1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПРОМИСЛОВОЇ
БЕЗПЕКИ, ОХОРОНИ ПРАЦІ ТА ГІРНИЧОГО НАГЛЯДУ
Н А К А З
28.12.2009 N 216
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
15 березня 2010 р.
за N 218/17513
Про затвердження Правил охорони праці під час будівництва, ремонту та утримання автомобільних доріг
Відповідно до Закону України "Про охорону праці"
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Правила охорони праці під час будівництва, ремонту та утримання автомобільних доріг, що додаються.
2. Завідувачу сектору організації державного нагляду за промисловою безпекою та охороною праці в машинобудуванні, на транспорті та у зв'язку Литвинову В.В. забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Наказ набирає чинності з дня офіційного опублікування.
4. Начальнику управління нормативно-правового та юридичного забезпечення Прохорову В.В. внести зміни до Державного реєстру нормативно-правових актів з питань охорони праці та розмістити цей наказ на веб-сайті Держгірпромнагляду.
5. Заступнику начальника відділу персоналу, діловодства та спецроботи Кравцю В.Ю. забезпечити опублікування наказу в засобах масової інформації.
6. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника Голови Комітету Дєньгіна А.П.
Голова Комітету
ПОГОДЖЕНО:
Перший заступник Міністра
транспорту та зв'язку України
Перший заступник
Міністра охорони здоров'я України -
головний державний
санітарний лікар України
Заступник Міністра України
з питань надзвичайних ситуацій
та у справах захисту населення
від наслідків Чорнобильської катастрофи
Голова Державного комітету
України з питань регуляторної
політики та підприємництва
Голова Державного комітету
ядерного регулювання України
Заступник Голови Державної
служби автомобільних доріг
України
Голова профспілки працівників
автомобільного транспорту
та шляхового господарства України
Директор виконавчої дирекції
Фонду соціального страхування
від нещасних випадків на виробництві
та професійних захворювань України
В.о. президента Всеукраїнської
асоціації роботодавців
В.о. президента Спілки підприємців
малих, середніх і приватизованих
підприємств України
Президент Спілки орендарів
та підприємців України
Генеральний директор
Федерації роботодавців України
Керівник Спільного
представницького органу
всеукраїнських профспілок
та профспілкових об'єднань
для ведення переговорів, укладення
Генеральної угоди на новий строк,
здійснення контролю і забезпечення
її виконання,
Голова Федерації профспілок України
С.О.Сторчак


В.В.Шевченко



О.М.Біловол



М.Болотських


О.Кужель

О.А.Миколайчук


О.О.Слизконос


А.Г.Король



С.Богданов

В.Биковець


В.Биковець

Віктор Хмільовський

В.Надрага








В.Г.Хара
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державного комітету
України з промислової
безпеки, охорони праці
та гірничого нагляду
28.12.2009 N 216
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
15 березня 2010 р.
за N 218/17513
ПРАВИЛА
охорони праці під час будівництва, ремонту та утримання автомобільних доріг
I. Загальні положення
1. Ці Правила поширюються на всіх суб'єктів господарювання незалежно від форми власності (далі - підприємства), які виконують роботи з будівництва, ремонту та утримання автомобільних доріг загального користування.
2. На кожному підприємстві повинні бути розроблені інструкції з охорони праці відповідно до вимог Положення про розробку інструкцій з охорони праці, затвердженого наказом Комітету по нагляду за охороною праці Міністерства праці та соціальної політики України від 29.01.98 N 9, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 07.04.98 за N 226/2666 (НПАОП 0.00-4.15-98).
3. Навчання і перевірка знань з питань охорони праці працівників підприємств проводяться відповідно до вимог Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці, затвердженого наказом Державного комітету України з нагляду за охороною праці від 26.01.2005 N 15, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.02.2005 за N 231/10511 (НПАОП 0.00-4.12-05), а з питань пожежної безпеки - відповідно до Переліку посад, при призначенні на які особи зобов'язані проходити навчання і перевірку знань з питань пожежної безпеки, та порядок їх організації, затвердженого наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 29.09.2003 N 368, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 11.12.2003 за N 1147/8468 (НАПБ Б.06.001-2003), та Типового положення про інструктажі, спеціальне навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки на підприємствах, в установах та організаціях України, затвердженого наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 29.09.2003 N 368, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 11.12.2003 за N 1148/8469 (НАПБ Б.02.005-2003).
Забороняється допускати до роботи працівників, які не пройшли навчання та перевірку знань з питань охорони праці та пожежної безпеки.
4. Попередній (під час прийняття на роботу) і періодичний (протягом трудової діяльності) медичні огляди працівників повинні проводитися в установлені терміни відповідно до Порядку проведення медичних оглядів працівників певних категорій, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров'я України від 21.05.2007 N 246, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23.07.2007 за N 846/14113.
5. Неповнолітні працівники (молодші 18 років) допускаються до робіт, не заборонених для них Переліком важких робіт і робіт із шкідливими і небезпечними умовами праці, на яких забороняється застосування праці неповнолітніх, затвердженим наказом Міністерства охорони здоров'я України від 31.03.94 N 46, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 28.07.94 за N 176/385.
6. Не дозволяється жінкам виконувати роботи, які зазначені в Переліку важких робіт та робіт із шкідливими і небезпечними умовами праці, на яких забороняється застосування праці жінок, затвердженому наказом Міністерства охорони здоров'я України від 29.12.93 N 256, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 30.03.94 за N 51/260, а також підіймати та переміщувати вантажі відповідно до Граничних норм підіймання і переміщення важких речей жінками, затверджених наказом Міністерства охорони здоров'я України від 10.12.93 N 241, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 22.12.93 за N 194.
7. Працівники повинні забезпечуватися спецодягом, спецвзуттям і іншими засобами індивідуального захисту відповідно до Норм безплатної видачі спеціального одягу, спеціального взуття та інших засобів індивідуального захисту працівникам дорожнього господарства, затверджених наказом Державного комітету України з промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду від 24.12.2008 N 292, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 24.01.2009 за N 73/16089 (далі - НПАОП 63.21-3.03-08).
8. Розслідування та ведення обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві здійснюються відповідно до Порядку розслідування та ведення обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.08.2004 N 1112.
II. Вимоги безпеки до підготовчих робіт
1. Вимоги безпеки в зоні проведення робіт
1. У місцях проведення дорожніх робіт порядок установлення огороджувальних засобів повинен відповідати вимогам ДСТУ 4100-2002. "Знаки дорожні. Загальні технічні умови. Правила застосування" (далі - ДСТУ 4100-2002).
2. Не дозволяється завозити устаткування, матеріали та складувати їх без попереднього встановлення огороджень, які повинні відповідати вимогам ГОСТ 12.2.061-81. "ССБТ. Оборудование производственное. Общие требования к рабочим местам" (далі - ГОСТ 12.2.061-81).
3. Під час технологічних перерв і закінчення робочої зміни дорожньо-будівельна техніка повинна залишатися в огородженій зоні.
2. Вимоги безпеки до улаштування будівельного майданчика та робочих місць
1. Усі роботи з улаштування будівельного майданчика повинні проводитися відповідно до проектної документації, затвердженої у встановленому порядку.
2. На будівельному майданчику повинні бути обладнані санітарно-побутові та інші приміщення відповідно до вимог СНиП 2.09.04-87. "Административные и бытовые здания" (далі - СНиП 2.09.04-87).
3. Будівельний майданчик, що розташовується в межах населеного пункту, повинен бути огороджений.
4. Проїзди, проходи, кранові колії, вантажно-розвантажувальні майданчики та робочі місця необхідно регулярно очищати від будівельного сміття, а взимку очищати від снігу та льоду та посипати протиожеледними матеріалами.
5. Будівельний майданчик, дільниці виконання робіт, робочі місця, проїзди та підходи до них у темний час доби повинні бути освітлені відповідно до вимог ГОСТ 12.1.046-85. "ССБТ. Строительство. Нормы освещения строительных площадок" (далі - ГОСТ 12.1.046-85) і ДБН В.2.5-28-2006. "Природне та штучне освітлення".
Прожектори не повинні засліплювати очі працівників.
Висота підвішування світильників загального освітлення, у тому числі прожекторів, повинна бути не нижче 2,5 м.
6. На під'їзних тимчасових дорогах до будівельного майданчика, у місцях розміщення пересувних асфальтобетонних і цементобетонних заводів повинні бути встановлені знаки безпеки дорожнього руху відповідно до вимог ДСТУ 4100-2002.
7. Для автомобілів і інших транспортних засобів на будівельному майданчику повинна бути встановлена допустима швидкість руху.
У зонах обмеженої швидкості руху, місцях стоянки транспортних засобів і розворотів повинні бути встановлені дорожні знаки відповідно до вимог ДСТУ 4100-2002.
3. Вимоги безпеки під час зберігання матеріалів, виробів і конструкцій
1. Завозити матеріали для їх складування та зберігання дозволяється після влаштування майданчиків, передбачених проектом виконання робіт (далі - ПВР).
2. Зберігатися матеріали, вироби та конструкції на будівельному майданчику повинні в штабелях або на спеціальних стелажах.
Для матеріалів і виробів, що вимагають закритого зберігання, повинні влаштуватися навіси та склади, а для матеріалів, що порошать, - силоси, бункери, ларі тощо.
3. Усі довгомірні матеріали та конструкції повинні зберігатися в штабелях на спеціально обладнаних горизонтальних майданчиках.
4. Матеріали, які вивозяться для ремонту дороги, повинні складуватися на майданчиках або на узбіччі.
У разі складування матеріалів на узбіччі дороги місце складування повинно бути огороджене знаками дорожнього руху.
Не дозволяється складувати матеріали на укосах насипу та виїмок.
5. Для відводу поверхневих вод на майданчиках для зберігання матеріалів повинен бути ухил 1-2 град. убік границь майданчиків, а якщо вони розташовані на косогорах, то влаштовують нагірну канаву для відводу води.
Узимку майданчики перед складуванням матеріалів очищають від снігу та льоду.
6. Під час складування матеріалів, конструкцій і виробів вживають заходів проти самовільного їх переміщення (осипання, розкочування, розвалювання та перевертання).
Не дозволяється привалювати (опирати) матеріали та вироби на паркани та інші конструкції.
7. Штабелі з піску, гравію, щебеню та інших сипких матеріалів повинні мати укоси, що відповідають куту природного укосу для даного матеріалу, або огороджуватися підпірними стінками.
8. Між суміжними штабелями (стелажами) на складах потрібно влаштувати проїзди для руху транспортних засобів і вантажопідіймальних механізмів, а також проходи для працівників шириною не менше 1 м.
9. Відстань від місць складування матеріалів і устаткування до бровки котлованів, траншей повинна визначатися розрахунком стійкості їх укосів.
У всіх випадках ця відстань не може бути менше ніж 1 м.
10. Балони із стиснутими газами та ємності з фарбами, оліфою, маслами та легкозаймистими рідинами, а також тара з-під них повинні зберігатися роздільно відповідно до вимог Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій від 19.10.2004 N 126, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 04.11.2004 за N 1410/10009 (далі - НАПБ А.01.001-2004).
11. Балони із зрідженим газом повинні зберігатися у вертикальному положенні в спеціальних приміщеннях або у металевих шафах із природною вентиляцією.
Не дозволяється зберігати в одному приміщенні кисневі балони та балони із зрідженим газом.
12. Вентилі газових балонів повинні бути закриті запобіжними ковпаками.
Не дозволяється приймати, зберігати та видавати балони без ковпаків.
13. Отруйні речовини повинні зберігатися в окремих приміщеннях (сховищах), які добре вентилюються.
На сховищах повинні бути попереджувальні написи.
14. Якщо в одному приміщенні зберігаються різні отруйні речовини, бирки на них повинні бути пофарбовані в кольори відповідно до вимог ГОСТ 19433-88. "Грузы опасные. Классификация и маркировка".
15. Легкозаймисті рідини (гас, бензин тощо), а також змащувальні матеріали повинні зберігатися з дотриманням правил пожежної безпеки в приміщеннях із неспалимими конструкціями або заглибленими в землю.
Відстань від складів із такими матеріалами до споруд, що знаходяться поблизу, повинна бути не менше ніж 50 м.
Не дозволяється зберігати та переносити летючі або легкозаймисті рідини у відкритій тарі.
16. Ємності для зберігання горючих рідин (резервуари, цистерни тощо) повинні закриватися герметичними кришками та замикатися на замок.
Наповнювати ємності та роздавати горючі матеріали потрібно тільки за допомогою трубопроводів і насосів.
Не дозволяється роздавати їх відрами, черпаками, сифонами та за допомогою шлангів, відсмоктуючи ротом.
Наливати легкозаймисті рідини потрібно тільки в тару, що герметично закривається.
4. Вимоги безпеки до інструменту
1. Інструмент (ручний, електрифікований і пневматичний) повинен зберігатися в коморах.
Після закінчення робочої зміни інструмент повинен здаватися на зберігання відповідальному працівнику.
2. Не дозволяється видавати несправний і неперевірений інструмент.
3. Застосовувати механізований інструмент потрібно лише за призначенням.
4. Працівники, які виконують роботу електрифікованим інструментом, повинні мати II групу з електробезпеки та посвідчення на право роботи з цим інструментом відповідно до вимог Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів, затверджених наказом Комітету по нагляду за охороною праці Міністерства праці та соціальної політики України від 09.01.98 N 4, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 10.02.98 за N 93/2533 (далі - НПАОП 40.1-1.21-98).
5. Кліщі для переміщення бортового каменю не повинні мати погнутості, розколин, надломів, спрацьованих шарнірів болтів.
6. Складувати інструмент потрібно на узбіччі проїжджої частини паралельно рухові транспорту в огородженому місці, а граблі, що застосовуються для розпушування та розрівнювання асфальтобетонної суміші, потрібно класти зубцями донизу.
7. Пневматичні інструменти (молотки, зубила, трамбівки тощо) перед застосуванням повинні бути відрегульовані.
8. Клапани на пневматичних інструментах повинні бути відрегульовані та не пропускати повітря.
9. Шланг до трубопроводу стиснутого повітря повинен підключатися тільки через вентилі, встановлені на повітророзподільних резервуарах або відводах від магістралі.
Не дозволяється підключати шланги безпосередньо до магістралі.
10. Приєднання та роз'єднання гумового шлангу до пневматичного інструменту дозволяється тільки після виключення подачі повітря.
Перед приєднанням до пневматичного інструменту шланг повинен бути ретельно продутий повітрям.
До початку роботи потрібно перевірити справність пневматичного інструменту та місця з'єднань шлангу.
Для кріплення шлангів до штуцерів і ніпелів повинні застосовуватися хомутики.
Не дозволяється для кріплення шлангів застосовувати дріт.
11. Під час роботи з пневматичним інструментом необхідно дотримуватися таких заходів безпеки:
вмикати подачу повітря тільки після того, як інструмент установлено в робоче положення;
не допускати холостого ходу пневматичного інструменту;
під час переміщення інструменту не дозволяється тримати його за шланг або робочу частину;
виконувати роботу пневматичним інструментом потрібно тільки при стійкому положенні працівника;
у разі перерви в роботі потрібно знімати робочу насадку інструменту.
12. У разі появи будь-яких несправностей пневматичного інструменту робота повинна бути припинена та про несправність повідомлено уповноважену особу.
5. Вимоги безпеки під час виконання зварювальних робіт
1. Зварювальні роботи повинні виконуватися відповідно до вимог ГОСТ 12.3.003-86. "ССБТ. Работы электросварочные. Требования безопасности".
2. Перед початком зварювальних робіт потрібно упорядкувати робоче місце, а також перевірити наявність і справність устаткування, комплекту інструментів і захисних засобів.
3. Працівники, які виконують електрозварювальні та газозварювальні роботи, повинні забезпечуватися спецодягом та іншими засобами індивідуального захисту відповідно до вимог Положення про порядок забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального захисту, затвердженого наказом Державного комітету України з промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду від 24.03.2008 N 53, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 21.05.2008 за N 446/15137 (НПАОП 0.00-4.01-08).
4. Зварювальні роботи в закритих ємностях повинні виконуватися не менше ніж двома працівниками, один із яких повинен перебувати ззовні для здійснення контролю за безпечним проведенням робіт іншим зварником.
5. Працівник, що працює всередині ємності, повинен мати запобіжний пояс із закріпленою на ньому мотузкою, другий кінець якої довжиною не менше ніж 2 м повинен знаходитися в руці іншого працівника, що перебуває ззовні ємності.
Робоче місце зварника повинно вентилюватися.
У разі ручного зварювання повітря повинно подаватися безпосередньо під щиток зварника, а в окремих випадках він повинен бути забезпечений шланговим протигазом.
6. Зварювальні агрегати та апарати, які встановлені на відкритому майданчику, повинні бути накриті навісами або брезентом, а також захищені від механічних пошкоджень.
7. Під час зварювання в закритих приміщеннях робочі місця електрозварників повинні бути огороджені від суміжних робочих місць і проходів переносними щитами (ширмами) з незаймистих матеріалів, а приміщення забезпечені обладнанням загальною обмінною та місцевою витяжною вентиляцією.
8. Не дозволяється виконувати електрозварювальні роботи під час дощу або грози.
9. Для газозварювання та різання металів повинні застосовуватися ацетиленові генератори.
10. Газогенератори повинні бути обладнані водяними затворами.
Рівень рідини у водяному затворі потрібно перевіряти перед початком роботи, а також після кожного зворотного удару.
11. Газогенератор повинен знаходитися поза приміщенням і бути огороджений.
Допускається використовувати газогенератор усередині приміщення для виконання тимчасових робіт з об'ємом приміщення не менше 300 куб.м та припливно-витяжною вентиляцією.
При цьому газогенератор повинен бути огороджений і знаходитися під постійним контролем.
Не дозволяється встановлювати в приміщенні більше одного газогенератора.
12. Не дозволяється розміщувати газогенератори та балони з газом у котельнях, що працюють, кузнях, у місцях скупчення людей і у приміщеннях, де можливе утворення вибухових сумішей.
13. Не рідше двох разів на місяць потрібно очищати та промивати газогенератор, а також перевіряти справність усіх його частин.
14. Під час експлуатації переносних ацетиленових генераторів не дозволяється:
завантажувати в газогенератор карбід кальцію меншої або більшої грануляції, ніж це зазначено в його паспорті;
завантажувати карбід кальцію в мокрі ящики;
виконувати роботи від одного газогенератора декількома пальниками або різаками;
завантажувати карбід кальцію понад установлену паспортом норму;
збільшувати газоутворення понад установлені паспортом вимоги;
вимикати автоматичні регулятори;
відкривати кришку завантажувального пристрою реторти газогенераторів усіх систем;
проштовхувати карбід кальцію залізними прутками.
15. Не дозволяється знімати з балонів ковпаки ударами молотка та за допомогою зубила або будь-якими іншими засобами, що призводять до появи іскор.
16. Газові балони повинні мати сигнальне забарвлення.
17. Для переміщення балонів повинні застосовуватися спеціальні візки або носилки.
Не дозволяється переносити балони на плечах і на руках, а також перекочувати, кидати, піддавати ударам і поштовхам.
18. Підготовлені до роботи кисневі та ацетиленові балони потрібно захищати від дії прямих сонячних променів і встановлювати на спеціальних підставках осторонь від проходів.
19. Перед приєднанням редуктора до балона необхідно:
ретельно оглянути балон зовні (чи не прострочений термін випробувань, не забруднений він мастилом або іншими жирними речовинами, чи справна різьба штуцера вентиля);
перевірити справність різьби накидної гайки редуктора та наявність у неї фібрової прокладки;
продути штуцер шляхом короткочасного відкриття вентиля балона, стоячи збоку від напрямку виходу газу.
20. Приєднувати та від'єднувати редуктор від балона дозволяється тільки при закритому вентилі спеціальним ключем, який не має слідів жирових плям.
6. Вимоги безпеки під час перевезення працівників автомобільним транспортом
1. Для перевезення працівників автомобільним транспортом повинні бути виділені спеціально призначені транспортні засоби.
Перелік транспортних засобів і списки водіїв для перевезення працівників затверджуються наказом керівника підприємства.
2. Відповідальний працівник підрозділу за експлуатацію автотранспорту підприємства перед відправленням водія для перевезення працівників повинен провести йому інструктаж щодо особливостей маршруту та місць зупинок.
3. У разі відсутності на підприємстві автобусів для перевезення працівників потрібно використовувати вантажний автомобіль, який має бути обладнаний сидіннями, закріпленими в кузові на відстані не менше 0,3 м від верхнього краю борту і 0,3-0,5 м від підлоги.
Сидіння, що розташовані вздовж заднього або бокового борту, повинні мати міцні спинки.
Кількість працівників, які перевозяться в кузові вантажного автомобіля, не повинна перевищувати кількості обладнаних для сидіння місць.
4. Не дозволяється перевозити працівників у кузові не обладнаного для цього вантажного автомобіля.
Відповідальним працівникам, які супроводжують вантаж або їдуть за ним, дозволяється перебувати в кузові вантажного автомобіля за умови, що вони забезпечені місцями для сидіння.
5. Під час перевезення працівників автотранспортом необхідно дотримуватися вимог Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 N 1306 (далі - Правила дорожнього руху).
6. Перед поїздкою водій вантажного автомобіля повинен проінструктувати працівників щодо правил посадки, висадки, розміщення та поведінки в кузові під час руху.
7. Перед початком руху водій повинен переконатися, що створено умови для безпечного перевезення працівників відповідно до вимог Правил дорожнього руху.
8. На кожний вантажний автомобіль наказом керівника підприємства призначається відповідальний працівник, який відповідає за додержання дисципліни під час перевезення працівників.
Під час перевезення працівників відповідальний працівник повинен перебувати на задньому сидінні в кузові автомобіля.
9. Не дозволяється перевозити працівників поза кабіною автомобіля, в кузові автомобіля-самоскида, трактора, інших самохідних машин, на вантажному причепі, напівпричепі.
10. Не дозволяється перевозити в кузові автомобіля одночасно працівників і пальне.
11. У кузові автомобіля в місці, доступному для працівників, має бути встановлений легкознімний вогнегасник місткістю не менше ніж 2 л.
7. Вимоги безпеки під час виконання навантажувально-розвантажувальних робіт і переміщення вантажів
1. Навантажувально-розвантажувальні роботи повинні виконуватися механізованими засобами відповідно до вимог ГОСТ 12.3.009-76* "ССБТ. Работы погрузочно-разгрузочные. Общие требования безопасности".
2. Майданчики для навантажувально-розвантажувальних робіт повинні бути сплановані та не мати ухилу понад 5 град.
У відповідних місцях повинні бути встановлені таблички з написами: "В'їзд", "Виїзд", "Розворот" і інше.
3. Узимку майданчики повинні регулярно очищатися від снігу та льоду та посипатися протиожеледними матеріалами.
4. Навантажувально-розвантажувальні роботи повинні виконуватися під керівництвом уповноваженої особи, яка зобов'язана:
перед початком робіт ознайомити працівників із технологією робіт і безпечними прийомами їх виконання;
переконатися в наявності відповідних посвідчень у сигнальників і машиністів засобів механізації;
перевірити наявність і справність усіх механізмів, такелажу та інших допоміжних облаштувань;
установити наявність засобів захисту працівників залежно від характеру виконуваних робіт;
не допускати в небезпечну зону навантажувально-розвантажувальних робіт сторонніх осіб.
5. Навантаження та розвантаження горючих матеріалів повинно бути механізоване.
6. Навантаження та розвантаження вантажів масою понад 50 кг (для кожного місця окремо) повинно виконуватися за допомогою механізмів (лебідками, блоками, домкратами малої вантажопідйомності тощо).
7. Для перевірки гальм крана потрібно підняти вантаж на висоту до 0,3 м і переконатися, що гальма надійні.
8. Під час виконання навантажувально-розвантажувальних робіт не дозволяється:
зачалювати вантаж, що знаходиться в нестійкому положенні;
виправляти положення піднятого вантажу шляхом додавання додаткового вантажу.
Виправляти це положення дозволяється тільки шляхом опускання вантажу та його перестановки.
9. Перед навантаженням або розвантаженням панелей, блоків і інших залізобетонних конструкцій монтажні петлі повинні бути оглянуті, очищені від бетону та виправлені без ушкодження конструкції.
10. Під час складування вантажу в штабель поблизу залізничних колій у разі висоти штабеля до 1,2 м відстань до ближньої рейки не повинна бути менше 2 м, а у разі більшої висоти - не менше 2,5 м.
11. До навантажування та розвантажування небезпечних вантажів допускаються працівники, які пройшли цільовий інструктаж з охорони праці згідно з вимогами НПАОП 0.00-4.12-05.
12. Розвантажувати барабани з карбідом кальцію дозволяється тільки по нахилених дерев'яних площадках (трапах) або іншим безпечним способом.
Не дозволяється скидати барабани, наносити удари по них і кантувати.
13. Переміщати вантажі в бочках шляхом перекочування дозволяється лише на одному рівні.
Перекочувати бочки на різних рівнях вагою понад 35 кг дозволяється тільки по трапах.
Не дозволяється переносити бочки на спині.
14. Під час перекочування бочок, рулонів, барабанів тощо працівник повинен перебувати за вантажем.
15. Під час навантаження, розвантаження та переміщення великогабаритних і важких вантажів потрібно дотримуватися таких вимог:
у м'якому ґрунті та нерівній поверхні на шляху вантажу потрібно укладати дошки, бруси або шпали;
як котки можна застосовувати металеві труби, а при їх відсутності - круглий ліс без сучків з видаленою корою;
котки не повинні перевищувати 0,3-0,4 м габариту вантажу з кожного боку;
для підведення котків під вантаж потрібно користуватися ломами або рейковими домкратами;
під час пересування вантажу потрібно не допускати виштовхування котків із-під вантажу;
не дозволяється переставляти котки, якщо вони не звільнилися з-під вантажу;
під час переміщення вантажу потрібно стежити за тим, щоб котки зберігали перпендикулярність до напрямку переміщення вантажу;
виправляти положення котка потрібно ломом або кувалдою;
не дозволяється поправляти положення котка ногою;
у разі переміщення вантажу на похилій площині вниз потрібно застосовувати лебідки, мотузки тощо.
16. Переміщувати кислоти, луги та інші отруйні рідкі речовини у скляній тарі від місця розвантаження до складу та навпаки потрібно в пристосованих для цього носилках, візках, тачках тощо.
Не дозволяється переносити ці вантажі без спеціальних пристроїв.
17. Переносити бутлі із кислотою за ручки кошеля дозволяється тільки після попередньої перевірки дна та ручок кошеля.
18. Не дозволяється переносити бутлі з кислотою та лугом на спині, плечах і перед собою.
19. У місцях, де працюють з кислотами, лугами та іншими отруйними рідкими речовинами, повинна знаходитися вода та нейтралізуючі розчини для надання негайної допомоги у разі випадкових опіків.
Не дозволяється прибирати розбиті бутлі із кислотою або розсипані їдкі речовини без протигаза.
20. Усі навантажувально-розвантажувальні роботи, що пов'язані з вантажоперевезенням залізничним рухомим складом, повинні виконуватися на спеціальних дільницях відповідно до вимог Правил охорони праці під час виконання навантажувально-розвантажувальних робіт на залізничному транспорті, затверджених наказом Державного комітету України з промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду від 18.12.2007 N 311, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 28.12.2007 за N 1419/14686 (НПАОП 63.21-1.22-90).
21. Містки або сходні для переходу з вагона на склад або з вагона на штабель повинні мати ширину не менше ніж 1 м і бути з дощок товщиною не менше 0,06 м, скріплених із нижнього боку металевими або дерев'яними планками з інтервалом не більше 0,5 м.
22. Під час розвантаження залізничних платформ із навальними вантажами за допомогою навісного обладнання на самохідних машинах і механізмах потрібно дотримуватися таких вимог:
майданчик уздовж платформи з того боку, де переміщується самохідна машина і механізм, повинен бути спланований;
не дозволяється допускати сторонніх осіб і транспорт у робочу зону;
під час руху самохідної машини і механізму повинні подаватися короткі сигнали;
наближатися до платформи дозволяється тільки у разі піднятого скребка на висоту не менше 0,5 м над платформою;
скребок дозволяється опускати по команді сигнальника, коли скребок розміщений над платформою.
23. У разі використання самохідних машин і механізмів з навісним обладнанням не дозволяється:
виконувати розвантаження змерзлих вантажів;
рухатися на підвищених передачах у разі зштовхування вантажу;
працювати скребком, не обладнаним пристроєм, що попереджає розриви рейок підлоги платформи;
переміщувати самохідну машину і механізм, якщо в небезпечній зоні перебувають люди або машини;
здійснювати повороти при зануреному у вантаж скребку;
об'єднувати зачистку платформи від залишків вантажу з розвантаженням.
24. Під час розвантаження бітуму із цистерн, бункерів тощо необхідно:
під колеса вагонів з обох боків підкласти спеціальні башмаки;
перевірити справність парової оболонки, вентилів і патрубків цистерн, бункерних піввагонів, надійність приєднання шланга до патрубків;
звільнити бункер від підтримуючих елементів і по сигналу відповідального працівника, користуючись лебідкою або іншими механізованими засобами, злити бітум.
Під час розвантажування не повинно бути сторонніх осіб у 15-метровій зоні виконання робіт.
Під час розвантаження цистерн потрібно випускний отвір надійно огородити та закріпити лотки для зливання бітуму.
25. Автомобілі та причепи повинні завантажуватися в межах їх вантажопідйомності.
26. Під час відкривання бортів спочатку потрібно відкривати задній борт, а після цього бокові.
Не дозволяється відкривати борти, якщо в кузові перебувають люди.
27. Під час укладання штучних вантажів у кузов автомобіля потрібно дотримуватися таких вимог:
під час механізованого укладання вантажу працівники не повинні перебувати в кузові до його установки на підлогу кузова;
вантаж повинен укладатися щільно одне місце до одного, починаючи від переднього борта;
бочки повинні встановлюватися на торець і пробкою догори;
скляну тару з рідинами треба встановлювати в один ряд з кріпленням кожного місця;
штучні вантажі, що виходять за габарити борта кузова, потрібно ув'язувати міцним такелажем (прядивними канатами, мотузками);
не дозволяється користуватися металевим канатом і дротом;
висота вантажу не повинна перевищувати габаритів шляхопроводів.
28. Перед початком навантаження кислот, каустика, рідких хімікатів у металевій тарі потрібно ретельно оглянути кожне місце.
У разі наявності ушкодження тари потрібно вжити заходів, що забезпечують безпеку працівників і водія.
29. Під час навантаження, розвантаження та транспортування вантажів 2-го класу (балони з стиснутим газом) потрібно дотримуватися таких вимог:
переміщувати балони на спеціальних візках, де балони повинні розміщуватися в лежачому положенні;
перевозити балони потрібно у кузові автомобіля (причепа), який обладнують стелажами з виїмками по розміру балона оббитими повстю;
стелажі повинні мати запірні пристрої, що оберігають балони від струсів і ударів під час руху;
не дозволяється перевозити балони без стелажів і прокладок;
перевозити балони в кузові автомобіля в стоячому положенні дозволяється тільки в спеціальних контейнерах;
балони із пропан-бутаном перевозять в стоячому положенні без контейнерів;
влітку балони під час перевезення необхідно захищати від сонячних променів.
30. Не дозволяється транспортувати кисневі та ацетиленові балони (наповнені або порожні) разом, за винятком перевезення двох балонів на спеціальному візку на пост зварювання (у зварювальне відділення).
31. Навантаження та перевезення вантажів, що перевищують свої розміри на 2 м довжини кузова автомобіля (довгомірні вантажі), потрібно здійснювати на автомобілях, що обладнані розсувними причепами та напівпричепами, залишаючи вільну відстань між задньою стінкою кабіни автомобіля та вантажем так, щоб причіп міг вільно повертатися по відношенню до автомобіля на 90 град. у кожний бік.
32. Не дозволяється розвантаження довгомірних вантажів шляхом витягування транспортного засобу з-під вантажу.
33. Не дозволяється навантажувати довгомірний вантаж по діагоналі в кузові, залишаючи виступаючі за бокові габарити автомобіля кінці, а також загороджувати вантажем двері кабіни водія.
34. Не дозволяється навантажувати пиломатеріали та круглий ліс вище стояків.
35. Під час навантажувально-розвантажувальних робіт з навалочними вантажами слід дотримуватися таких вимог:
вантаж не повинен виступати вище висоти існуючих або нарощених бортів;
вантажі, що виділяють пил, повинні перевозитися в кузові із ущільненими стиками бортів;
перевозити цемент дозволяється тільки автомобілем-цементовозом;
навантажувати або розвантажувати навалом вапно та вантажі, що виділяють пил, потрібно тільки механізованим засобом;
вантажі, що виділяють пил, у разі перевезення в кузові автомобіля повинні бути закриті брезентом;
навантажувати матеріали, що виділяють пил, необхідно в окулярах і респіраторах.
36. Під час навантаження автомобілів (автопоїздів) екскаваторами повинні виконуватися такі вимоги:
автомобіль, що очікує на навантажування, повинен знаходитися за межами зони роботи екскаваторного ковша та ставати під навантаження тільки після сигналу машиніста;
поданий під навантаження автомобіль повинен бути загальмований;
не дозволяється переміщати ківш над кабіною автомобіля.
Не дозволяється водію під час навантаження перебувати в кабіні автомобіля.
III. Вимоги безпеки під час будівництва, ремонту та утримання автомобільних доріг
1. Вимоги безпеки під час виконання будівельних робіт
1. Будівництво автомобільних доріг повинно проводитися відповідно до вимог ДБН В.2.3-4-2007. "Автомобільні дороги" (далі - ДБН В.2.3-4-2007).
Перед зведенням земляного полотна автомобільної дороги необхідно очистити смуги відведення землі від лісу та чагарників (у разі проходження дороги горами та лісом), пеньків, дрібної порослі та валунів тощо (у разі проходження дороги у степовій місцевості).
2. Смуги відведення землі під будівництво автомобільної дороги повинні очищатися відповідно до ПВР.
3. У разі застосування вибухового методу корчування пнів, а також під час подрібнення великих валунів необхідно дотримуватися вимог безпеки при вибухових роботах.
4. Під час очищення смуги відведення землі та вирубування дерев на відстані 50 м від місця виконання робіт в обох напрямках повинні бути встановлені переносні попереджувальні знаки типу "Прохід і проїзд заборонений! Вирубка лісу".
5. Працівники, які вирубують ліс і готують лісосіки до вирубки, повинні забезпечуватися захисними касками.
6. Усі роботи незалежно від пори року повинні виконуватися з дотриманням вимог Правил охорони праці для працівників лісового господарства та лісової промисловості, затверджених наказом Державного комітету України з нагляду за охороною праці від 13.07.2005 N 119, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 22.09.2005 за N 1084/11364 (НПАОП 02.0-1.04-05).
7. Кантувати хлисти, піднімати та складувати їх потрібно тільки за допомогою важелів і аншпугів.
8. Переносити або перебудовувати комунікації повинні тільки організації, які експлуатують їх.
9. Для очищення смуги відведення під будівництво автомобільної дороги повинні залучатися спеціальні машини такі, як кущорізи, викорчовувачі пнів, розпушувачі ґрунту тощо.
Такі роботи необхідно проводити відповідно до вимог НПАОП 02.0-1.04-05.
10. Перед початком роботи машиніст кущоріза повинен перевірити кріплення навісного устаткування до трактора, надійність і міцність огорож, які захищають машиніста від навалу зрізаних кущів.
11. Під час роботи кущоріза потрібно дотримуватися таких вимог:
дерева треба зрізати на рівні 0,03-0,05 м від поверхні землі, не допускаючи понад трьох наїздів на дерево;
навісне устаткування піднімати та опускати потрібно після зупинки двигуна;
працювати тільки із справною захисною огорожею;
щити та бруси огорожі кущоріза не повинні зменшувати видимість машиністові;
якщо чагарник і дерева потрапили в гусениці та інші частини кущоріза, потрібно негайно зупинити кущоріз і звільнитися від них;
під час одночасної роботи двох кущорізів кожному з них відводять самостійну ділянку, які знаходяться на відстані не менше ніж 40-50 м одна від другої;
під час роботи в темний час доби кущоріз повинен бути оснащений приладами освітлення;
на кущорізі потрібно розміщувати сигнальні червоні прапорці в світлий час доби.
12. Барабани корчувальної машини та лебідки, що встановлені на тракторі, повинні мати справні гальма.
13. Усі працівники повинні відійти від лебідки на відстань, не меншу довжини каната до пенька, який корчують.
14. Під час роботи розпушувачів із канатно-блоковим управлінням потрібно стежити за станом лебідки на тракторі, не допускаючи перегріву гальм і фрикціонів.
Не дозволяється працювати розпушувачу ґрунту без кожуха на барабані лебідки.
15. Під час використання фрез для розпушування ґрунту потрібно дотримуватися таких вимог:
перед початком роботи фрези ділянку, на якій виконуються роботи, ретельно очистити від каменів, пеньків, коренів тощо;
опускати навісне устаткування в робоче положення та підіймати його для транспортування дозволяється тільки після зупинки;
не дозволяється перебувати біля фрези у разі, якщо кожух відкритий.
16. Земляні роботи під час спорудження земляного полотна виконують відповідно до затвердженого ПВР, а також технологічних карт з урахуванням вимог СНиП III-4-80* (далі - СНиП III-4-80*).
17. Перед початком спорудження земляного полотна потрібно забезпечити відведення поверхневих вод відповідно до ПВР.
18. Спорудження земляного полотна дороги у виїмці виконується з улаштуванням узбіччя з кутом природного укосу ґрунту або з установкою шпунтової огорожі.
19. Під час руху автомобіля-самоскида заднім ходом до місця навантажування та розвантажування ґрунту повинні подаватися короткі звукові сигнали.
20. Під час розвантаження ґрунту з автомобіля-самоскида в насип відстань від осі його заднього колеса до брівки природного укосу насипу повинна бути не менше ніж 2 м, а відстань від брівки до зовнішнього колеса машини, що рухається по насипу, не менше ніж 1 м.
21. Під час розвантаження ґрунту працівники повинні перебувати в зоні видимості водія, але не ближче 5 м до місця відсипки ґрунту.
22. Укоси повинні бути забезпечені дерев'яними трапами з поручнями.
Не дозволяється виконувати укріплювальні роботи на вологій або мерзлій поверхні укосу.
23. Укріплювальні роботи на укосах з ухилом понад 45 град. здійснюються під наглядом уповноваженої особи, а працівники повинні забезпечуватися запобіжними поясами.
24. Під час планування укосів, які виконуються екскаватором-планувальником, працівникам не дозволяється перебувати в зоні дії машини, нижче по укосу біля підошви по фронту робіт плюс 15 м по обидва боки.
25. Під час виконання робіт на насипах і виїмках установлюють постійний нагляд за станом укосів і у разі підмиву, деформації чи зсуву негайно вживають заходів з виведення працівників із небезпечної зони та ліквідації деформації укосу.
26. Вимощувати укоси плитами, які не анкетуються, або вкладати камінь у плетені клітки дозволяється тільки знизу нагору, тобто від підошви укосу та після влаштування упору (берми).
27. Під час зміцнення укосів земляного полотна посівом трав за допомогою гідромонітору не дозволяється стороннім особам перебувати в зоні дії гідромонітору.
2. Вимоги безпеки під час виконання робіт у складних геологічних умовах
1. Дорожньо-будівельні роботи на болотах повинні виконуватися у холодну пору року.
2. Початок і кінець дорожньо-будівельних робіт на болоті визначаються календарним графіком, що затверджується виконавцем робіт.
3. Будівництво дороги на болоті потрібно виконувати відповідно до ПВР, у якому передбачається послідовність робіт, починаючи від розбивки траси та закінчуючи упорядкуванням дороги.
4. Виконувати роботи з розбивки траси дороги, визначати небезпечні зони, вивчати загальні обставини тощо потрібно під безпосереднім керівництвом і наглядом уповноваженої особи.
5. На болотах роботу повинна виконувати група працівників не менше трьох чоловік, оснащених жердинами діаметром 0,05-0,06 м та довжиною не менше ніж 5 м.
6. До пояса кожного працівника повинна кріпитися карабіном мотузка (без вузлів), яка витримує навантаження 180 кгс.
Мотузки мають бути сухими та перед застосуванням оглядатися майстром.
7. Ділянки, що зустрічаються на болоті, які виділяються своєю яскравою соковитою зеленню (далі - "вікна"), потрібно обминати.
8. Небезпечні багнисті місця потрібно переходити по настилах (гатях) з жердин і гілок.
9. У разі попадання працівника у "вікно" допомога йому повинна надаватися за допомогою мотузки або довгої жердини із твердого місця.
10. Працівники по болоту повинні пересуватися з інтервалами 2-3 м із застосуванням плетених лиж.
11. Кріпитися плетені лижі до взуття повинні вузлом, який дозволяє звільнитися від них, натягуванням одного з кінців тасьми.
12. Трясовинні торф'яні болота дозволяється переходити за умови взаємного страхування мотузкою (зв'язкою) з інтервалом 8-10 м.
13. На болотах у лісі потрібно стерегтися защемлення ніг між коріннями дерев.
Купинні болота необхідно переходити по купинах із жердиною.
14. Не дозволяється виконувати дорожньо-будівельні роботи на не промерзлому, необстеженому болоті, а також у темний час доби.
15. Виконання робіт на болоті залежить від товщини промерзлого шару та вантажопідйомності дорожньої техніки.
16. На болотах із низькою несучою здатністю ґрунтів необхідно проводити штучне проморожування поверхні на глибину не менше 0,4 м.
17. Дорожня техніка повинна бути забезпечена люками на даху кабіни, а у разі відсутності люків повинні бути відчинені двері кабіни, а також сокирою, пилкою, лопатою та тросом довжиною не менше ніж 10 м, один кінець якого повинен бути зачепленим за замок зчіпного пристрою транспортного засобу, а інший закріплений на кабіні м'яким дротом.
18. Під час виконання робіт відстань між дорожньою технікою повинна бути не менше ніж 10 м.
Не дозволяється виконувати дорожні роботи одиночним механізмом на болотах, у яких є окремі "вікна".
19. Дорожня техніка повинна бути оснащена комплектом рятувальних засобів (пояси, жилети, мотузки, жердини, у разі необхідності човен).
20. Не дозволяється на болотах палити в кабіні дорожньої техніки, де можливе виділення болотного газу, а також кидати палаючі сірники та розводити багаття.
21. У разі появи ознак пожежі (диму, запах гарі, масовий переліт птахів в одному напрямку тощо) необхідно вживати заходів з виведення працівників у безпечне місце та розпочати гасіння вогню, а також повідомити керівництво дорожньо-будівельної організації.
22. У разі пересування екскаватора по болоту повинні застосовуватися переносні щити та дерев'яні настили (слані).
Щити збирають із трьох-чотирьох дерев діаметром 0,18-0,24 м і скріпляють їх болтами.
Щити перекладають за допомогою екскаватора, зачіпляючи їх до ковша в напрямку руху гусениць.
Заміняти щити потрібно після двох-трьох змін роботи екскаватора.
23. Зведення земляного полотна дозволяється на торф'яних болотах із несучою спроможністю, якщо це проходження землерийної дорожньої техніки.
Рівень ґрунтових вод повинен бути не вище 0,5 м від дна болота.

................
Перейти до повного тексту