1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ОБОРОНИ УКРАЇНИ
Н А К А З
Міністра оборони України
04.01.2005 N 2
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
24 січня 2005 р.
за N 73/10353
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства оборони N 3 від 05.01.2015 )
Про затвердження Інструкції про порядок проведення класифікації військових льотчиків і штурманів
( Із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства оборони N 407 від 10.07.2007 N 527 від 04.11.2008 )
Відповідно до Положення про Міністерство оборони України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 серпня 2006 року N 1080, Положення про Генеральний штаб Збройних Сил України, затвердженого Указом Президента України від 21 вересня 2006 року N 769, та постанови Кабінету Міністрів України від 6 квітня 1998 року N 452 "Про упорядкування додаткових видів грошового забезпечення військовослужбовців" (зі змінами та доповненнями), з метою приведення до сучасних вимог порядку присвоєння класної кваліфікації військових льотчиків і штурманів
НАКАЗУЮ:
( Преамбула в редакції Наказу Міністерства оборони N 407 від 10.07.2007 )
1. Затвердити та ввести в дію з 10 лютого 2005 року Інструкцію про порядок проведення класифікації військових льотчиків і штурманів, що додається.
2. Затвердити Опис кваліфікаційного свідоцтва льотного складу авіації Збройних Сил України, що додається.
3. Наказ Міністра оборони України від 23 грудня 1992 року N 219 вважати таким, що втратив чинність.
4. Наказ розіслати згідно з розрахунком розсилки.
Міністр оборони України
генерал армії України
ПОГОДЖЕНО:
Міністр України з питань
надзвичайних ситуацій
генерал-полковник
внутрішньої служби України
Командувач внутрішніх військ
МВС України
генерал-лейтенант
Голова Державної
прикордонної служби України
генерал-полковник

О.І.Кузьмук




Г.В.Рева


С.Є.Попков


М.М.Литвин
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністра оборони
України
04.01.2005 N 2
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
24 січня 2005 р.
за N 73/10353
ІНСТРУКЦІЯ
про порядок проведення класифікації військових льотчиків і штурманів
1. Загальні положення
1.1. Інструкція про порядок проведення класифікації військових льотчиків і штурманів (далі - Інструкція) визначає порядок присвоєння, підтвердження та пониження класної кваліфікації, вимоги до льотного складу (військових льотчиків і штурманів, та військових льотчиків і штурманів-інструкторів), склад, права та обов'язки класифікаційної комісії.
Вимоги цієї Інструкції поширюються на льотний склад авіації Збройних Сил України, авіації внутрішніх військ Міністерства внутрішніх справ України, авіації Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та авіації Державної прикордонної служби України.
1.1.1. Для цілей цієї Інструкції вводяться такі скорочення:
БА - бомбардувальна авіація;
ВТА - військово-транспортна авіація;
ЗС - Збройні Сили;
КБП - Курс бойової підготовки роду авіації ЗС України;
КЛЕ - Керівництво з льотної експлуатації;
КЛП ПС - Курс льотної підготовки постійного складу;
КНЛП - Курс наземної і льотної підготовки курсантів;
НВП - Настанова по виконанню польотів в авіації ЗС України;
ПМУ - прості метеорологічні умови;
ПС - Повітряні Сили;
РА - розвідувальна авіація;
СМУ - складні метеорологічні умови;
ТА - транспортна авіація;
ХУ ПС - Харківський університет Повітряних Сил.
1.2. Льотний склад, який представляється до присвоєння класної кваліфікації, повинен відповідати вимогам цієї Інструкції та направлятися в порядку, визначеному цим документом.
1.3. В авіації Збройних Сил України (далі - ЗС України) залежно від досягнутої льотної майстерності, рівня підготовки до бойових дій і якості навчання курсантів (слухачів) уводиться класна кваліфікація:
військовий льотчик (штурман) 3 класу;
військовий льотчик (штурман) 2 класу;
військовий льотчик (штурман) 1 класу;
військовий льотчик (штурман)-снайпер;
військовий льотчик (штурман)-інструктор 3 класу;
військовий льотчик (штурман)-інструктор 2 класу;
військовий льотчик (штурман)-інструктор 1 класу.
1.4. Класифікації підлягають усі офіцери, які займають посади льотного складу та мають спеціальність військових льотчиків і штурманів, а також курсанти-випускники Харківського університету Повітряних Сил (ХУ ПС) льотної спеціальності.
( Пункт 1.4 в редакції Наказу Міністерства оборони N 407 від 10.07.2007 )
1.5. Розмір надбавки за класну кваліфікацію військовим льотчикам і штурманам, військовим льотчикам і штурманам інструкторського складу визначається Кабінетом Міністрів України.
( Розділ 1 доповнено пунктом 1.5 згідно з Наказом Міністерства оборони N 527 від 04.11.2008 )
2. Вимоги до льотного складу, який подано до присвоєння класної кваліфікації
2.1. Для присвоєння класної кваліфікації військового льотчика (штурмана) 3, 2 і 1 класу направляються військові льотчики (штурмани), які виконали відповідні вправи з Курсу бойової підготовки (КБП) роду авіації (випускники ХУ ПС - Курсу наземної і льотної підготовки курсантів (КНЛП) і мають рівень льотної підготовки та загальний наліт, зазначені у таблиці 1.
Таблиця 1
Класна
кваліфікація,
до присвоєння
якої
направляється
льотчик
(штурман)
Підготовка до
бойових дій
Підготовка
льотчика з
техніки
пілотування,
штурмана до
заходу на
посадку
Загальний наліт
для присвоєння
класної
кваліфікації,
год.
крім ВТА
і ТА
для ВТА
і ТА
Військовий
льотчик
(штурман) 3
класу
Вдень у
простих
метеоумовах за
основним
призначенням
роду авіації
Вдень у простих
метеоумовах
150 200
Військовий
льотчик
(штурман) 2
класу
Вдень у
складних і
вночі в
простих
метеоумовах за
основним
призначенням
роду авіації
Вдень у
складних
метеоумовах із
виконанням
посадки при
мінімумі
екіпажу та
вночі в простих
метеоумовах
300 400
Військовий
льотчик
(штурман) 1
класу
Вдень і вночі
в складних
метеоумовах за
основним
призначенням
роду авіації
Вночі в
складних
метеоумовах із
виконанням
посадки при
мінімумі
екіпажу
450 600
( Таблиця 1 пункту 2.1 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства оборони N 407 від 10.07.2007 )
Штурмани бомбардувальної авіації (БА) та розвідувальної авіації (РА) допускаються до присвоєння класної кваліфікації військового штурмана 2 класу, якщо вони підготовлені в заході на посадку вдень у складних метеоумовах і вночі в простих метеоумовах.
2.2. Для присвоєння класної кваліфікації військового льотчика (штурмана)-снайпера направляються льотчики (штурмани) 1 класу, які підготовлені в повному обсязі відповідно до КБП роду авіації та підтвердили класну кваліфікацію військового льотчика (штурмана) 1 класу протягом останніх 3 років.
Льотний склад, який направлено для присвоєння класної кваліфікації військового льотчика (штурмана)-снайпера, крім того, зобов'язаний мати за останні 12 місяців за кожен вид бойового застосування та техніку пілотування (для льотчиків) середній бал не нижче 4,6 і відмінні оцінки з усіх дисциплін теоретичної підготовки, визначених у пункті 4.3 цієї Інструкції.
2.3. Для присвоєння класної кваліфікації військового льотчика (штурмана)-інструктора 3, 2 і 1 класу направляються військові льотчики (штурмани)-інструктори, які підготовлені до льотного навчання курсантів (слухачів) в обсязі вимог Програми підготовки льотчиків-інструкторів та Курсу льотної підготовки постійного складу (КЛП ПС), мають рівень льотної підготовки та загальний наліт, зазначені в таблиці 2.
Таблиця 2
Класна
кваліфікація,
для
присвоєння
якої
направляється
льотчик
(штурман)-
інструктор
Підготовка
до бойових
дій
Підготовка
льотчика з
техніки
пілотування,
штурмана до
заходу на
посадку
Підготовка
до
інструктор-
ської роботи
Загальний
наліт для
присвоєння
класної
кваліфіка-
ції, год.
Військовий
льотчик
(штурман)-
інструктор
3 класу
Вдень у
простих
метеоумовах
Вдень у
простих
метеоумовах
Вдень у
простих
метеоумовах
200
Військовий
льотчик
(штурман)-
інструктор
2 класу
Вдень у
складних і
вночі в
простих
метеоумовах
Вдень у
складних і
вночі в
простих
метеоумовах
Вдень у
складних
метеоумовах
350
Військовий
льотчик
(штурман)-
інструктор
1 класу
Вдень у
складних і
вночі в
простих
метеоумовах
Вдень з
виконанням
посадки при
мінімумі
екіпажу та
вночі в
складних
метеоумовах
Вночі в
простих
метеоумовах
500
Військові льотчики (штурмани)-інструктори, в подальшому призначені в військові (ненавчальні) частини, зобов'язані бути направлені для присвоєння класної кваліфікації військового льотчика (штурмана) 3, 2, 1 класу, військового льотчика (штурмана)-снайпера після досягнення відповідного рівня підготовки до бойових дій і техніки пілотування, зазначених у таблиці 1, згідно з КБП роду авіації.
2.4. Курсанти-випускники ХУ ПС льотної спеціальності можуть направлятися для присвоєння класної кваліфікації військового льотчика (штурмана) 3 класу після присвоєння їм первинного офіцерського звання "лейтенант" та складання льотних іспитів за нормативами КЛП ПС на оцінку, не нижчу від "добре".
2.5. Льотчики-оператори (льотчики-штурмани, помічники командирів) вертольотів направляються для присвоєння класної кваліфікації:
військового льотчика 3 класу - підготовлені до бойових дій за основним призначенням вертольота вдень у простих метеорологічних умовах у складі екіпажу зі своїх робочих місць;
військового льотчика 2 класу - підготовлені до бойових дій за основним призначенням вертольота вдень у складних і вночі в простих метеорологічних умовах у складі екіпажу зі своїх робочих місць, підготовлені до виконання посадки вдень при мінімумі екіпажу та посадки на площадку поза аеродромом вночі в простих метеорологічних умовах із робочого місця командира вертольота.
Штурмани-оператори (штурмани) вертольотів та інші особи, які мають фах штурмана та літають на вертольотах, направляються для присвоєння класної кваліфікації відповідно до вимог, викладених у таблиці 1:
військового штурмана 3 класу - підготовлені до бойових дій за основним призначенням вертольота вдень у простих метеорологічних умовах у складі екіпажу зі своїх робочих місць;
військового штурмана 2 класу - підготовлені до бойових дій за основним призначенням вертольота вдень у складних і вночі в простих метеорологічних умовах у складі екіпажу зі своїх робочих місць та в якості інструктора вдень у простих метеорологічних умовах;
військового штурмана 1 класу - підготовлені до бойових дій за призначенням вертольота вдень і вночі в складних метеорологічних умовах у складі екіпажу зі своїх робочих місць та в якості інструктора вдень у складних метеорологічних умовах і вночі в простих метеорологічних умовах.
2.6. Помічники командирів кораблів (літаків), праві льотчики, другі льотчики, помічники штурманів кораблів, другі штурмани, штурмани-оператори і штурмани-спецоператори, що літають на літаках, які мають вагу 90 тонн і більше, направляються для присвоєння класної кваліфікації:
військового льотчика (штурмана) 3 класу - підготовлені до бойових дій вдень у складних і вночі в простих метеорологічних умовах у складі екіпажу зі своїх робочих місць;
військового льотчика (штурмана) 2 класу - підготовлені до бойових дій самостійно з місця командира (штурмана) корабля вдень із посадкою у простих метеорологічних умовах, а зі своїх робочих місць - до бойових дій вдень і вночі в складних метеорологічних умовах.
Помічники командирів кораблів (літаків) із максимальною злітною вагою більше 150 тонн направляються для присвоєння класної кваліфікації військового льотчика 2 класу, якщо вони підготовлені до бойових дій вдень і вночі в складних метеорологічних умовах і навчені самостійній посадці літака вдень зі свого робочого місця.
2.7. Помічники командирів кораблів (літаків), праві льотчики, другі льотчики, крім указаних у пунктах 2.5, 2.6 цієї Інструкції, льотчики-штурмани, штурмани-льотчики, помічники командирів кораблів (літаків) - інструктори, праві льотчики-інструктори направляються для присвоєння класної кваліфікації:
військового льотчика 3 класу - підготовлені до бойових дій вдень у складних метеорологічних умовах у складі екіпажу зі своїх робочих місць;
військового льотчика 2 класу - підготовлені до бойових дій вдень у складних і вночі у простих метеорологічних умовах у складі екіпажу зі своїх робочих місць та підготовлені до виконання посадок при мінімумі екіпажу самостійно з місця командира корабля (літака, вертольота) вдень і вночі в простих метеорологічних умовах.
2.8. Помічники штурманів кораблів (літаків), другі штурмани, штурмани-оператори та другі штурмани-інспектори, крім указаних у пункті 2.3 цієї Інструкції, направляються для присвоєння класної кваліфікації:
військового штурмана 3 класу - підготовлені до бойових дій вдень у складних метеорологічних умовах у складі екіпажу зі своїх робочих місць;
військового штурмана 2 класу - підготовлені до бойових дій вдень і вночі в складних метеорологічних умовах у складі екіпажу.
2.9. Помічники командирів кораблів (літаків) - інструктори, праві льотчики-інструктори, другі штурмани-інструктори направляються для присвоєння класної кваліфікації:
військового льотчика (штурмана)-інструктора 3 класу - підготовлені до бойових дій і виконання своїх функціональних обов'язків вдень у простих метеорологічних умовах у складі екіпажу зі своїх робочих місць;
військового льотчика (штурмана)-інструктора 2 класу - підготовлені до бойових дій вдень у складних і вночі в простих метеорологічних умовах у складі екіпажу зі своїх робочих місць.
2.10. Льотчики та штурмани направляються для підвищення класної кваліфікації не раніше ніж через 1 рік після присвоєння класної кваліфікації (крім військових льотчиків (штурманів)-інструкторів 3, 2, 1 класу, призначених у військові (ненавчальні) частини), якщо вони не мали зі своєї вини протягом останніх 12 місяців льотних передумов, поломок, пошкоджень літака (вертольота), втрати орієнтування, застосування зброї за межами полігона, викиду парашутистів та вантажів за межами заданого майданчика десантування, а також порушень правил польотів.
2.11. Льотний склад, визначений у пунктах 2.6-2.9 цієї Інструкції, для присвоєння класної кваліфікації військового льотчика (штурмана) 1 класу, а в подальшому та військового льотчика (штурмана)-снайпера, може направлятись після призначення на посаду командира (штурмана) корабля (екіпажу, літака, вертольота) або на посаду льотчика-штурмана (льотчика-оператора) ланки (загону) і вище, якщо він відповідає вимогам, визначеним у пунктах 2.1, 2.2 цієї Інструкції.
2.12. Обсяг теоретичних знань, необхідних для присвоєння класної кваліфікації, вправи (завдання) КБП роду авіації, КНЛП, КЛП ПС ЗС України, після виконання яких льотчика (штурмана) може бути направлено для присвоєння відповідної класної кваліфікації, визначаються розпорядженнями головнокомандувачів (командувачів) видів ЗС України.
3. Склад, обов'язки та права класифікаційної комісії
3.1. Для проведення класифікації військових льотчиків і штурманів створюються у:
Головному командуванні (Командуванні) ПС ЗС України - штатна класифікаційна комісія;
головних командуваннях (командуваннях) інших видів ЗС України, оперативних командуваннях та управліннях авіації внутрішніх військ Міністерства внутрішніх справ України, авіації Державної прикордонної служби України, авіації Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій - нештатні класифікаційні комісії;
авіаційних об'єднаннях - нештатні класифікаційні комісії об'єднань (далі-класифікаційні комісії об'єднань) на чолі зі штатними головами (начальниками) цих класифікаційних комісій;
з'єднаннях (установах) безпосереднього підпорядкування - нештатні класифікаційні комісії з'єднань (установ) безпосереднього підпорядкування (далі-класифікаційні комісії з'єднань (установ) безпосереднього підпорядкування) на чолі із заступником командира (начальника) з'єднання (установи).
Голови (начальники) класифікаційних комісій видів ЗС України, оперативних командувань підпорядковуються першому заступнику Головнокомандувача (командувача), начальнику авіації.
Голови (начальники) класифікаційних комісій об'єднань підпорядковуються командувачам (командирам) об'єднань, а начальники класифікаційних комісій з'єднань (установ) безпосереднього підпорядкування - командирам з'єднань (начальникам установ).
3.2. Класифікаційні комісії ПС ЗС України, інших видів ЗС України, оперативних командувань, авіації внутрішніх військ Міністерства внутрішніх справ України, авіації Державної прикордонної служби України, авіації Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій зобов'язані:
керувати діяльністю класифікаційних комісій об'єднань, класифікаційних комісій з'єднань (установ) безпосереднього підпорядкування та контролювати рівень льотної та теоретичної підготовки голів (начальників) та членів цих комісій;
перевіряти правильність оформлення подань та відповідність рівня підготовки льотного складу вимогам для присвоєння класної кваліфікації;
проводити вибіркову перевірку теоретичної та льотної підготовки льотного складу, що направляється для присвоєння класної кваліфікації, та льотного складу, який має класну кваліфікацію;
перевіряти законність підтвердження льотним складом присвоєної класної кваліфікації;
розглядати та направляти (за підпорядкованістю) документи на присвоєння льотному складу класної кваліфікації військового льотчика (штурмана) 2, 1 класу, військового льотчика (штурмана)-інструктора 2, 1 класу, військового льотчика (штурмана)-снайпера;
розглядати скарги льотного складу з питань класифікації.
3.3. Класифікаційні комісії ПС ЗС України, інших видів ЗС України, оперативних командувань, авіації внутрішніх військ Міністерства внутрішніх справ України, авіації Державної прикордонної служби України, авіації Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій мають право:
дозволяти проведення контрольної перевірки рівня льотної підготовки льотного складу, що направляється для присвоєння класної кваліфікації, інспекторам-льотчикам (штурманам) бойової підготовки;
визначати на місці метеорологічні умови, час доби та види бойового застосування для проведення контрольної або вибіркової перевірки, а також проводити перевірки техніки пілотування під шторкою або з використанням літакового індикатора видимості, виходячи із рівня підготовки льотчика (штурмана), який перевіряється, та конкретних обставин;
затримувати присвоєння класної кваліфікації, а також направляти до пониження або позбавлення класної кваліфікації льотчиків і штурманів, які не відповідають вимогам цієї Інструкції.
3.4. До складу класифікаційної комісії об'єднання входять голова (начальник) класифікаційної комісії (згідно з штатом) та члени комісії:
заступник начальника бойової підготовки об'єднання;
начальник штурманської служби об'єднання;
начальник управління озброєння об'єднання та його заступники;
начальник служби безпеки польотів об'єднання;
начальник повітряно-вогневої та тактичної підготовки об'єднання;
інспектори-льотчики, інспектори-штурмани, інструктори-льотчики, інструктори-штурмани, старші інженери (інженери) за спеціальностями об'єднання та з'єднання;
начальник відділу (відділення) кадрів об'єднання, з'єднання;
заступники командирів з'єднань, начальники штурманської служби, начальники служби безпеки польотів, льотно-методичних відділів, повітряно-вогневої та тактичної підготовки з'єднань (установ);
командири авіаційних військових частин та їх заступники, старші штурмани, начальники повітряно-вогневої та тактичної підготовки.
До складу класифікаційної комісії з'єднання (установи) безпосереднього підпорядкування входять голова (начальник) комісії - заступник командира з'єднання (начальника установи) безпосереднього підпорядкування та члени комісії:
заступники командира з'єднання (начальника установи);
старший штурман з'єднання (установи);
начальники відділення бойової підготовки, служби безпеки польотів, повітряно-вогневої та тактичної підготовки з'єднання (установи);
старші льотчики (штурмани)-методисти, старші штурмани, старші інженери, начальники льотно-методичних відділів (служб) та їх заступники;
інспектори-льотчики, льотчики-інструктори, інспектори-штурмани, інженери за спеціальностями з'єднання (установи);
начальник відділу (відділення) кадрів з'єднання (установи);
командири авіаційних військових частин, їх заступники, старші штурмани, начальники повітряно-вогневої та тактичної підготовки, командири та штурмани окремих ескадрилій.
У класифікаційній комісії об'єднання та класифікаційній комісії з'єднання (установи) безпосереднього підпорядкування один із членів комісії призначається секретарем комісії.
3.5. Право проведення контрольної перевірки теоретичної та льотної підготовки надається членам класифікаційної комісії, як правило, під час проведення зборів на чолі з начальником класифікаційної комісії.
Льотний склад допускається до проведення контрольної перевірки теоретичної та льотної підготовки, якщо він має класну кваліфікацію не нижче військового льотчика (штурмана) 1 класу, військового льотчика (штурмана)-інструктора 1 класу.
3.6. Голова (начальник) класифікаційної комісії об'єднання та класифікаційної комісії з'єднання (установи) безпосереднього підпорядкування зобов'язаний:
організовувати та проводити контрольні перевірки теоретичних знань і льотної підготовки льотчиків, штурманів, що направляються для присвоєння класної кваліфікації;
розглядати матеріали на присвоєння класної кваліфікації, перевіряти правильність їх оформлення та відповідність даних, що вказані в поданнях, фактичному рівню підготовки льотчика (штурмана);
розглядати та направляти командувачу (командиру) об'єднання, командиру з'єднання (начальнику установи) безпосереднього підпорядкування документи на присвоєння, пониження класної кваліфікації або її позбавлення та своєчасне подання цих документів у класифікаційні комісії відповідних видів ЗС України;
вести облік класної кваліфікації льотного складу;
направляти до класифікаційних комісій видів ЗС України дані про кількість льотчиків (штурманів), яким присвоєно класну кваліфікацію військового льотчика (штурмана) 3 класу, військового льотчика (штурмана)-інструктора 3 класу;
контролювати своєчасне відправлення до військових частин виписок із наказів про присвоєння льотному складу класної кваліфікації;
вести облік класифікаційних свідоцтв, оформляти та видавати їх льотчикам (штурманам), яким присвоєно класну кваліфікацію військового льотчика (штурмана) 3 класу, військового льотчика (штурмана)-інструктора 3 класу;
розглядати скарги льотного складу з питань класифікації.
3.7. Класифікаційні комісії об'єднань та класифікаційні комісії з'єднань (установ) безпосереднього підпорядкування мають право затримувати присвоєння класної кваліфікації або клопотати щодо пониження або позбавлення класної кваліфікації льотного складу (згідно з пунктом 6 цієї Інструкції) в разі невідповідності рівня його підготовки вимогам цієї Інструкції.
4. Порядок присвоєння класної кваліфікації
4.1. Присвоєння класної кваліфікації військового льотчика (штурмана) 3, 2, 1 класу та військового льотчика (штурмана)-снайпера, військового льотчика (штурмана)-інструктора 3, 2, 1 класу проводиться послідовно.
Льотний склад авіаційних військових частин та військових навчальних закладів, що має класну кваліфікацію військового льотчика (штурмана)-інструктора 3, 2 або 1 класу, в разі досягнення ним рівня підготовки, вказаного в пункті 2.1 цієї Інструкції, може направлятися до підвищення відповідної класної кваліфікації військового льотчика (штурмана).
4.2. Відповідність рівня теоретичних знань і льотної підготовки льотчиків, штурманів вимогам, що висуваються до відповідної класної кваліфікації, визначається під час проведення контрольної перевірки. Вона проводиться класифікаційною комісією об'єднання, класифікаційною комісією з'єднання (установи) безпосереднього підпорядкування і включає в себе перевірку теоретичної та льотної підготовки.
Голови (начальники) класифікаційної комісії об'єднання, класифікаційної комісії з'єднання (установи) безпосереднього підпорядкування організовують перевірку теоретичної та льотної підготовки всіх льотчиків та штурманів, направлених для присвоєння класної кваліфікації:
військового льотчика (штурмана) 3 класу, військового льотчика (штурмана)-інструктора 3 класу - керівним складом управління авіаційної військової частини (окремої ескадрильї) та вище;
військового льотчика (штурмана) 2 класу, військового льотчика (штурмана)-інструктора 2 класу - керівним складом управління окремої авіаційної військової частини, інспектором (інструктором)-льотчиком (штурманом) з'єднання, старшим льотчиком (штурманом)-методистом військового навчального закладу та вище;
військового льотчика (штурмана) 1 класу, військового льотчика (штурмана)-інструктора 1 класу - керівним складом управління з'єднання, військового навчального закладу та вище;
військового льотчика (штурмана)-снайпера - класифікаційними комісіями відповідного виду ЗС України, головами (начальниками) класифікаційних комісій об'єднань.
На контрольну перевірку командири військових частин направляють льотчиків, штурманів, які мають добру теоретичну підготовку й одержали за залікові вправи льотної підготовки оцінки, не нижчі від "добре".
4.3. Контрольна перевірка теоретичної підготовки проводиться, як правило, методом зборів один раз на квартал під керівництвом голови (начальника) класифікаційної комісії об'єднання, класифікаційної комісії з'єднання (установи) безпосереднього підпорядкування на одному із аеродромів об'єднання, з'єднання (установи) відповідно до наказу командувача (командира) об'єднання, з'єднання (установи) безпосереднього підпорядкування.
Для прийняття іспитів наказом командувача (командира, начальника) визначаються офіцери зі складу нештатної класифікаційної комісії, строки і місце проведення збору та інші заходи, необхідні для проведення зборів.
Контрольна перевірка теоретичної підготовки льотчиків і штурманів проводиться з таких дисциплін:
авіаційна техніка (в обсязі інструкції льотчику (екіпажу) літака (вертольота) або керівництва з льотної експлуатації літака (вертольота);
практична аеродинаміка (льотчики);
тактика роду авіації;
інструкція льотчику (екіпажу) літака (вертольота) або керівництво з льотної експлуатації літака (вертольота);
повітряна навігація;
застосування засобів ураження (радіоелектронної боротьби, розвідки) літака (вертольота);
методика льотного навчання (військові льотчики (штурмани)-інструктори).
Після контрольної перевірки з дисциплін теоретичної підготовки з відповідними оцінками льотний склад допускається до контрольної перевірки льотної підготовки.
Максимальна перерва між проведенням контрольної перевірки з теоретичної та з льотної підготовки не може перевищувати 6 місяців.
4.4. Контрольна перевірка льотної підготовки проводиться:
для льотчиків - з техніки пілотування та бойового застосування;
для штурманів - з навігації та бойового застосування.
4.5. Льотчики та штурмани, направлені для присвоєння класної кваліфікації, під час проведення контрольної перевірки з льотної підготовки перевіряються за таких умов:
військовий льотчик (штурман) 3 класу - вдень у простих або складних метеорологічних умовах;
військовий льотчик (штурман) 2 класу - з техніки пілотування вдень у складних метеорологічних умовах при мінімумі екіпажу, з бойового застосування і навігації вдень у складних або вночі в простих метеорологічних умовах (штурмани 2 класу БА та РА перевіряються в заході на посадку вдень у складних або вночі у простих метеорологічних умовах);
військовий льотчик (штурман) 1 класу - з техніки пілотування вночі в складних метеорологічних умовах при мінімумі екіпажу, з бойового застосування і навігації - вночі в складних метеорологічних умовах (у штурмовій авіації - з бойового застосування - вночі в простих метеорологічних умовах);
військовий льотчик (штурман)-снайпер - з техніки пілотування вночі в складних метеорологічних умовах при мінімумі екіпажу, з видів бойового застосування - відповідно КБП роду авіації - в умовах, передбачених вправами (завданнями) КБП роду авіації;
військовий льотчик (штурман)-інструктор 3 класу - вдень у простих метеорологічних умовах;
військовий льотчик (штурман)-інструктор 2 класу - вдень у складних або вночі в простих метеорологічних умовах;
військовий льотчик (штурман)-інструктор 1 класу - з техніки пілотування вдень у складних метеорологічних умовах при мінімумі екіпажу або вночі в складних метеорологічних умовах, з бойового застосування - вдень у складних або вночі в простих метеорологічних умовах, з навігації - вночі в простих метеорологічних умовах.
Контрольну перевірку з техніки пілотування дозволяється проводити за наявності одного із метеоелементів - нижньої межі хмар або польотної видимості.
Контрольна перевірка з техніки пілотування на присвоєння класної кваліфікації військового льотчика (штурмана)-снайпера проводиться за наявності хмар і польотної видимості, що відповідають мінімуму екіпажу.
У виняткових випадках, у разі довгострокової відсутності відповідних метеорологічних умов, рішенням голови (начальника) класифікаційної комісії об'єднання (виду ЗС України) контрольна перевірка льотної підготовки на 2 клас, а класифікаційної комісії виду ЗС України, оперативних командувань - на 1 клас та льотчика-снайпера може проводитись у менш складних метеорологічних умовах із закриттям та відкриттям шторки (з використанням індикатора видимості літака) на висотах, що відповідають встановленим мінімумам екіпажу.
Перевірку льотчиків з техніки пілотування та бойового застосування, а штурманів - з навігації та бойового застосування дозволяється проводити комплексно в одному польоті.
4.6. Контрольна перевірка льотної підготовки рішенням голови (начальника) класифікаційної комісії об'єднання (виду ЗС України) може проводитись до контрольної перевірки теоретичної підготовки. У такому разі контрольна перевірка теоретичної підготовки проводиться, якщо контрольна перевірка з льотної підготовки здана з оцінками, що відповідають рівню класної кваліфікації.
4.7. Результати контрольної перевірки теоретичної та льотної підготовки та висновки про рівень підготовки льотчика (штурмана) записуються в його льотну книжку і в подання на присвоєння класної кваліфікації військового льотчика-штурмана 3, 2, 1 класу (додаток 1) та подання на присвоєння класної кваліфікації військового льотчика (штурмана)-снайпера (додаток 2) цієї Інструкції.
Льотний склад, який одержав під час контрольної перевірки з теоретичної або льотної підготовки оцінку, нижчу від "добре", а направлений для присвоєння класної кваліфікації військового льотчика (штурмана)-снайпера - нижчу від "відмінно", затримується у присвоєнні класної кваліфікації до приведення рівня підготовки льотчика (штурмана) у відповідність до вимог цієї Інструкції.
Повторне здавання іспитів допускається не раніше наступного кварталу.
4.8. Безпосередній начальник несе особисту відповідальність за якість і відповідність рівня підготовки льотчика (штурмана), направленого для присвоєння класної кваліфікації.
4.9. Під час підготовки на клас військового льотчика (штурмана) посадка вважається виконаною при мінімумі екіпажу, якщо вона виконана в умовах, встановлених керівними документами Головнокомандувача (Командувача) ПС ЗС України щодо визначення мінімумів авіації ЗС України.
Під час підготовки льотного складу на клас до 50% посадок при мінімумі дозволяється виконувати за наявності одного із метеоелементів - висоти хмар або польотної видимості.
4.10. Для проведення іспитів із теоретичної підготовки в об'єднаннях та з'єднаннях (установах) безпосереднього підпорядкування розробляється перелік питань із кожної дисципліни, відповідно для військового льотчика (штурмана) 3, 2, 1 класу, військового льотчика (штурмана)-снайпера, військового льотчика (штурмана)-інструктора 3, 2, 1 класу.
4.11. Контрольна перевірка льотчиків з бойового застосування (штурманів - з бойового застосування і навігації) на літаках із подвійним управлінням здійснюється під час виконання польоту. Для іншого льотного складу - під час виконання польоту або з землі із використанням наземних радіотехнічних та бортових засобів об'єктивного контролю.

................
Перейти до повного тексту