1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


УКООПСПІЛКА
П О С Т А Н О В А
N 200 від 27.12.93
м. Київ

Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
14 січня 1994 р.
за N 6/215
Про затвердження нормативних документів, що регламентують порядок роботи об'єктів громадського харчування споживчої кооперації України
Для удосконалення роботи об'єктів громадського харчування, підвищення культури обслуговування відвідувачів у відповідності з Законом України "Про споживчу кооперацію" і Статутом Центральної спілки споживчих товариств України (Укоопспілки) правління Укоопспілки
постановляє:
1. Затвердити нормативні акти, що регламентують порядок роботи об'єктів громадського харчування;
1.1. Основні правила роботи об'єктів громадського харчування споживчої кооперації України.
1.2. Положення про порядок формування і застосування цін в об'єктах громадського харчування споживчої кооперації України.
2. Правління Кримспоживспілки і облспоживспілок:
2.1. Довести зазначені нормативні акти до об'єктів громадського харчування для керівництва у роботі.
2.2. Організувати вивчення працівниками громадського харчування зазначених Правил та Положення і забезпечити контроль за їх виконанням.
3. Контроль за виконанням постанови покласти на Управління організації торгівлі і харчування.
Голова правління С.Г.Бабенко
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою правління
Укоопспілки
від 27 грудня 1993 р. N 200
ОСНОВНІ ПРАВИЛА
роботи об'єктів громадського харчування споживчої кооперації України
1. Загальні положення
1.1. Ці правила визначають основні вимоги до роботи підприємств громадського харчування споживчої кооперації, що мають статус юридичної особи, та інших відособлених підрозділів - їдалень, буфетів, кафе, ресторанів тощо, котрі не наділені правами юридичної особи (далі - об'єкти).
1.2. Об'єкти виготовляють страви, напівфабрикати, кулінарні, кондитерські вироби, іншу продукцію та організовують їх продаж безпосередньо в торговельних залах, магазинах кулінарії, роздрібній мережі, здійснюють обслуговування споживачів за місцем проживання та відпочинку, на підприємствах, в установах, організаціях, навчальних закладах тощо і надають додаткові послуги.
1.3. Об'єкти розміщуються у власних, орендованих або наданих підприємствами, установами, навчальними закладами приміщеннях.
1.4. Склад та площі приміщень об'єктів повинні відповідати вимогам будівельних норм та правилам проектування об'єктів громадського харчування.
1.5. Об'єкти створюються і діють на підставі Законів України "Про споживчу кооперацію", "Про підприємства в Україні" та інших законодавчих актів України і рішень вищих виборно-представницьких органів та виконавчо-розпорядчих органів споживчої кооперації, статутів кооперативних організацій.
1.6. Об'єкти поділяються за типами, спеціалізацією, націночною категорією.
1.7. Типи, спеціалізація, націночні категорії об'єктів визначаються правліннями споживчих товариств, споживспілок (далі - кооперативні організації) згідно з Тимчасовим положенням про порядок віднесення підприємств громадського харчування споживчої кооперації України до відповідних категорій за рівнем обслуговування, затвердженим постановою правління Укоопспілки від 16.09.91 N 161.
1.8. Залежно від типу, спеціалізації та націночної категорії об'єкт забезпечується кооперативною організацією, підприємством за діючими нормами необхідним обладнанням, інвентарем, меблями, посудом, предметами матеріально-технічного оснащення.
1.9. Працівникам об'єктів згідно з нормами спецодяг видається безкоштовно. Формений одяг для офіціантів, метрдотелів, барменів та ін. видається безкоштовно або за 50 відсотків вартості, у відповідності з рішенням кооперативної організації, підприємства.
1.10. Асортимент страв, виробів, напоїв на об'єкті визначається кооперативною організацією, підприємством у відповідності з типом, спеціалізацією, націночною категорією та залежно від складу приміщень, оснащення об'єкта холодильним, технологічним устаткуванням. Торгівля алкогольними напоями і тютюновими виробами здійснюється за діючими правилами і за наявності на це спеціального дозволу (ліцензії), що видається в порядку, встановленому Урядом України.
1.11. Харчування споживачів на підприємствах, в установах, організаціях, навчальних закладах тощо здійснюється на підставі договорів, укладених юридичними особами. У договорах обумовлюються обов'язки сторін, а також пільги, що повинні надаватися об'єктам для забезпечення їх беззбиткової роботи. У разі відмови від укладення договору на таких умовах обслуговування вказаних контингентів провадиться за цінами об'єктів другої націночної категорії.
1.12. Для кожного працівника об'єкта визначаються функціональні обов'язки і права. Загальні обов'язки кухарів, кондитерів, офіціантів, буфетників, барменів, виготовлювачів напівфабрикатів обумовлюються згідно з тарифно-кваліфікаційними довідниками робіт і професій працівників громадського харчування.
1.13. Об'єкти зобов'язані наочно та в доступній формі довести до споживачів необхідну інформацію: про їх назву, тип, спеціалізацію, націночну категорію, режим роботи, асортимент продукції, що пропонується, перелік надаваних послуг, а також зміст окремих положень цих Правил, що стосуються прав споживачів.
Наочне оформлення повинно бути виготовлене українською мовою або мовою, прийнятою для населення даної місцевості, де розміщено об'єкт громадського харчування.
1.14. Режим роботи загальнодоступних об'єктів встановлюється кооперативною організацією за узгодженням з місцевою державною адміністрацією з урахуванням надання найбільших зручностей для споживачів, а при підприємствах, навчальних закладах тощо - за домовленістю з власником або уповноваженим ним органом.
1.15. Продукція власного виробництва, покупні товари реалізуються безпосередньо в об'єктах громадського харчування, роздрібної мережі тощо з додержанням вимог Декрету Кабінету Міністрів України від 10 травня 1993 р. N 46-93 "Про стандартизацію і сертифікацію" за цінами, що формуються, на підставі Законів України, рішень Уряду.
1.16. В об'єктах відвідувачам можуть надаватися додаткові послуги: продаж квітів, сувенірів, книжок, подарунків тощо.
2. Порядок обслуговування споживачів
2.1. Форми і методи обслуговування споживачів в об'єктах визначаються кооперативними організаціями, підприємствами, виходячи з мінімальних вимог до даного типу об'єкта.
2.2. В об'єктах застосовуються такі основні методи обслуговування: самообслуговування, попереднє сервірування столів, обслуговування офіціантами.
2.2.1. Методи самообслуговування поділяються залежно від виду розрахунків із споживачами:
з попередньою оплатою - застосовується при реалізації скомплектованих раціонів харчування в об'єктах громадського харчування за місцем роботи, навчання, в курортних зонах, місцях відпочинку, а також при обслуговуванні за попереднім замовленням спортсменів, туристів та інших споживачів. Розрахунки здійснюються готівкою або за абонементами по безготівковому перерахуванню коштів;
з наступною оплатою - застосовується при реалізації страв за вибором по меню. Розрахунки провадяться через контрольно-касові апарати в кінці роздавальної лінії або після прийняття страв при виході з торговельного залу за попередньо одержаним чеком;
з безпосереднім розрахунком - при реалізації продукції через буфетні, барні прилавки або в роздавальних пунктах, де обслуговування і розрахунки здійснює буфетник, бармен, кухар за готівку.
2.2.2. Попереднє сервірування столів скомплектованими раціонами харчування проводиться при обслуговуванні споживачів з обмеженою тривалістю перерви на обід - школярів, студентів, працівників, учасників семінарів, нарад тощо.
2.2.3. Обслуговування офіціантами включає підготовку зали, зустріч та розміщення відвідувачів, приймання замовлення, подачу страв, розрахунок. Цей метод обслуговування застосовується переважно в ресторанах, кафе 1 категорії. Розрахунок з споживачами проводиться готівкою за рахунком, який виписує офіціант. Рахунок виконаний друкарським способом і включає назву ресторану або кафе, порядковий номер, графи для назв страв, кількості, ціни за страву, їх загальну вартість, суму рахунку, прізвище офіціанта та його підпис, дату обслуговування. Рахунок виписується у двох примірниках, один з них видається споживачу, а другий залишається в організації для звіту. Оплата за харчування може проводитись і за безготівковим рахунком.
2.3. Об'єкти можуть застосовувати й інші методи обслуговування відвідувачів.
2.4. В ресторанах і кафе, котрі мають офіціантів, у процесі підготовки торговельного залу до обслуговування виконується попереднє сервірування столів. В їдальнях та інших об'єктах громадського харчування, що працюють за методом самообслуговування, допускається спрощене сервірування столів - окремим приборами із спеціями.
2.5. Щоденне меню підписується керівником підприємства, завідуючим виробництвом (шеф-кухарем), бухгалтером (калькулятором). Воно вивішується на видному місці в торговельному залі або знаходиться на обідньому столі такого змісту: назва і норма виходу закусок, перших та других страв, напоїв, іншої продукції, їх ціна.
2.6. У ресторанах і кафе з обслуговуванням офіціантами, окрім меню, має бути асортиментний перелік наявних у продажу винно-горілчаних, безалкогольних напоїв, шампанського, коньяку, пива, тютюнових, кондитерських виробів, інших не власного виробництва товарів, де вказується назва напоїв та іншої продукції, вміст пляшки, ціна за пляшку, за 50 гр.
2.7. Об'єкти громадського харчування, що приймають замовлення на обслуговування весіль, банкетів, інших святкових обідів або вечер, оформляють їх у порядку, встановленому кооперативною організацією, підприємством. У разі, коли за вимушених обставин їдальні, кафе не можуть виконати замовлення, воно переноситься в інший об'єкт громадського харчування, про що повідомляється не пізніше ніж за 7 днів замовнику і одержується на це його згода.

................
Перейти до повного тексту