1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Розпорядження


АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ
07.12.2023 № 21-рп
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
02 січня 2024 р.
за № 3/41348
Про затвердження Порядку проведення перевірки суб’єктів господарювання, об’єднань, органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю Антимонопольним комітетом України, його територіальними відділеннями
Відповідно до пункту 11 частини третьої статті 7 Закону України "Про Антимонопольний комітет України" та відповідно до абзацу п’ятого підпункту 8 пункту 4, абзацу чотирнадцятого підпункту 21 та абзаців двадцять п’ятого і двадцять шостого підпункту 22 пункту 6 розділу I Закону України від 09 серпня 2023 року № 3295-IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства про захист економічної конкуренції та діяльності Антимонопольного комітету України" Антимонопольний комітет України ПОСТАНОВИВ:
1. Затвердити такі, що додаються:
Порядок проведення перевірки суб’єктів господарювання, об’єднань, органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю Антимонопольним комітетом України, його територіальними відділеннями;
форму розпорядження про проведення перевірки та утворення комісії з проведення перевірки;
форму акта про проведення перевірки.
2. Визнати таким, що втратило чинність, розпорядження Антимонопольного комітету України від 25 грудня 2001 року № 182-р "Про Положення про порядок проведення перевірок додержання законодавства про захист економічної конкуренції", зареєстроване в Міністерстві юстиції України 13 лютого 2002 року за № 139/6427.
3. Юридичному департаменту (Максименко А.) забезпечити подання цього розпорядження на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому законодавством порядку.
4. Це розпорядження набирає чинності одночасно з набранням чинності Законом України від 09 серпня 2023 року № 3295-IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства про захист економічної конкуренції та діяльності Антимонопольного комітету України", але не раніше дня його офіційного опублікування.
5. Контроль за виконанням цього розпорядження залишаю за собою.

Голова Комітету

П. Кириленко

ПОГОДЖЕНО:

Міністр внутрішніх справ України

Перший віце-прем’єр-міністр України -
Міністр економіки України

Перший заступник
Міністра цифрової трансформації України

Голова Національного агентства з питань
запобігання корупції

В.о. Голови Державної митної служби України



І. Клименко


Ю. Свириденко


О. Вискуб


О. Новіков

С. Звягінцев
ЗАТВЕРДЖЕНО
Розпорядження
Антимонопольного комітету
України
07 грудня 2023 року № 21-рп
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
02 січня 2024 р.
за № 3/4134
ПОРЯДОК
проведення перевірки суб’єктів господарювання, об’єднань, органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю Антимонопольним комітетом України, його територіальними відділеннями
I. Загальні положення
1. Цей Порядок визначає процедуру проведення Антимонопольним комітетом України (далі - Комітет), органами Комітету, територіальними відділеннями Комітету, працівниками Комітету та його територіальних відділень перевірки суб’єктів господарювання, об’єднань, органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю (далі - об’єкт перевірки).
2. У цьому Порядку терміни вживаються в таких значеннях:
інше володіння особи - споруди, подвір’я, прибудинкова територія, територія, що має призначення постійного або тимчасового зберігання матеріальних цінностей, крім приміщень, транспортні засоби, земельна ділянка;
інше місце зберігання носіїв інформації - комп’ютери, технічні засоби електронних комунікацій та зберігання інформації, сервери, технологія хмарних обчислень, сейфи, робочі місця працівників, шафи, телекомунікаційні (серверні) шафи або стійки;
опечатування - наклеювання аркуша паперу із печаткою Комітету, його територіального відділення з метою унеможливлення доступу до приміщення, іншого володіння, систем електронних комунікацій чи місця зберігання інформації;
опломбування - встановлення засобів контролю з метою унеможливлення несанкціонованого доступу до приміщення, іншого володіння, систем електронних комунікацій чи місця зберігання інформації;
печатка - відбиток круглої (гербової) печатки Комітету, його територіального відділення;
пломба - засіб контролю від несанкціонованого доступу до приміщення, іншого володіння, систем електронних комунікацій чи місця зберігання інформації;
пломбір (пломбіратор) - пристрій для встановлення пломби;
приміщення - простір, обмежений з усіх сторін захисними конструкціями: стінами (у тому числі з вікнами і дверима), стелею (перекриттям) і підлогою, призначений для розміщення людей або матеріальних цінностей (виробниче або службове приміщення підприємства, установи чи організації, гараж, інша будівля господарського призначення) незалежно від функціонального призначення.
Інші терміни вживаються у значенні, наведеному у Законі України "Про захист економічної конкуренції".
3. Перевірки суб’єктів господарювання, об’єднань, органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю проводяться на підставі судового рішення господарського суду та розпорядження органу Комітету або голови територіального відділення Комітету, прийнятого відповідно до такого рішення:
у зв’язку з розглядом заяв громадян, суб’єктів господарювання, об’єднань, установ, організацій про порушення їхніх прав внаслідок дій чи бездіяльності, визначених Законом України "Про захист економічної конкуренції" як порушення законодавства про захист економічної конкуренції;
у зв’язку з розглядом подань (заяв) органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю про порушення законодавства про захист економічної конкуренції;
у зв’язку з безпосереднім виявленням органами, посадовими особами Комітету ознак порушення законодавства про захист економічної конкуренції;
у зв’язку з розглядом справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції;
у разі потреби в перевірці інформації, отриманої у зв’язку зі здійсненням державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції.
4. Строк проведення перевірки не може перевищувати 30 календарних днів, якщо інше не встановлено в судовому рішенні господарського суду. Цей строк може бути продовжений судовим рішенням господарського суду за обґрунтованим клопотанням Комітету, його територіального відділення в разі:
письмової згоди об’єкта перевірки - але не більше ніж на 30 календарних днів;
подання клопотання до органу Комітету або територіального відділення Комітету об’єктом перевірки про продовження строку перевірки у зв’язку з необхідністю підготовки таким об’єктом інформації, необхідної для проведення перевірки - але не більше ніж на 30 календарних днів;
якщо є потреба у проведенні експертизи - але не більше ніж на строк проведення такої експертизи.
5. Перевірка проводиться на підставі судового рішення господарського суду про надання дозволу на проведення перевірки суб’єктів господарювання, об’єднань, органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю, доступу до приміщень, інших володінь, інших місць зберігання інформації, що перебуває у володінні та/або користуванні суб’єктів господарювання, об’єднань, органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю, та/або на вчинення окремих процесуальних дій, передбачених законодавством про захист економічної конкуренції, у вигляді проведення огляду приміщень, інших володінь, систем електронних комунікацій, місць зберігання інформації, майна, предметів чи інших носіїв інформації, документів, у тому числі їх оригіналів, опломбовування (опечатування) приміщення, іншого володіння, системи електронних комунікацій чи місця зберігання інформації, накладення арешту на майно, предмети чи інші носії інформації, документи, у тому числі їх оригінали, які можуть свідчити про ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції чи бути доказами чи джерелом доказів у справі, вилучення майна, предметів чи інших носіїв інформації, документів у тому числі їх оригіналів (далі - судове рішення господарського суду) та розпорядження органу Комітету або голови територіального відділення, прийнятого відповідно до такого судового рішення господарського суду.
Огляд, опломбування (опечатування), вилучення доказів чи накладення арешту на майно, предмети, документи чи інші носії інформації, які є тимчасово вилученими органами досудового розслідування, арештовані судом, або є доказом в кримінальному провадженні, органами Комітету, територіальними відділеннями Комітету здійснюються за дозволом особи, яка здійснює досудове розслідування в порядку передбаченому законом.
У разі, якщо орган досудового розслідування або суд на підставі та в порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України, прийняв рішення про вилучення (виїмку) в органі державної влади, органі місцевого самоврядування, підприємстві, установі, організації, громадському об’єднанні речей і документів, які вилучені та/або арештовані органами Комітету/територіальними відділеннями Комітету, оригінали таких документів або їх належним чином завірені копії (згідно з ухвалою суду) передаються в установленому законом порядку до органу досудового розслідування або до суду.
6. Подання клопотання Комітету, його територіального відділення до господарського суду про надання дозволу на проведення перевірки суб’єктів господарювання, об’єднань, органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю, доступу до приміщень, інших володінь, інших місць зберігання інформації, що перебуває у володінні та/або користуванні суб’єктів господарювання, об’єднань, органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю, та/або на вчинення окремих процесуальних дій, передбачених законодавством про захист економічної конкуренції, у вигляді проведення огляду приміщень, інших володінь, систем електронних комунікацій, місць зберігання інформації, майна, предметів чи інших носіїв інформації, документів, у тому числі їх оригіналів, опломбовування (опечатування) приміщення, іншого володіння, системи електронних комунікацій чи місця зберігання інформації, накладення арешту на майно, предмети чи інші носії інформації, документи, у тому числі їх оригінали, які можуть свідчити про ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції чи бути доказами чи джерелом доказів у справі, вилучення майна, предметів чи інших носіїв інформації, документів, у тому числі їх оригіналів, а також продовження строку проведення перевірки здійснюється відповідно до вимог Господарського процесуального кодексу України.
7. Судове рішення господарського суду є підставою для прийняття органом Комітету або головою територіального відділення розпорядження про проведення перевірки та утворення комісії з проведення перевірки (далі - розпорядження про проведення перевірки), форма якого затверджена розпорядженням Комітету, яке має містити:
1) номер, дату й місце його прийняття;
2) посаду, прізвище, власне ім’я та по батькові (за наявності) особи, яка видала розпорядження;
3) номер та дату судового рішення господарського суду;
4) номер справи, у якій проводиться перевірка, та реквізити розпорядження про її початок - за наявності;
5) найменування/прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) об’єкта перевірки;
6) склад комісії з проведення перевірки;
7) дати початку та закінчення перевірки, перелік питань, що підлягають з’ясуванню під час проведення перевірки;
8) інформацію про права та обов’язки членів комісії з проведення перевірки та учасників об’єкта перевірки;
9) попередження про встановлену законом відповідальність за перешкоджання проведенню перевірки.
II. Порядок утворення Комісії з проведення перевірки
1. Розпорядженням органу Комітету або голови територіального відділення про проведення перевірки утворюється комісія з проведення перевірки у складі не менше трьох осіб із числа уповноважених працівників Комітету та/або територіального відділення (далі - Комісія), визначається її персональний склад, голова Комісії та його заступник.
Персональний склад Комісії змінюється розпорядженням органу Комітету або голови територіального відділення.
2. Голова Комісії:
1) забезпечує координацію діяльності Комісії та виконання покладених на неї завдань;
2) розподіляє обов’язки між членами Комісії з метою виконання під час проведення перевірки завдань, покладених на Комісію, та здійснює контроль за їх виконанням;
3) ознайомлює членів Комісії з наявними документами та інформацією щодо об’єкта перевірки;
4) визначає час прибуття членів Комісії на об’єкт перевірки;
5) забезпечує взаємодію зі структурними підрозділами Комітету та його територіальними відділеннями, іншими державними органами під час підготовки та проведення перевірки;
6) подає органу Комітету чи голові територіального відділення пропозиції щодо змін у персональному складі Комісії.
3. Під час проведення перевірки Комісія керується Конституцією України, законами України, указами Президента України, постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції України та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими нормативно-правовими актами, а також цим Порядком.
III. Права та обов’язки
1. Члени Комісії під час проведення перевірки мають право:
1) на підставі судового рішення господарського суду:
мати безперешкодний доступ до приміщень, інших володінь, інших місць зберігання інформації, що перебуває у володінні та/або користуванні об’єкта перевірки;
одержувати копії або витяги з документів, інших носіїв інформації, вилучати майно, предмети чи інші носії інформації, документи, у тому числі їх оригінали, та здійснювати відбір копій документів, інших носіїв інформації, або витягів із них у приміщеннях органу Комітету його територіального відділення чи в будь-яких інших приміщеннях;
проводити огляд приміщень, інших володінь, систем електронних комунікацій, місць зберігання інформації, майна, предметів чи інших носіїв інформації, документів, у тому числі їх оригіналів, що перебувають у володінні та/або користуванні об’єкта перевірки;
опломбовувати (опечатувати) приміщення, інші володіння, системи електронних комунікацій чи місця зберігання інформації, що перебувають у володінні та/або користуванні об’єкта перевірки;
накладати арешт на майно, предмети чи інші носії інформації, документи, у тому числі їх оригінали, які можуть свідчити про ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції чи бути доказами чи джерелом доказів у справі про порушення законодавства про захист економічної конкуренції;
2) вимагати від керівника, посадових осіб та інших працівників або уповноважених представників об’єкта перевірки, інших осіб надання усних або письмових пояснень щодо фактів, документів, які стосуються мети та предмета перевірки;
3) проводити фотозйомку, аудіо- чи відеозапис, використовувати інші технічні чи програмно-технічні засоби для отримання доказів у справі про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та/або доказів чи джерел доказів, що можуть свідчити про ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції;
4) забороняти особам, які перебувають у приміщенні, іншому володінні чи іншому місці зберігання інформації під час проведення перевірки, а також особам, які під час проведення перевірки увійшли до приміщення, іншого володіння об’єкта перевірки, вчиняти будь-які дії з документами, предметами та іншими носіями інформації до закінчення перевірки;
5) у разі перешкоджання у проведенні перевірки, вилученні доказів, накладенні арешту на майно, предмети, документи, інші носії інформації, залучати поліцейських, працівників інших правоохоронних та митних органів для застосування заходів, передбачених законом, для подолання перешкод.
2. Члени Комісії під час проведення перевірки зобов’язані:
1) з повагою ставитися до осіб, присутніх під час проведення перевірки;
2) роз’яснити права та обов’язки осіб, присутніх під час проведення перевірки;
3) пред’являти перед початком проведення перевірки та під час перевірки уповноваженій особі об’єкта перевірки (особі, яка виконує її обов’язки) іншим працівникам та присутнім особам на їхню вимогу службове посвідчення та засвідчену належним чином копію розпорядження про проведення перевірки та копію судового рішення господарського суду;
4) забезпечувати нерозголошення комерційної таємниці та конфіденційної, службової інформації об’єкта перевірки, що стала відомою під час проведення перевірки;
5) попередити об’єкт перевірки про встановлену законом відповідальність за перешкоджання проведенню перевірки, розпломбування (розпечатування) приміщень, інших володінь, систем електронних комунікацій чи місць зберігання інформації, опломбованих (опечатаних) членами Комісії.
3. Уповноважена особа об’єкта перевірки (особа, яка виконує її обов’язки), а також працівники об’єкта перевірки під час проведення перевірки мають право:
1) користуватися послугами адвоката або фахівця в галузі права, з яким укладено договір про надання правової допомоги (далі - адвокат, фахівець у галузі права), а також послугами перекладача;
2) надавати усні й письмові пояснення (заперечення), пропозиції щодо змісту протоколів, складених під час проведення перевірки;
3) надавати письмову згоду або клопотання про продовження строку проведення перевірки, але не більше ніж на 30 календарних днів;
4) подавати клопотання про повернення оригіналів письмових доказів, про розпломбування (розпечатування) приміщення (іншого володіння), системи електронних комунікацій чи місця зберігання інформації;
5) одержувати та ознайомлюватися з актом про проведення перевірки, подавати заперечення та пояснення до нього;
6) подавати Голові Комітету, голові територіального відділення скарги на дії членів Комісії;
7) користуватись іншими правами, передбаченими законодавством про захист економічної конкуренції.
4. Уповноважена особа об’єкта перевірки (особа, яка виконує її обов’язки), працівники об’єкта перевірки, а також учасники об’єкта перевірки під час проведення перевірки зобов’язані:
1) не перешкоджати проведенню перевірки;
2) допускати членів Комісії до проведення перевірки;
3) виконувати вимоги членів Комісії;
4) надавати документи, пояснення з питань проведення перевірки;
5) забезпечити недоторканність опломбованого (опечатаного) приміщення, іншого володіння, системи електронних комунікацій чи іншого місця зберігання інформації та цілісність пломб (печаток) до закінчення строку, зазначеного у протоколі про опломбування (опечатування);
6) виконувати заборону розпорядження або користування майном, предметами, документами, іншими носіями інформації, на які накладено арешт.
IV. Проведення перевірки
1. Першим днем перевірки вважається день прибуття членів Комісії на об’єкт перевірки.
Перевірка проводиться в робочий час, у період з 8 години до 18 години. Час проведення перевірки може бути продовжений головою Комісії в разі необхідності здійснення процесуальних дій у повному обсязі, якщо затримка з проведенням таких дій або їх незавершення може призвести до втрати доказів, але не пізніше 21 години. Проведення перевірки з 21 години до 7 години та у святкові, неробочі й вихідні дні не допускається.
2. Перед початком проведення перевірки члени Комісії зобов’язані пред’явити уповноваженій особі об’єкта перевірки (особі, яка виконує її обов’язки), адвокату або фахівцю в галузі права службове посвідчення та надати засвідчену належним чином копію розпорядження про проведення перевірки та копію судового рішення господарського суду.
Відсутність уповноваженої особи об’єкта перевірки (особи, яка виконує її обов’язки), за наявності іншого представника об’єкта перевірки на місці проведення перевірки не перешкоджає проведенню перевірки та не є підставою для перенесення або продовження її строку.
Про відсутність уповноваженої особи об’єкта перевірки (особи, яка виконує її обов’язки), членами Комісії складається протокол.
Неявка адвоката чи фахівця в галузі права, уповноваженого представника об’єкта перевірки для участі у проведенні перевірки протягом трьох годин не перешкоджає її проведенню.
3. Процес проведення перевірки та збору доказів проводиться шляхом фотозйомки, аудіо- чи відеозапису, а також з використанням інших технічних чи програмно-технічних засобів для отримання доказів у справі про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та/або доказів чи джерел доказів, що можуть свідчити про ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції.
Про застосування технічних засобів фіксування процесу проведення перевірки та збору доказів члени Комісії повідомляють присутніх осіб.
Під час проведення перевірки члени Комісії здійснюють фотозйомку, якщо аудіо- чи відеозапис недоцільні, крім випадків обов’язкового здійснення аудіо- чи відеозапису відповідно до вимог Закону України "Про захист економічної конкуренції" під час вилучення чи накладення арешту на майно, предмети чи інші носії інформації, документи, у тому числі їх оригінали.
Члени Комісії мають право на підставі судового рішення господарського суду та в установленому законодавством порядку використовувати під час проведення перевірки технічні чи програмно-технічні засоби для отримання доказів із метою подолання систем логічного захисту комп’ютерів, технічних засобів електронних комунікацій та зберігання інформації, серверів, технологій хмарних обчислень, що перебувають у володінні та/або користуванні об’єкта перевірки.
4. Проведення членами Комісії процесуальних дій, передбачених законодавством про захист економічної конкуренції, у вигляді проведення опломбування (опечатування), вилучення та накладення арешту не повинно призводити до зупинення або обмеження господарської діяльності об’єкта перевірки, якщо це не загрожує втраті доказів.
Обсяги і строки опломбування (опечатування), вилучення, арешту встановлюються судовим рішенням господарського суду в кожному конкретному випадку з урахуванням властивостей майна, його значення для діяльності об’єкта перевірки, необхідності його використання та інших обставин.
V. Огляд
1. Члени Комісії мають право на безперешкодний доступ до приміщень, інших володінь, систем електронних комунікацій чи інших місць зберігання носіїв інформації, що перебуває у володінні та/або користуванні об’єкта перевірки, та проводити їх огляд, який полягає в їх безпосередньому обстеженні, з метою виявлення майна, предметів, документів чи інших носіїв інформації, які можуть свідчити про ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції чи бути доказами у справі.
2. Члени Комісії до початку огляду приміщень, інших володінь, систем електронних комунікацій, місць зберігання інформації, майна, предметів чи інших носіїв інформації, документів, у тому числі їх оригіналів, забороняють особам, які перебувають у приміщенні, іншому володінні чи іншому місці зберігання інформації під час проведення перевірки, а також особам, які під час проведення перевірки увійшли до приміщення, іншого володіння об’єкта перевірки, вчиняти будь-які дії з майном, предметами, документами та іншими носіями інформації до закінчення їх огляду.
Вчинення будь-яких дій з майном, предметами, документами чи іншими носіями інформації можливо тільки з дозволу голови Комісії або його заступника.

................
Перейти до повного тексту