунальні послуги - шляхом множення місячної вартості цих послуг за встановленими нормами споживання на 12 місяців;
місячний розмір обов’язкової частки плати за централізоване опалення (електроопалення) розраховується шляхом ділення річного розміру обов’язкової частки плати на кількість календарних місяців опалювального періоду, а на інші житлово-комунальні послуги - шляхом ділення річного розміру обов’язкової частки на 12 місяців;
субсидія для відшкодування витрат на оплату централізованого опалення (електроопалення) нараховується лише протягом опалювального періоду. Якщо початок (кінець) опалювального періоду встановлений не з першого числа (до останнього числа) місяця, то в кінці опалювального періоду та після закінчення строку призначення субсидії здійснюється перерахунок її розміру, виходячи з фактичної вартості опалення в неповні місяці опалювального періоду.
Приклад розрахунку субсидії для відшкодування витрат на придбання скрапленого газу та оплату житлово-комунальних послуг за наявності централізованого опалення, плата за яке нараховується лише в опалювальний період, наведено у додатку до цієї Методики (приклад 8).
7.7. Розрахунки щодо визначення розміру субсидії для відшкодування витрат на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива та оплату житлово-комунальних послуг з урахуванням пільг педагогічним, медичним та фармацевтичним працівникам і працівникам культури:
7.7.1. Пільги педагогічним, медичним та фармацевтичним працівникам і працівникам культури надаються щомісяця шляхом зменшення плати за користування житлом з опаленням та освітленням відповідно до Порядку надання пільг, компенсацій і гарантій працівникам бюджетних установ, військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31 березня 2003 року № 426.
7.7.2. Установи, в яких працюють педагогічні, медичні та фармацевтичні працівники і працівники культури, щомісяця до 5 числа наступного місяця подають в установленому порядку органам праці та соціального захисту населення, підприємствам і організаціям, що надають послуги, відомості про працівників та розмір грошового еквівалента пільг.
Якщо у складі зареєстрованих у житловому приміщенні осіб є особи, які користуються зазначеними пільгами, проте на час звернення за призначенням житлової субсидії відсутні відомості про грошовий еквівалент пільг, які будуть надані в строк надання житлової субсидії, розмір субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг при її призначенні визначається без врахування зазначених пільг.
7.7.3. Після закінчення строку дії такої житлової субсидії (або щомісяця) здійснюється перерахунок її розміру за кожним видом послуг на підставі даних підприємств про фактичне використання послуги та даних установ про щомісячно нараховані пільги. При цьому вартість послуги, взятої до розрахунку житлової субсидії, зменшується на грошовий еквівалент наданої на цю послугу пільги. Невикористані перераховані кошти повертаються (перераховуються) організаціями, що надають послуги, на рахунок органів праці та соціального захисту населення або зараховуються цими організаціями в рахунок фінансування призначених іншим одержувачам житлових субсидій.
Приклад розрахунку субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг педагогічним, медичним та фармацевтичним працівникам і працівникам культури наведено в додатку до цієї Методики (приклад 9).
7.7.4. Призначення субсидії для відшкодування витрат на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива та оплату житлово-комунальних послуг проводиться після використання пільговиком права на пільгу на придбання палива. При цьому для розрахунку житлової субсидії приймається вартість скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива в межах встановлених норм, зменшена на грошовий еквівалент наданої пільги.
VIII. Перерахунки розміру житлових субсидій
8.1. Якщо протягом строку призначення житлової субсидії фактична плата за окремий вид послуг змінюється, перерахунок розміру житлової субсидії здійснюється у межах норм споживання лише за цим окремим видом послуг.
8.2. Перерахунок житлової субсидії у межах установленого строку її призначення без звернень громадян проводиться у разі:
зміни цін і тарифів на послуги, на оплату яких призначено житлову субсидію;
встановлення Кабінетом Міністрів України нового розміру витрат громадян на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива;
внесення змін до законодавства в частині надання окремим категоріям громадян пільг на оплату житлово-комунальних послуг.
В інших випадках перерахунок житлової субсидії в межах установленого строку її призначення проводиться за особистим зверненням громадян.
Порядок проведення перерахунків призначених житлових субсидій визначається Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями або за їх згодою районними, районними в містах Києві і Севастополі державними адміністраціями та виконавчими органами міських і районних рад.
Приклад перерахунку розміру житлової субсидії у зв’язку з підвищенням тарифів на електроенергію для населення наведено в додатку до цієї Методики (приклад 10).
8.3. Після закінчення строку надання житлової субсидії (або щомісяця), призначеної за наявності засобів обліку газу, води, електричної або теплової енергії, здійснюється перерахунок розміру житлової субсидії за кожний з місяців цього періоду на підставі місячних показників фактичного використання зазначених послуг.
У разі коли після закінчення строку отримання житлової субсидії зазначені послуги використано на суму, меншу від суми призначеної субсидії та обов'язкової частки плати в межах норм споживання, невикористані перераховані кошти повертаються (перераховуються) організаціями, що надають послуги, на рахунок органів праці та соціального захисту населення або зараховуються цими організаціями в рахунок фінансування призначених іншим одержувачам житлових субсидій.
У разі коли після закінчення строку отримання субсидії зазначені послуги використано на суму, більшу від суми призначеної житлової субсидії та обов’язкової частки плати в межах норм споживання, органи праці та соціального захисту населення перераховують розмір призначеної житлової субсидії, виходячи з вартості фактично спожитих послуг, але не більше від встановлених норм.
Після закінчення строку надання житлової субсидії (або щомісяця), призначеної за наявності засобів обліку газу, води, електричної або теплової енергії, організації, що надають послуги, для здійснення перерахунку розміру житлової субсидії надають органам праці та соціального захисту населення інформацію про помісячне фактичне використання зазначених ресурсів.
Приклад перерахунку розміру житлової субсидії на оплату природного газу на підставі місячних показників фактичного використання газу наведено в додатку до цієї Методики (приклад 11).
8.4. Після закінчення строку надання житлової субсидії здійснюється перерахунок житлової субсидії за ресурси, споживання яких не вимірюється засобами обліку, за поданням виконавців послуг про зміну вартості фактично наданих послуг у зв’язку з припиненням їх надання або наданням їх не в повному обсязі. Зазначене подання здійснюється виконавцями послуг не пізніше ніж протягом місяця після здійснення перерахунку вартості фактично наданих послуг.
Якщо організація, яка надає послуги, зробила перерахунок у зв’язку з відсутністю послуги і її оплата відсутня протягом певного періоду, одержувач житлової субсидії не сплачує обов'язкової частки плати за період, за який зроблено перерахунок.
Житлова субсидія призначається на житлово-комунальні послуги, якими користується заявник на час звернення, на підставі відомостей виконавців послуг.
У разі перерви у централізованому гарячому водопостачанні норма споживання природного газу на плиту газову відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 08 червня 1996 року № 619 "Про затвердження норм споживання природного газу населенням у разі відсутності газових лічильників" встановлюється 18,3 куб. метра на людину на місяць. За цей період населення не здійснює плату за користування централізованим гарячим водопостачанням. Газопостачальна організація після закінчення півріччя надсилає абоненту перерахунок за спожитий газ у період відсутності централізованого гарячого водопостачання.
Якщо житлова субсидія призначається за наявності гарячого водопостачання, то при розрахунку вартості послуг враховується вартість гарячого водопостачання та вартість газу за відповідними нормами споживання. У строк дії такої житлової субсидії в разі припинення централізованого гарячого водопостачання громадяни, яким призначено житлові субсидії, не сплачують визначеної їм обов’язкової частки плати за гаряче водопостачання, а сплачують збільшення вартості газу за відповідний період.
Якщо при зверненні за житловою субсидією заявник надає довідки від виконавців послуг про відсутність гарячого водопостачання та про підвищену норму споживання газу, житлова субсидія розраховується, виходячи з підвищеної норми споживання газу (18,3 куб. метра). При цьому з переліку послуг, на які надається житлова субсидія, виключається послуга з гарячого водопостачання.
Приклад перерахунку розміру житлової субсидії за даними теплокомуненерго про відсутність гарячого водопостачання протягом певного періоду наведено в додатку до цієї Методики (приклад 12).
IX. Припинення надання житлової субсидії
9.1. Надання раніше призначеної житлової субсидії припиняється:
за поданням житлово-експлуатаційних організацій, житлово-будівельних (житлових) кооперативів, об’єднань співвласників багатоквартирного будинку та організацій, що надають житлово-комунальні послуги, якщо одержувач житлової субсидії не сплачує відповідну частку житлово-комунальних послуг, за винятком випадків, пов’язаних із затримкою виплати заробітної плати, пенсії тощо, яка підтверджується відповідними документами, - з місяця, в якому надійшло таке подання. Подання надається зазначеними організаціями органам праці та соціального захисту населення до 10 числа місяця, що настає за місяцем, в якому виникли такі обставини;
якщо одержувач житлової субсидії приховав або свідомо подав недостовірні дані про доходи та майновий стан, що вплинули на встановлення права на житлову субсидію і визначення її розміру, внаслідок чого йому була надміру перерахована сума житлової субсидії, - з місяця, у якому виявлено порушення;
у разі переїзду сім'ї в іншу місцевість та настання обставин, що унеможливлюють надання житлової субсидії (зокрема смерть одинокої особи), - з місяця, що настає за місяцем, в якому відбулися зміни;
у разі набуття права власності на житло (житлове приміщення) іншою особою, яка не була в ньому зареєстрована на перше число місяця, з якого призначена житлова субсидія, - з місяця, що настає за місяцем, в якому відбулися зміни;
за заявою уповноваженого власника (співвласника) житла, наймача житла у державному та громадському житловому фонді, члена житлово-будівельного кооперативу, власника (співвласника) житлового приміщення, на якого відкрито особовий рахунок, - з місяця, що настає за місяцем її подання, якщо інше не обумовлено заявою.

................
Перейти до повного тексту