- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
АУДИТОРСЬКА ПАЛАТА УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
Про затвердження Положення про зовнішні перевірки системи контролю якості аудиторських послуг
Керуючись
статтею 12 Закону України
"Про аудиторську діяльність" від 22.04.93 р. № 3125-XII (зі змінами й доповненнями), з метою здійснення повноважень з організації контролю за якістю аудиторських послуг Аудиторська палата України (АПУ)
ВИРІШИЛА:
1. Затвердити Положення про зовнішні перевірки системи контролю якості аудиторських послуг (додається).
2. Це Положення набирає чинності з 1 січня 2015 р.
4. Секретаріату АПУ забезпечити оприлюднення цього рішення.
Голова АПУ |
І.І. Нестеренко |
Додаток
до рішення Аудиторської палати України
30.10.2014 № 302/9
ПОЛОЖЕННЯ
про зовнішні перевірки системи контролю якості аудиторських послуг
( По тексту Положення слова "громадські об'єднання та професійні організації" у всіх відмінках замінено словами "професійні організації аудиторів та/або бухгалтерів" у відповідних відмінках згідно з Рішенням Аудиторської палати
№ 334/7 від 01.12.2016 )
1. Загальні положення
1.1. Положення про зовнішні перевірки системи контролю якості аудиторських послуг (далі - Положення) розроблено відповідно до Закону України
"Про аудиторську діяльність" , актів Аудиторської палати України та професійних стандартів.
1.2. Це Положення визначає єдиний порядок проведення зовнішніх перевірок системи контролю якості аудиторських послуг (далі - перевірки) і є обов'язковим для всіх суб'єктів аудиторської діяльності в Україні.
1.3. Це Положення не поширюється на здійснення перевірок матеріалів скарг, що надійшли на суб'єктів аудиторської діяльності до Аудиторської палати України (АПУ).
1.4. У цьому Положенні терміни вживаються в такому значенні:
1.4.1. Комітет з контролю якості аудиторських послуг (далі - Комітет з контролю якості) створюється АПУ, функціонує як підрозділ АПУ на підставі затвердженого АПУ Положення про Комітет з контролю якості, підзвітний Комісії АПУ з контролю якості та професійної етики (далі - профільна комісія), забезпечує планування, організацію та проведення зовнішніх перевірок систем контролю якості аудиторських фірм та аудиторів, проводить перевірку і моніторинг результатів зовнішніх перевірок систем контролю якості, аналіз порушень аудиторськими фірмами й аудиторами професійних вимог щодо якості аудиторських послуг та інші додаткові процедури, спрямовані на забезпечення якості.
Комітет з контролю якості щороку систематизує та узагальнює результати перевірок, для подальшого оприлюднення на офіційному сайті за рішенням АПУ.
( Абзац другий підпункту 1.4.1 пункту 1.4 розділу 1 в редакції Рішення Аудиторської палати
№ 325/13 від 26.05.2016 )
( Підпункт 1.4.1 пункту 1.4 розділу 1 із змінами, внесеними згідно з Рішенням Аудиторської палати
№ 315/6 від 24.09.2015 )
1.4.2. Контролер - співробітник Комітету з контролю якості, уповноважений контролер та (або) призначений уповноваженою з контролю якості організацією в якості контролера її представник, який включений до групи з перевірки.
( Підпункт 1.4.2 пункту 1.4 розділу 1 із змінами, внесеними згідно з Рішенням Аудиторської палати
№ 315/6 від 24.09.2015 )
1.4.3. Конфіденційна інформація - відомості, які стали відомі контролерам у ході проведення перевірки про замовників суб'єкта аудиторської діяльності, порядок ціноутворення професійних послуг (погодинні ставки, методика визначення вартості, надбавки та знижки) та їх вартість, зміст результатів надання аудиторських послуг, зміст робочих документів, методологія та техніка перевірок або надання інших професійних послуг, особисті дані виконавців і співвиконавців, у тому числі розмір їх гонорарів (доходів).
1.4.4. Перешкоджання проведенню перевірки - відмова суб'єкта аудиторської діяльності від проведення перевірки, відмова від надання групі із перевірки повної та достовірної інформації, документів щодо предмета перевірки, а також невиконання інших обов'язків, визначених цим Положенням.
1.4.5. Група із перевірки - група контролерів, яка сформована Комітетом з контролю якості, затверджена та направлена Головою АПУ для здійснення перевірки системи контролю якості суб'єктів аудиторської діяльності.
( Підпункт 1.4.5 пункту 1.4 розділу 1 із змінами, внесеними згідно з Рішенням Аудиторської палати
№ 315/6 від 24.09.2015 )
1.4.6. Система контролю якості - формалізована сукупність принципів, методів і правил, які застосовує суб'єкт аудиторської діяльності для здійснення контролю якості аудиторських послуг, а також заходи та дії, які він здійснює для впровадження політики контролю якості та моніторингу відповідності системи контролю якості встановленим вимогам.
1.4.7. Суб'єкти аудиторської діяльності - включені до
Реєстру аудиторських фірм та аудиторів (далі - Реєстр) аудиторські фірми та аудитори, які займаються аудиторською діяльністю індивідуально, як фізичні особи - підприємці.
1.4.8. Уповноважені контролери - аудитори, які у відповідності з вимогами, викладеними в розділі 4 цього Положення, включені в реєстр уповноважених контролерів, який веде АПУ.
1.4.9. Уповноважені з контролю якості організації - визнані АПУ професійні організації аудиторів та/або бухгалтерів, які уклали з АПУ угоду про здійснення зовнішніх перевірок систем контролю якості суб'єктів аудиторської діяльності у відповідності з цим Положенням.
2. Формування плану зовнішніх перевірок системи контролю якості
2.1. Зовнішні перевірки системи контролю якості суб'єктів аудиторської діяльності проводяться відповідно до Плану зовнішніх перевірок системи контролю якості, затвердженого АПУ (далі - План перевірок).
2.3. До Плану перевірок включаються суб'єкти аудиторської діяльності на підставі аналізу значень інтегрального коефіцієнта в порядку зменшення відповідно до додатка 1 до цього Положення з урахуванням періодичності перевірок суб'єктів аудиторської діяльності згідно з пунктом 3.4 цього Положення.
2.4. До Плану перевірок на додаток до суб'єктів, визначених із урахуванням пункту 2.3, включаються такі суб'єкти аудиторської діяльності:
- які були включені до Плану перевірок у минулому році, але із незалежних від них причин не були перевірені;
- щодо яких АПУ було прийнято рішення про усунення недоліків системи контролю якості;
- суб'єкти аудиторської діяльності за їх власною ініціативою.
2.5. Позапланово за поданням комісій АПУ та за рішенням АПУ можуть бути перевірені суб’єкти аудиторської діяльності:
- за їх власною ініціативою;
- за результатами моніторингу, який здійснюється комісіями АПУ відповідно до Положення про моніторинг, затвердженого АПУ.
2.6. Проект Плану перевірок на наступний рік формується Комітетом з контролю якості та надається на розгляд профільній комісії не пізніше 31 жовтня поточного року. Профільна комісія розглядає проект Плану перевірок. За наслідками такого розгляду профільна комісія або погоджує План перевірок, або направляє його на доопрацювання Комітету з контролю якості. Після доопрацювання і остаточного погодження профільна комісія передає План перевірок на розгляд та затвердження АПУ.
2.7. Затверджений АПУ План перевірок до 1 грудня поточного року оприлюднюється шляхом розміщення на офіційному веб-сайті АПУ та може бути опублікованим у фаховому виданні АПУ.
2.8. План перевірок переглядається і коригується АПУ за поданням профільної комісії у наступному році не пізніше 1 квітня з урахуванням результатів узагальнення річних звітів суб'єктів аудиторської діяльності, наданих АПУ в установлені строки.
2.9. Зміни до Плану перевірок можуть бути внесені тільки за рішенням АПУ.
2.10. План перевірок Комітетом з контролю якості деталізується у квартальні плани, які погоджуються профільною комісією та за місяць до початку кварталу, в якому запланована перевірка, розміщуються на сайті АПУ.
3. Організація проведення перевірок
3.1. Предметом перевірки відповідно до цього Положення є система контролю якості, впроваджена суб'єктом аудиторської діяльності, в тому числі за елементом "Виконання завдання" щодо окремих завершених на перше число місяця, в якому проводиться перевірка, завдань з аудиту, огляду, іншого надання впевненості (далі - завдання).
3.2. Метою проведення перевірки є отримання інформації щодо впровадження суб'єктом аудиторської діяльності системи контролю якості і її відповідності професійним стандартам.
3.3. При проведенні перевірки завдань з аудиту, огляду, іншого надання впевненості контролери здійснюють об'єктивну оцінку ступеня:
3.3.1. відповідності розробленої системи контролю якості вимогам професійних стандартів;
3.3.2. дотримання суб'єктом аудиторської діяльності професійних стандартів, законодавчих і нормативних вимог при наданні аудиторських послуг;
3.3.3. повноти і обґрунтованості документування політики та процедур контролю якості суб'єкта аудиторської діяльності;
3.3.4. відповідності кількості та якості витрачених ресурсів очікуваній винагороді;
3.3.5. фактичного виконання політики та процедур контролю якості суб'єкта аудиторської діяльності.
3.4. Перевірки суб'єкта аудиторської діяльності здійснюються на періодичній основі не рідше одного разу на п'ять років.
3.5. Перевірки суб'єктів аудиторської діяльності, які проведені за результатами оцінки наявності системи контролю якості, здійснюються на загальних підставах після закінчення дворічного терміну чинності Свідоцтв, отриманих вперше такими суб'єктами аудиторської діяльності.
3.6. Перевірки суб'єктів аудиторської діяльності здійснює група із перевірки, яка направлена АПУ або уповноваженою з контролю якості організацією на їх проведення.
4. Вимоги до уповноважених контролерів
4.1. Реєстр уповноважених контролерів формується Комітетом з контролю якості та погоджується профільною комісією АПУ з числа сертифікованих аудиторів, які:
4.1.1. мають чинний сертифікат аудитора та досвід роботи в аудиторській фірмі за основним місцем роботи не менше 5 років;
4.1.2. мають свідоцтво про проходження тематичного навчання та успішно склали іспит з питань проведення зовнішніх перевірок в АПУ;
4.1.3. не входять до складу керівних органів (у тому числі регіональних) професійних громадських організацій аудиторів України;
4.1.4. не є членами АПУ чи уповноваженими представниками АПУ у регіонах;
4.1.5. не займають посади у Секретаріаті АПУ та/або в Комітеті з контролю якості, не є незалежними консультантами, визначеними Положенням з національної практики контролю якості;
4.1.6. кандидатури яких погоджені профільною комісією.
4.2. Для отримання допуску на складання відповідного іспиту кандидат в уповноважені контролери подає до Комітету з контролю якості такі документи:
4.2.1. відповідну заяву;
4.2.2. копію трудової книжки, засвідчену в установленому порядку.
4.3. На підставі отриманих документів Комітет з контролю якості надає кандидатам в уповноважені контролери допуск до складання іспиту. Порядок організації та проведення іспиту затверджується АПУ.
4.4. Іспит складається шляхом проведення тестування, що включає тести та ситуаційні завдання, та, за необхідності, шляхом співбесіди. Перевірку результатів тестування здійснює комісія з перевірки, склад якої затверджує профільна комісія. До складу комісії з перевірки включаються член профільної комісії та голова Комітету з контролю якості.
4.5. Тести та ситуаційні завдання для проведення тестування кандидатів в уповноважені контролери розробляє і подає на затвердження профільній комісії Комітет з контролю якості. Конкретний набір питань для проведення тестування затверджує профільна комісія.
4.6. Тривалість тестування становить 120 хвилин. Кандидат в уповноважені контролери вважається таким, що успішно склав іспит, якщо він набрав не менш як 70 балів зі 100 максимально можливих.
4.7. За результатами тестування Комітет з контролю якості передає профільній комісії подання про включення кандидатів, які відповідають вимогам, визначеним цим Положенням, до реєстру уповноважених контролерів. Подання розглядається профільною комісією на черговому засіданні. Кандидат включається до реєстру уповноважених контролерів після погодження його кандидатури профільною комісією.
4.8. Погодження кандидатур уповноважених контролерів профільною комісією для включення до реєстру уповноважених контролерів є підставою для укладення Секретаріатом АПУ з кожним із них відповідного договору щодо умов оплати і порядку його участі у проведенні перевірок. З уповноваженими контролерами, які є членами уповноваженої з контролю якості організації, договір укладає така організація відповідно до її статутних документів.
4.9. Договір, укладений Секретаріатом АПУ з уповноваженим контролером, може бути розірваний та/або уповноважений контролер може бути виключений з реєстру уповноважених контролерів за рішенням профільної комісії в таких випадках:
4.9.1. якщо уповноважений контролер переїхав на постійне місце проживання в іншу країну;
4.9.2. у разі порушення уповноваженим контролером вимог цього Положення;
4.9.3. у разі застосування АПУ стягнення до уповноваженого контролера.
4.10. АПУ веде реєстр уповноважених контролерів, які мають право проводити перевірки систем контролю якості суб'єктів аудиторської діяльності, який оприлюднюється на офіційному сайті АПУ. В цьому реєстрі оприлюднюється:
- прізвище, ім'я, по батькові;
- номер та термін чинності сертифіката аудитора;
- місце реєстрації (область, населений пункт);
- інформація про членство в професійних організаціях аудиторів та/або бухгалтерів аудиторів та/або бухгалтерів;
- контактні дані.
4.11. За умови настання однієї з подій, передбачених у п. 4.9, профільна комісія АПУ протягом 30 календарних днів повинна звернутися до уповноваженої з контролю якості організації з вимогою розірвання договору з уповноваженим контролером.
5. Вимоги до уповноважених з контролю якості організацій
5.1. Визнані АПУ професійні організації аудиторів та/або бухгалтерів, які мають намір набути статусу уповноваженої з контролю якості організації (далі - уповноважені організації), повинні створити систему зовнішніх перевірок, яка включає:
- профільну комісію або профільний комітет;
- формалізовані (документально оформлені) політики та процедури зовнішніх перевірок;
- нараховувати в членах організації не менше шести уповноважених контролерів, які відповідають вимогам, наведеним у розділі 4 цього Положення.
5.2. Уповноважена організація до укладання договору з АПУ повинна отримати від профільної комісії висновок про відповідність створеної системи зовнішніх перевірок цьому Положенню та іншим нормативним документам АПУ з цього питання.
5.3. Договір з уповноваженою організацією може бути розірваний за рішенням АПУ за поданням профільної комісії в таких випадках:
5.3.1. у разі порушення уповноваженою організацією вимог цього Положення;
5.3.2. у разі відсутності протягом більш ніж двох місяців у членах уповноваженої організації як мінімум шести уповноважених контролерів.
5.4. АПУ веде реєстр уповноважених з контролю якості організацій, які мають право проводити зовнішні перевірки систем контролю якості суб'єктів аудиторської діяльності, який оприлюднюється на офіційному сайті АПУ. В цьому реєстрі оприлюднюється:
- найменування організації;
- юридична та поштова адреси та телефон виконавчого органу;
- список уповноважених контролерів організації.
6. Права і обов'язки контролерів та суб'єктів аудиторської діяльності при організації та проведенні перевірки
6.1. При проведенні перевірки контролер має право:
6.1.1. відмовитися від здійснення перевірки, якщо персонал або керівництво суб'єкта аудиторської діяльності перешкоджає її проведенню;
6.1.2. вимагати необхідні для реалізації своїх повноважень документи та іншу інформацію, пов'язану з предметом перевірки;
6.1.3. брати пояснення у посадових осіб і працівників суб'єкта аудиторської діяльності стосовно предмета перевірки;
6.1.4. вивчати (досліджувати) документи відповідно до цього Положення;
6.1.5. направляти з відома суб'єкта аудиторської діяльності, щодо якого здійснюється перевірка, запити до співвиконавців (субпідрядників) аудиторських послуг з питань, що стосуються предмета перевірки.
6.2. При проведенні перевірки контролер зобов'язаний:
6.2.1. скласти власне обґрунтоване неупереджене судження за результатами перевірки;
6.2.3. документувати та розкривати всі виявлені невідповідності системи контролю якості суб'єкта аудиторської діяльності;
6.2.4. не допускати розголошення інформації щодо виявлених невідповідностей та оцінки результатів системи контролю якості суб'єкта аудиторської діяльності;
6.2.5. не допускати розголошення конфіденційної інформації у будь-який спосіб та для будь-яких цілей, крім тих, що пов'язані з виконанням його функцій. Додержання вимог конфіденційності інформації розповсюджується на результати зовнішніх перевірок системи контролю якості суб'єктів аудиторської діяльності після проведення перевірки (виявлені невідповідності системи контролю якості) та на інформацію щодо суб'єктів аудиторської діяльності, яка зберігається в Комітеті з контролю якості;
6.2.6. підписувати заяви-зобов'язання щодо нерозголошення конфіденційної інформації суб'єкта аудиторської діяльності, до якої вони отримують доступ у зв'язку зі здійсненням своїх повноважень (форма заяви-зобов'язання погоджується профільною комісією);
6.2.7. підписувати заяви-зобов'язання щодо дотримання контролерами норм професійної етики та вимог до об'єктивності під час / після проведення перевірок системи контролю якості суб'єктів аудиторської діяльності;
6.2.8. повідомляти голову Комітету з контролю якості про факти, що можуть призвести до порушення вимог об'єктивності та/або розголошення конфіденційної інформації, а також про факти, що можуть призвести до конфлікту інтересів;
6.2.9. бути коректними, стриманими, дотримуватися моральних норм і правил ділового спілкування.
6.3. При проведенні перевірки контролеру забороняється:
6.3.1. досліджувати чи намагатися отримати будь-яким іншим способом інформацію, яка не стосується системи контролю якості суб'єкта аудиторської діяльності;
6.3.2. надавати рекомендації чи поради за додаткову винагороду у будь-якій формі (гроші, преференції тощо);
6.3.3. надавати рекомендації щодо змін у персональному складі виконавців суб'єкта аудиторської діяльності (або співвиконавців) та надавати оцінку професійним якостям співробітників суб'єкта аудиторської діяльності, що перевіряється;
6.3.4. розголошувати конфіденційну інформацію, яка йому стала відома у зв'язку зі здійсненням своїх повноважень.
6.4. Уповноважені контролери не можуть брати участь у проведенні перевірки суб'єкта аудиторської діяльності того регіону, в якому вони зареєстровані. Положення цього пункту не поширюється на уповноважених контролерів м. Києва та Київської області.
6.5. Посадові особи суб'єкта аудиторської діяльності під час проведення перевірки мають право:
6.5.1. надавати пояснення щодо предмета перевірки;
6.5.2. залучати незалежного консультанта, який проводив огляд контролю якості завдання та моніторинг системи контролю якості суб'єкта аудиторської діяльності, для надання пояснень щодо предмета перевірки;
6.5.3. ознайомитися зі звітом з перевірки та надати зауваження до нього.
6.6. Посадові особи суб'єкта аудиторської діяльності під час проведення перевірки зобов'язані:
6.6.1. підтвердити відповідними документами повноваження посадових осіб суб'єкта аудиторської діяльності, що перевіряється;
6.6.2. поставити на другому примірнику направлення на перевірку відмітку про отримання;
6.6.3. забезпечити групі з перевірки необхідні умови для проведення перевірки;
6.6.4. своєчасно надавати групі з перевірки повну і достовірну інформацію та документи щодо предмета перевірки;
6.6.5. на запит керівника групи з перевірки надавати копії необхідних документів для приєднання їх до документів робочої групи.
6.7. З метою забезпечення вимог об'єктивності контролерам забороняється:
6.7.1. отримувати подарунки чи знаки подяки, що можуть вплинути на їх об'єктивність та сумлінність, спроможність надавати обґрунтовані висновки щодо предмета перевірок;
6.7.2. отримувати винагороду або інші доходи від суб'єктів аудиторської діяльності за надання власних розробок, методичних та інших матеріалів для створення системи контролю якості, а також за надання послуг зі створення системи контролю якості.
6.8. За розголошення конфіденційної інформації та недодержання вимог об'єктивності контролери несуть відповідальність згідно з чинним законодавством України.
7. Порядок проведення перевірок та оформлення результатів
7.1. Після оприлюднення Плану перевірок на веб-сайті АПУ, суб'єкт аудиторської діяльності, який включений до Плану перевірок, не пізніше ніж за п'ятнадцять днів до початку перевірки, подає Комітету з контролю якості список запропонованих ним до участі у перевірці його системи контролю якості контролерів у кількості не менше ніж шість фізичних осіб з числа уповноважених контролерів, або повідомляє Комітет про проходження перевірки в уповноваженій організації.
7.2. Проведення перевірок та оформлення результатів групою з перевірки, призначеною із запропонованих суб'єктом аудиторської діяльності до участі у перевірці його системи контролю якості контролерів, здійснюється в такому порядку:
7.2.1. Для перевірки суб'єкта аудиторської діяльності Комітетом з контролю якості з числа запропонованих за його поданням відповідно до п. 7.1 контролерів формується група із перевірки у складі не менше двох контролерів, один з яких є співробітником Комітету з контролю якості.
( Підпункт 7.2.1 пункту 7.2 розділу 7 із змінами, внесеними згідно з Рішенням Аудиторської палати
№ 315/6 від 24.09.2015 )
7.2.2. Підбір уповноважених контролерів для виконання перевірки має проводитися за об'єктивною процедурою, спрямованою на забезпечення відсутності загрози об'єктивності контролерів та конфлікту інтересів між контролерами й суб'єктом аудиторської діяльності, що перевіряється.
( Підпункт 7.2.2 пункту 7.2 розділу 7 із змінами, внесеними згідно з Рішенням Аудиторської палати
№ 315/6 від 24.09.2015 )
7.2.3. До початку перевірки Комітет з контролю якості формує і передає групі із перевірки та члену профільної комісії, який здійснює координацію та консультування групи із перевірки, попередній файл перевірки по кожному суб'єкту аудиторської діяльності, щодо якого здійснюється перевірка. Попередній файл перевірки повинен включати такі документи:
- інформацію (витяг) з
Реєстру про суб'єкта аудиторської діяльності;
- копії звітів суб'єкта аудиторської діяльності за
формою № 1-аудит за попередні роки, що перевіряються;
- іншу інформацію щодо суб'єкта аудиторської діяльності, яка є в розпорядженні АПУ;
- направлення на перевірку.
( Підпункт 7.2.3 пункту 7.2 розділу 7 із змінами, внесеними згідно з Рішенням Аудиторської палати
№ 315/6 від 24.09.2015 )
7.2.4. Перевірка проводиться за Програмою перевірки системи контролю якості суб'єкта аудиторської діяльності, яка складається Комітетом з контролю якості, підписується головою Комітету з контролю якості і передається групі із перевірки. Перелік питань Програми перевірки наведено у додатку 2 до цього Положення. Програма перевірки повинна бути застосована контролерами з урахуванням того, що професійні стандарти розраховані на застосування таким чином, який був би пропорційним розміру суб'єкта аудиторської діяльності, а також масштабу та складності суб'єкта господарювання, фінансові звіти якого перевірялися аудиторською фірмою (аудитором).
7.2.5. Комітет з контролю якості не пізніше ніж за 10 календарних днів письмово (лист або електронна пошта, факсограма, телефонограма) повідомляє суб'єкта аудиторської діяльності про проведення перевірки. Після отримання повідомлення перед початком перевірки суб'єкт аудиторської діяльності заповнює і передає групі із перевірки попередню анкету, форма якої наведена у додатку 3 до Положення.
7.2.6. Перед початком проведення перевірки група із перевірки передає керівнику суб'єкта аудиторської діяльності підписане Головою АПУ направлення на перевірку та підписані членами групи із перевірки і членом профільної комісії, який здійснює координацію та консультування групи із перевірки, заяви-зобов'язання про нерозголошення конфіденційної інформації членів робочої групи, дотримання норм професійної етики та вимог до об'єктивності.
7.2.7. Додатково на вимогу керівника суб'єкта аудиторської діяльності, щодо якого здійснюється перевірка, контролери можуть надавати документ про нерозголошення комерційної таємниці такого суб'єкта аудиторської діяльності.
7.2.8. Порушення конфіденційності та розголошення комерційної таємниці контролером розглядається як суттєве порушення норм професійної етики.
7.2.9. Строк проведення перевірки не може перевищувати 10 днів.
7.2.10. Група із перевірки перевіряє не менше ніж три завдання. Кількісний та якісний відбір окремих завдань для перевірки здійснює група із перевірки на підставі професійного судження для досягнення мети перевірки із урахуванням критеріїв, визначених у додатку 4 до цього Положення. При відборі завдань перевага насамперед віддається завданням з аудиту та огляду фінансової звітності. Для кожного відібраного для перевірки завдання складається коротка характеристика і присвоюється індекс, що фіксується в контрольному аркуші робочої групи.
7.2.11. Під час здійснення перевірки контролери досліджують документи суб'єкта аудиторської діяльності відповідно до Програми перевірки системи контролю якості аудиторських послуг та заповнюють контрольні листи з оцінки наявності та відповідності системи контролю якості. Зразки контрольних листів наведені у додатках 5, 6 та 7 до цього Положення.
7.2.12. В останній день перевірки складається Звіт за результатами перевірки у двох примірниках.
Один примірник Звіту за результатами перевірки залишається у суб'єкта аудиторської діяльності. Другий примірник, на якому суб'єкт аудиторської діяльності завіряє факт отримання та підтверджує надання групі із перевірки всіх наявних документів та інформації щодо власної системи контролю якості, передається групою із перевірки до Комітету з контролю якості.
7.2.13. У разі незгоди суб'єкта аудиторської діяльності з інформацією та висновками, викладеними у Звіті за результатами перевірки, суб'єкт аудиторської діяльності протягом п'яти робочих днів після закінчення перевірки може надати Комітету з контролю якості свої обґрунтовані заперечення до Звіту за результатами перевірки.
За наявності обґрунтованих підстав може бути проведено додаткову перевірку такого суб'єкта аудиторської діяльності.
7.2.14. Узагальнення та оцінка результатів перевірки, які наведені в контрольних листах відповідно до підпункту 7.2.11, здійснюється за методикою, затвердженою профільною комісією
7.2.15. На підставі отриманого від групи із перевірки Звіту за результатами перевірки та заперечень до нього (у разі їх надходження до Комітету з контролю якості від суб'єктів аудиторської діяльності) Комітет з контролю якості готує та надає для розгляду на засіданні профільної комісії узагальнені дані про результати перевірок.
7.3. Організація проведення перевірок та оформлення результатів уповноваженою організацією:
7.3.1. Суб'єкт аудиторської діяльності одночасно з повідомленням про проходження перевірки в уповноваженій організації направляє Комітету з контролю якості лист-клопотання уповноваженої організації на проведення такої перевірки.
7.3.2. Лист-клопотання уповноваженої організації повинен містити:
- найменування, поштові та фактичні реквізити уповноваженої організації;
- найменування, поштові та фактичні реквізити суб'єкта аудиторської діяльності;
- список контролерів, які безпосередньо призначені для проведення перевірки;
- дату початку перевірки;
- зобов'язання провести перевірку у терміни та з дотриманням порядку, встановленого цим Положенням та іншими нормативними документами АПУ;
- підпис керівника уповноваженої організації або особи, уповноваженої органом управління цієї організації.
7.3.3. Комітет з контролю якості розглядає повідомлення суб'єкта аудиторської діяльності та лист-клопотання протягом 14 календарних днів і в цей же строк повідомляє уповноважену організацію та суб'єкт аудиторської діяльності про погодження (або відхилення) його перевірки, прізвище, ім'я та по батькові члена профільної комісії, який здійснюватиме координацію та консультування групи із перевірки уповноваженої організації, а також надає уповноваженій організації попередній файл перевірки, опис якого наведений у п. 7.2.3 цього Положення, окрім направлення на перевірку.
7.3.4. Направлення на перевірку для групи із перевірки уповноваженої організації надає уповноважена організація.
7.3.5. Призначена уповноваженою організацією група із перевірки здійснює перевірку у терміни та з дотриманням порядку проведення перевірок та оформлення її результатів відповідно до вимог цього Положення та з дотриманням інших нормативних документів АПУ.
7.3.6. Уповноважена організація розглядає результати перевірки у строк до 30 календарних днів і приймає рішення про відповідність (або невідповідність) системи контролю якості суб'єкта аудиторської діяльності, після чого направляє профільній комісії клопотання про затвердження АПУ її рішення та видачі суб'єкту аудиторської діяльності відповідного свідоцтва.
7.4. Координацію та консультування групи із перевірки, незалежно від того, який орган призначив групу із перевірки, здійснює член профільної комісії, який призначається рішенням голови профільної комісії за його погодженням.
7.5. Член профільної комісії, який здійснює координацію та консультування групи із перевірки:
- може здійснювати нагляд над перевіркою;
- надає рекомендації та консультує групу із перевірки за її запитом;
- отримує від групи із перевірки звіт про перевірку;
- доповідає результати перевірки на черговому засіданні Профільної комісії.
7.6. Суб'єкт аудиторської діяльності має право не більше одного разу подати до Комітету з контролю якості заяву про перенесення терміну перевірки з поважних причин. Комітет з контролю якості розглядає подану заяву і за наявності поважних причин погоджує перенесення перевірки на іншу дату. Повторна заява суб'єкта аудиторської діяльності про перенесення терміну або відмова від перевірки вважається перешкоджанням проведенню перевірки і може бути підставою для виключення за рішенням АПУ суб'єкта аудиторської діяльності з
Реєстру аудиторських фірм та аудиторів.
8. Затвердження результатів проведених перевірок
8.1. Профільна комісія розглядає узагальнені дані про результати перевірок, підготовлені Комітетом з контролю якості, та клопотання уповноваженої організації та за наслідками їх розгляду подає на чергове засідання АПУ проект рішення про наявність та відповідність системи контролю якості аудиторських послуг. За потреби профільна комісія може запросити в уповноваженої організації будь-які матеріали перевірки.
8.2. Залежно від наявності у суб'єкта аудиторської діяльності впровадженої системи контролю якості та ступеня її відповідності професійним стандартам АПУ приймає рішення про визнання суб'єкта аудиторської діяльності таким, що:
8.2.1. пройшов перевірку системи контролю якості аудиторських послуг;
8.2.2. не пройшов перевірку системи контролю якості аудиторських послуг.
8.3. У разі визнання суб'єкта аудиторської діяльності таким, що пройшов перевірку системи контролю якості аудиторських послуг, АПУ видає йому Свідоцтво про відповідність системи контролю якості. Свідоцтво підписується Головою АПУ та головою профільної комісії.
8.4. Строк чинності Свідоцтв про відповідність системи контролю якості становить п'ять років, починаючи з року, наступного за роком, у якому проведено перевірку. Строк чинності Свідоцтва вказується в Свідоцтві під час його видачі.
Свідоцтво про відповідність системи контролю якості діє до кінця року, але не пізніше ніж дата прийняття рішення АПУ за результатами чергової планової або позапланової перевірки системи контролю якості.
У разі прийняття АПУ рішення про виключення суб'єкта аудиторської діяльності з
Реєстру аудиторських фірм та аудиторів, видане йому Свідоцтво про відповідність системи контролю якості анулюється, про що зазначається у відповідному рішенні АПУ.
8.5. У разі визнання суб'єкта аудиторської діяльності таким, що не пройшов перевірку системи контролю якості аудиторських послуг, АПУ встановлює йому строк від 6 до 12 місяців з дати прийняття рішення для усунення недоліків системи контролю якості. Після закінчення встановленого строку суб'єкт аудиторської діяльності підлягає повторній перевірці на предмет усунення недоліків системи контролю якості у порядку, визначеному цим Положенням.
8.6. Витрати на повторну перевірку суб'єкта аудиторської діяльності компенсуються за рахунок такого суб'єкта. Розмір та порядок оплати за повторну перевірку встановлюється АПУ з урахуванням вимог п. 7.8 цього Положення.
8.7. Якщо після закінчення встановленого у п. 8.5 строку для усунення недоліків, при наявності трьох чи більше виконаних завдань за період після попередньої перевірки, суб'єкт аудиторської діяльності відмовляється без поважних причин від проходження повторної перевірки, він вважається таким, що не усунув недоліки системи контролю якості.
8.8. У разі неусунення недоліків протягом установленого строку результати перевірки системи контролю якості такого суб'єкта аудиторської діяльності підлягають розгляду на Дисциплінарній комісії АПУ.
8.9. Інформація та рішення АПУ про відповідність системи контролю якості аудиторських послуг підлягають оприлюдненню шляхом розміщення на офіційному веб-сайті АПУ.
8.10. Витяг з рішення АПУ про відповідність системи контролю якості аудиторських послуг впродовж 10 календарних днів з дня набрання чинності рішенням АПУ надсилається суб'єкту аудиторської діяльності, що перевірявся.
8.11. Документи з перевірки системи контролю якості аудиторських послуг підлягають зберіганню протягом шести років.
9. Прикінцеві та перехідні положення
9.1. Відбір завдань для перевірки суб'єктів аудиторської діяльності здійснюється виключно із завдань з аудиту. Відбір завдань суб'єктів аудиторської діяльності, щодо яких проводиться повторна перевірка, здійснюється з дати закінчення періоду попередньої перевірки.
9.2. Встановити строк чинності Свідоцтв про відповідність системи контролю якості, отриманих суб'єктами аудиторської діяльності за результатами перевірок, які проведені:
9.2.1. в 2009 році - до 31.12.2014 року;
9.2.2. в 2010 році - до 31.12.2015 року;
9.2.3. в 2011 році - до 31.12.2016 року;
9.2.4. в 2012 році - до 31.12.2017 року;
9.2.5. в 2013 році - до 31.12.2018 року;
9.2.6. в 2014 році - до 31.12.2019 року.
За результатами планової або позапланової перевірки системи контролю якості АПУ має право анулювати Свідоцтво про відповідність системи контролю якості.
9.3. Це Положення набирає чинності з 1 січня 2015 р. До 31 грудня 2014 р. порядок проведення перевірок та оформлення результатів, а також затвердження результатів проведених перевірок здійснюються у відповідності до розділів 6 та 7
Положення про зовнішні перевірки системи контролю якості аудиторських послуг, затвердженого рішенням АПУ від 26.05.2011 р. № 231/12, зі змінами, внесеними рішеннями АПУ від 30.06.2011 р. № 232/8, від 29.09.2011 р. № 239/9, від 25.04.2013 р. № 268/8 та від 30.05.2013 р. № 271/6.
Додаток 1
до Положення про зовнішні перевірки
системи контролю якості
аудиторських послуг
ЗНАЧЕННЯ
нормуючих коефіцієнтів та приклад розрахунку інтегрального коефіцієнта для формування плану зовнішніх перевірок
Таблиця 1.
Значення нормуючих коефіцієнтів за видами аудиторських послуг
Вид аудиторської послуги |
Відповідно до коду рядка Звіту за формою № 1-аудит |
Значення нормуючого коефіцієнта |
Обов'язковий аудит фінансової звітності |
111 |
1000 |
Ініціативний аудит фінансової звітності |
112 |
1500 |
Приклад розрахунку інтегрального коефіцієнта
Інтегральний коефіцієнт розраховується відповідно до п. 2.2 Положення за даними
Звіту за формою № 1-аудит за попередній рік як сума добутків, визначених шляхом множення загальної кількості замовлень з конкретного виду завдання на фактичний обсяг наданих послуг за цим видом завдання та діленням на відповідний нормуючий коефіцієнт для кожного виду завдань, наведений у таблиці 1.
Приклад ілюстративного розрахунку інтегрального коефіцієнта наведено в таблиці 2.
Таблиця 2.
Приклад ілюстративного розрахунку інтегрального коефіцієнта
Назва показників |
Код рядка |
Кількість замовлень (угод), одиниць |
Фактичний обсяг наданих послуг (без ПДВ), тис. грн. |
Значення нормуючого коефіцієнта |
Значення інтегрального коефіцієнта ряд. 6 = ряд. 3 х ряд. 4 / ряд. 5 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Обов'язковий аудит фінансової звітності |
111 |
20 |
250 |
1000 |
5,00 |
Ініціативний аудит фінансової звітності |
112 |
22 |
210 |
1500 |
3,08 |
Сумарне значення інтегрального коефіцієнта за всіма видами аудиторських послуг |
|
|
|
|
8,08 |
Додаток 2
до Положення про зовнішні перевірки
системи контролю якості
аудиторських послуг
ПЕРЕЛІК
питань програми перевірки системи контролю якості суб'єкта аудиторської діяльності
1. Дотримання суб'єктом аудиторської діяльності вимог Закону України "Про аудиторську діяльність" щодо умов здійснення аудиторської діяльності
1.1. Склад засновників (учасників, акціонерів, власників) на предмет належності 70 % статутного капіталу сертифікованим аудиторам.
1.2. Наявність чинного сертифіката аудитора у керівника аудиторської фірми, аудитора, який займається аудиторською діяльністю індивідуально як фізична особа - підприємець, протягом періоду, за який здійснюється перевірка (період перевірки).
1.3. Чи працює керівник суб'єкта аудиторської діяльності в аудиторській фірмі за основним місцем роботи. Якщо ні, то яка робота (зайнятість) є його основним місцем роботи.
1.4. Види послуг, що надавалися суб'єктом аудиторської діяльності за період перевірки.
2. Відповідальність керівництва за організацію контролю якості суб'єкта аудиторської діяльності
2.1. Наявність письмового документа з викладеною політикою та процедурами контролю якості, які застосовує суб'єкт аудиторської діяльності, наявність розроблених і прийнятих внутрішніх стандартів, інструкцій, методик, інших внутрішніх документів, які регламентують питання контролю якості (навести їх назви та дати затвердження).
2.2. Наявність підрозділу (працівника), який відповідає за організацію системи контролю якості.
3. Дотримання етичних вимог
3.1. Наявність вимог із дотримання принципів професійної етики аудиторів у письмових документах з викладеною політикою та процедурами контролю якості, які застосовує суб'єкт аудиторської діяльності.
3.2. Оцінка того, чи відповідають ці вимоги Кодексу професійної етики, який застосовується в Україні.
3.3. Впровадження процедур з контролю дотримання професійної етики, передбачених у суб'єкта аудиторської діяльності.
4. Політика та процедури щодо людських ресурсів
4.1. Вимоги щодо найму співробітників (чи є у суб'єкта аудиторської діяльності кваліфікаційні вимоги для фахівців під час прийняття на роботу).
4.2. Забезпечення компетентності та професійного розвитку фахівців:
4.2.1. наявність у суб'єкта аудиторської діяльності вимоги щодо підвищення кваліфікації фахівців;
4.2.2. дотримання суб'єктом аудиторської діяльності вимог АПУ щодо постійного удосконалення професійних знань аудиторів, які перебувають з ним у трудових відносинах;
4.2.3. наявність у суб'єкта аудиторської діяльності власної системи удосконалення знань працівників за місцем роботи.
4.3. Вимоги щодо відповідності кваліфікації співробітників посадам:
4.3.1. наявність посадових інструкцій;
4.3.2. наявність контролю за якістю роботи персоналу;
4.3.3. процедури оцінки якості роботи персоналу та її періодичності;
4.3.4. ведення особистих справ співробітників та відображення в них результатів їх роботи.
4.4. Вимоги до персоналу під час виконання завдань:
4.4.1. порядок розподілу функцій членів групи із завдання;
4.4.2. призначення по кожному завданню осіб, які відповідають за нагляд під час виконанням завдання;
4.4.3. наявність керівника, який відповідає за огляд контролю якості завдання;
4.4.4. наявність письмових організаційно-розпорядчих документів по кадровому складу групи з аудиту;
4.4.5. наявність графіка призначення співробітників на виконання завдань;
4.4.6. заходи, яких вживають до працівників у разі невиконання чи невідповідного виконання покладених на них зобов'язань.
4.5. Підтримка створеної системи інформаційного забезпечення роботи фахівців:
4.5.1. визначення сфер, в яких потрібне консультування персоналу;
4.5.2. наявність бібліотеки нормативної та довідкової літератури і доступу персоналу до неї;
4.5.3. наявність у суб'єкта аудиторської діяльності підрозділу (працівників) або залучення кваліфікованої зовнішньої особи для консультування групи із завдання;
4.5.4. документування роботи з внутрішнього консультування персоналу;
4.5.5. наявність процедур вирішення розбіжності думок;
4.5.6. наявність системи інформаційної безпеки.
5. Політика та процедури прийняття завдання та продовження співпраці з клієнтом
5.1. Наявність задокументованої політики прийняття нового завдання та продовження співпраці з клієнтом.
5.2. Проведення періодичної оцінки існуючих клієнтів та її документування.
5.3. Наявність задокументованих процедур щодо прийняття нового клієнта та/або продовження співпраці з існуючим клієнтом.
6. Політика та процедури щодо виконання завдання з надання впевненості (в т. ч. з аудиту)
6.1. Оцінка чесності клієнта та можливої інформації, яка б свідчила про нечесність клієнта (до прийняття завдання).
6.2. Письмове підтвердження дотримання суб'єктом аудиторської діяльності та його персоналом політики незалежності від клієнта.
6.3. Наявність задокументованих процедур щодо визначення компетентності, достатності часу та ресурсів для прийняття завдання.
6.4. Наявність документального підтвердження узгодження умов завдання.
6.5. Документування процедур вивчення клієнта та його середовища.
6.6. Документування процедур вивчення системи внутрішнього контролю клієнта з обґрунтованими висновками та процедур оцінки аудиторського ризику.
6.7. Документальне оформлення розрахунку суттєвості на рівні фінансової звітності в цілому, суттєвості для окремих класів операцій, залишків на рахунках і розкриття інформації.
6.8. Документування загальної стратегії завдання і її перегляду протягом виконання завдання.
6.9. Документування плану завдання і його перегляду протягом виконання завдання.
6.10. Документування прийомів вибіркової перевірки під час планування та виконання завдань.
6.11. Документування аудиторських процедур (в т. ч. аналітичних, по суті) для отримання аудиторських доказів для кожного суттєвого класу операцій, залишку на рахунку (включаючи облікові оцінки) та розкриття інформації (відповідно до плану/програми перевірок).
6.12. Документування процедур оцінки ризиків та дій у відповідь на оцінені ризики викривлення внаслідок шахрайства.
6.13. Документування процедур розгляду аудитором дотримання вимог законодавчих і нормативних актів, ризиків недотримання та дій у відповідь.
6.14. Документальне оформлення процедур перевірки залишків на початок періоду для перших завдань з аудиту.
6.15. Документальне оформлення процедур зовнішніх підтверджень (наприклад, запитів щодо дебіторської та кредиторської заборгованостей, банківських рахунків, інформації від третіх осіб та ін.) та/або альтернативних процедур.
6.16. Документальне оформлення процедур оцінки ризиків щодо відносин і операцій з пов'язаними сторонами та дій у відповідь.
6.17. Документальне оформлення процедур щодо подальших подій, які можуть суттєво вплинути на фінансову звітність.
6.18. Документальне оформлення процедур оцінки застосовності припущення про безперервність діяльності.
6.19. Документальне оформлення оцінки викривлень, ідентифікованих під час виконання завдання.
6.20. Документування процедур консультування під час виконання завдання.
6.21. Документування процедур нагляду під час виконання завдання.
6.22. Документування процедур огляду контролю якості завдання.
6.23. Документальне підтвердження запитів управлінському персоналу клієнта про письмові запевнення.
6.24. Наявність письмових запевнень щодо відповідальності управлінського персоналу за складання фінансової звітності відповідно до застосованої концептуальної основи.
6.25. Документальне оформлення повідомлення інформації з питань завдання (в тому числі про недоліки внутрішнього контролю) тим, кого наділено найвищими повноваженнями.
6.26. Документування процесу використання роботи експерта-аудитора.
6.27. Документування процедури обґрунтування думки та оформлення Звіту із завдання.
7. Політика та процедури моніторингу відповідності політики та процедур контролю якості
7.1. Чи призначена особа, відповідальна за здійснення моніторингу.
7.2. Періодичність здійснення аналізу необхідних змін і доповнень до письмових документів з викладеною політикою та процедурами контролю якості.
7.3. Періодичність визначення необхідних коригувальних дій і поліпшень, які потрібно внести в систему контролю якості.
7.4. Чи інформується відповідний персонал фірми про недоліки, ідентифіковані в системі контролю якості.
7.5. Чи вживає заходи відповідний персонал фірми щодо своєчасного впровадження необхідних змін у політику та процедури контролю якості.
7.6. Чи здійснюються перевірки завершених завдань.
7.7. Чи існує система вжиття заходів за результатами оцінки кожного з завершених завдань.
Додаток 3
до Положення про зовнішні перевірки
системи контролю якості
аудиторських послуг
ПОПЕРЕДНЯ АНКЕТА
проведення перевірки системи контролю якості
за період з _______ до _______
Розділ 1. Загальні відомості про суб'єкта аудиторської діяльності, який підлягає перевірці:
Повне найменування /
П. І. Б.: ______________________________________________________________
Скорочене найменування /
П. І. Б.: ______________________________________________________________
Місцезнаходження / місце проживання (юридична адреса):
_____________________________________________________________________________
Адреса здійснення діяльності: __________________________________________
Прізвище, ім'я, по батькові керівника: _________________________________
Номер сертифіката аудитора/керівника: __________________________________
Інформація про державну реєстрацію: ____________________________________
_____________________________________________________________________________
Внесені зміни __________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
Є членом об'єднання підприємств за професійною ознакою _________________
_____________________________________________________________________________
(вказати якого)
№п/п |
Показник |
Відповідь |
Чи були зміни у контрольному періоді |
|
|
|
Так |
Ні |
1 |
Загальна кількість працівників на дату проведення перевірки: |
|
|
|
у тому числі сертифікованих аудиторів |
|
|
|
2 |
Кількість працівників, які брали участь у проведенні аудиту та наданні інших аудиторських послуг за період, що перевіряється |
|
|
|
3 |
Загальна кількість проведених аудиторських перевірок за контрольний період |
|
|
|
4 |
Загальна кількість договорів на здійснення супутніх та інших послуг за контрольний період |
|
|
|
5 |
Список сертифікованих аудиторів: |
№ |
П. І. Б. |
Вид сертифіката (аудитора чи аудитора банків) |
Номер сертифіката |
Термін чинності сертифіката |
Членство в громадських професійних організаціях (спілках) |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
..... |
|
|
|
|
|
Розділ 2. Професійна діяльність
Які види послуг здійснює суб'єкт аудиторської діяльності за період, що перевіряється |
№п/п |
Вид послуги |
Кількість замовлень (угод) за період, що перевіряється (по роках) |
Обсяг реалізованих послуг (без ПДВ), тис. грн. за період, що перевіряється (по роках) |
1 |
2 |
3 |
4 |
1 |
Надано послуг |
|
|
|
|
|
|
1.1.0. |
Завдання з надання впевненості - всього, в тому числі: |
|
|
|
|
|
|
1.1.1. |
обов'язковий аудит фінансової звітності |
|
|
|
|
|
|
1.1.2. |
ініціативний аудит фінансової звітності |
|
|
|
|
|
|
1.1.3. |
огляд історичної фінансової інформації |
|
|
|
|
|
|
1.1.4. |
завдання з надання впевненості, що не є аудитом чи оглядом історичної фінансової інформації |
|
|
|
|
|
|
1.2.0. |
Супутні послуги - всього, в тому числі: |
|
|
|
|
|
|
1.2.1. |
завдання з виконання погоджених процедур |
|
|
|
|
|
|
1.2.2. |
завдання з підготовки фінансової інформації |
|
|
|
|
|
|
1.3.0. |
Інші професійні послуги - всього, в тому числі: |
|
|
|
|
|
|
1.3.1. |
ведення бухгалтерського обліку |
|
|
|
|
|
|
1.3.2. |
відновлення бухгалтерського обліку |
|
|
|
|
|
|
1.3.3. |
консультаційні послуги - всього |
|
|
|
|
|
|
1.3.3.1 |
консультування з питань оподаткування |
|
|
|
|
|
|
1.3.4. |
представлення інтересів замовника з питань обліку, аудиту, оподаткування в державних органах, організаціях або в суді |
|
|
|
|
|
|
1.3.5. |
інші види аудиторських послуг |
|
|
|
|
|
|
1.4.0. |
Організаційне та методичне забезпечення аудиту - всього, в тому числі: |
|
|
|
|
|
|
1.4.1. |
проведення професійних тренінгів та розробка методичних матеріалів |
|
|
|
|
|
|
1.4.2. |
здійснення заходів з контролю якості аудиторських послуг |
|
|
|
|
|
|
Керівник
суб'єкта аудиторської діяльності _______________________
(П. І. Б.)
"___" __________________ 20__ р.
М. П.
Додаток 4
до Положення про зовнішні перевірки
системи контролю якості
аудиторських послуг
КРИТЕРІЇ
відбору завдань для перевірки
№ п/п |
Фактори ризику |
1. |
Завдання в галузях, пов'язані з необхідністю залучення відповідних фахівців у цих галузях |
2. |
Великі та складні завдання, а також завдання, пов'язані з високим ризиком |
3. |
Завдання, що викликають великий суспільний інтерес |
4. |
Завдання, що вперше виконуються |
5. |
Завдання в галузях, які раніше не перевірялися й не аналізувалися |
6. |
Завдання, після закінчення яких видано модифікований аудиторський висновок |
7. |
Завдання, після закінчення яких висловлено негативну думку або відмову від висловлення думки |
8. |
Попередні фактори відсутні, завдання відбирається на розсуд контролера |
Додаток 5
до Положення про зовнішні перевірки
системи контролю якості
аудиторських послуг
КОНТРОЛЬНИЙ ЛИСТ
оцінки наявності (документального забезпечення) системи контролю якості вимогам МСКЯ 1 "Контроль якості для фірм, що виконують аудити та огляди фінансової звітності, а також завдання з надання впевненості і супутні послуги"
Суб'єкт перевірки (найменування, регіон, код ЄДРПОУ) |
_______________________________________________ |
№п/п |
Питання, що є предметом оцінки |
Назва документа (документів), дата затвердження (складання) |
Примітки |
1 |
2 |
3 |
5 |
I. Відповідальність керівництва за контроль якості суб'єкта аудиторської діяльності |
1 |
Письмовий документ з викладеною політикою та процедурами контролю якості |
|
|
2 |
Внутрішні стандарти, інструкції, методики, інші внутрішні документи, які регламентують питання контролю якості (які не наведені у інших розділах (елементах) контрольного листа) |
|
|
3 |
Розпорядчий документ про створення підрозділу (призначення працівника), який відповідає за організацію системи контролю якості |
|
|
4 |
Положення (посадова інструкція) про підрозділ (працівника), який відповідає за організацію системи контролю якості |
|
|
II. Дотримання етичних вимог |
5 |
Вимоги із дотримання принципів професійної етики аудиторів у документах суб'єкта аудиторської діяльності з викладеною політикою та процедурами контролю якості |
|
|
6 |
Зразки документів для підтвердження незалежності суб'єкта аудиторської діяльності та його персоналу від клієнта |
|
|
III. Політика та процедури щодо людських ресурсів |
7 |
Документ з викладеною політикою щодо найму співробітників (кваліфікаційні вимоги для фахівців під час прийняття на роботу) |
|
|
8 |
Документ з викладеними вимогами щодо підвищення кваліфікації фахівців (у тому числі щодо постійного удосконалення професійних знань аудиторів, які перебувають з ним у трудових відносинах, відповідно до вимог АПУ) |
|
|
9 |
Документи, що підтверджують наявність у суб'єкта аудиторської діяльності власної системи удосконалення знань працівників за місцем роботи |
|
|
10 |
Посадові інструкції за категоріями персоналу |
|
|
11 |
Зразки документів для оцінки якості роботи персоналу |
|
|
12 |
Зразки документів з призначення групи із завдання з розподілом функцій членів групи із завдання |
|
|
13 |
Організаційно-розпорядчі документи по кадровому складу групи з аудиту (декілька прикладів) |
|
|
14 |
Документи, якими встановлені заходи, яких вживають до працівників у разі невиконання чи невідповідного виконання покладених на них зобов'язань |
|
|
15 |
Графіки призначення співробітників на виконання завдань (декілька прикладів) |
|
|
16 |
Документ, який визначає сфери, в яких потрібне консультування персоналу |
|
|
17 |
Організаційно-розпорядчі документи зі створення (призначення) підрозділу (працівників) або залучення кваліфікованої зовнішньої особи для консультування групи із завдання |
|
|
18 |
Документи з внутрішнього консультування працівників (приклади) |
|
|
19 |
Документальне оформлення процедур вирішення розбіжності думок (приклади) |
|
|
20 |
Документальне оформлення системи інформаційної безпеки |
|
|
IV. Політика та процедури прийняття завдання та продовження співпраці з клієнтом |
21 |
Документ з викладеною політикою та процедурами прийняття нового завдання та/або продовження співпраці з існуючим клієнтом |
|
|
22 |
Зразки документів для оцінки потенційних клієнтів, у т. ч. чесності клієнтів |
|
|
23 |
Зразки документів для періодичної оцінки існуючих клієнтів |
|
|
24 |
Зразки документів для документування процедур щодо визначення компетентності, достатності часу та ресурсів для прийняття завдання |
|
|
25 |
Зразки листа-зобов'язання, інших документів щодо узгодження умов завдання |
|
|
26 |
Документ з викладеною політикою та процедурами щодо узгодження умов завдання |
|
|
V. Політика і процедури щодо виконання завдання з надання впевненості |
27 |
Зразки документів для оформлення процедур вивчення клієнта та його середовища |
|
|
28 |
Зразки документів для оформлення процедур вивчення системи внутрішнього контролю клієнта та процедур оцінки аудиторського ризику |
|
|
29 |
Зразки документів для оформлення розрахунку суттєвості на рівні фінансової звітності в цілому, суттєвості для окремих класів операцій, залишків на рахунках і розкриття інформації |
|
|
30 |
Документ з викладеними вимогами щодо планування завдання |
|
|
31 |
Зразки документів з планування |
|
|
32 |
Зразки документів щодо оформлення аудиторської вибірки |
|
|
33 |
Зразки документів для оформлення аудиторських процедур (в т. ч. аналітичних, по суті) для отримання аудиторських доказів для кожного суттєвого класу операцій, залишку на рахунку (включаючи облікові оцінки) та розкриття інформації (тести, контрольні листи, анкети, меморандуми тощо) |
|
|
34 |
Зразки документів для оформлення процедур оцінки ризиків та дій у відповідь на оцінені ризики викривлення внаслідок шахрайства |
|
|
35 |
Зразки документів для оформлення процедур розгляду аудитором дотримання вимог законодавчих і нормативних актів, ризиків недотримання та дій у відповідь |
|
|
36 |
Зразки документів для оформлення процедур перевірки залишків на початок періоду для перших завдань з аудиту |
|
|
37 |
Зразки запитів для зовнішніх підтверджень |
|
|
38 |
Зразки документів для оформлення альтернативних процедур у випадку обґрунтованої неможливості здійснення зовнішніх запитів або неотримання відповіді на запити |
|
|
39 |
Зразки документів для оформлення процедур оцінки ризиків щодо відносин і операцій з пов'язаними сторонами та дій у відповідь |
|
|
40 |
Зразки документів для оформлення процедур щодо подальших подій, які можуть суттєво вплинути на фінансову звітність |
|
|
41 |
Зразки документів для оформлення процедур оцінки застосовності припущення про безперервність діяльності |
|
|
42 |
Зразки документів для оформлення оцінки викривлень, ідентифікованих під час виконання завдання |
|
|
43 |
Зразки запитів управлінському персоналу клієнта про письмові запевнення |
|
|
44 |
Зразок письмового запевнення щодо відповідальності управлінського персоналу за складання фінансової звітності відповідно до застосованої концептуальної основи |
|
|
45 |
Документ з викладеними вимогами до документування процесу використання роботи експерта аудитора |
|
|
46 |
Документ з викладеними вимогами щодо процедур нагляду над виконанням завдання |
|
|
47 |
Документ з викладеними вимогами щодо огляду контролю якості завдання |
|
|
48 |
Зразки звітних документів із завдання |
|
|
VI. Політика та процедури моніторингу відповідності політики та процедур контролю якості |
49 |
Документ з викладеними вимогами щодо моніторингу відповідності політики та процедур контролю якості |
|
|
50 |
Організаційно-розпорядчий документ про призначення особи, відповідальної за здійснення моніторингу |
|
|
51 |
Зразок документа для здійснення аналізу необхідних змін і доповнень до документів з викладеною політикою та процедурами контролю якості |
|
|
52 |
Зразок документа для перевірки завершених завдань |
|
|
53 |
Зразок документа для оцінки необхідних коригувальних дій і змін, які потрібно внести в систему контролю якості |
|
|
................Перейти до повного тексту