1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ДЕРЖАВНА АВІАЦІЙНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
НАКАЗ
12.11.2020 № 1802
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
14 січня 2021 р.
за № 57/35679
Про затвердження Авіаційних правил України "Порядок та умови повітряних перевезень небезпечних вантажів"
( Із змінами, внесеними згідно з Наказами Державної авіаційної служби № 1795 від 19.11.2021 № 523 від 25.08.2023 )
Відповідно до частин першої, п’ятої статті 11, статті 97 Повітряного кодексу України, Закону України "Про перевезення небезпечних вантажів", пункту 8 Положення про Державну авіаційну службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08 жовтня 2014 року № 520, Додатку 18 до Конвенції про міжнародну цивільну авіацію та Технічних інструкцій з безпечного перевезення небезпечних вантажів повітрям Doc 9284 AN/905 ІСАО, НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Авіаційні правила України "Порядок та умови повітряних перевезень небезпечних вантажів", що додаються.
2. Управлінню авіаційних перевезень та міжнародного співробітництва (Садловська І.П.) в установленому законодавством порядку забезпечити:
подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України;
оприлюднення цього наказу на офіційному вебсайті.
3. Внести до наказів Державної служби України з нагляду за забезпеченням безпеки авіації такі зміни:
1) пункт 6.10 глави 6 Інструкції з організації перевезень вантажів повітряним транспортом, затвердженої наказом Державної служби України з нагляду за забезпеченням безпеки авіації від 02 листопада 2005 року № 822, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 21 листопада 2005 року за № 1403/11683, виключити.
У зв’язку з цим пункти 6.11-6.13 вважати відповідно пунктами 6.10-6.12, а підпункти 6.13.1-6.13.3 пункту 6.13 вважати відповідно підпунктами 6.12.1-6.12.3 пункту 6.12;
2) підпункт 4.2.8 пункту 4.2 розділу 4 Правил повітряних перевезень вантажів, затверджених наказом Державної служби України з нагляду за забезпеченням безпеки авіації від 14 березня 2006 року № 186, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 13 червня 2006 року за № 705/12579, виключити.
У зв’язку з цим підпункт 4.2.9 пункту 4.2 розділу 4 вважати відповідно підпунктом 4.2.8 пункту 4.2 розділу 4.
4. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.

Голова Державіаслужби

О. Більчук

ПОГОДЖЕНО:

Т.в.о. Голови Державної регуляторної
служби України

Міністр інфраструктури України

Заступник Голови -
заступник Головного державного інспектора
з ядерної та радіаційної безпеки України

Голова Антимонопольного комітету України

Голова Державної служби України
з надзвичайних ситуацій




О. Мірошніченко

В. Криклій



Р. Тріпайло

О. Піщанська


М. Чечоткін
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державної авіаційної
служби України
12 листопада 2020 року № 1802
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
14 січня 2021 р.
за № 57/35679
АВІАЦІЙНІ ПРАВИЛА УКРАЇНИ
"Порядок та умови повітряних перевезень небезпечних вантажів"
( У тексті Авіаційних правил посилання на додатки 1-5 замінено посиланнями на додатки 2-6 згідно з Наказом Державної авіаційної служби № 1795 від 19.11.2021 )
I. Загальні положення
1. Ці Авіаційні правила поширюються на всіх суб’єктів авіаційної діяльності та встановлюють порядок та умови повітряних перевезень небезпечних вантажів і є обов’язковими для виконання усіма суб’єктами авіаційної діяльності.
2. Небезпечні вироби та речовини (далі - небезпечні вантажі), які зазначені в переліку чинної редакції Doc 9284 AN/905 ICAO Technical Instructions for the Safe Transport of Dangerous Good by Air (далі - Технічні інструкції) перевозяться повітряними суднами відповідно до вимог, встановлених Технічними інструкціями.
3. У цих Авіаційних правилах терміни вживаються в таких значеннях:
агент - суб’єкт, що надає агентські послуги з продажу повітряних вантажних перевезень та здійснює заходи з організації перевезень вантажів повітряним транспортом з правом оформлення небезпечних вантажів або без права оформлення небезпечних вантажів;
вантажне місце - кінцевий продукт дій з пакування вантажів, що складається з пакувального комплекту та його вмісту, підготовленого до перевезення;
вантажовідправник - юридична або фізична особа, яка уклала з авіаперевізником договір про постачання вантажу і зазначена в авіавантажній накладній як відправник;
засіб пакування вантажу - будь-який тип вантажного контейнера, авіаційного контейнера, авіаційного піддону з сіткою або авіаційного піддону з сіткою над захисним ковпаком;
звільнення - дозвіл, що надається уповноваженим органом з питань цивільної авіації, за винятком схвалення, який передбачає звільнення від дій положень Технічних інструкцій;
зовнішнє пакування - тара, яка використовується одним вантажовідправником з метою об’єднання одного або декількох вантажних місць та утворення єдиної оброблюваної одиниці для зручності та зберігання, не включаючи засоби пакування вантажів;
інцидент, що пов’язаний з небезпечними вантажами - випадок, що відноситься до повітряних перевезень небезпечних вантажів та пов’язаний з ним, який виникає не обов’язково на борту повітряного судна та призводить до тілесних ушкоджень будь-якої особи, нанесення шкоди майну або навколишньому середовищу, пожежі, пошкодженню, розсипанню, витіканню рідини або радіації та іншим явищам, що свідчать про порушення пакувального комплекту, але не є подією, що пов’язана з небезпечними вантажами. Будь-яка подія, що пов’язана з перевезенням небезпечних вантажів, та яка створює серйозну загрозу повітряному судну або особам, що знаходяться на його борту, також може розглядатися як інцидент, що пов’язаний з небезпечними вантажами, зокрема порушення правил обробки небезпечних вантажів, виявлення прихованих та задекларованих з порушенням встановлених вимог небезпечних вантажів;
Керівництво з експлуатації - документ, який розробляється експлуатантом для використання його персоналом, що здійснює організацію та виконання польотів, і містить інформацію стосовно політики, процедур та інструкцій експлуатанта;
надзвичайні обставини - обставини, які включають в себе питання щодо надання гуманітарної, екологічної допомоги, епідемії, питання національної або міжнародної безпеки, рятування людей (аварійно - рятувальні роботи), обмежений доступ до небезпечних вантажів в місцях призначення;
номер за списком ООН - чотирьохзначний номер, присвоєний Комітетом експертів Організації Об’єднаних Націй з перевезень небезпечних вантажів та узгоджений на глобальному рівні системи класифікації та маркування хімічних речовин для визначення виробу, або речовини, або конкретної групи виробів або речовин;
пакувальний комплект (пакування) - одна або кілька ємностей та будь-які інші компоненти або матеріали, які необхідні для забезпечення функції утримання вмісту та інших функцій з метою забезпечення збереження;
подія, що пов’язана з небезпечними вантажами - подія, що відноситься до повітряних перевезень небезпечних вантажів та пов’язана з ними, в результаті якої будь-яка особа отримує тяжке тілесне ушкодження, ушкодження, що спричинило смерть або завдано серйозної шкоди майну або навколишньому середовищу;
призначений поштовий оператор - будь-яка державна або недержавна організація, що офіційно призначається державою-членом Всесвітнього поштового союзу (ВПС) для забезпечення експлуатації поштових послуг та виконання зобов’язань на своїй території, які до них відносяться, згідно з положеннями Конвенції ВПС;
спеціальне схвалення на перевезення небезпечних вантажів - дозвіл на право здійснення перевезень небезпечних вантажів, який надається уповноваженим органом з питань цивільної авіації експлуатанту відповідно до Авіаційних правил України "Технічні вимоги та адміністративні процедури щодо льотної експлуатації в цивільній авіації", затверджених наказом Державної авіаційної служби України від 05 липня 2018 року № 682, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 27 вересня 2018 року за № 1109/32561 (зі змінами) (далі - Технічні вимоги та адміністративні процедури щодо льотної експлуатації в цивільній авіації);
схвалення - дозвіл, що надається уповноваженим органом з питань цивільної авіації у випадку:
перевезення небезпечних вантажів, які заборонені до перевезень пасажирськими та/або вантажними повітряними суднами, у разі якщо в Технічних інструкціях зазначається, що такі вантажі можуть перевозитися за наявності схвалень;
інших цілей, визначених Технічними інструкціями.
Інші терміни, що використовуються в цих Авіаційних правилах, вживаються у значеннях, наведених в Повітряному кодексі України, Технічних інструкціях та Додатку 18 до Конвенції про міжнародну цивільну авіацію.
II. Загальні умови повітряних перевезень небезпечних вантажів
1. Небезпечні вантажі забороняються до перевезення повітряним транспортом за винятком тих, які зазначаються в технічних вимогах та процедурах, викладених в Технічних інструкціях.
2. Перевезення небезпечних вантажів, що зазначені в Технічних інструкціях як заборонені до перевезення за звичайних умов, а також інфікованих живих тварин, дозволяється за наявності звільнення, яке надається уповноваженим органом з питань цивільної авіації.
3. Небезпечні вантажі, які зазначені в Технічних інструкціях як заборонені до перевезень на повітряному транспорті за будь-яких обставин, забороняються до перевезення будь-якими повітряними суднами.
4. Небезпечні вантажі, які зазначені в переліку Технічних інструкцій і класифікуються за ступенем їх небезпеки відповідно до Технічних інструкцій, перевозяться повітряними суднами відповідно до вимог, встановлених Технічними інструкціями.
5. Перевезення небезпечних вантажів пасажирами або членами екіпажу повітряного судна здійснюється відповідно до вимог Технічних інструкцій.
6. Небезпечні вантажі не перевозяться в пасажирському салоні та/або в кабіні екіпажу повітряного судна за винятком тих, які визначені Технічними інструкціями.
7. Дія цих Авіаційних правил не поширюється на небезпечні вантажі, які необхідні на борту повітряного судна відповідно до чинних вимог льотної придатності та правил експлуатації або ті, що дозволені до перевезень державою експлуатанта для забезпечення спеціальних цілей та для всіх видів винятків, які зазначені в Технічних інструкціях.
8. Вироби та речовини (небезпечні вантажі), які є запасними частинами виробів та речовин, що класифікуються як небезпечні вантажі, але які необхідні на борту повітряного судна, або такі, що дозволені до перевезень державою експлуатанта відповідно до чинних вимог льотної придатності, правил експлуатації та всіх спеціальних цілей та винятків, які зазначені в Технічних інструкціях, зняті з повітряного судна для заміни, перевозяться відповідно до положень Технічних інструкцій.
9. Вимоги щодо авіаційної безпеки до експлуатантів, вантажовідправників та всіх осіб, які задіяні в перевезенні небезпечних вантажів повітряним транспортом, встановлені Технічними інструкціями.
10. Небезпечні вантажі, які упаковані в обмежених кількостях, перевозяться відповідно до вимог та обмежень Технічних інструкцій.
11. Небезпечні вантажі в звільнених кількостях перевозяться відповідно до вимог та обмежень Технічних інструкцій.
12. Перевезення радіоактивних матеріалів в, з або через територію України здійснюється відповідно до вимог Технічних інструкцій та за умови отримання дозволу Державної інспекції ядерного регулювання України.
13. Документами на перевезення небезпечних вантажів, які застосовуються при перевезенні небезпечних вантажів повітряним транспортом є: авіавантажна накладна, декларація вантажовідправника для небезпечних вантажів форма якої наведена у додатку 1 до цих Авіаційних правил та додаткова інформація (у разі необхідності). Експлуатант забезпечує зберігання документів на перевезення небезпечних вантажів, додаткову інформацію (у разі необхідності), прийомно-контрольний перелік (чек-лист), форма якого встановлена Правилами IATA "Dangerous Goods Regulation", письмову інформацію командиру повітряного судна та всю іншу документацію на небезпечний вантаж, яка використовується в окремих видах перевезення небезпечних вантажів, визначеними вимогами Технічних інструкцій, у термін не менше трьох місяців з дати виконання перевезення. В тих випадках, коли документація зберігається на електронних носіях або в комп’ютерній системі, має бути забезпечена можливість її друкування.
( Абзац перший пункту 13 розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Державної авіаційної служби № 1795 від 19.11.2021 )
У разі, якщо вантаж не був прийнятий до перевезень у зв’язку з будь-яким порушенням його оформлення, обробки тощо, документи на небезпечний вантаж та чек-лист зберігаються протягом трьох місяців відповідно до вимог Технічних інструкцій.
14. Якщо маркування та документи, що застосовуються при перевезенні небезпечних вантажів, викладені мовою оригіналу, то вони підлягають перекладу на англійську мову відповідно до вимог Технічних інструкцій.
15. Забороняється перевезення небезпечних вантажів в поштових відправленнях за винятком тих випадків, які передбачені Технічними інструкціями.
16. Процедури, що застосовуються призначеним поштовим оператором в цілях здійснення контролю за поштовими відправленнями небезпечних вантажів, які дозволені до повітряних перевезень, розглядає та затверджує уповноважений орган з питань цивільної авіації.
17. Перевезення небезпечних вантажів вертольотами здійснюється відповідно до вимог Технічних інструкцій.
18. Суб’єкти авіаційної діяльності, які задіяні у повітряних перевезеннях небезпечних вантажів, повинні мати в наявності та використовувати в роботі чинне видання Технічних інструкцій або Правила ІАТА "Dangerous Goods Regulations".
19. Обробка небезпечних вантажів в пунктах приймання небезпечних вантажів, складах, вантажних терміналах та аеропортах може проводитися тільки в спеціально визначених місцях. Такі місця повинні бути обладнані засобами пожежогасіння, медичними аптечками для надання першої медичної допомоги та засобами індивідуального захисту, використання яких рекомендується під час роботи з небезпечними вантажами та у разі виникнення аварійних ситуацій. Засоби індивідуального захисту повинні включати захисні хімічно стійкі рукавички, термостійкі рукавички, засоби захисту органів дихання тощо.
20. При зберіганні небезпечних вантажів на вантажних терміналах, складах та в аеропортах необхідно дотримуватися правил, встановлених Технічними інструкціями щодо роздільного розміщення несумісних небезпечних вантажів, роздільного розміщення вибухових речовин, обробки небезпечних вантажів, з дотриманням мінімально допустимих безпечних відстаней від поверхні упаковок, що містять радіоактивні матеріали (класу небезпеки 7).
( Пункт 21 розділу II виключено на підставі Наказу Державної авіаційної служби № 523 від 25.08.2023 )
21. Персонал суб’єктів авіаційної діяльності повинен проходити підготовку та періодичну перепідготовку (не пізніше ніж 24 місяці після проходження ними останньої підготовки) з перевезення та обробки небезпечних вантажів по таким категоріям, визначеним Технічними інструкціями:
1 - вантажовідправники;
2 - пакувальники;
3 - персонал агентів, який займається обробкою небезпечних вантажів;
4 - персонал агентів, який займається обробкою вантажу або пошти (крім небезпечних вантажів);
5 - персонал агентів, який займається обробкою, зберіганням та завантаженням вантажів або пошти;
6 - персонал експлуатантів та суб’єктів авіаційної діяльності, які надають послуги з наземного обслуговування, та здійснює приймання небезпечних вантажів;
7 - персонал експлуатантів та суб’єктів авіаційної діяльності, які надають послуги з наземного обслуговування, та здійснює приймання вантажів або пошти (крім небезпечних вантажів);
8 - персонал експлуатантів та суб’єктів авіаційної діяльності, які надають послуги з наземного обслуговування, та займається обробленням, прийманням та завантаженням вантажів, пошти або багажу;
9 - персонал, який займається обслуговуванням пасажирів;
10 - члени льотного екіпажу, відповідальні за завантаження, персонал по плануванню завантаження та персонал по забезпеченню польотів/польотні диспетчера;
11 - члени екіпажу (крім членів льотного екіпажу);
12 - персонал служби безпеки, який задіяний в догляді за вантажем, поштою, пасажирами, членами екіпажу та їх вантажу, керівники служби безпеки та персонал, які задіяні у виконанні процедур забезпечення безпеки;
для експлуатантів, які не мають спеціального схвалення на перевезення небезпечних вантажів:
13 - персонал експлуатантів та суб’єктів авіаційної діяльності, які надають послуги з наземного обслуговування вантажів, та виконують приймання вантажу або пошти (крім небезпечних вантажів)
14 - персонал експлуатантів та суб’єктів авіаційної діяльності, які надають послуги з наземного обслуговування вантажів, та відповідають за обробку, зберігання та завантаження вантажів (крім небезпечних вантажів) або пошти та багажу;
15 - персонал, який займається обслуговуванням пасажирів;
16 - члени льотного екіпажу, відповідальні по завантаженню, персонал по плануванню завантаження та по забезпеченню польотів/польотні диспетчера;
17 - члени екіпажу (крім льотного екіпажу);
для персоналу призначених поштових операторів:
А - персонал призначених поштових операторів, який займається прийманням поштових відправлень, що містять небезпечні вантажі;
Б - персонал призначених поштових операторів, який займається обробкою пошти, що не містять небезпечні вантажі;
С - персонал призначених поштових операторів, який займається обробкою, зберіганням та завантаженням небезпечних вантажів.
22. Персонал, який має відношення до перевезення небезпечних вантажів, але не підпадає під категорії, які зазначені в пункті 21 цього розділу, проходить підготовку з перевезення та обробки небезпечних вантажів відповідно до їх посадових обов’язків.
( Пункт 22 розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Державної авіаційної служби № 523 від 25.08.2023 )
III. Класифікація небезпечних вантажів
1. Небезпечні вантажі, як це встановлено Технічними інструкціями, класифікуються за ступенем небезпеки та за їх фізико-хімічними властивостями і поділяються на класи та категорії. Класифікація небезпечних вантажів визначена у додатку 2 до цих Авіаційних правил.
2. Небезпечні вантажі, що мають декілька небезпечних властивостей, класифікуються за найбільш небезпечними властивостями основного класу, далі вони класифікуються за пріоритетом небезпечних властивостей як такі, що мають додаткові класи небезпеки.
3. Для цілей пакування небезпечним вантажам, окрім тих, що відносяться до класів небезпеки 1, 2 та 7, категоріям 5.2, 6.2 та самореагуючим речовинам категорії 4.1, відповідно до вимог Технічних інструкцій, призначаються групи пакування в залежності від їх ступеня небезпеки, яку вони становлять:
група пакування I - висока ступень небезпеки;
група пакування II - середня ступінь небезпеки;
група пакування III - низька ступінь небезпеки.
4. Відповідно до класу небезпеки та складу небезпечних вантажів їм присвоюються номера ООН та відповідне вантажне найменування.
IV. Пакування, маркування, нанесення знаків небезпеки
1. Небезпечні вантажі пакуються та маркуються відповідно до вимог, встановлених Технічними інструкціями.
2. Пакувальні комплекти, які використовуються для повітряних перевезень небезпечних вантажів, являють собою ємності високої якості, що сконструйовані та надійно закриті таким чином, щоб запобігти витіканню, яке може бути спричинено змінами температури, вологості, тиску або вібрації.
3. Пакувальні комплекти повинні відповідати їх вмісту. Пакувальні комплекти, що знаходяться в безпосередньому контакті з небезпечними вантажами, повинні протистояти будь-якому хімічному або іншому впливу на такі вантажі.
4. Пакувальні комплекти повинні відповідати технічним вимогам до матеріалів та конструкцій, які зазначені в Технічних інструкціях.
5. Кожен тип пакувального комплекту повинен успішно пройти випробування, які визначені Технічними інструкціями.
6. Пакувальні комплекти, що призначені для перевезення рідини, повинні витримувати тиск без витікання рідини відповідно до вимог Технічних інструкцій.
7. Внутрішні пакувальні комплекти пакуються, при необхідності захищаються та забезпечуються прокладними або абсорбуючими матеріалами таким чином, щоб запобігти їх пошкодженню, витіканню та переміщенню всередині зовнішнього пакувального комплекту в звичайних умовах повітряних перевезень. Прокладні і абсорбуючі матеріали не повинні вступати в небезпечну взаємодію з вмістом пакувального комплекту.
8. Жодний пакувальний комплект не використовується повторно до тих пір, поки не пройшов перевірку, якою встановлено відсутність в ньому корозії або інших пошкоджень. Якщо пакувальний комплект використовується повторно, необхідно вжити всіх необхідних заходів для запобігання забруднення нового вмісту.
9. У разі, якщо порожні неочищені пакувальні комплекти можуть створити будь-яку небезпеку через характер їх попереднього вмісту, вони щільно
закриваються та обробляються, виходячи з тієї небезпеки, яку вони становлять.
10. На зовнішній стороні вантажного місця не допускається наявність небезпечних речовин, які можуть заподіяти шкоду.
11. Всі типи пакувальних комплектів для радіоактивних матеріалів (клас небезпеки 7) повинні відповідати вимогам Технічних інструкцій.
12. Вантажні місця та зовнішнє пакування з небезпечними вантажами, які запропоновані для перевезення повітряним транспортом, маркуються із зазначенням належного вантажного найменування, його вмісту та номеру за списком ООН, якщо він присвоєний виробником, відповідно до вимог Технічних інструкцій. На кожний пакувальний комплект, що призначається для перевезення небезпечних вантажів, повинно бути нанесено у відповідному місці довгострокове та розбірливе маркування відповідного розміру згідно з вимогами Технічних інструкцій.
13. Кожне місце з небезпечним вантажем маркується відповідними маркувальними знаками відповідно до вимог Технічних інструкцій.
14. Коди для позначення типів та показники пакувальних комплектів для перевезення небезпечних вантажів повітряним транспортом застосовуються згідно з вимогами Технічних інструкцій.
15. У разі, якщо небезпечні вантажі перевозяться частково або повністю за межами країни реєстрації експлуатанта, їх маркування і позначення повинно здійснюватися англійською мовою.
16. Перелік знаків небезпеки, вимоги щодо їх застосування та нанесення на пакування небезпечних вантажів встановлено та здійснюється згідно з вимогами Технічних інструкцій.
V. Обов’язки вантажовідправника
1. Вантажовідправник відповідає за забезпечення виконання всіх правил, які застосовуються на повітряному транспорті при перевезенні небезпечних вантажів.
2. Вантажовідправник відповідає за надання персоналу інформації, яка дозволяє виконувати свої обов’язки при підготовці до перевезень небезпечних вантажів повітряним транспортом та за інформування щодо інформації відносно дій, які необхідно виконувати у випадку аварійної ситуації з небезпечними вантажами.
3. Перед тим, як надати будь-яке вантажне місце або зовнішнє пакування з небезпечними вантажами до перевезення повітряним транспортом, вантажовідправник контролює, щоб вироби або речовини, які не заборонені до перевезення на повітряному судні, були належним чином класифіковані, марковані, забезпечені знаками небезпеки, упаковані, мали належним чином оформлену документацію на перевезення відповідно до вимог, встановлених для повітряних перевезень небезпечних вантажів Технічними інструкціями.
4. Вантажні місця та зовнішнє пакування, що містять небезпечні вантажі, повинні передаватися експлуатанту до перевезення окремо від вантажів, на яких не поширюється дія Технічних інструкцій, окрім випадків, зазначених Технічними інструкціями.
5. Вантажовідправник складає, підписує та передає вантажну накладну та декларацію вантажовідправника на небезпечні вантажі, яка свідчить про те, що надані ним до перевезення небезпечні вантажі в повній мірі та чітко визначені відповідно до їх вантажних найменувань, класифіковані, упаковані, марковані, забезпечені знаками небезпеки та повністю підготовлені для перевезення повітряним транспортом відповідно до вимог Технічних інструкцій.
VI. Обов’язки експлуатанта

................
Перейти до повного тексту