- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ПРАЦІ ТА СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
N 120 від 31.05.2000 м.Київ | Зареєстровано в Міністерстві юстиції України за N 340/4561 |
Про затвердження Правил безпеки для працівників залізничного транспорту на електрифікованих лініях
Відповідно до Положення про Міністерство праці та соціальної політики України, затвердженого Указом Президента України від 1 грудня 1997 року N 1319/97,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Правила безпеки для працівників залізничного транспорту на електрифікованих лініях (далі - Правила), що додаються.
2. Зазначені Правила набирають чинності з 1 липня 2000 року.
3. З уведенням у дію цих Правил уважати такими, що не застосовуються на території України, НАОП 5.1.11-1.48-75 Правила безпеки для працівників залізничного транспорту на електрифікованих лініях ЦЕ/3288, затверджені 11.09.75 Міністерством шляхів СРСР.
4. Відділу з нагляду в машинобудуванні, на транспорті та у зв'язку Державного департаменту з нагляду за охороною праці (далі - Держнаглядохоронпраці) (Суховецький Л.А.):
4.1 до 20 червня 2000 року визначити потребу підприємств, установ і організацій залізничного транспорту в зазначених Правилах та забезпечити подання до редакції журналу "Охорона праці" замовлення на видання Правил необхідним тиражем;
4.2 вжити заходів щодо вивчення вимог Правил державними інспекторами та іншими посадовими особами Держнаглядохоронпраці, експертами експертно-технічних центрів, працівниками залізничного транспорту;
4.3 установити постійний контроль за виконанням вимог Правил посадовими особами і працівниками підприємств залізничного транспорту;
4.4 подати протягом двох тижнів після державної реєстрації Управлінню нормативно-правового забезпечення Держнаглядохоронпраці (Мельничук Л.О.) відповідні матеріали для включення Правил до Державного реєстру ДНАОП та до банку даних автоматизованого Фонду нормативних актів про охорону праці.
5. Редакції журналу "Охорона праці" (Яковенко М.Г.) опублікувати цей наказ у найближчому номері журналу.
6. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Голови Держнаглядохоронпраці Іванченка В.І.
7. Скасувати наказ Держнаглядохоронпраці від 12.04.2000 N 45.
Затверджено
Наказ Міністерства праці та
соціальної політики України
31.05.2000 N 120
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
8 червня 2000 р.
за N 340/4561
Правила безпеки для працівників залізничного транспорту на електрифікованих лініях
1. Галузь застосування
Ці правила поширюються на всі підприємства залізниць. Правила є обов'язковими для працівників, які перебувають на електрифікованих лініях залізниць.
2. Нормативні посилання
У цих Правилах використовуються посилання на такі документи:
Правила охорони електричних мереж, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.97
N 209;
Правила пожежної безпеки на залізничному транспорті, затверджені наказом Міністерства транспорту України від 01.07.97
N 240, зареєстровані в Мін'юсті 24.09.97 за N 440/2244;
Інструкція з сигналізації на залізницях України, затверджена наказом Міністерства транспорту України від 08.06.95 N 259;
Інструкція з руху поїздів і маневрової роботи на залізницях України, затверджена наказом Міністерства транспорту України від 08.07.95 N 260;
Типова інструкція з безпечного ведення робіт для кранівників (машиністів) стрілових самохідних (автомобільних, гусеничних, залізничних, пневмоколісних) кранів, затверджена наказом Держнаглядохоронпраці від 25.09.95
N 135, зареєстрована в Мін'юсті 10.10.95 за N 371/907;
Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів (ПБЕЕС), затверджені наказом Держнаглядохоронпраці від 09.01.98
N 4, зареєстровані в Мін'юсті 10.02.98 за N 93/2533;
Типове положення про навчання з питань охорони праці, затверджене наказом Держнаглядохоронпраці від 17.02.99
N 27, зареєстроване в Мін'юсті 21.04.99 за N 248/3541;
Правила техніки безпеки при експлуатації контактної мережі електрифікованих залізниць і пристроїв електропостачання автоблокування, затверджені Міністерством шляхів сполучення СРСР від 20.02.87 ЦЕ/4506;
Правила техніки безпеки і виробничої санітарії при експлуатації паровозів, затверджені Міністерством шляхів сполучення СРСР від 12.08.63 ЦТ/2123;
Інструкція з техніки безпеки для електромонтерів контактної мережі, затверджена Міністерством шляхів сполучення СРСР від 06.06.90;
Норми і правила з охорони праці при роботі на підстанціях і повітряних лініях електропередач напругою 400, 500 і 750 кВ змінного струму промислової частоти, затверджені Міненерго СРСР від 07.10.70;
Інструкція з гасіння пожеж на електроустановках електростанцій та підстанцій Міненерго СРСР, затверджена начальником Головного управління пожежної охорони МВС СРСР від 10.10.80.
Скорочення термінів, що вживаються у цих Правилах
КМ - контактна мережа;
ПЛ - повітряна лінія електропередач;
СЦБ - сигналізація, централізація, блокування;
ВПО-3000 - виправно-підбивно-оздоблювальна машина;
РОМ - рейкоочисна машина;
УК 25/9 та ін. - колієукладальний кран;
АГМу, ДГКу, АМГ - дрезини на залізничному ходу, обладнані вантажопідіймальними установками;
ЕЧК - район контактної мережі - підрозділ дистанції електропостачання, який займається обслуговуванням контактних мереж залізничного транспорту;
ЕЧС - район електричних мереж - підрозділ дистанції електропостачання, який займається обслуговуванням електричних мереж залізничного транспорту
3. Загальні вимоги
3.1. На електрифікованих лініях, що експлуатуються, проводи контактної мережі (далі - КМ) та повітряних ліній електропередач (далі - ПЛ), що проходять по опорах КМ і безпосередньо сполучене з ними обладнання, а також електричне устаткування електрорухомого складу перебувають під напругою.
Номінальна напруга в КМ змінного струму - 27,5 кВ, постійного струму - 3,3 кВ.
Основні небезпечні виробничі фактори, що мають місце при виконанні робіт, передбачених цими Правилами, наведені в додатку 3.
3.2. На лініях, де проводиться електрифікація, начальникам відділків залізниць (державних підприємств з перевезення вантажів і пасажирів, регіональних представництв), начальникам служб електропостачання до подачі напруги в КМ необхідно в межах електрифікованої дільниці:
забезпечити вивчення цих Правил і перевірку знань їх працівниками підприємств та організацій, а також проведення необхідного інструктажу відповідно до Положення про навчання, інструктаж та перевірку знань працівників з питань охорони праці, що діє на кожному підприємстві, розробленого у відповідності до Типового положення про навчання з питань охорони праці, затвердженого наказом Держнаглядохоронпраці від 17.02.99
N 27, зареєстрованого в Мін'юсті 21.04.99 за N 248/3541 (далі - Положення про навчання з питань охорони праці).
повідомити про подачу напруги в КМ всі підприємства і структурні підрозділи залізничного транспорту та нетранспортні підприємства, працівники яких можуть виконувати службові обов'язки на цій електрифікованій ділянці.
3.3. На лініях, де проводиться електрифікація, КМ, ПЛ і пов'язане з ними обладнання вважаються такими, що перебувають під напругою з часу, зазначеного в письмовому повідомленні, яке розсилають начальники відділків залізниць (державних підприємств з перевезення вантажів та пасажирів, регіональних представництв), начальники служб електропостачання за десять діб до подачі напруги керівникам підприємств і структурних підрозділів залізниць, які, у свою чергу, повідомляють про подачу напруги всіх підлеглих їм працівників під розписку. Одночасно, в той самий термін, слід дати інформацію через місцеві газети про подачу напруги та основні вимоги безпеки.
Начальники станцій за десять діб до подачі напруги, використовуючи гучномовний зв'язок та інші засоби масової інформації, сповіщають працівників, пасажирів, локомотивні та поїзні бригади про наявність високої напруги в КМ.
Надалі подача та зняття напруги з КМ проводиться тільки за наказом енергодиспетчера.
3.4. Працівники залізничного транспорту, які можуть тимчасово перебувати на електрифікованих лініях (у відрядженні, при виконанні різних доручень), мають бути проінструктовані відповідно до Положення про навчання з питань охорони праці, що діє на даному підприємстві.
3.5. Роботи на КМ, ПЛ і безпосередньо сполученому з ними обладнанні, що проводяться експлуатаційним персоналом району контактної мережі (далі - ЕЧК), району електричних мереж (далі - ЕЧС), виконуються у відповідності з Правилами техніки безпеки при експлуатації контактної мережі електрифікованих залізниць і пристроїв електропостачання автоблокування, затвердженими Міністерством шляхів сполучення СРСР від 20.02.87, Інструкцією з руху поїздів і маневрової роботи на залізницях України, затвердженою наказом Міністерства транспорту України від 08.07.95 N 260, Інструкцією з техніки безпеки для електромонтерів контактної мережі, затвердженою Міністерством шляхів сполучення СРСР від 06.06.90.
3.6. Усі металеві споруди (мости, опори тощо), на яких закріплені елементи КМ, деталі кріплення ізоляторів КМ на залізобетонних опорах, залізобетонних та неметалевих штучних спорудах, а також металеві конструкції, що стоять відокремлено (світлофори, елементи мостів тощо) і розміщені на відстані менше 5 м у плані від проводів КМ, ПЛ, які перебувають під напругою, мають бути заземлені.
Заземленню також підлягають металеві споруди, що розташовані в зоні впливу КМ та ПЛ, на яких може з'явитись небезпечна напруга.
3.7. Утримання та ремонт заземлень покладається:
опор КМ, ПЛ, сполученого з ними обладнання та вузла приєднання їх до рейки, а також заземлень мостів, колієпроводів, естакад та інших споруд, на яких закріплена КМ, відсмоктувальних фідерів та дросель-трансформаторів (з перемичками), установлених спеціально для приєднання відсмоктувальних фідерів як на перегонах, так і на роздільних пунктах - на дистанції електропостачання;
напільних пристроїв сигналізації, централізації та блокування (далі - СЦБ) на роздільних пунктах та перегонах - на дистанції сигналізації та зв'язку;
гідроколонок - на дистанції водопостачання та сантехнічних пристроїв;
дахів будинків, які знаходяться ближче 5 м від проводів КМ, ПЛ - на структурні підрозділи Укрзалізниці, на балансі яких знаходяться ці будинки.
Монтаж заземлення проводять працівники ЕЧК.
При заміні рейок та інших роботах, коли потрібно демонтувати заземлення, демонтаж та подальше відновлення заземлення проводять проінструктовані виконавці колійних та інших робіт під наглядом представника дистанції електропостачання, а заземлень напільного обладнання СЦБ - під наглядом електромеханіка СЦБ.
3.8. На колієпроводах та пішохідних мостах, що розміщені над електрифікованими коліями, мають бути поставлені біля огороджувальних бар'єрів суцільні запобіжні щити та суцільні настили (у місцях проходу людей) для обгородження частин КМ, що перебувають під напругою. На кожному запобіжному щиті наносяться попереджувальний знак безпеки "ОБЕРЕЖНО! ЕЛЕКТРИЧНА НАПРУГА!" і напис "ВИСОКА НАПРУГА! НЕБЕЗПЕЧНО ДЛЯ ЖИТТЯ!". Встановлення щитів і настилів, нанесення попереджувальних знаків безпеки проводяться тим підрозділом Укрзалізниці, на балансі якого перебувають колієпровід, пішохідний міст.
У місцях розміщення над мостом фідерів КМ і ПЛ для захисту пішоходів зверху над мостом під проводами КМ і ПЛ установлюють огорожі, верхня частина яких має бути суцільно металевою. Металева частина має бути заземлена відповідно до пункту 3.6 цих Правил.
4. Загальні вимоги безпеки під час робіт на електрифікованих лініях залізниць
4.1. Забороняється наближатися до неогороджених проводів чи частин КМ, що перебувають під напругою, на відстань менше 2 м, а також торкатися до електро-устаткування електрорухомого складу як безпосередньо, так і через будь-які предмети.
4.2. За потреби наближення за умовами виконання робіт (ремонт колії, фарбування та огляд штучних споруд та рухомого складу, перевірка габариту наближення будівель, огляд дахів будинків тощо) до неогороджених частин КМ і ПЛ, що перебувають під напругою, на відстань менше 2 м, з КМ, ПЛ і підключеного до них обладнання має бути знята напруга і поставлене заземлення на весь термін виконання робіт.
Для цього керівник робіт зобов'язаний дати письмову заявку на адресу керівника дистанції електропостачання та старшого енергодиспетчера про необхідність забезпечення виконання робіт біля обладнання КМ або ПЛ, вказавши точне місце, початок, тривалість та зміст робіт, а також повідомити про це керівника відповідного ЕЧК або ЕЧС. Для планових робіт таку заявку подають не менше ніж за добу.
Начальник ЕЧК (ЕЧС) повинен визначити межі відключення напруги у відповідності до схем живлення і секціонування, а також виконаних планів КМ і ПЛ з урахуванням переліку місць підвищеної небезпеки.
4.3. Начальник ЕЧК (ЕЧС) на підставі заявки керівника робіт розпорядженням призначає з числа працівників, що входять до складу ЕЧК (ЕЧС), відповідального за електробезпеку в частині КМ та ПЛ ( далі - відповідальний), прізвище якого заздалегідь повідомляється енергодиспетчеру та керівникові робіт. Забезпечення місця робіт для інших служб і виконання організаційно-технічних заходів після закінчення робіт проводиться відповідно до Правил техніки безпеки при експлуатації контактної мережі електрифікованих залізниць і пристроїв електропостачання автоблокування.
Відповідальний ЕЧК (ЕЧС) здійснює нагляд за виконанням працівниками вимог електробезпеки (за винятком нагляду за електроустаткуванням колійних машин та механізмів). Його вимоги з питань електробезпеки є обов'язковими для виконання керівником робіт.
Список працівників, на яких можна покласти функції відповідального ЕЧК (ЕЧС), затверджується начальником дистанції електропостачання і оригінал його знаходиться у начальника ЕЧК (ЕЧС), а копія у енергодиспетчера.
Роботи, пов'язані з обладнанням СЦБ, виконуються за участю електромеханіка СЦБ, вимоги якого обов'язкові для керівника робіт.
4.4. Відповідальний ЕЧК (ЕЧС) після прибуття на місце робіт зв'язується з енергодиспетчером, одержує від нього усний наказ (установленими засобами зв'язку) про дозвіл на виконання робіт і проводить заземлення на всьому фронті, визначеному виконавцем робіт.
У разі відсутності зв'язку між відповідальним ЕЧК (ЕЧС) і енергодиспетчером роботи не починаються. При порушенні після початку робіт зв'язку між відповідальним ЕЧК (ЕЧС) і енергодиспетчером роботи припиняються до відновлення зв'язку.
4.5. Відключені для виконання робіт ділянки КМ (за винятком робіт при суцільній заміні рейок) і ПЛ, розташованих на опорах КМ, мають бути заземлені на тягову рейку:
у разі постійного струму - двома заземлювальними штангами, які мають розташовуватися в межах видимості, але не більше 300 м з обох боків від місця виконання робіт.
Під час виконання робіт широким фронтом (довжина анкерної ділянки контактного проводу, несучого тросу тощо) дозволяється встановлювати заземлювальні штанги зовні меж видимості на кордоні робіт за умови охорони їх спеціально виділеними електромонтерами і наявності в них радіозв'язку з керівником робіт. У тих випадках, коли робота проводиться в одному місці (у межах одного прольоту між опорами без розриву проводів) і місце роботи готується відключенням роз'єднувачів з ручним приводом, дозволяється ставити одну заземлювальну штангу на відстані не більше 50 м від місця робіт;
при змінному струмі - двома заземлювальними штангами, розташованими одна від другої на відстані не більше 200 м, при заземленні контактної підвіски і 100 м - при заземленні інших проводів, розташованих на опорах КМ.
У разі роботи в зоні наведеної напруги з порушенням цілісності проводів (розрив) без накладання шунтової перемички встановлюється подвійне заземлення з обох боків від місця розриву на відстані не більше 100 м.
Робота проводиться в зоні, що знаходиться між заземлювальними штангами.
Заземлення КМ, ПЛ та інших проводів, розташованих на опорах КМ, на штучні заземлювачі забороняється.
Накладання шунтувальної перемички на місце розриву проводів слід виконувати після заземлення проводів з обох боків і встановлення переносної шунтувальної штанги.
4.6. Після встановлення заземлення відповідальний ЕЧК дає керівникові робіт письмовий дозвіл на роботу за формою, наведеною у додатку 1, про можливість приступити до роботи з відміткою номера наказу енергодиспетчера, а також часу початку та закінчення робіт. Копія дозволу залишається у відповідального.
4.7. Працівникам приступати до роботи можна тільки за вказівкою керівника робіт після одержання ним письмового дозволу від відповідального ЕЧК, спеціально виділеного для обслуговування цих робіт.
4.8. Після закінчення роботи керівник робіт зобов'язаний проконтролювати, що всі люди відведені від частин КМ на відстань більше 2 м, після чого відзначити час закінчення роботи на копії письмового дозволу (у частині "Повідомлення"), що знаходиться у відповідального ЕЧК. Відповідальний ЕЧК, особисто переконавшись в тому, що всі люди перебувають на безпечній відстані, знімає заземлювальні штанги і повідомляє про це енергодиспетчера. Після зняття заземлювальних штанг КМ вважається під напругою і наближатися до неї забороняється. Після роботи копія "Дозволу на роботу" та "Повідомлення" зберігаються в ЕЧК протягом місяця.
4.9. Забороняються будь-які роботи на проводах, що перетинають КМ, без зняття напруги з КМ та заземлення її.
4.10. Забороняються всі роботи на КМ, ПЛ і пов'язаному з ними обладнанні в період грози, а також при її наближенні.
4.11. На електрифікованих ділянках постійного та змінного струму роботи на стовпах, дахах, рухомому складі та інших спорудах, розташованих на відстані від 2 до 10 м від частин КМ і ПЛ, що перебувають під напругою, можуть проводитися без вимкнення напруги та заземлення КМ і ПЛ під наглядом спеціально призначеного та проінструктованого керівником робіт працівника.
4.12. На електрифікованих ділянках змінного струму роботи на проводах ПЛ, що йдуть паралельно КМ, дозволяється проводити тільки після їх заземлення. Заземлювальні штанги мають бути розміщені з обох боків від місця виконання роботи на відстані не більше 100 м одна від одної. Установлюють заземлювальні штанги працівники, які обслуговують ці ПЛ.
4.13. До роботи з опор та на спеціальних конструкціях КМ і ПЛ, на яких розміщені сигнали автоблокування, допускаються спеціально навчені працівники дистанції сигналізації та зв'язку, які мають відповідну кваліфікаційну групу з електробезпеки, пройшли медичний огляд і мають дозвіл на виконання робіт на висоті, за наявності заземлення опори, спеціальної конструкції до рейки залізничної колії.
4.14. Забороняється торкатися до обірваних проводів КМ, ПЛ і предметів, що них торкаються.
5. Правила безпеки під час виконання робіт з використанням машин важкого типу
5.1. Під час виконання робіт на колії з використанням колієукладальних кранів, виправно-підбивно-оздоблювальних машин (далі - ВПО-3000), щебенеочисних машин, електробаластерів, стрілових кранів на електрифікованих ділянках постійного та змінного струму напруга з КМ має бути знята на весь період роботи і КМ має бути заземлена.
Колієукладальні крани мають бути обладнані ізольованими полозами-відбійниками, які забезпечують захист від повної робочої напруги КМ. У транспортному положенні загальна висота колієукладального крана по поздовжній осі (від головки рейок до верхньої поверхні полоза-відбійника) на електрифікованих ділянках постійного струму має бути не більше 5474 мм і на ділянках змінного струму - не більше 5615 мм.
5.2. Робота електробаластерів під час рихтування колії, у разі дозування баласту, виправно-підбивних машин періодичної дії, рейкоочисних машин (далі - РОМ), а також робота з кранами, що мають переміщення стріли тільки в горизонтальній площині (крани дрезин АГМу, ДГКу, АМГ та інші), відключення напруги в КМ не потребує.
5.3. Колієукладальні та стрілові крани мають прямувати до місця роботи і назад при повністю опущеній (до покрівлі кабіни) та закріпленій стрілі, поставленій вздовж колії.
Піднімати і повертати стрілу крана, підніматися на ферми та відкриті площадки, а також починати роботу можна тільки за вказівкою керівника роботи після одержання керівником робіт та машиністом крана письмового дозволу від працівника ЕЧК, відповідального за відключення напруги і заземлення КМ.
При роботі колієукладальних кранів УК-25/9, УК-25/21, УК25/18 пости керування машиністів, які управляють механізмами вантажопідіймального обладнання, мають бути:
на перегонах двоколійних ділянок - з боку узбіччя;
на перегонах три- і чотириколійних ділянок - з боку міжколійя шириною не менше 5 м;
на станціях - з боку узбіччя або міжколійя шириною не менше 5 м;
на станціях при ширині міжколійя з обох боків менше 5 м - з боку сусідньої колії, де відключена та заземлена КМ.
Під час робіт машин важкого типу на електрифікованих ділянках без зняття напруги з КМ заземлення опор КМ і іншого обладнання слід відвести за край габариту машин у робочому стані без порушення його цілісності. Відведення та відновлення заземлення проводять працівники колії під наглядом електромеханіка або електромонтера ЕЧК.
У цьому випадку обслуговувальному персоналу забороняється наближатися до неогороджених проводів або частин КМ на відстань менше 2 м як самим, так і через будь-які предмети.
Найменша відстань від заземлених частин УК-25/9, УК-25/21, УК-25/18 до частин КМ суміжних колій і ПЛ, що перебувають під напругою, при їх роботі має бути 2 м. Ця відстань має бути забезпечена з урахуванням найнесприятливіших відхилень в утриманні колії, КМ та рухомого складу.
5.4. Розкріплення та закріплення пакетів ланок у разі використання знімального устаткування типу СО, СО-2; уніфікованого УСО, УСО-2 і УСО-3, а також підняття на ферму колієукладального крана для усунення неполадок дозволяється тільки на ділянці колії з відключеною і заземленою КМ. У зв'язку з цим заземлення КМ на місці робіт слід робити з урахуванням довжини укладального та розбірного поїздів.
Монтери колії (стропальники), що виконують роботу із зачеплювання та відчеплювання ланок на платформі укладального (розбірного) крану, мають виконувати ці роботи, перебуваючи на пакеті ланки з боку поста керування машиніста кранової установки.
Перед підняттям персоналу з нижнього поясу ферми на верхній оператор крана навішує дві шунтувальні штанги на кінцях ферми або на місці зупинки крана навішує одну заземлювальну штангу для забезпечення зв'язку між металом корпусу крана (або рейкою, де знаходиться кран) та контактною мережею колії, яку ремонтують (додаток 4, рис.1).
У разі виконання робіт на перегонах дво- і багатоколійних ділянок, а також на станціях, перебування людей на пакетах з боку сусідньої колії, напруга з КМ якої не знята, дозволяється тільки між опорами КМ на відстані не менше 5 м від їх частин (проводів), що перебувають під напругою.
5.5. Відключена для виконання робіт ділянка КМ заземлюється у порядку, визначеному в пунктах 8.2, 8.3 цих Правил.
У разі наявності розривів у рейкових нитках на всьому фронті робіт додаткові заземлювальні штанги і поперечні перемички необхідно ставити на всьому фронті робіт на відстані не більше 300 м одна від одної (додаток 4, рис.10).
Колієукладальний кран, що обладнаний струмоприймачами-заземлювачами, може використовуватись з метою заземлення як заземлювальна штанга.
5.6. Під час виконання колійних робіт на стику КМ станції і перегону, а також на станціях стикування відключення напруги проводиться з відповідних ліній перегону та секцій станцій. Забезпечення електробезпеки під час виконання колійних робіт у даному випадку здійснюється у відповідності з вимогами пунктів 8.3, 8.4 цих Правил.
5.7. У робочому положенні дозволяється доторкання до контактного проводу полозами-відбійниками з віджаттям його на величину не більше 300 мм, за винятком мостів і шляхопроводів з відбійниками при обов'язкових умовах обладнання полозів вугільними або металокерамічними вставками, для захисту контактного проводу від зняття графітованого покриття і від пошкодження.
5.8. Для попередження працівників, що обслуговують колійні машини важкого типу, про небезпеку наближення до проводів КМ і ПЛ, що перебувають під напругою, на всіх машинах на висоті 3,5 м від рівня головок рейок мають бути нанесені горизонтальні смуги червоного кольору і написи червоними літерами "НЕБЕЗПЕЧНО ДЛЯ ЖИТТЯ! ДО КОНТАКТНОГО ПРОВОДУ 2 м!". Указані смуги з написами наносять на бічні стійки або кабіни (будки) керування.
6. Забезпечення безпеки виконання робіт вантажопідіймальними машинами біля контактної мережі та повітряних ліній всіх призначень і напруг
6.1. Установлення і робота високогабаритних вантажопідіймальних машин та механізмів (кранів, бурильних машин, екскаваторів, телескопічних вишок і інших механізмів) для піднімання вантажів та людей (далі - вантажопідіймальні машини) біля КМ і ПЛ, що перебувають під напругою, проводяться згідно з вимогами Правил охорони електричних мереж, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.97
N 209.
Для збереження і нормального утримування КМ і ПЛ, а також для забезпечення безпеки людей, що експлуатують вантажопідіймальні машини,
Правилами охорони електричних мереж установлюються охоронні зони вздовж повітряних ліній електропередач, що визначаються відстанню від крайніх проводів за умови невідхиленого їх положення на відстань:
для ліній з 1 кВ 2 м
напругою до: 20 кВ 10 м
35 кВ 15 м
110 кВ 20 м
150...220 кВ 25 м
330, 400, 500 кВ 30 м
750 кВ 40 м
Проводи КМ змінного струму і зв'язане з ними обладнання напругою 27,5 кВ за допустимими відстанями (охоронні зони) належать до ліній з напругою 20 кВ.
6.2. Використання вантажопідіймальних машин, механізмів на лінії, що перебуває під напругою, або біля неї дозволяється, якщо відстань від підйомної або висувної частини її вантажозахоплювальних пристроїв, стропів, вантажів до струмопровідних частин у будь-якому положенні, у тому числі й при найбільшому, що дозволяє конструкція, підйомі або бічному вильоті, до найближчого проводу, що перебуває під напругою, буде не менше:
для ліній з 1 кВ 1,5 м
напругою до: 1...20 кВ 2 м
35...110 кВ 4 м
150 кВ 5 м
220 кВ 6 м
330...550 кВ змінного струму
та 9 м
800 кВ постійного струму
У разі експлуатації вантажопідіймальних машин забороняється підйом та поворот стріли, підйом телескопічної вишки або висувної драбини на висоту і кут, за яких відстані до струмопровідних частин виявляються меншими, ніж вищезазначені.
Виняток становлять роботи на лініях, що перебувають під напругою до 20 кВ, які виконують з телескопічних вишок та інших механізмів для піднімання людей. Такі роботи дозволяються в тому випадку, коли з урахуванням можливих відхилень вишки (механізму) забезпечується відстань не менше 1 м від підйомної або висувної частин у будь-якому її положенні, у тому числі і при найбільшому, що дозволяє конструкція, підйомі чи бічному вильоті до ближнього проводу, що перебуває під напругою.
6.3. На виконання робіт в охоронній зоні ПЛ або в межах розривів, установлених
Правилами охорони електричних мереж, потрібно мати письмовий дозвіл організації, що експлуатує цю ПЛ.
6.4. Роботи в охоронній зоні ПЛ проводяться під безпосереднім керівництвом інженерно-технічного працівника, відповідального за безпечне виконання робіт з переміщення вантажів кранами, призначеного підприємством і у віданні якого знаходиться кран на час виконання робіт. На виконання роботи видають наряд-допуск, у якому вказується прізвище керівника робіт - особи, відповідальної за безпечне виконання робіт з переміщення вантажів кранами. Наряд-допуск видається кранівникові перед початком роботи власником крана згідно з
Правилами безпечної експлуатації електроустановок споживачів.
У подорожньому листі кранівника має стояти штамп підприємства, у власності якого перебуває цей кран, про заборону самочинно ставити кран для роботи біля лінії електропостачання без наряду-допуску.
Під час виконання працівниками ЕЧК робіт в охоронній зоні КМ наряд-допуск не видається. Робота виконується за нарядом, форма якого встановлена Правилами техніки безпеки при експлуатації контактної мережі електрифікованих залізниць і пристроїв електропостачання автоблокування ЦЕ/4506.
6.5. Під час виконання робіт з вантажопідіймальними машинами в межах охоронної зони КМ або лінії, що належить дистанції електропостачання, нагляд за дотриманням заходів електробезпеки виконує її представник (ЕЧК або ЕЧС).
6.6. У разі виконання робіт з використанням вантажопідіймальних машин у межах охоронної зони лінії, що перебуває під напругою, ці машини мають бути заземлені за допомогою заземлювача, який забивають у землю на глибину не менше 1 м і на відстані не ближче 2 м від крайньої рейки. Працівник, що відповідає за безпеку переміщення вантажів кранами, перед початком роботи має обов'язково перевірити правильність установлення та заземлення крана.
6.7. У разі випадкового доторкання робочого органу машини до проводу лінії, що перебуває під напругою, або виникнення між ними електричного розряду забороняється до відключення напруги в лінії або відведення робочого органу на безпечну відстань торкатися машини, стоячи на землі, сходити з неї на землю або підніматися на неї.
Якщо внаслідок доторкання до ПЛ або електричного розряду машина загориться і перебування в ній буде небезпечним, то слід, не тримаючись руками за частини машини, стрибнути на землю обома ногами і залишатись на одному місці, поки не буде знята напруга з лінії. Відходити від машини до зняття напруги з лінії дозволяється тільки малими кроками, щоб ступні весь час торкались одна одної.
6.8. Не допускається робота вантажопідіймальних машин біля ПЛ у разі посилення вітру до швидкості, що викликає відхилення вільних (без вантажів) тросів і канатів, з допомогою яких підіймається вантаж у напрямку проводів ПЛ на відстань, меншу, ніж указано в наряді, виданому відповідно до ПБЕЕС.
................Перейти до повного тексту