- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
8 травня 2003 р.
за N 357/7678
( Постанова втратила чинність на підставі Постанови
Національного банку
N 22 від 21.01.2004 )
Про затвердження Змін до Інструкції про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті
1. Затвердити Зміни до Інструкції про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті, затвердженої постановою Правління Національного банку України від 29.03.2001
N 135 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 25.04.2001 за N 368/5559 (зі змінами), що додаються.
2. Департаменту платіжних систем (В.М. Кравець) після державної реєстрації в Міністерстві юстиції України довести зміст цієї постанови до відома територіальних управлінь Національного банку України та банків України для використання в роботі, а банкам - до відома своїх клієнтів.
3. Територіальним управлінням Національного банку України та банкам України протягом місяця після державної реєстрації в Міністерстві юстиції України цієї постанови доопрацювати програмне забезпечення системи автоматизації банку щодо внесення змін до правил формування електронного розрахункового документа.
4. Департаменту інформатизації (А.С. Савченко) протягом місяця після державної реєстрації в Міністерстві юстиції України цієї постанови розробити технологію обміну повідомленнями через СЕП для встановлення належного отримувача електронного розрахункового документа СЕП.
5. Постанова набирає чинності через 10 днів після державної реєстрації в Міністерстві юстиції України.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Правління
Національного банку України
16.04.2003 N 149
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
8 травня 2003 р.
за N 357/7678
ЗМІНИ
до Інструкції про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті
( z0368-01 )1. У розділі I:
1.1. У пункті 4 терміни "відповідний рахунок/відповідний позабалансовий рахунок" і "ордер меморіальний" викласти в такій редакції:
"ордер меморіальний (далі - меморіальний ордер) - розрахунковий документ, який складається за ініціативою банку для оформлення операцій зі списання коштів з рахунку платника, внутрішньобанківських операцій відповідно до нормативно-правових актів Національного банку України".
1.2. Абзац другий пункту 5 викласти в такій редакції:
"Рахунки для обліку коштів у розрахунках за конкретними операціями (акредитиви, розрахункові чеки тощо) відкриваються підприємствами в банку, що їх обслуговує, лише на підставі заяви на акредитив, заяви на перерахування коштів тощо".
1.3. Пункт 10 викласти в такій редакції:
"10. Платіжні вимоги на примусове списання, стягнення коштів з рахунків платників банки приймають незалежно від наявності на них достатнього залишку коштів та виконують їх у межах наявного залишку, а в невиконаній сумі повертають стягувачу".
1.4. У пункті 15:
абзац другий викласти в такій редакції:
"Рішення (розпорядження) про зупинення видаткових операцій уповноважених відповідно до законів України державних органів виконуються негайно та безпосередньо тими банками/філіями/відділеннями (далі - банк), у яких відкриті рахунки юридичних або фізичних осіб. Ці рішення (розпорядження) банк обліковує на відповідному позабалансовому рахунку. Відновлюються такі операції за рахунками лише органом, який прийняв рішення (розпорядження) про їх зупинення, або за рішенням суду, або в разі закінчення граничного терміну накладення адміністративного арешту, установленого відповідним законом України";
пункт після абзацу другого доповнити новими абзацами такого змісту:
"Якщо рішення (розпорядження) про зупинення видаткових операцій надійшло від органу, який не має відповідних повноважень щодо прийняття цього рішення (розпорядження), або оформлено з порушенням законодавства України, то банк не пізніше наступного робочого дня повертає без виконання це рішення (розпорядження) разом з листом про причину його повернення (з обов'язковим посиланням на статтю закону та/або нормативно-правовий акт України, який порушено). Цей лист підписують керівник (його заступник) та головний бухгалтер (його заступник) банку, засвідчуючи підписи відбитком печатки банку. У відділенні лист підписує його керівник (у разі його відсутності - уповноважений працівник), підпис засвідчується відбитком штампа відділення.
Якщо видаткові операції за рахунками клієнта зупинені на підставі рішення (розпорядження) уповноваженого державного органу, то інші рішення (розпорядження) про зупинення видаткових операцій з рахунків такого клієнта, що надходитимуть від уповноважених згідно із законами України державних органів, банк не пізніше наступного робочого дня повертає без виконання разом з листом про причину його повернення (облік на відповідному позабалансовому рахунку та виконання раніше одержаного рішення (розпорядження) про зупинення видаткових операцій). Цей лист підписують керівник (його заступник) та головний бухгалтер (його заступник) банку, засвідчуючи підписи відбитком печатки банку. У відділенні лист підписує його керівник (у разі його відсутності - уповноважений працівник), підпис засвідчується відбитком штампа відділення.
Якщо видаткові операції за рахунками клієнта зупинені на підставі рішення (розпорядження) уповноваженого державного органу, але до банку надійшло(а) рішення (ухвала) суду, санкціонована прокурором постанова слідчого, постанова державного виконавця про арешт коштів на рахунках такого клієнта, то виконанню підлягає рішення про арешт коштів. Також банк повідомляє уповноважений державний орган, який видав рішення (розпорядження) про зупинення видаткових операцій, про надходження рішення про арешт коштів та прийняття його до виконання. У цьому разі банк продовжує обліковувати рішення (розпорядження) про зупинення видаткових операцій та виконує його після здійснення заходів щодо арешту коштів до одержання рішення (розпорядження) уповноваженого державного органу, або рішення суду про відновлення таких операцій, або в разі закінчення граничного терміну накладення адміністративного арешту, установленого відповідним законом України.
Якщо на кошти на рахунках клієнта накладено арешт відповідно до рішення (ухвали) суду, санкціонованої прокурором постанови слідчого, постанови державного виконавця, то рішення (розпорядження) про зупинення видаткових операцій з рахунків такого клієнта, що надходитимуть від уповноважених згідно із законами України державних органів, банк не пізніше наступного робочого дня повертає без виконання разом з листом про причину його повернення (облік на відповідному позабалансовому рахунку та виконання раніше одержаного рішення про арешт коштів). Цей лист підписують керівник (його заступник) та головний бухгалтер (його заступник) банку, засвідчуючи підписи відбитком печатки банку. У відділенні лист підписує його керівник (у разі його відсутності - уповноважений працівник), підпис засвідчується відбитком штампа відділення. Після вжиття заходів щодо арешту коштів банк приймає до виконання розпорядження уповноваженого державного органу про зупинення видаткових операцій з рахунків клієнта, що надходитимуть від уповноважених згідно із законами України державних органів".
У зв'язку з цим абзац третій вважати абзацом сьомим.
1.5. У пункті 22 слова "банківських установах" замінити словом "банках".
2. У розділі II:
2.1. У пункті 1 слова "(за винятком платіжного доручення платника, що відповідно до розділу III цієї Інструкції складається в довільній формі)" виключити.
2.2. У пункті 2 слова "а також платіжних доручень, що відповідно до розділу III цієї Інструкції складаються в довільній формі)" виключити.
2.3. В абзацах другому, третьому та четвертому пункту 4 слова "(якщо вони передбачені формою документа)" замінити словами "(якщо згідно з формою документа вимагається їх заповнення)".
2.4. У пункті 5:
абзац перший викласти в такій редакції:
"Якщо розрахункові документи, у яких перевірені реквізити, заповнено з порушенням вимог цього розділу, розділів V і VI та додатка 8 до цієї Інструкції, то банк, що здійснив перевірку, повертає їх без виконання в порядку, передбаченому пунктами 15 і 16 цього розділу";
пункт після абзацу четвертого доповнити новим абзацом такого змісту:
"розрахунковий документ подано до банку з порушенням законодавства України або документ не може бути виконано відповідно до законодавства України".
У зв'язку з цим абзаци п'ятий та шостий вважати відповідно абзацами шостим та сьомим.
2.5. Пункт 10 доповнити абзацом другим такого змісту:
"Банк, що обслуговує платника із застосуванням системи "клієнт - банк", зобов'язаний перевірити відповідність номера рахунку платника і його коду (номера), що зазначені в електронному розрахунковому документі, і приймати цей документ до виконання лише, якщо вони належать цьому платнику".
2.6. Пункти 16 і 17 викласти в такій редакції:
"16. У разі відмови виконати розрахунковий документ, оформлений клієнтом іншого банку чи органу державного казначейства, банк у день надходження документа має зробити на його зворотному боці напис про причину повернення документа без виконання (з обов'язковим посиланням на статтю закону України, відповідно до якої розрахунковий документ не може бути виконано, або/та розділ/пункт нормативно-правового акта Національного банку, який порушено), зазначити дату його повернення (це засвідчується підписами відповідального виконавця і працівника, на якого покладено функції контролера, та відбитком штампа банку) і не пізніше наступного робочого дня надіслати цей розрахунковий документ у банк чи орган державного казначейства, від якого він надійшов.
Напис про причину повернення без виконання платіжної вимоги стягувача на примусове списання, стягнення коштів засвідчують підписами керівник (його заступник) і головний бухгалтер (його заступник) банку/філії. У відділенні цей напис засвідчує підписом його керівник (у разі його відсутності - уповноважений працівник).
17. Якщо платіжну вимогу стягувач доставляє в банк платника самостійно (посильним, рекомендованим або цінним листом тощо), то банк повертає її або безпосередньо посильному, або рекомендованим чи цінним листом".
2.7. У пункті 18:
абзац другий викласти в такій редакції:
"Якщо платіжні вимоги на примусове списання, стягнення коштів надійшли до банку протягом операційного часу, але на час надходження на рахунку платника немає коштів або їх недостатньо для виконання, то банк виконує ці платіжні вимоги з урахуванням сум, що надійдуть на рахунок платника протягом операційного часу (поточні надходження). Якщо для виконання цих платіжних вимог недостатньо коштів, що протягом операційного часу надійдуть на рахунок платника, то вони виконуються частково (у порядку, визначеному розділом V цієї Інструкції) та після закінчення операційного часу повертаються в порядку, визначеному пунктом 16 цього розділу. Якщо протягом операційного часу кошти на рахунок платника не надходили, то після закінчення операційного часу ці платіжні вимоги повертаються без виконання в порядку, визначеному пунктом 16 цього розділу";
у другому реченні абзацу третього слова "пунктом 18 розділу" замінити словом "розділом".
2.8. У пункті 20:
абзац перший викласти в такій редакції:
"Списання коштів (і в повній, і в частковій сумі) з рахунку платника здійснюється на підставі першого примірника розрахункового документа, який залишається на зберіганні в банку платника";
пункт після абзацу першого доповнити новим абзацом такого змісту:
"На вимогу клієнта банк надає довідку про виконання (часткове виконання) платіжної вимоги, що засвідчується підписами керівника (його заступника) і головного бухгалтера (його заступника) банку та відбитком печатки банку, або примірник засвідченої ними платіжної вимоги, на підставі якої здійснено оплату".
У зв'язку з цим абзаци другий, третій та четвертий вважати відповідно абзацами третім, четвертим та п'ятим.
2.9. Пункти 22, 23 і 29 викласти в такій редакції:
"22. Банк може виконувати платіжні доручення клієнтів з урахуванням сум, що надходять на рахунки клієнтів протягом операційного дня (поточні надходження), якщо це визначено в договорі про розрахунково-касове обслуговування.
23. Факт списання банком коштів з рахунку клієнта та їх зарахування на рахунок оформляється меморіальним ордером за формою додатків 1, 1-а, 1-б до цієї Інструкції (залежно від конкретного випадку) для:
часткової оплати платіжних вимог;
документального підтвердження операцій з перерахування з банківських рахунків на користь клієнтів-отримувачів (фізичних та юридичних осіб) унесених у касу банку коштів. У меморіальних ордерах, які банк складає для оформлення операцій з перерахування на рахунки отримувачів коштів, що внесені юридичними або фізичними особами в касу банку готівкою згідно з вимогами
Інструкції з організації емісійно-касової роботи в установах банків України, затвердженої постановою Правління Національного банку України від 07.07.94 N 129 (із змінами), у реквізиті "Призначення платежу" зазначаються найменування юридичної особи (прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи), яка внесла готівку до каси банку, та номер і дата договору з отримувачем за його наявності;
перерахування коштів, зарахованих на рахунок "Кредитові суми до з'ясування";
перерахування коштів, зарахованих на відповідні рахунки до настання дати валютування;
перерахування коштів, зарахованих на відповідні рахунки згідно з вказівкою банку ініціатора щодо зупинення зарахування переказу на рахунок отримувача;
перерахування коштів для вжиття заходів щодо виконання рішення (ухвали) суду, санкціонованої прокурором постанови слідчого, постанови державного виконавця про арешт коштів на рахунку;
перерахування коштів у разі закриття акредитива;
списання коштів з рахунку свого клієнта відповідно до наказу про примусову сплату боргового зобов'язання (додаток 22) у разі несвоєчасного погашення клієнтом кредиту або відсотків за його користування, якщо це передбачено в кредитному договорі;
здійснення договірного списання коштів з рахунку свого клієнта на підставі його доручення про таке списання, обумовленого в договорі про розрахунково-касове обслуговування або іншому договорі про надання банківських послуг, крім договірного списання коштів за платіжними вимогами отримувачів;
документального оформлення внутрішньобанківських операцій.
Дата складання меморіального ордера має відповідати даті списання коштів з рахунку платника. Меморіальний ордер засвідчується підписами відповідального виконавця банку, який його оформив, і працівника, на якого покладено функції контролера, та відбитком штампа банку. Меморіальний ордер, що оформлений для перерахування коштів на рахунки клієнтів-отримувачів (фізичних та юридичних осіб), які відкриті в інших банках, засвідчується підписами керівника (його заступника) і головного бухгалтера (його заступника) банку або підписами уповноважених згідно з внутрішніми нормативними документами банку осіб та відбитком печатки банку.
Застосування в розрахунках меморіальних ордерів здійснюється з урахуванням вимог цього розділу";
"29. Банк отримувача зобов'язаний зарахувати кошти на рахунки своїх клієнтів за електронними розрахунковими документами в день їх отримання, якщо під час проведення контролю за реквізитами цих документів, що здійснюється відповідно до цього розділу, не виявлено розбіжностей.
Банк, що обслуговує отримувача, зобов'язаний перевірити відповідність номера рахунку отримувача і його коду (номера), що зазначені в електронному розрахунковому документі, і зараховувати кошти на рахунок отримувача лише, якщо вони збігаються. У разі їх невідповідності банк має право затримати суму переказу на строк до двох робочих днів для встановлення належного отримувача цих коштів. Для встановлення належного отримувача банк отримувача зобов'язаний надіслати банку платника запит щодо уточнення номера рахунку та/або коду (номера) отримувача. Обмін запитами щодо уточнення цих реквізитів та відповідями здійснюється засобами платіжної системи в захищеному вигляді за допомогою окремих типів електронних документів, формати та правила заповнення яких визначаються цією платіжною системою.
У разі надання банком платника уточнених даних щодо номера рахунку та/або коду (номера) отримувача, з метою зарахування коштів на його рахунок, банк отримувача оформляє меморіальний ордер на підставі електронного розрахункового документа та уточнених даних банку платника щодо номера рахунку та/або коду (номера) отримувача. У реквізиті "Призначення платежу" меморіального ордера банк отримувача зазначає номер і дату розрахункового документа та номер і дату документа банку платника щодо уточнених даних, на підставі яких кошти зараховуються на рахунок отримувача, а також повторює текст реквізиту "Призначення платежу" цього розрахункового документа. Якщо немає змоги встановити належного отримувача, то банк не пізніше другого робочого дня зобов'язаний повернути кошти, переказані за цим документом, банку, що обслуговує платника, із зазначенням причини їх повернення (у порядку відповідно до пункту 16 цього розділу). У разі недотримання цих вимог відповідальність за шкоду, завдану суб'єктам переказу, покладається на банк, що обслуговує отримувача.
Якщо ідентифікаційний номер отримувача містить п'ять дев'яток, то банк, що обслуговує отримувача, зобов'язаний перевірити тільки номер рахунку отримувача, що зазначений в електронному розрахунковому документі. У цьому разі банк зараховує кошти лише за номером рахунку, якщо цей номер належить фізичній особі.
Банк, що обслуговує отримувача, може здійснювати додатковий контроль за зарахуванням коштів на його рахунок за електронними розрахунковими документами, якщо це передбачено в договорі про розрахунково-касове обслуговування цього отримувача".
2.10. У пункті 30:
абзац четвертий викласти в такій редакції:
"Операцію з повернення коштів, зарахованих на рахунок "Кредитові суми до з'ясування", банк отримувача оформляє меморіальним ордером, який засвідчується підписами керівника (його заступника) і головного бухгалтера (його заступника) банку або підписами уповноважених згідно з внутрішніми нормативними документами банку осіб та відбитком печатки банку";
абзац п'ятий виключити.
3. У розділі III:
3.1. У пункті 1 слова "або за довільною формою (передбаченою договором між платником та банком, що обслуговує його, у порядку, передбаченому цим розділом)" виключити.
3.2. Пункти 10, 11, 12, 13 виключити.
У зв'язку з цим пункти 14, 15, 16, 17 вважати відповідно пунктами 10, 11, 12, 13.
4. Розділ V "Розрахунки платіжними вимогами в разі здійснення примусового списання (стягнення) коштів на підставі рішень судів та інших державних і недержавних органів" викласти в такій редакції:
"Розділ V. Примусове списання, стягнення коштів на підставі виконавчих документів та примусова оплата боргового зобов'язання згідно з наказом про примусову оплату боргового зобов'язання
1. Стягувачі, які мають рахунки в банках, і стягувачі, які рахунків у банках не мають, здійснюють примусове списання, стягнення коштів з рахунків платників, відкритих у банках/філіях/відділеннях (далі - банк), у порядку, передбаченому цим розділом.
2. Порядок виконання платіжних вимог на примусове списання, стягнення коштів з платників, рахунки яким відкриті в органах державного казначейства, визначається і регулюється нормативно-правовими актами Державного казначейства України.
У разі надходження до банку платіжних вимог на примусове списання, стягнення коштів з цих рахунків вони передаються для виконання відповідному органу державного казначейства, якщо це передбачено договором між банком та органом державного казначейства, або повертаються стягувачу без виконання в порядку, передбаченому пунктом 16 розділу II цієї Інструкції.
3. Примусове списання, стягнення, примусова оплата коштів з рахунків платників дозволяється лише у випадках, установлених законами України.
4. Примусове списання, стягнення коштів банки здійснюють з будь-яких рахунків, відкритих учасникам безготівкових розрахунків відповідно до Інструкції про порядок відкриття та використання рахунків у національній та іноземній валюті, затвердженої постановою Правління Національного банку України від 18.12.98
N 527 і зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 24.12.98 за N 819/3259 (зі змінами), примусову оплату суми боргового зобов'язання на підставі свого наказу банк здійснює з рахунку позичальника, який відкритий саме в цьому банку.
5. Примусове списання, стягнення, примусову оплату коштів з рахунків платників, відкритих у банках, відповідно до законів України, ініціюють:
державні виконавці, які отримали відповідне право виключно на підставі визначених законом виконавчих документів;
банки на підставі своїх наказів про примусову сплату боргового зобов'язання з рахунків клієнтів-боржників, якщо це передбачено кредитними договорами.
6. Розпорядження про примусове списання, стягнення коштів не менше ніж у трьох примірниках стягувач оформляє на бланку платіжної вимоги за формою додатка 4 або 4-а (якщо стягувач не є отримувачем цих коштів) згідно з вимогами щодо заповнення реквізитів розрахункових документів, що викладені в додатку 8 до цієї Інструкції та цьому розділі.
У реквізиті "Призначення платежу" платіжної вимоги стягувач зазначає назву, номер і дату виконавчого документа. Виконавчий документ, на підставі якого оформлено платіжну вимогу, банку не подається.
7. Стягувач несе відповідальність за обґрунтованість примусового списання, стягнення коштів і правильність даних, що зазначені в платіжних вимогах на таке списання, стягнення коштів.
8. Платіжну вимогу стягувач подає до банку, що його обслуговує, разом із двома примірниками реєстру платіжних вимог за формою додатка 9 до цієї Інструкції, реквізити якого заповнюються згідно з вимогами, що викладені в додатку 8.
9. Банк, що обслуговує стягувача, приймає платіжні вимоги протягом 10 календарних днів з дати їх складання, а банк платника - протягом 30 календарних днів з дати їх складання.
10. Сума переказу, що обліковується в банку, який обслуговує отримувача, до настання дати валютування не може бути об'єктом примусового списання, стягнення, примусової оплати, що застосовуються до отримувача.
11. Якщо платник і стягувач обслуговуються в різних банках, то банк, що обслуговує стягувача, надсилає банку платника не менше ніж два примірники платіжної вимоги на примусове списання, стягнення коштів (один з яких - перший). Крім того, стягувачу повертається не менше ніж один примірник платіжної вимоги та реєстру платіжних вимог. Перший примірник реєстру платіжних вимог залишається в банку, що обслуговує стягувача.
12. Якщо стягувач сам надсилає до банку платника (відповідно до пункту 13 розділу II цієї Інструкції) платіжну вимогу на примусове списання, стягнення коштів, то банк, що обслуговує стягувача, повертає стягувачу всі примірники платіжної вимоги та не менше ніж один примірник реєстру. Перший примірник реєстру платіжних вимог із написом про одержання примірників платіжної вимоги, засвідчений підписом стягувача, залишається в банку, що обслуговує стягувача.
................Перейти до повного тексту