1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Н А К А З
N 185 від 18.06.97
м.Київ

Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
25 липня 1997 року
за N 271/2075
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства фінансів N 1247 від 30.11.2012 )
Про затвердження Порядку обміну інформацією за спеціальними запитами
( Із змінами, внесеними згідно з Наказами Державної податкової адміністрації N 42 від 25.01.99 N 484 від 10.08.2006 N 726 від 19.12.2007 N 442 від 04.07.2008 )
З метою встановлення єдиного порядку обміну інформацією з компетентними податковими органами інших країн щодо фактів ухилень від сплати податків та відповідно до міжнародних договорів України
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Порядок обміну інформацією за спеціальними запитами, що додається.
2. Контроль за виконанням цього наказу покласти на Першого заступника Голови Короля В.М.
Голова М.Я.Азаров
Затверджено
наказом Державної податкової
адміністрації України від
18 червня 1997 р. N 185
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
25 липня 1997 року
за N 271/2075
Порядок обміну інформацією за спеціальними запитами
( У тексті Порядку слово "поліція" в усіх відмінках замінено словом "міліція" у відповідних відмінках згідно з Наказом Державної податкової адміністрації N 42 від 25.01.99 )
1. Загальні положення
1.1. Спеціальний запит про одержання або надання інформації з-за кордону (запит) - запит про інформацію, яка може бути надана в результаті перевірки або розслідування дій платника податку щодо ухилення від сплати податків та інших порушень законодавства, віднесених до компетенції державної податкової служби України, Державною податковою адміністрацією України іноземному партнеру або іноземним партнером - Державній податковій адміністрації України. Інформація, що може надаватись за таким запитом, складається з копій документів (але не обмежується цим), отриманих після проведення опитування свідків, визначення місцезнаходження особи, визначення фактів проведення комерційної діяльності у конкретній країні. У будь-якому випадку запит має бути пов'язаний з перевіркою конкретної особи (платника податку) або розслідуванням його дій, що стосуються сплати податків.
( Абзац перший пункту 1.1 розділу 1 із змінами, внесеними згідно з Наказом Державної податкової адміністрації N 442 від 04.07.2008 )
Запит робиться у випадку, коли факти підтверджують, що необхідна інформація знаходиться за межами України, і всі зусилля одержати цю інформацію з джерел в Україні не призвели до бажаного результату.
1.2. У запиті, який направляється до іноземного компетентного податкового органу, повинні міститись такі дані:
- ім'я та адреса платника податку;
- податкові роки (періоди), за які інформація необхідна;
- для платника податку - фізичної особи вказуються його ідентифікаційний номер, місце народження, громадянство та місце постійного проживання; для платника податку - юридичної особи вказуються його реєстраційний номер як платника податку або номер його як наймача (роботодавця), дата та місце утворення і, відповідно, реєстрації або перереєстрації;
- пояснення (опис) справи, стосовно якої необхідна інформація;
- детальний опис інформації, яка є предметом запиту (про надання якої запитують), та причина, з якої ця інформація необхідна;
- зусилля, зроблені для отримання цієї інформації;
- причини, з яких можна вважати, що інформація існує;
- інформація, чи мають відношення до справи бухгалтерські документи закордонних асоційованих осіб;
- у разі, якщо є потреба в опитуванні свідків, вказується ім'я та адреса свідка, дата його народження, громадянство, професія, стосунки з платником податку та будь-яка інша інформація, яка буде корисна для ідентифікації особи.
1.3. Форма та зміст запиту, який надходить з-за кордону, встановлюється міжнародним договором. У випадку, коли форму та зміст запиту не встановлено, вони можуть бути встановлені за взаємною домовленістю компетентних органів.
1.4. Запити виконуються Державною податковою адміністрацією України лише за наявності міжнародних договорів, якими передбачено обмін інформацією.
2. Підготовка та подання запиту Державною податковою адміністрацією України іноземним компетентним податковим органам
2.1. Запит для одержання інформації від іноземних компетентних податкових органів складається державними податковими адміністраціями в областях, містах та районах з обов'язковим зазначенням даних, згаданих вище. При зазначенні цих даних слід враховувати таке:
2.1.1. Ім'я та адреса платника податку. У випадку, якщо запит стосується резидента іншої країни, ці дані надаються мовою країни резиденції або мовою документів, наданих при реєстрації цієї особи як платника податку. Стосовно нерезидентів, які одержують види доходів, оподаткування яких не потребує реєстрації (наприклад, отримання пасивних доходів не через постійне представництво), ім'я та адреса платника податку вказуються так, як вони зазначені в установчих договорах на створення підприємства, угодах, контрактах або інших документах, на підставі яких ці доходи сплачуються.
2.1.2. Ідентифікаційний номер, місце народження, громадянство та місце постійного проживання. Для нерезидента, при можливості, вказати ідентифікаційний номер, який він має у країні свого постійного місця проживання або перебування (резиденції). В багатьох країнах для фізичних осіб в якості ідентифікаційного номера для цілей оподаткування використовується номер соціального страхування. Юридичним особам та суб'єктам підприємницької діяльності без набуття статусу юридичної особи іноземні податкові адміністрації присвоюють реєстраційні номери або використовують номер наймача (роботодавця). У разі відсутності даних про такий номер для фізичної особи може бути вказано номер та дата видачі паспорта або іншого документа, що посвідчує фізичну особу та який було використано при укладенні угод, контрактів тощо. Для юридичної особи або інших суб'єктів підприємницької діяльності без набуття статусу юридичної особи вказуються номер та дата запису в торговий реєстр, реєстр підприємств або інший реєстр відповідної країни, в якому реєструються суб'єкти підприємницької діяльності. Місце постійного перебування визначається відповідно до адреси або, виходячи з таких фактів як наявність постійного житла в країні, місце перебування сім'ї платника тощо. До уваги мають братися положення угоди про уникнення подвійного оподаткування з країною, до якої направляється запит, стосовно визначення особи резидентом. У разі, якщо це постійне місце перебування не може бути визначено з упевненістю, у запиті також ставиться питання про підтвердження факту резиденства. Для українських резидентів, у випадку, якщо немає ознак, що він може вважатися резидентом також в іншій державі, постійне місце перебування визначається відповідно до чинного податкового законодавства України.
2.1.3. Пояснення (опис) справи, стосовно якої необхідна інформація - коротка характеристика діяльності платника податку, стосовно якої могли бути або були одержані доходи, що підлягають оподаткуванню. Така характеристика повинна містити також опис організаційної форми цієї діяльності, факти можливого використання цієї організаційної форми для ухилення від сплати податків, інших порушень законодавства, віднесених до компетенції державної податкової служби України або приховування оподатковуваних доходів (податкова схема). Крім того, опис повинен містити перелік осіб, що мають або можуть мати місцезнаходження або місцеперебування в країні, до якої робиться запит, та якимось чином мають відношення до діяльності платника податку. Такими особами, зокрема, є партнери по зовнішньоекономічних контрактах та угодах. Особи, асоційовані з платником податку, стосовно якого робиться запит, указуються незалежно від того чи мають вони постійне місцеперебування (знаходження) у країні, до якої робиться запит. Разом з тим, ці особи мають щонайменше проводити на території країни, до якої робиться запит, певну діяльність, особливо діяльність, яка має відношення до діяльності платника податку. Асоційованими (спорідненими) особами є компанії, у яких платник податку має суттєву частку капіталу, бере участь в їх контролі та управлінні, або ж навпаки - ті компанії мають контроль над діяльністю платника податку. Стосовно платника податку - фізичної особи асоційованими (спорідненими) особами є також найближчі родичі.
( Підпункт 2.1.3 пункту 2.1 розділу 2 із змінами, внесеними згідно з Наказом Державної податкової адміністрації N 442 від 04.07.2008 )
2.1.4. Детальний опис інформації, яка є предметом запиту (про надання якої запитують), та причина, по якій ця інформація необхідна - будь-яка інформація, яку запитують або одержують; має за мету викриття або попередження ухилень від сплати податків та інших порушень законодавства, віднесених до компетенції державної податкової служби України, в тому числі й шляхом використання угод про уникнення подвійного оподаткування. Таким чином, запит може бути зроблено щодо підтвердження, що платник податку є резидентом країни, до якої надсилається запит. Необхідність в одержанні тієї чи іншої інформації повинна ґрунтуватися на тому, що факти, наведені в описі справи, дозволяють вважати, що платник податку здійснював свою діяльність за схемою, яка б дозволила приховування одержаних доходів та інших порушень законодавства, віднесених до компетенції державної податкової служби. Наступні ситуації, які випливають з опису справи, вимагатимуть одержання такої інформації.
( Абзац перший підпункту 2.1.4 пункту 2.1 розділу 2 в редакції Наказу Державної податкової адміністрації N 442 від 04.07.2008 )
Платник податку та асоційовані особи проводять тісно пов'язану діяльність. Певний вид послуг за плату надається платнику податку тільки асоційованими особами. У цьому випадку запит робиться про те, чи має асоційована особа можливість проводити і дійсно проводить діяльність, за яку було сплачено платником податку.
Запит направляється також щодо підтвердження прав власності на майно, яке перевозиться платником податку через митний кордон України за зовнішньоекономічними контрактами, у випадку, коли є сумніви щодо відповідності фактичної діяльності платника тій діяльності, яка передбачена (визначена) контрактом.
Платник податку поставляє товар за кордон, фактичним одержувачем якого - відповідно до супроводжувальних документів - є друга особа - резидент цієї країни. Розрахунок за товари проводить третя особа. Встановлено, що оплату проведено за цінами, нижчими ніж ті, за якими такі або аналогічні товари поставляються до цієї країни. У цьому випадку запит робиться щодо фактичної ціни, за якою товари були поставлені їх одержувачу.
Запит також може бути зроблений щодо наявності майна, в тому числі грошових коштів, які належать платнику податку в конкретній країні.
2.1.5. Зусилля, зроблені для отримання цієї інформації. Перш за все, це спроба одержати таку інформацію податковою адміністрацією від самого платника податку шляхом направлення запиту, перевірки його бухгалтерського обліку або іншим способом, передбаченим чинним законодавством України. Зазначення способу одержання необхідної інформації та наслідки застосування цього способу (відсутність відповіді від платника, відсутність необхідних записів тощо) є обов'язковими.
2.1.6. Причини, по яких можна вважати, що інформація існує. Обгрунтування підстави вважати, що інформація існує в країні, до якої направляється запит, здійснюється шляхом чіткого зазначення в описі справи відповідних фактів. Так, якщо інформація стосується резидента України або резидента третьої країни, то в описі справи повинні бути вказані такі факти, як:
наявність постійного представництва резидента України в країні, до якої направляється запит;
проведення діяльності, до якої залучені резиденти країни, в яку направляється запит;
здійснення взаєморозрахунків або інших операцій на території країни, до якої направляється запит.
Якщо справа та відповідна інформація стосується резидента країни, до якої звертаються із запитом, то повинні бути вказані підстави вважати його резидентом цієї країни, зокрема, документи, представлені цією особою для реєстрації його як платника податку в Україні, юридична адреса особи, вказана в інших документах, які пов'язані з одержанням доходів з України.

................
Перейти до повного тексту