1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
07.12.2009 № 515
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
22 січня 2010 р.
за № 72/17367
Про затвердження деяких нормативно-правових актів, що регламентують порядок підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів у закладах, що проводять таку діяльність, їх державну акредитацію та атестацію спеціалістів, а також допуску громадян до керування транспортними засобами, видачі (обміну) посвідчень водія
( Із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства внутрішніх справ № 325 від 27.04.2016 № 408 від 23.05.2016 № 665 від 01.08.2017 № 1084 від 23.12.2019 № 1110 від 27.12.2019 № 408 від 22.05.2020 № 495 від 15.06.2023 № 776 від 25.09.2023 № 300 від 30.04.2025 )
Відповідно до статей 15, 52-1 Закону України "Про дорожній рух", постанов Кабінету Міністрів України від 20.05.2009 № 490 "Про затвердження Порядку державної акредитації закладів, що проводять підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів, та атестації їх спеціалістів", від 20.05.2009 № 487 "Про затвердження Порядку підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів" та від 20.05.2009 № 511 "Про внесення змін до Положення про порядок видачі посвідчень водія та допуску громадян до керування транспортними засобами" НАКАЗУЮ:
1. Затвердити:
1.1. Інструкцію про порядок організації роботитериторіальних органів з надання сервісних послуг Міністерства внутрішніх справ Українищодо державної акредитації закладів, які проводять підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів, та атестації їх спеціалістів, що додається.
( Підпункт 1.1 пункту 1 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 325 від 27.04.2016 )
1.2. Інструкцію про організацію та здійснення моніторингу за підготовкою, перепідготовкою і підвищенням кваліфікації водіїв транспортних засобів, що додається.
( Підпункт 1.2 пункту 1 в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 1110 від 27.12.2019 )
1.3. Інструкцію про порядок приймання іспитів для отримання права керування транспортними засобами та видачі посвідчень водія, що додається.
1.4. Інструкцію про використання технічних засобів контролю під час складання іспитів (у тому числі за допомогою фото-, відео-, аудіотехніки), збереження отриманої за допомогою них інформації та доступу до неї, що додається.
( Пункт 1 доповнено новим підпунктом 1.4 згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 408 від 22.05.2020; із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 495 від 15.06.2023 )
2. Начальникам головних управлінь, управлінь МВС України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі організувати вивчення зазначених інструкцій працівниками Державної автомобільної інспекції, інших зацікавлених служб і використання їх у практичній діяльності.
3. Департаменту ресурсного забезпечення МВС (Матвійчук П.А.) за замовленням департаменту Державтоінспекції МВС забезпечити виготовлення бланків свідоцтв про закінчення закладів з підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації водіїв.
4. Департаменту Державтоінспекції МВС (Коломієць С.Г.) забезпечити подання наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому порядку.
5. Визнати такими, що втратили чинність, накази МВС від 21.06.93 № 394 "Про затвердження Інструкції про порядок приймання екзаменів, оформлення видачі (обміну) посвідчень водія, обліку та зберігання документів, які стосуються екзаменаційної роботи", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 03.09.93 за № 125 (зі змінами), від 31.07.2003 № 825 "Про затвердження Інструкції про порядок видачі бланків свідоцтв про підготовку водіїв транспортних засобів, здійснення контролю за організацією підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів та обліку суб'єктів підприємницької діяльності всіх форм власності, що провадять зазначену діяльність", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 13.08.2003 за № 710/8031.
6. Наказ набирає чинності з дня офіційного опублікування.
7. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника Міністра генерал-полковника міліції Савченка О.І.
8. Наказ надіслати за належністю.

Міністр

Ю.В. Луценко

ПОГОДЖЕНО:

Голова Державного комітету України
з питань регуляторної політики
та підприємництва





О. Кужель
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства внутрішніх
справ України
07 грудня 2009 року № 515
(у редакції наказу Міністерства
внутрішніх справ України
від 23 грудня 2019 року № 1084
)
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
22 січня 2010 р.
за № 72/17367
ІНСТРУКЦІЯ
про порядок організації роботи територіальних органів з надання сервісних послуг Міністерства внутрішніх справ України щодо державної акредитації закладів, які проводять підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів, та атестації їх спеціалістів
I. Загальні положення
1. Ця Інструкція встановлює порядок організації роботи територіальних органів з надання сервісних послуг Міністерства внутрішніх справ України з проведення державної акредитації закладів незалежно від форми власності (юридичних осіб або фізичних осіб - підприємців), їх філій чи інших відокремлених підрозділів (для юридичних осіб), які проводять підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів (далі - заклад), тимчасового припинення дії, поновлення і анулювання сертифіката про державну акредитацію та атестації спеціалістів для таких закладів.
2. Державна акредитація закладу та атестація його спеціалістів проводяться відповідно акредитаційною та атестаційною комісіями регіонального сервісного центру МВС (далі - РСЦ МВС) за їх місцезнаходженням.
3. Під час державної акредитації закладу акредитаційна комісія РСЦ МВС визначає стан матеріально-технічної бази закладу, а під час атестації його спеціалістів атестаційна комісія РСЦ МВС установлює їх відповідність кваліфікаційним вимогам до спеціалістів відповідно до вимог, установлених Переліком вимог до закладів, що проводять підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів, та кваліфікаційних вимог до спеціалістів, які здійснюють таку підготовку, затвердженим наказом Міністерства внутрішніх справ України від 24 листопада 2023 року № 954, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 11 грудня 2023 року за № 2161/41217 (далі - Вимоги).
( Пункт 3 розділу I в редакції Наказів Міністерства внутрішніх справ № 776 від 25.09.2023, № 300 від 30.04.2025 )
II. Організація роботи під час проведення державної акредитації закладів
1. Державну акредитацію закладу проводить комісія, склад якої затверджується наказом РСЦ МВС.
До складу акредитаційної комісії залучаються представники місцевих органів управління освітою та територіальних органів Держпраці.
2. З метою підготовки необхідних для державної акредитації документів заклад звертається до РСЦ МВС за місцезнаходженням приміщень (кабінетів, класів), у яких здійснюватиметься відповідна підготовка (далі - місцезнаходження), для погодження робочих тематичних програм та навчальних планів, зокрема щотижневих, з підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв (далі - робочі програми і плани з підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв) із заявою про погодження програм і планів за формою, наведеною в додатку 1 до цієї Інструкції (до заяви додаються робочі програми і плани з підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв) та до територіального сервісного центру МВС (далі - ТСЦ МВС) для проведення обстеження матеріально-технічної бази на відповідність Вимогам із заявою про проведення обстеження матеріально-технічної бази за формою, наведеною в додатку 2 до цієї Інструкції. Розгляд таких заяв здійснюється у строк не більше ніж 10 робочих днів з дня їх надходження.
Робочі програми і плани з підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв розробляються закладом відповідно до Типової навчальної програми підготовки та перепідготовки водіїв транспортних засобів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 02 березня 2010 року № 229 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 06 жовтня 2021 року № 1045) (далі - Типова програма), відповідно до напряму підготовки.
У разі внесення змін або доповнень до робочих програм і планів з підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв заклад подає до РСЦ МВС за місцезнаходженням заяву про погодження програм і планів, до якої додає робочі програми і плани з підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв, розгляд яких здійснюється у строк, визначений абзацом першим цього пункту.
Заява про погодження програм і планів може надсилатися в паперовій або електронній формі відповідно на поштову адресу або адресу електронної пошти РСЦ МВС, зазначені на офіційному вебсайті відповідного РСЦ МВС, або за наявності технічної можливості, може подаватися засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (далі - Портал Дія), зокрема з використанням мобільного додатка Порталу Дія (Дія).
Заява про погодження програм і планів у паперовій формі та робочі програми і плани з підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв, що додаються до неї, власноруч підписуються керівником закладу (особою, яка виконує його обов’язки).
На заяву про погодження програм і планів в електронній формі та скановані копії (фотокопії) оригіналів робочих програм і планів з підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв, що додаються до неї, накладається електронна печатка або електронний підпис керівника закладу (особи, яка виконує його обов’язки) з додержанням вимог законодавства України у сферах захисту інформації, електронних довірчих послуг та електронного документообігу.
Заява про проведення обстеження матеріально-технічної бази надсилається на адресу електронної пошти ТСЦ МВС, зазначену на офіційному вебсайті відповідного РСЦ МВС, з накладенням електронної печатки або електронного підпису керівника закладу (особи, яка виконує його обов’язки) або за наявності технічної можливості подається засобами Порталу Дія з додержанням вимог законодавства України у сферах захисту інформації, електронних довірчих послуг та електронного документообігу.
У разі підписання заяви про погодження програм і планів та доданих до неї робочих програм і планів з підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв або заяви про проведення обстеження матеріально-технічної бази особою, яка виконує обов’язки керівника закладу, надається копія документа, що підтверджує виконання цією особою обов’язків керівника.
( Пункт 2 розділу II в редакції Наказів Міністерства внутрішніх справ № 776 від 25.09.2023, № 300 від 30.04.2025, з урахуванням змін, внесених Наказом Міністерства внутрішніх справ № 341 від 20.05.2025 )
3. Якщо подані робочі програми або плани з підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв не відповідають Типовій програмі, РСЦ МВС письмово повідомляє заклад про відмову в їх погодженні із зазначенням зауважень до їх змісту. Подані робочі програми і плани з підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв у такому разі не повертаються, а зберігаються в РСЦ МВС разом із заявою про погодження програм і планів. Після усунення невідповідностей заклад має право повторно звернутися до РСЦ МВС для погодження документів у порядку, визначеному пунктом 2 цього розділу.
( Пункт 3 розділу II в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 776 від 25.09.2023 )
4. РСЦ МВС здійснює розподіл між підпорядкованими ТСЦ МВС адміністративних одиниць, у межах яких вони реєструють та обслуговують заклади, про що видає наказ, який оприлюднюється на офіційному вебсайті РСЦ МВС.
( Пункт 4 розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 300 від 30.04.2025 ) ( Пункт 5 розділу II виключено на підставі Наказу Міністерства внутрішніх справ № 300 від 30.04.2025 )
5. У разі отримання заяви про проведення обстеження матеріально-технічної бази керівник ТСЦ МВС надає керівнику РСЦ МВС пропозиції щодо створення із числа працівників ТСЦ МВС комісії для обстеження матеріально-технічної бази закладу та встановлення її відповідності Вимогам.
( Абзац перший пункту розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 776 від 25.09.2023 )
Склад комісії для обстеження матеріально-технічної бази закладу та встановлення її відповідності Вимогам затверджується наказом РСЦ МВС.
Комісія для обстеження матеріально-технічної бази закладу та встановлення її відповідності Вимогам може мати у своєму складі працівників РСЦ МВС.
Обстеження матеріально-технічної бази закладу та встановлення її відповідності Вимогам члени комісії фіксують засобами фототехніки, а на вимогу закладу - додатково засобами аудіо-, відеотехніки.
( Абзац четвертий пункту розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 776 від 25.09.2023 )
Фотозйомці та аудіо-, відеозапису (за потреби) на відповідність Вимогам підлягають:
( Абзац п'ятий пункту розділу II в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 776 від 25.09.2023; із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 300 від 30.04.2025 )
приміщення (кабінети, класи), їх облаштування та обладнання;
( Абзац шостий пункту розділу II в редакції Наказів Міністерства внутрішніх справ № 776 від 25.09.2023, № 300 від 30.04.2025 ) ( Абзац сьомий пункту розділу II виключено на підставі Наказу Міністерства внутрішніх справ № 776 від 25.09.2023 ) ( Абзац восьмий пункту розділу II виключено на підставі Наказу Міністерства внутрішніх справ № 776 від 25.09.2023 )
майданчик для навчання з початкового керування транспортними засобами його облаштування;
( Абзац сьомий пункту 5 розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 300 від 30.04.2025 )
навчальні транспортні засоби, з використанням яких проводитиметься підготовка, перепідготовка, підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів та їх обладнання, установлене, зокрема відповідно до вимог Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 року № 1306 (далі - ПДР).
( Абзац восьмий пункту 5 розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 300 від 30.04.2025 )
Матеріали фотозйомки та аудіо-, відеозапису (за наявності) використовує акредитаційна комісія виключно для прийняття рішення про державну акредитацію закладу або про відмову в його акредитації.
( Абзац дев'ятий пункту розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 776 від 25.09.2023 )
6. За результатами обстеження матеріально-технічної бази закладу ТСЦ МВС протягом строку розгляду заяви про проведення обстеження матеріально-технічної бази складає висновок про матеріально-технічну базу закладу та її відповідність визначеним вимогам за формою, наведеною в додатку 3 до цієї Інструкції.
Якщо матеріально-технічна база закладу не відповідає Вимогам, ТСЦ МВС протягом строку розгляду заяви про проведення обстеження матеріально-технічної бази складає акт невідповідності матеріально-технічної бази закладу визначеним вимогам за формою, наведеною в додатку 4 до цієї Інструкції, що додається до висновку про матеріально-технічну базу закладу та її відповідність визначеним вимогам.
Після усунення невідповідностей заклад має право повторно звернутися до ТСЦ МВС для проведення обстеження матеріально-технічної бази на відповідність Вимогам у порядку, визначеному пунктом 5 цього розділу.
( Пункт розділу II в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 776 від 25.09.2023 )
7. Висновок про матеріально-технічну базу закладу та її відповідність визначеним вимогам упродовж трьох робочих днів з дня його складання вручається уповноваженій особі закладу безпосередньо під підпис на поданій заяві про проведення обстеження матеріально-технічної бази після пред’явлення нею документів, що посвідчують її особу та підтверджують повноваження.
Висновок про матеріально-технічну базу закладу та її відповідність визначеним вимогам, не вручений уповноваженій особі закладу впродовж трьох робочих днів з дня його складання, надсилається закладу в паперовій формі на його поштову адресу.
( Пункт розділу II в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 776 від 25.09.2023 )
8. Для державної акредитації заклад подає до РСЦ МВС за місцезнаходженням заяву про проведення державної акредитації за формою, наведеною додатку 5 до цієї Інструкції, до якої додаються документи, зазначені в пункті 9 Порядку державної акредитації закладів, що проводять підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів, та атестації їх спеціалістів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 травня 2009 року № 490 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 10 листопада 2023 року № 1218) (далі - Порядок).
Якщо місцезнаходженням приміщень (кабінетів, класів) закладу є адміністративно-територіальні одиниці різних областей, заява про проведення державної акредитації подається до РСЦ МВС за місцезнаходженням закладу.
Відомості про склад спеціалістів закладу подаються за формою, наведеною в додатку 6 до цієї Інструкції.
( Пункт 8 розділу II в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 300 від 30.04.2025 )
9. Заклади, що мають відповідну ліцензію на провадження освітньої діяльності у сфері професійної (професійно-технічної) освіти за професіями "Водій автотранспортних засобів", "Водій мототранспортних засобів", "Водій трамвая", "Водій тролейбуса", для державної акредитації подають до РСЦ МВС за місцезнаходженням заяву про проведення державної акредитації із зазначенням відомостей про матеріально-технічну базу, до якої додають документи, зазначені в пункті 10 Порядку .
Обстеження матеріально-технічної бази таких закладів на відповідність Вимогам не проводиться.
Заява про проведення державної акредитації, подана закладом для державної акредитації, перевіряється працівником РСЦ МВС протягом 5 робочих днів з дня її надходження та в разі її відповідності встановленим цією Інструкцією та Порядком вимогам передається до акредитаційної комісії на розгляд.
Заява про проведення державної акредитації, подана закладом, залишається без розгляду, якщо за результатами її перевірки встановлено, що відомості в ній зазначені не в повному обсязі або відсутні документи, що додаються до неї, а також у разі звернення закладу про залишення заяви без розгляду.
У разі залишення заяви про проведення державної акредитації без розгляду РСЦ МВС протягом 5 робочих днів з дня її надходження надсилає закладу на зазначену в заяві про проведення державної акредитації адресу повідомлення із зазначенням підстав для залишення заяви без розгляду.
Під час перевірки документів, поданих для державної акредитації, працівник РСЦ МВС перевіряє інформацію щодо наявності у закладу ліцензії на провадження освітньої діяльності у сфері професійної (професійно-технічної) освіти за Єдиною державною електронною базою з питань освіти.
( Пункт 9 розділу II в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 300 від 30.04.2025 )
10. Інформація про дату, час і місце проведення засідання акредитаційної комісії оприлюднюється на офіційному вебсайті РСЦ МВС не пізніше ніж за 5 робочих днів до його початку.
11. За результатами аналізу поданих документів, матеріалів фотозйомки та аудіо-, відеозапису (за наявності) обстеження матеріально-технічної бази закладу акредитаційна комісія приймає в місячний строк з дня їх реєстрації в РСЦ МВС рішення про державну акредитацію закладу або про відмову в його акредитації.
( Пункт розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 776 від 25.09.2023 )
12. У разі прийняття акредитаційною комісією рішення про акредитацію закладу в протоколі засідання комісії зазначаються інформація щодо напрямів проведення діяльності (підготовка, перепідготовка, підвищення кваліфікації водіїв); перелік категорій транспортних засобів, за якими здійснюються підготовка, перепідготовка, підвищення кваліфікації водіїв; максимальна кількість осіб для одночасної підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів та строки навчання за кожною категорією.
Протокольне рішення акредитаційної комісії закладу затверджується наказом РСЦ МВС.
Протоколи засідань акредитаційної комісії та накази РСЦ МВС, затверджені на їх підставі, оприлюднюються на офіційному вебсайті РСЦ МВС не пізніше робочого дня, наступного за днем їх підписання.
Упродовж 5 робочих днів з дня прийняття рішення про акредитацію закладу секретар комісії оформляє сертифікат про державну акредитацію (далі - Сертифікат) за формою, наведеною в додатку 1 до Порядку , та видає його уповноваженій особі закладу під особистий підпис на заяві про проведення державної акредитації.
( Абзац четвертий пункту розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 776 від 25.09.2023 )
Сертифікат видається уповноваженій особі закладу за умови пред’явлення документа, що засвідчує її повноваження, та платіжних документів, що підтверджують оплату вартості послуги з проведення державної акредитації закладу в розмірі, установленому законодавством, та вартості бланка Сертифіката.
Не пізніше робочого дня, наступного за днем прийняття рішення про акредитацію закладу, секретар акредитаційної комісії вносить до Єдиного державного реєстру МВС (далі - ЄДР МВС) засобами єдиної інформаційної системи МВС матеріали фотозйомки та аудіо-, відеозапису (за наявності), обстеження матеріально-технічної бази закладу, інформацію про виданий Сертифікат, дані закладу (у тому числі повне та скорочене (за наявності) найменування, дані філій та інших відокремлених підрозділів закладу), коди за ЄДРПОУ та Кодифікатором адміністративно-територіальних одиниць та територій територіальних громад, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків відповідно до закону) - для фізичної особи - підприємця, дані про форму власності, місцезнаходження, дані про ТСЦ МВС, у якому заклад зареєстровано), дані, зазначені в рішенні про його акредитацію, а також упродовж 2 робочих днів із дня прийняття цього рішення повідомляє Головний сервісний центр МВС (далі - ГСЦ МВС) про акредитацію закладу шляхом надсилання листа в паперовій формі на його поштову адресу або електронній формі на адресу його електронної пошти.
( Абзац шостий пункту розділу II в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 776 від 25.09.2023 )
ГСЦ МВС упродовж 3 робочих днів з дня отримання з РСЦ МВС інформації про акредитацію закладу оприлюднює її на своєму офіційному вебсайті.
Упродовж одного робочого дня після внесення відомостей про акредитований заклад до ЄДР МВС засобами єдиної інформаційної системи МВС матеріали, що стали підставою для його державної акредитації, разом з копіями виданого Сертифіката та платіжні документи, що підтверджують сплату коштів за проведення державної акредитації, відшкодування вартості бланка Сертифіката оформлюються в окрему справу та за його місцезнаходженням надсилаються на зберігання до ТСЦ МВС. Строк зберігання справи становить 5 років.
( Абзац восьмий пункту розділу II в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 776 від 25.09.2023 )
13.Рішення про відмову в державній акредитації закладу приймається за наявності підстав, визначених пунктом 15 Порядку .
( Пункт 13 розділу II в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 300 від 30.04.2025 )
14. Облік отриманих і виданих Сертифікатів ведеться за допомогою програмного забезпечення ЄДР МВС.
15. У разі наміру закладу здійснювати підготовку, перепідготовку або підвищення кваліфікації водіїв за новими категоріями, скоротити строк навчання за певними напрямами проведення діяльності (підготовка, перепідготовка, підвищення кваліфікації водіїв), збільшити максимальну кількість одночасної підготовки водіїв за категоріями транспортних засобів, перепідготовку чи підвищення кваліфікації за відповідною категорією, змінити місцезнаходження кабінетів (класів) або майданчика для навчання з початкового керування транспортними засобами, що впливає на виконання робочих програм і планів з підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв, заклад повторно проходить акредитацію в межах зазначених змін та у встановленому цим розділом порядку.
У разі внесення змін до робочих програм і планів з підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв у зв’язку із збільшенням кількості навчальних годин, відведених для підготовки та перепідготовки водіїв транспортних засобів, заклад подає до РСЦ МВС за місцезнаходженням заяву про погодження програм і планів, з копіями таких документів, розгляд яких здійснюється відповідно до пунктів 2, 3 цього розділу.
( Абзац другий пункту 15 розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 300 від 30.04.2025 )
У день погодження робочих програм і навчальних планів з підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв РСЦ МВС вносить до ЄДР МВС засобами єдиної інформаційної системи МВС інформацію про збільшення кількості навчальних годин, відведених для підготовки та перепідготовки водіїв транспортних засобів.
У разі зміни кількості кабінетів (класів), облаштування їх та/або майданчика для навчання з початкового керування транспортними засобами, його елементів, що не впливає на виконання робочих програм і планів з підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв, заклад подає до ТСЦ МВС, у якому він зареєстрований, заяву про проведення обстеження матеріально-технічної бази, розгляд якої здійснюється у строк, встановлений пунктом 5 цього розділу. Обстеження матеріально-технічної бази закладу на відповідність Вимогам здійснюється в межах зазначених змін.
( Пункт розділу II в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 776 від 25.09.2023 )
16. РСЦ МВС забезпечує вільний, безоплатний, цілодобовий доступ до інформації про заклади, розміщеної на своєму офіційному вебсайті у формі відкритих даних:
найменування;
код закладу за Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України / реєстраційний номер облікової картки платника податків;
ліцензія на провадження освітньої діяльності у сфері професійної (професійно-технічної) освіти (за наявності), дата, серія і номер;
( Абзац четвертий пункту розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 776 від 25.09.2023 )
Сертифікат (серія, номер) та зазначені в ньому відомості про максимальну кількість осіб для одночасної підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів.
( Пункт розділу II доповнено абзацом п'ятим згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 776 від 25.09.2023 )
напрями проведення діяльності (підготовка, перепідготовка, підвищення кваліфікації водіїв);
перелік категорій транспортних засобів, за якими проводиться підготовка, перепідготовка, підвищення кваліфікації водіїв;
місцезнаходження кабінетів (класів);
контактні номери телефонів;
адреса електронної пошти;
відомості про транспортні засоби, які використовуються в закладі для підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів (марка, номерний знак, категорія, рік виготовлення);
відомості про спеціалістів (прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності), атестат спеціаліста, напрям підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів (далі - напрям)).
( Абзац дванадцятий пункту розділу II в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 776 від 25.09.2023 )
17. Спеціаліст має право особисто подати до будь-якого РСЦ МВС довільної форми заяву про виключення відомостей про матеріально-технічну базу закладу, зазначених у пункті 17 цього розділу. Розгляд такої заяви здійснюється у строк не більше ніж 5 робочих днів з дня її реєстрації.
Заява про виключення відомостей про матеріально-технічну базу закладу може надсилатися в паперовій або електронній формі відповідно на поштову адресу або адресу електронної пошти РСЦ МВС, зазначених на офіційному вебсайті відповідного РСЦ МВС, або, за наявності технічної можливості, подаватися засобами Порталу Дія.
Заява про виключення відомостей про матеріально-технічну базу закладу в паперовій формі власноруч підписується спеціалістом.
На заяву про виключення відомостей про матеріально-технічну базу закладу в електронній формі накладається електронний підпис спеціаліста з додержанням вимог законодавства України у сферах захисту інформації, електронних довірчих послуг та електронного документообігу.
( Пункт розділу II в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 776 від 25.09.2023 )
III. Видача дубліката або здійснення заміни сертифіката про державну реєстрацію
1. Дублікат Сертифіката видається замість утраченого або пошкодженого. Оригінал Сертифіката вважається втраченим, якщо його загублено або викрадено, а пошкодженим - у разі фізичного знищення чи істотного пошкодження, що унеможливлює його використання.
Заміна Сертифіката шляхом видачі нового Сертифіката, який має силу первинного документа, здійснюється в разі зміни адреси місцезнаходження закладу (перейменування населених пунктів, районів у містах, скверів, бульварів, вулиць, провулків, проїздів, проспектів, площ, майданів) та/або його найменування без проходження таким закладом акредитації.
Видача дубліката Сертифіката або здійснення заміни Сертифіката здійснюються будь-яким РСЦ МВС.
2. Для отримання дубліката Сертифіката або нового Сертифіката у зв’язку із заміною Сертифіката заклад подає письмову заяву про видачу дубліката сертифіката або здійснення заміни сертифіката за формою, наведеною в додатку 7 до цієї Інструкції, до будь-якого РСЦ МВС незалежно від місця проведення акредитації закладу.
Заява про видачу дубліката сертифіката або здійснення заміни сертифіката може надсилатися в паперовій або електронній формі відповідно на поштову адресу або адресу електронної пошти РСЦ МВС, зазначені на офіційному вебсайті відповідного РСЦ МВС, або, за наявності технічної можливості, подаватися засобами Порталу Дія.
У разі заміни Сертифіката до заяви про видачу дубліката або здійснення заміни сертифіката додаються копії документів, що підтверджують відомості про зміну адреси місцезнаходження (перейменування населених пунктів, районів у містах, скверів, бульварів, вулиць, провулків, проїздів, проспектів, площ, майданів) та/або найменування закладу.
Заява про видачу дубліката або здійснення заміни сертифіката в паперовій формі власноруч підписується керівником закладу (особою, яка виконує його обов’язки), а копії документів, що додаються до неї, засвідчуються в порядку, встановленому законодавством України.
На заяву про видачу дубліката або здійснення заміни сертифіката в електронній формі та скановані копії (фотокопії) оригіналів документів, що додаються до неї, накладається електронна печатка або електронний підпис керівника закладу (особи, яка виконує його обов’язки) з додержанням вимог законодавства України у сферах захисту інформації, електронних довірчих послуг та електронного документообігу.
У разі підписання заяви про видачу дубліката сертифіката або здійснення заміни сертифіката та доданих до неї документів особою, яка виконує обов’язки керівника закладу, надається копія документа, що підтверджує виконання цією особою обов’язків керівника.
3. Заяву про видачу дубліката сертифіката або здійснення заміни сертифіката розглядає акредитаційна комісія РСЦ МВС на найближчому її засіданні, але не пізніше ніж через 15 робочих днів із дня її реєстрації.
4. Дублікат Сертифіката або новий Сертифікат, який видається у зв’язку із заміною Сертифіката, оформлюється шляхом заповнення бланка Сертифіката даними, аналогічними даним Сертифіката, який утрачений чи пошкоджений або підлягає заміні, з урахуванням змін, що стали підставою для його заміни та проставленням на ньому відмітки "Дублікат" або "Замінений" відповідно.
5. Відомості про видачу дубліката Сертифіката або нового Сертифіката у зв’язку із заміною Сертифіката вносяться до ЄДР МВС засобами єдиної інформаційної системи МВС.
6. Під час видачі дубліката Сертифіката або нового Сертифіката у зв’язку із заміною Сертифіката плата стягується лише в розмірі вартості бланка.
( Розділ III в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 776 від 25.09.2023 )
IV. Порядок, підстави та строки тимчасового припинення дії сертифіката про державну акредитацію та поновлення його дії
1. Рішення про тимчасове припинення та поновлення дії Сертифіката приймає акредитаційна комісія.
Ініціювати питання про тимчасове припинення дії Сертифіката (за наявності обґрунтованих підстав для тимчасового припинення дії такого Сертифіката, передбачених цією Інструкцією), можуть:
ГСЦ МВС шляхом надсилання до РСЦ МВС вмотивованого листа;
керівник підрозділу РСЦ МВС, що відповідає за організацію екзаменаційної роботи, шляхом подання доповідної записки начальнику РСЦ МВС або особі, яка виконує його обов’язки;
керівник ТСЦ МВС за місцезнаходженням закладу або особа, яка виконує його обов’язки, шляхом подання доповідної записки начальнику РСЦ МВС або особі, яка виконує його обов’язки;
голова акредитаційної або атестаційної комісії шляхом подання вмотивованої доповідної записки начальнику РСЦ МВС або особі, яка виконує його обов’язки.
2. Дія Сертифіката тимчасово припиняється з підстав, визначених пунктом 17 Порядку .
Документальним підтвердженням підстав для тимчасового припинення дії Сертифіката є витяги з баз даних державних реєстрів, якими користуються ТСЦ МВС, процесуальні документи, листи і повідомлення відповідних органів державної влади, матеріали, складені працівниками ТСЦ МВС / РСЦ МВС / ГСЦ МВС, у тому числі за результатами розгляду звернень і скарг.
( Пункт 2 розділу IV в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 300 від 30.04.2025, з урахуванням змін, внесених Наказом Міністерства внутрішніх справ № 341 від 20.05.2025 )
3. У разі встановлення підстав для тимчасового припинення дії Сертифіката в п’ятиденний строк скликається позачергове (якщо в такий період не заплановано чергового) засідання акредитаційної комісії, на яке виноситься питання про тимчасове припинення дії Сертифіката.
4. Не пізніше ніж за 3 робочих дні до проведення засідання акредитаційної комісії з питання тимчасового припинення дії Сертифіката керівник закладу або його уповноважений представник повідомляється листом, надісланим у паперовій формі на поштову адресу або електронній формі на адресу електронної пошти (за наявності) закладу. У листі зазначається дата, час і місце проведення засідання акредитаційної комісії та підстави для тимчасового припинення дії Сертифіката.
( Абзац перший пункту 4 розділу IV в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 776 від 25.09.2023 )
Якщо таку особу було повідомлено, але вона не з’явилася на засідання акредитаційної комісії, розгляд питання про тимчасове припинення Сертифіката проводиться без її участі.
5. Керівник або уповноважений представник закладу на засіданні акредитаційної комісії має можливість давати пояснення, а також подавати документи, які свідчать про усунення виявлених недоліків, що є підставою для тимчасового припинення дії Сертифіката, або їх відсутність.
Якщо на засіданні акредитаційної комісії керівник або уповноважений представник закладу надав документи, які свідчать про повне усунення виявлених недоліків, що є підставою для тимчасового припинення дії сертифіката про державну акредитацію, або підтверджено відсутність таких недоліків, акредитаційна комісія приймає рішення про зняття з розгляду засідання комісії питання про тимчасове припинення дії сертифіката про державну акредитацію.
( Пункт 5 розділу IV доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 776 від 25.09.2023 ) ( Пункт 5 розділу IV із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 776 від 25.09.2023 )
6. Якщо на засіданні акредитаційної комісії керівник або уповноважений представник закладу надав документи, які свідчать про повне усунення виявлених недоліків, що стали підставою для тимчасового припинення дії Сертифіката, або відсутність таких недоліків, на засіданні приймається рішення про поновлення дії Сертифіката.
7. Якщо з наданих керівником або уповноваженим представником закладу на засіданні акредитаційної комісії документів не можна зробити висновку щодо повного усунення недоліків, що є підставою для тимчасового припинення дії Сертифіката, проводяться додаткові перевірки. Якщо доказів усунення недоліків немає, акредитаційна комісія приймає рішення про тимчасове припинення дії Сертифіката, що оформлюється протоколом і затверджується наказом РСЦ МВС.
( Пункт 7 розділу IV із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 776 від 25.09.2023 )
8. Строк тимчасового припинення дії Сертифіката визначає акредитаційна комісія залежно від допущеного порушення і в кількості календарних днів, необхідних для його усунення.
У разі присутності на засіданні акредитаційної комісії керівника або уповноваженого представника закладу строк визначається шляхом подання ним пропозиції щодо часу, необхідного для усунення недоліків і узгодження їх із членами акредитаційної комісії.
Якщо питання вирішується за відсутності керівника або уповноваженого представника закладу, строк визначають члени комісії з урахуванням об’єктивної потреби.
Строк тимчасового припинення дії сертифіката про державну акредитацію не може бути менше ніж п’ять робочих днів і більше ніж 30 календарних днів.
9. У разі прийняття на засіданні акредитаційної комісії рішення про тимчасове припинення дії Сертифіката не пізніше робочого дня, наступного за днем прийняття рішення, секретар акредитаційної комісії оформляє повідомлення про тимчасове припинення дії сертифіката про державну акредитацію закладу за формою, наведеною в додатку 8 до цієї Інструкції, яке під підпис вручається керівнику або уповноваженому представнику закладу.
( Абзац перший пункту 9 розділу IV із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 776 від 25.09.2023 )
У повідомленні зазначається вичерпний перелік підстав тимчасового припинення дії Сертифіката та суть виявлених недоліків, а також про необхідність подання акредитаційній комісії документальних доказів усунення недоліків, що стали підставою для тимчасового припинення дії Сертифіката, та (за потреби) оновлених (з урахуванням строку тимчасового припинення) розкладів занять і графіків черговості керування транспортними засобами.
10. У період тимчасового припинення дії Сертифіката підготовка, перепідготовка і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів та реєстрація списків груп або особи, яка проходить в індивідуальному порядку підготовку, перепідготовку чи підвищення кваліфікації, закладом не проводиться, свідоцтва про закінчення теоретичної підготовки та/або свідоцтва про закінчення практичної підготовки особам не видаються (крім осіб, які закінчили теоретичну або практичну підготовку в закладі).
( Пункт 10 розділу IV в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 776 від 25.09.2023 )
11. У день прийняття акредитаційною комісією рішення про тимчасове припинення дії Сертифіката секретар комісії вносить до ЄДР МВС засобами єдиної інформаційної системи МВС відомості про тимчасове припинення дії Сертифіката та блокує закладу доступ до ЄДР МВС, а також листом повідомляє про прийняте рішення ГСЦ МВС і ТСЦ МВС, у якому заклад було зареєстровано.
( Пункт 11 розділу IV із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 776 від 25.09.2023 )
12. Відомості про тимчасове припинення дії Сертифіката з вичерпним переліком підстав для прийняття такого рішення оприлюднює РСЦ МВС на офіційному вебсайті.
13. Після отримання інформації про тимчасове припинення дії Сертифіката уповноважений працівник ТСЦ МВС коригує в ЄДР МВС відомості щодо строку навчання зареєстрованих закладом списків груп, продовжуючи його з урахуванням строку тимчасового припинення дії Сертифіката.
( Пункт 13 розділу IV із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 776 від 25.09.2023 )
14. До дати, зазначеної в повідомленні про тимчасове припинення дії Сертифіката, заклад надає акредитаційній комісії документальні докази усунення або відсутності недоліків, що стали підставою для тимчасового припинення дії Сертифіката, та (за потреби) оновлені розклади занять і графіки черговості керування транспортними засобами.
Розгляд питання щодо поновлення дії Сертифіката призначається на найближче засідання комісії після одержання від закладу матеріалів про усунення недоліків, але не пізніше останнього дня строку тимчасового припинення дії Сертифіката.
Якщо підставами для тимчасового припинення дії Сертифіката були недоліки, пов’язані з оснащенням матеріально-технічної бази, а перевірка щодо їх усунення або відсутності потребує додаткового її обстеження, керівник закладу забезпечує виїзд працівників ТСЦ МВС (РСЦ МВС) до закладу. За результатами обстеження акредитаційна комісія приймає рішення про поновлення дії Сертифіката.
15. На засідання акредитаційної комісії з питання поновлення дії Сертифіката обов’язково запрошується керівник закладу або його уповноважений представник з повідомленням дати, часу, місця проведення засідання.
Якщо таку особу було повідомлено, але вона не з’явилася на засідання акредитаційної комісії, розгляд питання поновлення дії Сертифіката проводиться без її участі.
16. Якщо на засіданні акредитаційної комісії з’ясовано, що недоліки або порушення, через які дію Сертифіката тимчасово припинено, усунуто, акредитаційна комісія приймає рішення про поновлення його дії. Відповідне рішення акредитаційної комісії оформлюється протоколом і вводиться в дію наказом РСЦ МВС.
17. У день прийняття акредитаційною комісією рішення про поновлення дії Сертифіката секретар комісії вносить до ЄДР МВС засобами єдиної інформаційної системи МВС відомості про прийняте рішення, надає закладу доступ до ЄДР МВС та листом повідомляє ГСЦ МВС і ТСЦ МВС, у якому заклад зареєстровано, про прийняте рішення.
( Пункт 17 розділу IV із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 776 від 25.09.2023 )
18. Відомості про поновлення дії Сертифіката оприлюднює РСЦ МВС на офіційному вебсайті.
19. У разі прийняття акредитаційною комісією рішення про поновлення дії Сертифіката секретар акредитаційної комісії не пізніше робочого дня, наступного за днем прийняття рішення, оформляє повідомлення про поновлення дії сертифіката про державну акредитацію закладу за формою, наведеною в додатку 9 до цієї Інструкції, яке під підпис вручається керівнику або уповноваженому представнику закладу.
( Абзац перший пункту 19 розділу IV із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 776 від 25.09.2023 )
Наступного дня після дня прийняття рішення про поновлення дії Сертифіката заклад відновлює підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів, реєстрацію списків груп або особи, яка проходить в індивідуальному порядку підготовку, перепідготовку чи підвищення кваліфікації, та видачу свідоцтв про закінчення теоретичної підготовки та/або свідоцтва про закінчення практичної підготовки.
( Абзац другий пункту 19 розділу IV в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 776 від 25.09.2023 )
20. Упродовж 5 робочих днів після прийняття рішення про поновлення дії Сертифіката матеріали, пов’язані з тимчасовим припиненням його дії та поновленням, з копіями відповідних рішень, наказів і повідомлень надсилаються на зберігання до ТСЦ МВС за місцезнаходженням закладу.
V. Анулювання сертифіката про державну акредитацію
1. Сертифікат анулюється за рішенням акредитаційної комісії за наявності підстав, визначених пунктом 21 Порядку .
( Пункт 1 розділу V в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 300 від 30.04.2025 )
2. Не пізніше ніж за 3 робочих дні до проведення засідання акредитаційної комісії з питання анулювання Сертифіката керівник закладу або його уповноважений представник повідомляється листом, надісланим у паперовій формі на поштову адресу або електронній формі на адресу електронної пошти (за наявності) закладу. У листі зазначається дата, час і місце проведення засідання акредитаційної комісії та підстави для анулювання Сертифіката.
( Абзац перший пункту 2 розділу V в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 776 від 25.09.2023 )
У разі неприбуття на засідання акредитаційної комісії керівника закладу або його уповноваженого представника розгляд питання про анулювання Сертифіката проводиться без його участі.
3. Прийняте на засіданні акредитаційної комісії рішення про анулювання Сертифіката зазначається у протоколі та затверджується наказом РСЦ МВС.
4. У день прийняття акредитаційною комісією рішення про анулювання Сертифіката її секретар вносить до ЄДР МВС засобами єдиної інформаційної системи МВС відомості про анулювання Сертифіката та блокує закладу доступ до ЄДР МВС, а також листом повідомляє ГСЦ МВС і ТСЦ МВС, у якому заклад зареєстровано, про прийняте рішення.
( Абзац перший пункту 4 розділу V із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 776 від 25.09.2023 )
Із дня прийняття акредитаційною комісією рішення про анулювання Сертифіката забороняється проводити підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів, реєстрацію списків груп або особи, яка проходить в індивідуальному порядку підготовку, перепідготовку чи підвищення кваліфікації, і видавати свідоцтво про закінчення теоретичної підготовки та/або свідоцтво про закінчення практичної підготовки.
( Абзац другий пункту 4 розділу V в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 776 від 25.09.2023 )
5. Не пізніше робочого дня, наступного за днем прийняття рішення про анулювання Сертифіката, секретар акредитаційної комісії оформляє повідомлення про анулювання сертифіката про державну акредитацію закладу за формою, наведеною в додатку 10 до цієї Інструкції, що під підпис вручається керівнику або уповноваженому представнику закладу.
( Абзац перший пункту 5 розділу V із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 776 від 25.09.2023 )
Якщо заклад припинив свою господарську діяльність до прийняття рішення акредитаційною комісією, повідомлення надсилається на адресу, зазначену в матеріалах справи закладу.
6. Рішення про анулювання Сертифіката може бути оскаржено закладом у ГСЦ МВС у місячний строк з дня прийняття рішення або в судовому порядку.
7. Для відновлення діяльності після анулювання Сертифіката закладу треба пройти державну акредитацію в порядку, визначеному розділом II цієї Інструкції.
8. Упродовж 5 робочих днів після прийняття рішення про анулювання Сертифіката матеріали, пов’язані з тимчасовим припиненням його дії та анулюванням, з копіями відповідних рішень, наказів і повідомлень надсилаються на зберігання до ТСЦ МВС за місцезнаходженням закладу.
VI. Організація роботи працівників ТСЦ МВС з проведення атестації спеціалістів
1. Атестацію спеціалістів, у тому числі в яких строк дії атестата закінчився (або закінчується не раніше ніж за 6 місяців), проводить атестаційна комісія, що утворюється керівником РСЦ МВС, за участю представників регіональних органів охорони здоров’я та місцевих органів управління освітою.
2. Атестаційна комісія на своєму засіданні розглядає подані спеціалістом документи, а також установлює відповідність спеціаліста кваліфікаційним вимогам до спеціалістів за кожним з таких напрямів:
( Абзац перший пункту 2 розділу VI в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 300 від 30.04.2025 )
"Основи законодавства у сфері безпеки дорожнього руху, етика (психологічні основи) водія транспортного засобу, будова і технічне обслуговування транспортного засобу, основи керування транспортним засобом і вимоги до безпеки дорожнього руху";
"Надання домедичної допомоги";
"Практичне керування транспортним засобом категорії "___" (спеціальні положення стосовно категорій "____" транспортних засобів)".
3. Для атестації спеціаліст подає до РСЦ МВС заяву про проведення атестації за формою, наведеною в додатку 11 до цієї Інструкції, до якої додаються документи, зазначені в пункті 23 Порядку . Розгляд таких документів здійснюється не пізніше 15 робочих днів із дня їх надходження.
( Пункт 3 розділу VI в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 300 від 30.04.2025 )
4. Медична довідка, що підтверджує допущення водія до керування транспортними засобами відповідних категорій (для осіб, які мають намір здійснювати навчання з практичного керування транспортними засобами) може бути отримана через електронну медичну інформаційну систему, у встановленому законодавством України порядку.
5. Заява про проведення атестації може надсилатися в паперовій або електронній формі відповідно на поштову адресу або адресу електронної пошти РСЦ МВС, зазначені на офіційному вебсайті відповідного РСЦ МВС, або, за наявності технічної можливості, подаватися засобами Порталу Дія.

................
Перейти до повного тексту