- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
НАЦІОНАЛЬНЕ АГЕНТСТВО УКРАЇНИ З ПИТАНЬ ВИЯВЛЕННЯ, РОЗШУКУ ТА УПРАВЛІННЯ АКТИВАМИ, ОДЕРЖАНИМИ ВІД КОРУПЦІЙНИХ ТА ІНШИХ ЗЛОЧИНІВ
НАКАЗ
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
23 квітня 2020 р.
за № 374/34657
Про затвердження Інструкції про порядок розгляду звернень та організації особистого прийому громадян в АРМА та його міжрегіональних територіальних управліннях
Відповідно до Закону України
"Про звернення громадян", Указу Президента України від 07 лютого 2008 року
№ 109 "Про першочергові заходи щодо забезпечення реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування", постанови Кабінету Міністрів України від 14 квітня 1997 року
№ 348 "Про затвердження Інструкції з діловодства за зверненнями громадян в органах державної влади і місцевого самоврядування, об'єднаннях громадян, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форм власності, в засобах масової інформації" та з метою реалізації конституційного права громадян на особисте звернення до АРМА та його міжрегіональних територіальних управлінь
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Інструкцію про порядок розгляду звернень та організації особистого прийому громадян в АРМА та його міжрегіональних територіальних управліннях, що додається.
2. Визнати таким, що втратив чинність,
наказ АРМА від 22 листопада 2017 року № 140 "Про затвердження Інструкції про порядок розгляду звернень та організації особистого прийому громадян в Національному агентстві України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів", зареєстрований в Міністерстві юстиції України 21 грудня 2017 року за № 1544/31412.
3. Управлінню діловодства, ресурсного забезпечення та організації закупівель разом із Управлінням правового забезпечення в установленому порядку забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
4. Відділу комунікації та промоції забезпечити оприлюднення цього наказу на офіційному веб-сайті АРМА.
5. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
6. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Національного
агентства України з питань
виявлення, розшуку
та управління активами,
одержаними від корупційних
та інших злочинів
14 лютого 2020 року № 107
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
23 квітня 2020 р.
за № 374/34657
ІНСТРУКЦІЯ
про порядок розгляду звернень та організації особистого прийому громадян в АРМА та його міжрегіональних територіальних управліннях
I. Загальні положення
1. Цю Інструкцію розроблено відповідно до
статті 40 Конституції України, Закону України
"Про звернення громадян" (далі - Закон), Указу Президента України від 07 лютого 2008 року
№ 109 "Про першочергові заходи щодо забезпечення реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування", постанов Кабінету Міністрів України від 14 квітня 1997 року
№ 348 "Про затвердження Інструкції з діловодства за зверненнями громадян в органах державної влади і місцевого самоврядування, об'єднаннях громадян, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форм власності, в засобах масової інформації" (далі - Інструкція № 348), від 24 вересня 2008 року
№ 858 "Про затвердження Класифікатора звернень громадян", від 24 червня 2009 року
№ 630 "Про затвердження Методики оцінювання рівня організації роботи із зверненнями громадян в органах виконавчої влади".
2. Цією Інструкцією регламентуються порядок розгляду звернень та особистого прийому громадян в АРМА та міжрегіональних територіальних управліннях АРМА (далі - територіальні управління).
4. Розгляд звернень в АРМА (територіальному управлінні) здійснюється відповідно до конституційних принципів, що забезпечують реалізацію та гарантування права громадян на звернення до АРМА (територіального управління).
5. Терміни у цій Інструкції вживаються у таких значеннях:
дублетні звернення - звернення тієї самої особи (групи осіб) з того самого питання, що відправлені особою різним адресатам та надіслані ними на розгляд за належністю до АРМА (територіального управління);
заява (клопотання) - звернення громадян із проханням про сприяння реалізації закріплених
Конституцією та чинним законодавством їх прав та інтересів або повідомлення про порушення чинного законодавства чи недоліки в діяльності підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, народних депутатів України, депутатів місцевих рад, посадових осіб, а також висловлення думки щодо поліпшення їх діяльності. Клопотання - письмове звернення з проханням про визнання за особою відповідного статусу, прав чи свобод тощо;
звернення - викладена в письмовій або усній формі пропозиція, заява (клопотання) чи скарга громадянина;
індивідуальне звернення - звернення однієї особи, подане особисто або через уповноважену особу, повноваження якої оформлені відповідно до вимог законодавства, колективне - двох та більше осіб (групи осіб);
масові звернення - звернення, що надходять у великій кількості від різних громадян з однаковим змістом або суттю питання;
неодноразові звернення - звернення особи (групи осіб), які надійшли до АРМА (територіального управління) з того самого питання, що і попереднє звернення, проте на попереднє звернення відповідь ще не надана, а визначений законодавством строк його розгляду ще не закінчився;
первинні звернення - звернення, які:
надійшли від окремої особи (групи осіб), яка (які) вперше звернулася (звернулися) до АРМА (територіального управління);
надійшли від окремої особи (групи осіб), яка (які) не вперше звернулася (звернулися) до АРМА (територіального управління), але питання, що порушене у зверненні, жодним чином не стосується попередніх звернень або є достатньо підстав для визнання звернення первинним;
надійшли від окремої особи (групи осіб), яка (які) не вперше звернулася (звернулися) до АРМА (територіального управління), але попередні звернення з питання, що порушене у зверненні, визнавались анонімними;
повторні звернення - звернення, у яких:
викладається звернення від того самого громадянина з того самого питання, якщо перше не вирішено по суті або вирішено в неповному обсязі;
оскаржується рішення, прийняте у зв'язку з попереднім зверненням громадянина;
повідомляється про несвоєчасний розгляд попереднього звернення, якщо з часу його надходження минув визначений законодавством строк розгляду, проте відповідь громадянину не надавалася;
звертається увага на інші недоліки, допущені під час вирішення попереднього звернення громадянина;
викладається звернення від того самого громадянина з того самого питання, якщо перше вирішено по суті;
пропозиція (зауваження) - звернення громадян, де висловлюються порада, рекомендація щодо діяльності органів державної влади і місцевого самоврядування, депутатів усіх рівнів, посадових осіб, а також думки щодо врегулювання суспільних відносин та умов життя громадян, вдосконалення правової основи державного і громадського життя, соціально-культурної та інших сфер діяльності держави і суспільства;
скарга - звернення з вимогою про поновлення прав і захисту законних інтересів громадян, порушених діями (бездіяльністю), рішеннями державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, об'єднань громадян, посадових осіб.
Інші терміни у цій Інструкції вживаються у значеннях, наведених у
Законі та інших актах законодавства з питань звернень громадян.
6. Подання (надсилання) звернення громадянином до АРМА (територіального управління) передбачає його згоду на оброблення і використання персональних даних відповідно до Закону України
"Про захист персональних даних".
7. Додержання вимог цієї Інструкції є обов'язковим для всіх самостійних структурних підрозділів АРМА (територіального управління) та головних спеціалістів, які підпорядковуються безпосередньо Голові АРМА (керівнику територіального управління).
II. Обмеження дії Інструкції
1. Положення цієї Інструкції не поширюються на порядок розгляду звернень органів досудового розслідування, прокуратури, судів, направлених до АРМА (територіального управління) у порядку, визначеному Законом України
"Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів", звернень громадян у порядку, встановленому кримінально-процесуальним, цивільно-процесуальним, адміністративним судочинством, трудовим законодавством, законодавством про захист економічної конкуренції, законами України
"Про судоустрій і статус суддів",
"Про доступ до судових рішень",
"Про запобігання корупції",
"Про виконавче провадження".
2. Порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб'єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначається
Законом та іншими організаційно-розпорядчими документами АРМА (територіального управління). Положення цієї Інструкції на такі відносини не поширюються.
III. Організація роботи з питань приймання, попереднього розгляду та реєстрації звернень громадян
1. Звернення до АРМА (територіального управління) подаються індивідуально або колективно в усній (записане на особистому прийомі службовою особою або викладене за допомогою засобів телефонного зв'язку через телефонну "гарячу лінію") та письмовій формі.
Письмове звернення може бути надіслане поштою, через скриньку "Для кореспонденції" або передане громадянином до АРМА (територіального управління) особисто чи через уповноважену ним особу, повноваження якої оформлені відповідно до законодавства, а також з використанням мережі Інтернет, засобів електронного зв'язку (електронне звернення).
Електронне звернення надсилається на офіційну електронну пошту АРМА (територіального управління), а також шляхом надсилання на офіційну електронну пошту АРМА (територіального управління) заповненої форми для подання електронних звернень громадян до АРМА (територіального управління) (додаток 1), яка розміщена на офіційному вебсайті АРМА у мережі Інтернет, та шляхом надсилання електронного звернення через Єдиний державний веб-портал електронних послуг "Портал Дія".
2. Діловодство за зверненнями громадян ведеться окремо від інших видів діловодства у порядку, встановленому цією Інструкцією, та покладається в центральному апараті АРМА на структурний підрозділ, що організовує роботу зі зверненнями громадян в АРМА (далі - Підрозділ), а в територіальних управліннях - на особу, відповідальну за організацію роботи зі зверненнями громадян в територіальному управлінні (далі - відповідальна особа).
У разі виникнення обставин, пов'язаних із прийманням, реєстрацією, обліком, зберіганням та оформленням звернень, які не врегульовані цією Інструкцією, до них застосовується Інструкція з діловодства АРМА (територіального управління) та інші організаційно-розпорядчі документи АРМА (територіального управління).
3. Ведення діловодства за зверненнями громадян, які містять відомості, що становлять інформацію з обмеженим доступом, здійснюється відповідно до законодавства України.
4. Усі звернення, що надійшли до АРМА (територіального управління), приймаються, проходять попередній розгляд, реєструються із встановленням строків Підрозділом (відповідальною особою) в день їх надходження (ті, що надійшли в неробочий час та день, - наступного після нього робочого дня) в журналі реєстрації звернень громадян (додаток 2) та/або автоматизованій інформаційній системі документообігу (далі - СЕД).
5. Звернення, що надходять від державної установи "Урядовий контактний центр", реєструються відповідно до вимог цієї Інструкції.
6. Конверти (вирізки з них) зберігаються разом зі зверненнями.
7. Кожному зверненню громадянина встановлюються відповідний реєстраційний індекс та дата реєстрації.
Реєстраційний індекс звернень громадян може складатися із частин, які відокремлюються одна від одної тире або скісною рискою. У разі потреби реєстраційний індекс може бути доповнений іншими позначками.
Реєстраційний індекс звернень громадян складається з початкової літери прізвища заявника, порядковий номер звернення, що надійшло, та року реєстрації (наприклад, М-582-20). Реєстраційний індекс може бути доповнений іншими позначеннями, що забезпечують систематизацію, пошук, аналіз і зберігання звернень.
У разі надходження повторних звернень їм надається черговий реєстраційний індекс, а у відповідному журналі реєстрації або у відповідному полі реєстраційно-моніторингової картки СЕД (далі - РМК) зазначається реєстраційний індекс першого звернення. На верхньому полі першого аркуша повторних звернень праворуч і у відповідному журналі реєстрації робиться позначка "ПОВТОРНО" і долучається все попереднє листування.
Дублетні звернення обліковуються за реєстраційним індексом першого звернення з додаванням порядкового номера, що проставляється через дріб (наприклад, М-582-20/1, М-582-20/2, М-582-20/3).
Реєстраційний індекс та дата реєстрації зазначаються у реєстраційному штампі АРМА (територіального управління) (додаток 3), що проставляється в нижньому правому куті або на іншому вільному від тексту місці першої сторінки документа, крім місця, призначеного для підшивання, та містить найменування органу, що провів реєстрацію. Реєстраційний штамп проставляється відповідними технічними засобами.
На вимогу громадянина, який подав письмове звернення до АРМА (територіального управління), на першому аркуші копії звернення проставляється реєстраційний номер і така копія повертається особі.
Реєстрація письмової відповіді на звернення здійснюється у відповідному журналі реєстрації відповідей на звернення або СЕД.
Реєстраційний номер письмової відповіді на звернення складається з порядкового номера, реєстраційного номера звернення, року реєстрації, та індексу виконавця (наприклад, 25/М-582-20/9, де 25 - порядковий номер, М-582-20 - реєстраційний номер звернення, 9 - індексу виконавця).
Реєстраційний індекс письмової відповіді може складатися із частин, які відокремлюються одна від одної тире або скісною рискою. У разі потреби реєстраційний індекс може бути доповнений іншими позначками.
Перед реєстрацією документів-відповідей працівники Підрозділу (відповідальна особа) зобов'язані (зобов'язана) перевірити правильність оформлення документа (склад і розміщення всіх реквізитів); наявність і правильність зазначення адреси та порядок поштового відправлення; наявність на документі відмітки про додатки; наявність усіх необхідних підписів на документі та додатках до нього; наявність віз на копії вихідного документа, що залишається у справах; наявність і повноту додатків; відповідність кількості примірників кількості адресатів.
Під час особистого прийому громадян відомості щодо кожного заявника вносяться до картки особистого прийому громадян в АРМА (територіальному управлінні) (додаток 4) та журналу обліку особистого прийому громадян в АРМА (територіальному управлінні) (далі - Журнал обліку) (додаток 5).
Попереднє опрацювання звернень громадян проводиться Підрозділом (відповідальною особою) з метою визначення:
належності документа до звернень громадян;
ознак надходження та виду звернень громадян;
суті та стислого змісту звернень громадян.
8. В електронному зверненні також має бути зазначено електронну поштову адресу, на яку заявнику може бути надіслано відповідь, або інформацію про інші засоби зв'язку з ним.
Застосування кваліфікованого електронного підпису при надсиланні електронного звернення не вимагається.
9. Письмове звернення надсилається або передається громадянином до АРМА (територіального управління) особисто чи через уповноважену ним особу, повноваження якої мають бути оформлені згідно з вимогами законодавства. Звернення в інтересах неповнолітніх і недієздатних осіб подається їх законними представниками.
Письмове звернення без зазначення місця проживання, не підписане автором (авторами), а також таке, з якого неможливо встановити авторство, визнається анонімним і розгляду не підлягає.
10. Анонімні звернення після реєстрації доводяться до відома Голови АРМА або його заступників, відповідно до розподілу функціональних повноважень, а в територіальних управліннях - керівника територіального управління.
Рішення про визнання звернення анонімним приймається комісією АРМА, яка затверджується наказом АРМА, а в територіальних управліннях - відповідною комісією, утвореною в територіальному управлінні.
Комісія приймає рішення про визнання звернення анонімним за поданням Підрозділу (відповідальної особи). Не пізніше ніж через десять днів від дня надходження звернення складає акт про визнання звернення анонімним та таким, що не відповідає вимогам
Закону (далі - Акт) (додаток 6).
Оригінал анонімного звернення разом із Актом підшиваються до справи.
11. Анонімне повідомлення про можливі факти корупційних або пов'язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України
"Про запобігання корупції" підлягає розгляду, якщо наведена у ньому інформація стосується конкретної особи, містить фактичні дані, які можуть бути перевірені.
Анонімне повідомлення про можливі факти корупційних або пов'язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України
"Про запобігання корупції" підлягає перевірці у строк не більше п'ятнадцяти днів від дня його отримання. Якщо у вказаний строк перевірити інформацію, що міститься в повідомленні, неможливо, Голова АРМА (керівник територіального управління) або його заступник відповідно до розподілу функціональних повноважень продовжують строк розгляду повідомлення до тридцяти днів від дня його отримання.
12. Усне звернення викладається громадянином на особистому прийомі або за допомогою засобів телефонного зв'язку через телефонну "гарячу лінію" та записується (реєструється) посадовою особою Підрозділу (відповідальною особою).
13. Усні звернення, які надійшли за допомогою засобів телефонного зв'язку без надання громадянами відомостей відповідно до вимог частини сьомої
статті 5 Закону, вважаються анонімними.
IV. Розгляд звернень
1. Розгляд звернень громадян спрямовується на об'єктивне вирішення порушених авторами звернень питань, підготовку, супроводження, прийняття рішення про усунення причин і умов, які спонукають авторів скаржитись, надання відповідних роз'яснень, у тому числі за результатами вивчення та перевірки на місцях викладених у зверненнях обставин, проведення інших заходів.
2. Звернення громадян, оформлені належним чином і подані в установленому порядку, підлягають розгляду відповідно до положень цієї Інструкції.
3. Після реєстрації та перевірки наявності попереднього листування звернення передаються Підрозділом (відповідальною особою) на розгляд Голови АРМА (керівника територіального управління) або його заступників відповідно до розподілу функціональних повноважень в день їх надходження або наступного робочого дня у разі надходження документів у неробочий час.
4. Стосовно кожного звернення, зокрема повторного, Головою АРМА (керівником територіального управління) або його заступниками відповідно до розподілу функціональних повноважень не пізніше ніж у п'ятиденний строк має бути прийняте одне з таких рішень:
прийняти до розгляду;
надіслати за належністю до іншого державного органу, якщо питання, порушені у зверненні, не належать до компетенції АРМА (територіального управління), про що одразу повідомляється громадянин;
залишити без розгляду за наявності підстав, визначених у
статті 8 Закону;
повернути звернення заявнику з наданням відповідних роз'яснень.
5. Розглянуті Головою АРМА (керівником територіального управління) або його заступниками відповідно до розподілу функціональних повноважень звернення повертаються з відповідною резолюцією до Підрозділу (відповідальної особи), який (яка) того самого дня вносить інформацію стосовно виконавця до відповідного реєстраційного журналу або РМК СЕД і передає звернення на виконання, відповідно до резолюції.
Забороняється направляти скарги громадян на виконання посадовим особам АРМА (територіального управління), дії чи рішення яких оскаржуються.
6. Резолюція може містити доручення керівнику самостійного структурного підрозділу АРМА (територіального управління) або головному спеціалісту, який підпорядковується безпосередньо Голові АРМА (керівникові територіального управління), щодо підготовки проєкту відповіді на звернення або надання відповіді на звернення.
7. Самостійний структурний підрозділ АРМА (територіального управління) або головний спеціаліст, який підпорядковується безпосередньо Голові АРМА (керівнику територіального управління) готує інформацію по суті звернення.
8. Звернення, яке має декілька виконавців, передається виконавцям у порядку визначення їх у резолюції або одночасно у вигляді копій з передачею оригіналу головному виконавцю, визначеному в резолюції першим.
9. Відповідальність за надання відповіді на звернення несуть особи, зазначені у резолюції керівництва АРМА (територіального управління), та працівники, яким безпосередньо доручено виконання.
10. Головний виконавець організовує роботу співвиконавців, зокрема визначає строки подання ними пропозицій, порядок погодження і підготовки проєкту відповіді.
11. Співвиконавці відповідають за підготовку на належному рівні та своєчасне подання пропозицій головному виконавцю. У разі несвоєчасного подання пропозицій співвиконавцями головний виконавець інформує про це особу, яка надала доручення (наклала резолюцію на звернення).
12. Перед поданням проєкту відповіді на підпис Голові АРМА (керівнику територіального управління) або особі, яка виконує його обов'язки, працівник, який підготував відповідь, зобов'язаний перевірити правильність складання та оформлення відповіді, посилань на акти законодавства, уточнити цифрові дані, наявність необхідних віз посадових осіб, що погоджують документ відповідно до їх компетенції, та додатків.
13. Відповідь заявнику надається на підпис разом з відповідним зверненням, інформацією співвиконавців та попереднім листуванням (за наявності).
14. Відповідь на звернення має бути вмотивованою та ґрунтуватися на нормах чинного законодавства.
15. Відповідь на звернення повинна містити повідомлення про те, що персональні дані, вказані заявником у зверненні (запиті), захищаються та обробляються АРМА (територіальним управлінням) відповідно до Закону України "Про захист персональних даних" (додаток 7).
16. Звернення від осіб з інвалідністю внаслідок війни, Героїв України, Героїв Радянського Союзу, Героїв Соціалістичної Праці, жінок, яким присвоєно почесне звання України "Мати-героїня", беруться під особистий контроль та розглядаються Головою АРМА (керівником територіального управління) особисто.
Звернення громадян, які мають установлені законодавством пільги, розглядаються у першочерговому порядку.
17. Після підписання відповіді на звернення головний виконавець передає відповідь разом з усіма документами, що її стосуються, для реєстрації та відправки до Підрозділу (відповідальній особі).
18. Звернення громадян після їх вирішення з усіма документами щодо їх розгляду і вирішення мають бути повернуті до Підрозділу (відповідальній особі) для централізованого формування справи, картотек, банку даних. Формування і зберігання справ у виконавців забороняються.
19. Схоронність документів і листування щодо звернень громадян під час їх розгляду самостійними структурними підрозділами АРМА (територіального управління) забезпечується керівниками самостійних структурних підрозділів АРМА (територіального управління).
21. Відповіді на звернення громадян надсилаються на бланках АРМА (територіального управління).
22. Не підлягають розгляду та вирішенню:
повторні звернення від одного й того самого громадянина з одного й того самого питання, якщо перше вирішено по суті;
скарги на рішення, що оскаржувалися, подані з порушенням строків, визначених
статтею 17 Закону.
Рішення про припинення розгляду таких звернень приймається Головою АРМА (керівником територіального управління) або його заступниками відповідно до розподілу функціональних повноважень на підставі мотивованого висновку виконавця, погодженого його керівником, про що повідомляється заявник.
23. Розгляд звернень, що надходять від державної установи "Урядовий контактний центр", здійснюється відповідно до
Порядку взаємодії Офісу Президента України, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади, Секретаріату Кабінету Міністрів України та державної установи "Урядовий контактний центр" із забезпечення належного реагування на звернення, які надходять за допомогою засобів телефонного зв'язку та з використанням Інтернету, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 листопада 2019 року № 976.
Звернення, що надходять до АРМА (територіального управління) від державної установи "Урядовий контактний центр", розглядаються у строки, встановлені
статтею 20 Закону.
Інформація про результати розгляду звернень разом з електронним примірником листа або його фотокопією, яким поінформовано заявника, вноситься в реєстраційну картку Єдиної електронної бази даних звернень державної установи "Урядовий контактний центр" Підрозділом (відповідальною особою).
24. Рішення, дії (бездіяльність) посадових осіб АРМА (територіального управління) можуть бути оскаржені у випадках, визначених
статтею 4 Закону.
V. Права громадянина при розгляді заяви чи скарги
1. Громадянин, який звернувся із заявою чи скаргою до АРМА (територіального управління), має право:
................Перейти до повного тексту