1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ СТАНДАРТИЗАЦІЇ, МЕТРОЛОГІЇ ТА
СЕРТИФІКАЦІЇ УКРАЇНИ
Н А К А З
N 89 від 12.02.2002
м.Київ

Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
27 лютого 2002 р.
за N 198/6486
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики N 53 від 28.02.2005 )
Про затвердження Типового положення про метрологічні служби центральних органів виконавчої влади, підприємств і організацій (ПМУ 25-2002)
З метою реалізації положень статей 12 та 13 Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність"
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Типове положення про метрологічні служби центральних органів виконавчої влади, підприємств і організацій (ПМУ 25-2002), що додається.
2. Начальнику управління метрології, єдиного часу та еталонних частот Салганику Б. Ш. забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України згідно з чинним законодавством.
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Голови Держстандарту України Сидоренка Г. С.
В.о.Голови Г.Миронюк
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Держстандарту
України
12 лютого 2002 р. N 89
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
27 лютого 2002 р.
за N 198/6486
Типове положення про метрологічні служби центральних органів виконавчої влади, підприємств і організацій (ПМУ 25-2002)
1. Загальні положення
1.1. Це Типове положення, розроблене відповідно до Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність" (далі - Закон), визначає основні завдання, права, функції та структуру метрологічних служб центральних органів виконавчої влади, підприємств (їх об'єднань) і організацій незалежно від форм власності та виду діяльності, що діють на території України (далі - підприємства і організації).
Цей документ поширюється на центральні органи виконавчої влади, підприємства і організації, які відповідно до Закону організовують та виконують у сфері своєї діяльності роботи, пов'язані із забезпеченням єдності вимірювань.
1.2. У Типовому положенні використовуються терміни відповідно до Закону та ДСТУ 2681-94 "Метрологія. Терміни та визначення".
1.3. Відповідно до Закону метрологічні служби можуть створюватися:
у центральних органах виконавчої влади - для координації робіт, пов'язаних із забезпеченням єдності вимірювань і здійсненням метрологічного контролю і нагляду;
в органах управління об'єднань підприємств - для виконання делегованих підприємствами, що входять до складу об'єднань, функцій щодо забезпечення єдності вимірювань;
на підприємствах і в організаціях - для забезпечення єдності вимірювань та здійснення метрологічного контролю і нагляду.
1.4. Структура і штати метрологічних служб центральних органів виконавчої влади, підприємств і організацій визначаються їхніми керівниками відповідно до обсягів робіт і з урахуванням того, що роботи із забезпечення єдності вимірювань належать до основних видів робіт, а підрозділи метрологічної служби - до основних виробничих, науково-дослідних, конструкторських, проектно-конструкторських чи технологічних підрозділів.
1.5. Завдання, функції, права, підпорядкованість, структура і відповідальність підрозділів метрологічних служб центральних органів виконавчої влади, головних і базових організацій, а також підприємств і організацій визначаються відповідними положеннями, які розробляються на підставі цього Типового положення.
1.6. Положення про метрологічну службу центрального органу виконавчої влади затверджується його керівником та погоджується Держстандартом України.
Положення про метрологічні служби головних і базових організацій центральних органів виконавчої влади, підприємств і організацій затверджуються їхніми керівниками за погодженням:
з Держстандартом України - для головних організацій метрологічних служб центральних органів виконавчої влади;
з територіальними органами Держстандарту України (далі - територіальні органи) - для базових організацій метрологічних служб центральних органів виконавчої влади і метрологічних служб підприємств і організацій за їх місцезнаходженням.
1.7. У своїй діяльності метрологічні служби центральних органів виконавчої влади, підприємств і організацій керуються Законом, нормативно-правовими актами України та нормативними документами з метрології, положенням про метрологічну службу, наказами та галузевими нормативними документами.
1.8. Форми взаємодії метрологічних служб центральних органів виконавчої влади, підприємств і організацій із Державною метрологічною службою регламентуються Законом й іншими чинними нормативно-правовими актами України та нормативними документами з метрології.
1.9. Основними завданнями метрологічних служб центральних органів виконавчої влади, підприємств й організацій є:
забезпечення єдності вимірювань у сфері своєї діяльності;
визначення основних напрямів діяльності, координація і здійснення робіт з метрологічного забезпечення розроблення, виробництва, випробувань й використання продукції та інших сфер діяльності;
розроблення і впровадження сучасних методів вимірювань і засобів вимірювальної техніки, еталонів і повірочного обладнання, а також стандартних зразків складу і властивостей речовин та матеріалів;
участь у розробленні і впровадженні нормативних документів з метрології;
контроль за своєчасним поданням на державні приймальні випробування засобів вимірювальної техніки, що використовуються у сферах, на які поширюється державний метрологічний нагляд;
планування і проведення державних приймальних випробувань і метрологічної атестації засобів вимірювальної техніки, що використовуються у сферах, на які не поширюється державний метрологічний нагляд;
проведення атестації методик виконання вимірювань;
проведення метрологічної експертизи технічних завдань, проектної, конструкторської, технологічної документації та експлуатаційних документів на продукцію чи послуги, проектів стандартів, звітів про науково-дослідні роботи;
забезпечення повірки, калібрування і ремонту засобів вимірювальної техніки, здійснення метрологічного нагляду за забезпеченням єдності вимірювань;
взаємодія з державними науковими метрологічними центрами Держстандарту України (далі - метрологічні центри) і територіальними органами з питань метрологічного забезпечення, сприяння територіальним органам при здійсненні ними державного метрологічного контролю і нагляду;
планування та участь у підготовці і підвищенні кваліфікації кадрів у галузі метрології;
участь у роботах з міжнародного співробітництва в галузі метрології;
організація робіт з підвищення ефективності заходів метрологічного забезпечення в галузі безпеки праці за наявності небезпечних і шкідливих виробничих чинників.
1.10. Метрологічні служби підприємств і організацій, що належать або не належать до сфери управління центральних органів виконавчої влади, головні та базові організації, які проводять державні приймальні випробування засобів вимірювальної техніки, повірку, вимірювання та атестацію методик виконання вимірювань у сферах поширення державного метрологічного нагляду, а також калібрування засобів вимірювальної техніки для інших підприємств і організацій та для громадян - суб'єктів підприємницької діяльності, повинні бути акредитовані згідно з чинним законодавством.
1.11. Фінансування діяльності метрологічних служб центральних органів виконавчої влади, підприємств і організацій здійснюється відповідно до статті 39 Закону.
1.12. Метрологічні служби центральних органів виконавчої влади, а також підпорядкованих їм підприємств і організацій, які фінансуються з Державного бюджету України, виконують усі роботи, пов'язані із забезпеченням єдності вимірювань, за рахунок коштів Державного бюджету України, що виділяються на їх утримання на відповідний рік, згідно з їхніми розрахунками, а також коштів, одержаних за надання метрологічних послуг.
1.13. Фінансування діяльності метрологічних служб усіх інших підприємств й організацій проводиться за рахунок коштів цих підприємств і організацій.
1.14. Відповідальність за невиконання або неналежне виконання метрологічною службою центрального органу виконавчої влади, підприємства і організації, головною та базовою організацією метрологічної служби центрального органу виконавчої влади покладених на них функцій, а також за перевищення делегованих їм прав несуть їхні керівники відповідно до чинного законодавства.
2. Метрологічна служба центрального органу виконавчої влади
2.1. Структура метрологічної служби центрального органу виконавчої влади визначається і затверджується наказом його керівника і може включати:
відповідні підрозділи центральних органів виконавчої влади, на які покладені функції метрологічної служби;
головні і базові організації метрологічних служб центральних органів виконавчої влади (далі - головні організації, базові організації) у сферах своєї діяльності (за галузями, видами продукції або видами вимірювань);
метрологічні служби, інші підрозділи, відповідальних осіб підприємств і організацій, на яких у встановленому порядку покладено обов'язки із забезпечення єдності вимірювань.
2.2. Відповідні підрозділи центрального органу виконавчої влади, на які покладено функції метрологічної служби, очолюються головним метрологом, що призначається на посаду наказом керівника центрального органу виконавчої влади.
2.3. Метрологічна служба центрального органу виконавчої влади має право:
залучати в установленому порядку головні та базові організації до виконання робіт з метрологічного забезпечення, здійснювати контроль у сфері своєї діяльності, отримувати в установленому порядку від підприємств і організацій, що належать до сфери їх управління, необхідні матеріали з питань метрологічного забезпечення;
здійснювати організаційно-методичне керівництво роботами з акредитації калібрувальних та вимірювальних лабораторій на підприємствах і в організаціях, що належать до сфери їх управління;
подавати пропозиції керівництву центрального органу виконавчої влади про визначення головних і базових організацій, про заохочення працівників метрологічної служби, про накладення стягнень або притягнення до відповідальності працівників, винних у порушенні метрологічних норм і правил;
бути представником в органах виконавчої влади з питань метрологічного забезпечення;
брати участь у розгляді суперечностей, що стосуються оцінки діяльності метрологічної служби центрального органу виконавчої влади;
видавати за результатами метрологічного нагляду приписи щодо припинення та усунення порушень метрологічних норм і правил.
2.4. Основними функціями метрологічної служби центрального органу виконавчої влади є:
здійснення єдиної технічної політики у сфері забезпечення єдності вимірювань;
організація проведення аналізу стану вимірювань у галузі та встановлення основних напрямів подальшого розвитку метрологічного забезпечення;
організація і проведення метрологічного контролю і нагляду;
організація міжлабораторних порівняльних випробувань, а також міжлабораторних порівнянь результатів вимірювань у вимірювальних лабораторіях підприємств і організацій, що належать до сфери їх управління;
здійснення взаємодії з Держстандартом України та органами Державної метрологічної служби з питань забезпечення єдності вимірювань;
координація і контроль діяльності головних і базових організацій;
розроблення і реалізація галузевих і міжгалузевих програм метрологічного забезпечення, що спрямовані на вдосконалення метрологічного забезпечення і підвищення ефективності робіт метрологічної служби, організація і контроль за їх виконанням;
підготовка пропозицій до проектів планів державної стандартизації і розроблення планів робіт з удосконалення галузевої нормативної бази з метрології;
організація і проведення метрологічної експертизи технічних завдань, проектів стандартів, звітів про науково-дослідні роботи;
упровадження державних і галузевих стандартів з питань метрологічного забезпечення;
організація проведення акредитації калібрувальних і вимірювальних лабораторій підприємств і організацій, що належать до сфери їх управління;
організація і проведення робіт, необхідних для забезпечення єдності вимірювань на підприємствах і в організаціях, що належать до сфери їх управління;
координація робіт з міжнародного співробітництва в галузі метрології;
організація підготовки і підвищення кваліфікації кадрів у галузі метрології;
організація галузевих нарад, семінарів, конференцій, виставок з питань метрологічного забезпечення.
3. Головна організація метрологічної служби
3.1. Головна організація призначається рішенням центрального органу виконавчої влади для координації робіт із забезпечення єдності вимірювань у сфері своєї діяльності та методичного керівництва базовими організаціями і метрологічними службами підприємств і організацій.
3.2. Головна організація визначається з числа провідних науково-виробничих (виробничих) об'єднань, науково-дослідних, проектно-конструкторських і технологічних організацій, які мають в метрологічній службі висококваліфікований персонал і необхідну технічну базу.
У головних організаціях для виконання покладених завдань може бути створено самостійний підрозділ, який очолюється головним метрологом, що призначається на посаду і звільняється з неї наказом керівника організації за погодженням з головним метрологом центрального органу виконавчої влади.
3.3. Головній організації надається право:
контролювати роботу закріплених базових організацій і метрологічних служб закріплених підприємств і організацій з питань метрологічного забезпечення розроблення, виробництва, випробувань, використання продукції, інших видів діяльності, вимагати від керівників зазначених вище підприємств і організацій усунення виявлених недоліків;
залучати в установленому порядку базові організації і метрологічні служби закріплених підприємств і організацій до виконання робіт з метрологічного забезпечення;
бути представником у Держстандарті України та інших організаціях з питань метрологічного забезпечення;
видавати метрологічним службам закріплених підприємств і організацій приписи щодо припинення та усунення порушень метрологічних норм і правил;
уносити пропозиції керівникам закріплених підприємств і організацій про скасування нормативних документів, наказів, розпоряджень з питань метрологічного забезпечення, які суперечать чинному законодавству, метрологічним нормам і правилам;
отримувати від метрологічних служб закріплених підприємств і організацій матеріали, необхідні для проведення метрологічного контролю та нагляду;

................
Перейти до повного тексту