1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ЛІЦЕНЗІЙНА ПАЛАТА ПРИ МІНІСТЕРСТВІ ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ
ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ ПО ГЕОЛОГІЇ
І ВИКОРИСТАННЮ НАДР
Н А К А З
N 7-ЛП/117 від 29.12.95
м.Київ

Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
10 квітня 1996 р.
за N 180/1205
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Ліцензійної палати N 33/58 від 08.04.99 )
Про затвердження Інструкції про застосування Порядку надання спеціальних дозволів (ліцензій) на користування надрами та про умови і правила здійснення підприємницької діяльності з використання надр та контроль за їх дотриманням
На виконання постанов Кабінету Міністрів України від 17 травня 1994 року N 316 "Про Положення про порядок видачі суб'єктам підприємницької діяльності спеціальних дозволів (ліцензій) на здійснення окремих видів діяльності", від 8 серпня 1995 року N 618 "Питання Ліцензійної палати при Міністерстві економіки", від 31 серпня 1995 року N 709 "Про затвердження Порядку надання спеціальних дозволів (ліцензій) на користування надрами",
НАКАЗУЄМО:
1. Затвердити Інструкцію про застосування Порядку надання спеціальних дозволів (ліцензій) на користування надрами та про умови і правила здійснення підприємницької діяльності з використання надр та контроль за їх дотриманням (додається).
2. Відділу впровадження загальнодержавної системи ліцензування Ліцензійної палати (Хоменко Л.Г.), начальникам Головних управлінь Державного комітету України по геології і використанню надр, які беруть участь у видачі ліцензій (Тищенко В.Г., Гурський Д.С., Курилюк Л.В., Яковлев Є.О.):
2.1. Довести до відома працівників відділів Ліцензійної палати та Державного комітету України по геології і використанню надр Інструкцію про застосування Порядку надання спеціальних дозволів (ліцензій) на користування надрами та про умови і правила здійснення підприємницької діяльності з використання надр та контроль за їх дотриманням.
3. Відділу контрольно-координаційної роботи Ліцензійної палати (Корнійчук В.Г.) передбачити у планах-графіках роботи перевірки додержання порядку надання Державним комітетом України по геології і використанню надр спеціальних дозволів (ліцензій) на користування надрами.
4. Державному комітету України по геології і використанню надр щомісячно надавати Реєстраційні картки до Ліцензійної палати Відділу ведення Єдиного державного ліцензійного реєстру (Небильцов В.Я.), забезпечити включення інформації до Єдиного ліцензійного реєстру.
5. Держкомгеології забезпечити публікацію Інструкції в засобах масової інформації.
6. Наказ Держкомгеології України від 21 жовтня 1993 року N 86, яким затверджено Інструкцію про умови і правила ліцензування підприємницької діяльності з використання надр та контроль за їх дотриманням, вважати таким, що втратив чинність.
7. Контроль за виконанням наказу покласти на Першого заступника Голови Ліцензійної палати Третьякова С.І. та начальника Управління використання надр Державного комітету України по геології і використанню надр Тищенка В.Г.
Заступник Міністра економіки,
Голова Ліцензійної палати
Перший заступник Голови Держкомгеології

В.І.Маринін
О.І.Зарицький
Затверджено
наказом Ліцензійної палати
і Держкомгеології
від 29 грудня 1995 року
N 7-ЛП/117
Інструкція
про застосування Порядку надання спеціальних дозволів (ліцензій) на користування надрами та про умови і правила здійснення підприємницької діяльності з використання надр та контроль за їх дотриманням
1. Інструкція про застосування Порядку надання спеціальних дозволів (ліцензій) на користування надрами та про умови і правила здійснення підприємницької діяльності з використання надр та контроль за їх дотриманням розроблена відповідно до Кодексу України про надра, Закону України "Про підприємництво", постанови Кабінету Міністрів України від 17.05.94 N 316 "Про порядок видачі суб'єктам підприємницької діяльності спеціальних дозволів (ліцензій) на здійснення окремих видів діяльності" та постанови Кабінету Міністрів України від 31.08.95 N 709 "Про затвердження Порядку надання спеціальних дозволів (ліцензій) на користування надрами" (далі - Порядку надання спеціальних дозволів (ліцензій)).
Ліцензуванню підлягає:
- пошук (розвідка) родовищ корисних копалин;
- виконання інженерно-вишукувальних робіт для об'єктів енергетики, державного зв'язку, оборонного комплексу, а також для газопроводів, магістральних трубопроводів, мостів, тунелів, електростанцій, аеропортів, морських портів, які виконуються на територіях, що піддаються дії сейсмічності, а також карстоутворенню, підтопленню, осіданням іншого типу, доробці, зсувам та обвалам;
- експлуатація родовищ корисних копалин.
Застосування порядку надання спеціальних дозволів (ліцензій) на користування надрами
2. Інструкція про застосування Порядку надання спеціальних дозволів (ліцензій) на користування надрами та про умови і правила здійснення підприємницької діяльності з використання надр та контроль за їх дотриманням (далі - Інструкція) визначає: порядок ліцензування, проведення конкурсів для юридичних осіб (незалежно від форм власності) та громадян України, умови безконкурсного надання надр у користування, перелік документів і погоджень, необхідних для отримання ліцензій.
3. Ліцензуванню не підлягають регіональні геолого-геофізичні роботи, геологічні зйомки, науково-дослідні, у тому числі палеонтологічні та інші роботи, які спрямовані на загальне вивчення надр; геологічні роботи, що пов'язані з прогнозом землетрусів та дослідженнями вулканічної діяльності, створенням та веденням моніторингу геологічного середовища, контролем за режимом підземних вод, а також інші роботи, що проводяться без суттєвого порушення цілісності надр. Дозволом на використання надр при цьому є державна реєстрація робіт у Державному інформаційному геологічному фонді України (далі - Геоінформ) за встановленою формою 3-ГР (додаток N 1) та погодження з обласними органами Мінекобезпеки України (якщо проводяться гірничо-бурові роботи).
4. Ліцензії (додаток N 2) на користування надрами надає Держкомгеології України (далі - Комітет), який створює постійно діючу Робочу комісію з питань ліцензування (далі - Робоча комісія), визначає регламент її роботи.
5. Ліцензія надається за погодженням з місцевими Радами або, за їх дорученням, з обласними або районними державними адміністраціями (залежно від загальнодержавного або місцевого значення виду корисних копалин), Мінекобезпеки, а на експлуатацію родовищ - і з Держнаглядохоронпраці. При розгляді питань надання ліцензій на розробку родовищ корисних копалин загальнодержавного значення, Комітет та органи, що надають погодження, запитують, при необхідності, погодження з галузевими міністерствами, відомствами та відповідними державними корпораціями.
6. Ліцензія надається юридичним та фізичним особам на кожний вид діяльності щодо користування надрами на конкретній ділянці надр (об'єкті).
7. У випадках правонаступництва порядок переоформлення ліцензії визначається Комітетом для кожного конкретного випадку окремо, виходячи з виду діяльності користувача надр.
8. Ліцензія на видобування корисних копалин є основним документом для отримання користувачем надр гірничого відводу.
9. Діяльність юридичних осіб та громадян, пов'язана з використанням надр в межах гірничого відводу, на який видана ліцензія, здійснюється тільки за згодою основного користувача надр.
10. У випадках, коли виявлене при геологічному вивченні (пошуках, розвідці) родовище корисних копалин сягає за межі наданої ліцензією площі, за заявою власника ліцензії, ділянка надр може бути збільшена таким чином, щоб до неї ввійшло все родовище, за умови, що на збільшувану частину надр не надано ліцензію іншому користувачу надр. Рішення про збільшення ліцензійної площі в цьому випадку приймає Робоча комісія за погодженням з відповідною місцевою радою та органами Мінекобезпеки згідно з чинним законодавством.
11. У разі різкої зміни природних умов, що істотно погіршують роботу користувача надр на тривалий час (більше року), Комітет достроково зупиняє або тимчасово припиняє дію ліцензії у відповідності з пунктами 23 та 24 Порядку надання спеціальних дозволів (ліцензій).
12. Копія ліцензії на геологічне вивчення надр (пошуки, розвідку) на певному об'єкті додається до остаточного геологічного звіту. Без наявності копії ліцензії остаточний геологічний звіт державним органом не розглядається і запаси корисних копалин на об'єкті не оцінюються.
13. Ліцензія, як правило, надається на конкурсних засадах. Проведення конкурсів здійснює Комітет або визначений ним орган за умови існування двох і більше претендентів на отримання ліцензії для користування однією ділянкою надр згідно з чинним законодавством.
Конкурси щодо надання ліцензій на розробку родовищ корисних копалин місцевого значення (згідно з Переліком, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12 грудня 1994 року N 827) можуть проводити геологічні групи при облдержадміністраціях (там, де вони є) або територіальні підприємства Комітету за дорученням Комітету та місцевих Рад (не нижче районних).
Склад і порядок роботи конкурсної комісії визначається положенням, розробленим Держкомгеології.
14. Конкурси проводяться за участю всіх зацікавлених претендентів на запрошення Комітету або визначеного ним органу.
Перелік об'єктів, що виносяться на конкурс, публікується в офіційних періодичних виданнях органів державної виконавчої влади не пізніше, як за місяць до проведення конкурсу.
15. Повідомлення про проведення конкурсу вміщує:
- назву ділянки надр (об'єкта, переліку об'єктів), коротку характеристику надр, вид корисної(них) копалини(лин);
- вид діяльності щодо користування надрами;
- основні умови конкурсу;
- адресу організатора конкурсу;
- остаточний термін подачі заяв для участі у конкурсі.
Основні умови конкурсу визначає Робоча комісія по кожному об'єкту, а саме: оптимальні економічні, технологічні та природоохоронні заходи щодо раціонального використання надр, строки проведення робіт, комплексність геологічного вивчення надр, розробки родовищ тощо. При необхідності умови конкурсу узгоджуються з органами місцевої влади, відповідними міністерствами та відомствами.
16. Заява про участь у конкурсі містить:
- дані про юридичну або фізичну особу (юридична адреса, прізвище, ім'я та по батькові керівника, банківські реквізити);
- стислу характеристику і основні техніко-економічні показники підприємницької діяльності претендента за останні 2 роки, у тому числі інформацію про досвід його роботи в галузі використання надр, технічні і фінансові можливості для виконання робіт;
- відомості про юридичних та фізичних осіб, яких претендент планує залучити для виконання робіт по використанню надр, включаючи відомості про кваліфікацію фізичних осіб, які будуть здійснювати керівництво гірничими, геологічними та маркшейдерськими роботами;
- програму робіт на ділянці надр (об'єкті), у тому числі виконання основних умов конкурсу, заходів по охороні надр та навколишнього природного середовища;
- обсяг геологічної інформації, яку претендент придбав для складання програми робіт, необхідної для отримання ліцензії;
- пропозиції претендента з організації, фінансування і строків виконання робіт.
17. Заява про участь у конкурсі надається Комітетові або визначеному ним органу, який проводить конкурс, поштовим замовленням або прямим представленням з обов'язковою реєстрацією.
18. Конкурс проводиться за рахунок претендентів. Розмір плати за участь у конкурсі визначається Робочою комісією згідно з кошторисом, в якому передбачаються: оплата повідомлень у пресі, оренди приміщення, відряджень, зв'язку тощо.
Претенденту, який не визнаний переможцем конкурсу, грошовий внесок не повертається. Обов'язковою умовою участі у конкурсі (чи надання ліцензії без конкурсу) є придбання геологічної інформації, необхідної для підготовки програми робіт з користування ділянкою надр.
Надання або продаж геологічної інформації здійснюється Комітетом згідно з Положенням про порядок розпорядження геологічною інформацією, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13.06.95 N 423.
19. Претендент отримує повідомлення про прийняття заяви для участі у конкурсі протягом одного місяця з дня її подачі. У повідомленні вказується розмір грошового внеску, у тому числі розмір плати за геологічну інформацію (у випадку її продажу).
20. Робоча комісія здійснює експертизу представлених на конкурс матеріалів за рахунок претендентів, про що останні одержують офіційне повідомлення у письмовій формі до початку конкурсу.
21. Документи та пропозиції, що подаються на конкурс, повинні відповідати вимогам Порядку надання спеціальних дозволів (ліцензій) та цієї Інструкції.
22. При проведенні конкурсів Робоча комісія забезпечує однакові умови для учасників та конфіденційність інформації.
23. Конкурс вважається таким, що не відбувся, якщо жодний з комплектів матеріалів (згідно з п.16 цієї Інструкції), представлених претендентами, не відповідає умовам конкурсу. Якщо конкурс не відбувся, грошові внески в розмірі 50 відсотків повертаються претендентам.
24. Комітет може відмовити претендентам у видачі ліцензії на користування надрами на підставах, передбачених пунктом 19 Порядку надання спеціальних дозволів (ліцензій).
25. Без проведення конкурсів ліцензія надається:
- державним підприємствам, які проводять геологічне вивчення надр за рахунок державного бюджету згідно з затвердженими (схваленими) відповідними міністерствами та відомствами програмами або планами геологорозвідувальних робіт, мають необхідні кадрові і матеріально-технічні можливості;
- діючим гірничодобувним підприємствам, якщо відповідні державні органи управління не мають заперечень, у тому числі щодо раціонального використання надр та охорони навколишнього природного середовища;
- користувачам надр за рішенням Кабінету Міністрів України.
26. Без конкурсу ліцензії надаються згідно зі ст.19 і ст.23 Кодексу України про надра.
27. Для отримання ліцензії на користування надрами заявник подає до Держкомгеології (Геоінформу) та органів, що здійснюють погодження, такі документи:
- заяву, яка вміщує дані про заявника (повні реквізити юридичної, фізичної особи), назву об'єкта, його місцезнаходження, коротку характеристику об'єкта з визначенням належності корисних копалин, мету використання надр, наявність обладнання та джерел фінансування, забезпеченість кадрами, термін початку робіт на об'єкті, перелік документів, що додаються до заяви, для родовищ, що розробляються (або проектуються до розробки) - коли, ким розвідані та оцінені запаси корисних копалин, методи розробки родовища, кінцева продукція, річна потужність;
- засвідчені копії Статуту підприємства та свідоцтво про державну реєстрацію Статуту;
- коротку пояснювальну записку з обгрунтуванням необхідності використання надр;
- рішення конкурсної комісії або довідку про відсутність конкурсу.
Додатково, в залежності від виду діяльності на об'єкті, заявник подає документи та погодження, перелік яких встановлений додатком N 3.
28. У випадках, коли користувачем надр виступає спільне підприємство за участю іноземних осіб і громадян (далі - СП), Комітет, з метою більш повного захисту державних інтересів, зобов'язує СП розробити Ліцензійну угоду (додаток N 4).
Проект Ліцензійної угоди розробляється користувачем надр за встановленою Комітетом структурою на основі умов користування надрами, що визначаються чинним законодавством України. При цьому структура і зміст Ліцензійної угоди визначається Комітетом окремо для кожної ділянки надр, залежно від виду використання надр, стану вивченості ділянки надр, потенційної вартості корисних копалин тощо. На основі зазначеної угоди укладається договір між Комітетом і СП.
СП погоджує проект Ліцензійної угоди з зацікавленими міністерствами і відомствами, органами місцевої влади.
Ліцензійна угода підписується уповноваженим представником СП та головою Комітету, а в окремих випадках - представниками інших українських партнерів, які можуть брати участь у використанні надр, не входячи до складу СП.
Термін розробки та погодження проекту Ліцензійної угоди не входить до терміну надання ліцензії.
29. Ліцензія переоформлюється у випадках:
зміни користувача надр;
зміни форм власності;
правонаступництва.
Висновок про доцільність надання нової ліцензії приймає Робоча комісія в 30-денний термін після отримання від користувача надр заяви, де вказуються мотиви для надання нової ліцензії.
30. Нова ліцензія на користування надрами або її дублікат надаються тільки після анулювання старої та сплати 50 відсотків від загальної вартості збору, встановленого за видачу ліцензії.
31. Комітет може анулювати ліцензію на підставах, передбачених пунктом 25 Порядку надання спеціальних дозволів (ліцензій).
32. Рішення про анулювання ліцензії приймає Голова Комітету за поданням Робочої комісії та на підставі пропозицій контролюючих органів, при експлуатації родовищ корисних копалин - також за пропозицією Держнаглядохоронпраці. Це рішення Комітет направляє користувачу надр, держадміністрації, де було зареєстроване підприємство-надрокористувач, районній податковій інспекції, банку, статистичним органам, Ліцензійній палаті при Міністерстві економіки для прийняття відповідних рішень.
33. Консультації щодо підготовки документів, необхідних для отримання ліцензій, надають територіальні геологічні групи при облдержадміністраціях (там, де вони є), територіальні підприємства Комітету та відділи ліцензування Геоінформу і Комітету.
34. Геоінформ по кожному об'єкту ліцензування складає експертний висновок (заключення), в якому обгрунтовує можливість видачі або відмову у видачі ліцензії.
Крім визначених пунктом 12 Порядку надання спеціальних дозволів (ліцензій) особливих умов, з метою раціонального використання надр ліцензія може встановлювати умови користування надрами, запропоновані органами місцевої влади та міністерствами і відомствами при погодженні ними питання видачі ліцензії.
35. Користувач надр, який отримав ліцензію на видобування корисних копалин, має право:
- використовувати надра в межах наданої ділянки, проводити дорозвідку (довивчення) родовища корисних копалин у межах гірничого відводу своїми силами або з залученням інших юридичних та фізичних осіб;
- використовувати отримані відходи гірничодобувних та пов'язаних з ним переробних підприємств своїми силами або з залученням інших юридичних та фізичних осіб.
Умови і правила здійснення підприємницької діяльності з використання надр
36. При здійсненні діяльності згідно з отриманою ліцензією суб'єкт підприємницької діяльності повинен дотримуватись вимог законів України та інших нормативних актів з питань використання надр.
37. Суб'єкту підприємницької діяльності, що здійснює роботи по використанню надр, необхідно:
- дотримуватись установлених законодавством вимог, правил та стандартів щодо користування надрами і охорони навколишнього природного середовища;
- дотримуватись вимог, передбачених ліцензією;
- вносити плату за користування надрами у порядку і за нормативами, встановленими Кабінетом Міністрів України;
- представляти органам, які здійснюють державне управління в галузі геологічного вивчення, використання і охорони надр, інформацію щодо користування надрами в порядку, встановленому чинним законодавством;
- забезпечувати збереження геологічних територій та об'єктів;
- бути забезпеченим необхідним устаткуванням та обладнанням, технологічним транспортом, нормативно-технічною документацією;
- дотримуватись вимог чинного законодавства щодо кваліфікації спеціалістів, які безпосередньо проводять керівництво гірничими, геологічними, маркшейдерськими та буровими роботами;
- при виконанні робіт дотримуватись Правил безпеки при проведенні геологорозвідувальних робіт та розробці родовищ корисних копалин.
38. Визначення терміну дії ліцензії в залежності від виду діяльності на ділянці надр, її продовження, дострокове зупинення або тимчасове припинення, збір та використання коштів, одержаних за видачу ліцензій на користування надрами, проводяться відповідно до Порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31 серпня 1995 року N 709.
39. Заяви на видачу ліцензій разом з необхідними документами реєструються у спеціальному журналі (додаток N 5).
40. Документи, на підставі яких видана ліцензія, зберігаються у Держкомгеології (Геоінформі). Кожна справа упорядкована в окремій папці, документи скріплені (прошиті) та пронумеровані і складені у порядку з початку видачі ліцензій. Вся інформація, що передбачена ліцензією, вводиться в базу даних.
41. Держкомгеологія (Геоінформ) веде Ліцензійний реєстр Комітету і щомісячно звітує Ліцензійній палаті про видані ліцензії згідно з встановленою формою (додаток N 6).
42. Рішення про зупинення дії ліцензії чи її анулювання, відмову у видачі ліцензії, участі у конкурсі може бути оскаржене користувачем надр до суду.
Контроль за дотриманням умов і правил здійснення підприємницької діяльності з використання надр
43. Контроль за дотриманням суб'єктом підприємницької діяльності умов і правил діяльності з використання надр здійснюють у межах своєї компетенції Держкомгеології, Мінекобезпеки, Держнаглядохоронпраці та їх органи на місцях, а також Ліцензійна палата при Міністерстві економіки України.
44. Органи, на які покладені повноваження по контролю за діяльністю суб'єктів підприємництва, у тому числі і місцеві органи, у разі виявлення ними порушень умов і правил діяльності, визначених ліцензією, повинні повідомити орган, який видає ліцензію (Держкомгеології України), для вжиття відповідних заходів.
45. Для проведення перевірки виконання суб'єктом підприємницької діяльності умов і правил діяльності з використання надр контролюючими органами можуть залучатися необхідні фахівці інших галузевих організацій.
46. Зазначена Інструкція погоджена з Мінекобезпеки, Держнаглядохоронпраці, Мінфіном та Антимонопольним комітетом.
Додаток N 1
до Інструкції про застосування
Порядку надання спеціальних
дозволів (ліцензій) на
користування надрами та про
умови і правила здійснення
підприємницької діяльності з
використання надр та контроль
за їх дотриманням
Організація (підприємство) __________________ (Форма 3-ГР)
(повна назва)
Вих.N ____ від "___"________ 19__ р.
Адреса з індексом ___________________________
Перелік
робіт з геологічного вивчення надр
________________________________________
Роботи фінансуються ____________________
(найменування
________________________________________
і адреса відділення, контори банку)
------------------------------------------------------------------
| N | Державний | Розділ плану,| Назва |Місцезнаходження |
|п/п| номер | корисні | об'єкта |об'єкта-робіт |
| | реєстрації | копалини чи |робіт (тема)|(адміністративне |
| | | вид робіт | |положення, гео- |
| | | | |графічні коорди- |
| | | | |нати площі) |
|---+--------------+--------------+------------+-----------------|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
------------------------------------------------------------------
Продовження таблиці.
------------------------------------------------------------------
|Геологічне| Строки виконання | Кошторисна вартість| Примітка |
| завдання | робіт | робіт, тис.крб | |
| | (квартал, рік) | | |
| |------------------| | |
| |початок|закінчення| | |
|----------+-------+----------+--------------------+-------------|
| 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
------------------------------------------------------------------
Печатка Керівник ____________ ________ _________________
організації (назва (підпис) (прізвище, ініц.)
організації)
Начальник планового
відділу ________ _________________
(підпис) (прізвище, ініц.)
Погоджено:
Керівник державного геологічного ________ _________________
підприємства ___________________ (підпис) (прізвище, ініц.)
(назва організації)
Результати розгляду переліку в Геоінформі:
1. Роботи зазначені під порядковими NN ___, зареєстровані
"___"__________19___ р., Під N ___________________________________
(номер переліку за реєстром фонду)
2. Роботи, зазначені під порядковими NN ___, реєстрації не підлягають згідно з п.1.7. Інструкції.
3. По роботах, зазаначених під порядковими NN _____, в
реєстрації відмовлено ____________________________________________
(мотивування відмови в реєстрації)
Печатка Директор Державного
інформаційного
геологічного фонду
України __________ _________________
(підпис) (прізвище, ініц.)
Додаток N 2
до Інструкції про застосування
Порядку надання спеціальних
дозволів (ліцензій) на
користування надрами та про
умови і правила здійснення
підприємницької діяльності з
використання надр та контроль
за їх дотриманням
Державний герб
Державний комітет по геології
і використанню надр
Ліцензія
на користування надрами
Реєстраційний номер _______ від -__ ____ 19__ року
Вид діяльності: __________________________________________________
Об'єкт ліцензування: _____________________________________________
(назва родовища, ділянки, геологічних територій та ін.)
Корисні копалини: ________________________________________________
(основні, супутні, область використання)
Місцезнаходження об'єкта:
Адміністративна область: ____________________________________
Адміністративний район: _____________________________________
Прив'язка на місцевості: ____________________________________
(напрям, відстань від найближчого
____________________________________
населеного пункту, залізничної
____________________________________
станції, природоохоронних об'єктів)
Географічні координати: град. хвил. сек. СД,
-------------------------------------
град. хвил. сек. ПШ
-------------------------------------
Площа об'єкта, території: ________________________________________
(кількість, одиниці виміру)
Ступінь освоєння: ________________________________________________
(експлуатується, не розробляється, законсервоване)
Загальна кількість запасів
на час видачі ліцензії: __________________________________________
(основні, супутні, одиниця виміру,
__________________________________________

................
Перейти до повного тексту