- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Розпорядження
АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ
Р О З П О Р Я Д Ж Е Н Н Я
N 182-р від 25.12.2001 Зареєстровано в Міністерстві
м. Київ юстиції України
13 лютого 2002 р.
за N 139/6427
( Розпорядження втратило чинність на підставі Розпорядження
Антимонопольного комітету
N 21-рп від 07.12.2023 )
Про Положення про порядок проведення перевірок додержання законодавства про захист економічної конкуренції
( Із змінами, внесеними згідно з Розпорядженнями
Антимонопольного комітету
N 123-р від 06.05.2003
N 272-р від 26.08.2003
N 258-р від 21.07.2009 )
1. Затвердити Положення про порядок проведення перевірок додержання законодавства про захист економічної конкуренції, що додається.
2. Визнати таким, що втратило чинність, Положення про порядок проведення перевірок дотримання антимонопольного законодавства, затверджене розпорядженням Антимонопольного комітету України від 29 листопада 1999 року
N 249-р, зареєстроване в Міністерстві юстиції України 10 грудня 1999 року за N 855/4148.
Голова Комітету О.Костусєв
ЗАТВЕРДЖЕНО
Розпорядження
Антимонопольного комітету
України
25.12.2001 N 182-р
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
13 лютого 2002 р.
за N 139/6427
ПОЛОЖЕННЯ
про порядок проведення перевірок додержання законодавства про захист економічної конкуренції
( Слова "Управління зовнішніх зв'язків і регіональної координації" замінено словами "Управління взаємодії з державними органами влади та координації діяльності територіальних відділень" згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету
N 123-р від 06.05.2003 )
Загальні положення
2. Положення встановлює порядок проведення уповноваженими працівниками Антимонопольного комітету України (далі - Комітет) і його територіальних відділень (далі - відділення) планових і позапланових виїзних перевірок додержання законодавства про захист економічної конкуренції при здійсненні господарської діяльності суб'єктами господарювання та при реалізації повноважень органами влади, органами місцевого самоврядування, органами адміністративно-господарського управління та контролю (далі - об'єкти перевірки)* щодо суб'єктів господарювання.
* Терміни: "економічна конкуренція", "суб'єкт господарювання", "органи влади", "органи адміністративно-господарського управління та контролю", "органи Антимонопольного комітету України", "об'єднання", "інформація", "ринок товару", "товар" вживаються відповідно до Закону України
"Про захист економічної конкуренції".
3. Плановою виїзною перевіркою вважається перевірка об'єктів, яка проводиться за їх місцезнаходженням або за місцезнаходженням їхнього відокремленого структурного підрозділу, у комплексі питань уповноваженими працівниками Комітету, відділення, виходячи з їхніх функціональних повноважень, і передбачена планами роботи.
4. Планова виїзна перевірка одного і того самого об'єкта перевірки проводиться за наказом Голови Комітету чи голови відділення не частіше одного разу на календарний рік у межах компетенції Комітету (відділення).
5. Підставою для проведення планових перевірок є план-графік перевірок, затверджений Головою Комітету, головою відділення.
6. Планові виїзні перевірки додержання законодавства про захист економічної конкуренції об'єктами перевірки проводяться лише в тому разі, коли їм не пізніше ніж за десять календарних днів до дня проведення вказаної перевірки надіслано письмове повідомлення із зазначенням дати її проведення.
7. У разі неможливості проведення планової перевірки суб'єкта господарювання - об'єкта перевірки (відсутність умов праці для всіх перевіряльників, неможливість співпраці працівників суб'єкта господарювання, що перевіряється, одночасно з усіма перевіряльниками у зв'язку з перевіркою контрольними органами, зазначеними в статті 5 Указу Президента України від 23 липня 1998 року
N 817/98 "Про деякі заходи з дерегулювання підприємницької діяльності") перевірка проводиться у терміни, погоджені Головою Комітету, головою відділення із суб'єктом господарювання.
8. Позаплановою виїзною перевіркою вважається перевірка, яка не передбачена в планах роботи Комітету, відділення і може проводитися без попереднього письмового повідомлення. Позапланова перевірка проводиться відповідно до наказу Голови Комітету, голови відділення, розпорядження органу Комітету за місцезнаходженням об'єкта перевірки або за місцезнаходженням його відокремленого структурного підрозділу уповноваженими працівниками Комітету, відділення, виходячи з їхніх функціональних повноважень, за наявності хоча б однієї з таких обставин:
8.1. За дорученням Президента України, Кабінету Міністрів України.
8.2. За заявами суб'єктів господарювання, громадян, об'єднань, установ, організацій про порушення їх прав внаслідок дій чи бездіяльності, визначених Законом України "Про захист економічної конкуренції" як порушення законодавства про захист економічної конкуренції об'єктом перевірки, відповідно до абзацу другого частини 1 статті
36 Закону України
"Про захист економічної конкуренції".
8.3. За поданням органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю про порушення законодавства про захист економічної конкуренції об'єктом перевірки (абзац третій частини 1 статті
36 Закону України
"Про захист економічної конкуренції") .
8.4. За ініціативою органів Комітету, голови відділення відповідно до абзацу четвертого частини 1 статті 36 Закону України
"Про захист економічної конкуренції" у разі безпосереднього виявлення державними службовцями Комітету, відділення ознак порушення об'єктом перевірки законодавства про захист економічної конкуренції, визначеного статтею 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції" та статтями
1,
4 -
19 Закону України
"Про захист від недобросовісної конкуренції".
8.5. За ініціативою органів Комітету, відповідно до абзацу п'ятого частини 1 статті
36 Закону України
"Про захист економічної конкуренції", у разі надходження від заявника клопотання про можливість настання негативних наслідків, пов'язаних із поданням заяви, та з метою захисту його інтересів.
8.6. У разі виявлення недостовірності даних, заявлених об'єктом перевірки в документах, поданих на обов'язковий запит органу Комітету, голови відділення.
8.7. У разі подання об'єктом перевірки в установленому порядку скарги про порушення законодавства посадовими особами Комітету, відділення під час проведення планової чи позапланової виїзної перевірки додержання законодавства про захист економічної конкуренції.
8.8. У разі виникнення потреби в перевірці відомостей, отриманих від особи, яка мала правові відносини з об'єктом перевірки (якщо він не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на обов'язковий запит органу Комітету, голови відділення протягом трьох робочих днів від дня отримання запиту щодо додержання законодавства про захист економічної конкуренції).
8.9. На особисте прохання об'єкта перевірки.
8.11. У разі наявності документально підтверджених даних щодо монополізації ринку товару чи антиконкурентних узгоджених дій, отриманих органами Комітету відповідно до чинного законодавства під час виконання своїх завдань.
( Пункт 8 доповнено підпунктом 8.11 згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету
N 272-р від 26.08.2003 )
( Пункт 8 доповнено підпунктом 8.12 згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету
N 258-р від 21.07.2009 )
9. Комітет, Голова Комітету, державні уповноважені Комітету та уповноважені ними державні службовці можуть за власною ініціативою перевірити достовірність висновків, викладених в акті перевірки, складеному за дорученням голови відділення.
10. Комітет, Голова Комітету мають право прийняти рішення щодо повторної перевірки додержання законодавства про захист економічної конкуренції об'єктом перевірки лише у тому разі, коли стосовно уповноважених працівників Комітету, його відділення, які проводили планову або позапланову перевірку зазначеного об'єкта перевірки, розпочато службове розслідування або порушено кримінальну справу.
11. Органи Комітету, голова відділення, уповноважені ними державні службовці мають право проводити зазначені перевірки лише в межах своєї (наданої) компетенції.
12. Формування щорічних проектів планів-графіків проведення планових виїзних перевірок додержання законодавства про захист економічної конкуренції об'єктами перевірки здійснюється відповідними структурними підрозділами Комітету, його відділень у такому порядку:
12.1. Члени Комітету, начальники Головного управління конкурентної політики, управлінь досліджень і розслідувань надають щорічно до 1 липня Управлінню взаємодії з державними органами влади та координації діяльності територіальних відділень пропозиції щодо переліку ринків товарів, що підлягають перевірці в наступному році.
( Пункт 12.1 із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету
N 123-р від 06.05.2003 )
12.2 Управління взаємодії з державними органами влади та координації діяльності територіальних відділень узагальнює надані пропозиції і до 5 липня подає на затвердження Голові Комітету переліки ринків товарів, що підлягають перевірці.
( Пункт 12.2 із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету
N 123-р від 06.05.2003 )
12.3. Начальники управлінь досліджень і розслідувань, за погодженням з членами Комітету, яким вони підпорядковані, голови відділень на основі затвердженого Головою Комітету переліку ринків товарів, що підлягають перевірці в наступному році, готують за встановленою формою (додаток 1) і до 15 жовтня подають до Управління взаємодії з державними органами влади та координації діяльності територіальних відділень (окремими списками) проекти переліків суб'єктів господарювання і переліків органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю, що підлягають перевірці в наступному році, для складання плану-графіка перевірок.
( Пункт 12.3 із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету
N 123-р від 06.05.2003 )
12.4. Управління взаємодії з державними органами влади та координації діяльності територіальних відділень узагальнює надані матеріали та до 5 грудня після погодження з Головним управлінням конкурентної політики подає на затвердження Голові Комітету щоквартальні плани-графіки проведення перевірок додержання законодавства про захист економічної конкуренції в наступному році:
органами влади, органами місцевого самоврядування, органами адміністративно-господарського управління та контролю;
суб'єктами господарювання.
12.5. При формуванні переліків суб'єктів господарювання враховуються визначені Комітетом пріоритетні напрями діяльності.
13. До переліків не включаються суб'єкти господарювання:
які були включені до планів перевірок на друге півріччя поточного року;
перевірки яких розпочаті в поточному році;
малих і середніх підприємців.
14. Органи Комітету, голови відділень повинні практикувати проведення спільних перевірок з міністерствами, іншими центральними органами влади, контрольними органами, зазначеними в статті 5 Указу Президента України від 23 липня 1998 року
N 817/98 "Про деякі заходи з дерегулювання підприємницької діяльності" (органи державної податкової служби, митні органи, органи державного казначейства, державної контрольно-ревізійної служби, органи Пенсійного фонду України), враховуючи вимоги зазначеного Указу та Порядку координації проведення планових виїзних перевірок фінансово-господарської діяльності суб'єктів підприємницької діяльності контрольними органами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 січня 1999 року
N 112.
15. Органи Комітету, голови відділень при потребі готують та узгоджують проекти наказів щодо залучення в установленому порядку до складу комісій з перевірки представників відповідних міністерств, інших центральних органів влади, контрольних органів.
16. Основними завданнями перевірок є:
16.1. Здійснення державного контролю за додержанням законодавства про захист економічної конкуренції.
16.2. Своєчасне попередження, виявлення та припинення дій, які містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, усунення причин виникнення цих порушень і умов, що їм сприяють, а у разі, якщо порушення припинено, - вжиття заходів для усунення наслідків цих порушень.
16.3. Збір доказів у заявах і справах про порушення законодавства про захист економічної конкуренції.
16.4. Оцінка діяльності об'єктів перевірки щодо додержання законодавства про захист економічної конкуренції та виконання рішень чи розпоряджень органів Комітету.
16.5. Аналіз рішень органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю на відповідність законодавству про захист економічної конкуренції.
17. При плануванні та проведенні перевірок працівники Комітету, відділень зобов'язані забезпечувати дотримання службової і комерційної таємниці.
18. Інформація, доступ до якої обмежено законодавством, одержана працівниками Комітету, відділень під час перевірок, використовується ними відповідно до чинного законодавства.
Строки проведення перевірок. Комісія з перевірки. Порядок її утворення, компетенція
19. Рішення щодо проведення перевірки приймається Головою Комітету, головою відділення, органом Комітету.
20. Для проведення перевірки за наказом Голови Комітету, голови відділення, розпорядженням органу Комітету утворюється Комісія з перевірки (надалі - Комісія) у складі не менше двох фахівців.
21. До роботи Комісії можуть залучатися в установленому порядку працівники інших підприємств, установ і організацій та фахівці (експерти).
22. У кожному конкретному випадку строки проведення перевірок та склад Комісії з перевірки визначаються з урахуванням об'єкта перевірки та очікуваного обсягу роботи, необхідного для виконання поставленого завдання.
У разі потреби за поданням голови Комісії продовження термінів проведення перевірки здійснюється Головою Комітету, головою відділення, органом Комітету, які приймали рішення про проведення перевірки.
24. Персональний склад Комісії, її голова, заступник та строки проведення перевірки затверджуються наказом Голови Комітету, голови відділення, розпорядженням органу Комітету з делегуванням Комісії відповідних повноважень щодо проведення перевірки.
25. У разі потреби персональний склад Комісії може бути змінений за наказом Голови Комітету, голови відділення, розпорядженням органу Комітету.
26. Комісія проводить перевірку в установлені терміни і в обсязі завдання на проведення перевірки.
27. Голова Комісії:
27.1. Забезпечує повідомлення керівника об'єкта перевірки не менш як за 10 календарних днів до дня її проведення про проведення перевірки.
27.2. Організовує роботу Комісії, визначає коло питань, що підлягають перевірці, виходячи з того, чи є перевірка плановою чи позаплановою.
27.3. Розподіляє між членами Комісії конкретні завдання для перевірки.
27.4. Забезпечує координацію роботи між членами Комісії та взаємодію зі структурними підрозділами Комітету та його відділеннями, контрольними органами, які здійснюють перевірку зазначеного об'єкта, при підготовці та проведенні перевірки.
27.5. Подає Голові Комітету, органу Комітету, голові відділення пропозиції щодо змін у персональному складі Комісії.
28. У разі відсутності голови Комісії його обов'язки виконує заступник голови Комісії.
29. Члени Комісії беруть участь у роботі Комісії та виконують поставлені перед ними завдання з перевірки.
30. Член Комісії має право одноособово, керуючись конкретним завданням голови Комісії, досліджувати окремі питання перевірки.
Організація проведення перевірки
31. Для проведення перевірки потрібні такі документи:
31.1. Наказ (розпорядження) про проведення перевірки та створення Комісії.
31.2. План проведення перевірки.
31.3. Доручення Голови Комітету, державного уповноваженого Комітету, голови відділення про делегування відповідних повноважень щодо проведення перевірки.
32. План проведення перевірки складається головою Комісії і затверджується органом, посадовою особою, що видав(ла) наказ (розпорядження) про проведення перевірки та створення Комісії, і має містити в собі:
32.1. Визначення завдань перевірки.
32.2. Визначення кола питань, які потрібно з'ясувати в ході перевірки.
32.3. Строки перевірки.
33. Доручення Голови Комітету, державного уповноваженого Комітету, голови відділення має містити в собі вказівку про делегування голові та членам Комісії на час проведення перевірки конкретного об'єкта перевірки визначених актами законодавства повноважень, а саме:
33.1. Безперешкодно входити на підприємства, в установи, організації за службовим посвідченням і мати доступ до документів та інших матеріалів, потрібних для проведення перевірки.
Для перевірки підприємств, установ, організацій з особливим режимом роботи допускаються державні службовці органів Комітету, що мають відповідний допуск до державної таємниці, оформлений в установленому порядку.
33.2. Вимагати усних або письмових пояснень посадових осіб і громадян.
33.3. Вимагати необхідні документи та іншу інформацію, у тому числі з обмеженим доступом, таку, що є комерційною таємницею, у зв'язку з реалізацією своїх повноважень.
33.4. Вилучати в установленому порядку письмові та речові докази, зокрема документи, предмети чи носії інформації, що можуть бути доказами чи джерелом доказів у справі про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, а в разі, коли вилучити докази немає можливості, накладати арешт на предмети, документи, інші носії інформації, що можуть бути доказами чи джерелом доказів у справі, відповідно до статті
44 Закону України
"Про захист економічної конкуренції".
33.5. Залучати за погодженням з відповідними центральними та місцевими органами влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами й об'єднаннями їхніх спеціалістів, депутатів місцевих рад для проведення перевірки.
34. У разі проведення планової перевірки структурні підрозділи Комітету, відділення здійснюють попередній аналіз відповідного ринку товарів, вивчають нормативні акти, що регулюють діяльність об'єкта перевірки, при потребі готують та направляють в установленому порядку запити про надання інформації щодо діяльності суб'єкта господарювання.
( Абзац перший пункту 34 із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету
N 258-р від 21.07.2009 )
Перед проведенням перевірки розробляється план (програма) перевірки, у якому визначаються період перевірки, її мета; визначаються основні питання, на яких слід зосередити увагу.
( Абзац другий пункту 34 із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету
N 258-р від 21.07.2009 )
У разі проведення позапланових перевірок за дорученням Президента України та Кабінету Міністрів України відповідальний виконавець доручення у Комітеті забезпечує складання і своєчасне доведення до всіх виконавців плану (програми) перевірок, яким (якою) визначаються: мета і період перевірок; основні питання, що підлягають перевірці; перелік і форма даних, які мають бути повідомлені Комітету для узагальнення та подання Президенту України чи Кабінету Міністрів України.
( Пункт 34 доповнено абзацом третім згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету
N 272-р від 26.08.2003 )
35. Після підписання наказу (розпорядження) про проведення перевірки, але перед її проведенням, голова Комісії:
35.1. Надсилає керівнику об'єкта перевірки не пізніше ніж за 10 календарних днів до початку перевірки за підписом державного уповноваженого Комітету, голови відділення, особи, що виконує його обов'язки, повідомлення про день початку перевірки, крім випадків, зазначених у пунктах 8 і 10 цього Положення, коли перевірка може бути проведена без попереднього письмового повідомлення.
У разі потреби отримання даних, що вимагають багато часу для підготовки, заповнення тощо, з повідомленням направляється перелік документів, даних, які мають бути підготовлені до початку проведення перевірки.
35.2. Розподіляє між членами Комісії конкретні завдання на перевірку.
35.3. Ознайомлює членів Комісії з документацією, що є в наявності в Комітеті, відділенні, стосовно об'єкта перевірки.
35.4. Визначає термін прибуття членів Комісії на об'єкт перевірки.
35.5. Інформує усіх її учасників і керівника об'єкта, що перевіряється, про термін і мету проведення перевірки.
Порядок проведення перевірок
36. Першим днем перевірки вважається день прибуття членів Комісії на об'єкт перевірки.
37. У перший день перевірки голова Комісії повідомляє про мету і термін перевірки, надає керівникові об'єкта перевірки (у разі відсутності керівника - особі, що його заміщує) документи про склад Комісії, повноваження її членів; перелік питань, які слід з'ясувати при проведенні перевірки; а також пропонує керівникові (або особі, що його заміщує) створити належні умови для забезпечення роботи Комісії.
................Перейти до повного тексту