- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
АУДИТОРСЬКА ПАЛАТА УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
Про затвердження Концепції системи забезпечення якості аудиторських послуг в Україні
Керуючись статтею
12 Закону України "Про аудиторську діяльність"
від 22.04.93 р. № 3125-XII (зі змінами й доповненнями), з метою здійснення повноважень з контролю за дотриманням суб'єктами аудиторської діяльності вимог цього Закону, стандартів аудиту та норм професійної етики аудиторів Аудиторська палата України (далі - АПУ)
ВИРІШИЛА:
1. Затвердити Концепцію системи забезпечення якості аудиторських послуг в Україні (додається).
3. Секретаріату АПУ забезпечити оприлюднення цього рішення.
Голова АПУ |
І.І. Нестеренко |
Додаток
до рішення Аудиторської
палати України
26.09.2013 № 279/7
КОНЦЕПЦІЯ СИСТЕМИ
забезпечення якості аудиторських послуг в Україні
( По тексту Концепції слова "громадські об'єднання та професійні організації" у всіх відмінках замінено словами "професійні організації аудиторів та/або бухгалтерів" у відповідних відмінках згідно з Рішенням Аудиторської палати
№ 334/5 від 01.12.2016 )
1. Вступ
1.1. Згідно із ст.
51 Угоди про партнерство та співробітництво між Європейськими співтовариствами (ЄС) та Україною, яка набрала чинності для України 01.03.98 р., Україна взяла на себе зобов'язання вжити заходів для забезпечення того, щоб її законодавство поступово було приведене у відповідність до законодавства ЄС, зокрема в такій галузі як бухгалтерський облік. Концепцією Загальнодержавної програми адаптації законодавства України до законодавства ЄС, схваленою Законом України "Про Концепцію Загальнодержавної програми адаптації законодавства України до законодавства Європейського Союзу"
від 21.11.2002 р. № 228-IV, передбачено необхідність адаптації законодавства у зв'язку із перспективою членства України в ЄС. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС - це поетапне прийняття та впровадження нормативно-правових актів України, розроблених з урахуванням законодавства Європейського Союзу, до якого належать, зокрема, директиви ЄС.
1.3. У Кодексі професійної етики аудиторів Міжнародної федерації бухгалтерів зазначено, що характерною рисою професії незалежного аудитора є прийняття відповідальності перед суспільством. Для аудиторів суспільство охоплює насамперед клієнтів, кредиторів, уряд, інвесторів, а також інших осіб, що покладаються на об'єктивність і чесність аудиторів з метою підтримки впорядкованого ведення підприємницької діяльності. Професія незалежного аудитора протягом багатьох років надання послуг своїм клієнтам, роботодавцям і суспільству в цілому набула позитивної репутації завдяки своїй чесності, об'єктивності та компетентності. Будь-який незалежний аудитор, який не дотримується професійних стандартів і правових вимог, завдає шкоди високій репутації своєї професії.
1.4. Регулювання і нагляд над аудиторськими фірмами та аудиторами, які зареєстровані як фізичні особи - підприємці (далі - аудитори), в Україні здійснюється самовідданими спеціалістами, що уособлюють саму професію, а також представниками суспільства, серед яких представники уряду, клієнтів, роботодавців та інших осіб, які є користувачами аудиторських послуг.
1.5. Обов'язок дотримуватися професійних вимог до якості аудиторських послуг є справою кожного професійного аудитора.
2. Організація системи забезпечення якості аудиторських послуг
2.1. Організація системи забезпечення якості аудиторських послуг і задоволення потреб суспільства потребує вдосконалення процесу регулювання та нагляду над аудиторськими фірмами та аудиторами. Важливою функцією регулювання та нагляду є здійснення зовнішнього контролю.
2.2.
Законом України "Про аудиторську діяльність" (в редакції Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про аудиторську діяльність"
від 14.09.2006 р. № 140-V) (далі - Закон) на Аудиторську палату України (далі - АПУ) покладено повноваження щодо здійснення контролю за дотриманням аудиторськими фірмами та аудиторами вимог цього Закону, професійних стандартів, норм професійної етики аудиторів, здійснення заходів із забезпечення незалежності аудиторів при проведені ними аудиторських перевірок та організації контролю якості аудиторських послуг; регулювання взаємовідносин між аудиторами (аудиторськими фірмами) в процесі провадження аудиторської діяльності та в разі потреби застосування до них стягнень.
2.3. Для виконання своїх повноважень і дотримання інших норм Закону АПУ застосовує до всіх аудиторських фірм та аудиторів систему забезпечення якості аудиторських послуг (далі - система забезпечення якості).
2.4. Система забезпечення якості аудиторських послуг має таку організаційну структуру:
Аудиторська палата України здійснює контроль за системою забезпечення якості, розглядає та приймає (за поданням уповноваженої комісії АПУ) рішення щодо результатів зовнішніх перевірок систем контролю якості аудиторських фірм та аудиторів, вживає належних заходів для досягнення відповідності системи забезпечення якості вимогам Закону України "Про аудиторську діяльність",
Директиви 43, стандартів аудиту, норм професійної етики.
Комісія АПУ з контролю якості та професійної етики (далі - Комісія з контролю якості) діє відповідно до
Положення про Комісію АПУ з контролю якості та професійної етики, здійснює контроль і координацію роботи Комітету з контролю якості аудиторських послуг, сприяє впровадженню та дотриманню аудиторами норм професійної етики аудиторів, здійснює моніторинг якості аудиту та супутніх послуг, вживає заходів із забезпечення незалежності аудиторів при проведенні ними аудиторських перевірок і організації контролю якості аудиторських послуг, розглядає скарги, звернення щодо викладених у них фактів по дотриманню суб'єктами аудиторської діяльності вимог законодавства, норм та стандартів аудиту і професійної етики, а також інші функції, пов'язані із забезпеченням якості аудиторських послуг.
Комітет з контролю якості аудиторських послуг (далі - Комітет з контролю якості), створюється Аудиторською палатою України, функціонує як юридична особа на основі затвердженого АПУ
Статуту, підзвітний Комісії АПУ з контролю якості, забезпечує планування й організацію проведення зовнішніх перевірок систем контролю якості аудиторських фірм та аудиторів, проводить перевірку і моніторинг результатів зовнішніх перевірок систем контролю якості, аналіз порушень аудиторськими фірмами й аудиторами професійних вимог щодо якості аудиторських послуг та інші додаткові процедури, спрямовані на забезпечення якості.
Комітет з контролю якості щороку узагальнює результати перевірок та видає загальні рекомендації аудиторам України для запобігання в подальшому виявлених порушень.
Уповноважені з контролю якості організації - визнані АПУ професійні організації аудиторів та/або бухгалтерів, які уклали з Комітетом з контролю якості угоду про здійснення зовнішніх перевірок систем контролю якості аудиторських фірм та аудиторів відповідно до Положення про зовнішні перевірки системи контролю якості.
Дисциплінарна комісія діє відповідно до
Положення про Дисциплінарну комісію АПУ. Вона розглядає матеріали дисциплінарного провадження за результатами зовнішніх перевірок систем контролю якості аудиторських фірм і аудиторів та фактами ухиляння від зовнішньої перевірки, результати розгляду скарг і звернень громадян до АПУ, готує для АПУ відповідні проекти рішень про застосування стягнень до аудиторів (аудиторських фірм), здійснює моніторинг допущених аудиторами (аудиторськими фірмами) порушень вимог чинного законодавства України, стандартів аудиту, норм професійної етики аудиторів і рішень АПУ, узагальнює практику застосування АПУ стягнень до аудиторів (аудиторських фірм) за неналежне виконання професійних обов'язків, інформує про вимоги до якості аудиторських послуг, а також про результати роботи Комісії професійну спільноту та громадськість.
Незалежний консультант - особа, яка надає послуги щодо професійного консультування з впровадження системи контролю якості, огляду контролю якості виконання окремих завдань та моніторингу систем контролю якості аудиторських послуг. Незалежними консультантами можуть бути аудитори, аудиторські фірми та професійні організації аудиторів та/або бухгалтерів.
2.5. Основні принципи та порядок функціонування системи забезпечення якості аудиторських послуг:
2.5.1. Система забезпечення якості є незалежною від аудиторських фірм і аудиторів, які контролюються.
2.5.2. Система забезпечення якості є складовою системи суспільного нагляду.
2.5.4. Для надання послуг після закінчення терміну чинності Свідоцтва про відповідність системи контролю якості аудиторські фірми та аудитори, наведені в попередньому пункті, повинні отримати підтвердження Аудиторською палатою України відповідності системи контролю якості аудиторських послуг вимогам ПНПКЯ 1.
2.5.5. Фінансування системи забезпечення якості здійснюється за рахунок оплати аудиторськими фірмами й аудиторами вартості проведення зовнішніх перевірок їх систем контролю якості.
2.5.6. Розмір вартості проведення зовнішніх перевірок систем контролю якості аудиторських фірм і аудиторів установлюється Аудиторською палатою України на основі затвердженого бюджету Комітету з контролю якості. Комітет контролю якості оплачує участь уповноважених контролерів у зовнішніх перевірках систем контролю якості аудиторських фірм і аудиторів та фінансує інші пов'язані з цим витрати.
2.5.7. Уповноважені контролери, які проводять зовнішні перевірки систем контролю якості аудиторських фірм і аудиторів, повинні мати чинний сертифікат аудитора України, досвід роботи в аудиторській діяльності не менше як п'ять років, свідоцтво про проходження тематичного навчання та тестування з питань проведення зовнішніх перевірок в Аудиторській палаті України.
................Перейти до повного тексту