1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Положення


МІНІСТЕРСТВО УКРАЇНИ З ПИТАНЬ НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЙ
ТА У СПРАВАХ ЗАХИСТУ НАСЕЛЕННЯ ВІД НАСЛІДКІВ
ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ
П О Л О Ж Е Н Н Я
N 387 від 21.12.98
м.Київ

Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
11 лютого 1999 р.
за N 93/3386
Затверджено
Наказ Міністерства України з
питань надзвичайних ситуацій та у
справах захисту населення від
наслідків Чорнобильської катастрофи
21.12.98 N 387 ( z0092-99 )
Типове положення про територіальну підсистему єдиної державної системи запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру
Загальна частина
1. Це Положення визначає принципи створення територіальної підсистеми єдиної державної системи запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру, основні завдання, склад сил і засобів, порядок виконання завдань і взаємодії структурних підрозділів, а також регулює основні питання функціонування територіальної підсистеми.
2. У Положенні наведені нижче терміни вживаються у такому значенні:
територіальна підсистема єдиної державної системи запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру (далі - територіальна підсистема) - складова частина єдиної державної системи, включає місцеві органи виконавчої влади, виконавчі органи рад, державні підприємства, установи та організації з відповідними силами і засобами, які здійснюють нагляд за забезпеченням техногенної та природної безпеки, організовують проведення роботи із запобігання надзвичайним ситуаціям техногенного та природного походження і реагування у разі їх виникнення з метою захисту населення і довкілля Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя, зменшення матеріальних втрат;
ланка територіальної підсистеми - складова частина територіальної підсистеми;
сили і засоби територіальної підсистеми - спеціальні, спеціалізовані цивільні штатні і позаштатні підрозділи з їх оснащенням, наглядові органи та інформаційні бази регіональних структур функціональних підсистем єдиної державної системи, призначені або залучені до виконання завдань щодо запобігання і реагування на надзвичайні ситуації в межах підпорядкованої території;
орган управління територіальною підсистемою - орган виконавчої влади або його структурний підрозділ, призначений для безпосереднього керівництва діяльністю щодо запобігання і реагування на надзвичайні ситуації в межах їх компетенції;
аварійно (пошуково)-рятувальна служба територіальної підсистеми - структурний підрозділ відповідного органу виконавчої влади, призначений для організації та здійснення в межах його компетенції заходів щодо запобігання і реагування на надзвичайні ситуації на відповідних територіях;
надзвичайна ситуація - порушення нормальних умов життя і діяльності людей на об'єкті або території, спричинене аварією, катастрофою, стихійним лихом або іншими чинниками, що призвело (може призвести) до загибелі людей та/або значних матеріальних втрат;
реагування на надзвичайні ситуації - скоординовані дії підрозділів територіальної підсистеми щодо реалізації планів дій (аварійних планів), уточнених в умовах конкретного виду та рівня надзвичайної ситуації з метою надання невідкладної допомоги потерпілим, усунення загрози життю та здоров'ю людей;
запобігання виникненню надзвичайних ситуацій - підготовка та реалізація комплексу правових, соціально-економічних, політичних, організаційно-технічних, санітарно-гігієнічних та інших заходів, спрямованих на забезпечення техногенної та природної безпеки, проведення оцінки рівнів ризику, завчасне реагування на загрозу виникнення надзвичайної ситуації на основі даних моніторингу (спостережень), експертизи, досліджень та прогнозів щодо можливого перебігу подій з метою недопущення їх переростання у надзвичайну ситуацію або пом'якшення її можливих наслідків.
3. Основною метою створення територіальних підсистем в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі є забезпечення реалізації на відповідній території державної політики у сфері запобігання і реагування на надзвичайні ситуації, цивільного захисту населення.
4. Завданнями територіальної підсистеми є:
участь у розробленні загальнодержавних нормативно-правових актів, а також норм, правил та стандартів з питань запобігання надзвичайним ситуаціям та забезпечення захисту населення і територій від їх наслідків;
розроблення територіальних нормативно-правових актів, необхідних для функціонування територіальної підсистеми;
забезпечення готовності місцевих органів виконавчої влади, виконавчих органів рад, підпорядкованих їм сил і засобів до дій, спрямованих на запобігання і реагування на надзвичайні ситуації;
розроблення та забезпечення реалізації в межах своєї компетенції заходів щодо запобігання виникненню надзвичайних ситуацій;
навчання населення поведінці та діям у разі виникнення надзвичайної ситуації;
аналіз ризиків виникнення надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, їх мінімізація та реагування у разі перевищення порогових значень;
упровадження цільових і науково-технічних програм, спрямованих на запобігання надзвичайним ситуаціям, забезпечення сталого функціонування підприємств, установ та організацій, зменшення можливих матеріальних втрат;
збирання й аналітичне опрацювання інформації про надзвичайні ситуації, видання інформаційних матеріалів з питань захисту населення і територій від наслідків надзвичайних ситуацій;
прогнозування й оцінка соціально-економічних наслідків надзвичайних ситуацій, визначення на основі прогнозу потреби в силах, засобах, матеріальних та фінансових ресурсах;
створення, раціональне збереження і використання резерву матеріальних та фінансових ресурсів, необхідних для запобігання і реагування на надзвичайні ситуації;
організація проведення на регіональному рівні державної експертизи, забезпечення нагляду за дотриманням вимог щодо захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій (у межах повноважень центральних і місцевих органів виконавчої влади);
оповіщення населення про загрозу та виникнення надзвичайних ситуацій, своєчасне та достовірне його інформування про фактичну обстановку і вжиті заходи;
захист населення у разі виникнення надзвичайних ситуацій;
проведення рятувальних та інших невідкладних робіт щодо ліквідації надзвичайних ситуацій, організація життєзабезпечення постраждалого населення;
підготовка обгрунтованих звернень до Кабінету Міністрів України щодо переведення конкретних надзвичайних ситуацій до загальнодержавного рівня, надання необхідної допомоги регіону;
пом'якшення можливих наслідків надзвичайних ситуацій у разі їх виникнення;
здійснення заходів щодо соціального захисту постраждалого населення, проведення гуманітарних акцій;
реалізація визначених законодавством прав у сфері захисту населення від наслідків надзвичайних ситуацій, в тому числі осіб (чи їх сімей), що брали безпосередню участь у ліквідації цих ситуацій.
5. Територіальна підсистема створюється в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі для організації роботи, пов'язаної із запобіганням надзвичайним ситуаціям та захистом населення і територій від їх наслідків.
6. Територіальна підсистема складається з постійно діючих місцевих ланок і мають три рівні - регіональний, місцевий та об'єктовий.
7. Територіальна підсистема забезпечує постійний контакт і взаємодію з регіональними структурами функціональних підсистем єдиної державної системи. За надзвичайних ситуацій сили і засоби функціональних підсистем єдиної державної системи регіонального, місцевого та об'єктового рівнів підпорядковуються в межах, що не суперечать законодавству, органам управління територіальної підсистеми.
8. Структура та порядок діяльності територіальної підсистеми і підпорядкованих їм сил і засобів визначаються в положеннях про територіальну підсистему єдиної державної системи, які розробляються на підставі Типового положення, затверджуються Головою Ради міністрів Автономної Республіки Крим, головами обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій за узгодженням з Міністерством з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи.
Органи управління територіальною підсистемою
9. Територіальна підсистема має координувальні і постійні органи управління щодо розв'язання завдань у сфері запобігання надзвичайним ситуаціям, захисту населення і територій від їх наслідків, систему повсякденного управління, сили і засоби, резерви матеріальних і фінансових ресурсів, системи зв'язку та інформаційного забезпечення.
10. Координуючими органами територіальної підсистеми є:
1) на регіональному рівні - відповідні комісії Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій (далі - регіональні комісії).
В окремих випадках для ліквідації надзвичайної ситуації та її наслідків рішенням Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій утворюється спеціальна територіальна комісія;
2) на місцевому рівні - відповідні районні комісії і комісії виконавчих органів рад (сільські, селищні, міські, районні в містах) з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій (далі - місцеві комісії);
3) на об'єктовому рівні - комісія з питань надзвичайних ситуацій об'єкта (далі - об'єктова комісія).
11. Регіональні, місцеві та об'єктові комісії (залежно від рівня надзвичайної ситуації) забезпечують безпосереднє керівництво реагуванням на надзвичайну ситуацію або на загрозу її виникнення.
12. Положення про регіональну комісію та її персональний склад затверджуються рішеннями Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.
Положення про місцеву комісію та її персональний склад затверджуються рішеннями відповідного органу виконавчої влади і виконавчого органу рад.
Положення про об'єктову комісію та її персональний склад затверджуються рішенням керівника відповідного об'єкта.
13. Постійними органами управління з питань техногенно-екологічної безпеки, цивільної оборони та з надзвичайних ситуацій є:
на регіональному рівні - органи виконавчої влади: Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації, а також уповноважені органи з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, регіональні структури функціональних підсистем єдиної державної системи, що здійснюють функції згідно з додатком;
на місцевому рівні - районні державні адміністрації і виконавчі органи рад, уповноважені органи з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення;
на об'єктовому рівні - структурні підрозділи підприємств, установ та організацій або спеціально призначені особи з питань надзвичайних ситуацій.
14. До системи повсякденного управління територіальної підсистеми входять оснащені належними засобами зв'язку, оповіщення, збирання, аналізу і передачі інформації:
центри управління в надзвичайних ситуаціях, оперативно-чергові служби уповноважених органів з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення регіонального і місцевого рівнів;
диспетчерські служби місцевих органів виконавчої влади, державних підприємств, установ та організацій.
Сили і засоби територіальної підсистеми
15. До складу сил і засобів територіальної підсистеми входять відповідні сили і засоби територіальних формувань, регіональних структур функціональних підсистем єдиної державної системи подвійного підпорядкування, а також недержавні (добровільні) рятувальні формування, які залучаються для виконання завдань щодо запобігання і реагування на надзвичайні ситуації в межах підпорядкованої території.
Спеціальні цивільні штатні і позаштатні аварійно (пошуково)-рятувальні формування, які входять до складу зазначених сил і засобів, укомплектовуються з урахуванням потреби проведення роботи в автономному режимі протягом не менше однієї доби і перебувають у стані постійної готовності (далі - сили постійної готовності).
Сили постійної готовності згідно із законодавством можуть залучатися для термінового реагування у разі виникнення надзвичайної ситуації з повідомленням про це відповідних центральних і місцевих органів виконавчої влади, виконавчих органів рад, керівників державних підприємств, установ та організацій.
16. Спеціально підготовлені сили і засоби Міноборони у виняткових випадках залучаються для ліквідації надзвичайних ситуацій на відповідній території у порядку, визначеному Законом України "Про надзвичайний стан".
Сили і засоби МВС, Національної гвардії, Держкомкордону і СБУ залучаються до ліквідації надзвичайних ситуацій та їх наслідків у межах, що не суперечать законодавству.
17. За рішеннями Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських, районних державних адміністрацій і виконавчих органів рад, за наказами керівників державних підприємств, установ та організацій на базі існуючих спеціалізованих служб і підрозділів (будівельних, медичних, хімічних, ремонтних та інших) утворюються позаштатні спеціалізовані формування, призначені для проведення конкретних видів невідкладних робіт у процесі реагування на надзвичайні ситуації. Ці формування проходять спеціальне навчання, періодично залучаються до участі в практичному відпрацюванні дій з ліквідації надзвичайних ситуацій разом із силами постійної готовності.
18. Громадські об'єднання можуть брати участь у виконанні робіт, пов'язаних із запобіганням і реагуванням на надзвичайні ситуації, під керівництвом територіальних органів, уповноважених з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення, за наявності в учасників зазначених робіт - представників цих об'єднань відповідного рівня підготовки, підтвердженого в атестаційному порядку.
Сили і засоби недержавних підприємств, установ та організацій можуть брати участь у виконанні робіт, пов'язаних із запобіганням і реагуванням на надзвичайні ситуації за окремими угодами з місцевими органами виконавчої влади.
19. Інформаційне забезпечення функціонування єдиної державної системи здійснюється:
центрами управління за надзвичайних ситуацій Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, відповідних виконавчих органів рад;
уповноваженими органами з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення;
інформаційними службами підприємств, установ та організацій і потенційно небезпечних об'єктів із залученням засобів зв'язку і передачі даних.
Порядок збирання інформації з питань захисту населення і територій від наслідків надзвичайних ситуацій і обміну цією інформацією між місцевими органами виконавчої влади, виконавчими органами рад, управліннями силами і засобами оперативного реагування, уповноваженими органами з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення визначається Регламентом інформаційного обміну між користувачами Урядової інформаційної системи, затвердженим Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями.
Режим функціонування єдиної державної системи
20. Залежно від масштабів і особливостей надзвичайної ситуації, що прогнозується або виникла, за рішеннями Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласної, Київської та Севастопольської міських, районних державних адміністрацій, виконавчого органу місцевих рад у межах конкретної території може існувати один з таких режимів функціонування територіальної підсистеми:
режим повсякденної діяльності - при нормальній виробничо-промисловій, радіаційній, хімічній, біологічній (бактеріологічній), сейсмічній, гідрогеологічній і гідрометеорологічній обстановці (за відсутності епідемії, епізоотії та епіфітотії);
режим підвищеної готовності - при істотному погіршенні виробничо-промислової, радіаційної, хімічної, біологічної (бактеріологічної), сейсмічної, гідрогеологічної і гідрометеорологічної обстановки (з одержанням прогнозної інформації щодо можливості виникнення надзвичайної ситуації);
режим діяльності за надзвичайних ситуацій - при реальній загрозі виникнення надзвичайних ситуацій і реагуванні на них;
режим діяльності за надзвичайного стану запроваджується на окремих територіях у порядку, визначеному Конституцією України та Законом України "Про надзвичайний стан".
21. Основні заходи, що реалізуються територіальною підсистемою:
1) у режимі повсякденної діяльності:
ведення спостереження і здійснення контролю за станом довкілля, обстановкою на потенційно небезпечних об'єктах і прилеглій до них території;
упровадження заходів цільових і науково-технічних програм і заходів щодо запобігання надзвичайним ситуаціям, забезпечення безпеки і захисту населення, зменшення можливих матеріальних втрат;
визначення складу оперативних груп для виявлення причин погіршення обстановки безпосередньо в районі можливого виникнення надзвичайної ситуації;
забезпечення сталого функціонування об'єктів економіки та збереження національної культурної спадщини в разі виникнення надзвичайної ситуації;
удосконалення процесу підготовки персоналу уповноважених місцевих органів з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення, підпорядкованих їм сил;
організація навчання населення методам і користуванню засобами захисту, правильним діям за цих ситуацій;
створення і поновлення резервів матеріальних і фінансових ресурсів для ліквідації надзвичайних ситуацій;
здійснення цільових видів страхування;
оцінка загрози виникнення надзвичайної ситуації та можливих її наслідків;
2) у режимі підвищеної готовності:
здійснення заходів, визначених для режиму повсякденної діяльності, і додатково:
формування оперативних груп для виявлення причин погіршення обстановки безпосередньо в районі можливого виникнення надзвичайної ситуації, підготовка пропозицій щодо її нормалізації;
посилення роботи, пов'язаної з веденням спостереження та здійсненням контролю за станом довкілля, обстановкою на потенційно небезпечних об'єктах і прилеглій до них території, прогнозуванням можливості виникнення надзвичайної ситуації та її масштабів;
розроблення комплексних заходів щодо захисту населення і територій, забезпечення стійкого функціонування об'єктів економіки;
приведення до стану підвищеної готовності наявних сил і засобів та залучення додаткових сил, уточнення планів їх дії і переміщення, у разі потреби, в район можливого виникнення надзвичайної ситуації;
проведення заходів щодо запобігання виникненню надзвичайної ситуації;
запровадження цілодобового чергування членів регіональної, місцевої чи об'єктової комісії (залежно від рівня надзвичайної ситуації);
своєчасне інформування населення про ситуацію та заходи, що вживаються;
3) у режимі діяльності за надзвичайних ситуацій:
здійснення відповідною комісією у межах її повноважень безпосереднього керівництва функціонуванням ланок і структурних підрозділів територіальної підсистеми;
організація захисту населення і територій;
переміщення оперативних груп у район виникнення надзвичайної ситуації;
організація роботи, пов'язаної з локалізацією або ліквідацією надзвичайної ситуації, із залученням відповідних сил і засобів;
визначення межі території, на якій виникла надзвичайна ситуація;
організація робіт, спрямованих на забезпечення сталого функціонування об'єктів економіки та об'єктів першочергового життєзабезпечення постраждалого населення;
здійснення постійного контролю за станом довкілля на території, що зазнала впливу наслідків надзвичайної ситуації, обстановкою на аварійних об'єктах і прилеглій до них території;
інформування вищестоящих органів управління щодо рівня надзвичайної ситуації та вжитих заходів, пов'язаних з реагуванням на цю ситуацію, оповіщення населення та надання йому необхідних рекомендацій щодо поведінки в умовах, які склалися;
4) у режимі діяльності за надзвичайного стану - здійснення заходів, передбачених Законом України "Про надзвичайний стан".
Забезпечення фінансування територіальної підсистеми
22. Територіальна підсистема фінансується за рахунок державного та місцевих бюджетів, позабюджетних коштів Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських, районних державних адміністрацій, виконавчих органів рад, коштів державних підприємств, установ та організацій, страхових фондів та інших джерел.
Для ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій створюються:
на регіональному рівні:
регіональний резерв фінансових ресурсів - відповідно до законодавства;
на місцевому рівні:
місцевий резерв фінансових ресурсів - відповідно до законодавства;
на об'єктовому рівні:

................
Перейти до повного тексту