1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Галузевий нормативний документ


ГАЛУЗЕВИЙ НОРМАТИВНИЙ ДОКУМЕНТ
МЕТОДИКА
проведення експертизи (технічної оцінки) документів, що подаються на розгляд Державній адміністрації ядерного регулювання України в рамках ліцензійного процесу при реалізації плану здійснення заходів на об'єкті "Укриття", в частині загальних критеріїв оцінки безпеки ГНД 306.7.02/2.031-1999
Видання офіційне
КИЇВ
ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ ЯДЕРНОГО РЕГУЛЮВАННЯ УКРАЇНИ
1999
ГНД 306.7.02/2.031-1999
Передмова
1. РОЗРОБЛЕНО Державним науково-технічним центром з ядерної
та радіаційної безпеки Міністерства охорони
навколишнього природного середовища та ядерної
безпеки України
ВНЕСЕНО УРБПРВ Державної адміністрації ядерного
регулювання України
2. ЗАТВЕРДЖЕНО наказом Державної адміністрації ядерного
регулювання України від 22.12.1999 N 68
3. ВВЕДЕНО ВПЕРШЕ
____________
Цей галузевий нормативний документ не може бути повністю чи частково відтворений, тиражований і розповсюджений без дозволу Державної адміністрації ядерного регулювання України
Зміст
1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
2. ЗАГАЛЬНІ АСПЕКТИ МЕТОДИЧНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЕКСПЕРТИЗИ (ТЕХНІЧНОЇ ОЦІНКИ) ДОКУМЕНТІВ ПЗЗ
3. ЗАГАЛЬНІ КРИТЕРІЇ ОЦІНКИ БЕЗПЕКИ
3.1. Загальні аспекти безпеки ОУ
3.2. Паливо-місткі матеріали
3.3. Радіаційний захист
3.4. Потенційні аварії
3.5. Будівельні конструкції
3.6. Сивтеми контролю та управління
3.7. Експлуатація систем і елементів
3.8. Характеристики елементів обладнання
3.9. Поводження з радіоактивними відходами
ДОДАТОК 1. Перелік нормативно-правових актів та нормативно-технічних документів, які використовуються при проведенні експертизи (технічної оцінки) документів ПЗЗ, в частині загальних критеріїв оцінки безпеки
ДОДАТОК 2. Типовой перелік методик проведення експертизи (технічної оцінки) документів ПЗЗ
ГНД 306.7.02/2.031-1999
ГАЛУЗЕВИЙ НОРМАТИВНИЙ ДОКУМЕНТ
МЕТОДИКА
ПРОВЕДЕННЯ ЕКСПЕРТИЗИ (ТЕХНІЧНОЇ ОЦІНКИ) ДОКУМЕНТІВ, ЩО ПОДАЮТЬСЯ НА РОЗГЛЯД ДЕРЖАВНІЙ АДМІНІСТРАЦІЇ ЯДЕРНОГО РЕГУЛЮВАННЯ УКРАЇНИ В РАМКАХ ЛІЦЕНЗІЙНОГО ПРОЦЕСУ ПРИ РЕАЛІЗАЦІЇ ПЛАНУ ЗДІЙСНЕННЯ ЗАХОДІВ НА ОБ'ЄКТІ "УКРИТТЯ", В ЧАСТИНІ ЗАГАЛЬНИХ КРИТЕРІЇВ ОЦІНКИ БЕЗПЕКИ
Чинний від 22.12.1999
1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
1.1. Дана Методика розроблена на забезпечення виконання Рамкової Угоди між Україною та Європейським Банком Реконструкції та Розвитку від 20.11.97 щодо діяльності Фонду Чорнобильського Укриття, яка ратифікована Верховною Радою України 04.02.98, Грантової Угоди між Європейським Банком Реконструкції та Розвитку та Адміністрацією ядерного регулювання Мінекобезпеки України від 11.05.98 та Угоди між Адміністрацією ядерного регулювання Мінекобезпеки України та Державним науково-технічним центром ядерної та радіаційної безпеки Мінекобезпеки України від 25.12.98.
1.2. Дана Методика поширюється на юридичних осіб, які здійснюють діяльність з організації та виконання експертизи (технічної оцінки) документів, що подаються на розгляд Державній адміністрації ядерного регулювання України в рамках ліцензійного процесу при реалізації Плану Здійснення Заходів на об'єкті "Укриття" (надалі - документів ПЗЗ).
1.3. Дана Методика призначена для використання Державною адміністрацією ядерного регулювання України (надалі - Адміністрація) та Державним науково-технічним центром з ядерної та радіаційної безпеки Мінекобезпеки України (надалі - ДНТЦ ЯРБ) при організації та проведенні експертизи (технічної оцінки) документів ПЗЗ.
1.4. Дана Методика визначає:
- загальні аспекти методичного забезпечення експертизи (технічної оцінки) документів ПЗЗ, а саме: мету експертизи (технічної оцінки), загальну послідовність її виконання, сфери технічної оцінки;
- загальні критерії оцінки для кожної сфери технічної оцінки, якими мають керуватися експерти при розгляді документів ПЗЗ.
1.5. На початку розгляду документа ПЗЗ експерти оцінюють його відповідність принципам та підходам, що повинні використовуватись при реалізації ПЗЗ. При цьому експерти керуються загальними критеріями оцінки, встановленими в даній Методиці, та рекомендованими процедурами. За результатами цієї оцінки приймають рішення щодо подальшого проведення експертизи (технічної оцінки) даного документу або його повернення. Рішення приймають згідно з процедурою, встановленою в ГНД 306.6.02/2.020-1999 "Порядку проведення експертизи (технічної оцінки) документів, що подаються на розгляд Державній адміністрації ядерного регулювання України в рамках ліцензійного процесу при реалізації Плану Здійснення Заходів на об'єкті "Укриття".
1.6. Перелік чинних нормативно-правових актів та нормативно-технічних документів, які слід використовувати при виконанні експертизи (технічної оцінки) документів на їх відповідність принципам та підходам, що повинні застосовуватись при реалізації Плану Здійснення Заходів (надалі - ПЗЗ), наведено в Додатку 1. Експерти можуть використовувати також інші акти та документи, які наберуть чинності в період дії даної Методики.
2. ЗАГАЛЬНІ АСПЕКТИ МЕТОДИЧНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЕКСПЕРТИЗИ (ТЕХНІЧНОЇ ОЦІНКИ) ДОКУМЕНТІВ ПЗЗ
2.1. Експертиза (технічна оцінка) проектів ПЗЗ повинна виконуватись на кожному з основних етапів ліцензійного процесу, визначених відповідно до чинного законодавства, з метою забезпечення повноти врахування вимог з безпеки в реалізованому проекті.
2.1.1. При проведенні експертизи (технічної оцінки) документів щодо можливості їх узгодження на початку розробки проекту необхідно переконатися в тому, що вимоги з безпеки до проекту ПЗЗ, встановлені Ліцензіатом у документах, на основі яких даний проект буде розроблятися, є повними і достатніми.
2.1.2. При проведенні експертизи (технічної оцінки) документів щодо можливості їх узгодження при створенні технічного проекту необхідно переконатися в тому, що:
- при будівництві (монтажі), введенні в експлуатацію й експлуатації споруди, системи або елемента безпека може бути забезпечена;
- споруда, система або елемент, що проектуються, можуть відповідати вимогам з безпеки.
2.1.3. При проведенні експертизи (технічної оцінки) документів щодо надання дозволу на будівництво необхідно переконатися в тому, що:
- при будівництві (монтажі) і введенні в експлуатацію споруди, системи або елемента безпека буде забезпечена;
- споруда, система або елемент, що спроектовані, відповідатимуть вимогам з безпеки;
- при експлуатації споруди, системи або елемента безпека може бути забезпечена.
2.1.4. При проведенні експертизи (технічної оцінки) документів щодо поточної оцінки безпеки при будівництві (монтажі) необхідно переконатися в тому, що при виконанні на об'єкті "Укриття" (надалі - ОУ) робіт із будівництва (монтажу) споруди, системи або елемента безпека забезпечена.
2.1.5. При проведенні експертизи (технічної оцінки) документів щодо надання дозволу на введення в експлуатацію необхідно переконатися в тому, що при виконанні на ОУ робіт по введенню в експлуатацію споруди, системи або елемента безпека буде забезпечена.
2.1.6. При проведенні експертизи (технічної оцінки) документів щодо поточної оцінки безпеки при введенні в експлуатацію необхідно переконатися в тому, що при виконанні на ОУ робіт із введення в експлуатацію споруди, системи або елемента безпека забезпечена.
2.1.7. При проведенні експертизи (технічної оцінки) документів щодо надання дозволу на експлуатацію необхідно переконатися в тому, що:
- споруда, система або елемент, що створені на ОУ, відповідають вимогам з безпеки;
- при експлуатації споруди, системи або елемента безпека буде забезпечена.
2.1.8. При проведенні експертизи (технічної оцінки) документів щодо поточної оцінки безпеки при експлуатації необхідно переконатися в тому, що:
- споруда, система або елемент, що створені на ОУ, відповідають вимогам з безпеки;
- при експлуатації споруди, системи або елемента безпека забезпечена.
2.2. Експертиза (технічна оцінка) документів ПЗЗ, повинна виконуватись за такими сферами технічної оцінки:
- загальні аспекти безпеки ОУ;
- паливо-місткі матеріали;
- радіаційний захист;
- потенційні аварії;
- поводження з радіоактивними відходами;
- експлуатація систем і елементів;
- будівельні конструкції;
- системи контролю та управління;
- характеристики елементів обладнання.
2.3. Загальні критерії оцінки для розгляду експертами за кожною з вище перелічених сфер технічної оцінки документу ПЗЗ встановлені в розділі 3 даної Методики.
Перелік питань з безпеки та критерії оцінки для детального розгляду експертами документу ПЗЗ встановлюються в Методиках, що стосуються певних з перелічених вище сфер технічної оцінки, певних видів діяльності в рамках ПЗЗ або певних проектів чи документів ПЗЗ. Ці Методики (разом з даною Методикою) входять до пакету нормативних документів, що методично забезпечує повноту та об'єктивність експертизи (технічної оцінки) документів ПЗЗ. Типовий перелік документів цього пакету НД наведений в Додатку 2 даної Методики. Цей перелік може, за необхідності, коригуватись та доповнюватись.
3. ЗАГАЛЬНІ КРИТЕРІЇ ОЦІНКИ БЕЗПЕКИ
3.1. Загальні аспекти безпеки ОУ
При виконанні аналізу документу ПЗЗ в даній сфері технічної оцінки експерти повинні впевнитися, що документ відповідає нижче викладеним принципам та підходам:
3.1.1. Загальна мета ЯРБ для ОУ полягає у забезпеченні захисту персоналу, населення, у тому числі майбутніх поколінь, та навколишнього природного середовища від радіологічних небезпек.
Для діяльності щодо ОУ встановлюються додаткові, допоміжні цілі, які відповідають поетапному досягненню загальної мети ЯРБ. Будь-яка діяльність, що здійснюється для досягнення іншої мети, забороняється.
Будь-яка діяльність щодо ОУ спрямована на поетапне зниження ризиків, які пов'язані з існуванням ОУ.
Критеріями оцінки є норми, положення та вимоги пп. 3.1, 3.2 та р. 5 НП 306.1.2/1.007-98.
3.1.2. ПЗЗ переслідує п'ять основних цілей:
- зменшення ризику обрушення ОУ;
- зменшення наслідків обрушення ОУ (якщо таке відбудеться);
- підвищення рівня ядерної безпеки ОУ;
- підвищення рівня безпеки персоналу ОУ і захисту навколишнього середовища;
- розробка довгочасної стратегії і проведення досліджень по перетворенню ОУ в екологічно безпечну систему.
Дані цілі повинні бути досягнуті на основі поетапного підходу.
При проведенні експертизи (технічної оцінки) документів можуть використовуватися положення, викладені в р. 3 документу Ліцензіата "План Здійснення Заходів на об'єкті "Укриття".
3.1.3. Експлуатуюча організація з метою безпечного тимчасового зберігання на ОУ, вилучення та захоронення ядерних та радіоактивних матеріалів, здійснює діяльність щодо створення нових (реконструкції тих, що існують) споруд, систем та елементів, експлуатація яких реалізує різні технічні або технологічні функції відносно цих матеріалів (локалізації, захисту, контролю, вилучення та ін.).
Ці споруди, системи та елементи є важливими для безпеки.
Критеріями оцінки є норми, положення та вимоги п. 3.3 НП 306.1.2/1.007-98 та р. "Основные определения" ПНАЭ Г-1-011-89.
3.1.4. Діяльність експлуатуючої організації відповідає вимогам виданої Ліцензії N 07/5-Б-0397-32 від 28.03.97 р. (переоформленої 06.08.99 р.), у тому числі зазначеним в ній особливим умовам та правилам здійснення діяльності в частині обсягу дозволеної діяльності, загальних умов та правил а також реалізації заходів щодо перетворення ОУ.
Критеріями оцінки є положення та умови пп. 1-5, 9 та 13 Ліцензії.
3.1.5. До початку будь-якої діяльності на ОУ експлуатуюча організація виконує аналіз безпеки, який документується і підлягає незалежному розгляду. При оцінці безпеки необхідно поєднувати інженерний (детерміністський) аналіз з аналізом ризиків.
Критеріями оцінки є норми, положення та вимоги п. 4.5.3 НП 306.1.2/1.007-98.
3.2. Паливо-місткі матеріали
При виконанні аналізу документу ПЗЗ в даній сфері технічної оцінки експерти повинні впевнитися, що документ відповідає нижче викладеним принципам та підходам:
3.2.1. Діяльність по поводженню з паливо-місткими матеріалами (надалі - ПММ) спрямована на розробку заходів та реалізацію проектів щодо:
- остаточного виявлення місць знаходження, встановлення інвентарної кількості, складу та фізично-хімічних властивостей ПММ;
- вимірювання та моделювання фізично-хімічних процесів, що відбуваються в ПММ, для прогнозування їх поведінки;
- превентивного зменшення ефективних коефіцієнтів розмноження, якщо за допомогою вимірювань не оцінено їх кількісні значення;
- створення надійної системи контролю та управління реактивністю ПММ.
Критеріями оцінки є норми, положення та вимоги п. 4.2 НП 306.1.2/1.007-98.
3.2.2. Основними принципами ядерної безпеки при поводженні з ПММ є:
- виключення виникнення СЛР як за нормальних умов, так і при будь-якому передбачуваному одиничному відхиленні, порушенні, відмові обладнання, засобів контролю, виконавчих засобів, за будь-яких передбачених умов транспортування упаковок;
- виключення неконтрольованих переробок, накопичень, переміщень, передач, транспортувань ПММ;
- виключення порушень умов та вимог ядерної безпеки, регламентованих нормативно-правовими актами та нормативно-технічними документами з ядерної безпеки як за нормальних умов, так і в аварійних ситуаціях;
- забезпечення умов та вимог ядерної безпеки переважно за рахунок використання безпечного обладнання та за допомогою технічних засобів;
- зменшення наслідків виникнення СЛР за допомогою технічних засобів та організаційних заходів.
Критеріями оцінки є норми, положення та вимоги п. 3.1 ПБЯ-06-00-88.
3.2.3. Діяльність експлуатуючої організації відповідає вимогам виданої Ліцензії N 07/5-Б-0397-32 від 28.03.97 р. (переоформленої 06.08.99 р.), у тому числі зазначеним в ній особливим умовам та правилам здійснення діяльності в частині поводження з ядерними матеріалами.
Критеріями оцінки є положення та умови пп. 6, 8 та 12 Ліцензії.
3.3. Радіаційний захист
При виконанні аналізу документу ПЗЗ в даній сфері технічної оцінки експерти повинні впевнитися, що документ відповідає нижче викладеним принципам та підходам:
3.3.1. Радіаційний захист персоналу, населення та навколишнього природного середовища при здійсненні діяльності щодо ОУ відповідає вимогам чинних в Україні відповідних законів, норм та правил. Дозволяється використання рекомендацій МКРЗ і МАГАТЕ в тих їх частинах, які не суперечать цим вимогам і спрямовані на зменшення радіаційного впливу на персонал, населення та навколишнє природне середовище.
Критеріями оцінки є норми, положення та вимоги п. 4.3.1 НП 306.1.2/1.007-98.
3.3.2. Радіаційний захист базується на таких основних принципах: виправданості, неперевищення, оптимізації.
Критеріями оцінки є норми, положення та вимоги ст. 4 Закону України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку" та пп. 1.7, 1.9 НРБУ-97.
3.3.3. Радіаційний захист здійснюється з урахуванням принципу оптимізації (ALARA).
Критеріями оцінки є норми, положення та вимоги п. 4.3.2 НП 306.1.2/1.007-98.
3.3.4. Для кожної окремої задачі ПЗЗ оцінюються радіологічні наслідки для персоналу, при цьому необхідно враховувати опромінення, яке обумовлене як діяльністю персоналу по реалізації задачі, так і його знаходженням в зоні відчуження.
Радіологічні наслідки не повинні перевищувати ті, що мають місце за нормальної експлуатації ядерної установки. При виконанні деяких задач можливе розумне збільшення колективної дози опромінення за умови збереження індивідуальних доз нижче основних дозових лімітів. У такому випадку експлуатуюча організація доводить, що не існує рішень, які можливо практично здійснити для подальшого зменшення колективної дози.
Критеріями оцінки є норми, положення та вимоги п. 4.3.3 НП 306.1.2/1.007-98.
3.3.5. Діяльність експлуатуючої організації ОУ відповідає вимогам виданої Ліцензії N 07/5-Б-0397-32 від 28.03.97 р. (переоформленої 06.08.99 р.), у тому числі зазначеним в ній особливим умовам та правилам здійснення діяльності в частині радіаційного захисту.
Критеріями оцінки є положення та умови п. 10 Ліцензії.
3.4. Потенційні аварії
При виконанні аналізу документу ПЗЗ в даній сфері технічної оцінки експерти повинні впевнитися, що документ відповідає нижче викладеним принципам та підходам:
3.4.1. Проекти ПЗЗ грунтуються на такому основному критерії безпеки - за будь-якої проектної чи запроектної аварії евакуація населення за межами зони відчуження не прийнятна.
Критеріями оцінки є норми, положення та вимоги пп. 1.2.1, 1.2.2, 1.2.17 ПНАЭ Г-1-011-89.
3.4.2. Для кожної окремої задачі ПЗЗ оцінюються радіологічні наслідки потенційних аварій для персоналу, населення та навколишнього природного середовища. Основою для одержання таких оцінок є аналіз різних сценаріїв перебігу кожної з потенційних аварій.
Критеріями оцінки є норми, положення та вимоги р. 4 ПНАЭ Г-1-001-85 та п. 4.3.4 НП 306.1.2/1.007-98.
3.4.3. Експлуатуюча організація розроблює план захисту персоналу на випадок виникнення аварії і своєчасно реалізує передбачені цим планом заходи.
Критеріями оцінки є норми, положення та вимоги пп. 1.2.15, 1.2.22 ПНАЭ Г-1-011-89 та п. 4.3.4 НП 306.1.2/1.007-98.
3.4.4. При здійсненні діяльності щодо ОУ використовуються наступні загальні технічні принципи, що сприяють запобіганню та зменшенню наслідків аварій:
- глибокоешелонований захист;
- вивірена інженерно-технічна практика;
- людський фактор;
- обмін досвідом.
Критеріями оцінки є норми, положення та вимоги пп. 1.2.3, 1.2.4, 1.2.7, 1.2.13 ПНАЭ Г-1-011-89 та п. 4.5 НП 306.1.2/1.007-98.

................
Перейти до повного тексту